نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران ایران
2 دانشیار مدیریت ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
3 استادیار مدیریت ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر رسانهای بر توسعه مسئولیت اجتماعی ورزشکاران قهرمان و ملیپوش میباشد. نوع پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ استراتژی، زمینهیابی است و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی را کلیه صاحبنظران در حیطه رسانه و ورزش شامل اساتید، مدیران و کارشناسان ورزشی و دانشجویان در سه گروه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل دادند. در بخش کیفی، نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد که با ۱8 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. حجم نمونه تحقیق در بخش کمی شامل 260 نفر از جامعه مذکور است. روش نمونهگیری، تصادفی ساده میباشد. ابزار این تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که با توجه به مصاحبههای بخش کیفی و کدهای ظاهرشده تدوینشده است. جهت توصیف متغیرهای پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شد. از تجزیهوتحلیل دادههای کیفی تعداد 89 کدباز به دست آمد که 16 کد محوری و 8 کد گزینشی به دست آمد. نتایج بخش کمی نشان داد که بین ابعاد مسئولیت اجتماعی ورزشکاران ملیپوش اولویت معنیداری وجود دارد و اولویتهای بهدستآمده به ترتیب شامل مسئولیت اجتماعی، مسئولیت سیاسی، مسئولیت اقتصادی، مسئولیت ورزشی، مسئولیت قانونی، مسئولیت بشردوستی، مسئولیت رسانهای و مسئولیت زیستمحیطی میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and prioritizing effective media factors on the development of social responsibility of champion and national athletes
نویسندگان [English]
- Ali Mohamad Hemati 1
- NematAllahe Nemati 2
- Tahereh Bagherpor 3
1 PhD student in sports management, Damghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran
2 Associate Professor of Sports Management, Damghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran
3 Assistant Professor of Sports Management, Damghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research is to identify and prioritize effective media factors on the development of social responsibility of champion and national athletes. The type of research is applied in terms of purpose, and in terms of strategy, it is field research, and it was conducted in a mixed (quantitative and qualitative) manner. And sports experts and students formed three scientific, executive and sports groups. In the qualitative part, purposeful sampling was done with 18 theoretical saturation interviews. The sample size of the research in the quantitative part includes 260 people from the mentioned society. The sampling method is simple random. The tool of this research was a researcher-made questionnaire, which was developed according to the interviews of the qualitative section and the emerging codes. In order to describe the variables of the research, descriptive statistics indicators and Friedman's test were used to test the research hypotheses. From the qualitative data analysis, 89 open codes were obtained, 16 core codes and 8 selective codes were obtained. The results of the quantitative part showed that there is a significant priority between the dimensions of social responsibility of national sportsmen and the obtained priorities include social responsibility, political responsibility, economic responsibility, sports responsibility, legal responsibility, humanitarian responsibility, and media responsibility and environmental responsibility.
کلیدواژهها [English]
- Media
- Social Responsibility
- Athletes
- Sports Heroes
- National Team Players