نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه ازاد اسلامی،گرگان، ایران
4 استادیار گروه تربیت بدنی ، واحد گرگان، دانشگاه ازاد اسلامی،گرگان، ایران
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی اثر گردشگری مسابقات اسبدوانی برتوسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. پژوهش حاضر با توجه به نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- تحلیلی بود. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه با 260 نفر از مدیران ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیئتهای سوارکاری، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مربیان، چابکسواران و مسئولان برگزاری مسابقات اسبدوانی و کارشناسان سازمانها و موسسات بخشهای دولتی و خصوصی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. با توجه به متفاوتبودن گروه های موجود در جامعه آماری، نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای - تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحله کمی تحقیق، پرسشنامه محققساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده های مستخرج از پرسشنامه، از تحلیل عاملی اکتشافی و سپس تاییدی با استفاده از نرمافزار SPSS و نرمافزار AMOS استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که مولفه های کارآفرینی(02/15)، درآمدزایی (37/18)، بازاریابی (38/17)، سرمایهگذاری (58/14)، رسانه و تبلیغات (74/12)، مردممحوری (45/10)، پدیده های اجتماعی و فرهنگی (047/10)، جشنوارهها (37/16)، منابع انسانی (56/6)، الگوی بومی (12/3)، طرح آمایش سرزمین (91/3) و جاذبهها (46/11) در توسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد تاثیر معنیداری دارند. با توجه به اهمیت گردشگری مسابقات اسبدوانی، مدیران و برنامه ریزان بخش گردشگری ورزشی باید اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Role of Horse Racing Tourism in the Economic Development of Golestan, North Khorasan, Khuzestan, Tehran and Yazd Provinces
نویسندگان [English]
- elahe gheynaghi 1
- Zynalabedin Fallah 2
- taher bahlake 3
- Asra Askari 4
1 Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
2 Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
3 Department of Physical Education and Sport Sciences, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
4 Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
چکیده [English]
The study is to investigate the role of horse racing tourism in the economic development of Golestan, North Khorasan, Khuzestan, Tehran and Yazd provinces. It was a descriptive-analytical research, based on the data collection. The data collection tool was interview with 260 people from the managers of the General Departments of Sport and Youth, the heads of equestrian teams, the General Departments of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism, coaches, agility riders and those responsible for organizing equestrian competitions and experts of organizations and the public and private sector institutions in Golestan, North Khorasan, Khuzestan, Tehran and Yazd provinces.
Due to the different groups in the statistical population, the research samples were selected using stratified-random sampling method. The research tool in the quantitative phase of the research was a researcher-made questionnaire. To analyze the data extracted from the questionnaires, exploratory and then confirmatory factor analysis were used by SPSS and AMOS softwares.
The results showed the components of entrepreneurship (15/02), income generation (18/73), marketing (17/37), investment (14/58), media and advertising (12/74), people-centered (10/45), socio-cultural phenomena (10/047), festivals (16/37), human resources (6/56), indigenous model (3/12), land management plan (3/91) and attractions (11/46) are of a significant impact in the economic development of the Golestan, North Khorasan, Khuzestan, Tehran and Yazd provinces. Due to the importance of horse racing tourism, managers and planners of the province's sports tourism sector must pay attention to the development and growth of this industry.
کلیدواژهها [English]
- Horse racing
- Economic
- sporting tourism
- development
مطالعه اثر گردشگری مسابقات اسبدوانی برتوسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد
الهه غیناقی[1]
زینالعابدین فلاح[2]
طاهر بهلکه[3]
اسرا عسکری[4]
تاریخ دریافت مقاله: 17/8/1401
تاریخ پذیرش مقاله:26/10/1401
هدف از این تحقیق، بررسی اثر گردشگری مسابقات اسبدوانی برتوسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. پژوهش حاضر با توجه به نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه با 260 نفر از مدیران ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیئتهای سوارکاری، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مربیان، چابکسواران و مسئولان برگزاری مسابقات اسبدوانی و کارشناسان سازمانها و موسسات بخشهای دولتی و خصوصی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. با توجه به متفاوتبودن گروههای موجود در جامعه آماری، نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای - تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحله کمی تحقیق، پرسشنامه محققساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای مستخرج از پرسشنامه، از تحلیل عاملی اکتشافی و سپس تاییدی با استفاده از نرمافزار SPSS و نرمافزار AMOS استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که مولفههای کارآفرینی(02/15)، درآمدزایی (37/18)، بازاریابی (38/17)، سرمایهگذاری (58/14)، رسانه و تبلیغات (74/12)، مردممحوری (45/10)، پدیدههای اجتماعی و فرهنگی (047/10)، جشنوارهها (37/16)، منابع انسانی (56/6)، الگوی بومی (12/3)، طرح آمایش سرزمین (91/3) و جاذبهها (46/11) در توسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد تاثیر معنیداری دارند. با توجه به اهمیت گردشگری مسابقات اسبدوانی، مدیران و برنامهریزان بخش گردشگری ورزشی باید اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند.
واژگان کلیدی: مسابقات اسبدوانی، اقتصاد، گردشگری ورزشی و توسعه.
مقدمه
امروزه گسترش و توسعه صنعت گردشگری، امیدبخشترین صنعت برای کشورهای درحالتوسعه میباشد که باعث گسترش صلح، امنیت، آرامش و بهترین راه بهبود روابط بینالمللی در سطح جهانی شده است (کارکن و همکاران، 1392). مطابق آمارهای رسمی شورای جهانی مسافرت و گردشگری (WTTC[5])، گردشگری در سال 2008 با درآمد 944 میلیارد دلاری، مهمترین و پردرآمدترین صنعت دنیا معرفی شده است و پیشبینی میشود تا سال 2021 تعداد گردشگران در جهان به بیش از 6/1 میلیارد نفر برسد (WTTC، 2008). سازمان جهانی گردشگری پیشبینی کرده است که در سال 2020 چین بهعنوان مهمترین مقصد گردشگری با 130میلیون جهانگرد در سال، جایگزین فرانسه و هنگکنگ خواهد شد. در دهههای گذشته با برگزاری مسابقات ورزشی بزرگ شاهد ورود گردشگران به کشور میزبان رویدادها بودیم. کشور میزبان با برگزاری مسابقات و اشتغالزایی در منطقه، گردشگران را بهعنوان یک منبع مهم در جهت بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میداند (امری[6]،2011). صنعت گردشگری، سریعترین صنعت درحالرشد است (مارتین[7]، 2006). سازمان ملل متحد، گردشگری را بهعنوان یکی از ابزارهای اصلی توسعه اشتغال و اقتصاد برشمرده است (نیکرفتار و همکاران، 1396). سازمان جهانگردی فعالیتهای گردشگری را به دستههای گردشگری فرهنگی، تجاری، طبیعی، مذهبی و ورزشی تقسیم کرده است (بلوریفرد و همکاران، 1396). گردشگری فعالیتهای تفریحی، بزرگترین فعالیتهای خدماتی دنیا میباشد (ابراهیمی و همکاران، 1393). امروزه ورزش فقط فعالیتهای بدنی نیست، بلکه با فضای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی عجین شده است. تعاملات سیاست با ورزش بهعصر حاضر برنمیگردد، بلکه بهطور یقین میتوان گفت که سیاست در شکلگرفتن بازیهای المپیک تأثیرگذار است. رقابتهای ورزشی تیمهایی همچون ملی و باشگاهی دیگر فقط بازی نیست که انجام میشود، بلکه بعدهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ورزش دخیل شدهاند. این ابعاد چنان اهمیت دارد که دولتها بخشی از دستگاههای خود از جمله رسانهها را به این امر اختصاص دادهاند که از این طریق بتواند به این ابعاد دست یابد (فاضلی، 1391). ورزش یکی از صنایع مهم در جهان و از متداولترین عوامل ایجاد انگیزه در گردشگری است. ورزش این توانایی را دارد که گردشگران زیادی را به خود جلب کند. بنابراین رویدادهایی که دربردارنده ورزشاند، نوعی جذابیت بهشمار میآیند و عامل جلبکننده گردشگری در شهر یا کشور مقصدند (اندام و همکاران، 1393). ورزش مزایای منحصر بهفردی نسبت به انواع دیگر جاذبههای گردشگری دارد. سیستم جاذبه توریستی برای جذب گردشگران، ورزش را بهعنوان یک جاذبه جذاب تلقی و استدلال میکند که ورزش بازتابی از فرهنگ محلی است (هینچ[8] و هیگ هام، 2005). گردشگری ورزشی که بهعنوان سومین صنعت رایج در جهان با دو هدف اشتغالزایی و درآمدزایی یکی از منابع بسیار مهم هر جامعه در راستای رسیدن به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میباشد (صداقتی و همکاران، 1390). گردشگری ورزشی به پدیده جذب بازدیدکنندگان بینالمللی در سراسر جهان تبدیل شده است (وو چوی و همکاران[9]، 2016). در ایران نیز صنعت گردشگری بهعنوان یک بخش اقتصادی، اثر فزاینده نسبتاً زیادی در تولید انبوه دارد و قدرت اشتغال در بخشهای مختلف اقتصادی بیشتر است (پورمحمدی و همکاران، 1389). ایران یکی از کشورهایی محسوب میشود که در جذب گردشگران داخلی و خارجی فعال است. ایران با داشتن منابع طبیعی، تاریخی و برگزاری مسابقات ورزشی در رشتههای مختلف باعث جذب گردشگر ورزشی شده است. با وجود این، در حوزه زیرساختی ضعفهایی دارد؛ از جمله: کم بودن مکانهای اقامتی، کم بودن امکانات و تفریحات ورزشی مطابق با استاندارد، ارائه ضعیف خدمات رفاهی، ضعف در بهروز بودن دانش و توجه ناکافی به حمل و نقل (امینی و همکاران، 1396). بررسی و کاوش در انگیزههای گردشگری اغلب سازندهترین و مؤثرترین راه برای تعیین فرصتهای بازدید کنندههای مؤثر است. بیان چگونگی انگیزه سفر تمایل رفتار گردشگران را تحت تأثیر قرار میدهد و برای برنامهریزان و بازاریابان گردشگری اساسی است (میسون و همکاران[10]، 2016). توسعه گردشگری با رویکرد تاریخی و فرهنگی به جهت معرفی و شناساندن ارزشهای فرهنگی قومها، در حفظ و نگهداشت جاذبههای تاریخی و فرهنگی و حفظ هویت مکانی و بومی تأثیر بهسزایی میگذارند. در گردشگری تاریخی و فرهنگی، گردشگران بیشتر میپسندند که با آداب، رسوم و فرهنگ آن منطقه آشنا شوند و بهکاوش و بررسی مکانهای تاریخی می پردازند (نیکبین و کرمی، 1391). در جذب گردشگر از کشورهای مختلف تعاملاتی هم بین فرهنگها صورت میگیرد (برز[11]، 2002). توسعه گردشگری در هر مکانی بر اساس ویژگیهای منطقهای شامل عوامل اجتماعی، فرهنگی، جاذبههای طبیعی، تاریخی و ورزشی بر حسب کیفیت خدمات ارائهشده به گردشگران است (سید علیپور و اقبالی، 1391). از لحاظ فرهنگی، گردشگری در دنیا گذراندن اوقات فراغت در طبیعت و دیدن مکانهای جدید با فرهنگهای مختلف است (میرزایی کالار و همکاران، 1392). از لحاظ اقتصادی، گردشگری معیشت مردم یک کشور را از سه روش 1- اقتصاد از طریق اشتغال و توسعه تجارتهای خرد اقتصادی؛ 2- دستاوردهای زیرساختها مانند جادهها، آب، برق، مخابرات و پاکسازی محیط؛ 3- توانمندسازی ازطریق تعامل در تصمیمگیری، بهبود میدهد (جورج و فری[12]، 2010). با توجه بهرابطه بین گردشگری ورزشی و گذراندن اوقات فراغت میتوان گفت مقاصد گردشگری با اماکن ورزشی رابطه نزدیکی دارد (لمونت و همکاران[13]،2012). یکی از مهمترین رویدادها در گردشگری هر کشوری درخواست میزبانی برای یک ورزش یا محصول یا مقصد گردشگری است. یکی از راههای گردشگری ورزشی در هر مکانی تعیین، شناسایی و استفاده از عوامل مؤثر بر توسعه آن است (هنرور و همکاران، 1386؛ شای[14]، 2012). توجه به زیرساختها ازجمله مسیرهای حمل و نقل، خدمات رفاهی آمادهسازی تسهیلات مانند هتلها و زیرساختهای گردشگری امری ضروری است. با توجه بهرابطه بین گردشگری ورزشی و اوقات فراغت میتوان گفت که مقاصد گردشگری ورزشی امروزه رونق فراوانی گرفتهاند (لمونت و همکاران، 2012).
اسب، نماد فرهنگ و هویت است. اسب بهعنوان ارائهدهنده خدمات فرهنگی و تفریحی برای انسان، ایجاد شغل میکند (هامر و همکاران[15]، 2017). صنعت اسب یکی ازصنایع پررونق اقتصادی است. ایجاد اشتغال توسط این صنعت بهوسیله پرورش و نگهداری اسب و همچنین جذب تماشاگران و گردشگران این رشته و رویدادهای مختلفی که در این صنعت وجود دارد، سبب شده تا بتوان از این صنعت به منافع پولی هم دست یافت. (مولادوست و مقدسی، 1394). ورزش اسبدوانی، یکی از ورزشهایی است که در محیط باز برگزار میشود و به نوعی باعث طبیعتگردی و تفریح میشود. مسابقات سنتی اسبدوانی، از بزرگترین رویدادهای ورزشی دنیا و یکی از ورزشهای پررونق و از پرطرفدارترین ورزشها در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و دبی میباشد. در این کشورها سالانه مسابقات زیادی در فصول سال برگزار میشود که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی میشود (کارکن و همکاران، 1392). اسبدوانی بخش مهمی از تفریح در کشورهای غربی میباشد. کشورهایی مانند فرانسه و مجارستان پتانسیل کافی برای جذب گردشگران برای ورزش اسبدوانی را دارند. اسبدوانی در کشورها بهعنوان یک رشته مفرح شناخته شده است که به نوبه خود دارای طرفداران بیشماری است. برگزاری مسابقات سنتی اسبدوانی در استانهای گلستان، خراسان، خوزستان، تهران و یزد به نوعی عاملی برای جذب گردشگران بهشمار میرود و سالانه افرادی زیادی را از نقاط مختلف کشور حتی کشورهای همسایه به خود جذب مینماید (زیتونلی و همکاران، 1390). رابطه اسبدوانی به سلسله مراتبی از فرهنگ و طبیعت بر میگردد که به نوعی رابطه انسان و اسب را تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه به شرایط اقلیمی و بومی همه ساله گردشگران زیادی برای تماشای مسابقات اسبدوانی وارد استانهای گلستان، خوزستان، خراسان شمالی، تهران و یزد میشوند. از نظر گردشگران ورزشی، مهمترین عوامل برای تماشای این رویدادها، مکان برگزاری مسابقات، زمان مسابقات و ارائه خدمات رفاهی به وسیله آژانسهای گردشگری هستند(قزلسفلو و همکاران، 1394). مسابقات اسبدوانی مانند لیگهای حرفهای دارای طرفداران خاص خود است. تماشاگران به نوعی تضمینکننده منابع مالی این مسابقات هستند. حضور گردشگران از مناطق مختلف بر رونق این رشته از لحاظ مالی میافزاید. همچنین هدف از برگزاری مسابقات اسبدوانی صرفاً دیدن مسابقات برای تماشاگران نیست، بلکه باعث تشویق آنها به شرطبندی و درآمدزایی میشود (روولت و همکاران[16]،2017). هدف توسعه گردشگری ورزش اسبدوانی شناخت هرچه بیشتر بازدیدکنندگان از این رشته و رشد مشتاقان به این رشته است. مهمترین اهداف برای جذب گردشگران ورزشی، مدیریت قوی، سطح مسابقات، خدمات رفاهی، رضایت بازدیدکنندگان در حوزه گردشگری است. مجارستان از چندین قرن پیش با اسب و ورزش اسبدوانی ارتباط داشته است. مجارستان پیشگام درجذب گردشگران از طریق ورزش اسبدوانی است. چندین هزار گردشگرخارجی برای دیدن مسابقات به این کشور سفر میکنند (کانیوس و سوتا[17]، 2009).
صنعت پرورش اسب از دیدگاههای اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دارای عناوینی همچنین کسب درآمد ملی و استانی از طریق فروش اسب، ایجاد اشتغالزایی و جذب گردشگر از طریق برگزاری مسابقات سوارکاری دارا میباشد (مولادوست و مقدسی، 1394). توسعه گردشگری ورزشی در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بهخصوص در ورزش سنتی اسبدوانی باعث جذب گردشگر و اشتغال و درآمدزایی قابل ملاحظه ای میشود (زیتونلی و همکاران، 1390). بنابراین مسابقات اسبدوانی، فرصتی مناسب برای اشاعه فرهنگ و حفظ بازیهای سنتی در ایران و نوعی تفریح سالم برای خانوادهها و جوانان میباشد. ورزش اسبدوانی رشتهای مفرح برای مردم استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بوده و برای گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرارگرفته است.
با توجه به پتانسیلهای رشته اسبدوانی، هدف از این پژوهش، مطالعه اثرات گردشگری مسابقات اسبدوانی و تاثیر آن برتوسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود.
روششناسی پژوهش
روششناسی پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی است. برای گردآوریِ اطلاعات به شیوه اسنادی و میدانی عمل شده است. جامعه آماری موردمطالعه، با توجه به نامشخصبودن جامعه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان شامل 384 نفر از مدیران ادارات ورزش و جوانان، هیئتهای سوارکاری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مربیان، چابکسواران و مسئولان برگزاری مسابقات اسبدوانی و همچنین کارشناسان سازمانها و موسسات بخشهای دولتی و خصوصی فعال در حوزه گردشگری استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران، یزد میباشند : (جدول1)
جدول 1: نمونه آماری تحقیق
گروه |
فراوانی |
درصد |
مدیران گردشگری و ورزش استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد |
15 |
4 |
روسای هیئتهای سوارکاری استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد |
15 |
4 |
معاونت ورزشی شهرداریهای استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد |
8 |
2 |
مربیان و چابکسواران استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد |
73 |
19 |
کارکنان برگزاری کورس اسبدوانی استانهای گلستان، ، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد |
146 |
38 |
مدیران دفاتر خدمات مسافرتی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد |
127 |
33 |
جمع |
384 |
100 |
منبع: یافتههای تحقیق حاضر، 1401
با توجه بهمتفاوتبودن گروههای موجود در جامعه آماری، از روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی بهرهگیری شد. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی پژوهش استفاده گردید. این پرسشنامه شامل گویههای هم وزن بود که با استفاده از مقیاس پنج ارزشی (خیلی کم تا خیلی زیاد) طراحی شده بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط مدیران و متخصصان حوزه گردشگری ورزشی استانهای موردمطالعه تأیید شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی و محاسبه و میزان آن نآاااااا (873/0=α)گزارش گردبد. برای تجزیه و تحلیل دادههای مستخرج از پرسشنامه، از تحلیل عاملی اکتشافی و سپس تاییدی با استفاده از نرمافزار SPSS 20 وAMOS استفاده شد.
یافتههای پژوهش
نتایج این تحقیق در جداول 2 تا 6 به نمایش درآمده است. در جدول2، شاخصهای بار عاملی تمامی سوالات بالاتر از 3/0 و آماره آنها بزرگتر از قدرمطلق 96/1 میباشد. بنابراین تمامی شاخصهای مربوط به عوامل گردشگری ورزشی در توسعه اقتصادی مناطق مورد مطالعه، از مقادیر t و بارعاملی مورد قبولی برخوردارند و برای سنجش این متغیر شاخصهای مناسبی میباشند..
جدول 2: نتایج تحلیل عاملی تأییدی (روایی سازه) پرسشنامه عوامل گردشگری مسابقات اسبدوانی (ورزشی) اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد
پرسشنامه |
سؤال |
بارعاملی |
T |
پرسشنامه |
سؤال |
بارعاملی |
T |
عوامل گردشگری مسابقات اسبدوانی بر توسعه اقتصادی استان های گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد |
q1 |
528/0 |
123/4 |
عوامل گردشگری مسابقات اسبدوانی بر توسعه اقتصادی استان های گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد |
q21 |
871/0 |
830/4 |
q2 |
611/0 |
589/4 |
q22 |
774/0 |
227/4 |
||
q3 |
674/0 |
129/4 |
q23 |
801/0 |
910/4 |
||
q4 |
639/0 |
234/4 |
q24 |
764/0 |
100/4 |
||
q5 |
711/0 |
581/4 |
q25 |
754/0 |
816/4 |
||
q6 |
819/0 |
978/4 |
q26 |
780/0 |
507/4 |
||
q7 |
763/0 |
584/4 |
q27 |
883/0 |
639/4 |
||
q8 |
721/0 |
739/4 |
q28 |
762/0 |
414/4 |
||
q9 |
826/0 |
912/4 |
q29 |
853/0 |
639/4 |
||
q10 |
853/0 |
801/4 |
q30 |
801/0 |
762/4 |
||
q11 |
677/0 |
418/4 |
q31 |
780/0 |
259/4 |
||
q12 |
792/0 |
578/4 |
q32 |
820/0 |
374/4 |
||
q13 |
787/0 |
769/4 |
q33 |
708/0 |
264/4 |
||
q14 |
837/0 |
589/4 |
q34 |
671/0 |
472/3 |
||
q15 |
898/0 |
823/4 |
q35 |
707/0 |
539/4 |
||
q16 |
784/0 |
602/4 |
q36 |
769/0 |
471/4 |
||
q17 |
737/0 |
245/4 |
q37 |
855/0 |
649/4 |
||
q18 |
883/0 |
753/4 |
q38 |
848/0 |
845/4 |
||
q19 |
743/0 |
342/4 |
q39 |
817/0 |
781/4 |
||
q20 |
801/0 |
913/4 |
q40 |
765/0 |
582/4 |
در این پژوهش برای تعیین و شناسایی عوامل گردشگری ورزشی موثر بر توسعه اقتصادی در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. به همین دلیل پیش از انجام تحلیل عاملی، به منظور اطمینان از کافیبودن تعداد نمونه از معیار کایرز- مِییِر- اولکین[18] (KMO) و برای تعیین همبستگی بین گویهها از آزمون بارتلت[19] استفاده گردید: (جدول 3)
جدول 3: نتایج آزمون بارتلت و KMO
|
مقدار |
|
مقدار کایرز – می یر و اوکلین (کفایت حجم نمونه) |
779/0 |
|
آزمون کرویت بارتلت |
مقدار کای اسکوآر (2χ) |
97/167 |
درجه آزادی |
259 |
|
سطح معناداری |
001/0 |
با توجه به یافتههای جدول3، مقدار KMO بهدست آمده 779/0 میباشد. این مقدار بیانگر این موضوع است تعداد نمونههای تحقیق بهمنظور تحلیل عاملی کفایت میکند و انجام تحلیل عاملی برای دادههای مورد نظر امکانپذیر بوده و میتوان دادهها را بهیک سری عاملهای پنهان تقلیل داد. همچنین نتایج آزمون بارتلت (001/0=Sig، 97/167= 2χ) نشان میدهند بین گویهها همبستگی بالایی وجود دارد. از این رو، استفاده از تحلیل عاملی برای شناسایی گردشگری ورزشی موثر بر توسعه اقتصادی استان های گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد مناسب است.
بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی که از ترکیب 40 گویه مورد نظر در تحقیق که قابل تقلیل به سیزده عامل بوده است. میتوان گفت که 13 عامل بهعنوان عوامل گردشگری ورزشی موثر بر توسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد شناسایی شدند. توان پیشگویی این عوامل بر اساس مجموع درصد واریانس تجمعی عاملها برابر با 84% درصد است. بنابراین برای شناسایی گردشگری مسابقات اسبدوانی موثر بر توسعه اقتصادی استان گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد، این سیزده عامل موثرند: 1-کارآفرینی(02/15)، 2-درآمدزایی (37/18)، 3-بازاریابی (38/17)، 4-سرمایهگذاری (58/14)، 5-رسانه و تبلیغات (74/12)، 6- مردممحوری (45/10)، 7- اجتماعی و فرهنگی (047/10) 8-جشنوارهها (37/16)، 9-منابع انسانی (56/6)، 10- الگوی بومی (12/3)، 11-طرح آمایش سرزمین (91/3)، 12-زیرساختار – رفاهی (20/8)، 13-جاذبهها (46/11):(جدول 4)
جدول4: نتایج بررسی سهم واریانس گردشگری مسابقات اسبدوانی موثر بر توسعه اقتصادی در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد
عامل |
درصد واریانس عامل |
آلفای کرونباخ |
کار آفرینی |
02/15 |
914/0 |
درآمدزایی |
37/18 |
927/0 |
مردم محوری |
45/10 |
821/0 |
اجتماعی– فرهنگی |
24/10 |
862/0 |
بازاریابی |
38/17 |
919/0 |
جشنوارهها |
37/16 |
917/0 |
رسانه و تبلیغات |
74/12 |
852/0 |
منابع انسانی |
56/6 |
923/0 |
الگوی بومی |
12/3 |
811/0 |
طرح آمایش سرزمین |
91/3 |
786/0 |
زیرساختار– رفاهی |
20/8 |
756/0 |
جاذبهها |
46/11 |
859/0 |
سرمایهگذاری |
58/14 |
846/0 |
برای آزمون اینکه آیا مدل عوامل گردشگری مسابقات اسبدوانی موثر بر توسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد از برازش مناسبی برخوردار است، از شاخصهای برازش استفاده شد. در مدلیابی معادلات ساختاری با تأکید بر نرمافزار AMOS باید برای تعیین برازش مدل از سه شاخص برازش مطلق، تطبیقی و مقتصد استفاده کرد. براساس نتایج، مقدار نسبت آماره کای اسکوآر (χ2) برابر با 639/268 به درجه آزادی 383 برابر با 647/2 است و این مقدار بین 1 الی 3 قرار دارد که نشاندهنده تأیید مدل میباشد. شاخص نیکویی برازش[20](GFI) 962/0 است که نشاندهنده قابل قبولبودن این میزان برای برازش مطلوب مدل است. مقدار ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA)[21] که شاخص دیگر نیکویی برازش است نیز 068/0 میباشد که با توجه به اینکه کمتر از 08/0 است، قابل قبول و نشاندهنده تأیید مدل پژوهش میباشد. دیگر شاخصهای نیکویی برازش که شامل مقدار شاخص توکر- لویس (TLI)[22] 931/0، شاخص برازش بنتلر- بونت(BBI)[23] 96/0، شاخص برازش تطبیقی(CFI)[24] 913/0 و شاخص برازش مقتصد هنجار شده (PNFI)[25] 631/0 است، همگی نشاندهنده برازش مطلوب و تأیید مدل عوامل رسانهای موثر بر شکلدهی رفتار ورزشکاران حرفهای ایران میباشد: (جدول 5)
جدول 5: شاخصهای برازش مدل عوامل گردشگری مسابقات اسبدوانی موثر بر توسعه اقتصادی در استان گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد
|
شاخص برازش |
میزان |
ملاک |
تفسیر |
مطلق |
کای اسکوآر (χ2) |
639/268 |
- |
- |
درجه آزادی (df) |
259 |
- |
- |
|
نسبت کای اسکوآر به درجه آزادی (χ2/df) |
647/2 |
بین 1 تا 3 |
برازش مطلوب |
|
شاخص نیکویی برازش (GFI) |
962/0 |
بیش از90/0 |
برازش مطلوب |
|
تطبیقی |
شاخص توکر- لویس (TLI) |
931/0 |
بیش از90/0 |
برازش مطلوب |
شاخص برازش بنتلر- بونت (BBI) |
96/0 |
بیش از90/0 |
برازش مطلوب |
|
شاخص برازش تطبیقی(CFI) |
913/0 |
بیش از90/0 |
برازش مطلوب |
|
مقتصد |
ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) |
068/0 |
کمتر 08/0 |
برازش مطلوب |
شاخص برازش مقتصد هنجار شده (PNFI) |
631/0 |
بیشتر از05/0 |
برازش مطلوب |
جدول 6: تحلیل مسیر آثار سازههای تحقیق به منظور آزمون مدل و فرضیههای تحقیق
اثر متغیر |
ضریب تاثیر |
آماره t |
ضریب تعیین |
sig |
نتیجه بررسی |
محیط کلان توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری |
798/0 |
34/12 |
741/0 |
P<0.01 |
تایید |
محیط خرد توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری |
693/0 |
57/9 |
645/0 |
P<0.01 |
تایید |
t|>1/96 Significant at P<0/05, |t|>1/96 Significant at P<0/01
در جدول6، در راستای هـدف پـژوهش و با استفاده از نتایج آزمون مدل ساختاری، فرضیات مورد آزمون و تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.
فرضیه اول: مولفههای محیط کلان بر توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری مجموعههای سوارکاری استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد اثر مثبت و معنیداری دارد. بر اساس نتایج بهدست آمده از معادلات ساختاری خلاصهشده در جدول 6، مقدار t برای این پارامتر 34/12 است که از 96/1 بزرگتر میباشد و همچنین سطح اطمینان برابر با 01/0 میباشد. از اینرو میتوان نتیجه گرفت که فرضیه با سطح اطمینان 99 درصد تایید میشود. با توجه به مثبت بودن ضریب تاثیر (798/0) میتوان گفت اثر محیط کلان بر توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری مجموعههای سوارکاری استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد مثبت و معنادار میباشد. با ضریب تعیین 741/0 میتوان گفت توانایی پیشبینی 74درصد از تغییرات متغیر وابسته توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری مجموعههای سوارکاری استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد را دارد. بنابراین میتوان انتظار داشت رشد و توسعه مولفههای محیط کلان بهتوسعه فضاهای تفریحی و گردشگری مجموعههای سوارکاری مناطق موردمطالعه منجر شود.
فرضیه دوم: مولفههای محیط خرد بر توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری مجموعههای سوارکاری استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد اثر مثبت و معنیداری دارد. بر اساس نتایج بهدست آمده، مقدار t برای این پارامتر 56/9 است که از 96/1 بزرگتر میباشد و همچنین سطح اطمینان برابر با 01/0 میباشد. از اینرو میتوان نتیجه گرفت که فرضیه با سطح اطمینان 99درصد تایید میشود. با توجه به مثبت ودن ضریب تاثیر (693/0) میتوان گفت محیط خرد بر توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری مجموعههای سوارکاری استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد اثر مثبت و معنیداری دارد. و با ضریب تعیین645/0 میتوان گفت توانایی پیشبینی 74 درصد از تغیرات متغیر وابسته توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری مجموعههای سوارکاری استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد را دارد. بنابراین میتوان انتظار داشت رشد و توسعه مولفههای محیط خرد به توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری مجموعههای سوارکاری مناطق مورد مطالعه منجر شود.
بحث و نتیجهگیری
گردشگری، یکی از پدیدههای جهانی است که ترکیب امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به خوبی نمایش میدهد (علیاکبری و همکاران، 1397). مزایا و منافع اقتصادی حاصل از گردشگری، جلوههای طبیعی و جغرافیایی و ویژگیهای مفرح آن، بسیار جالب توجه است و ورزش یکی از فعالیتهای مهم گردشگران در حین گردشگری است. گردشگری ورزشی فراتر از یک صنعت، به پدیدهای اجتماعی و اقتصادی در سطح جهانی تبدیل شده است. این صنعت سفید بیش از هر زمان دیگر، جایگاه خود را بهعنوان پدیدههای چند بعدی در جوامع بشری باز کرده است و بسیاری از کشورها با سرمایهگذاری فراوان، فوائد و اثرات این صنعت را بخوبی درک کزدهاند و بهعنوان منبعی مهم جهت بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، افزایش اشتغال، درآمد، توسعه زیرساختها و افزایش شهرت و برندسازی مقصد درآوردهاند (زیتونلی و همکاران، 1390). در این میان، توجه جدی و هدفمند به گردشگری ورزشی در مناطق مورد مطالعه با توجه به ظرفیتهای بالای مسابقات اسبدوانی میتواند به رونق اقتصادی این مناطق و افزایش درآمد برای بخشهای دولتی و خصوصی و ارتقای سطح معیشتی منجر شود.
نتایج این پژوهش نشان داد گردشگری مسابقات اسبدوانی از طریق کارآفرینی، درآمدزایی، بازاریابی، سرمایهگذاری، رسانه و تبلیغات در توسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد موثر است که با نتایج مطالعات شربتی (1394)؛ رضوانی و همکاران (1396)؛ خانزادی و همکاران (1397)؛ پروینی و همکاران (1398)؛ جانی و همکاران (1399)؛ مرتضایی و همکاران (1399)؛ هینگتژن و همکاران (2015)؛ خوشگام و همکاران (2016) و کوئین و همکاران (2018) همسو میباشد.
بهدلیل وجود جاذبههای فرهنگی، اجتماعی و طبیعی فرصتهای مناسبی برای سرمایهگذاری در این مناطق وجود دارد و به لحاظ مزایای بسیاری که از راه جذب سرمایههای خارجی ایجاد میگردد تلاش بهمنظور رفع موانع و اطمینان خاطر در ذهن سرمایهگذاران از اهمیت کلیدی برخوردار است.
گردشــگری بــا ویژگیهایــی مانند تقاضــای متغیر و خواهان نوآوری، قابلیت تولید ثروت در جوامع و توســعه اقتصادی و اجتماعی، بستری مناســب برای فعالیتهای کارآفرینانه بهشمار مــیرود (رکن الدین افتخاری و همکاران، 1398). گردشگری مسابقات اسبدوانی، رویکرد جدیدی اســت که میتواند در توانمندســازی مردم محلی و توســعه منابع انســانی، تنوعبخشی اقتصادی و رشد آن، خلق فرصتهای شغلی و ارتقای اســتانداردهای زندگی از طریق تأمین خدمات اجتماعی نقش عمدهای را ایفا نماید. بنابراین اگر رشد گردشگری و جذب گردشگران در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد ادامه یابد و سرمایهگذاری در این منطقه استمرار پیدا کند میتواند بهعنوان یکی از عوامل موثر در کمک به توسعه اقتصادی و پایداری درآمدی مناطق نقش قابل توجهای ایفا و توسعه اقتصادی در این منطقه را تضمین نماید.
ﺑﺪﯾﻬﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ از ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی دﻗﯿﻖ اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﺪوﯾﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪای، اﺳﺘﻔﺎده اﺛﺮﮔﺬار از اﺑﺰارﻫﺎ و ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﻋﻠﻢ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ پیرامون ﻧﻈﺎم ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﻔﯿﺪ و ﺳﺎزﻧﺪه ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽآﯾﺪ. اهمیت و ضرورت برنامهریزی بازاریابی گردشگری به اندازهای است که گاهی درحوزه ادبیات گردشگری از آن بهعنوان رکن اصلی توسعه این صنعت یاد میشود. در واقع فرآیند بازاریابی، شامل ارکان فراوانی است که هریک بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر آن تأثیر میگذارند. بازاریابی گردشگری به علت خدماتیبودن از حساسیت ویژهای برخوردار است. ناملموسبودن، ناپایداری، ناهمگونی، تفکیکناپذیری و غیرتملکیبودن از ویژگیهای این صنعت خدماتی هستند که در فرآیند برنامهریزی برای بازاریابی، لزوم بهرهگیری از یک مدل ترکیبی بازاریابی را نمایان میسازد.
ﯾﮑﯽ دیگر از ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺸﺄ ﺑﺴﯿﺎری از ﺗﺤﻮﻻت ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺑﺎﺷﺪ، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ دﻗﯿﻖ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﺳﺖ. استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد از مناطقی هستند که جاذبههای گردشگری ورزشی، طبیعی، فرهنگی و تاریخی فراوانی دارند و جهت جذب گردشگران داخلی و حتی خارجی از ظرفیتهای مطلوبی برخوردارند؛ اما طبق شواهد ارائهشده تاکنون از این ظرفیتها استفاده شایستهای نشده و کمتوجهی به اهمیت بازاریابی و اجرای نادرست برنامههای مرتبط با توسعه گردشگری ورزشی موجب عدمحرکت گردشگری به سمت توسعه شده است. بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای گردشگری ورزشی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد نیازمند مطالعه، بررسی و برنامهریزی دقیق است. در واقع تدوین یک برنامه جامع و منسجم که جایگاه و وضعیت موجود این فعالیت را مشخص نماید و راهکارها و راهبردهای مناسبی را برای رسیدن به وضعیت مطلوب ارائه دهد، الزامی و ضروری به نظر میرسد. فرایند برنامهریزی با هدف جذب گردشگران مسابقات اسبدوانی باید با راهبردهای تبلیغاتی هماهنگ و مرتبط باشد.
امروزه، تبلیغات در صنعت گردشگری از جایگاه ویژهای برخوردار است و باید اذعان داشت که این صنعت از مهمترین صنایعی است که تحت تأثیر تحولات فناورانه و انقلاب اطلاعاتی بوده و فرایند ایجاد اطلاعات و تبادل آن روزبهروز توسعه بیشتری در این صنعت یافته است. در صنعت گردشگری ورزشی نیز باید از تبلیغات بهعنوان یکی از مهمترین ابزار به صورت حرفهای استفاده کرد، زیرا تبلیغات ابزار برندهای برای پیشرفت اهداف (در داخل و خارج) به شمار میآید- در غیر این صورت هدردادن وقت و سرمایه است (یوون و همکاران[26]، 2005). از سوی دیگر، نقش مدیران و برنامهریزان در امر توسعه گردشگری ورزشی غیر قابل چشمپوشی میباشد. همچنین مدیران و برنامهریزان مسئول باید با ارائه تبلیغات مناسب و اطلاعرسانی در این مورد موجب افزایش آگاهی گردشگران ورزشی شوند. شناسایی ورزشهای سنتی و قابلیتهای ویژه هر منطقه نیز بر عهده سازمانهای مسئول است تا موجبات جلب گردشگران ورزشی را فراهم آورند (مرتضایی و همکاران، 1399). روسای هیتهای ورزشی مسئول برگزاری مسابقات ورزشی میتوانند با ارائه اطلاعات مقتضی در مورد مکان و زمان برگزاری مسابقات اسبدوانی از طریق ادارات ورزش و جوانان، سازمانهای گردشگری و مدیران فرهنگی و همچنین آژانسهای گردشگری، برنامهریزیهای لازم را در راستای حضور بهتر گردشگران فراهم آورند.
برای تحقق توسعه آثار مثبت اقتصادی گردشگری مسابقات اسبدوانی در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد توجه به محیط خرد گردشگری ورزشی شامل مشارکتمحوری، جاذبهها، عوامل اجتماعی و فرهنگی، جشنوارهها، زیرساختها، منابع انسانی، الگوی بومی و طرح آمایش سرزمین اجتناب ناپذیر است و ضروری است در اولویت برنامهریزی مدیران عرصه گردشگری منطقه قرار گیرد. نتایج این تحقیق با یافتههای پژوهش قزلسفلو و همکاران (1394)؛ پروینی و همکاران (1394)؛ رضوی و همکاران (1395)؛ سوادی (1396)؛ چقاجردی و ملکآبادی (1397)؛ پاشایی و همکاران (1398)؛ قزلسفلو و همکاران (1399)؛ رافل (2019) و گایتینناکس و لوید (2020) همسو میباشد.
بدون شک، توجه به حضور و مشارکت مردم میتواند یکی از مهمترین عوامل توسعه گردشگری نیز قلمداد شود. بهمنظور توجه به مفهوم مشارکت جوامع محلی بهعنوان یکی از مهمترین مولفههای صنعت گردشگری، باید بدانیم صنعت گردشگری از جامعه بهعنوان یک منبع استفاده میکند و آن را مانند یک محصول به فروش میرساند و در نهایت بر زندگی هر یک از افراد جامعه تاثیر میگذارد (یوون و همکاران، 2005). از سوی دیگر، جاذبهها و زیرساختهای رفاهی از عوامل موثر در رونق گردشگری میباشند. در این زمینه، جشنها و مراسم، برنامههای سنتی و دیگر برنامههای جانبی در منطقه مورد نظر از عوامل مهم ترغیب گردشگران ورزشی است. برای گردشگرانی که سفر میکنند، فعالیتها، رویدادها و محصولات فرهنگی جامعه محلی مورد نظر بهعنوان نیرویی الهامبخش و جذاب بر آنان اثر میگذارد. جاذبههای فرهنگی شامل تمام تجلیها و تبلورهای بیرونی و رسمی فرهنگ هر کشور است که میتوان آنها را در معرض نمایش قرار داد و گردشگران زیادی را جذب کرد. توسعه صنعت گردشگری ورزشی با تمرکز بر بهبود وضعیت اجتماعی و ایجاد مراکز سرگرمی، فرهنگی و فراهم نمودن امکانات رفاهی بهمنظور جذب سرمایه انسانی مورد نیاز و توسعه کسب و کارهای جدید به یکی از اساسیترین برنامهها برای بسیاری از شهرها و مناطقی تبدیل شده است که هنوز به درستی شناخته نشدهاند (مرتضایی و همکار، 1399).
پیشنهاد میشود با سرمایهگذاری مناسب امکانات مجموعههای سوارکاری را ارتقا داد و زمینه را برای برگزاری مسابقات مختلف سوارکاری در سطوح ملی، منطقهای و یا جهانی فراهم کرد تا زمینه پویایی اقتصادی حاصل از گردشگری ورزشی نیز در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد ایجاد شود. با توجه به خدماتیبودن صنعت گردشگری، منابع انسانی یکی از با اهمیتترین منابع موجود و یک عامل اصلی در توسعهبخشی صنعت گردشگری میباشند. نکته مثبتی که با توجه به نتایج پژوهش ضروری است در برنامهریزی و گسترش این صنعت در این منطقه مد نظر قرار گیرد، اهتمام ویژه به ارتقای سطح علمی شاغلان در این صنعت و پرورش نیروهای متخصص در زمینه برگزاری مسابقات اسبدوانی و صنایع مربوط به پرورش اسب و تقویت بنیه اجرای ساکنان این منطقه در زمینه مدیریت گردشگری ورزشی میباشد. از سوی دیگر، بهمنظور توسعه صنعت گردشگری ورزشی در زمینه مسابقات اسبدوانی ضروری است دانش بومی ارزشمند و گرانبهایی که ساکنان و اقوام این استان ها در زمینه پرورش اسب دارتد، در برنامهریزی و تصمیمگیریهای اجرایی و به عبارت بهتر در فرآیند توسعه صنعت گردشگری ورزشی لحاظ شود. دانش اقوام استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد در زمینه اسب و پرورش آن جزو سرمایههای دانشی ملت ایران محسوب میشود که حاصل سالها تعامل گذشتگان با طبیعت و تجارب آنان در زمینه پرورش اسب و بهرهگیری از طبیعت است که نسل به نسل و سینه به سینه منتقل گشته است. توسعه یک جانبه گردشگری ورزشی بدون در نظر گرفتن تجارب محلی و عدمکاربرد آن در طرحهای توسعه گردشگری ورزشی با هدف بهرمندی از مزایایی اقتصادی این صنعت ثمرهای جز عدمموفقیت در صنعت گردشگری ندارد. همچنین به منظور بهرهگیری حداکثری از مزایای اقتصادی گردشگری ورزشی در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد با عنایت به طرح آمایش سرزمین، از ظرفیتها و منابع موجود در ابعاد مادی و انسانی در توسعه ورزش اسبدوانی استفاده شود ؛ به طوری که مناسبترین امکانات موجود در راستای توسعه ورزش اسبدوانی بهکار گرفته شود و این طرح از طریق پیادهسازی نظام جامع آمایش سرزمین در این مناطق، محقق گردد.
منابع
- ابراهیمی دهکردی، ا. (1393). «نقش عوامل فرهنگی، مذهبی و اکوتوریستی در توسعه گردشگری ابرکوه». فضای گردشگری. 3 (9 ) ، صص 1- 16.
- اندام، ر.؛ آقایی، ع.ا.؛ عنبریان، م. و پارساجو، ع. (1393). «راهکارهای توسعه توریسم ورزشی در استان همدان». پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی. 4(7)، صص 31-44.
- امینی، م.؛ مهدی پور، ع و قاسمی، ح. (1396). «تبیین شاخصهای تأثیرگذار موانع گردشگری ورزشی ایران با استفاده از روش AHP گروهی با تأکید بر نقش اطلاعاتی و ارتباطی». مدیریت ارتباطات دررسانههای ورزشی. 4 (15)، صص 26- 35.
- بلوری فرد، ا.؛ کاباران زادقدیم، م.ر و شالچیان رابع، ف. (1396). «بررسی تاثیر بهرهمندی از توانمندی جوانان نخبه بومی در توسعه گردشگری و ارائه یک مدل از سیستم دانشمحور با رویکرد توانمندسازی نخبگان بومی به منظور توسعه گردشگری (مطالعه موردی: استان بوشهر)». فصلنامه فرهنگی و سیاسی خلیج فارس. 4(13) ، صص 73- 91.
- رکنالدین افتخاری، عبدالرضا؛ پور طاهری، مهدی و فضلی، نفیسه. (1398). «تحلیل عوامل موثر در توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی». مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. 8، صص 87–
- زیتونلی، عبدالحمید؛ هنری، حبیب و فراهانی، ابوالفضل. (1390). «شناسایی توانمندیهای گردشگری ورزشی استان گلستان». پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. 1 (1)، صص 71-.83
- سیدعلیپور، س.خ و اقبالی، ن. (1390). «نقش جاذبههای اکوتوریستی، فرهنگی و تاریخی در توسعه گردشگری استان سمنان». فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری. 1، صص 41-61.
- صداقتی، پ.؛ همتینژاد، م.ع و محرمزاده، م. (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر توریسم ورزشی استان آذربایجان شرقی با تأکید برجهتگیری صنعتی». مجموعه مقالات دومین همایش ملی تخصصی مدیریت ورزشی. دانشگاه شاهرود، صفحه 46.
- علیاکبری، اسماعیل.؛ احمد، پوراحمد و جلالآبادی، لیلا. (1397). «شناسایی پیشرانهای موثر بر وضعیت آینده گردشگری پایدار شهر کرمان با رویکرد آیندهپژوهی». نشریه گردشگری و توسعه. 7 (1)، صص 156-.178.
- فاضلی، حبیب الله. (1391). «ورزش و سیاست هویت». پژوهشنامه علوم سیاسی. 7(2)، صص 74-152.
- قزلسفلو، حمیدرضا؛ کلاته سیفری، معصومه.؛ قربانزادهزعفرانی، سید قاسم و چورلی، علی. (1394). «ﺑﺮرﺳﯽ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ ورزﺷﯽ در ﺟﺸﻨﻮاره ﺑﺎزیﻫﺎی ﺑﻮﻣﯽ و ﺳﻨﺘﯽ اﺳﺘﺎن ﮔﻠﺴﺘﺎن (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت اﺳﺒﺪواﻧﯽ و ﮐﺸﺘﯽ ﮔﻮرش)». ﭘﮋوﻫشنامه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ورزﺷﯽ و رﻓﺘﺎر ﺣﺮﮐﺘﯽ. 22، صص211–
- کارکن، لیلا.؛ اسدی، حسن و زیتونلی، عبدالحمید. (1393). «تاثیر رویداد ورزشی اسبدوانی بر توسعه توریسم ورزشی استان گلستان». مطالعات مدیریت ورزشی. صص 9-17.
- مولادوست، ک و مقدسی، ر. (1394). «تبیین راههای توسعه صنعت اسب کاسپین: مسئولیتهای اساسی دولت». دامپزشکی و بهداشت، صص 25- 29.
- میرزایی کالار، س.م.؛ همتینژاد، م.ع. و رحمانینیا، ف. (1392). «عوامل بازدارنده و سوقدهنده گردشگری ورزش». مدیریت وتوسعه ورزش. 2 (1) ، صص 85–
- مرتضائی، لیلا. و کلاتهسیفری، معصومه. (1399). «توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر مناطق پنهان». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 4 (34)، صص 75–.
- نیک رفتار، ط.؛ حسینی، ا. و مقدم، ع. (1396). «شناسایی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران پزشکی در ایران». مدیریت سلامت. 20(67)، صص 64- 74 .
- واحد آمار و اطلاعات مرکزآمارایران. (1398).
- هنرور، افشار. (1386). «چالشهای فراروی مدیریت در بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران». اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت بازاریابی.
- Braz, J.I. )2002(. “Sport for all moves people around the globe, New perspective for tourism”. Journal of Asian Sport for All, 1, 47-52.
- Emery, P. (2010). “Past, present, future major sport event management practice: The practitioner perspective”. Sport management review, 13 (2), 158-170.
- George, R. and Frey, N. (2010). “Creating change in responsible tourism management through social marketing”. South African Journal of Business Management, 41(1), 11-23.
- Hinch, T. and Higham, J. (2004). “Sport tourism development”. Channel viewpublication.
- Hammer, M., Bonow, M. and Petersson, M. (2017). “The role of horse keeping in transforming peri-urban landscapes”. A case study from metropolitan Stockholm, Sweden.
- Hinch, T. and Higham, J. (2005). “Sport, tourism and authenticity”. European Sport Management Quarterly, 5(3), 243-256.
- Konyves, E and Suta, E. (2009). “The importance of equestrian tourism enterprises in tourism destination management in Hungary”. APSTRACT: Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 3 p.
- Lamont, M., Kennelly, M. and Wilson, E. (2012). “Competing priorities as constraints in event travel careers”. Tourism management, 33(5), 1068-1079.
- Martin-Päivä, M. (2006). Hevosmatkailun nykytilan ja kehittämistarpeiden.
- Mason, C., Gos, L. and Moretti, A. (2016). “Motivations, perceived risk and behavioral intentions in hard adventure tourism”. A natural park case study, italian journal of management, 34(100) 181- 199.
- Roult, R., Lavigne, M.A. and Auger, D. (2017). “The horse racing industry in Canada: current status and prospects”. Managing Sport and Leisure, 22(1), 19-32.
- Shi, H. (2012). “The efficiency of government promotion of inbound tourism: The case of Australia”. Journal of Economic Modelling, 29, 2711-2721.
- Woo-Sik Choi, D.J.; Shonk, D. and Bravo, G. (2016). “Development of a Conceptual Model in International Sport Tourism: Exploring Pre-and Post- Consumption Factors”. International Journal of Sport Management Recreation and Tourism, 21, 21-47.
- Yoon, Y. and Uysal, M. (2005). “An Examination of the Effects of Motivation and Satisfaction on Destination Loyalty: A Structural Model”. Tourism Management, 26, 45-56
Role of Horse Racing Tourism in the Economic
Development of Golestan, North Khorasan, Khuzestan, Tehran and Yazd Provinces
Elahe Ghainaghi
Ph.D. Student, Department of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
Zainalabedin Fallah
Ph.D., Professor, Department of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
Taher Bahlekeh
Ph.D., Assistant Professor, Department of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
Asra Askari,
Ph.D., Assistant Professor, Department of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
Received: 8 Nov. 2022
Accepted: 16 Jan.2023
The study is to investigate the role of horse racing tourism in the economic development of Golestan, North Khorasan, Khuzestan, Tehran and Yazd provinces. It was a descriptive-analytical research, based on the data collection. The data collection tool was interview with 260 people from the managers of the General Departments of Sport and Youth, the heads of equestrian teams, the General Departments of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism, coaches, agility riders and those responsible for organizing equestrian competitions and experts of organizations and the public and private sector institutions in Golestan, North Khorasan, Khuzestan, Tehran and Yazd provinces.
Due to the different groups in the statistical population, the research samples were selected using stratified-random sampling method. The research tool in the quantitative phase of the research was a researcher-made questionnaire. To analyze the data extracted from the questionnaires, exploratory and then confirmatory factor analysis were used by SPSS and AMOS softwares.
The results showed the components of entrepreneurship (15/02), income generation (18/73), marketing (17/37), investment (14/58), media and advertising (12/74), people-centered (10/45), socio-cultural phenomena (10/047), festivals (16/37), human resources (6/56), indigenous model (3/12), land management plan (3/91) and attractions (11/46) are of a significant impact in the economic development of the Golestan, North Khorasan, Khuzestan, Tehran and Yazd provinces. Due to the importance of horse racing tourism, managers and planners of the province's sports tourism sector must pay attention to the development and growth of this industry.
Key Words: Horse Racing, Economic, Sports Tourism and Development.
[1] دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
[2]استاد، گروه مدیریت ورزشی، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران(نویسنده مسئول)
E-mail: Zy.fallah@gmail.com
[3] استادیار،گروه مدیریت ورزشی، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
[4] استادیار،گروه مدیریت ورزشی، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
[5] Word Travel and Tourism Council
[6] Emery
[7] Martin
[8] Hinch & Higham
[9] Woo-Sik Choi, Shonk & Bravo
[10] Mason, Gos & Moretti
[11] Braz
[12] George & Frey
[13] Lamont, Kennelly & Wilson
[14] Shi
[15] Hammer, Bonow & Petersson
[16] Roult, Lavigne & Auger
[17] Konyves & Suta
[18] Kaiser- Meyer-Oklin measure of sampling adequacy (KMO)
[19] Bartlett’ Test of Sphericity
[20] Goodness Fit Index
[21] Root Mean Squared Error of Approximation
[22] Tucker- Lewis Index
[23] Bentler- Bonett Index
[24] Comparative Fit Index
[25] Parsimonious Normed Fit Index
[26] Yoon & Uysal
منابع
- ابراهیمی دهکردی، ا. (1393). «نقش عوامل فرهنگی، مذهبی و اکوتوریستی در توسعه گردشگری ابرکوه». فضای گردشگری. 3 (9 ) ، صص 1- 16.
- اندام، ر.؛ آقایی، ع.ا.؛ عنبریان، م. و پارساجو، ع. (1393). «راهکارهای توسعه توریسم ورزشی در استان همدان». پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی. 4(7)، صص 31-44.
- امینی، م.؛ مهدی پور، ع و قاسمی، ح. (1396). «تبیین شاخصهای تأثیرگذار موانع گردشگری ورزشی ایران با استفاده از روش AHP گروهی با تأکید بر نقش اطلاعاتی و ارتباطی». مدیریت ارتباطات دررسانههای ورزشی. 4 (15)، صص 26- 35.
- بلوری فرد، ا.؛ کاباران زادقدیم، م.ر و شالچیان رابع، ف. (1396). «بررسی تاثیر بهرهمندی از توانمندی جوانان نخبه بومی در توسعه گردشگری و ارائه یک مدل از سیستم دانشمحور با رویکرد توانمندسازی نخبگان بومی به منظور توسعه گردشگری (مطالعه موردی: استان بوشهر)». فصلنامه فرهنگی و سیاسی خلیج فارس. 4(13) ، صص 73- 91.
- رکنالدین افتخاری، عبدالرضا؛ پور طاهری، مهدی و فضلی، نفیسه. (1398). «تحلیل عوامل موثر در توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی». مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. 8، صص 87–
- زیتونلی، عبدالحمید؛ هنری، حبیب و فراهانی، ابوالفضل. (1390). «شناسایی توانمندیهای گردشگری ورزشی استان گلستان». پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. 1 (1)، صص 71-.83
- سیدعلیپور، س.خ و اقبالی، ن. (1390). «نقش جاذبههای اکوتوریستی، فرهنگی و تاریخی در توسعه گردشگری استان سمنان». فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری. 1، صص 41-61.
- صداقتی، پ.؛ همتینژاد، م.ع و محرمزاده، م. (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر توریسم ورزشی استان آذربایجان شرقی با تأکید برجهتگیری صنعتی». مجموعه مقالات دومین همایش ملی تخصصی مدیریت ورزشی. دانشگاه شاهرود، صفحه 46.
- علیاکبری، اسماعیل.؛ احمد، پوراحمد و جلالآبادی، لیلا. (1397). «شناسایی پیشرانهای موثر بر وضعیت آینده گردشگری پایدار شهر کرمان با رویکرد آیندهپژوهی». نشریه گردشگری و توسعه. 7 (1)، صص 156-.178.
- فاضلی، حبیب الله. (1391). «ورزش و سیاست هویت». پژوهشنامه علوم سیاسی. 7(2)، صص 74-152.
- قزلسفلو، حمیدرضا؛ کلاته سیفری، معصومه.؛ قربانزادهزعفرانی، سید قاسم و چورلی، علی. (1394). «ﺑﺮرﺳﯽ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ ورزﺷﯽ در ﺟﺸﻨﻮاره ﺑﺎزیﻫﺎی ﺑﻮﻣﯽ و ﺳﻨﺘﯽ اﺳﺘﺎن ﮔﻠﺴﺘﺎن (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت اﺳﺒﺪواﻧﯽ و ﮐﺸﺘﯽ ﮔﻮرش)». ﭘﮋوﻫشنامه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ورزﺷﯽ و رﻓﺘﺎر ﺣﺮﮐﺘﯽ. 22، صص211–
- کارکن، لیلا.؛ اسدی، حسن و زیتونلی، عبدالحمید. (1393). «تاثیر رویداد ورزشی اسبدوانی بر توسعه توریسم ورزشی استان گلستان». مطالعات مدیریت ورزشی. صص 9-17.
- مولادوست، ک و مقدسی، ر. (1394). «تبیین راههای توسعه صنعت اسب کاسپین: مسئولیتهای اساسی دولت». دامپزشکی و بهداشت، صص 25- 29.
- میرزایی کالار، س.م.؛ همتینژاد، م.ع. و رحمانینیا، ف. (1392). «عوامل بازدارنده و سوقدهنده گردشگری ورزش». مدیریت وتوسعه ورزش. 2 (1) ، صص 85–
- مرتضائی، لیلا. و کلاتهسیفری، معصومه. (1399). «توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر مناطق پنهان». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 4 (34)، صص 75–.
- نیک رفتار، ط.؛ حسینی، ا. و مقدم، ع. (1396). «شناسایی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران پزشکی در ایران». مدیریت سلامت. 20(67)، صص 64- 74 .
- واحد آمار و اطلاعات مرکزآمارایران. (1398).
- هنرور، افشار. (1386). «چالشهای فراروی مدیریت در بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران». اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت بازاریابی.
- Braz, J.I. )2002(. “Sport for all moves people around the globe, New perspective for tourism”. Journal of Asian Sport for All, 1, 47-52.
- Emery, P. (2010). “Past, present, future major sport event management practice: The practitioner perspective”. Sport management review, 13 (2), 158-170.
- George, R. and Frey, N. (2010). “Creating change in responsible tourism management through social marketing”. South African Journal of Business Management, 41(1), 11-23.
- Hinch, T. and Higham, J. (2004). “Sport tourism development”. Channel viewpublication.
- Hammer, M., Bonow, M. and Petersson, M. (2017). “The role of horse keeping in transforming peri-urban landscapes”. A case study from metropolitan Stockholm, Sweden.
- Hinch, T. and Higham, J. (2005). “Sport, tourism and authenticity”. European Sport Management Quarterly, 5(3), 243-256.
- Konyves, E and Suta, E. (2009). “The importance of equestrian tourism enterprises in tourism destination management in Hungary”. APSTRACT: Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 3 p.
- Lamont, M., Kennelly, M. and Wilson, E. (2012). “Competing priorities as constraints in event travel careers”. Tourism management, 33(5), 1068-1079.
- Martin-Päivä, M. (2006). Hevosmatkailun nykytilan ja kehittämistarpeiden.
- Mason, C., Gos, L. and Moretti, A. (2016). “Motivations, perceived risk and behavioral intentions in hard adventure tourism”. A natural park case study, italian journal of management, 34(100) 181- 199.
- Roult, R., Lavigne, M.A. and Auger, D. (2017). “The horse racing industry in Canada: current status and prospects”. Managing Sport and Leisure, 22(1), 19-32.
- Shi, H. (2012). “The efficiency of government promotion of inbound tourism: The case of Australia”. Journal of Economic Modelling, 29, 2711-2721.
- Woo-Sik Choi, D.J.; Shonk, D. and Bravo, G. (2016). “Development of a Conceptual Model in International Sport Tourism: Exploring Pre-and Post- Consumption Factors”. International Journal of Sport Management Recreation and Tourism, 21, 21-47.
- Yoon, Y. and Uysal, M. (2005). “An Examination of the Effects of Motivation and Satisfaction on Destination Loyalty: A Structural Model”. Tourism Management, 26, 45-56