نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار،گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران(نویسنده مسئول) E-mail: Paydarfaranak@yahoo.com
2 استادیار، گروه کامپیوترو فناوری اطلاعات، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران
3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران
4 دانشجویکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات- کسب و کار الکترونیک ،تهران، ایران
چکیده
آموزش و تولید محتوا، ازجمله راههای دستیابی به فرهنگ اقتصاد مقاومتی میباشد. پژوهش حاضر درصدد بررسی نقش آموزش مجازی (تولید محتوا) بر ابعاد اقتصاد مقاومتی در وزارت ورزش و جوانان بوده است.
با توجه به هدف تحقیق و اتفاق نظر جمعی از اساتید، این تحقیق مبتنی بر استدلالها و تحلیلهای منطقی اقدام به ارائه الگویی نوین کرده است که به مجموعه دانش در این حوزه میافزاید. پس میتوان آن را از حیث روش، دارای روش شناسی توسعه و از حیث اجرا از نوع تحقیق عملی یا مدل سازی پیمایشی دانست. در این تحقیق به منظور ارائه مدل اولیه، از روش مصاحبه اکتشافی به موازات کتابخانهای بهره گرفته شده و سپس با استفاده از پرسشنامه اقدام به اخذ نظر خبرگان شده است.
یافتههای پژوهش نشان می دهد که مقدار عددی (قطعی)[1] FIS کلی 08/5 به دست آمده است که با تطبیق دادن این عدد با تابع عضویت تعریف شده برای سیستم استنتاج فازی میتوان آن را در حد متوسط دانست. این موضوع گویای آن است که آموزش مجازی بر ظرفیت سازمانی و بر همبستگی بین کارکنان و مدیران و بر کنترل مصرف و استفاده از تولید داخلی تأثیر معناداری دارد.
بدین ترتیب می توان گفت که استفاده از روشهای مختلف آموزشی برای فرهنگسازی و نهادینه شدن مفهوم اقتصاد مقاومتی در اذهان و در عمل، از ملزومات کاهش یا حذف شوکهای اقتصادی وارد بر بدنه جامعه است. ازآنجا که نقش نیروهای انسانی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است، آموزش صحیح و اصولی نیروی انسانی و فرهنگسازی و درونیکردن اهداف اقتصاد مقاومتی، از ارکان اساسی دستیابی به این اهداف به شمار می آید.
[1] crisp
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Role of Virtual Education on Aspects of Resistance Economics Based on Fuzzy Systems in Ministry of Sports and Youth
نویسندگان [English]
- Faranak Paydar 1
- Nadi Ali Zadeh 2
- Ali Reghbati 3
- Behnam Fattah Zadeh 4
1 Ph.D., Assistant Professor, Educational Management and Planning Department, Mahmudabad Center, Islamic Azad University, Mahmoudabad, Iran
2 Ph.D., Assistant Professor, Computer and Information Technology Department, Mahmudabad Center, Islamic Azad University, Mahmoudabad, Iran
3 Ph.D. Student in Sport Management, KharazmiUniversity, Tehran, Iran
4 Master Degree Student in Information Technology Management- Electronic Business,University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Training and content production are the main ways to achieve the resistive economy culture. The study examines the role of virtual education (content production) on the dimensions of resistive economy in the Ministry of Sports and Youth. According to the purpose of research and collective consensus of professors, this research is based on logical arguments and analyzes and has provided a new model that adds to the knowledge collection in this field. Therefore, it can be considered as a development methodology in terms of method and in terms of implementation as a type of practical research or action study modeling. In order to provide the initial model from the exploratory interview method, the library research and a questionnaire were used in parallel and then some experts were consulted.
The numerical (certainty) value of the FIS is calculated as 5/08 which can be considered as medium by matching this number with the membership function defined for fuzzy inference system. It showed that virtual education has a significant effect on organizational capacity and solidarity between employees and managers and on consumption control and use of domestic production.
The results showed the use of different training methods for building culture and institutionalizing the concept of resistance economy in the minds and in practice are the requirements of reducing or eliminating economic shocks on the body of society. Since the role of human resources in achieving the objectives of the resistive economy is very important, proper and principled training of human resources and culture building and internalization of the goals of the resistive economy are the basic pillars of achieving the goals.
کلیدواژهها [English]
- Key Words: Virtual Education
- Resistive Economy
- Survey Modeling and Ministry of Sports and Youth
نقش آموزش مجازی بر ابعاد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر سیستم های استنتاج فازی در وزارت ورزش و جوانان
فرانک پایدار[1]
نادی علیزاده[2]
علی رغبتی[3]
بهنام فتاح زاده[4]
تاریخ دریافت مقاله: 23/10/1396
تاریخ پذیرش مقاله:29/11/1396
مقدمه
قرن بیست و یکم، حرکت جوامع بهسمت داناییمحوری، مشارکت دانش و تحول در محورها و مفاهیم بنیادین زندگی از جمله آموزش و تعلیم و تربیت ازلحاظ کمیت، کیفیت و سرعت ارائه است. آموزش الکترونیکی، از شناختهشدهترین محیطهای یادگیری و آموزش در عصر اطلاعات است که با فراهمساختن محتوای آموزشی غنی، علاوه بر کمک به تدریس و یادگیری، در توسعه پایدار جامعه اطلاعاتی و نظامهای آموزشی کشورهای مختلف نقش بهسزایی ایفا میکند. آموزش الکترونیکی، پیونددهنده فناوری و آموزش است (مرادی و همکاران، 1394). ظهور فناوریهای پیشرفته مجازی، بهویژه تکنولوژیstereo3D، اساساً راههایی را که سازمانها براساس آنها کارکنان خود را آموزش میدهند تغییر داده است (وونگ لائو[6]، 2015). برای ماندگاری در دنیای رقابت، همسویی با شرایط عصر جدید، جهانی فکرکردن و جهانی عملکردن و یافتن فرصتهای لازم در جهت هرچه اثربخشتر شدن نظام آموزشی است. بنابراین، سازمانهای آموزشی باید محیط را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند، تهدیدها و فرصتهای مرتبط با سازمان را شناسایی کنند، امکانات و محدودیتهای موجود را تشخیص دهند و مراجعان و افراد تأثیرگذار و تأثیرپذیر بر آنها را بشناسند (دارابی، نیستانی و ببری، 1393). در طلیعه دنیای فراپیچیده هزاره سوم، تغییر ماهیت بازار اقتصاد و اشتغال و دانشبر شدن آن، تنوع نیازهای آموزشی، گسترش انفجارگونه علم و فناوری و نیاز به بازآموزی و یاگیری مادامالعمر بهدلیل انفجار انتظارات، محدودیت منابع درمقایسه با رشد روزافزون جمعیت و تقاضای فزاینده برای برخورداری از فرصتهای آموزشی انعطافپذیر، گسترش فرصتهای آموزشی را به یکی از دغدغههای اصلی کشورها و دولتها تبدیل کرده است. باتوجه به تغییرات سریعی که در محیط پیرامون درحال شکلگیری است، اجرای نظامهای مجازی بهمنظور ارائه خدمات و فناوریهای جدید در زمینه تدریس و یادگیری بهصورت یک نیاز اساسی مطرح شده است. آموزش مجازی، مهمترین کاربرد فناوری اطلاعات است که درقالب نظامهای مختلف مثل یادگیری رایانهمحور، یادگیری برخط، یادگیری شبکهمحور و آموزش تحت شبکه ارائه میشود (فتحی واجارگاه، پرداختچی و ربیعی، 1390). تولید محتوای استاندارد در آموزش مجازی، یک نیاز ضروری محسوب میشود. دنیای جدید آموزش از راه دور، شیوة تفکر جدیدی را میطلبد. ماهیت اجزای کلیدی برای تکمیل پیادهسازی یک نظام آموزشی از راه دور بیانگر آن است که مؤسسات تعیین کنند یک فرآیند چگونه طراحی، ارائه، ادغام و پشتیبانی خواهد شد، اما متأسفانه اغلب مدیران این مؤسسات تمایل دارند که آموزش از راه دور را بهصورت فرآیندی از خواندن، تکلیف، گزارش و ارسال آنها بر روی وب قلمداد کنند. گرچه حرکت پرشتابی به سمت آموزش الکترونیکی آغاز شده، اما تعیین ابزارهایی برای اندازهگیری اثربخشی و مؤثربودن آن نیاز به خلاقیت و نگرشی نو در تفکر اجتماعی و سیاسی بههمراه پیشرفت در تکنولوژی دارد. باتوجه به کمى ظرفیت پذیرش دانشگاهها و مراکز آموزش عالى در کشور و خیل علاقمندان به برخورداری از موهبت آموزش عالى، ایجاد سازوکارهایى که بتوان به مدد آن اهدافى چون آموزش در سطح گسترده، با کیفیت مطلوب و هزینه قابل قبول را تحقق بخشید، امرى ضرورى است. درواقع، استفاده گسترده از کامپیوتر در ارائة آموزشهای آکادمیک را میتوان یکی از این راهکارها در مراکز آموزش عالی ایران و جهان نام برد. اما باید توجه داشت که اضافهکردن فناوری نوین به نظام آموزشی تنها براساس احساس نیاز عمومی و حرکت بهسوی بهتر شدن، نباید صورت گیرد، بلکه توجه به بسیاری از جنبههای دیگر از جمله ساختار فرهنگی جامعه و میزان پذیرش آن از سوی جوامع نیز الزامی است. درضمن باید تصویر روشنتری از اینکه هر جامعهای به کمک آموزش به دنبال چه چیز است، ارائه شود (صرافینژاد، نجاریان و حقدوست؛ 1387). تلقی از واژه اقتصاد در حوزه علم اقتصاد و از منظر آموزش و پرورش، در حیطه علوم تربیتی قرار دارد، ولی این علم ترکیبی، کاربرد علم اقتصاد در نظام آموزش و پرورش را مورد توجه قرار میدهد و آموزش و پرورش را قادر میسازد تا ضمن بهکارگیری منطقی یافتههای علم اقتصاد، آموزش و پرورش باکیفیت را با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار دهد و شرایطی را فراهم میسازد تا تربیتیافتگان آموزش و پرورش- یعنی انسانها- با بهرهگیری و تأثیر و تأثری که از آموزش و پرورش، محیط زیست، بهداشت و تغذیه، اشتغال و آزادی سیاسی و اقتصادی بهعمل میآورند، خود را به منابع انسانی و سرمایههای انسانی در جامعه تبدیل کنند. منابعی که خود در چرخه مستمر هدایت منابع جامعه بهسوی توسعه و سعادت نقش اصلی را دارد و در راه وصول به توسعه پایدار و ضمن بهره گرفتن از فرهنگ خودی اقدام به تنظیم روابط منابع جامعه و زایش و پخش عناصر توسعه در تمامی ابعاد میکند (دفتر مطالعات فرهنگی، 1383).
تنها انسان متحولشده به لحاظ فرهنگی برای تحقق توسعه اقتصادی کافی نیست. انسان نیازمند تخصصهای تازهای است و برای این کار باید آموزشهای ویژه و مناسب داشته باشد. آموزشها باعث افزایش بهرهوری نیروی انسانی در نظام اقتصادی شده و شتاب پیشرفت را افزایش خواهد داد. بنابراین نظام آموزشی عامل مهمی در فرآیند پیشرفت است. منظور از نظام آموزشی، تمامی جریان رشد و تعلیم و تربیت فکری و تخصصی افراد (مثلا مدارس، دانشگاه ها، آموزشهای صنعتی، ضمن خدمت و...) است (طغیانی، 1394). باتوجه به مطالب یاد شده، هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش آموزش مجازی برابعاد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر سیستمهای استنتاج فازی در وزارت ورزش و جوانان است.
بنابراین، بهدنبال پاسخ یه این سوال هستیم که آیا آموزش مجازی با استفاده از سیستمهای استنتاج فازی، بر اقتصاد مقاومتی در وزارت ورزش و جوانان تأثیر دارد؟
ادبیات پژوهش
آموزش مجازی
آموزش غیرحضوری در دهه اول سال 1700 میلادی آغاز شد. بهرهگیری از فناوری در امر آموزش از اوایل سال 1900 میلادی و آموزش مجازی از سال 1995 پا گرفت. آموزش مجازی، یک دوره آموزش آنلاین با استفاده از اینترنت است. این اصطلاح اغلب به مدارس اینترنتی اشاره دارد و در آموزش عالی، آن را «دانشگاه مجازی» مینامند. این نوع راهبرد آموزشی با عناوین مختلف ازجمله آموزش مجازی، آموزش از راه دور، آموزش آنلاین، آموزش مبتنی بر وب و آموزش الکترونیکی نامیده میشود (صنایعی و سلیمیان، 1392). اصطلاح آموزش الکترونیکی، همه شکلهای یادگیری ازطریق فرایندهای مبتنی بر رایانه یا مولتی مدیا را دربر دارد. آموزش الکترونیکی به استفاده از وسایل الکترونیکی گویند که بهمنظور تحویل محتوا ازطریق رسانههای الکترونیکی مثل اینترانت، اینترنت، اکسترانت، نوار صوتی یا نوار ویدئویی، ماهواره، تلویزیون و غیره با هدف یادگیری صورت میگیرد (عباسیان، رضایی و نصرتابادی؛ 1389). سازمان مجازی بهعنوان یک پدیده تحقیقاتی درزمینه روابط بین سازمانی و نیز درونسازمانی درحال ظهور است (شخار[7]، 2006).
مؤلفههای راهاندازی نظام آموزش مجازی
اهم مؤلفههای راهاندازی نظام آموزش مجازی عبارت اند از:
1. زیرساخت فناوری: مشتمل بر سیستمهای زیربنایی مخابرات (فیبرنوری، گیرندههای ماهوارهای، میکرو پردازشگرها و غیره)، شبکههای اینترنت، سرویسدهندگان خدمات اینترنتی، اتصال سیستمهای آموزشی به سیستمهای شبکهای؛
2. زیرساخت انسانی: راهاندازی نظام آموزش مجازی مستلزم کارکنان فنی و پشتیبانی، طراحان فنی و آموزشی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، برنامهریزان و مدیران بهعنوان کاربران و بازیگران اصلی نظام آموزش مجازی است. همچنین، داشتن دانش گستردهای از مهارتها (آشنایی با کامپیوتر، استفاده از پردازشگرهای کلمه، سیر علمی در وب بهجای وبگردی بیهدف، آشنایی با نرمافزارها، چندرسانهها، عیبیابی و عیبزدایی)، نگرشهای جدید، تغییر ذهنیت و برداشت کلیه عوامل دستاندرکار و بازسازی نقشها، روابط و روشهای انجام کار امری ضروری است؛
3. زیرساخت پداگوژیکی: تغییر پارادایم یاددهی و یادگیری، تغییر از آموزش کنترلشده کلاسی به سیستم یادگیری خودسرعتی فارغ از محدودیتهای زمانی و مکانی، سبکهای آموزشی جدید، اکولوژی جدید پداگوژیکی، حرکت از استادمحوری به دانشجومحوری، تغییر از تمرکز بر یادگیری بجای تمرکز بر یاددهی و روشهای نوین آموزش و ارزیابی؛
4. زیرساخت فرهنگی، اجتماعی و ارزشی: اشاعه فرهنگ اینترنتگرایی، تربیت شهروند جهانی با حفظ ارزشهای ملی و بومی، توجه به شکاف دیجیتالی و تلاش برای توزیع عادلانه یادگیری و آموزش، آداب و رسوم شبکهای، تغییر نقش اجتماعی آموزش عالی، رواج فرهنگ پداگوژیکی جدید (استقلال و خودگردانی دانشجو) بهعنوان فرهنگ سازمانی غالب در محیطهای یاددهی و یادگیری؛
5. زیرساخت اقتصادی: تجارت الکترونیکی، درآمدزایی، روشهای نوین تخصیص منابع و بودجه، مدل های جدید تأمین منابع، بازاریابی و گسترش بازارهای آموزشی، اقتصاد بدون واسطه، بازده سرمایهگذاری، اقتصاد کلان، بازده غیرمستقیم (گسترش انتخاب ازنظر موضوع درسی، استاد، رسانه، قیمت، سرعت، سبک یادگیری برای دانشجو)؛
6. زیرساخت مدیریت و رهبری: مدیریت دانش (تأکید بر یادگیری سازمانی بهجای یادگیری فردی، گسترش راههایی برای سهیم شدن و انباشته شدن دانش در یک سازمان و دستیابی به تخصص و مهارت کارکنان و تبدیل آن به شکلی که به آسانی در دسترس افراد دیگر نیز باشد)، اتخاذ راهبرد دوجانبه رقابت و همکاری، راهبردهای جدید مدیریت و رهبری ازجمله مدیریت مشارکتی، مدیریت پیشکنشی، پویا و آیندهپژوه، رویکردهای بینالمللی و جهانی نگریستن به مسائل سازمانی، تدوین سیاستها و خطمشیها و قوانین اجرایی آموزش مجازی در زمینههای مختلفی چون حجم کاری، روش استخدام و جذب اعضای هیئت علمی، اعتبارسنجی و صدور جواز، مسائل معنوی، استانداردهای کمی و کیفی، تضمین کیفیت و اصالت و اعتبار اطلاعات، اقدامات امنیت الکترونیکی و سیاستهای کاربرد قابل قبول؛
7. زیرساخت اداری و نظام پشتیبانی: نظام اداری الکترونیکی و بدون کاغذ، نظام پشتیبانی سازمانی، آموزشی و فنی برای دانشجو، استاد و کارکنان و دسترسی به منابع و خدمات دیجیتالی (نصیری، 1384).
مزایای آموزش مجازی
آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش سنتی دارای مزایای عمدهای است. آموزش الکترونیکی دارای مزایای اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و زمانی است:
الف) مزایای اقتصادی: مزایای اقتصادی شامل 1. کاهش هزینههای رفت و آمد؛ 2. کاهش هزینههای تولید لوازم؛ 3. تحریر و متعاقب آن حفظ محیط زیست.
ب) مزایای آموزشی: مزایای آموزشی عبارت اند از: 1. توجه به نیاز مخاطبان؛ 2. راحتی دسترسی به منابع مختلف؛ 3. امکان ثبت و ضبط فعالیت ها و برنامه ها؛ 4. پیگیری مستمر پیشرفت تحصیلی؛ 5. ارائه و آمادهسازی مدلهای مختلف آموزشی؛ 6. خدمات تحصیلی و مشاورهای برای دانشجویان؛ 7. افزایش نیروی انسانی مجرب همگام با فناوری اطلاعات و ارتباطات.
ج) مزایای فرهنگی: مزایای فرهنگی عبارت اند از: 1. جهانی بودن یادگیری الکترونیکی بهدلیل استفاده از اینترنت؛ 2. امکان ساخت اجتماع توسط افراد در محیط وب.
د) مزایای زمانی: مزایای زمانی عبارت اند از: 1. بهروز رسانی اطلاعات با سرعت بالا؛ 2. در دسترس بودن آموزش الکترونیکی بهطور 24 ساعته.
محدودیتهای آموزش مجازی
الف) محدودیتهای آموزش مجازی از دید اقتصادی عبارت اند از: 1. هزینه بالای راهاندازی و استفاده از تجهیزات رایانهای؛ 2. بالا بودن هزینه بهکارگیری خطوط تلفن.
ب) محدودیتهای آموزش مجازی از دید آموزشی عبارت اند از: 1. کافی نبودن دانش رایانهای؛ 2. عدم دسترسی همه به رایانه و خدمات جانبی آن.
ج) محدودیتهای آموزش مجازی از دید فرهنگی عبارت اند از: 1. عدم آشنایی با مدرسان به قوانین کپی رایت؛ 2. از بین رفتن تنوع فرهنگی (شاهبیگی و نظری، 1390).
کیان (1393) چالشهای آموزش مجازی در دانشگاههای ایران را در سه محور اصلی تربیت، خلاقیت و روابط قدرت خلاصه کرد. از نظر او، در محیط مجازی، بهدلیل فقدان ارتباط رو در رو و الگوگیری دانشجو از استاد و دیگران، زمینه تربیت چندان فراهم نیست. دانشجوی مجازی با امکان مشاهده واکنشهای روزمره استاد و الگوگیری از سبک اخلاقی و تربیتی او مواجه نمیشود. تمرکز آموزشها بر حفظیات و عدم توجه به یادگیری سطوح بالاتر، امکان پرورش خلاقیت را تضعیف کرده، آموزش مجازی موجب دموکراتیکتر شدن روابط میان استاد- دانشجو و دانشجو- دانشجو شده، اما همچنان روابط با دانشگاه و روابط میان استادان را در سطحی حداقل نگاه داشته است (کیان، 1393). یکی از مهمترین مسائلی که آموزش عالی ایران با آن مواجه است، عدم پاسخگویی سیستم سنتی آموزش عالی به نیازهای واقعی جامعه در حوزه تولید علم و آموزش بهطور مؤثر و کارآمد است. در این میان، با ناکارآمدی نظام کنونی، مبحث آموزش الکترونیکی بهعنوان یک روش جدید، با مسائلی روبه رو است. موانع و مشکلات توسعه آموزش الکترونیک در جهان عبارت اند از: موانع ناشی از خطمشیهای جامع آموزشی و برنامهریزی، زیرساختها، زبان، ظرفیتسازی و امور مالی، چالشهای پداگوژیکی، چالشهای سازمانی، چالشهای تکنولوژیکی. باتوجه به تحولات اخیر جهانی و ورود به عصر اطلاعات که در آن دانش بالاترین ارزش افزوده را ایجاد میکند، به نظر میرسد که تنها با بهرهگیری از آموزش الکترونیکی میتوان از این چالش بیرون آمد (باقری مجد و همکاران، 1393).
اقتصاد مقاومتی
اقتصاد مقاومتی اصطلاحی است که در سال 1389 اولینبار ازسوی مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از کارآفرینان کشور مطرح شد. اقتصاد مقاومتی درحقیقت اقتصادی را ترسیم میکند که توانایی مقابله با شوکهای واردشده بر اقتصاد را دارد. چنین اقتصادی باید قابلیت انعطاف درشرایط مختلف و توانایی عبور از بحران را داشته باشد. برای دستیابی به چنین اقتصادی لازم است نگاه بلندمدت به سیاستهای اقتصادی وجود داشته باشد و زیرساختهای اقتصاد بهگونهای طراحی شود تا چارچوب کلی اقتصاد دربرابر انوع ناملایمات تقویت شود. همچنین باید باتوجه به شرایط جاری اقتصاد کشور و تحریمهای بینالمللی تحمیلشده، سیاستهای خاص و گاهی متفاوت از شرایط عادی اتخاذ شود (دهقانپور، شفیعی و محمدی؛ 1394). درواقع، اقتصاد مقاومتی بنیانی نظری و عملی برای مدلسازی گونه ویژهای از اقتصاد است که فعالانه خود را برای مواجهه با تحریمها، بیش از پیش آماده ساخته است (ترابزاده جهرمی، سجادیه و سمیعینسب؛ 1392). میتوان گفت که اقتصاد مقاومتی، یک رویکرد کوتاهمدت وهلهای و اقدامی صرفا تدافعی نیست؛ این رویکرد نگرشی راهبردی در اقتصاد ایران دارد و یک اقدام فراگیر و همیشگی را شامل میشود (حشمتی مولایی، 1394).
تحریم اقتصادی و انواع آن
تحریم اقتصادی، یک اقدام قهرآمیز اقتصادی در سطح بینالملل است که بهدنبال تغییر رفتارهای سیاسی کشورها اتفاق میافتد. هدف از تحریم میتواند محروم کردن کشور موردنظر از دستیابی به بازار جهانی کالا و خدمات و سرمایه و منزوی کردن کشور مورد نظر باشد. تحریمهای اقتصادی را ازنظر موضوع، به چهار دسته تفکیک میکنند:
- تحریمهای تجاری: تحریم تجاری بهمعنای محدودکردن دادوستد کشورها با کشورهای هدف و یا اشخاص هدف یا بهنوعی تحریمهای صادراتی و وارداتی است. تحریمهای مالی به حوزه بانک، بیمه و بورس و یا همان بازار سرمایه برمیگردد.
- تحریم مالی: تحریمهای مالی بهنوعی قویترین نوع تحریمها هستند که میتواند جامع باشد و حتی تحریمهای تجاری را هم دربر گیرد. بعضی از مثالهای تحریمهای مالی عبارت اند از: قطع روابط بانکی، انسداد داراییهای اشخاص یا دولتها در خارج از کشورها، قطع خدمات بیمه و غیره.
- تحریم مسافرتی: بهمعنای این است که مسافرت اشخاص خاصی را محدود کنند، چه بهصورت زمینی و چه بهصورت هوایی و دریایی. یکی از مهمترین ابزارهای تحریمهای مسافرتی صادر نکردن ویزا و رویداد برای آن اشخاصی است که درنظر گرفته شدهاند.
- تحریم نظامی: درواقع تحریمهای نظامی بخشهایی از تحریمهای مالی و تجاری هستند که توانایی نظامی یک فرد را هدف قرار میدهند (یلفانی، رضاکاظمی، مصدق؛ 1395).
ویژگیهای اقتصاد مقاومتی
مقام معظم رهبری در تبیین ویژگیهای اقتصاد مقاومتی تأکید میکنند که این مجموعه سیاستها از ویژگیهای آرمانی بودن، مبتنی بر قانون اساسی و سند چشمانداز بودن، عدالتبنیان بودن، برآمدن از فرهنگ انقلابی و اسلامی برخوردار است که جلوهای از نظام اقتصاد اسلامی را ترسیم میکند. ویژگیهایی که نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دارد شامل موارد زیر است:
اقتصادی صحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی؛ تأمین کردن نیازهای اساسی مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده؛ استوار بودن برپایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامهریزی منظم و صحیح و حمایت از مالکیت در هر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی بهویژه مالکیت شخصی اگر راه مشروع باشد (امیری طهرانیزاده، 1394).
اهمیت رجوع اقتصاد مقاومتی
جهت کلی الگوهای مدیریتی را سیاستهای کلی و اسناد بالادستی کشور مشخص میکند. درحال حاضر سیاست کلی توسعه کشور از الگوی اقتصاد مقاومتی تبعیت میکند. دلایل اهمیت رجوع به اقتصاد مقاومتی در چهاردسته تقسیمبندی میشود:
- اهمیت الگوی اقتصاد مقاومتی: لزوم توجه به سیاستهای ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، لزوم بهروزرسانی الگوهای مدیریتی کشور متناسب با شرایط فشار و تحریم، ضرورت تبیین عمومی مفهوم اقتصاد مقاومتی، تبیین ناکارآمدی الگوهای رایج توسعهای کشور ما و ضرورت داشتن نگاه بلندمدت در مواجهه با تحریمها.
- پیامدهای نداشتن الگوی یا مبانی نظری: لزوم پرهیز از دوبارهکاریها و موازیکاریها، ضرورت انسجام تمام نیروها و دستگاهها و همجهتی کلی درجهت سیاستهای کلان، لزوم جلوگیری از سردرگمی و افسردگی مدیران میانی کشور، ضرورت پمپاژ مستمر دغدغه و امید و جهت برای دستگاههای مختلف کشور.
- اهمیت تسلط مدیران به مفهوم اقتصاد مقاومتی: لزوم فهم کامل مدیران از اقتصاد مقاومتی، ضرورت پرهیز از اقدامات شعاری و سطحی و لزوم گفتمانسازی و بومیسازی اقتصاد مقاومتی برای مدیران حوزههای مختلف کشور.
- نفی الگوهای توسعه غربی برای پیشرفت کشور: ضرورت نقد همهجانبه علوم غربی در دانشگاهها بهخصوص در رشتههای علوم انسانی، لزوم سرمایهگذاری برای تحقق جنبش نرمافزاری و اجتهاد علمی در محیطهای علمی، نقد مبانی مادی و غیرالهی علوم مبتنی بر جهانبینی غربی و ضرورت استفاده از فلسفه و جهانبینی اسلامی برای تولید علم نوین (واعظی و فدایی، 1394).
مؤلفههای اقتصاد مقاومتی
ایده اقتصاد مقاومتی که اولین بار از جانب رهبر معظم انقلاب مطرح شد، دارای چهار مؤلفه مهم است:
- مفهوم اقتصاد مقاومتی: حفظ روند روبهرشد اقتصادی حتی در شرایط فشار، کاهش آسیبپذیری اقتصاد، آسیبدیدگی و اختلال کمتر درمقابل ترفندهای دشمنان.
- کار ویژههای اقتصاد مقاومتی: ایجاد مقاومت اقتصادی دربرابر فشارها، تضمین رشد اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی دشمن، جلوگیری از ایجاد اخلال در رفاه عمومی، جلوگیری از بیکاری عوامل تولید و ایجاد شرایط اشتغال کامل، حل مشکلات مردم، دلگرمی مردم به نظام اسلامی.
- شرایط و الزامات اقتصاد مقاومتی: استفاده از همه ظرفیتهای دولتی و مردمی، مردمیکردن اقتصاد، تحول در شرایط اقتصاد از طریق اجرای سیاستهای اصل 44، توانمندسازی بخش خصوصی، کاهش وابستگی به نفت، جایگزینی درآمدهای نفتی با غیرنفتی، بنیانگذاری کارهای اقتصادی برمبنای دانش، حمایت از تولید ملی، فعالکردن واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، تعادل در مصرف و مدیریت مصرف، مبارزه با مفاسد اقتصادی، مدیریت درست منابع ارزی، مدیریت مصرف و فرهنگسازی برای جلوگیری از اسراف، استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات، حرکت براساس برنامه و پرهیز از تصمیمات خلقالساعه و صیانت از وحدت و همبستگی.
- ظرفیتهای موجود برای اقتصاد مقاومتی: وجود امکانات و ثروت داخلی، مردم خوب، منابع مالی موجود، منابع انسانی موجود و ملت جوان، عدم بدهکاری جهانی، محوریت تفکر دینی و جهتگیری دینی و اسلامی در حرکت کشور، وجود مسئولان معتقد به مبانی اسلام و انقلاب و امید به توفیق الهی برای دستیابی به پیشرفت محسوس و عدالت چشمگیر.
همچنین مؤلفههای اقتصاد مقاومتی را میتوان به دو مؤلفه استراتژیهای اقتصادی و زیرساختهای اقتصاد مقاومتی تقسیم کرد:
الف) مؤلفه استراتژیهای اقتصادی شامل مضامینی چون: 1. جنگ نامتقارن اقتصادی (رصد و پایش سیاستها و ابزارها، تاکتیکهای دشمن، پدافندهای دشمن و پدافند درمقابل دشمن)؛ 2. تأمین نظری و عملی بازوی اقتصاد مقاومتی؛ 3. اقتصاد کارآفرینی؛ 4. حمایت از کار و سرمایه ایرانی (حفظ ارزش نیروی کار، نگاه صحیح به کار و کارگر و کارآفرین، پرورش نیروی جهادی، سیاست استغنای داخلی، حمایت از سرمایه و ثروتآفرینی، پرورش نیروی جهادی، سیاست استغنای داخلی و حمایت از سرمایه و ثروتآفرینی)؛ 5. مردمسازی اقتصاد (نقشآفرینی بخش خصوصی، الزام همکاری دوجانبه مردم و مسئولان، اطلاعرسانی و نقد وضعیت موجود اقتصاد ملی)؛ 6. ارتقای تولید ملی (مفهومپردازی متناسب تولید و مفهومسازی متناسب ارزش افزوده و راهبردهای ارتقای تولید ملی)؛ 7. مدیریت مصرف و جلوگیری از اسراف؛ 8. جهاد اقتصادی (مفهومپردازی جهاد و روحیه جهادی، برنامهریزی جهاد اقتصادی و ارکان حرکت جهادی)؛ 9. توزیع عادلانه، هوشمندانه و هدفمند منابع و ثروت؛ 10. قطع وابستگی به نفت؛ 11. نگاه بلندمدت به صادرات و مدیریت واردات؛ 12. اقتصاد دانشبنیان اقتدارآفرین.
ب) مؤلفههای زیرساختهای اقتصاد مقاومتی که شامل مضامینی چون: 1. زیر ساخت فرهنگی (فرهنگسازی ویژگیهای نیروی جهادی در فرهنگ عمومی، آگاهسازی و گفتمان پیرامون اولویتهای اقتصادی توسط نهادهای فرهنگی- رسانهای، شفافیت و عدالت در اطلاعرسانی، فرهنگسازی مصرف، استحکام معنویت و روح ایمان و تدین در جامعه)؛ 2. زیرساخت سیاسی- اجتماعی (اعتماد مسئولان به جوانان و بسترسازی برای ورود آنان به عرصههای کلان کار و پیشرفت، حفظ اتحاد و انسجام ملی، دوری کشور و افکار عمومی از مسائل حاشیهای)؛ 3. زیرساخت تحقق تولید ملی (رفع موانع تحقق تولید ملی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، قانونگذاری حمایتی، فرهنگسازی در حوزه تولید و مصرف داخلی و ایجاد احساس امنیت) (رحمانپور، حسنپور و نصراصفهانی، 1395).
ابعاد اقتصاد مقاومتی چابک عبارت اند از: 1. تأمین نیازهای مشتریان؛ 2. حداکثر تعامل و همکاری؛ 3. مدیریت بهبود و مخاطرات؛ 4. تقویت نیروی انسانی و دانش (عباسآباد عربی، بابائیانپور و فکری، 1393).
پیشینه پژوهش
گریپ و سوئرمن[8] (2013)، در پژوهشی با عنوان «اثر آموزش بر بهرهوری: انتقال آموزش ضمن خدمت از منظر اقتصادی»، اثر آموزش ضمن خدمت را بر بهرهوری از دیدگاه اقتصادی مورد بررسی قرار دادند. ایشان بیان میدارند که تحقیقات درزمینه انتقال آموزش ضمن خدمت در محل کار، موضوع تحقیقات آموزشی شده است، اما بسیار به موضوع اقتصاد مربوط میشود. ادبیات اقتصاد نشان میدهد که مشارکت در آموزش هم برای کارگر و هم برای کارفرمایانشان، بسیار سودمند است. انتقال دانش و مهارتهای آموختهشده در دوره آموزشی سبب افزایش بهرهوری کارگران میشود. این پروژه تحقیقاتی ارتباط تحقیقات اقتصاد و آموزش را برای دنیای کسب و کار بهبود میبخشد و هر دو بخش اقتصاد و آموزش میتوانند از نتایج حاصل از این تحقیق استفاده نمایند (گریپ و سوئرمن، 2013).
پسراس [9] (2006) در مطالعهای با عنوان «آموزش و پرورش در اقتصاد مبتنی بر دانش» بیان می کند که مدیریت دانش اخیرا توجهات زیادی در سیستم اطلاعات کامپیوتر را به خود جلب کرده و در صنعت، شرکتها و دانشگاهها بهطور مداوم درحال بهدست آوردن منافع است و در ترکیب با مدیریت اطلاعات، نقش اساسی در موفقیت تبدیل دانش فردی به دانش سازمانی دارد. افزایش اهمیت اقتصادی دانش که امروزه، ارتباط میان آموزش و پرورش، کار و یادگیری را بازتعریف میکند، نقش مدیریت دانش را کاملا حیاتی میکند. هدف اصلی این مطالعه، ارائه روشهای جدید دانش جهت توسعه آموزش مدرن است. یافته اصلی این مطالعه این است که دانش میتواند بهطور موفقیتآمیزی به توسعه آموزش در زمینه اقتصاد دانشبنیان کمک کند (پسراس، 2006).
جونز[10] (2001)، در مقالهای با عنوان «مدل عرضه دانش: چارچوبی برای توسعه آموزش و پرورش در اقتصاد جدید»، بیان میدارد که افزایش اهمیت اقتصادی دانش، بازتعریف مرزهای شرکت- بازار، مقدمات کار و ارتباط بین آموزش کار و یادگیری است. این مقاله یک چارچوب جدید پیشنهاد میدهد: مدل عرضه دانش، کمک میکند که افراد، شرکتها و مؤسسات آموزشی پویایی تغییرات و الگوهای درحال ظهور تقاضای دانش و عرضه در بخشهای مختلف اقتصاد را درک کنند. همچنین، به نهادهای آموزشی کمک میکند تا محصولات و خدمات خود را با نیازهای دانش مصرفکنندگان مناسب کنند (جونز، 2001).
اخباری و قلیزاده (1394)، در مطالعهای با عنوان «ثبات اقتصاد کلان در رویکرد اقتصاد مقاومتی»، بیان می کنند که باتوجه به اعمال تحریمهای بینالمللی بر اقتصاد ایران و آثار منفی بیثباتی اقتصاد کلان، اتخاذ راهکارهایی درجهت مواجهه با آن و بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد بلندمدت از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از راهکارهای اساسی، بهکارگیری رویکرد اقتصاد مقاومتی در طراحی سیاستها و برنامهریزیهای اقتصادی است. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد که اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و دستیابی به نتایج آن، مستلزم برنامهریزی در یک مسیر بلندمدت، هماهنگی تمام بخشها و دستگاهها و افزایش کارایی اقتصادی است. لیکن اقتصاد ایران با مشکلات ساختاری و زیربنایی مواجه است که میتوان از طریق نهادهای فعال و هنجارهای عاملان اقتصادی، ارزشها و رفتارهایی چون حس اعتماد، حس تعلق به اجتماع و ارزشمند بودن فرهنگ کار و تلاش در حوزههای مولد را تقویت کرد و به نتایج قابل توجهی دست یافت (اخباری و قلیزاده، 1394).
دارابی، نیستانی و ببری (1393) در پژوهشی که در دانشکده مجازی دانشگاه اصفهان انجام دادند، بهدنبال شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای برنامهریزی راهبردی در آموزش مجازی بودند. نتایج حاصل از پژوهش ایشان نشان داد که مؤلفههای برنامهریزی راهبردی شامل تفکر راهبردی، نظام اطلاعات آموزشی، بازاندیشی، بازسازی ساختارها و بازآفرینی دارای بیشترین نقش و بیشترین اهمیت بودند. همچنین درزمینه تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید، شناسایی نقاط قوت سازمان مهمترین عامل در توسعه آموزش مجازی شناخته شد (دارابی، نیستانی و ببری، 1393).
صنایعی و سلیمیان (1392) در مقالهای عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش مجازی را مورد مطالعه قرار دادند. یافتههای پژوهش نشان دادند که تأثیرات اجتماعی و کیفیت سیستم بر مزایای درکشده تأثیر دارند و اثر شرایط تسهیلاتی و خودکارآمدی بر سهولت استفاده ادراکی و تأثیر درک سهولت استفاده بر فوائد درکشده نشان داده شد. همچنین اثر انگیزش، راحتی استفاده ادراکی و مزایای درکشده بهطور مستقیم، بر تمایل دانشجویان و تمایل رفتاری بر استفاده از یادگیری الکترونیکی پذیرفته شد (صنایعی و سلیمیان، 1392).
بر اساس مطالعات کتابخانه ای و مبانی نظری برگرفته از پرسشنامه استاندارد آموزش الکترونیکی (اسماعیلی و همکاران، 1395) و اقتصاد مقاومتی فریده یوسفی(1394) فرضیات پژوهش که شامل یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی است به شرح زیر ارائه میشود:
سوال اصلی پژوهش
آیا آموزش مجازی بر اقتصاد مقاومتی تأثیر گذار است؟
سوالات فرعی پژوهش
- آیا آموزش مجازی بر ظرفیت سازمانی تأثیرگذار است؟
- آیا آموزش مجازی بر همبستگی بین کارکنان و مدیران تأثیر گذار است؟
- آیا آموزش مجازی بر کنترل مصرف تأثیر گذار است؟
- آیا آموزش مجازی بر استفاده از تولید داخلی تأثیر گذار است؟
باتوجه به سوالات درنظر گرفتهشده، مدل مفهومی پژوهش بهصورت شکل 1 استخراج گردید.
آموزش مجازی |
اقتصاد مقاومتی |
ظرفیت سازمانی |
همبستگی بین کارکنان و مدیران |
کنترل مصرف |
استفاده از تولید داخلی |
شکل شماره 1: مدل مفهومی پژوهش
منبع: محقق ساخته
روش شناسی پژوهش
با توجه به هدف انجام این تحقیق و اتفاق نظر جمعی از اساتید وزارت ورزش و جوانان، این تحقیق مبتنی بر استدلالها و تحلیلهای منطقی اقدام به ارائه الگوی نوینی کرده که به مجموعه دانش در این حوزه میافزاید. پس میتوان آن را از حیث روش دارای متدولوژی توسعه دانست و از حیث اجرا از نوع تحقیق عملی یا مدل سازی پیمایشی[11] دانست. امتیاز بارز به کارگیری منطق فازی در آن است که منطق فازی در تجزیه و تحلیل ها، امکان استفاده از مجموعه گسترده ای از متغیرهای زبانی را فراهم می نماید و استدلالی تقریبی و شبیه آنچه در مغز انسان انجام می گیرد را ارائه می کند. نقش برجسته نظریه فازی در این میان به خصوص برای پژوهشگرانی که پیرامون مباحث علوم انسانی تحقیق می کنند بسیار حائز اهمیت است، زیرا محقق تنها با تشخیص متغیرها و مبانی نظری سروکار دارد، کمتر درگیر فرایند پردازش تکنیک های تبدیل می گردد، گزاره های منطقی مبتنی بر نظریه فازی را به طور مجزا وارد موتور استنتاج فازی می نماید و بدون داشتن دغدغه تناقض آمیز بودن آنها، نتیجه نهایی را مشاهده می کند (مختاری و همکاران، 1388).
گردآوری دادهها
مطالعه حاضر را میتوان از منظر گردآوری اطلاعات به صورت زیر شرح داد. در این تحقیق از سه روش اسنادی، دلفی و پیمایشی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. به عبارتی، نوعی تثلیث[12] در روش وجود دارد (روشندل اربطانی، 1387).
به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز جهت مبانی نظری تحقیق و در راستای تشکیل مدل مفهومی از روش اسنادی و کتابخانهای و بررسی جدیدترین مقالات علمی و کتب اصلی استفاده گردیده است. همچنین به منظور پالایش و نهایی کردن مؤلفهها، از تکنیک دلفی فازی در راستای اجماع نقطهنظر خبرگان بهره گیری شد.
در نهایت، از روش پیمایشی به منظور پیادهسازی الگوی طراحی شده در سازمان مورد نظر استفاده شد. در این تحقیق به منظور ارائه مدل اولیه از روش مصاحبه اکتشافی به موازات کتابخانهای بهره گرفته شد و سپس با استفاده از پرسشنامه اقدام به اخذ نظر خبرگان شده است.
به طور کلی سه نوع پرسشنامه در این تحقیق به کار گرفته شده است: پرسشنامه اول در قالب تکنیک دلفی فازی جهت استخراج مؤلفهها طراحی شده است. پرسشنامه نهایی برای اندازهگیری مؤلفهها (ورودیهای FIS) در سازمان مورد مطالعه بوده که در قالب 19 سوال بسته طراحی، توزیع و جمعآوری شده است.
جامعه و نمونه آماری
تحقیق حاضر از آنجا که نگرش سنجی نبوده، لذا نیازی به تعمیم نتایج حاصل از پژوهش به کل جامعه (N) ندارد. در حقیقت محدودیت دسترسی به خبرگان و امکان پاسخدهی آنها جامعه آماری را مشخص میکند. جامعه آماری این تحقیق در فرآیند استخراج مدل مفهومی، اعتبارسنجی آن و همچنین طراحی سیستم استنتاج فازی شامل 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران شاغل در وزارت ورزش و جوانان میباشد که دارای همه این ویژگیها یا حداقل یکی از آنها باشند:
- دارای مدرک دکتری یا کاشناسی ارشد
- دارای سابقه کار مدیریتی و اجرایی در حوزه مدیریت آموزش مجازی
برای پیادهسازی عملی مدل در سازمان مورد مطالعه و تکمیل پرسشنامه نهایی از خبرگان دانشگاهی استفاده شد.
فرآیند دستیابی به مدل مفهومی
در تحقیق حاضر به منظور اجماع نظر خبرگان برای پالایش و نهاییکردن شاخصها از تکنیک دلفی فازی استفاده شد. شکل 2، الگوریتم اجرای روش دلفی فازی را نمایش میدهد.
انتخاب خبرگان و تشریح مسئله برای آنها |
تهیه پرسشنامه و ارسال آن برای خبرگان |
دریافت نظر خبرگان و تجزیه و تحلیل آنها (محاسبات فازی) |
تهیه گزارش از فرایند دلفی و ارسال نتایج به خبرگان |
آیا اجماع به خوبی صورت گرفته (اختلاف میانگین متوالی →α ) |
طبقهبندی پاسخها و اعلام توافقات |
خیر |
بله |
شکل 2: الگوریتم اجرای روش دلفی فازی (منتظر و همکاران، 1387) |
در این پژوهش با توجه به ویژگیهای یاد شده برای اعضای گروه خبره در قسمت جامعه آماری، اقدام به اجرای مراحل زیر شد:
الف) تعریف متغیر زبانی
از خبرگان خواسته شد تا از طریق متغیرهای کلامی نظیر خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد موافقت خود را ابراز کنند.از آنجا که خصوصیات متفاوت افراد بر تعابیر ذهنی آنها نسبت به متغیرهای کیفی اثرگذار است، با تعریف دامنه متغیرهای کیفی، خبرگان با ذهنیت یکسان به سوالها پاسخ دادهاند. این متغیرها با توجه به جدول 1 و شکل3 به اعداد فازی مثلثی تعریف شدهاند.
شکل 3: تعریف متغیر زبانی (منتظر و همکاران، 1387)
جدول 1: اعداد فازی مثلثی و متغیرهای کلامی
متغیرهای کلامی |
عدد فازی مثلثی |
عدد فازی قطعی شده |
خیلی زیاد
|
(1،0.25،0) |
9375/0 |
زیاد |
(0.75،0.15،0.15) |
75/0 |
متوسط |
(0.5،0.25،0.25) |
5/0 |
کم |
(0.25،0.15،0.15) |
25/0 |
خیلی کم |
(0،0،0.25) |
0625/0 |
در جدول فوق اعداد فازی قطعی شده با استفاده از فرمول مینکووسکی به شکل زیر محاسبه شدهاند:
(1)
(Cheng & Lin, 2002)
در رابطه 1 منظور از X مقدار قطعی شده عدد فازی، m عدد مثلثی مرکزی، β دامنه راست و α دامنه چپ را بیان میکند.
نظرسنجی
در این مرحله مؤلفههای انتخاب شده به اعضای گروه خبره ارسال شده و میزان موافقت آنها با هرکدام از مؤلفهها اخذ شده و نقطه نظرات پیشنهادی و اصلاحی جمعبندی شده است. با توجه به نتایج میانگین فازی هرکدام از مؤلفهها با توجه به روابط زیر محاسبه شده است:
(2)
(3)
(Cheng & Lin, 2002)
اعتبارسنجی مدل مفهومی
به منظور سنجش اعتبار، مدل مفهومی الگو در حوزه تاثیر گذاری آموزش مجازی در اقتصاد مقاومتی پرسشنامهای حاوی نوزده سوال طراحی شد و در اختیار 15 نفر از مدیران ورزشی در حوزه آموزش مجازی قرار گرفت. سوالهای پرسشنامه مذکور حاوی پیوستاری در بازه صفر تا 100 است که میزان موافقت پاسخدهندگان را با الگوی طراحی شده به صورت درصد نمایش میدهد.
از آنجا که هدف پژوهشگر در این بخش تنها سنجش اعتبار الگو بوده، از آمار توصیفی و بررسی شاخصهای مرکزی و پراکندگی استفاده شد. ساختار پرسشنامه به گونهای است که از سطوح پایین الگو به سمت سطوح بالا پرسشها را مطرح میکند. معمولاً در سنجش اعتبار الگوها، میزان تأیید 50 درصد به بالا مقدار مناسبی محسوب میشود که در این پژوهش مبنای اعتبار الگو برای تمام سوالات (زیر شاخهها و الگو) موافقت 60 درصد به بالا در نظر گرفته شد. نتایج نهایی نقطه نظر خبرگان در جدول 2 مندرج است.
طراحی سیستم استنتاج فازی[13](FIS) برای الگو
پس از طراحی الگوی مفهومی، در این بخش اقدام به طراحی سیستم استنتاج فازی مبتنی بر دانش خبرگان شد. سیستم استنتاج فازی، یکی از مهمترین ابزارها برای شرایطی است که از دانش خبرگان استفاده میکنیم. سیستم استنتاج فازی، یک سیستم دانش محور است که میتوان تجربه و دانش خبرگان را در آن به کار گرفت. هنگامی که اطلاعات کامل و دقیقی از پدیده مورد بررسی در دسترس نیست میتوان بر مبنای منطق فازی و طراحی سیستم استنتاج فازی الگوی رفتاری پدیدهها را تحلیل و پیشبینی کرد.
شاخصها |
میانگین |
واریانس |
انحراف معیار |
|
1 |
ظرفیت سازمانی |
35/77 |
30/226 |
04/15 |
2 |
همبستگی بین کارکنان و مدیران |
70/73 |
50/205 |
82/15 |
3 |
کنترل مصرف |
65/70 |
10/287 |
94/16 |
4 |
استفاده از تولید داخلی |
17/72 |
20/313 |
70/17 |
جدول 2: امتیاز شاخصهای مدل از نظر خبرگان
طبق منطق فازی بر مبنای اطلاعات محدود و نادقیقی که از یک پدیده موجود است قادر خواهیم بود روابط بین متغیرها را شناسایی و پیشبینی نماییم. لذا در این پژوهش به دلیل عدم برخورداری از اطلاعات دقیق در زمینه نقش آموزش مجازی در اقتصاد مقاومتی از سیستمهای استنتاج فازی برای ارزیابی آن استفاده شده است. در سیستمهای استنتاج فازی با مراجعه به خبرگان، نظرات تخصصی آنان در باب متغیرهای الگو در قالب مجموعهای از قواعد فازی اگر آنگاه[14] دریافت میشود. این مجموعه به منزله موتور استنتاج عمل می کند و ورودیهای این سیستم بر مبنای این موتور استنتاج ترکیب و منجر به نگاشت فضای ورودی به فضای خروجی میشود.
سیستمهای استنتاج فازی دارای ساختاری دانشمحور هستند که میتوانند دانش بشری را بدون استفاده از تحلیلهای کمی دقیق مدل کنند. در تحقیق حاضر به علت مواجهه با شرایط زیر میتوان از سیستمهای استنتاج فازی استفاده کرد:
- امکان استفاده همزمان از دادههای سخت و نرم و امکان تجمیع نظرات خبرگان و قواعد حاصل از دادههای تاریخی.
- نیاز همیشگی به روشهای اثربخش برای به روز کردن توابع عضویت، در صورتی که در سیستمهای استنتاج فازی این مقادیر ثابت هستند.
برای ارزیابی قابلیتها یک FIS و چهار ANFIS-Sub طراحی شده است که شمای کلی آن به شکل زیر است:
شکل 3: نمای FIS کلی
همانطور که در شکل 3 مشاهده میشود، به طراحی یک FIS اصلی پرداختهایم ورودیهای این FIS هر کدام یک Sub- FIS بوده که عبارت اند از:
FIS مؤلفه ظرفیت سازمانی A1))
FIS1 مؤلفه ظرفیت سازمانی دارای هفت ورودی است که عبارت اند از:
- A11 در سازمان ما، اهداف در شرایط بحران اقتصادی در سطوح بالاتر سلسه مراتب تعریف شده است.
- A12 در سازمان ما، تصمیمات مهم مقابل شرایط بحران اقتصادی توسط مدیران عالی سازمان گرفته میشود.
- A13 برنامهریزی برای استفاده از امکانات موجود در سازمان در زمان بحران اقتصادی لازم است.
- A14 سازمان در مقابله با مشکلات اقتصادی حاد غافلگیر نمی شود و توان خود را افزایش میدهد.
- A15 مدیران در تصمیمگیریهای سازمان در شرایط بحران اقتصادی، به تخصص و شایستگی کارکنان توجه میکنند.
- A16 کارکنان در سازمان در مواقع مواجهه با مشکلات اقتصادی حاد احساس میکنند سازمان به آنها امیدواری میدهد.
- A17 در سازمانی بستری برای جذب فارغ التحصیلان فراهم شده است.
شکل 4: نمای FIS: ظرفیتسازمانی (A1)
FIS مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران A2
FIS2 مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران دارای دو ورودی است که عبارت اند از:
زیرشاخصهای مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران (A2) عبارت اند از:
A21- در سازمان ما، کارکنان و مدیران با همدیگر درباره انتظارات خود بحث میکنند.
A22- در سازمان مدیران در تصمیمگیریهای خود با کارکنان مربوطه مشورت میکنند.
شکل 5: نمای FIS: مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران A2
: FIS3 مؤلفه کنترل مصرف A3 :
FIS3 دارای دو ورودی است که عبارت اند از:
A31- سازمان ما مصرف را در همه بخش ها مدیریت میکند.
A32- در سازمان ما کارکنان باید هم در وقت و هم در هزینهها از الگوی صحیح مصرف استفاده کنند.
شکل 6: نمای : FIS3 مؤلفه کنترل مصرف A3
FIS4: مؤلفه استفاده از تولید داخلی : A4
FIS4 نیز دارای هشت ورودی است که عبارت اند از:
A41- سازمان ما در بحران اقتصادی سعی میکند از امکانات داخلی سازمان استفاده کند.
A42- سازمان ما از تمام توانمندی ها و پتانسیل های کارکنان استفاده میکند.
A43- سازمان ما در خرید تجهیزات از کالاهای داخلی استفاده میکند.
A44- در مواقع عقب افتادن حقوق کارکنان از کارآیی آنها کاسته نمیشود.
A45- افرادی که کارها را به روشهای مختلف انجام میدهند، مورد قبول سازمان هستند.
A46- در سازمان افراد تشویق میشوند تا به روش جدید و خلاق فکر و رفتار کنند.
A47- اگر کسی بخواهد روشهای جدید انجام کارها را امتحان کند، به مقدار زیاد مورد حمایت مدیران قرار میگیرد.
A48- سازمان برای رفع مشکلات از سرمایهگذاران داخلی استفاده میکند.
شکل 7: نمای FIS4: مؤلفه استفادهازتولیدداخلی : A4
در تحقیق حاضر برای طراحی مدل استنتاج فازی از دادههایی استفاده میشود که از دانش خبرگان برگرفته شدهاند. برای جمعآوری دانش خبرگان از پرسشنامههایی حاوی مقادیر مختلف متغیرها که بهطور تصادفی ایجاده شدهاند، استفاده گردیده است.
بهطور مثال برای طراحی مدل FIS، از خبرگان خواسته شده است که با توجه به مقادیر مختلف، تجربیات واقعی خود یا دانش علمی آنها را در مورد متغیر خروجی بیان کنند. در این راستا از پرسشنامههای شفاهی (نوعی مصاحبه) استفاده شده که متغیرهای ورودی و خروجی آن در بازه صفر تا ده (10-0)تعریف شدهاند که برای استخراج دانش خبرگان به طریق ساختار یافتهتری عمل میکند.
فرآیند طراحی سیستم استنتاج فازی جهت ارزیابی آموزش مجازی بر اقتصاد مقاومتی به طریق زیر صورت گرفته است.
الف)- تعریف توابع عضویت اولیه برای متغیرهای ورودی و خروجی سیستم استنتاج فازی
مجموعه درجههای عضویت اعضای یک مجموعه فازی مانند A به نام تابع عضویت مجموعه A خوانده میشود. تابع عضویت یک مجموعه فازی نگاشتی از اعضای مجموعه A در بازه ] 1و0[ است؛ به گونهای که ]1,0[ → y : A در حالت کلی هر تابعی که چنین نگاشتی را پیاده کند.، میتواند به عنوان تابع عضویت یک مجموعه فازی مورد استفاده واقع شود. در این مقاله از دسته توابع گوسین برای این منظور استفاده شده است.
دلیل استفاده از توابع گوسین، مشتقپذیر بودن تابع که لازمه سیستمهای FIS است میباشد و همچنین این دسته از توابع به علت تغییر در پارامتر σ یا همان انحراف معیار قابلیت باز و بسته شدن را دارا هستند و در نتیجه میتوانند اکثر مقادیر را پوشش دهند (راجر، 1997). همچنین با توجه به مطالعات انجام شده در تحقیقات مشابه در اکثر قریب به اتفاق مطالعات از توابع گوسین برای توابع عضویت در سیستمهای استنتاج فازی استفاده شده است. یک تابع عضویت گوسین به صورت زیر تعریف میشود:
(4) تابع عضویت گوسین
در رابطه بالا c نشاندهنده مرکز تقارن و تعیینکننده میزان بازشدگی تابع است. تابع گوسین دارای منحنی هموار بوده و همچنین پارامترهای آن دارای قابلیت تعدیل با ویژگیهای متغیر زبانی هستند. بازه تغییرات برای متغیرهای ورودی و خروجی نیز بین 10-0 تعریف شده است. شکل 8 نمایانگر تابع عضویت اولیه برای متغیرهای زبانی ورودیها و خروجی سیستم استنتاج اس جهت ارزیابی آموزش مجازی بر اقتصاد مقاومتی است.
شکل 8: تابع عضویت اولیه جهت ارزیابی
ب) ساختاردهی قوانین استنتاج فازی
مهمترین بخش یک سیستم فازی، پایگاه قواعد آن است. این پایگاه قواعد، مجموعهای از قوانین منطقی اگر- آنگاه است که منجر به نگاشت متغیرهای ورودی به متغیر خروجی میشود. روشهای گوناگونی نظیر استفاده مستقیم از دانش خبرگان، روش خوشهیابی و روش عصبی- فازی برای این منظور استفاده میشوند. با توجه به دلایل یاد شده در بخش قبل و عملکرد منطقی سیستمهای فازی در این مقاله از ابزار FIS استفاده شده است. در تحقیق حاضر از دانش خبرگان در حوزه آموزش مجازی جهت طراحی قوانین استنتاجی استفاده شده است. بدین منظور برای استخراج دانش خبرگان پرسشنامهای حاوی ترکیب مقادیر مختلف برای متغیرهای ورودی تهیه شده است. گفتنی است که تولید مقادیر مختلف به صورت تصادفی صورت گرفته و از خبرگان خواسته شده است که با در نظر گرفتن این مقادیر برای متغیرهای ورودی و با توجه به تجربیات واقعی یا دانش علمیشان در مورد متغیر خروجی قضاوت کنند.
جدول 2، نحوه جمعآوری اطلاعات برای طراحی قوانین استنتاجی FIS مذکور را نمایش میدهد. (منظور از Ei خبره i ام است)
جدول 2: جدول استخراج دادهها جهت طراحی قوانین استنتاجی
خروجی FIS |
ورودیهای FIS |
|||||||||
|
|
A |
|
|
A3 A4 |
A2 |
A1 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
پس از جمعآوری اطلاعات از خبرگان، ناگزیر به دستهبندی دادههای عددی جهت مدلسازی سیستم استنتاج هستیم. هدف دستهبندی، مشخص کردن گروههای طبیعی دادهها از مجموعه بزرگی از دادههاست تا شکل کلی از رفتار سیستم را تشکیل دهد.
شکل9 پایگاه قواعد Sub-fis مؤلفه استفاده از تولید داخلی که دارای هشت ورودی است (شکل 7) را نشان میدهد. این پایگاه قواعد که از تکنیک subractive clustering حاصل شده، شامل پانزده قاعده استنتاجی است که منجر به نگاشت مقادیر مختلف هشت ورودی به خروجی سیستم یعنی مؤلفه استفاده از تولید داخلی میشود. بدیهی است که با تغییر دادهها، میزان خروجی این پایگاه نیز تغییر مییابد.
شکل 10: پایگاه قواعد مؤلفه استفادهازتولیدداخلی
گفتنی است که برای تمامی FISهای طراحی شده، قواعد فازی به شیوهای که بیان شد، ساخته شده است که در این جا به دلیل اجتناب از تکرار و طولانی شدن گفتار از بیان آن خودداری میشود.
نمودار 1، تأثیر تغییرات متغییر A11 یکی از ورودیهای سیستم استنتاج طراحی شده (ظرفیت سازمانی) جهت ارزیابی را نشان میدهد. روند افزایشی مؤلفه A1 مشاهده میشود.
نمودار 1: تأثیر تغییراتمتغییر شرایطبحراناقتصادی بر ظرفیت سازمانی
در ادامه برای تفسیر بیشتر، از نمودارهای سه بعدی استفاده میکنیم که سطح تصمیمگیری آنها به وسیله FIS طراحی شده ایجاد شده است. شکل 11، نمای سه بعدی منحنی مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران با درنظر گرفتن A21 و A22 به عنوان ورودیها را نشان میدهد که در آن طول و عرض منحنی دو تا از شاخص های انعطاف یعنی A21و A26 بوده و ارتفاع آن نشاندهنده مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران کل است. ساختار این منحنیها به گونهای است که تأثیر مقادیر دوتایی متغیرهای ورودی را بر یک مؤلفه خروجی به نمایش میگذارد.
شکل 11: منحنی مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران با درنظر گرفتن A21 و A26 به عنوان ورودیها
همانطور که در شکل 11 مشهود است در صورتی که A21 و A22 هر کدام به ماکزیمم مقدار خود یعنی عدد 10 دست بیابند، در این صورت انعطاف نیز به میزان ماکزیمم خود نزدیک میشود.
ج) انبوهش Aggregation تالی های برش یافته
د)غیرفازی (دیفازی) نمودن مقادیر
برای اجرای نقش آموزش مجازی در اقتصاد مقاومتی احتیاج به پانزده ورودی است که با نوشتن لینک، ارتباط بین Sub- FISها و FIS اصلی برقرار و با واردکردن ورودیهای ردیف اول، میزان خروجی سیستم استنتاج فازی محاسبه میشود.
شکل 12: پایگاه قواعد مؤلفه ظرفیت سازمانی
جدول 3 : مقادیر ورودی و خروجی مؤلفه ظرفیت سازمانی
مؤلفه ظرفیت سازمانی |
A17 |
A16 |
A15 |
A14 |
A13 |
A12 |
A11 |
4.58 |
3 |
3.3 |
3.7 |
2.9 |
3.13 |
3.86 |
3.26 |
شکل 5: پایگاه قواعد مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران |
شکل 6: پایگاه قواعد مؤلفه کنترلمصرف |
||||||||||||
جدول 4: مقادیر ورودی و خروجی مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران |
جدول 5: مقادیر ورودی و خروجی مؤلفه کنترلمصرف |
||||||||||||
|
|
شکل 4-36- پایگاه قواعد مولفه CF
|
شکل 7 : پایگاه قواعد مؤلفه استفادهازتولیدداخلی
جدول 6: مقادیر ورودی و خروجی مؤلفه استفادهازتولیدداخلی
مؤلفه استفادهازتولیدداخلی |
A48 |
A47 |
A46 |
A45 |
A44 |
A43 |
A42 |
A41 |
5 |
6/3 |
26/3 |
86/3 |
6/2 |
6/3 |
26/3 |
86/3 |
6/2 |
شکل 8: پایگاه قواعد FIS قابلیتهای کلی
جدول 7: مقادیر ورودی و خروجی FIS کل
FIS کل |
مؤلفه استفادهازتولیدداخلی |
مؤلفه کنترلمصرف |
مؤلفه همبستگی بین کارکنان و مدیران |
مؤلفه ظرفیت سازمانی |
5.08 |
5 |
02/5 |
58/4 |
02/5 |
مقدار عددی (قطعی)[15] FIS کلی 08/5 محاسبه شده است که با تطبیق دادن این عدد با تابع عضویت تعریف شده (شکل 8) برای سیستم استنتاج فازی میتوان تقریباً متوسط (medium) دانست.
نتیجه گیری
بیثباتی اقتصاد کلان موجب نااطمینانی فعالان اقتصادی از تحولات آینده میشود. اقتصاد ایران نیز در ادوار مختلف، شوکهای اقتصادی را تجربه کرده است: اعمال مقررات جدید و تعرفهها و یا تحریمها که حاصل آن انحراف از سازوکار بازار بوده است، جنگ و کاهش قیمت نفت و کاهش ذخایر خارجی کشور و در آخر شوک ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها- که این عوامل تنشزا درصورت درنظر نگرفتن سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ریسک آسیبپذیری اقتصاد هنگام مواجه با شوکها را افزایش میدهند. در اینصورت، استفاده از روشهای مختلف آموزشی جهت فرهنگسازی و نهادینه شدن مفهوم اقتصاد مقاومتی در اذهان و در عمل از ملزومات کاهش یا حذف شوکهای اقتصادی وارد بر بدنه جامعه است. از طرف دیگر، حرکت از آموزشهای سنتی به آموزش مجازی نیاز به تغییر اساسی در سازماندهی و مدیریت سازمانهای ورزشی دارد. همچنین اقتصاد مقاومتی سبب افزایش اشتغال، افزایش رفاه عمومی، توسعه اقتصادی میشود و ازآنجا که نقش نیروهای انسانی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است، آموزش صحیح و اصولی نیروی انسانی و فرهنگسازی و درونی کردن اهداف اقتصاد مقاومتی، از ارکان اساسی دستیابی به این اهداف می باشد. لازمه انجام آموزش صحیح و اصولی، وجود نیروی انسانی خبره و توانمند و با انگیزه در کنار مدیران صادق و باانگیزه و تواناست.
برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و خروج از وابستگی به بیگانه، فعالیت و همکاری روز افزون رسانهها در انجام این مهم، وجود رهبری خردمند و آگاه به مسائل روز و نیز آگاه به مسائل داخلی و خارجی، برنامهریزیهای بنیادین در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، جهتگیری تمامی فعالیتهای یک کشور در راستای دستیابی به این اهداف، انجام پژوهشهای متعدد در زمینههای مختلف در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، انجام صرفهجوییهای اقتصادی و همسو شدن برنامههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و مذهبی با برنامههای اقتصاد مقاومتی است. در راستای آموزش بهخصوص آموزش مجازی، وجود امکانات و دانش لازم در زمینه نحوه استفاده و به کارگیری امکانات، وجود نیروی انسانی باانگیزه و امکان همکاری بخشهای مرتبط جهت استفاده آسان و بینقص از امکانات شبکههای اینترنت، اینترانت و ... ضرورت دارد.
منابع
- اخباری، محمد و قلیزاده، صدیقه. (1394). «ثبات اقتصاد در رویکرد اقتصاد مقاومتی». فصلنامه روند. سال بیست و دوم، شماره 71، صص 78-55.
- اسماعیلی، ه؛ رحمانی، ش؛ کاظمی، ا و علی احمدی، م. (1395). «ارزیابی وضعیت یادگیری الکترونیکی واحد آموزش مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان». پژوهش های مدیریت عمومی. سال نهم، شماره سی و چهارم، 203-222.
- امیری طهرانیزاده، سید محمدرضا. (1394). «مبانی سیستمی اقتصاد مقاومتی». دوفصلنامه علمی پژوهشی جستارهای اقتصادی ایران. سال دوازدهم، شماره 23، صص 51-33.
- باقری مجد، روحاله؛ سیدعباسزاده، میرمحمد؛ مهرعلیزاده، یدالله و شاهی، سکینه. (1393). «بررسی و طراحی الگوی آمادگی پداگوژیکی در نظام آموزش عالی مجازی». فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی.، سال چهارم، شماره سوم، صص 144-127.
- ترابزاده جهرمی، محمدصادق؛ سجادیه، سیدعلیرضا و سمیعینسب، مصطفی. (1392). «بررسی ابعاد و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای». فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی. سال دهم، شماره 32، صص 46-31.
- حشمتی مولایی، حسین. (1394). «ریشههای هنجاری در اقتصاد مقاومتی». فصلنامه روند. سال بیست و دوم، شماره 71، صص 192-169.
- دارابی، سلمان؛ نیستانی، محمدرضا و ببری، حسن. (1393). «شناسایی و اولیتبندی مؤلفههای برنامهریزی راهبردی در آموزش مجازی (یک مطالعه کیفی در دانشکده مجازی دانشگاه اصفهان)». فصلنامه دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا). دوره پنجم، شماره سوم، صص 56-47.
- دفتر مطالعات فرهنگی. (1383). مباحثی در اقتصاد آموزش و پرورش. معاونت پژوهشی، مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشها
- دهقانپور، بابک؛ شفیعی، آزاده و محمدی، مهران. (1394). «اقتصاد مقاومتی؛ مطالعه مروری ابعاد و ویژگیها». ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه. شماره 186، صص 64-55.
- رحمانپور، محمد؛ حسنپور، عصمت و نصراصفهانی، احمدرضا. (1395). «بررسی برنامه درسی ملی ایران درارتباط با مؤلفههای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه صاحبنظران». فصلنامه مطالعات ملی. سال هفدهم، شماره 1، صص 21-3.
- زهابی، مریم. (1394). «تحلیل پایداری بخش خارجی اقتصاد ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی». فصلنامه روند. سال بیست و دوم، شماره 71، صص 144-107.
- شاهبیگی، فرزانه و نظری، سمانه. (1390). «آموزش مجازی: مزایا و محدودیتها». مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. دوره ششم، شماره یک (پیاپی 4)، صص 54-47.
- صرافینژاد، افشین؛ نجاریان، سیامک و حقدوست، علی اکبر. (1387). «تولید محتوای استاندارد در آموزش مجازی؛ یک نیاز ضروری». دوره پنجم، شماره دوم، صص 154-152.
- صنایعی، علی و سلیمیان، حمیده. (1392). «تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش مجازی با تأکید بر عوامل درونی». نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش. جلد هفتم، شماره چهارم، صص 270-261.
- · طغیانی، مهدی. (1394). درآمدی بر اقتصاد مقاومتی و آموزش و پرورش.
- عباسآباد عربی، احسان؛ بابائیانپور، مرضیه و فکری، رکسانا. (1393). «مدل مفهومی اقتصاد مقاومتی با تأکید بر الگوی چابکی سازمانها». فصلنامه راهبرد. سال بیست و سوم، شماره 71، صص 100-79.
- عباسیان، محمد؛ رضایی، مریم و نصرتآبادی، حمید. (1389). «تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو (براساس مطالعه موردی دو دانشگاه مجازی استان تهران)». فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت نظامی. سال دهم، شماره 39، مقاله سوم، صص 108-77.
- فتحی واجارگاه، کوروش؛ پرداخت چی، محمدحسن و ربیعی، مهدی. (1390). «ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)». فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال اول، شماره چهارم، صص 21-5.
- کیان، مریم. (1393). «چالشهای آموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازی آموخته نمیشود». فصلنامه دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا). دوره پنجم، شماره سوم، صص 22-11.
- مرادی، رحیم؛ محمدیمهر، مژگان؛ نجومی، فرشاد و خزائی، آذر. (1394). «جایگاه الگوهای طراحی آموزشی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی». نشریه مطالعات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش. سال چهارم، شماره اول، صص 52-41.
- مختاری، میکائیل؛ حسین زاده لطفی، فرهاد و وحیدی، علیرضا. (1388). «ارائهیکمدلفازی برایاندازهگیریرضایتشغلیاساتیددانشگاه». ریاضیات کاربردی. (6) ، 20: 47-33 .
- نصیری، فهیمه. (1384). «عوامل زیربنایی در استقرار نظام آموزش مجازی». نشریه پیک نور. دوره سوم، شماره دوم، صص 125-120.
- یوسفی، فریده. (1394). «رابطه بین چابکی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان در راستای اقتصاد مقاومتی در سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان». پایان نامه کارشناسی ارشد.
- واعظی، سیدکمال و فدایی، محمد. (1394). «بررسی و تبیین مؤلفههای مدیریت راهبردی دانشگاه اسلامی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی». مدیریت در دانشگاه اسلامی. سال چهارم، شماره 1، صص 58-39.
- یلفانی، امیر؛ رضاکاظمی، فاطمه و مصدق، فاطمه. (1395). «بررسی اثرات و پیامدهای تحریم بر سرمایهگذاری خارجی در ایران و رابطه اقتصاد مقاومتی با کاهش اثرات منفی تحریم». ماهنامه شباک (شبکه اطلاعات کنفرانسهای کشور). سال دوم، شماره 2 (پیاپی: 9)، جلد اول، اردیبهشت 1395.
- Grip, Andries De؛ Sauermann, Jan. (2013). “The effect of training on productivity: The transfer of on-the-job training from the perspective of economics”. Educational Research Review, 8 .(2013) 28– 36.
- Jones, Alan Burton. (2001). “knowledge supply model: a framework for developing education and training in the new economy”. Education + Training, Vol. 43 Issue: 4/5, pp.225-232.
- Psarras, John. (2006). “Education and training in the knowledge‐based economy”. VINE, Vol. 36 Issue: 1, pp.85-96.
- Shekhar, Sandhya. (2006). “Understanding the virtuality of virtual organizations”. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 27 No. 6, 2006 pp. 465-483.
- Wong Lau, Kung. (2015). “Organizational learning goes virtual?: A study of employees’ learning achievement in stereoscopic 3D virtual reality”. The Learning Organization, Vol. 22 Issue: 5, pp.289-303.