نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت آلله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
3 گروه مدیریت مدیریت ورزشی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل هویت ملی قهرمانان ورزشی کشور بود. روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از با رویکرد تحلیل مضمون انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش کینگ و همکاران انجام گرفت. مشارکتکنندگان در تحقیق را اساتید تربیت بدنی با گرایش مدیریت ورزشی که با موضوع تحقیق آشنایی داشتند تشکیل می دادند، که تعداد 13 نفر به صورت هدفمند انتخاب و از آنها مصاحبه گرفته شد. پس از انجام مصاحبه و جمع آوری اطلاعات، جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل 158مفهوم اولیه استخراج شد که بعد از ویرایَش و ترکیب گویه های که مشابهت و قرابت معنایی داشتند تعداد 32 مفهوم ثانویه به عنوان مفاهیم نهایی استخراج شد. در نهایتاً بر اساس کدهای باز ثانویه، پنج بعد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی و تاریخی به عنوان ابعاد هویت ملی ورزشکاران معرفی ایجاد شد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان نتیجه گرفت که ورزشکاران کشورمان باید با مورد توجه قرار دادن ابعات هویت ملی، در راستای توسعه و تقویت هویت ملی گام بردارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing the national identity model of sports heroes with qualitative research
نویسندگان [English]
- abdolreza savar 1
- Farshad Emami 2
- Seyyed Jafar moosavi 3
1 PhD Student in Sports Management, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran
2 Department of Physical Education and Sport Science, Ayatollah Amoli Branch, Azad University, Amol, Iran
3 Department of Sports Management, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research was to design the national identity model of the country's sports heroes. The research method was conducted qualitatively using thematic analysis approach. A semi-structured interview was used to collect information and data analysis was done by King et al method. The participants in the research were physical education professors with a focus on sports management who were familiar with the subject of the research, 13 of whom were purposefully selected and interviewed. After the interview and data collection, open, central and selective coding was used to analyze the data. After the analysis, 158 primary concepts were extracted, and after editing and combining the items that had similar meaning, 32 secondary concepts were extracted as the final concepts. Finally, based on the secondary open codes, five social, political, cultural, religious and historical dimensions were introduced as dimensions of the national identity of the athletes. According to the results of the present research, it can be concluded that the athletes of our country should take steps towards the development and strengthening of the national identity by paying attention to the issues of national identity.
کلیدواژهها [English]
- national identity
- social dimension
- political dimension
- cultural dimension
- religious dimension