نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی توسعه سطح قهرمانی ورزش اسکیت در ایران است. روش تحقیق این پژوهش از منظر ماهیت داده‌ها، از نوع کیفی نظریه داده‌بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین (2008)، از منظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی و از منظر هدف، بنیادی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های عمیق هدفمند با 25 نفر از مدیران ورزشی (دارای حداقل 5 سال سابقه مدیریتی مرتبط با اسکیت)، مربیان و ورزشکاران (دارای حداقل 5 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای اسکیت) استفاده شد. روایی محتوایی ابزار مصاحبه با استفاده از نظر متخصصان(4 پژوهشگر خبره) و پایایی از طریق کد‌گذاری مجدد مورد تایید قرار گرفت(87/0=α). در نهایت پس از 25 مصاحبه، اشباع نظری حاصل و داده­ها از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و الگوی نهایی تدوین شد. یافته‌ها نشان داد دو مفهوم «ارزشمندی» و « فراموش‌شدگی» به‌عنوان پدیده مرکزی و2 مقوله «عوامل سازمان‌محور» و «عوامل شغل‌محور» در قالب شرایط علی نقش‌آفرینی می‌کنند. عواملی که موجب پیدایش مقوله مرکزی یعنی «فراموش‌شدگی»، «ارزشمندی» می­شوند عبارت‌اند از: عوامل سازمان‌محور و عوامل شغل‌محور. پس مسئولان امر با توجه به شرایط مداخله­گر، عوامل سیستمی و شرایط بستر شامل میزان وابستگی، حمایت دولتی و رهبری استثنایی، دو نوع کنش و واکنش با عنوان واکنش‌های راهبردی شامل حرفه­ای‌سازی و جلب حمایت و واکنش‌های مرسومی شامل توسعه ناپایدار در‌پیش رو خواهند ‌داشت که پیامد توسل به این راهبردها منجر به اثربخشی تولید و یا بن­بست‌انگاری در سطح قهرمانی اسکیت خواهد شد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a development model for the championship level of figure skating in Iran.

نویسندگان [English]

  • BAHMAN Mohammadrezaei 1
  • mahvash noorbakhsh 2
  • Parivash Nourbakkhsh 3
  • Seyednemat Khalifeh Khalifeh 4

1 PhD student, Sports Management Department, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

2 Professor of Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

3 Professor of Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

4 Assistant Professor, Department of Sports Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

چکیده [English]

The research is to design a model for the development of championship level of figure skating in Iran. The research method was from the qualitative type of foundational data theory with the approach of Strauss and Corbin (2008), from the perspective of the descriptive-survey data collection method and the perspective of the fundamental goal. To collec the data, targeted in-depth interviews with 25 sports managers (with at least 5 years of managerial experience related to skating), coaches, and athletes (with at least 5 years of professional or semi-professional skating experience) were used. The content validity of the interview tool was confirmed by experts (4 expert researchers) and reliability were confirmed through recoding (α=0/87). Finally, after 25 interviews, th theoretical saturation was reached and the results and the data were analyzed through three stages of coding. The final model was compiled, with the two concepts of "value" and "forgetfulness" as the central phenomenon and 2 categories "organization-oriented factors" and "job-oriented factors" were introduced in the form of causal conditions. Therefore, according to the results, the factors that cause the emergence of the central category of "forgetting", and "value" are: organization-oriented factors and job-oriented factors, and in this regard, the officials, according to the intervening conditions, systemic factors, and background conditions, including the degree of dependence, government support, and exceptional leadership; There will be two types of actions and reactions under the title of strategic reactions including professionalization and gaining support and conventional reactions including unsustainable development. The result of resorting to these strategies will lead to production effectiveness or deadlock at the level of the skating championship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • development of skating championship
  • structuring
  • professionalization
  • foundation data theory

طراحی الگوی توسعه سطح قهرمانی ورزش اسکیت در ایران

بهمن محمدرضایی[1]

مهوش نوربخش[2]

پریوش نوربخش[3]

سیدنعمت خلیفه[4]

10.22034/ssys.2023.3059.3223

تاریخ دریافت مقاله: 16/8/1402

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:2/10/1402

 

مقدمه

بر اساس ساختارهای مختلف توسعه ورزش مثل مدل چهار سطحی سلسله مراتبی براهام و هیلتون[5] ، مدل مول[6] و مدل گرین[7]  ، یکی از ارکان اصلی توسعه ورزش بعد قهرمانی و سطح نخبگی ورزش است.  ورزش قهرمانی که در کنار سطح حرفه­ای ورزش در رأس هرم این مدل­ها قرار دارد، نشان‌دهنده اجرای ورزش مطابق با استانداردها و به دنبال کسب رکورد و مدال­آوری است (سوتیرادو[8]، 2005؛ به نقل از محمدی رئوف و همکاران، 1398).

ورزش در سطح قهرمانی، یکی از انگیزه­های مناسب برای ورزش‌کردن افراد جامعه به‌ویژه جوانان است. پیروزی­های بین­المللی به‌ویژه موفقیت در بازی­های المپیک، به طور فزاینده­ای موجب رشد و توسعه در بسیاری از کشورها شده است. این برتری و موفقیت ورزشکاران نخبه در عرصه بین­المللی، هویت و شخصیت ویژه­ای به آن کشور می­دهد. بر همین اساس، دولت­ها تمایل بیشتری دارند با سرمایه­گذاری مالی زیاد، موفقیت ورزشکاران نخبه خود را در عرصه بین­المللی فراهم کنند (علی‌دوست قهفرخی و همکاران، 1393).

بنابراین با توجه به هدف سطح قهرمانی ورزش، دستیابی و قرارگرفتن در زمره کشورهای توسعه ­یافته در ورزش بدون موفقیت و مدال ­آوری در رویدادهای بین ­المللی امکان‌پذیر نیست.

در این سطح از ورزش، بسیاری از کشورها از آن برای نشان‌دادن برتری خود و بالا­بردن وجهه ملی خود در عرصه بین ­المللی استفاده می­کنند. برای مثال، کانادا، استرالیا و بیشتر کشورهای اروپای غربی، مبالغ قابل­توجهی را برای کسب مدال در رویدادهای ورزشی بین‌المللی به‌ویژه بازی‌های المپیک سرمایه‌گذاری کرده‌اند(واتسون،[9] 1998: 2؛ گرین،[10] 2007؛ به نقل از یانگ،[11] 2007). همچنین ارتباط ادراک‌شده بین موفقیت در سطح ورزش نخبه (ورزش در سطح قهرمانی) و نشاط ملی، یکی از دلایل دیگری است که نشان می­دهد چرا ارزش مدال‌ها در بازی‌های المپیک با قدرت ملی یک کشور مرتبط است و چرا هر دولتی کسب مدال را راهی برای ابراز غرور خود در جامعه بین‌المللی می‌داند. شاید بتوان گفت که ویژگی­های ورزش فراتر از خود ورزش، ارزش سیاسی قابل توجهی پیدا کرده است (یانگ، 2007).

بنابراین به طور کلی، توسعه ورزش قهرمانی (سطح نخبه) در همه کشورها مهم است. در این راستا گرین (2005) و کالتر[12] (2007) اظهار داشتند بسیاری از کشورها ورزش نخبگان را به‌عنوان یک اولویت در سیاست قرار داده‌اند، زیرا "عامل احساس خوب[13]" و "شان اسطوره­ای[14]" موفقیت ورزشی برای بسیاری از سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران قانع‌کننده است (ون در روس، دیک؛[15] 2021).

بررسی پژوهش‌های انجام‌شده مرتبط با طراحی الگوی توسعه قهرمانی در رشته‌های مختلف ورزشی نیز نشان می­دهد عوامل محیطی، مدیریتی و مسائل مرتبط با نظام آمایش سرزمین به‌عنوان چالش­های رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمینی هستند. همچنین برقراری سیستم تحقیق و توسعه و عامل حمایت و پشتیبانی، راهبرد­های مؤثر برای تقویت ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمینی است (شیرزادی و همکاران، 1398). میرشکاران و همکاران (1398) نشان دادند که توسعه ورزش قهرمانی زنان نیازمند بهبود وضعیت اجتماعی، زیرساخت­های اولیه و عوامل فنی است که به نظر می­رسد موضوعات اجتماعی عواملی زیربنایی­تر هستند. از این رو، لازم است برای تسریع روند توسعه ورزش زنان، تعاملات با گروه­های ذی­نفوذ داخلی و نهادهای بین­المللی و سپس همکاری­های بین­بخشی مورد توجه قرار گیرد. شمس­الدین رضایی و همکاران (1398) نیز به تشکیل کمیته چانه­زنی با دولت، مجلس و سازمان صداوسیما برای اخذ حق پخش تلویزیونی به‌عنوان مهمترین مؤلفه درآمدزایی ورزش قهرمانی و حرفه­ای و توسعه آن اشاره داشتند. همچنین بیان کردند که مدیریت ورزش قهرمانی و حرفه ای در ایران بسیار پیچیده است و به الگویی جامع نیاز دارد که همه عوامل از جمله عوامل اقتصادی و سیاسی (عامل کلان)، ارتقای زیرساخت­ها و نظام استعدادیابی (عامل میانی) و تعهد اجرایی (عامل فردی) را مدنظر قرار دهد. شعبانی و همکاران (1398) نیز بر عوامل موثر بر توسعه ورزش قهرمانی زنان که دارای سه سطح می‌باشد، اشاره داشتند. باتوانی و همکاران (1401) به اهمیت رسانه‌ها، منابع مالی و قوانین و مقررات در سطح سازمانی و نقش ویژه این مؤلفه‌ها به‌منظور فراهم‌آوردن ساختاری مناسب برای توسعه ورزش قهرمانی کاراته ایران اشاره کردند. اسمولینوف و همکاران[16] (2020)  عوامل را در سطح کلان (به عنوان مثال، مشارکت‌ها و مشوق‌های جدید برای حمایت بیشتر از هاکی همگانی و قهرمانی)، سطح متوسط ​​(مانند منابع و مدل‌های اضافی برای آموزش مربی و امکانات بهتر) و سطح خرد (مثل دستورالعمل‌های پیشرفته هاکی مادام‌العمر برای پیشرفت همه) را برای توسعه ورزش قهرمانی هاکی برشمردند. اوت چاکت و کورا[17] (2018) به بررسی محیط اولیه و خانواده و تأثیر آن بر رشد استعداد گروهی اسکیت‌بازان رشته سرعت آمریکایی پرداختند. در این راستا وظیفه دولت­هاست که با آمایش سرزمینی و شناسایی عوامل محیطی داخلی و خارجی رشته­های ورزشی از جمله اسکیت که با توجه به مزیت­های آن از قبیل جذابیت برای قشر نوجوان و جوان، قابلیت همگانی‌کردن آن و وجود زیرساخت­های شهری آماده برای آن قابلیت مدال­آوری دارند و برای کشور مزیت رقابتی به ارمغان می­آورند حمایت و به توسعه آن کمک نمایند.

با این اوصاف، طراحی الگویی برای توسعه قهرمانی اسکیت در ایران به دلایل زیر ضرورت و اهمیت می‌یابد: بر اساس اسناد بالا­دستی و رهنمودهای رهبری انقلاب، کسب موفقیت در رویدادهای بین­المللی به‌ویژه المپیک اهمیت دارد؛ عدم‌برگزاری لیگ‌های منظم اسکیت و وضعیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ضعیف ورزش اسکیت در کشورمان؛ الگویی برای توسعه بعد قهرمانی اسکیت در کشور وجود ندارد و با توجه به خطر حذف رشته­هایی نظیر کشتی و وزنه­برداری از بازی‌های المپیک (خبرآنلاین، 1400) که سهم عمده­ای در کسب مدال برای کاروان ایران در المپیک دارند و نشان از علاقه­مندی کمیته بین­المللی المپیک جهت جایگزینی رشته­های نوین دارد. توسعه و سرمایه­گذاری در ورزش اسکیت که از المپیک 2020 توکیو به المپیک راه پیدا کرده ضروری به نظر می‌رسد. با نگاهی به نتایج تیم­های اعزامی به مسابقات جهانی و نیز کاروان ورزشی ایران در بازی­های المپیک مشاهده می‌شود که از بین 52 فدراسیون فعال در کشور فقط مدال­آوری توسط رشته­های کشتی، تکواندو، وزنه­برداری، دو و میدانی و اخیرا کاراته و تیراندازی حاصل شده است. در حالی که با توجه به تجهیزات و استعداد و ظرفیت کشور در بخش ورزش، قابلیت کسب موفقیت و مدال در بازی­های المپیک توسط سایر رشته­های ورزشی وجود دارد. یکی از این رشته­ها، ورزش اسکیت است. اسکیت با دارا بودن دوازده رشته[18] که هر کدام دارای قوانین و مقررات فنی خاص خود و دارای مسابقات جهانی و آسیایی- اخیرا نیز رشته اسکیت­بورد در مسابقات المپیک توکیو 2020 حضور یافته- ظرفیت مدال­آوری فوق‌العاده­ای برای کشور دارد.

از این رو، بهره­گیری از ظرفیت­های این رشته و یافتن الگوی توسعه برای آن بیش از پیش نمایان است. در این پژوهش توسعه اسکیت در بعد قهرمانی مورد توجه می‌باشد و مسئله اصلی تحقیق این است:

 الگوی توسعه سطح قهرمانی ورزش اسکیت در ایران چیست؟  

روش‌شناسی یژوهش

با توجه به فقدان پژوهش در حوزه توسعه اسکیت و عدم‌شناسایی متغیرهای درگیر در توسعه ورزش اسکیت در ایران، استفاده از روش تحقیق کیفی به‌ویژه روش نظریه داده‌بنیاد ضروری می‌نماید. روش تحقیق حاضر از منظر ماهیت دادها، از نوع کیفی نظریه داده‌بنیاد یا زمینه‌یابی با رویکرد اشتراوس و کوربین[19] (٢٠٠٨) از منظر هدف بنیادی و از منظر روش گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است.

با توجه به استفاده از روش کیفی نظریه داده‌بنیاد در این پژوهش، به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها‌ از فرایند کدگذاری سیستماتیک شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. در طی کدگذاری باز، متن مصاحبه‌ها علامت‌گذاری و ایده‌های تکراری شناخته شد. مفاهیم شامل کلمه‌ها و عبارت‌هایی بود که در حوزه توسعه قهرمانی ورزش اسکیت از نظر نمونه‌های پژوهش منعکس می‌شد. کدگذاری و بررسی مفاهیم تکرار‌شده تا رسیدن به اشباع ادامه پیدا کرد. در مرحله بعد، کدگذاری محوری مفاهیم در قالب مقوله شرایط علّی طبقه بندی شدند. در کدگذاری انتخابى، ارتباط مقولات با پدیده محورى در قالب نظریه روایت می‌شود.

ازاین‌رو با توجه به مسئله تحقیق روش­های مطالعه اسنادی برای بررسی تحقیقات پیشین و اسناد و مدارک قانونی، مطالعه تاریخی برای بررسی چگونگی شکل‌گیری اسکیت در ایران و روش نظریه داده‌بنیاد (زمینه­ای) برای تحلیل داده­های کیفی مورد استفاده قرار گرفتند. روش‌های به‌کار رفته برای گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: استفاده از برگه ثبت داده در مطالعات اسنادی و تاریخی، مصاحبه نیمه‌ساختارمند و ثبت صوتی و کتبی آن با استفاده از دستگاه ضبط صدا. با توجه به امکان دسترسی‌پذیری و تمایل به همکاری با تحقیق برای کسب داده‌های کافی دو منبع تعیین شد: منبع نخست اسناد و مدارک بود و منبع دوم، افراد خبره و صاحب تجربه در حوزه مدیریت ورزش کشور را شامل می‌شد. در بخش مطالعات اسنادی، قلمرو مطالعه، بررسی مدل­های توسعه اسکیت در ایران و جهان بود. برای گردآوری داده‌ها، قوانین و مقررات، سیاست‌ها، مصاحبه‌های مدیران و کارشناسان ورزشی، اساسنامه فدراسیون‌ها و سایت­های ورزشی بررسی شدند. در بخش مطالعه میدانی 25 نفر شامل مدیران ورزشی (دارای حداقل 5 سال سابقه مدیریتی مرتبط با اسکیت)، مربیان و ورزشکاران (دارای حداقل 5 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای اسکیت) مورد مصاحبه اکتشافی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند. مقوله‌های نظری اولیه تحقیق در پایان مصاحبه 21 ساخته شدند و از مصاحبه 23 به بعد، از مصاحبه‌ها به عنوان معیار ارزیابی مفاهیم و مقوله‌های قبلی استفاده گردید. از آن جا که در مصاحبه‌های جدید داده‌های با ارزشی مشاهده نگردید، در مصاحبه 25  اشباع نظری حاصل شد.

جدول1: ویژگی­های جمعیت‌‌شناختی مصاحبه‌شوندگان

کد مصاحبه شونده

جنسیت

سطح تحصیلات

حوزه فعالیت

رشته تحصیلی

P1

زن

فوق لیسانس

مربیگری اسکیت

حرکات اصلاحی

P2

زن

دانشجوی لیسانس

مربیگری اسکیت

تربیت بدنی

P3

زن

دانشجوی دکتری

مربیگری اسکیت

مدیریت

P4

آقا

فوق لیسانس

داوری ملی اسکیت

مدیریت

P5

آقا

دیپلم

مدیریت

تجربی

P6

آقا

دانشجوی لیسانس

مدیریت

کامپیوتر

P7

آقا

دانشجوی لیسانس

ورزشکارملی

حسابداری

P8

آقا

دانشجوی لیسانس

ورزشکارملی

حسابداری

P9

آقا

دانشجوی لیسانس

ورزشکارملی

حسابداری

P10

آقا

دانشجوی لیسانس

ورزشکارملی

کامپیوتر

P11

آقا

فوق لیسانس

ورزشکارملی

کامپیوتر

P12

آقا

فوق لیسانس

ورزشکارملی

کامپیوتر

P13

زن

فوق لیسانس

ورزشکارملی

حقوق

P14

زن

فوق لیسانس

ورزشکارملی

مدیریت تربیت بدنی

P15

آقا

دانشجوی دکتری

مربیگری

مدیریت تربیت بدنی

P16

آقا

دانشجوی فوق لیسانس

مربیگری

مهندسی ورزشی

P17

آقا

دانشجوی فوق لیسانس

مربیگری

فیزیولوژی

P18

آقا

فوق لیسانس

مدیر

تربیت بدنی

P19

آقا

فوق لیسانس

مدیر

تربیت بدنی

P20

آقا

فوق لیسانس

مدیر

تربیت بدنی

P21

آقا

فوق لیسانس

مدیر

تربیت بدنی

P22

آقا

فوق لیسانس

مدیر

تربیت بدنی

P23

آقا

فوق لیسانس

مدیر

تربیت بدنی

P24

آقا

لیسانس

مدیر

تربیت بدنی

P25

آقا

لیسانس

مدیر

تربیت بدنی

یافته های پژوهش

توصیف و تحلیل داده­ها

جهت دستیابی به داده­های تحقیق از روش مصاحبه استفاده گردید. در فرایند مصاحبه، ضمن تشریح مفهوم سطح قهرمانی اسکیت و اهمیت آن، سوالات زیر مطرح گردید:

  1. به نظر شما وضعیت موجود قهرمانی اسکیت کشور چگونه است؟
  2. به نظر شما چه عواملی در توسعه سطح قهرمانی اسکیت می تواند موثر باشد؟
  3. چرا توسعه سطح قهرمانی اسکیت مهم است؟

 بعد از انجام مصاحبه­ها و جمع­آوری داده­های تحقیق برای تحلیل داد‌ های حاصل از مصاحبه­ها از فرایند کدگذاری استفاده گردید. فرایند کدگذاری داده­ها در جریان گردآوری داده­ها به اجرا در می­آید تا مشخص شود چه داده­هایی در مرحله بعد باید گردآوری شود (بازرگان، 1387). کدگذاری فرایندی است که طی آن مجموع‌ ای داده متنی و پراکنده به داده­هایی با معنی و مفهوم تبدیل می­گردد. این امر معمولاً با مشخص کردن مقوله­های کدگذاری باز شروع و با کدگذاری محوری ودر  نهایت کدگذاری گزینشی ادامه می‌یابد.

حاصل تجزیه و تحلیل داده­های ب‌ دست آمده 317 کد اولیه یا باز بود. بعد از ادغام این کدها براساس همپوشانی، 163 کد باقی ماند. با مقایسه مداوم کدها و داده­های خام براساس تشابه و تفاوت، کدهای مشابه در قالب 19 کد مفهومی، کنار هم قرار گرفتند و دسته­بندی اولیه­ای از کدها به‌دست آمد. مصادیق و مفاهیم به‌دست آمده در 11 مقوله اصلی قرار گرفتند.

نتایج کدگذاری باز

فرایند تحلیل داده­های به‌دست آمده از طریق مصاحبه­ها با کدگذاری باز آغاز می­شود. هنگامی که یک مقوله شناسایی شد، محقق تمرکز خود را به سمت فهم ویژگی ها و ابعاد خاص آن مقوله سوق می‌دهد. ویژگی‌های یک مقوله نمایانگر مشخصه­های عمومی یا خاصی هستند که برای شناسایی آن مقوله با یکدیگر ترکیب شده‌اند. برای یک مقوله، می­توان با طرح سوالاتی نظیر چه کسی، چه چیزی، چه موقع، چگونه، چه مدت و چرا به شناسایی ویژگی­های آن پرداخت. علاوه بر این، فهم نوسانات و تغییرات ویژگی­های یک مقوله از اهمیت زیادی برخوردار است. این نوسانات نشان می­دهند که مشخصه‌ها می­توانند در طول یک پیوستار تغییر کنند.

جدول2: یک نمونه از مصاحبه‌ها و استخراج کدهای اولیه

کدهای اولیه  )خام(

متن مصاحبه با مصاحبه شوندهP 12

وجود یک نظام صحیح مهندسی ورزشی

عدم‌وجود فرایند سیستماتیک از زمان شناسایی مستعدین

استفاده از روش‌های علمی استعدادیابی

مهم­ترین بخش ورزش قهرمانی در کشورهای صاحب عنوان باشگاه­های ورزشی؛ آموزش و برورش؛ دانشگاه­ها و سایر نهادها می­باشد.

ظرفیت فضاهای چندکاربره استفاده شود

زمین اسکیت استاندارد

 

همانگونه که می دانید عدم وجود یک نظام صحیح مهندسی ورزشی در کشور باعث شده است که اکثر طرح­های ورزشی غیراستاندارد و اساسا از معماری‌های بسیار ضعیف و بی­روح برخوردار باشد. این امر در اسکیت نیز وجود دارد. مثلا اگر زمین اسکیت استاندارد برای انجام این ورزش که یکی از رشته­های جدید در المپیک است، به تعداد ساخته شود و یا از ظرفیت فضاهای چندکاربره استفاده شود به توسعه این ورزش کمک می‌کند.

فدراسیون و هیئت­های اسکیت اصل‌­ترین نهاد در زمینه توسعه این ورزش برای کسب مدال محسوب می­شوند. این در حالی است که مهم­ترین بخش ورزش قهرمانی در کشورهای صاحب عنوان باشگاه­های ورزشی؛ آموزش و برورش؛ دانشگاه­ها و سایر نهادها می­باشد. استفاده از روش­های علمی استعدادیابی در ایران از سال  ۱۳۷۹آغاز شد، ولی هنوز در رشته اسکیت نظلم استعدادیابی وجود ندارد. پایگاه ورزش قهرمانی در سراسر کشور با دستگاه‌های مدرن تکنو­جیم و دستگاه‌های اندازه‌گیری قابلیت جسمانی تاسیس و تجهیز آنها برای توسعه بخش قهرمانی در اسکیت لازم است. انصافا" تاسیس این بایگاه‌ها باعث افزایش سرعت علمی­شدن اسکیت کشور می­شود که خود علمی شده به کسب مدال کمک می‌کند و پایه آن است.

همچنین می‌توان اذعان داشت هیچگونه فرایند سیستماتیک از زمان شناسایی مستعدین اسکیت تا زمان کسب عناوین مختلف قهرمانی در کشور وجود ندارد.

نتایج کدگذاری محوری

هدف از کدگذاری محوری، تلفیق داده­هایی است که در مرحله کدگذاری باز خرد شده­اند. در کدگذاری محوری­، یکی از مقوله­های کدگذاری باز به عنوان «مقوله یا پدیده اصلی» انتخاب و در مرکز فرایند قرار می‌گیرد و سپس سایر مقوله­ها (­زیر مقوله­ها­) به آن ربط داده می­شود. طبق نظر اشترواس و کوربین (1998)،­ پدیده اصلی عنوانی است که می­توان به پاسخ سوال «اینجا چه در حال رخ دادن است؟» نسبت داد. در هنگام جستجو برای یافتن پدیده اصلی، محقق باید به دنبال الگوهایی تکراری از رویدادها، اتفاقات یا کنش ها- واکنش­هایی باشد که افراد یا سازمان­ها، به تنهایی یا با یکدیگر، در پاسخ به مشکلات و موقعیت­های پیش رو از خود بروز می دهند. به عقیده استراوس و کوربین (1998)، کدگذاری محوری ربط دادن مقوله­ها به زیرمقوله­ها در امتداد ویژگی­ها و ابعاد مترتب بر آن­ها است. کدگذاری محوری به شکل­گیری روابط بین پدیده- مقوله اصلی و پاسخ به سوالات مترتب بر پدیده اصلی (زیرمقوله ها) نظیر چه موقع، کجا، چرا، چه کسی، چکونه و با چه پیامدهایی کمک می­کند.

 شرایط علی

این شرایط باعث شکل­گیری پدیده یا طبقه محوری می­شوند. این شرایط مجموعه­ای از طبقه­ها و ویژگی­هایشان است که مقوله اصلی را تحت تأثیر قرار می­دهد. شرایط علی در این تحقیق شامل مفاهیمی بود که از سوال به نظر شما چه عواملی در توسعه سطح قهرمانی اسکیت می­تواند موثر باشد به دست آمد. در جدول3 نتایج حاصل از کدگذاری محوری در مورد شرایط علی بیان گردیده است:

الف- استخراج کدهای مفهومی

            جدول3: بخشی از نتایج حاصل از کدگذاری محوری در مورد شرایط علی

ردیف

کدهای ثانویه

کدهای مفهومی

پارادایم (سازه اصلی)

1

نحوه تصمیم‌گیری در حوزه اداری و ورزشی

عوامل ساختاری

 

 

 

 

شرایط علی

2

به‌کارگیری فناوری‌های نوین

3

همکاری بین‌سازمانی

4

فرایند ارتباطات بین‌المللی

5

نظام بودجه‌ریزی در فدراسیون

6

برنامه راهبرردی

سازمانی‌شدن

 

7

سیاست‌های اثربخش منتج از برنامه کلان

8

مشروعیت‌سازی و حمایت‌طلبی فدراسیون

9

سن فدارسیون و اسکیت در ایران

10

انتخاب اعضای فدارسیون بر اساس شایستگی

حکمرانی مطلوب سازمانی

 

11

توزیع قدرت در بین افراد اداری و ورزشی

12

توزیع منافع مشترک

13

چشم‌انداز و راهبردهای روشن و قابل فهم برای کلیه ذیتفعان

14

بوروکراسی قوی

15

چابک‌سازی و منعطف‌سازی ساختار فدراسیون

16

حل تضاد و تعارض منافع افراد حقوق‌بگیر و داوطلب

17

طراحی فرایندهای انگیزش زا

ترفیع افراد

 

18

ارزیابی‌های ماهانه و سالانه

19

طراحی نظام بازخورد به عملکرد

20

شفاف‌سازی وظایف و ارائه شرح شغلی

21

تخصصی‌سازی شغل‌ها

22

به‌کارگیری روش‌های نوین جهت انجام وظایف افراد اداری و ورزشی

نوسازی فعالیت­ها

 

23

افزایش کارکنان حقوق‌بگیر

24

تغییر مسیر جذب بودجه به سمت خصوصی‌محور شدن

25

ارتقای شایستگی افراد داوطلب

26

ایجاد طراحی شغلی جدید

27

علم‌گرایی در حوزه اداری و ورزشی

28

بهبود کارایی و اثربخشی فرایندهای اداری و ورزشی

بهبود رویه­ها و اثربخشی اقدامات

29

تدوین شاخص­های عملکرد افراد اداری و ورزشی

30

کمک به گفتمان­سازی اسکیت

31

ارتقای توانمندی جهت پاسخگویی سریع به نیازهای ذینفعان

32

اجنتاب از سلیقه­محوری در امور اداری و ورزشی

ب- شکل­دهی مقولات اصلی

پس از تعیین کدهای مفهومی، مرحله ساخت مقولات کلی شرایط علی است که در جدول 4 ارائه شده است:

جدول4: شکل­دهی مقولات اصلی شرایط علی نظریه

مقولات اصلی

کدهای مفهومی

عوامل سازمان‌محور

ساختارسازی

سازمانی‌شدن

حکمرانی مطلوب سازمانی

عوامل شغل­محور

ترفیع افراد

نوسازی فعالیت‌ها

بهبود رویه‌ها و اثربخشی اقدامات

 شرایط مداخله­گر

شرایطی هستند که راهبردها از آنها متأثر می­شوند. این شرایط را مجموعه­ای از متغیرهای میانجی و واسط تشکیل می­دهند. شرایط مداخله­گر، شرایط ساختاری هستند که مداخله سایر عوامل را تسهیل یا محدود می­کنند و صبغه علّی و عمومی دارند.

 

الف- استخراج کدهای مفهومی

جدول5: بخشی از نتایج حاصل از کدگذاری محوری در مورد شرایط مداخله­گر

ردیف

کدهای ثانویه

کدهای مفهومی

پارادایم (سازه اصلی)

1

وضعیت قوانین مربوط به تجاری‌سازی

عوامل خارجی

شرایط مداخله‌گر

2

میزان مشارکت گروه‌های داوطلب

3

حضور اسکیت در مسابقات المپیک

4

تغییر قوانین سیاسی- حقوقی و فرهنگی کشور

5

نگاه حاکمیت به ورزش‌هایی مثل اسکیت

6

ترکیب جمعیتی

7

حمایت رسانه­ای

8

اقلیم

9

کارکرد صحیح اسکیت در آموزش و پرورش

10

وضعیت اقتصادی کشور

11

همسو بودن ضوابط بین‌المللی با ارزش‌ها و هنجارهای کشور

12

شخصیت جامعه هدف

سبک زندگی

13

سبک زندگی مردم

14

عقاید و باور نسبت به اسکیت

ب- شکل دهی مقولات اصلی

 پس از تعیین کدهای مفهومی، مرحله ساخت مقولات کلی شرایط مداخله­گر است که در جدول6 ارائه شده است:

جدول6: شکل دهی مقولات اصلی شرایط مداخله گر نظریه

کدهای مفهومی

مقولات اصلی

عوامل خارجی

عوامل سیستمی

سبک زندگی

 

 

شرایط زمینه‌ای (بستر)

به شرایط خاصی که بر راهبردها تأثیر می‌گذارند، بستر گفته می‌شود و تمیز آنها از شرایط علّی مشکل است.

 این شرایط را مجموعه ای از مفاهیم، طبقه ها یا متغیرهای زمینه­ای تشکیل می دهند، در مقابل شرایط علّی مجموعه ای از متغیرهای فعال است. گاهی اوقات متغیرهای بسیار مرتبط را ذیل شرایط علّی و متغیرهایی با ارتباط کمتر را ذیل بستر حاکم طبقه بندی می کنند.

الف- استخراج کدهای مفهومی

            جدول7: بخشی از نتایج حاصل از کدگذاری محوری در مورد شرایط زمینه

 

ردیف

کدهای اولیه

کدهای مفهومی

پارادایم (سازه اصلی)

1

همخوانی فرهنگی اسکیت با سبک زندگی ایرانی

وابستگی فرهنگی

 

 

 

 

 

شرایط زمینه

 

 

 

2

وابستگی به بافت ورزش‌های ایرانی

3

وفاداری مردم به اسکیت

4

حمایت وزارت ورزش و جوانان از اسکیت

حمایت دولتی

5

حمایت کمیته ملی المپیک از اسکیت

6

تعهد درونی منابع انسانی

رهبری استثنایی

7

میزان انگیزش منابع انسانی

8

میزان تحصیلات و تجربه کادر اداری و ورزشی

9

انتخاب قانون‌مدارانه اعضای اداری و ورزشی

10

فرهنگ سازمانی

11

اهداف و مأموریت فدارسیون و هیئت‌های اسکیت

12

کسب نتیجه فوق العاده و غیرقابل انتظار در مسابقات

ب- شکل دهی مقولات اصلی

پس از تعیین کدهای مفهومی، مرحله ساخت مقولات کلی شرایط زمینه‌ای و بستر حاکم است که در جدول8 ارائه شده است:

جدول8: شکل‌دهی مقولات اصلی شرایط بستر نظریه

مقولات اصلی

کدهای مفهومی

وابستگی

وابستگی فرهنگی

حمایت دولتی

حمایت دولتی

رهبری استثنایی

رهبری استثنایی

راهبردها (کنش ها و تعاملات) ­

بیانگر رفتارها، واقعیت­ها و تعاملات هدفداری هستند که تحت تأثیر شرایط مداخله‌گر و بستر حاکم حاصل می­شوند.

الف- استخراج کدهای مفهومی

            جدول9: بخشی از نتایج حاصل از کدگذاری محوری در مورد راهبردها

ردیف

کدهای اولیه

کدهای مفهومی

پارادایم (سازه اصلی)

1

بخش‌­بندی بازار اسکیت بر اساس رشته‌های مختلف آن

ارتقای ارزش درک‌شده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهبردها

2

ساخت تجهیزات

3

برندسازی

4

ارزان­سازی اسکیت

5

افزایش مزایای حضور در مسابقات اسکیت

6

انجمن‌سازی مردم در راستای جلب مشارکت

مشارکت‌سازی

7

ترویج اسکیت در همه­جا

8

جلب افکار قشر نوجوان

9

جذب حامیان مالی

حمایت‌طلبی

10

تغییر ذهنیت افراد نسبت به اسکیت

11

تغییر سیاست‌ها وبرنامه‌ها به نفع اسکیت توسط افرادی است که در قدرت هستند

12

تلاش برای راهیابی منابع انسانی اسکیت به ارکان کمیته ملی المپیک

13

کسب کرسی بین‌المللی و میزبانی

14

تعامل با رسانه‌ها و ایجاد و فشار رسانه‌ای برای سیاست‌گذارن ورزش و مردم

15

راه‌اندازی لیگ‌های مختلف در رده‌های سنی

حرفه­ای‌سازی

16

آموزش نوین اسکیت و توسعه نظام مربیگری

17

جذب مربیان برتر بین‌المللی

18

برگزاری رویدادهای مشترک با کشورهای توسعه‌یافته اسکیت

19

بخش بندی و آمایش سرزمینی برای هر رشته اسکیت

20

طراحی بستر الکترونیک برای رصد امور

21

اعطای بورسیه (تحصیلاتی، مجوز و ...) به ورزشکاران

22

تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های مکرر

بدکارکردی

23

انتخاب ارکان فدراسیون (اداری و ورزشی) بر اساس مناسبات سیاسی

24

تغییر مکرر افراد

25

صرف توجه به مقام‌آوری و مدال‌آوری

26

فراموش‌کردن توجه به پایه‌ها و نظام  استعدادپروری

27

رشد استعدادیابی گلخانه‌ای

28

تغییر ساختار فدراسیون و ایجاد و کاهش واحدها و کمیته‌ها

 

ب- شکل دهی مقولات اصلی  

 پس از تعیین کدهای مفهومی، مرحله ساخت مقولات کلی راهبردهاست که در جدول 10 ارائه شده است:

جدول10: مقولات اصلی راهبردهای توسعه سطح قهرمانی اسکیت

پیامد

برخی از طبقه­ها بیانگر نتایج و پیامدهایی هستند که در اثر اتخاذ راهبردها به وجود می­آیند. در واقع پیامدها خروجی­های به‌دست آمده از به‌کارگیری راهبردها هستند. در جدول 11، نتایج حاصل از کدگذاری محوری در مورد پیامدها بیان شده است. باید توجه این امکان وجود دارد که آنچه در برهه‌ای از زمان پیامد به شمار می‌رود، در زمانی دیگر به بخشی از شرایط و عوامل تبدیل شود.

الف- استخراج کدهای مفهومی

            جدول11: بخشی از نتایج حاصل از کدگذاری محوری در مورد پیامدها

ردیف

کدهای اولیه

کدهای مفهومی

پارادایم (سازه اصلی)

1

افزایش برگزاری مسابقات اسکیت

رقابت‌زایی

پیامدها

 

2

وارد شدن اسکیت به عرصه فشار رقابتی با سایر کشورهای توسعه‌یافته اسکیت

3

ورود و جایگاه‌سازی در عرصه بین‌الملل اسکیت

4

حذف موانع ورود به بازار بین‌المللی اسکیت

5

نوآوری و خلاقیت در برگزاری مسابقات اسکیت

6

ارتقای ارزش فرایندها و محصولات اسکیت

7

ارتقای بین‌بخشی

8

ارتقای وظیفه‌ای

9

تصمیم‌ها و کنش‌های احساسی

موفقیت‌های دوره­ای

10

استفاده از روش­های نامعقول برای ورود به ساختار فدراسیون

11

ایجاد فرهنگ خودباختگی

12

طراحی نظام باشگاه‌داری

چابکی راهبرردی

13

تدوین آیین‌نامه مدارس و باشگاه‌های اسکیت

14

تسهیل کسب مجوز راه اندازی باشگاه

15

افزایش باشگاه‌های اسکیت

16

افزایش سرعت تبدیل برنامه‌ها به اقدام‌های کوچک

17

برگزاری مسابقات با هزینه کم و حجم زیاد

18

همکاری بین‌بخشی برای برگزاری رویداد

 

ب- شکل‌دهی مقولات اصلی

پس از تعیین کدهای مفهومی، مرحله ساخت مقولات کلی راهبردهاست که در جدول 12 ارائه شده است:

جدول12: مقولات اصلی پیامدها

کدهای مفهومی

مقولات اصلی

رقابت­زایی

اثربخشی تولید

چابکی راهبرردی

موفقیت­های دوره­ای

بن­بست‌انگاری

 

کدهای مفهومی

مقولات اصلی

ارتقای ارزش درک‌شده

حرفه­ای‌سازی

حرفه­ای‌سازی اسکیت

حمایت‌طلبی

جلب حمایت

مشارکت‌سازی

بدکارکردی

توسعه ناپایدار

 

کدگذاری انتخابی

همانگونه که گفته شد، هدف نظریه­پردازی بنیادی، تولید نظریه است نه توصیف صرف پدیده. برای تبدیل تحلیل­ها به نظریه، طبقه­ها باید به طور منظم به یکدیگر مربوط شوند. کدگذاری انتخابی (براساس نتایج دو مرحله قبلی کدگذاری) مرحله اصلی نظریه­پردازی است. به این ترتیب که طبقه محوری را به شکل نظام­مند به دیگر طبقه­ها ربط داده و آن روابط را در چارچوب یک روایت ارائه کرده و طبقه­هایی را که به بهبود و توسعه بیشتری نیاز دارند اصلاح می­کند. در این مرحله پژوهشگر بر حسب فهم خود از متن پدیده مورد مطالعه، یا چارچوب مدل پارادایم را به صورت روایتی عرضه می­کند یا مدل پارادایم را به هم می­ریزد و به صورت ترسیمی نظریه نهایی را نشان می­دهد.

 

مرحله بعدی کدگذاری که به آن «کدگذاری محوری» گفته می­شود، پژوهشگر یکی از طبقه­­ها را به عنوان طبقه محوری انتخاب و آن را با عنوان« پدیده محوری» در مرکز فرآیند مورد کاوش قرار می‌دهد و ارتباط سایر طبقه­ها را با آن مشخص می­کند.

 

 

مدل مستخرج از کدگذاری محوری

 

شرایط مداخله­گر

عوامل سیستمی

شرایط علی

 

عوامل سازمان محور

 

 

عوامل شغل محور

 

پدیده محوری:

 

فراموش شدگی

ارزشمندی

 

راهبردها

 

 

حرفه ای سازی

 

جلب حمایت

 

توسعه ناپایدار

پیامدها

 

 

اثربخشی تولید

 

 

بن بست انگاری

 

 

 

شرایط بستر

وابستگی      حمایت دولتی        رهبری استثنایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 1: الگوی توسعه بعد قهرمانی اسکیت در ایران

بحث و نتیجه­گیری

روایت نظریه طراحی الگوی توسعه قهرمانی اسکیت در ایران

هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی توسعه سطح قهرمانی ورزش اسکیت در ایران است. بخش نظریه­پردازی بر اساس دو مرحله قبلی کدگذاری که مراحل مقدماتی برای ایجاد نظریه هستند، به ارائه نظریه می­پردازد و به این ترتیب مقوله محوری را به شکل نظام­مند به دیگر مقوله‌ها ارتباط می­دهد و آن را در چارچوب یک روایت روشن می­سازد. در حقیقت با توجه به شکل 1، می‌توان در مورد توسعه بعد قهرمانی اسکیت در ایران چنین نظریه­ای را بیان داشت: عواملی که موجب پیدایش مقوله مرکزی یعنی «فراموش‌شدگی» و «ارزشمندی» می­شوند عبارت‌اند از: عوامل سازمان‌محور و عوامل شغل‌محور. در این راستا مسئولان امر با توجه به شرایط مداخله­گر، عوامل سیستمی و شرایط بستر شامل میزان وابستگی، حمایت دولتی و رهبری استثنایی، دو نوع کنش و واکنش با عنوان واکنش‎های راهبردی شامل حرفه­ای‌سازی و جلب حمایت و واکنش‌های مرسومی شامل توسعه ناپایدار در پیش خواهد داشت. پیامد توسل به این راهبردها منجر به اثربخشی تولید و یا بن­بست‌انگاری در سطح قهرمانی اسکیت خواهد شد. 

در این بخش، نظریه ارائه شده در جهت توسعه سطح قهرمانی اسکیت در ایران مورد تحلیل قرار می گیرد. با توجه به استنباط محقق از مصاحبه­ها و بررسی اسناد و مشاهدات، نقطه عزیمت توسعه قهرمانی اسکیت در ایران توجه به مقولات «ارزشمندی» و «فراموش­شدگی» است؛ به این معنا که برای توسعه اسکیت باید این ورزش نزد ذینفعان مختلف صنعت اسکیت ارزشمند وانمود شود تا از فراموش‎شدگی اسکیت نزد آنها جلوگیری گردد. این فراموش‌شدگی می­تواند در زمان سیاستگذاری و تخصیص بودجه به فدارسیون اسکیت توسط وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، پخش مسابقات اسکیت توسط رسانه­ها، توجه حامیان مالی به اسکیت، علاقه خانواده‌ها به اسکیت، توجه سایر دستگاه‌ها مثل آموزش و پرورش به اسکیت در مدارس رخ دهد. در این راستا گرین (2005) و کالتر (2007) اظهار داشتند بسیاری از کشورها ورزش نخبگان را به‌عنوان یک اولویت در سیاست قرار داده­اند، زیرا "عامل احساس خوب" و "شان اسطوره­ای" موفقیت ورزشی برای بسیاری از سیاست‌مداران و سیاست­گذاران قانع‌کننده است (ون در روس، دیک، 2021).

عواملی که باعث می­شود اسکیت در نزد ذینفعان ارزشمند قلمداد شود شامل عوامل سازمان‌محور و عوامل شغل‌محور هستند. در بخش عوامل سازمان‌محور باید به ساختارسازی، سازمانی­شدن، حکمرانی مطلوب سازمانی و در بخش عوامل شغل‌محور باید در حوزه ترفیع افراد، نوسازی فعالیت­ها، بهیود رویه­ها و اثربخشی اقدامات موثر صورت گیرد. منظور از عوامل ساختاری یا عوامل سخت، قواعد تعاملات و تبادلات اقتصادی و سازمانی است. به‌صورت کلی، ساختار به الگو یا آرایش یا سازماندهی اجزای مرتبط در یک شیء مادی یا یک سیستم گفته می‌شود که بر اثر مشاهده یا بازشناخت الگو قابل تشخیص و کشف است. در این پژوهش مصاحبه‌شوندگان به تغییر نظام بودجه­ریزی، افزایش ارتباطات بین­المللی، همکاری با سایر نهادهای موثر در توسعه اسکیت، به‌کارگیری فناوری‎های نوین و تغییر فرایند تصمیم‌گیری به‌عنوان عوامل موثر در پیشرفت اسکیت که ما ذیل مفهوم ارزشمندی اسکیت و عوامل ساختاری موثر بر آن طبقه‌بندی کردیم. باتوانی و همکاران (1401) به اهمیت رسانه‌ها، منابع مالی و قوانین و مقررات در سطح سازمانی نقش ویژه این مؤلفه‌ها به‌منظور فراهم‌آوردن ساختاری مناسب برای توسعه ورزش قهرمانی کاراته ایران اشاره کردند. اسمولینوف و همکاران (2020)  عوامل را در سطح کلان (به عنوان مثال، مشارکت‌ها و مشوق‌های جدید برای حمایت بیشتر از هاکی همگانی و قهرمانی)، سطح متوسط ​​(مانند، منابع و مدل‌های اضافی برای آموزش مربی و امکانات بهتر) و سطح خرد (مثل دستورالعمل‌های پیشرفته هاکی مادام‌العمر برای پیشرفت همه) برای توسعه ورزش قهرمانی هاکی برشمردند. اوت چاکت و کورا (2018) بر محیط اولیه و خانواده و تأثیر آن بر رشد استعداد گروهی اسکیت‌بازان رشته سرعت آمریکایی پرداختند. کیکولیس و همکاران (1995، 1992) برخی از مهم‌ترین کارهای صورت‌گرفته در این زمینه را انجام داده­اند. اگرچه نویسندگان علاقه بیشتری به تغییر سازمانی داشتند، مطالعات آن‌ها پیامدهای گسترده‌تری برای درک حرفه‌ای‌سازی سازمانی داشت. به طور خاص، کیکولیس و همکاران (‏۱۹۹۲) چارچوبی را توسعه دادند که تغییر سازمانی را در هفت بعد منحصر به فرد در نظر گرفت: تخصصی­سازی (‏میزان تمایز در نقش‌ها و وظایف فردی)‏، استانداردسازی (‏میزان قوانین، سیاست‌ها و روش‌های حاکم بر عملیات)‏، متمرکزسازی (‏سطح سلسله مراتبی که قدرت تصمیم‌گیری در آن قرار دارد)‏، جهت‌گیری (‏منابع مشروعیت و حمایت)‏، دامنه (‏خدمات و بازارها)‏، اصول سازماندهی (‏ارزش‌های زیربنای ساختارهای سازمانی)‏ و معیارهای اثربخشی (‏معیارهای داخلی موفقیت)‏. کیکولیس و همکاران (‏۱۹۹۲) ‏با استفاده از این ابعاد سپس سه الگوی سازمانی خاص سازمان‌های ورزش ملی کانادا را ابداع کردند.

شرایط مداخله­گر، شرایطی هستند که راهبردها از آنها متأثر می­شوند. این شرایط را مجموعه­ای از متغیرهای میانجی و واسط تشکیل می­دهند. شرایط مداخله­گر، شرایط ساختاری هستند که مداخله سایر عوامل را تسهیل یا محدود می­کنند و سابقه علّی و عمومی دارند. در اینجا عوامل مداخله­گر با عنوان «عوامل سیستمی» نام­گذاری شدند که متشکل از دو کد مفهومی عوامل خارجی و سبک زندگی است. هر چه قوانین و سیاست‌های کشور در حوزه تجاری‌سازی، اقتصادی و امنیتی کارآمدتر باشد، فرهنگ مشارکت داوطلبانه در امور نهادینه‌تر باشد، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور توسعه یافته‌تر و با ثبات باشد، ضوابط و سازمان های ورزشی بین­المللی  با ارزش­ها و هنجارهای کشور همسوتر باشد، سایر نهادهای اثرگذار بر ورزش مثل آموزش و پرورش در اسکیت برنامه‌ریزی کارآتری داشته باشند، ترکیب جمعیتی جوان باشد، عقاید مردم نسبت به اسکیت مثبت باشد و در سبک زندگی مردم راه پیدا کرده باشد، آن وقت می‌توان شاهد ارتقای ارزش اسکیت در نزد ذینفعان و جلب توجه قشر نوجوان و جوان  به اسکیت بود. همچنین در این شرایط است که سرو کله حامیان مالی پیدا می‌شود، اسکیت توسط همه ذینفعان کلیدی حمایت می­شود و در کل ذهنیت­ها نسبت به اسکیت تغییر پیدا می­کند. از سوی دیگر، عدم‌توجه به اقلیم و آمایش سرزمینی، عدم‌توجه به قوانین کشور و اسناد بالادستی در حوزه­های مختلف که نقش حمایت­کننده در اجرای راهبردها را دارد، سوگیری مردم با ورزش های غربی به دلیل نوع فرهنگ خاصی که این ورزش­ها با فرهنگ ایران دارند می­تواند راهبردهای مرسومی مانند تدوین مکرر برنامه­های توسعه به جهت عدم‌موفقیت مدیران اسکیت و تغییر انها، سطحی عمل‌کردن مدیران و عدم‌توجه به توسعه پایدار اسکیت را به همراه داشته باشند.

عوامل زمینه­ای که در آن راهبردهای مربوط به فراموش­شدگی و ارزشمندی اسکیت اتخاذ می­شوند، عبارت‌اند از: وابستگی فرهنگی، حمایت دولتی و رهبری استثنایی. به عبارت دیگر، همخوانی و یا جایگاه فرهنگ اسکیت در ذائقه فرهنگی مردم ایران و حمایت­های دولتی می­تواند راهبردهای اتخاذ‌شده را موفق کند. با استناد به کدهای مستخرج از مصاحبه­ها در صورتی که این عوامل زمینه­ای فراهم نباشد، با وجود یک رهبری استثنایی که منابع انسانی موجود در اسکیت در دو بخش اداری و ورزشی را متعهد به پیشرفت و در آنها انگیزش و امید به آینده ایجاد کند، یا نتایج تصادفی فوق العاده در مسابقات جهانی و المپیک برای اسکیت رقم بخورد، آنگاه می‌توان امیدوار بود که راهبردهای اتخاذ‌شده به ثمر بنشیند. میرشکاران و همکاران (1398) نشان دادند توسعه ورزش قهرمانی زنان نیازمند بهبود وضعیت اجتماعی، زیرساخت­های اولیه و عوامل فنی است که به نظر می­رسد موضوعات اجتماعی عواملی زیربنایی­تر هستند. از این رو، لازم است برای تسریع روند توسعه ورزش زنان، تعاملات با گروه­های ذی­نفوذ داخلی و نهادهای بین­المللی و سپس همکاری­های بین­بخشی مورد توجه قرار گیرد. شمس­الدین رضایی و همکاران (1398) نیز به تشکیل کمیته چانه­زنی با دولت، مجلس و سازمان صداوسیما برای اخذ حق پخش تلویزیونی به‌عنوان مهمترین مؤلفه درآمدزایی ورزش قهرمانی و حرفه­ای و توسعه آن اشاره داشتند. همچنین بیان کردند مدیریت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در ایران بسیار پیچیده و نیازمند الگویی جامع است که همه عوامل از جمله عوامل اقتصادی و سیاسی (عامل کلان)، ارتقای زیرساخت­ها و نظام استعدادیابی (عامل میانی) و تعهد اجرایی (عامل فردی) را مدنظر قرار دهد.

کنش/ واکنش مربوط به پدیده محوری ارزشمندی و جلوگیری از فراموش‌شدگی اسکیت نزد ذینفعان مختلف، را می‌توان با عنوان راهکارهای[20] راهبردی[21] و یا مرسومی[22] طبقه­بندی کرد.

راهکارهای راهبردی، فعالیت­های هدفمندی هستند که برای حل مسئله اتحاذ می­شوند و در شکل­گیری پدیده محوری به شیوه­ای خاص نقش ایفا می­کنند. در صورتی که اسکیت وابستگی فرهنگی با سبک زندگی ایرانیان داشته باشد و حمایت‌های دولتی از اسکیت صورت گیرد و همچنین نیروی انسانی موجود در ساختار ورزش اسکیت کارآمد باشند و از سوی دیگر، عوامل مداخله­گر مثل وضعیت مشارکت ذینفعان، حمایت رسانه­ای، وضعیت سیاسی، اقتصادیف اجتماعی کشور شرایط بهینه را داشته باشد، آنگاه باید راهبردهای ارتقای ارزش اسکیت ( مثل برندسازی)، مشارکت­سازی و حمایت­طلبی و حرفه­ای‌سازی را اتخاذ کرد. در صورتی که حمایت دولتی در کار نباشد، فدراسیون اسکیت از وجود یک مدیر اثربخش و خلاق بهره‌مند نباشد و شرایط کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با ثبات نباشد، فقدان قوانین و تنظیم‌گری در توسعه اسکیت داشه باشیم، ترکیب جمعیتی مناسب برای توسعه اسکیت نباشد، در آن صورت بدنه اجرایی فدراسیون درگیر واکنش­های مرسومی و روتین خواهند شد که تنها در راستای گذران امور روزانه انجام می شود- از جمله می­توان به تدوین برنامه‌های پرتعداد به دلیل تغییر مکرر مدیران، پررنگ­تر‌شدن انتصابات به جای انتخابات واقعی، تمرکز بر مدال­آوری مبتنی بر روش گلخانه­ای و سریع به جهت پایدار نبودن دوران مدیریت اشاره کرد.

اگر راهبردهایی که برای ارزشمند‌کردن اسکیت معرفی شد، به‌کارگرفته شود، دو گونه پیامد به همراه خواهد داشت. این پیامدها در قالب رقابت­زایی و چابکی راهبرردی یا در حالت کلی‌تر اثربخشی تولید در صنعت اسکیت کشور است. پیامد دیگر منتج از راهبردها با عنوان «بن­بست­انگاری» نام­گذاری شد. در واقع اگر ارزش اسکیت نزد جامعه مخاطب از طریق برندسازی، ساخت تجهیزات و اماکن اسکیت، جلب افکار عمومی، افزایش مشارکت در تمامی حوزه­ها، جذب رسانه­ها به اسکت، جذب حامیان مالی، کسب کرسی و حضور در عرصه مدیریتی بین­المللی اسکیت و لیگ­های مختلف در رده های سنی ارتقا پیدا کند، آنگاه شاهد اثربخشی تولید در اسکیت خواهیم بود. اگر راهبرد توسعه ناپایدار به رغم تلاش در جهت توسعه اسکیت رخ دهد، در آن صورت تصمیم­ها و کنش­های احساسی به دور از عقلانیت که پیامد سیاست و برنامه­های زیاد، تغییر مکرر افراد، فراموش­شدگی نظام استعدادیابی و استعدادپروری و تغییر ساختار فدارسیون است رواج پیدا می­کند که در این حالت توسعه­ای در اسکیت نمی­توان متصور شد- البته ممکن است موفقیت­های دوره­ای و سینوس­وار بروز کند که بستگی به وجود مدیران استثنایی در اسکیت دارد. ثمره این وضع بروز پیامد بن­بست­انگاری برای ذینفعان اسکیت کشور خواهد بود.

  • منابع

     

    • اشتراوس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1387). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویه‌ها و شیوه‌ها. بیوک محمدی.تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    • باتوانی، محمد؛ فروغی پور، حمید؛ نیکروان، محمد و آقایی، نجف. (1401). «تدوین توسعه الگوی عوامل ساختاری ورزش قهرمانی فدارسیون کاراته». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. شماره 56، صص 76-89.
    • بازرگان، عباس. (1387). مقدمه‌ای بر روش‌های نحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: انتشارات دیدار
    • رضایی، شمس‌الدین؛ قراخانلو، رضا و سلیمانی مقدم، رضا. (1398). «الگوی پارادایمی توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در ایران». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. 45، صص1-25.
    • شعبانی، اکرم؛ رضوی، سیدمحمدحسین و هادوی، فریده. (1398). «تدوین الگوی ساختاری تحلیلی توسعه ورزش قهرمانی زنان». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی. 9(18 )، صص 53-64.

    https://sid.ir/paper/398211/fa

    • شیرزادی، رضا؛ رضوی، سید محمدحسین؛ امیرنژاد، سعید و محمدی، نصراله .(1398). « بررسی چالش‌های رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین و ارائه راهکارها». پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی. 8 (3)، صص 71-79.
    • علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم؛ سجادی، سید نصرالله؛ محمودی، احمد و ساعتچیان، وحید. (1393). «بررسی اولویت‌ها و راهکارهای پیشرفت ورزش قهرمانی جودوی کشور». نشریه مدیریت ورزشی.6(2)، صص 246-231.
    • محمدی رئوف، مصطفی؛ فراهانی، ابوالفضل؛ شجیع، رضا و ملکی، علی. (1398). «طراحی الگوی حکمرانی ورزشی مطلوب در ورزش ایران». رساله دکتری، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران.
    • میرشکاران، زهره وبحرالعلوم. (1398). «بررسی عوامل مؤثر بر توسعه ورزش قهرمانی زنان ایران». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی. 9 (18)، صص 1-14.
    • Carol L. Ott Schacht & Kenneth A. Kiewra.(2018).“The Fastest Humans on Earth: Environmental Surroundings and Family Influences That Spark Talent Development in Olympic Speed Skaters”. Roeper Review, 40:1, 21-35, DOI: 1080/02783193.2017.1393710
    • Green, M. (2007). “Olympic glory or grassroots development? Sport policy priorities in Australia, Canada and the United Kingdom, 1960–2006”. international journal of the history of sport, 24(7): 921-953.
    • Green, M., & Houlihan, B. (2005). Elite sport development. Policy learning and political priorities. Routledge, London and New York. pp:146-151.
    • Jan-Willem van der Roest & Bake Dijk. (2021). “Developing an elite sports’ public value proposition in Northern Netherlands”. European Sport Management Quarterly, 21:5, 677-694, DOI: 10.1080/16184742.2021.1915354
    • Kikulis, L.M., Slack, T., &Hinings, B. (1992). “Institutionally specific design archetypes: A framework for understanding change in national sport organisations”. International Review for the Sociology ofS port,27, 343–368.
    • Park, Jae-Woo. (2011). “Elite Sport Development in South Korea: An Analysis of Policy Change in the Sports of Athletics, Archery and Baseball”. https://hdl.handle.net/2134/8194.
    • Smolianov, P. Connor Marc-Aurele, Jaclyn Norberg, Steven Dion, Christopher Schoen & Jake Jensen. (2020). “Comparing the practices of US hockey against a global model for integrated development of mass and high-performance sport”. Sport in Society, 23:3, 399-415, DOI: 1080/17430437.2020.1696523
    • Sotiriadou, K. & Shilbury, D. (2009). “Australian Elite Athlete Development: An Organisational Perspective”. Sport Management Review, 12: pp:137–148.
    • Young H. Park. (2007). “A Study of R&D Investment Framework and Success Factors”. The Asian journal on quality. 9(1): 103.114.