نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 دانشیارگروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ،سنندج، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

4 گروه اقتصاد، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش ارائه مدل اقتصاد رفتاری مصرف کنندگان کالاهای ورزشی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روش‌شناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها بود. مشارکت‌کنندگان در تحقیق 16 نفر شامل جامعه آماری شامل خبرگان مدیریت ورزشی، فروشندگان، مصرف کنندگان و بازاریابان شرکتهای تولید کننده پوشاک ورزشی بودند و استراتژی نمونه‌گیری در بخش کیفی هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل محتوای مصاحبه‌ها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه باز بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد اهمیت قیمت‌گذاری، عوامل فردی، تجربه خریدار، رفتار آگاهانه معرف‌های عوامل علّی بودند. عوامل زمینه‌ای شامل تمایز از طریق ارزش نمادین، درآمد، درگیری ذهنی مشتری و ساختار ذهنی آگاهانه بود. همچنین عوامل مداخله‌گر شامل عامل‌های مهم بودن خدمات پس از فروش برای مشتری، تخفیفات در راستای مشتری مداری، پاسخ گویی، ویژگی‌های مشتریان بود. تناسب قیمت و محصول، خرید بر اساس ارزش، تنوع محصولات، ارائه محصولات با سطح کیفی مناسب، ارتباط با مشتری را تشکیل دادند. در نهایت پیامدهای اینده‌نگری، تثبیت موقعیت محصول، تکرار رفتار خرید، ایجاد تعهد به مشتری، مدیریت صحیح پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر را تشکیل دادند. در نهایت، مدل اقتصاد رفتاری به برندهای کالاهای ورزشی این امکان را می‌دهد که با درک عمیق‌تری از رفتار مصرف‌کنندگان، استراتژی‌هایی را طراحی کنند که نه‌تنها به سودآوری سریع منجر شود، بلکه در بلندمدت، رضایت و تعهد مشتریان را نیز افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Behavioral economics model of sports goods consumers with the foundational data theory approach

نویسندگان [English]

  • shahrmin khargheposh 1
  • Mozafar Yektayar 2
  • mozhgan Khodamoradpoor 3
  • mostafa baghbanyan 4

1 Sports Management Department , Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

2 Associate Professor of Sport Management Department , Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

3 Assistant Professor of Sports Management Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

4 Department of Economics, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to develop a behavioral economic model of sports goods consumers with the approach of foundational data theory. The research method is analytical, for this purpose qualitative methodology was used. The research strategy was to use the theory arising from the data. The participants in the research were 16 people, including the statistical community including sports management experts, sellers, consumers, and marketers of sportswear manufacturing companies, and the sampling strategy in the qualitative part was targeted and with maximum diversity or heterogeneity. Content analysis of interviews and coding were used to analyze the data. The research tool was open interview and the results were analyzed based on three stages of open, central and selective coding. The findings showed that the importance of pricing, individual factors, buyer's experience, conscious behavior were the indicators of causal factors. Contextual factors included differentiation through symbolic value, income, customer engagement and conscious mental structure. Also, the intervening factors included the importance of after-sales service for customers, discounts in line with customer orientation, responsiveness, and customer characteristics. Price and product compatibility, purchasing based on value, variety of products, providing products with appropriate quality level, formed the relationship with the customer. Finally, the consequences of foresight, positioning of the product, repetition of purchase behavior, commitment to the customer, correct management formed the consequences of the current research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • behavioral economics
  • consumer behavior
  • data-based theory