نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

3 استادیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

4 استادیار، مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، مدلسازی معادلات ساختاری برند‌سازی صنعت پوشاک ورزشی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارشناسان شرکت­های تولیدی ورزشی و متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و صنعت ورزش تشکیل می دادند که از میان آنها نمونه آماری به‌صورت دردسترس انتخاب شد (181 نفر). جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحب­نظران (17 نفر) تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (89/0) و پایایی ترکیبی محاسبه گردید. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و بررسی برازش مدل از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار PLS3-SPSS24 استفاده ‌شد.
نتایج نشان داد که تمامی ضرایب معنی‌داری t از 96/1 بزرگ‌تر هستند که این امر معنی‌دار بودن تمامی سؤالات و روابط میان متغیرها را در سطح اطمینان 95% تایید می‌سازد. با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت بر پایه این مدل، می­توان به ارزیابی عینی از سطح فعالیت‌های مدیریت در شرکت­های تولیدات ورزشی پرداخت و اطلاعات علمی لازم در زمینه اقدامات مناسب برای برندسازی سازمان­های ورزشی را به دست آورد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Structural Equation Modeling of Branding the Iranian Sportswear Industry

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Judi 1
  • mahdi naderi nasab 2
  • Rahim Ramezaninejad 3
  • Vahid Moqadam 4

1 Ph.D. Student in Sport Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran

2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran

3 Ph.D., Professor in Sport Management, University of Guilan, Rasht, Iran

4 Ph.D., Assistant Professor in Sport Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

 
The study is to model the structural equations for branding the Iranian sportswear industry. The research is applied in terms of descriptive-correlational nature. The statistical population was all managers and experts of sports production companies and specialists in the field of sports management and sports industry that the statistical sample was selected as available (181 people). A researcher-made questionnaire was used to collect the data and the face validity of the questionnaire was confirmed by experts (17 people). Its reliability was also calculated using Cronbach''''s alpha test (0/89) and combined reliability. Structural equation modeling in PLS3-SPSS24 software has been used to analyze the data and check the model fit.
The results showed that all significance coefficients of t are greater than 1/96 which confirms the significance of all questions and relationships between variables at the 95% confidence level. In general, according to the results of the research, it can be said that based on this model, it is possible to make an objective assessment of the level of management activities in each sports production company and provide scientific information on appropriate measures to be taken by organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key Words: Brand
  • Sportswear
  • Sports Products and Sports Industry