نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علومورزشی، واحد آیتالله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
3 گروه مدیریت ورزشی، موسسه آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی شفق تنکابن، تنکابن، ایران.
4 گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت آلله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
چکیده
هدف از اجرای پژوهش بررسی نقش ورزش قهرمانی در ایجاد برندملی و تصویرسازی مثبت از کشور ایران در جهان بود. همچنین پژوهش حاضر بر مبنای جستجوی داده، دارای ماهیت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمیدانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و بازرایابی، مدیران وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، ورزشکاران نخبه و مربیان فعال در عرصه ورزش قهرمانی به تعداد 15 نفر تشکیل دادند. مصاحبه با نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب گردید. طبق نتایج پژوهش، براساس نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، ارائۀ مدل نهایی، شامل: بعد ابعاد ورزشی (4کد محوری)، ابعاد عملکردی (3کد محوری)، ابعاد اجتماعی (2کدمحوری)، ابعاد بازاریابی (2کدمحوری)، ابعاد دولتی (2کد محوری)، ابعاد رسانهای (2کد محوری)، ابعاد گردشگری (2کدمحوری) است. لذا پیشنهاد میشود باتوجه به نمایان شدن تاثیر همکاری دستگاه دیپلماسی و دستگاه ورزش در تنظیم تفاهمنامههای بینالمللی ورزشی در توسعه تصویرسازی مثبت از کشور، پیشنهاد میشود هر کدام از سازمانهای مربوطه در شناسایی حدود اختیارات خود، کمک و همکاری در پیشبرد امور و عقد تفاعمنامههای بیشتر با سایر کشورهای دنیا در جهت توسعه تصویرسازی مثبت از کشور بیش از پیش فعالیت نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The qualitative role of Elite Sports in Creating a National Brand and a Positive Image of Iran in the World
نویسندگان [English]
- mohammadreza gholamzadeh 1
- Nasrolah Mohamadi 2
- Azim Salahi Kojour 3
- Farshad Emami 4
1 PhD Student in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Ayatollah Amoly Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran
2 Assistant Professor of sports management Payme Noor university
3 Department of Sports Management, non-profit non-governmental higher education institution shafaq Tonekabon, Tonekabon, Iran.
4 Department of Physical Education and Sport Science, Ayatollah Amoli Branch, Azad University, Amol, Iran
چکیده [English]
The purpose of the research was to investigate the role of Elite Sports in creating a national brand and positive image of Iran in the world. Also, the current research is based on data search, has a qualitative nature and is based on data base theory and is of the type of applied research. The statistical population of the research was made up of 15 members of the academic faculty of the university in the department of sports management and marketing, directors of the Ministry of Sports and Youth and the National Olympic Committee, elite athletes and coaches active in the field of championship sports. The interview with the statistical sample was selected purposefully. Based on the results of the analysis of the qualitative data obtained from the interview, the presentation of the final model includes: sports dimensions (4 core codes), performance dimensions (3 core codes), social dimensions (2 core codes), marketing dimensions (2 core codes), government dimensions (2 core codes), Media dimensions (2-axis codes) are tourism dimensions (2-axis codes). Therefore, it is suggested that, considering the effect of the cooperation between the diplomatic system and the sports system in setting up international sports agreements in developing a positive image of the country, it is suggested that each of the relevant organizations identify the limits of their authority, help and cooperate in moving forward and enter into more agreements with Other countries of the world should work more to develop a positive image of the country.
کلیدواژهها [English]
- Development of Elite sport
- Positive image
- National Brand
- Sport