نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 استادیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 دانشیار، حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
سوءاستفاده در ورزش یک مشکل غیرقابل انکار است و به روشهای مختلفی اتفاق می افتد، از همین رو شناسایی عوامل تاثیرگذار در وقوع این معضل اجتماعی از اهداف اساسی مسئولان ورزشی در دنیا است. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر شکل گیری سوءاستفاده در ورزش است که با روش کیفی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمعآوری شدند. مشارکتکنندگان در این تحقیق 14 نفر بودند که شامل اساتید، متخصصین، کارشناسان و صاحب نظران در زمینه سوءاستفاده در ورزش بودند که بر اساس معیارهای تعیین شده انتخاب شدند. بهمنظور تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمونی براون و کلارک(2006) استفاده شد. در کل 28 کد استخراج شد که میزان اتکاپذیری آنها بیشتر از 70 درصد است که وثوق پذیری کُدگذاری را تأیید میکند. نتایج تحقیق شش عامل را در شکل گیری سوءاستفاده موثر میداند که عبارتند از: 1) اجبار و تعدی به حریم ورزشکار، 2) سوء استفاده از قدرت، 3) اعتماد پوچ به سایرین، 4) وقوع غیرمنتظره و ناخواسته، 5) گرفتن نقطه ضعف از ورزشکار و 6) انکار آزار و اذیت. براساس نتایج این تحقیق آگاه بودن از عوامل موثر بر شکل گیری سوءاستفاده در ورزش باعث میشود این مسئله راحتتر درک شود و شناخت دقیقی از وقوع سوءاستفاده در دست باشد تا زمینه پیشگیری از این مسئله مهم ایجاد شود و مهم تر از همه ورزش را به یک محیط امن برای ورزشکاران تبدیلکرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying factors affecting the formation of abuse in sports: a qualitative study
نویسندگان [English]
- Fereshteh Mohebbi 1
- Rasool Norouzi Seyed hossini 2
- Marjan Saffari 3
- Hossien Aghaeenia, 4
1 PhD student of Tarbiat Modares University
2 Associate Professor, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Assistant professor at Tarbiat Modares university
4 Associate Professor, University of Tehran
چکیده [English]
Abuse in sports is an undeniable problem and it happens in different ways. Therefore identifying the factors influencing the occurrence of this social problem is one of the main goals of sports officials in the world.The research is to identify the factors affecting the formation of abuse in sports, which was done with a qualitative method. The data were collected through semi-structured interviews. The participants were 14 participants, specialists, experts in the field of abuse in sports, who were selected based on the established criteria.In order to analyze the data, the thematic analysis method of Brown and Clark (2006) was used. A total of 28 codes were extracted, whose dependability rate is more than 70%, which confirms the trustworthiness of coding. The research results identify six factors as effective in the formation of abuse, which are: 1) coercion and force on the athlete's privacy, 2) abuse of power, 3) absurd trust in others,4) unexpected and unwanted occurrence, 5) taking a point.Weakness from the athlete and 6) denial of harassment.
Based on the results, being aware of the factors affecting the formation of abuse in sports makes this issue easier to understand and to have an accurate understanding of the occurrence of abuse in order to create a ground for preventing this important issue and most importantly, sports it became a safe environment for athletes.
کلیدواژهها [English]
- Abuse
- harassment
- social issues
- formation
- neglect
شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری سوءاستفاده در ورزش: یک مطالعه کیفی
فرشته محبی[1]
رسول نوروزی سیدحسینی[2]
مرجان صفاری[3]
حسین آقایی نیا[4]
تاریخ دریافت مقاله: 22/1/1402
تاریخ پذیرش مقاله:6/3/1402
مقدمه
مزایای بالقوه بسیار زیادی برای شرکت در ورزش وجود دارد که شامل اعتماد به نفس، پیشرفت تحصیلی و همچنین بهبود سلامت جسمی، اجتماعی و عاطفی است (ولا و همکاران[5]، 2014). با این حال، فوائد ورزش میتواند با پتانسیل آسیب همراه باشد(جوهانسون وهمکاران[6]،2020). باتوجهبه تعداد بالای جوانانی که در ورزش شرکت میکنند، فرصتهای متعددی برای ایجاد سوءاستفاده در ورزش ارائه میشود. نشانههای متعددی نشان میدهد که ورزشکاران جوان به خوبی در ورزش محافظت نمیشوند(پرنت و دمرس[7]،2011). گزارشهای زیادی مبنی بر وجود سوءاستفادههادر ورزش نظیر سوءاستفاده جسمی، جنسی و عاطفی و غفلت دریافت شدهاند(کاواناک و همکاران[8]،2017). این مقوله تنها محدود به این سوءاستفادهها نیست، بلکه اشکال مختلفی دارد؛ از جمله: آزار و اذیت، دعوا، استثمار و خشونت(جکل و همکاران[9]،2018). سوءاستفاده عاطفی یکی از انواع سوءاستفاده است که در ورزش رخ میدهد(گرویس و دان[10]،2004؛گراولی و کوچرن[11]،1995؛کر و استارلینک[12]،2012؛کربی و همکاران[13]،2000؛ماهون و همکاران[14]؛2012). باید خاطرنشان کرد که شواهد زیادی وجود دارد که سوءاستفاده روانی، هسته اصلی همه سوءاستفادههاست، زیرا تصور هر نوع آزار و اذیت و سوءاستفادههایی که زمینههای روانی نیز نداشته باشد غیرممکن است. بهعلاوه این نوع سوءاستفاده به نظر میرسد که تأثیر منفی قابلتوجهی بر سلامت ورزشکاران دارد(کاواناک و همکاران،2017). سوءاستفاده جسمی ممکن است در داخل و خارج از زمین بازی انجامشود. این شکل از سوءاستفاده اغلب توسط افراد در موقعیتهای قدرت و اعتماد، مانند مربیان و اطرافیان ورزشی، و همچنین خانواده و دوستان، ورزشکاران همسال و طرفداران ورزش انجام میشود. شکل دیگری از سوءاستفاده وجود دارد که «غفلت» نامیده میشود. غفلت به معنی نادیدهگرفتن دسترسی به مراقبتهای پزشکی مناسب، و عدم اجرای تجهیزات و قوانین ایمنی در محیطهای آموزشی و مسابقه، در ورزش است(مونتهوی و همکاران،2016). ماتیوز[15](2004) غفلت را با عنوان «صدمات جدی» یا «خطر صدمات جدی» میخواند. شکلهایی از سوءاستفاده جنسی نیز در ورزش گزارش شده است (ترکلی وسوبان اغلو[16]،2018). سوءاستفاده جنسی یک پدیده
پیچیده است که شامل ابعاد شخصیتی و زمینهای متعددی است(برکنریچ و همکاران[17]،2008). چنین آزارهایی ممکن است
تأثیرات نامطلوب جدی بر شرایط جسمی و روحی آنها داشته باشد(شینوهارا[18]،2022). مسئله سوءاستفاده در تمامی زمینهها امری مذموم و بد تلقی میشود که باید با تمام قوا در جهت مقابله و پیشگیری از آن عمل کرد(منتهوی و همکاران[19]،2016). تجربه سوءاستفاده در ورزش بر خانواده، دوستان، همکاران و همسالان در خانه، محل کار و مکانهای تفریحی تأثیرات منفیای میگذارد. این تأثیرات مدتها پسازاینکه ورزشکار نقش ورزشی خود را رها کرده است هم میتواند خشونتبار باشد. باید خاطرنشان کرد که آزار و اذیت بهمثابه نقض حقوق بشر است و در بسیاری از مواقع یک جرم کیفری تلقی میشود. در ورزش، این رنجها برای ورزشکاران و دیگران ایجاد میشود و مسئولیتهای قانونی، مالی و اخلاقی برای سازمانهای ورزشی بهوجود میآید. هیچ ورزشی در برابر این مشکلات که در هر سطح عملکردی رخ میدهد، مصون نیست. مسائل بعدی مربوط به بار مالی بر دوش برنامههای ورزشی، دعاوی حقوقی احتمالی و از دست دادن شغل که میتواند باعث ایجاد حوادث شود، به اهمیت موضوع افزوده است(کرا و همکاران [20]،2009). در ورزشکاران نخبه قربانیان سوءاستفاده جنسی و جسمی بیشتری دیده میشود. همین امر اهمیت مطالعات بیشتر در مورد سوءاستفاده، قربانیان سوءاستفاده و پیشگیری از سوءاستفاده را دوچندان میکند (تیمپکا،[21]2014). علاوه بر این، در ورزش جوانان اهمیت بررسی سوءاستفاده و انواع آن بسیار حائز اهمیت است. بهطور خاص، تحقیقات برای بررسی شیوع سوءاستفاده در ورزش جوانان و تحقیقات برای درک چگونگی مدیریت بهتر این سازمانها در این زمینه موردنیاز است(آتابکوا و سیمونوا،[22]2018)، چراکه ورزشکاران، مربیان و اعضای تیم، صرف نظر از سطح رقابت، شایسته شرکت در ورزشهایی هستند که عاری از آزار عاطفی، فیزیکی و جنسی باشد(جوهانسون وهمکاران،2020).
در زمینه سوءاستفاده، تحقیقاتی به شکل غیرمستقیم به این موضوع پرداختهاند. بهعنوانمثال، افشار و همکاران(2017) به بررسی ارتباط سوءاستفاده مربیان با اثربخشی و رضایتمندی کشتیگیران نخبه استان البرز پرداختند. نتایج نشان داد بین سوءاستفاده مربی درمجموع دارای چهار زیر شاخص سوءاستفاده عاطفی، سوءاستفاده بدنی، سوءاستفاده جنسی و بیتوجهی مربی، با اثربخشی مربیگری و رضایتمندی ورزشکاران همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. بهعلاوه، مولایی و همکاران [23](2017) در مطالعه خود پیرامون شیوع آزار سالمندان به این نتیجه رسیدند که سوءاستفاده از افراد مسن مسئله اساسی در جوامع است که میتواند اعتمادبهنفس را کاهش دهد، احساس ناامیدی و بیعلاقگی ایجاد کند و باعث ناتوانی روانی در افراد مسن شود. گیلانی و همکاران (۲۰۲۰) در مطالعه خود بیان میکنند که یکی از نگرانیهای جدی بهداشتی تجاوز به عنف در نوجوانان است. این مطالعه مروری سیستماتیک از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ در پایگاههای اطلاعاتی مختلف است. یافتههای تحقیق نشان داد که در بررسی مطالعات مداخلهای، شیوع آزار و اذیت جنسی و تجاوز جنسی بهوسیله توانمندسازی نوجوانان و آموزش فنون دفاع شخصی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری کمتر بود. در سایر مطالعات غیر مداخلهای، ازنظر آماری رابطه معنیداری بین سطح بالای دانش و نگرش نوجوانان و کاهش عوامل خطر و حمله جنسی وجود دارد. همچنین ارتقای آگاهی و نگرش از طریق مداخلات مبتنی بر شواهد میتواند از سوءاستفاده جنسی در نوجوانان جلوگیری کند. لی[24] (۲۰۲۰) مطالعهای برای بررسی تأثیر تجربه تجاوز جنسی بر دوران مشارکت ورزشی از نوجوانی تا بزرگسالی انجام داد که نتایج نشان داد که حمله جنسی غیرجسمی و غیرمجاز بهطور قابلتوجهی بر میزان مشارکت ورزشی در بین شرکتکنندگان زن تأثیر گذاشته است. شینوهارا (2021) تحقیقی برای روشن کردن وظیفه نهادهای حاکم بر ورزش برای محافظت از ورزشکاران جوان در برابر سوءاستفادهها انجام داد و درنهایت به این نتیجه دست یافت که نهادهای حاکم بر ورزش موظفاند از آنها در برابر چنین سوءاستفادههایی توسط مربیان خود محافظت کنند. درنهایت، تحقیقی که توسط گورونگ (2021) انجام شد نشان داد که دلیل اصلی خشونت علیه زنان، تبعیض جنسیتی است؛ یعنی در جامعه مردسالار. ایدههای برتری مرد و تسلط بر زن اغلب در جوامع منعکسشده و بهعنوان یک امر خصوصی در نظر گرفته میشود. علل دیگر ممکن است ناشی از علل اجتماعی، علل اقتصادی، سادهلوحی، طبیعت بدخواهانه و غیره باشد. بررسی تحقیقاتی که پیرامون سوءاستفاده انجام شدهاند نشان میدهد که سوءاستفاده در ورزش یک امر کاملاً فرهنگی است؛ به این معنی که سوءاستفاده در فرهنگهای مختلف میتواند به شکلهای مختلف ایجاد و تفسیر شود. علاوهبراین، مسئله سوءاستفاده در تمامی زمینهها امری مذموم و بد تلقی میشود که باید با تمام قوا در جهت مقابله و پیشگیری از آن عمل کرد. از همین رو میتوان گفت همه افراد ذینفع در ورزش مسئولیت شناسایی و جلوگیری از سوءاستفاده در ورزش و توسعه فرهنگ عزت، احترام و ایمنی در ورزش را دارند. بهویژه سازمانهای ورزشی که مسئول در زمینه ایمنی هستند و باید در شناسایی و ریشهکنکردن این روشها عملکرد مؤثری را از خود نشان دهند. یک سیستم ورزشی سالم که به ورزشکاران قدرت میبخشد میتواند در جلوگیری از سوءاستفاده در ورزش کمک کند. از همین رو میتوان گفت که ارتقای ورزش ایمن یک وظیفه مهم و بخشی از الزامات بینالمللی گسترده برای حسن نیت در ورزش است (مونتهوی و همکاران،2016). عوامل متعددی وجود دارد که سبب شکلگیری سوءاستفاده در ورزش میشود. به طور مثال، قربانیانی که سوءاستفاده را افشا نمیکنند، در معرض خطر بیشتری برای پیامدهای منفی مانند تکرار سوءاستفاده، مشکلات بهداشت روان و اعتیاد قرار دارند(سندرسون و همکاران[25]،2019). در طی چند دهه اخیر، آزار و اذیت به طور فزایندهای به عنوان یک مشکل جدی در ورزشهای تفریحی، آماتور و حرفهای شناخته شده است. به همین دلیل بیانیه اجماع کمیته بینالمللی المپیک شکل گرفتهاست که توصیه میکند همه سازمانهای ورزشی باید دستورالعملهای عملکردی داشتهباشند که «معیار روشنی برای آنچه قابل قبول و غیرقابل قبول است تعیین کند». در کنار تحولات اجتماعی گستردهتر در روابط جنسیتی و نگرش نسبت به سوءاستفاده، تحقیقات ورزشی در این زمینه مهم بوده است(ماری و همکاران[26]،2022). با توجه به پیشینه تحقیق مشخصشد که مسئله سوءاستفاده امری خطیر میباشد که باعث دور شدن ورزش از هدف خود میشود. همچنین با توجه به تحقیقات اندک در این زمینه به خصوص در ایران نیاز اساسی است که در این زمینه مطالعاتی صورتگیرد(مختاریان گیلانی و همکاران،2020). از آنجا که اطلاعات کمی در مورد نحوه درک و ارتباط افراد درگیر در ورزش با چنین مسائلی وجوددارد، شکاف در تحقیقات فعلی در مورد سوءاستفاده در ورزش وجوددارد(ماری و همکاران،2022). لذا ضروری است که برای برقراری امنیت در جامعه ورزشی، شکلگیری سوءاستفاده در ورزش شناساییشود که به دنبال آن بتوان زمینه آموزش، مدیریتکردن و پیشگیری از سوءاستفاده را فراهمکرد.
درواقع داشتن یک تحلیل از دید افرادی که نگاه تخصصی به این موضوع دارند نیاز است، این در حالی است که یکی از مهمترین موضوعات در تحقیقات ورزشی دیدگاه متخصصان در این زمینه است، زیرا این درک میتواند عوامل موثر بر شکلگیری وقوع سوءاستفاده در ورزش را مشخص کند و مهمتر از همه زمینهساز پیشگیری از این قبیل مسائل شود. این روند امری کاملاً فرهنگی و اجتماعی است. ازاینرو هرقدر مطالعات دقیقتری از سوءاستفاده در دست باشد، بهاحتمالزیاد میتواند شرایط را برای کنترل امور فراهم سازد. با توجه به موارد یاد شده، سوءاستفاده در تمام سطوح ورزش، در هر رده سنی و برای هر جنس اتفاق میافتد. لذا در این تحقیق سعی شدهاست که شکلگیری وقوع سوءاستفاده در تمام این موارد در نظر گرفتهشود ، زیرا هر فردی ممکن است در ورزش فارغ از جنسیت، طبقه اجتماعی و حرفه و سطح خود از آزار رنج ببرد(یوسل و همکاران[27]،2014). شناخت عوامل موثر شکلگیری سوءاستفاده در ورزش میتواند اطلاعات ارزشمندی برای مدیران، متولیان ورزشی و دستاندرکارا.ن ورزش فراهمکند. بهعلاوه میتواند عاملی مهمی در کاهش این پدیده در عرصه ورزش باشد. این تحقیق به دنبال کسب چنین شناختی است. با این اوصاف محقق میکوشد عوامل موثر شکلگیری از سوءاستفاده در ورزش را مشخصکند تا شناختی در جهت مدیریت این پدیده حاصلشود.
روششناسی پژوهش
ماهیت این تحقیق، اکتشافی و هدف از آن، بسط دانش و شناخت موجود در مورد شناخت عوامل موثر در شکلگیری وقوع سوءاستفاده در ورزش است. در این تحقیق، از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شده است و مصاحبهها تا جایی تداوم یافتکه پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. معیار محقق جهت انتخاب شرکتکنندگان، تخصص آنها در زمینه سوءاستفاده میباشد. محققیق سعیکردهاند با افرادی که در این زمینه پژوهشی داشتهاند، تجربه پروندههای حقوقی در این زمینه داشتنهاند، روانشناسان و پزشکانی که به درمان قربانی پرداختهاند، متخصصان در حوزه جامعهشناسی و یا مربیان و مسئولان ورزشی که در دوران کاریشان با این موارد روبهرو شدهاند مصاحبه کنند. در نهایت با 14 نفر مصاحبه شد. ویژگی جمعیتشناختی مشارکتکنندگان در جدول 1 آمده است. طبق جدول زیر میانگین سابقه کار افراد مصاحبهشونده در حوزه ورزش و مربیگری و حقوقدانان در امر سوءاستفاده در ورزش برابر با 20 سال بود که نشان از تجربه بالای آنان و مناسب بودن ایشان بهعنوان نمونه تحقیق دارد.
جدول 1: ویژگیهای جمعیتشناختی مصاحبهشوندگان
ردیف |
کد |
جنسیت |
سابقه کار |
تحصیلات |
زمینه فعالیت کنونی |
1 |
A1 |
مرد |
30 |
دکتری حقوق جزا |
وکیل- مدرس دانشگاه |
2 |
A2 |
مرد |
19 |
دکتری جامعهشناسی |
مدرس دانشگاه |
3 |
A3 |
مرد |
6 |
دکتری مدیریت ورزشی |
مدرس دانشگاه |
4 |
A4 |
مرد |
44 |
متخصص بیماریهای اعصاب و روان |
پزشک عمومی |
5 |
A5 |
زن |
28 |
دکتری مدیریت ورزشی |
عضو شورای حفاظت از ورزشکاران در کمیته ملی المپیک |
6 |
A6 |
مرد |
29 |
دکتری فیزیولوژی ورزش |
مدرس دانشگاه- عضو شورای حفاظت از ورزشکاران در کمیته ملی المپیک |
7 |
A7 |
مرد |
21 |
روانشناسی سلامت |
مدرس دانشگاه |
8 |
A8 |
زن |
17 |
دکتری مشاوره خانواده |
مدرس دانشگاه |
9 |
A9 |
مرد |
30 |
دکتری روانشناسی ورزشی |
مدرس دانشگاه |
10 |
A10 |
مرد |
6 |
دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی |
وکیل – مدرس دانشگاه |
11 |
A11 |
زن |
10 |
دکتری جامعهشناسی |
دبیر ورزش- مدرس دانشگاه - مربی |
12 |
A12 |
زن |
15 |
دکتری بیومکانیک ورزشی |
دبیر ورزش- مدرس دانشگاه - مربی |
13 |
A13 |
زن |
20 |
دکتری مدیریت ورزشی |
مدرس دانشگاه- مربی |
14 |
A14 |
زن |
5 |
دکتری مدیریت ورزشی |
کارمند فدراسیون ورزشهای همگانی |
میانگین |
20 |
- |
- |
همنظور تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل مضامین (براون و کلارک[28]،2006) استفاده شد. در این پژوهش از رویکرد استقرایی و فرایند تحلیل شش مرحلهای براون و کلارک (2006) استفاده شد. این مراحل ششگانه عبارتاند از: آشنایی با دادهها، ایجاد کدهای اولیه، جستوجوی تمها، بازبینی تمها، تعریف و نامگذاری تمها و تهیه گزارش (براون و کلارک، ۲۰۰۶). در این تحقیق بهمنظور بررسی موثق بودن اطلاعات تولیدشده از روش کنترل و بازبینی خبرگان و محققان برای اعتبارسنجی مقولهها و دستهبندی آنها استفاده شد. بهعبارتدیگر، در این تحقیق بهمنظور افزایش اعتبارپذیری، تمامی کدهای اولیه، پس از پایان کدگذاری هر مصاحبه و نیز رسیدن به تمهای اصلی مورد بازبینی پژوهشگر قرارگرفتند و کدهای استخراجشده برای بررسی و تأیید به افراد متخصص و آشنا با موضوع تحقیق داده شد. علاوه بر این بهمنظور افزایش تأییدپذیری، تمهای فرعی و اصلی بهدستآمده از 14مصاحبه به سه نفر از مشارکتکنندگان اولیه بهمنظور بازبینی و تأیید ارائه شد و نکات پیشنهادی آنها اعمال شد. درنهایت از سه متخصص خواسته شد که نظرات تخصصی خود را پیرامون مضامین فرعی و اصلی ارائه کنند. از طریق این اقدامات، موثق بودن اطلاعات تولیدشده در این تحقیق تأیید شد. در کل 28 کد استخراج شد که میزان اتکاپذیری آنها بیشتر از 70 درصد درصد است که قابلیت وثوق پذیری را تأیید میکند.
یافتههای پژوهش
بهمنظور بهکارگیری تحلیل مضمون و تجزیهوتحلیل محتوای مصاحبهها، ابتدا متن هر مصاحبه از روی صدای ضبطشده از جلسه مصاحبه، پیادهسازی و با استفاده از یادداشتهای برداشتهشده طی جلسات مصاحبه تکمیل گردید. پس از مطالعه دقیق این متون، در ابتدا برای هر یک از مصاحبههای تهیهشده تمامی ایدههای مستقل در قالب مفاهیم و کدهای اولیه شناسایی شدند. جدول 2 نمونهای از کدهای اولیه ارائهشده است:
جدول 2. چند نمونه از کدهای اولیه استخراجشده از مصاحبهها
نمونه متن(گزارههای منطقی- مفهومی) |
کد اولیه |
گاهی فرد در شرایط سختی قرار میگیرد و مجبور به اطاعت میشود چرا که میترسد موقعیت و آبروی خود را از دست دهد. |
راضی شد به اجبار |
قدرت شخص مرتکب بدون نظارت و وجدان شخص مرتکب زمینهساز شکلگیری میباشد. |
نا برابری قدرت |
معممولا اعتماد غیر منطقی باعث ایجاد سوءاستفاده میشود |
اعتماد بیجا |
فراهم شدن بعضی شرایط یکجا کنارهم بدون برنامهریزی قبلی باعث وقوع این موارد میشود. |
وقوع ناگهانی |
وجود ضعف ورزشکار عاملی مهمی در بروز سوءاستفاده است که مرتکب آن را شناسایی و از آن سوءاستفاده میکند. |
ضعف ورزشکار |
نگفتن،کتمان و انکار فقط باعث تکرار این ماجرا میشود و باعث میگردد در آینده هم این موارد اتفاق بیفتد. |
انکار |
در ادامه مقولهها و مؤلفههای اصلی حاصل از دادههای کیفی در جدول 3 ارائه شده است. گفتنی است که در دستهبندی این مقولات هم مشابهت ظاهری و هم مشابهت مفهومی مفاهیم مدنظر قرارگرفتند. براساس جدول 3 کدهای اولیه شناساییشدها ست و در شش مضمون فرعی و یک مضمون اصلی که نشاندهنده عوامل موثر شکلگیری سوءاستفاده در ورزش است، دستهبندی شدهاند.
جدول 3: مضامین فرعی و اصلی مربوط به شکلگیری سوءاستفاده
ردیف |
کدهای اولیه |
مقوله |
مضمون فرعی |
مضمون اصلی |
فراوانی |
|
استفاده از روشهای پرخاشگرانه و خشن برای مجبور کردن فرد برای انجام کاری که برخلاف رضایت فرد است. |
رضایت به دلیل ناچاری/اصرار و زور/ناچار بودن/ تن دادن به دلیل پرخاشگری عامل |
اجبار و تعدی به حریم ورزشکار
|
عوامل موثر بر شکلگیری سوءاستفاده درورزش |
12 |
|
فرد به اصرار و زور سوءاستفادهکننده راضی به انجام کاری میشود. |
13 |
|||
|
اجبار به انجام مسابقه برای ورزشکار آسیبدیده |
17 |
|||
|
به زور راضی میشوند |
15 |
|||
|
مجبور بودن به دلیل رسیدن به مقصود. |
19 |
|||
|
انجام به دلیل نداشتن چارهای دیگر |
18 |
|||
|
معمولا افراد بالادست از افراد زیردست سوءاستفاده میکنند. |
سوءاستفاده به دلیل داشتن قدرت/نابرابری قدرت/ سوء استفاده از قدرت جایگاه |
سوء استفاده از قدرت |
23 |
|
|
سوءاستفاده از فردی که در مقام پایینی- فروده است. |
15 |
|||
|
داشتن موقعیت بالاتر نسبت به بزهدیده |
26 |
|||
|
شکلگیری به دلیل نابرابری قدرت |
27 |
|||
|
سوءاستفاده از موقعیت |
18 |
|||
|
بیشتر از طرف فردی است که شخص آن را قبول یا اعتماد دارد. |
وجود اعتماد بیجا/ از خودی ضربه خوردن/ اعتماد بیش از حد |
اعتماد پوچ به سایرین |
12 |
|
|
معمولا از طرف کسی است که در زندگی فرد نقش دارند. |
17 |
|||
|
سوءاستفاده معمولا از افراد نزدیک می باشد |
11 |
|||
|
سوءاستفاده از اعتماد افراد |
19 |
|||
|
گاهی تصادفا اتفاق میافتد. |
تصادفی بودن سوءاستفاده/ناخواستگی/یکبارگی |
وقوع غیرمنتظره و ناخواسته |
13 |
|
|
گاهی ناخواسته اتفاق میافتد برای ورزشکار |
17 |
|||
|
گاهی بدون برنامهریزی است |
9 |
|||
|
گاهی شرایط ناگهان ایجاب میکند. |
21 |
|||
|
پیدا کردن نقطه ضعف مفعول توسط فاعل |
وجود نقطه ضعف/ناتوانی برای مقابله/ منفعل بودن
|
گرفتن نقطه ضعف از ورزشکار |
28 |
|
|
نداشتن توان مقابله در ورزشکار نقطه ای برای ایجاد سوءاستفاده |
32 |
|||
|
نقطه ضعف ورزشکار |
29 |
|||
|
نگفتن و انکار ورزشکاران |
انکارکردن/ کتمان واقعه/ ترس از دست دادن همه چیز/ترس از بی آبرویی |
انکار آزار و اذیت |
18 |
|
|
نگفتن دلیلی برای تکرار |
37 |
|||
|
کتمان مسئولان |
33 |
|||
|
نگفتن به دلیل بی آبرویی |
38 |
|||
|
انکار به دلیل ترس از دست دادن موقعیت |
31 |
|||
|
انکار باعث تقویت این امر میشود. |
39 |
به طور کلی یافتههای تحقیق شش عامل اساسی را بهعنوان عوامل موثر بر شکلگیری سوءاستفاده در ورزش ایران شناساییکرد: 1) اجبار و تعدی به حریم ورزشکار، 2) سوء استفاده از قدرت، 3) اعتماد پوچ به سایرین، 4) وقوع غیرمنتظره و ناخواسته، 5) گرفتن نقطه ضعف از ورزشکار و 6) انکار آزار و اذیت. همچنین در مرحله آخر نیز برای درک بهتر عوامل یافتهشده شکل مضامین ترسیم شد (شکل 1).
شکل 1: شبکه مضامین عوامل مؤثر بر شکلگیری سوءاستفاده در ورزش
تشریح مضامین شناسایی شده به شرح زیر است:
الف) اجبار و تعدی به حریم ورزشکار
این مضمون به این امر اشارهدارد که در مواقعی ورزشکار مجبوراست که سوءاستفاده را قبولکند و تن به خواسته سوءاستفادهگر بدهد. در واقع ورزشکار چارهای بهجز کنارآمدن بهاجبار ندارد. این کار بهچند دلیل رخ میدهد که میتواند برای رسیدن به اهداف خود باشد، چرا که با قبول درخواست زمینه پیشرفت برای ورزشکار فراهم میشود و یا اگر قبول نکند از پیشرفت ورزشکار جلوگیری میشود. همچنین میتواند برای رسیدن به موفقیت باشد، ترس از دست دادن موقعیت باشد و یا ترس از دست رفتن آبرو باشد. در حقیقت مرتکب راهی برای اعمال زور پیدا خواهدکرد که ورزشکار را ایجابکند برای قبول سوءاستفاده و او را در موقعیتی بسیار سخت برای تصمیمگیری دراینباره قرارمیدهد. در این راستا شرکتکننده(P8) بیان داشت:
«ورزشکاری در حین مسابقه رسمی آسیب دید. مربی او ورزشکار را وادار به ادامه مسابقه کرد؛ برای دریافت مدالی بیشتر. ورزشکار اگر مسابقه را ادامه نمیداد از تیم خارج میشد و چارهای جز قبول درخواست نداشت».
به علاوه شرکتکننده (P13) در این باره بیان داشت:
«گاها ورزشکاران را مجبور به پرداخت پولهای غیرقانونی میکنند و بیان میکنند که اگر پول را پرداخت نکنند، وارد تیم نخواهندشد. ورزشکار هم که برای رسیدن به موقعیتی بهتر سخت تلاش کردهاست، از ترس از دست دادن موقعیت بهتر مجبور میشود که درخواست را قبولکند».
ب) سوء استفاده از قدرت
سوءاستفاده از قدرت، یکی از مضامینی است که در زمینه شکلگیری سوءاستفاده در ورزش شناسایی شده است. داشتن قدرت در بین عوامل ورزشی عامل مهمی برای شکلگیری سوءاستفاده در ورزش است. درواقع داشتن قدرت بدون نظارت کافی و یا داشتن قدرت توسط فردی نالایق عامل اساسی در رخدادن این حادثه ناگوار است. قدرت همواره باید با نظارت مناسب همراهباشد، چرا که نبود نظارت جرقهای برای شکلگیری سوءاستفاده در ورزش میباشد. قدرت اگر در مکانی درست و به فردی درست اعطاشود باعث پیشرفت یک سازمان میباشد، اما اگر به فردی که مستحق دریافت قدرت نباشد اعطاشود استفاده نادرست خواهدکرد . شرکتکننده (P5) در این زمینه بیان داشت:
«افراد ناشایست با قرارگرفتن در پستهای قدرتمند از موقعیت خود بهنفعخود سوءاستفاده میکنند. این افراد به دلیل داشتن قدرت زیردستان خود را وادار به انجام خواسته های خود میکنند».
علاوه بر این شرکتکننده (P11) در این باره بیان داشت:
«ورزشکاران معمولا در برابر قدرت مسئولان ورزشی سر تعظیم فرود میآورند، زیرا احساس میکنند چون در مقام پایینتر نسبت به مسئولان قراردارند باید تحت امر آنان باشند. عدهای از قدرتمندان ورزشی به دلیل اینکه میدانند ورزشکار سخت میتواند ثابتکند از موقعیت خود سوءاستفاده میکنند و یا حتی تهدید میکنند».
ج) اعتماد پوچ به سایرین
این مضمون به این امر اشاره دارد که گاهی ورزشکاران به مربی، دوستان خود و یا تمام عواملی که در ورزش دخیلاند اعتماد بیجا دارد. چنین اعتمادی سبب وقوع سوءاستفاده در ورزش میشود. در حقیقت زمانی که ورزشکار بدون هیچ دلیل منطقی به شخصی در ورزش اعتماد میکند آن شخص ورزشی میتواند از این اعتماد به نفع خود استفاده کند به خصوص در زمینه سوءاستفاده مالی. این اعتماد می تواند در هر زمینهای باشد به طور مثال، اعتماد بیجا به دانش مربی، مدیربرنامه، همتیمیهای خود، سرپرست و یا کادر فنی تیم. در این راستا شرکتکننده(P2) بیان داشت:
«اگر اعتماد ورزشکار به سرپرست خود بیجا و شدید باشد ممکن است که در زمان بستن قرارداد ورزشکار قرارداد را نخواند و امضا کند، و سوءاستفادهگر که نیز از این اعتماد باخبر است، قراداد را به نفع خود تنظیم کردهباشد و در این زمان سوءاستفاده مالی اتفاق بیفتد».
همچنین شرکتکننده دیگری(P7) در این باره بیان داشت:
«ورزشکار با اعتماد زیاد به مربی خود هر چه را که مربی بگوید را قبول میکند. اگر مربی به آنها بگوید که حین فعالیت ورزشی آب ننوشید زیرا برای سلامتی شما مفید است، ورزشکار راحت قبول میکند چرا که به دانش مربی خود کاملا اعتماد دارد».
د) وقوع غیرمنتظره و ناخواسته
یکی دیگر از مضامین شناساییشده، وقوع غیرمنتظره و ناخواسته سوءاستفاده در ورزش میباشد. گاهی اوقات لازم نیست که مرتکب از قبل برای انجام سوءاستفاده برنامهریزی کردهباشد؛ بهاینمعنیکه این اتفاق ممکناست در لحظه اتفاق بیفتد. در بعضی شرایط افراد دست به کاری میزنند که در شرایط عادی آن کار را انجام نخواهندداد. به عنوان مثال، این مورد ممکن است به دلایل عصبانیت زیاد بعد از یک شکست سنگین اتفاق بیفتد، مانند مربیای که ورزشکاران خود را بعد از شکست سنگین تنبیه سخت و نابهجایی میکند. شرکتکننده (P1) در این زمینه بیان داشت:
«زمانی که بازیکن در یک بازی مهم اشتباه غیرقابلقبولی را مرتکب و باعث باخت تیم میشود، زمینه عصبانیت همتیمیان و یا مربی خود را فراهم میکند. در این لحظه ممکن است مربی توهینهای رکیکیکند و یا حتی تنبیه جسمی انجامدهد. این اتفاق ممکناست در لحظه و با سرعت بالایی رخدهد».
همچنین شرکتکننده دیگری(P4) در این باره بیان داشت:
«قبل از مسابقه داوران تمام وسایل را برای امنیت و ایمنی چک میکنند. گاها ممکن است فراموش کنند که قسمتی را ارزیابی کنند و سبب وقوع حادثهای شوند. در واقع یک غفلت ناخواستهای را انجام دهند».
ه)گرفتن نقطه ضعف از ورزشکار:
مضمون دیگری که در شکلگیری سوءاستفاده در ورزش موثر است، گرفتن نقطه ضعف از ورزشکار» از سوی دیگران میباشد. به عبارتی، کسی که بخواهد شخصی را آزار بدهد شرایط را کامل از قبل میسنجد و یک راه مناسب برای اعمال آزار و اذیت را انتخاب میکند. اغلب افراد نقاط ضعفی دارند که شناسایی آنها کار سختی نیست. مرتکبین با کمی توجه به راحتی پی به این نقاط خواهند برد و از آنها به نفع خود استفاده خواهند کرد. با توجه به نقطه ضعف شخص سوءاستفاده شکل میگیرد. در همین جهت شرکتکننده (P3) و (P10) بیان داشتند:
"ورزشکاری که بهدست آوردن مقام و مدال اولویت اصلی زندگیش است، حاضر به انجام هر کاری میشود. به طور مثال، اگر به این ورزشکار بگویند مبلغ زیادی پول پرداختکن برای رسیدن به یک مقام، ورزشکار به احتمال زیادی قبول خواهدکرد. شناختن این قبیل مسائل کار راحتی است. مرتکبین از این موراد به خوبی استفاده خواهند کرد».
علاوه بر این شرکتکننده (P14) در این باره بیان داشت:
«ورزشکارانی که در خانواده کمبودهای عاطفی دارند و یا تحت حمایت خانواده نیستند برای سوءاستفاده جنسی موارد مناسبتری هستند. چرا که این افراد راحتتر تن به خواستههای مرتکبین میدهند».
و) انکار آزار و اذیت
مضمون بعدی شناسایی شده، «انکار آزار و اذیت» است. این مضمون بهاین معنی است که انکار کردن توسط هر فردی در ورزش سبب شدت گرفتن سوءاستفاده میشود. مسئولان ورزشی از ترس از دست دادن موقعیت شغلی، بدنامی فدراسیون خود، بدنامی ورزش در جامعه و یا کاهش اعتماد به فدراسیون خود این قبیل مسائل را انکار میکنند. از طرفی ورزشکارن نیز هم برای حفظ موقعیت و یا حفظ آبروی خود سکوت اختیار میکنند. این امر باعث تکرار و تشدید ماجرا میشود. اگر سوءاستفادهگر ببیند که با یک سوءاستفاده اتفاقی برای او نیفتاده و قربانی سکوت اختیار کرده است، این کار را ادامه خواهد. شرکتکننده (P13) در این باره بیان میکند:
«زمانی که ورزشکار سکوت میکند و یا به طور کل این مسئله را انکار میکند، عواقب جدی را برای خود و برای آیندگان فراهم خواهدکرد، چرا که باعث خواهد شد این فرایند تکرار شود و سوءاستفادهکننده با خیال راحتتری به کار خود ادامهدهد».
شرکتکننده (P9) نیز در این باره بیان داشت:
«اگر مسئولان ورزش از ترس بد نامی این قبیل مسائل را انکار کنند، علاوه بر تکرار ماجرا و بیشتر شدن این مسائل باعث از بین رفتن حسن نیت ورزش هم خواهند شد».
بحث و نتیجهگیری
هدف از انجام این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری سوءاستفاده در ورزش است. اجبار و تعدی به حریم ورزشکار، سوء استفاده از قدرت، اعتماد پوچ به سایرین، وقوع غیرمنتظره و ناخواسته، گرفتن نقطه ضعف از ورزشکار و انکار آزار و اذیت از نتایج این پژوهش میباشد. از نتایج این پژوهش سوءاستفاده از قدرت فرد سوءاستفادهکننده و گرفتن نقطه ضعف از ورزشکار میباشند. این مضمون اشاره به این موضوع دارد که عواملی مانند ضعف اخلاقی و قدرت فرد سوءاستفادهکننده در مقابل ضعف فردی که مورد سوءاستفاده قرارگرفتهاست میتواند تسهیل کننده شکلگیری سوءاستفاده باشد. این نتیجه با نتیجه تحقیق گورونگ [29](2021) همسوست، چراکه نتایج تحقیق محقق نشانداد که آگاهی نداشتن زنان عاملی برای ایجاد خشونت علیه آنان است. همچنین در تحقیقی دیگر انگلبرگ و همکارانش[30](2016) مشخصکردند که عوامل فردی ازجمله جنسیت، ظاهر، نژاد، قومیت، ملیت، سن، ترجیحات جنسی، ناتوانی یا برخی خصوصیات دیگر میتواند زمینهساز شکلگیری سوءاستفاده جنسی در ورزش باشد. نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش بهاتی[31] (2020) نیز که شیوع آزار و اذیت جنسی در جامعه پاکستان را بررسی کرده، همسوست؛ چراکه مشخصشده است قدرت و اختیار مربی مرد برای تهدیدکردن ورزشکار زن بیتجربه (ضعف شخصیتی و ناآگاهی) به قبول درخواست مربی عاملی مهم در وقوع سوءاستفاده میباشد. این موضوع با نظر مشارکتکنندگان این تحقیق، کاملاً تطابق دارد که بیان داشتند «پیدا کردن نقطه ضعف مفعول توسط فاعل». برخی معتقدند که این اختلاف قدرت بین مربی و ورزشکار بهخودیخود یک عامل خطر است(فستینگ[32]،2018). به همین دلیل است که برین[33] (2019) تأکید بسیاری بر آگاهسازی مربیان از اختیارات و آنچه مجاز به انجام آن هستند میکند. او همچنین بیان میکند که سازمانهای ورزشی(دپارتمان دوومیدانی در تحقیق وی) باید آموزش روشنی از تفاوتهای حمایت و یا آغوشهایی برای تبریک با لمسهای ناخواسته بدهد. به این دلیل است که آگاهسازی جامعه ورزشی تأثیر مثبتی بر کاهش این قبیل مسائل دارد و جامعه ورزش را تبدیل به یک محیط امن برای ورزشکاران و خانوادهها میکند. این نتایج با «نظریه کرنش عمومی» همسوست. طبق این نظریه، سوءاستفادههای عاطفی به دلیل استرس، عصبانیت، ناامیدی و سایر احساسات منفی هستند که میتوانند به دلیل مشکلات خصوصی و خانوادگی و یا ضعف شخصیتی و ناآگاهی باشد(زاوالا[34]،2018). در واقع مرتکب ضعفها را شناسایی میکند و با برنامهریزی و استفاده از قدرت خود سوءاستفاده را انجام میدهد. قرارگرفتن ضعفهای ورزشکاران در برابر قدرت دستاندرکاران ورزشی عامل قدرتمندی برای وقوع انواع سوءاستفاده است. قدرت داشتن بدون نظارت، عامل مهمی برای انجام سوءاستفاده است(جانسون و لارسون[35]،2017،فستینگ و همکاران[36] 2018،مورتون[37]،2016، انگلبرگ و همکاران،2016). از دیگر نتایج این تحقیق اجبار و تعدی به حریم ورزشکار میباشد. تحقیقات قبلی وجود زور و اجبار را برای مجبور کردن ورزشکار به قبول سوءاستفاده را تایید کردهاند به عنوان مثال، در تحقیقات قبلی روشن شده است که سوءاستفاده جنسی عملی است که ماهیت جنسی دارد یا بدون تماس جسمی، بدون داشتن رضایت اتفاق میافتد. این اقدامی است که شخص دیگری را از طریق سوءاستفاده از قدرت و یا استفاده از زور یا اجبار به همراه خواستههای ضمنی یا صریح تسلیم خواسته خود میکند(گاگنه و پرنت[38]،2016). همچنین آزار و اذیت به رفتارهای ناخواسته یا اجباری شخص گفته میشود که از قدرت خود استفاده میکند و احتمال آسیب رساندن به ورزشکار را هم دارد(احمد و همکاران،2018). علاوه بر اینها، تجاوز در میان عموم مردم اغلب محدود به یک برخورد جنسی است که شامل زور و خشونت است و در آن قربانی از نظر جسمی مقاومت میکند(سینگلتون و همکاران[39]،2019). در تحقیقات خارج از ورزش هم این مسئله صدق میکند. کارمندان زن در محل کار هم گاها با زورگویی و اجبار مجبور به انجام خواسته فرد مرتکب میشوند(تیلوروهاردین[40]،2017). به علاوه فستینگ و برکنریچ[41](2005) بیان میکنند که انگیزه پشت آزار و اذیت و آزار جنسی اغلب قدرتی است که به موجب آن فرد آزاردهنده بهدنبال مطیعکردن فرد دیگری است. سوءاستفادهکنندگان اغلب از تهدیدها (مانند حذف شدن از تیم) و پاداشها یا امتیازات برای اعمال سوءاستفاده استفاده میکنند. نتیجه بعدی تحقیق اعتماد پوچ به سایرین میباشد. ورزشکاران از جانب شخصی مورد سوءاستفاده قرار میگیرند که به آن اعتماد دارند. داشتن اعتماد بیجا به شخصی نادرست سبب شکلگیری سوءاستفاده در ورزش میشود. تحقیقات قبلی نیز با این نتیجه همسو ست. بهعنوان مثال، در تحقیق سندرسون و همکاران[42](2019) مشخص شد که سوءاستفاده جنسی میتواند در مؤسسات معتمد جامعه اتفاق بیفتد، مانند لیگهای ورزشی. همچنین منصورف و همکاران[43] (2007) که آزار و اذیت را در جامعه سالمندان بررسی کردهاند دریافتند که دو سوم این آزارها توسط کسی که در موضع اعتماد است همچون شریک زندگی، خانواده، مراقبتکننده، دوستان، همسایه ها،آشنایان یا غریبهها اعمال میشوند. همچنین در تحقیق فستینگ و برکنریچ[44] (2005) مشخص شد که ورزشکاران نخبه به سوءاستفادهکنندگان اعتماد دارند و آنها را دوست دارند به همین دلیل است که مورد سوءاستفاده قرار میگیرند. انکار آزار و اذیت از نتایج دیگر این پژوهش میباشد، نگفتن و انکارکردن فقط باعث میشود که سوءاستفاده تکرارشود و ادامه پیداکند. انکار کمککننده قدرتمندی برای شکلگیری سوءاستفاده در ورزش میباشد. منتهوی و همکاران(2016) نیز در تحقیق خود اینگونه بیان میکنند که ناآگاهی، انکار و مقاومت در بین رهبران ورزش - حتی خود ورزشکاران - اغلب یک چالش برای کاهش خطر و پیشگیری است. به طور واضح ، آنها ممکن است اکراه داشته باشند که اذیت و آزار در سازمانهای آنها رخ دهد. انکار اجازه میدهد تا علل اصلی آزار و اذیت و سوءاستفاده ادامهیابد. همچنین در تحقیق مجید[45] (2016) مشخصشد که نگرشهای منفعلانه/عدم مداخله، انکار و یا سکوت توسط افراد دارای موقعیت قدرت در ورزش (بهویژه تماشاگران) آسیب روانی آزار و اذیت جنسی را افزایش میدهد. سوءاستفاده به روشهای مختلفی اتفاق میافتد. از نتایج جدید این تحقیق این است که در مواقعی ممکن است که این سوءاستفادهها بهطور کاملا اتفاقی رخ بدهد. به طور مثال، سوءاستفادهکننده ممکن است بدون برنامهریزی قبلی این کار را انجام دهد، گاهی اوقات سوءاستفادهکننده در شرایطی قرار گیرد که به طور ناگهانی دست به چنین اقدامی بزند. یکی از عوامل مهم شکلگیری وقوع غیرمنتظره و ناخواسته است. باتوجهبه این نتیجه میتوان گفت که شکلگیری سوءاستفاده یک فرایند پیچیده است که به طور یکنواخت برای همه اتفاق نمیافتد.
در یک جمعبندی کلی و همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته، میتوان بیان کرد که در ورزش ایران با مشکلاتی مانند سوءاستفاده روبهرو هستیم. نپرداختن و کتمان این موضوع فقط راهی برای شدتگرفتن این امر خطیر است. امروزه در تمام دنیا به این امر مهم رسیدگی میشود. تاکنون کشورهای بسیاری برنامههایی برای آموزش، شناسایی و پیشگیری از سوءاستفاده تدوین کردهاند. لذا بسیار ضروری است که در کشور ما هم برنامههایی برای شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری سوءاستفاده انجام شود که به دنبال آن بتوان راههایی برای جلوگیری از سوءاستفاده تدوینکرد. هدف از شناساسی عوامل موثر بر شکلگیری سوءاستفاده ایجاد راهی برای آموزش مربیان ورزشی، ورزشکاران، پزشکان ورزشی، کادرفنی، مدیران و اعضای فدراسیونهاست. مطالعات در این زمینه شناخت، تصمیمگیری، برنامهریزی و آمادهسازی مناسب، همچنین امکان پیشگیری بهتر سوءاستفاده را فراهم میکند. هرچقدر اطلاعات بیشتر باشد، جلوگیری بهتر خواهد بود و باعث اعتماد جامعه، خانوادهها و ورزشکاران به ورزش میشود. همچنین زمینه یک محیط امن برای ورزشکاران را فراهم میکند.
منابع
- Afshar, M., Mansour, Khodayari, Abbas, & Zarei. (2017). “The relationship between coaches' misbehavior and the effectiveness and satisfaction of elite wrestlers in Alborz province”. Sports Sciences Quarterly, 9(26), 63-85. (Persian).
- Ahmed, M. D., van Niekerk, R. L., Ho, W. K. Y., Morris, T., Baker, T., Ali Khan, B., & Tetso, A. (2018). “Female student athletes’ perceptions of acceptability and the occurrence of sexual-related behaviour by their coaches in India”. International journal of comparative and applied criminal justice, 42(1), 33-53.
- Atabekova A, & Simonova, (2018). M.SEXUAL ABUSE IN SPORTS: WHY DO YOUNGSTERS GET TRAPPED? (TWO CASES FROM RUSSIA ACROSS 20 Th AND 21 st CENTURIES).
- Bhatti, S., Khan, S. U., & Bashir, M. (2020). “Prevalence of Molestation among Male Coaches towards Female Athletes in Different Sports at Public Sector Universities Sindh, Pakistan”. sjesr, 3(1), 139-145.
- Brackenridge, C. H., Bishopp, D., Moussalli, S., & Tapp, J. (2008). “The characteristics of sexual abuse in sport: A multidimensional scaling analysis of events described in media reports”. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(4), 385-406.
- Braun V, & Clarke, V. (2006). “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative research in psychology. 3.
- Crow RB, & Macintosh, E. W. (2009). “Conceptualizing a meaningful definition of hazing in sport”. European Sport Management Quarterly. 9(4):433-51.
- Engelberg T, and Stephen Moston. “Hiding in plain sight: Sexual harassment in sport”. Research handbook of employment relations in sport. (2016).
- Fasting, K., & Brackenridge, C. H. (2005). “The grooming process in sport: Case studies of sexual harassment and abuse”. School of Sport and Education Research Papers.
- Fasting, K., Sand, T. S., & Sisjord, M. K. (2018). “Coach–athlete sexual relationships: Coaches’ opinions”. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(4), 463-470.
- Gervis, M., & Dunn, N. (2004). “The emotional abuse of elite child athletes by their coaches”. Child Abuse Review, 13, 215–223. doi:10.1002/car.843.
- Gilani, T. M., Simbar, M., Kariman, N., Gilani, T. M., Bazzazian, S., Ghiasvand, M., & Kazemi, S. (2020). “Methods for prevention of sexual abuse among adolescents: a systematic review”. Iranian journal of public health.
- Gravely, A.R., & Cochran, T.R. (1995). “The use of perceptual data to assess intercollegiate athletics”. Paper presented at the 35th Annual Forum of the Association for Institutional Research, Boston, MA.
- Gurung, C. (2021). “WOMEN VIOLENCE IN INTERNATIONAL SPORTS TOURNAMENT”. Doctoral dissertation, TRIBHUVAN UNIVERSITY.
- Hossini, R. N. S., Ehsani, M., Kozechian, H., & Amiri, M. (2014). “Review of the concept of human capital in sports with an emphasis on capability approach”.American Journal of Social Sciences, 2(6), 145-151.
- Jeckell, A. S., Copenhaver, E. A., & Diamond, A. B. (2018). “The spectrum of hazing and peer sexual abuse in sports: A current perspective”. Sports health, 10(6), 558-564.
- Jimmy Sanderson & Melinda R. Weathers (2019). “Every time someone comes forward, it makes it easier for the next survivor to be heard: Sport as a triggering agent to break the silence of child sexual abuse”. Communication Quarterly. DOI:10.1080/01463373.2019.1596141.
- Johansson, S., & Larsson, H. (2017). “This might be him; the guy I’m gonna marry’: Love and sexual relationships between female elite-athletes and male coaches”. International Review for the Sociology of Sport, 52(7), 819-838.
- Johnson, N., Hanna, K., Novak, J., & Giardino, A. P. (2020). “Women in sport and physical activity”. journal, 28(1), 66-71.
- Kavanagh E, Brown, L., & Jones, I. (2017). “Elite athletes' experience of coping with emotional abuse in the coach–athlete relationship”. Journal of Applied Sport Psychology. 29(4):402-17.
- Kerr, G.A., & Stirling, A.E. (2012). “Parents’ reflections on their child’s experiences of emotionally abusive coaching practices”. Journal of Applied Sport Psychology, 24, 191–206. doi:10.1080/10413200.2011.608413.
- Kirby, S., Greaves, L., & Hankivsky, O. (2000). The dome of silence: Sexual harassment and abuse in sport. Halifax, Canada: Fernwood
- Lee CG, Kwon, J., Sung, H., Oh, I., Kim, O., Kang, J., & Park, J. W. (2020). “The effect of physically or non-physically forced sexual assault on trajectories of sport participation from adolescence through young adulthood”. Archives of Public Health. 78(1):1-10.
- Majid, S. (2016). Rape stories in Pakistan the flaws in the TV coverage: reasons and solutions.
- Manthorpe, J., Biggs, S., McCreadie, C., Tinker, A., Hills, A., O’Keefe, M, & Erens, B. (2007). “The UK national study of abuse and neglect among older people”. Nursing older people, 19(8).
- Marie, S. G., Kari, S., & Åse, S. (2022). “An Eliasian analysis of students’ views on guidelines against sexual harassment and abuse in sport”. International Review for the Sociology of Sport, 57(7), 1078-1094.
- Matthews, D. D.( 2004). ”Child abuse sourcebook”. Detroit: Omnigraphics, 3–39.
- McMahon, J., Penney, D., & Dinan-Thompson, M. (2012). “Body practices– Exposure and effect of a sporting culture? Stories from three Australian swimmers”. Sport, Education and Society, 17(2), 181–206. doi:10.1080/13573322.2011.607949.
- Molaei M, Etemad, K., & Taheri Tanjani, P. (2017). “Prevalence of elder abuse in Iran: A systematic review and Meta-analysis”. Iranian Journal of Ageing. 12(2), 242-53.
- Morton, H. O. (2016). License to abuse: Confronting coach-inflicted sexual assault in American Olympic sports. Wm. & Mary J. Women & L., 23, 141.
- Mountjoy M, Brackenridge, C., Arrington, M., Blauwet, C., Carska-Sheppard, A., Fasting, K., & Starr, K. (2016). “International Olympic Committee consensus statement: harassment and abuse (non-accidental violence) in sport”. British Journal of Sports Medicine, 2016. 50.
- O'Brien, T. (2019). “Know how to respond to allegations of sexual misconduct involving coaches”. College Athletics and the Law, 15(11), 1-3.
- Parent S, and Guylaine Demers. (2011). “Sexual abuse in sport: a model to prevent and protect athletes”. Child Abuse Review, 20(2):120-33.
- Pépin-Gagné, J., & Parent, S. (2016). “Coaching, touching, and false allegations of sexual abuse in Canada”. Journal of sport and social issues, 40(2), 162-172.
- Sanaei, M., Zardoshtian, S., & NORUZI, S. H. R. (2013). “The effect of physical activities on quality of life and hope life in older adults of Mazandaran province”.
- Shinohara, T. (2022). “Physical and sexual abuse against young athletes in sport in light of article 8 of the European Convention on Human Rights (ECHR)”. The International Sports Law Journal, 22(1), 51-61.
- Singleton, R., Winskell, K., McLeod, H., Gregg, A., Sabben, G., Obong’o, C., & Dia, F. (2019). “Young Africans’ social representations of sexual abuse of power in their HIV-related creative narratives, 2005–2014: cultural scripts and applied possibilities”. Culture, health & sexuality, 21(1), 63-78.
- Taylor, E. A., & Hardin, R. (2017). “A gap in the sport management curriculum: An analysis of sexual harassment and sexual assault education in the United States”. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 20, 65-75.
- Terekli MS, & Çobanoglu, H. O. (2018). “Sexual Harassment and Abuse in Sports: In the Context of Turkey Sample Determination of Risk Factors in Relationship of Coaches and Female Athletes”. Journal of Education and Training Studies. 6(10):169-76.
- Timpka T, et al.(2014). “Lifetime sexual and physical abuse among elite athletic athletes: A cross-sectional study of prevalence and correlates with athletics injury”. British journal of sports medicine (2014):48(7):667.
- Vella, S., Cliff, D., Magee, C., & Okely, A. (2014). “Associations between sports participation and psychological difficulties during childhood: A two-year follow up”. Journal of Science and Medicine in Sport, 18(3), 304–309. PubMed ID: 24908361 doi:10.1016/j.jsams.2014.05.006.
- Yucel, A. S., Korkmaz, M., Karataş, Ö. Hergüner, G., Yaman, Ç. & Çatıkkaş, F. (2014). “Determination of sexual harassment and abuse women athletes' face in sports: A case study”.
- Zardoshtian, S., Hossini, R. N. S., & Mohammadzade, Y. (2012). “The relationship between leadership styles of coaches with self-determination and burn-out of the Iranian elite female volleyball players”. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(1), 30-37.
- Zavala, E., & Guadalupe-Diaz, X. (2018). “Assessing emotional abuse victimization and perpetration: A multi-theoretical examination”. Deviant Behavior, 39(11), 1515-1532.