نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت‌بدنی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران

2 گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

3 گروه تربیت‌بدنی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران

4 گروه تربیت بدنی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل نقش رسانه‌های جمعی بر توسعه سواد اخلاقی در میان بازیکنان حرفه‌ای فوتبال ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش شامل کلیه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگ‌های برتر و لیگ آزادگان می‌باشد. هر تیم ورزشی حرفه‌ای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفه‌ای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن دارد که درمجموع 612 بازیکن به‌عنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه-های نیمه ساختارمند و پرسشنامه (21 گویه و 4 مؤلفه به‌صورت لیکرتی) بود. جهت بررسی داده‌های بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش حاضر در نرم‌افزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که انواع رسانه‌های جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفه‌ای تأثیرگذار است. با توجه به نقش پررنگ انواع رسانه‌های جمعی بر توسعه سواد اخلاقی ورزشکاران حرفه‌ای، توصیه می‌شود که باشگاه‌های فوتبال از رسانه‌ها به‌منظور توسعه سواد اخلاقی بازیکنان فوتبال بهره گیرند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Develop a model for the role of mass media on the development of moral literacy among professional football players in Iran

نویسندگان [English]

  • Reza Ebrahimi 1
  • Saeid Ghorbani 1
  • MohamadAli Nodehi 2
  • Mojtaba Ahmadi 3
  • Zahra Chahar Baghi 4

1 Department of Physical Education , Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran

2 Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

3 Department of Physical Education, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargazs, Iran.

4 Department of Physical Education, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

چکیده [English]

The present study was designed and conducted to develop a model of the role of mass media on the development of moral literacy among professional football players in Iran. In terms of applied purpose, the present study was a descriptive-survey in terms of data collection method, which was mixed based on the research approach. The statistical population of the present study in the qualitative part included experts and professors in the field of sports management who had the necessary experience and knowledge about the subject of research and in the quantitative part of the research includes all male football players present in the top leagues and the Azadegan League. Each professional sports team at this level (16 teams in the Professional League and 18 teams in the Free League) has 18 players, of which a total of 612 players were selected as community. The tools of the present study included semi-structured interviews and a questionnaire (21 items and 4 components in Likert type). Open, axial and selective coding was used to examine the data of the qualitative part and structural equation modeling method was used in the quantitative part. The whole process of data analysis was performed in SPSS software version 24 and Smart PLS version 2. The results of the present study showed that various types of mass media affect the moral literacy of professional athletes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • media
  • professional sports
  • sports ethics
  • moral literacy