نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه تربیتبدنی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 گروه تربیتبدنی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
4 گروه تربیت بدنی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، بهبود سرمایه رسانهای در ورزشکاران با اخلاق حرفهای میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی، ورزشکاران اخلاق مدار منتخب کشوری در سطح حرفهای و خبرنگاران، سردبیران و مدیران رسانههای ورزشی بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری بهصورت روش هدفمند برآورد و نمونهگیری شد (17 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. دادههای برآمده از روش تحلیل مضمون و شکلگیری شبکه مضامین نشاندهنده آن است که ابعاد و مؤلفههای سرمایه رسانهای ورزشکاران اخلاق مدار دارای 6 مضمون سازمان دهنده و 33 مضمون پایه است. استفاده از رسانههای سنتی، استفاده از رسانههای مجازی، فعالیت رسانهای، امکانات رسانهای، سواد رسانهای و شبکه سازی رسانهای ازجمله عوامل و فاکتورهای مدل سرمایه رسانهای ورزشکاران اخلاقمدار میباشند. از نتایج بهدستآمده میتوان در جهت توسعه رفتارهای اخلاقی در جامعه بهره برد و زمینه الگوسازی از ورزشکاران اخلاق مدار در جامعه ورزشی را فراهم کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presenting the development model of media capital of ethical athletes
نویسندگان [English]
- Reza Ebrahimi 1
- Saeid Ghorbani 1
- MohamadAli Nodehi 2
- Mojtaba Ahmadi 3
- Zahra Chahar Baghi 4
1 Department of Physical Education , Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
3 Department of Physical Education, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargazs, Iran.
4 Department of Physical Education, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research is to present the development model of media capital of ethical athletes. The research method is qualitative and with thematic analysis approach. The statistical population of the research included professors of sports management, selected ethical athletes of the country at the professional level, and journalists, editors and managers of sports media. The statistical sample was estimated and sampled based on reaching theoretical saturation (17 people). The research tools included systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the legal and scientific validity of the sample, expert opinion and agreement between the correctors. The data obtained from the theme analysis method and the theme network formation show that the dimensions and components of media capital of ethical athletes have 6 organizing themes and 33 basic themes. The use of traditional media, the use of virtual media, media participation, media facilities, media literacy and communication are among the factors of the media capital model of ethical athletes. The obtained results can be used for the development of ethical behaviors in the society and provide the context for modeling ethical athletes in the sports community.
کلیدواژهها [English]
- media capital
- athletes
- sports ethics
- virtual media