نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای جامعه شناسی ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 کروه مدیریت ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 استادیار مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اثر یادگیری زدایی بر عملکرد سازمانی با میانجیگری سرمایه فکری و رفتار نوآورانه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کشور انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کشور تشکیل دادند که 38۴ نفر از کارکنان از طریق پرسشنامه حضوری و آنلاین با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و نتایج آن با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار ایموس محاسبه و مدل نهایی ارایه گردید. پایایی پرسشنامه های یادگیری زدایی ناوارو و پلو(2008)، سرمایه فکری بونتیس (1998)، رفتار نوآورانه بروس و اسکات (1994) و عملکرد سازمانی ویناند و همکاران (2014) با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 83، 96، 94 و 97 درصد محاسبه و تایید شد. نتایج حاکی از برازش مناسب مدل مبنی بر تاثیر تمامی مسیرهای مدل پیشنهادی پژوهش بود. یادگیری زدایی از طریق سرمایه فکری و رفتار نوآورانه، اثر مثبت و معناداری بر ارتقای عملکرد سازمانی داشته و بیشترین اثر مربوط به اثر به یادگیری زدایی بر سرمایه فکری با میزان اثر 96 درصد بود. بر اساس این یافته ها به مدیران کل ورزش و جوانان استان های کشور توصیه می گردد با اجرای موضوع یادگیری زدایی در میان کارکنان و حذف دانش قدیمی و ارائه دانش جدید که منجر به افزایش سرمایه های فکری در سازمان و همچنین افزایش رفتار ها و ایده های نوآورانه خواهد شد، عملکرد سازمانی کارکنان را در شرایط متغیر کنونی بهبود بخشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presenting the model of the effect of unlearning on organizational performance with the mediation of intellectual capital and innovative behavior among the employees of the general sports and youth departments of the country
نویسندگان [English]
- hossein mazaheri 1
- mina mostahfezian 2
- masoud naderian jahromi 3
- mahnaz marvi 4
1 -Ph.D Candidate on Sociology of Sport, Department of Physical Education and Sports Science, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 Sport Medicine Research Centre,, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran
3 Faculty of Physical Education and Sport Science, Isfahan University, Isfahan, Iran
4 Assistant Professor, Sport medicine research center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
چکیده [English]
This Descriptive-correlational study aimed to provide a model to predict organizational performance based on unlearning and by considering the mediating role of intellectual capital and innovative behavior. The study population consisted of all employees of Sports and Youth Departments of Iran, among whom 384 individuals were selected as the sample using cluster sampling. The data were collected using paper and electronic questionnaires and analyzed in AMOS using the structural equation modeling (SEM) method. The reliability of the Unlearning Questionnaire (Navarro and Polo, 2008), Intellectual Capital Questionnaire of Bontis (1998), Bruce and Scott’s (1994) Innovative Behavior Scale, and Organizational Performance Questionnaire (Winand et al., 2014) was confirmed with Cronbach’s alpha values of 0.83, 0.96, 0.94, and 0.97, respectively. The proposed model fitted the data well; thus, the path coefficients were all significant. Unlearning had significant positive effects on organizational performance through intellectual capital and innovative behavior. In addition, unlearning had the largest impact (0.96%) on intellectual capital than on other research variables. Therefore, managers of Sports and Youth Departments of Iran are recommended to adopt unlearning strategies in the workplace to replace employees’ old knowledge with new knowledge, and thereby increase intellectual capital and promote innovative behavior and ideas in the desired organizations. This will help organizations to improve their performance in today’s ever-changing environment.
کلیدواژهها [English]
- Intellectual capital
- Innovative behavior
- Organizational performance
- Sports and youth departments