نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران

2 گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی کارکرد رسانه‌ها در توسعه همه‌جانبه ورزش کشور بود. جامعه آماری شامل ورزشکاران عضو تیم‌های ملی، صاحبان کسب وکارهای ورزشی و مدیران ورزشی بود. به دلیل حجم بالای جامعه، تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر تعیین و به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و ارتباطات اجتماعی رسانه‌ها در توسعه همه‌جانبه ورزش کشور تأثیر معنادار دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش، مدیران و دست‌اندرکاران ورزش کشور می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها در جهت توسعه همه‌جانبه ورزش کشور گام‌های مؤثری بردارند.همچنین مسئولین و دست‌اندرکاران ورزش کشور می‌توانند با استفاده از این ظرفیت و برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌برداری مناسب از رسانه‌های مختلف برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر ورزش، اهمیت و کارکردهای آن در جامعه بهره ببرند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The function of the media in the development of sports in Iran

نویسندگان [English]

  • mojtaba ahmadi 1
  • Iman Safaei 1
  • Mohammadali Noudehi 2

1 Department of physical education, Bandargaz branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran

2 Department of physical educatuion, Gorgan Branch, Islamic Azad university, Gorgan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the function of the media in the all-round development of sports in the country. The statistical population included athletes who are members of national teams, sports business owners, and sports managers. Due to the large population size, the number of samples was determined based on Morgan's table of 384 people and selected by simple random sampling. To analyze the data, the structural equation method was used with the help of SmartPLS software. The results showed that media education, media information, media culture, and media social communication significantly impact the all-round development of sports in the country. According to the findings of the research, managers, and people involved in the country's sports can take effective steps by using the capacity of the media for the comprehensive development of the country's sports. Also, the country's sports officials and practitioners can benefit from this capacity and proper planning for the proper use of various media to introduce more and better sports, their importance and their functions in society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mass media
  • information
  • professional sports