مقاله پژوهشی
زهرا علم؛ میرحسن سید عامری؛ محمد خبیری؛ مجتبی امیری
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 9-28
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر بازاریابی رسانه اجتماعی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با به کارگیری تئوری دادهبنیاد انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه با 19 نفر از مدیران سطح عالی رسانه، اساتید هیئت علمی دانشگاه با گرایش بازاریابی ورزشی، مدیران بازاریابی و فناوری اطلاعات سازمان لیگ، ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر بازاریابی رسانه اجتماعی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با به کارگیری تئوری دادهبنیاد انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه با 19 نفر از مدیران سطح عالی رسانه، اساتید هیئت علمی دانشگاه با گرایش بازاریابی ورزشی، مدیران بازاریابی و فناوری اطلاعات سازمان لیگ، مدیران بازاریابی و رسانه باشگاه های فوتبال و کارشناسان رسانه اجتماعی که به صورت قضاوتی انتخاب شدند، به دست آمد. روایی درونی از طریق ارائه بازخورد به مصاحبهشوندگان مورد تایید قرار گرفت و به منظور تعیین پایایی، ضریب کاپا در دو مرحله کدگذاری اولیه و نهایی به ترتیب 769/0 و 768/0 به دست آمد. یافتهها بیانگر وجود 64 نشان مؤثر در بازاریابی رسانه اجتماعی باشگاههای فوتبال بود. این نشانها در 9 مفهوم طبقهبندی شدند: ساختار، ماهیت فوتبال، مدیریت، رسانه اجتماعی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، فرهنگ و اجتماع، عوامل حقوقی و قانونی، اقتصاد، دولت و سیاست و عوامل حرفهای مرتبط با صنعت ورزش. محدودیت موجود بازاریابی رسانه اجتماعی در ایران تحت تأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که از وضعیت مطلوب فاصله دارد. با توجه به یافتههای پژوهش، برخی راهبردهای اجرایی ارانه شده میتواند راهگشای مدیران باشگاهها در زمینه توسعۀ بازاریابی رسانه اجتماعی باشگاه و دستیابی به وضعیت مطلوب باشد.
مقاله پژوهشی
زهرا عموزاده؛ محمد سلطان حسینی؛ مسعود نادریان جهرمی؛ مهدی سلیمی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 29-56
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر ارزش ویژه برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش باتوجه به هدف، کاربردی و از جنبه روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ هواداران تیمهای حاضر در هفدهمین دورۀ لیگ برتر فوتبال ایران (1397-1396) بودند که از رسانههای اجتماعی باشگاه استفاده کرده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر ارزش ویژه برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش باتوجه به هدف، کاربردی و از جنبه روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ هواداران تیمهای حاضر در هفدهمین دورۀ لیگ برتر فوتبال ایران (1397-1396) بودند که از رسانههای اجتماعی باشگاه استفاده کرده بودند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. از بین 1256 پرسشنامه دریافتی، 979 پرسشنامة تأیید و برای انجام پژوهش به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید حوزه بازاریابی و رسانه، روایی سازه آنها با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از آلفای کرونباخ نیز ضریب پایایی پرسشنامههای «ارزش ویژه برند» و «بازاریابی در رسانههای اجتماعی» به ترتیب 89/0 و 95/0 به دست آمد. در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی شامل t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و مدلیابی معادلات ساختاری، به کمک نرمافزار لیزرل،استفاده شد. نتایج نشان داد بجز وضعیت تأهل، سایر ویژگیهای فردی (داشتن کارت هواداری، سن و مدرک تحصیلی) تفاوت معناداری در ادراک هواداران از ارزش ویژه برند ایجاد کرده است. همچنین یافته ها نشاندهندة تأثیر مثبت و معنادار بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر ارزش ویژه برند باشگاههای فوتبال لیگ برتر بود. در نهایت میتوان گفت استفاده از نتایج این تحقیق به مدیران ورزشی در صنعت فوتبال جهت مدیریت برند تیم و توسعه روابط قوی و پایدار با هواداران برای ارتقای ارزش ویژه برند باشگاههای آنها از طریق رسانههای اجتماعی کمک میکند.
مقاله پژوهشی
علیرضا ذوالقدری؛ محسن باقریان؛ عباس خدایاری
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 57-74
چکیده
هدف تحقیق حاضر، طراحی مجدد برنامه راهبردی فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود که بر مبنای فرایند مطالعات راهبردی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت رئیسه فدراسیون، رؤسای کمیته های ستادی و رؤسای هیئتهای ورزشی فدراسیون تکواندو در استانها به تعداد 65 نفر تشکیل می داد. به علت محدود بودن ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، طراحی مجدد برنامه راهبردی فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود که بر مبنای فرایند مطالعات راهبردی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت رئیسه فدراسیون، رؤسای کمیته های ستادی و رؤسای هیئتهای ورزشی فدراسیون تکواندو در استانها به تعداد 65 نفر تشکیل می داد. به علت محدود بودن جامعه آماری، نمونه گیری به روش کل شمار انجام شد. روش جمع آوری اطلاعات، میدانی بود که به صورت آمیخته کمی و کیفی انجام گرفت. همچنین در جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه باز و بسته و مصاحبه با اعضای جامعه تحقیق تا حد اشباع نظری به منظور احصای بیانیه ماموریت، چشم انداز، قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای فدراسیون استفاده شد. روایی پرسشنامه بسته توسط اساتید مدیریت ورزشی آشنا با فدراسیون تایید گردید و ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به میزان 86/0 محاسبه گردید. در مجموع 52 مورد نقطه قوت، ضعف، فرصت و تهدید به دست آمد که پس از طرح در شورای راهبری فدراسیون تکواندو، تعداد 37 مورد یعنی 14 قوت، 7 ضعف، 9 فرصت و 7 تهدید مورد تایید نهایی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از جدول امتیازدهی عوامل درونی و بیرونی استفاده شد. در نهایت امتیاز جدول عوامل درونی 89/2 و امتیاز جدول عوامل بیرونی عدد 79/2 محاسبه و تعیین شد. موقعیت راهبردی فدراسیون تکواندو نیز در وضعیت تهاجمی (SO) قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
بهناز آقاسیدعزیزاله؛ رضا نیک بخش؛ علی محمد صفانیا
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 75-92
چکیده
هدف از این پژوهش، شناخت راهبردی وضعیت موجود سوارکاری در ایران و ارائه راهبرد، برنامهها و راهکارهای توسعه آن بود. با توجه به هدف تحقیق، پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت رئیسه و رؤسای کمیتههای فدراسیون سوارکاری، نخبگان دانشگاهی و کارشناسان فدراسیون بود که با توجه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، شناخت راهبردی وضعیت موجود سوارکاری در ایران و ارائه راهبرد، برنامهها و راهکارهای توسعه آن بود. با توجه به هدف تحقیق، پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت رئیسه و رؤسای کمیتههای فدراسیون سوارکاری، نخبگان دانشگاهی و کارشناسان فدراسیون بود که با توجه به تعداد محدود جامعه تحقیق، نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام گرفت (62=n=N). جهت جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل برنامهریزی راهبردی SWOT استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامههای مورد نظر پس از اعمال نقطه نظرات اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ بیش از 8/0=α به دست آمد. سپس بهمنظور اولویتبندی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها از آزمون رتبهای فریدمن و خی-دو استفاده شد. برای سایر موارد مندرج در برنامهریزی راهبردی، برحسب موضوع از تحلیلهای راهبردی بهویژه تحلیل SWOT استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اولویت بندی نقاط قوت، نقاط ضعف، اولویت بندی فرصت ها و اولویت بندی تهدیدهای فدراسیون سوارکاری از دیدگاه نمونه تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد و به طور کلی 8 نقطه قوت، 13 نقطه ضعف، 9 فرصت و 8 تهدید شناسایی شد.همچنین با توجه به نتایج ماتریس داخلی و خارجی، موقعیت فدراسیون سوارکاری در منطقه رقابتی محافظه کارانه (WO) قرار دارد که برای آن 5 استراتژی تدوین شد.
مقاله پژوهشی
فرانک پایدار؛ نادی علیزاده؛ علی رغبتی؛ بهنام فتاح زاده
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 93-122
چکیده
آموزش و تولید محتوا، ازجمله راههای دستیابی به فرهنگ اقتصاد مقاومتی میباشد. پژوهش حاضر درصدد بررسی نقش آموزش مجازی (تولید محتوا) بر ابعاد اقتصاد مقاومتی در وزارت ورزش و جوانان بوده است.
با توجه به هدف تحقیق و اتفاق نظر جمعی از اساتید، این تحقیق مبتنی بر استدلالها و تحلیلهای منطقی اقدام به ارائه الگویی نوین کرده است که به ...
بیشتر
آموزش و تولید محتوا، ازجمله راههای دستیابی به فرهنگ اقتصاد مقاومتی میباشد. پژوهش حاضر درصدد بررسی نقش آموزش مجازی (تولید محتوا) بر ابعاد اقتصاد مقاومتی در وزارت ورزش و جوانان بوده است.
با توجه به هدف تحقیق و اتفاق نظر جمعی از اساتید، این تحقیق مبتنی بر استدلالها و تحلیلهای منطقی اقدام به ارائه الگویی نوین کرده است که به مجموعه دانش در این حوزه میافزاید. پس میتوان آن را از حیث روش، دارای روش شناسی توسعه و از حیث اجرا از نوع تحقیق عملی یا مدل سازی پیمایشی دانست. در این تحقیق به منظور ارائه مدل اولیه، از روش مصاحبه اکتشافی به موازات کتابخانهای بهره گرفته شده و سپس با استفاده از پرسشنامه اقدام به اخذ نظر خبرگان شده است.
یافتههای پژوهش نشان می دهد که مقدار عددی (قطعی)[1] FIS کلی 08/5 به دست آمده است که با تطبیق دادن این عدد با تابع عضویت تعریف شده برای سیستم استنتاج فازی میتوان آن را در حد متوسط دانست. این موضوع گویای آن است که آموزش مجازی بر ظرفیت سازمانی و بر همبستگی بین کارکنان و مدیران و بر کنترل مصرف و استفاده از تولید داخلی تأثیر معناداری دارد.
بدین ترتیب می توان گفت که استفاده از روشهای مختلف آموزشی برای فرهنگسازی و نهادینه شدن مفهوم اقتصاد مقاومتی در اذهان و در عمل، از ملزومات کاهش یا حذف شوکهای اقتصادی وارد بر بدنه جامعه است. ازآنجا که نقش نیروهای انسانی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است، آموزش صحیح و اصولی نیروی انسانی و فرهنگسازی و درونیکردن اهداف اقتصاد مقاومتی، از ارکان اساسی دستیابی به این اهداف به شمار می آید.
[1] crisp
مقاله پژوهشی
نگار قلی پور؛ علیرضا ربیعی زاده؛ حسین عیدی؛ فریبا عسگریان
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 123-136
چکیده
این مطالعه اثر هویت، وفاداری و رضایت برند بر بشارت برند را در کالاهای ورزشی مورد بررسی قرار میدهد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور بودند(9335 نفر). تعداد390 پرسشنامه صحیح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق از پرسشنامههای هویت برند مااهل و آشفرث(1992)، نیت خرید برکا و کرنگار(2011)، تبلیغ مثبت پور ...
بیشتر
این مطالعه اثر هویت، وفاداری و رضایت برند بر بشارت برند را در کالاهای ورزشی مورد بررسی قرار میدهد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور بودند(9335 نفر). تعداد390 پرسشنامه صحیح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق از پرسشنامههای هویت برند مااهل و آشفرث(1992)، نیت خرید برکا و کرنگار(2011)، تبلیغ مثبت پور و همکاران (2008)، تبلیغ منفی ماتلز و همکاران(2007)، وفاداری و رضایت از برند سانداه و همکاران(2007) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظرات 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی و روایی سازه توسط تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. پایایی همه پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ بالاتر75/0 به دست آمد. نتایج به دست آمده نشان داد وفاداری به برند بر قصد خرید و تبلیغ مثبت اثر گذار بود. همینطور رضایت از برند بر وفاداری و قصد خرید کالای ورزشی تاثیر داشت و همچنین هویت برند بر وفاداری و رضایت از برند و قصد خرید برند اثر گذار بود. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده، مدیران صنعت کالای ورزشی باید برای توسعه بشارت برند، فعالیتهای بازاریابیشان را بیشتر بر روی عوامل اثر گذار بر وفاداری، هویت سازی و رضایت مصرف کننده متمرکز کنند. در این راستا استفاده از ابزار بازاریابی جهت ایجاد هویتی منحصر به فرد ضروری است.
مقاله پژوهشی
مسعود رنجبر؛ حسین اکبری یزدی؛ علیرضا الهی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 137-150
چکیده
سازمان های ورزشی در دهه اخیر بر اهمیت توجه به رفتار مصرف کننده پی برده اند. در این میان، توجه به متغیرهایی که می تواند بر تمایلات رفتاری و رضایتمندی مشتریان تاثیر داشته باشد، اهمیت یافته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علی هویت تیمی تماشاگران با رضایتمندی و تمایلات رفتاری آنان و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده ...
بیشتر
سازمان های ورزشی در دهه اخیر بر اهمیت توجه به رفتار مصرف کننده پی برده اند. در این میان، توجه به متغیرهایی که می تواند بر تمایلات رفتاری و رضایتمندی مشتریان تاثیر داشته باشد، اهمیت یافته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علی هویت تیمی تماشاگران با رضایتمندی و تمایلات رفتاری آنان و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه «هویت تیمی» تریل و جیمز(2001)، «تمایلات رفتاری» یوشیدا و جیمز(2010) و زیتامل و همکاران(1996) و «رضایتمندی کلی» الیور(1980) پس از اطمینان از روایی و پایایی (آلفا بالاتر از 7/0 در تمامی پرسشنامه ها) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه تماشاگران تیم تراکتور سازی تبریز در ورزشگاه یادگار امام تشکیل می دادند که با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران برای جامعه نامشخص، 289 نفر از میان آنها به روش نمونه گیری غیرتصادفی داوطلبانه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. برای تجزیه تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از مدل تحلیل مسیر نشان داد که هویت تیمی تماشاگران بر رضایتمندی و تمایلات رفتاری آنان تاثیر دارد (45/0 و 69/0=β، (05/0≥p). با توجه به یافتههای تحقیق حاضر می توان راهکارهایی را جهت تقویت هویت تیمی تماشاگران و ارزیابی تاثیر این استراتژی بر رضایتمندی و تمایلات رفتاری تماشاگران ارائه کرد. با در نظر گرفتن نقش واسطه ای کیفیت ادراک شده در این مورد، توصیه می شود مدیران به تقویت کیفیت خدمات در ورزشگاه ها و ابعاد مختلف آن بپردازند.
مقاله پژوهشی
هومن بهمنپور؛ مژگان زعیمدار؛ میثم قنبریان؛ غلامرض امانی شلمزاری؛ پریوش نوربخش
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 151-174
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین الگوی مکان یابی گردشگری ورزشی در شهرستان لاهیجان با استفاده از ارزیابی مدل محیط زیستی و از طریق ابزار GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) و رویهمگذاری لایههای اطلاعاتی میباشد. پس از تهیه لایههای اطلاعاتی مورد نیاز با استفاده از مدلهای محیط زیستی موجود گردشگری، لایههای مذکور در محیط GIS تلفیق شد و برای انجام ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین الگوی مکان یابی گردشگری ورزشی در شهرستان لاهیجان با استفاده از ارزیابی مدل محیط زیستی و از طریق ابزار GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) و رویهمگذاری لایههای اطلاعاتی میباشد. پس از تهیه لایههای اطلاعاتی مورد نیاز با استفاده از مدلهای محیط زیستی موجود گردشگری، لایههای مذکور در محیط GIS تلفیق شد و برای انجام این کار از توابع Overlay در نرمافزار Arcview 9,2 استفاده گردید. در نهایت پس از تهیه نقشه نهایی، در مقیاس شهرستان به اجرای مدلهای اکولوژیک گردشگری ورزشی پرداخته شد و نواحی دارای قابلیت، شناسایی گردیدند.
نتایج بیانگر آن است که منطقه مورد مطالعه را میتوان به دو بخش اصلی (جنوبی و شمالی) و سه زون تقسیم نمود. در مجموع، 9/36321 هکتار از منطقه پتانسیل گردشگری گسترده (کلاس 1 با سهم 89 درصدی) از کل محدوده واجد شرایط برای گردشگری گسترده میباشد. این زون شامل ورزشهای کایتسواری، پیادهروی، سوارکاری، دویدن، شکار و صید و مسیرنوردی است. از سوی دیگر، 2/30288 هکتار واجد شرایط گردشگری متمرکز (کلاس 1 با سهم 74 درصدی) میباشد. برخی از فعالیتهای پیشنهادی برای این زون شامل دوچرخهسواری، خورگشت، موتورسواری، گلف، رالی موتور، رالی اتومبیل، رالی دوچرخه، گلایدر و هواپیماهای سبک میباشد. رویهم رفته، بخشهای جنوبی شهرستان، از پتانسیل بالایی برای توسعه فعالیتهای تفرجی متمرکز برخوردار نمیباشند و اصرار بر انجام این نوع فعالیتها بدون برنامهریزی و ملاحظات زیستمحیطی، صدمات جبرانناپذیری را بر محیط طبیعی این مناطق وارد می آورد. از سوی دیگر، اکوسیستم آبی موجود در منطقه نیز به دلیل برخورداری از سطح کاربری کم، قابلیت توسعه گردشگری ورزشی را ندارد.
مقاله پژوهشی
نگار صالحی مبارکه؛ شهرام علم؛ سیده ناهید شتاب بوشهری؛ مهدی ضرغامی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 175-196
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انگیزه های فردی بر پذیرش گوشی هوشمند برای دسترسی به خدمات ورزشی است. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود و داده ها به روش میدانی جمع آوری گردید. نمونه آماری را 523 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه های آزاد استان خوزستان تشکیل می دادند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انگیزه های فردی بر پذیرش گوشی هوشمند برای دسترسی به خدمات ورزشی است. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود و داده ها به روش میدانی جمع آوری گردید. نمونه آماری را 523 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه های آزاد استان خوزستان تشکیل می دادند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه «انگیزه های فردی استفاده از گوشی هوشمند» کانگ(2015) و کانگ و همکاران(2015) استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد- این ضریب 9/0 برآورد گردید. یافته ها نشان داد 4/47 درصد دانشجویان بیشتر از 5 بار در روز از گوشی هوشمند برای دریافت خدمات ورزشی استفاده می کنند. بیشترین استفاده دانشجویان مربوط به شبکه های اجتماعی بود. ضریب اثر انگیزه های فردی بر قصد استفاده (392/0) و قصد استفاده بر استفاده واقعی(192/0) و مقدار تی ولیو هر دو عامل بالاتر از 96/1 بود که نشان دهنده تأثیر انگیزه های فردی بر قصد استفاده و قصد استفاده بر استفاده واقعی از گوشی هوشمند برای دسترسی به خدمات ورزشی است. بالاترین ضریب اثر مربوط به انگیزه کنجکاوی(83/0) و کمترین ضریب اثر مربوط به انگیزه اطلاعاتی(44/0) بود. سازمان های ورزشی می توانند با ارائه خدمات مطابق با نیاز مصرف کننده و تدوین استراتژی صحیح بازاریابی به ویژه تحریک حس کنجکاوی مصرف کننده عوامل انگیزشی را در جهت استفاده از خدمات ورزشی از طریق گوشی هوشمند تقویت نمایند.
مقاله پژوهشی
فضائیل جاوید؛ فرزاد غفوری؛ مجید جاوید؛ صمد گودرزی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 197-218
چکیده
در سال های اخیر، گردشگری خود را به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار جامعه میزبان معرفی کرده است. هدف این تحقیق، بررسی نقش گردشگری ورزشی در توسعه پایدار شهرستان سرعین می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را گردشگران، ساکنان و مقامات محلی و مسئولان برگزاری جشنواره ورزشهای زمستانی ...
بیشتر
در سال های اخیر، گردشگری خود را به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار جامعه میزبان معرفی کرده است. هدف این تحقیق، بررسی نقش گردشگری ورزشی در توسعه پایدار شهرستان سرعین می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را گردشگران، ساکنان و مقامات محلی و مسئولان برگزاری جشنواره ورزشهای زمستانی سرعین تشکیل میدادند. با توجه به مشخص نبودن تعداد دقیق جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران برای حجم جامعه نامعلوم، 384 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای بود که پس از تایید روایی و پایایی(89 =α) توزیع گردید. دادههای 337 پرسشنامه برگشتی توسط نرم افزارهای SPSS V.24 و Amos V.24 و با استفاده از آزمون T تک نمونهای و تحلیل عاملی تاییدی(CFA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که گردشگری ورزشی در همه ابعاد توسعه نقش مثبت و معناداری دارد (05/0 P<). همچنین در بررسی شاخصهای هر کدام از ابعاد توسعه بهترتیب، شاخص «ایجاد مشاغل جدید و کاهش نرخ بیکاری» در توسعه اقتصادی، «مبارزه با تبعیض قومی و نژادی و کمک به پذیرش تفاوت های اجتماعی-فرهنگی» در توسعه اجتماعی و «تغییر رفتار مردم منطقه در جهت حفظ بهتر محیط زیست» در بعد زیست محیطی، مهم ترین شاخصهای توسعه پایدار در منطقه مورد بررسی بودند.
مقاله پژوهشی
ادگار شمعونیان؛ فریبا محمدیان؛ زهرا نوبخت رمضانی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 219-238
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان بهرهوری فدراسیونهای ورزشی ایران در بعد قهرمانی بود که از طریق طرح پژوهشی زمینهیابی تحت تأثیر دامنه زمانی محدود، بهعنوان طرح زمینهیابی روند پژوهی و با بهرهگیری از پرسشنامه محقق ساخته، انجام شد. در مرحله ساختار سازی ابزار با تاکید بر روایی محتوایی از شیوه کیفی مصاحبه اکتشافی توام با میز اندیشه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان بهرهوری فدراسیونهای ورزشی ایران در بعد قهرمانی بود که از طریق طرح پژوهشی زمینهیابی تحت تأثیر دامنه زمانی محدود، بهعنوان طرح زمینهیابی روند پژوهی و با بهرهگیری از پرسشنامه محقق ساخته، انجام شد. در مرحله ساختار سازی ابزار با تاکید بر روایی محتوایی از شیوه کیفی مصاحبه اکتشافی توام با میز اندیشه با بهره گیری از خردمندی نواب رییس بانوان فدراسیون های ورزشی استفاده گردید و روایی محتوایی، صوری، ظاهری و ملاکی پرسشنامه بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ آزمون شد و با ضریب 96/0 ضریب اعتبار مطلوبی به دست آمد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مدیران ارشد فدراسیون های المپیکی ایران بود که با توجه به تعداد محدود، مدیران تمام فدراسیونها (26) بهصورت کل شمار بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون t دو گروه همبسته (بهمنظور مقایسه شاخصهای بهرهوری) و شدت اثر (بهمنظور بررسی میزان بهرهوری) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین نظری و میانگین مشاهده شده جنبههای مختلف بهره وری فدراسیون های المپیکی در بعد قهرمانی و در مؤلفههای مالی، مادی و انسانی تفاوت معناداری وجود دارد(01/0 < p) و میزان بهرهوری این فدراسیونها پایینتر از حد متوسط یا مورد انتظار بوده است. با توجه به یافته های تحقیق حاضر مسئولین و متولیان ورزش کشور باید برای ارتقا و بهبود وضعیت ورزش قهرمانی، آسیب شناسی ورزشی انجام دهند و موجبات تدوین راهبردهای مناسب در این زمینه را فراهم و با نظارت ملی بر آن ها، زمینه توسعه ورزش قهرمانی در کشور را در عرصه های مختلف مهیا نمایند.
مقاله پژوهشی
ابوالفضل ملا جعفری؛ فرشاد تجاری؛ محمد رضا اسمعیلی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 239-254
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تحلیلی مدیریت ورزش کشور با تاکید برخصوصی سازی در ورزش ( تا پایان دوره سوم توسعه: سالهای 1357 -1383) بود. جامعه آماری پژوهش در بخش تحلیل محتوا، مستندات موجود در مطبوعات و مراکز ورزشی مهم کشور از جمله وزارت ورزش و جوانان، ادارات کل ورزش و جوانان استانها و فدراسیونهای ورزشی بود. همچنین، در بخش توصیفی و تحلیلی، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تحلیلی مدیریت ورزش کشور با تاکید برخصوصی سازی در ورزش ( تا پایان دوره سوم توسعه: سالهای 1357 -1383) بود. جامعه آماری پژوهش در بخش تحلیل محتوا، مستندات موجود در مطبوعات و مراکز ورزشی مهم کشور از جمله وزارت ورزش و جوانان، ادارات کل ورزش و جوانان استانها و فدراسیونهای ورزشی بود. همچنین، در بخش توصیفی و تحلیلی، اعضای هیئت علمی رشته مدیریت ورزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به تعداد 200 نفر بودند که از آن میان، 50 تن که دارای مسئولیتهای اجرایی در ورزش کشور بودند، به طور هدفمند به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز در مرحله اول به صورت کتابخانهای اقدام شد؛ به طوری که با مراجعه به مطبوعات، وزارت ورزش و جوانان، ادارات کل ورزش و جوانان استانها و فدراسیونهای ورزشی، اسناد، گزارشها، شواهد و مدارک معتبر پیرامون خصوصی سازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استفاده شد. در مرحله دوم، بر مبنای اطلاعات جمعآوری شده پرسشنامه 32 سؤالی تهیه شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 15 تن از متخصصان مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی 78/0 محاسبه شد. برای تحلیل اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از روشهای آماری توصیفی، جدول توزیع فراوانی و روشهای آماری استنباطی، مجذورکای با کمک نرم افزار SPSS اقدام شد. نتایج پژوهش نشان داد بین تعداد اماکن ورزشی خصوصی کشور طی سالهای 1357 الی 1367 تفاوت آماری معناداری وجود دارد. بین تعداد اماکن ورزشی خصوصی در سه دوره اول تا سوم برنامه توسعه کشور تفاوت آماری معناداری وجود دارد. بین تعداد اماکن ورزشی بخش خصوصی در دوره سوم و تعداد اماکن ورزشی دولتی واگذار شده به بخش خصوصی طبق ماده 88 تفاوت آماری معناداری وجود دارد. بین میزان سرمایه گذاری بخش دولتی و بخش خصوصی در حوزه اماکن ورزشی تفاوت آماری معنا داری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
مجتبی سالمی خوزانی؛ محمدعلی اصلانخانی؛ کاوه خبیری
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 255-271
چکیده
پرخاشگری به شکلهای مختلف آن یک معضل اجتماعی رو به رشد است. مطالعه پرخاشگری در ورزش به دلایل متعددی اهمیت دارد. هدف این مقاله، تبیین جامعهشناختی تاثیر عوامل اجتماعی بر پرخاشگری مردان تکواندوکار ایران (مورد مطالعه: ورزشکاران حرفهای تکواندو) است. این تحقیق با توجه به هدف، کاربردی است. با توجه به استعلام صورت گرفته از فدراسیون ...
بیشتر
پرخاشگری به شکلهای مختلف آن یک معضل اجتماعی رو به رشد است. مطالعه پرخاشگری در ورزش به دلایل متعددی اهمیت دارد. هدف این مقاله، تبیین جامعهشناختی تاثیر عوامل اجتماعی بر پرخاشگری مردان تکواندوکار ایران (مورد مطالعه: ورزشکاران حرفهای تکواندو) است. این تحقیق با توجه به هدف، کاربردی است. با توجه به استعلام صورت گرفته از فدراسیون تکواندو، جامعه آماری ورزشکاران حدود 1000 نفر میباشند. در این پژوهش، از فرمول تخمین نمونه کوکران استفاده شده است و مجموعاً 310 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای تأیید فرضیههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شد؛ چنان که نشانگرهای محرومیت نسبی، امنیت شغلی و رضایت شغلی باهم جمع شدند و بهعنوان نشانگرهای عوامل اجتماعی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد تأثیر عوامل اجتماعی با ضریب 41/0 در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار است. لازم به ذکر است مؤلفه امنیت شغلی با ضریب 17/0 و رضایت شغلی با ضریب 16/0 در سطح اطمینان 99 درصد مثبت و معنیدار بوده است. همچنین محرومیت نسبی تأثیر معنیداری بر پرخاشگری ندارد.
مقاله پژوهشی
علی محمدی کیا؛ سید حسن ملائکه؛ محمدرضا اقارب پرست
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 273-296
چکیده
این پژوهش بر آن است که وضعیت مشارکت سیاسی و عوامل تاثیرگذار بر آن را در میان جوانان دانشجوی دو دانشگاه مورد مطالعه قرار دهد. از این رو، ابتدا سطوح سهگانه نظریات مرتبط به مشارکت سیاسی(کلان، خرد و تلفیقی) مورد بررسی نظری قرار گرفت و سپس بر اساس آن، چارچوب کلی برای پژوهش میدانی طراحی گردید. در این پژوهش از روش پیمایشی و ابزار ...
بیشتر
این پژوهش بر آن است که وضعیت مشارکت سیاسی و عوامل تاثیرگذار بر آن را در میان جوانان دانشجوی دو دانشگاه مورد مطالعه قرار دهد. از این رو، ابتدا سطوح سهگانه نظریات مرتبط به مشارکت سیاسی(کلان، خرد و تلفیقی) مورد بررسی نظری قرار گرفت و سپس بر اساس آن، چارچوب کلی برای پژوهش میدانی طراحی گردید. در این پژوهش از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات بهره گیری شد. 800 نفر از دانشجویان که به صورت نمونهگیری تصادفی طبقات متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شده بودند، مورد تحقیق قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که میان مشارکت سیاسی به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای رسانههای جمعی، دینداری، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نگرش سیاسی به عنوان متغیر مستقل ارتباط معناداری وجود دارد. هر یک از متغییرها بر اساس دیدگاههای محققان حوزه مشارکت سیاسی در بخش پایانی مورد تبیین و توضیح قرار گرفتند.
مقاله پژوهشی
سعیده بزرگ زاد؛ شهلا کاظمی پور؛ رضا علی محسنی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 297-322
چکیده
مقاله حاضر براساس اطلاعات به دست آمده از مطالعه «عوامل اجتماعی- اقتصادی موثر بر میزان گرایش نخبگان به مهاجرت خارج از کشور» تدوین شده است. روش تحقیق، ترکیبی (کیفی- کمی) است. در بخش کیفی، 22 مصاحبه نیمهساختار یافته با نمونهگیری هدفمند با نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در سال 1397 انجام شد. مصاحبه ها با روش استقرایی، کد گذاری ...
بیشتر
مقاله حاضر براساس اطلاعات به دست آمده از مطالعه «عوامل اجتماعی- اقتصادی موثر بر میزان گرایش نخبگان به مهاجرت خارج از کشور» تدوین شده است. روش تحقیق، ترکیبی (کیفی- کمی) است. در بخش کیفی، 22 مصاحبه نیمهساختار یافته با نمونهگیری هدفمند با نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در سال 1397 انجام شد. مصاحبه ها با روش استقرایی، کد گذاری باز شد و کدهای باز براساس معانی مشترک ظاهری و مقایسه مداوم در قالب زیر طبقه و طبقههای فرعی و اصلی دستهبندی گردیدند. نتایج این مرحله نشان داد عمده ترین عوامل و مشکلات برشمرده توسط پاسخگویان در مورد تمایل نخبگان به مهاجرت خارج از کشور، عبارت اند از: مشکلات مراکز علمی- پژوهشی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، مدیریتی، برنامه ریزی ، قانونی و زیر ساخت های ارتباطی و فناوری. در بخش کمی، با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، اطلاعات لازم گردآوری شد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 183 نفر برآورد شد و از روش نمونهگیری تصادفی ساده 200 نفر مورد نظرسنجی قرار گرفتند. در این تحقیق براساس نظریه های «جاذبه دافعه» اورت لی و پرتز، «الگوی جهان گرای» جانسون و نظریه های «دوگانگی ساختاری»، «بحران منزلتی» و «سرمایه انسانی»، عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان مورد کندوکاو قرار گرفت. بعد از تجزیه و تحلیلهای رگرسیونی مشاهده شد که عوامل اجتماعی و علمی (موانع) در مبدا، عوامل علمی و اجتماعی در مقصد و عوامل مداخلهگر در مقصد بر تمایل نخبگان به مهاجرت خارج از کشور تاثیر دارند.
مقاله پژوهشی
سپیده مقصودی؛ حبیب صبوری خسروشاهی؛ نوروز هاشم زهی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، صفحه 323-341
چکیده
این مطالعه با هدف تبیین تغییرات متغیر هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعیِ مجازی انجام شد. چارچوب نظری با استفاده از نظریه «کاشت»، نظریه گیدنز و نظریه «جامعه شبکهای» کاستلز تدوین شد و دادهها با روش پیمایشی و با بهره گیری از یک پرسشنامه محققساخته از 384 نفر از جوانان 18 تا 35 ساله شهر تهران گردآوری شد. نمونهگیری ...
بیشتر
این مطالعه با هدف تبیین تغییرات متغیر هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعیِ مجازی انجام شد. چارچوب نظری با استفاده از نظریه «کاشت»، نظریه گیدنز و نظریه «جامعه شبکهای» کاستلز تدوین شد و دادهها با روش پیمایشی و با بهره گیری از یک پرسشنامه محققساخته از 384 نفر از جوانان 18 تا 35 ساله شهر تهران گردآوری شد. نمونهگیری از طریق فرمول کوکران و به شیوه خوشهای چندمرحلهای صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که 5/15 درصد از تغییرات هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعیِ مجازی تبیین میشود که میزان قابل توجهی است. از طرفی، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توئیتر و فیسبوک، علیرغم گسترش در میان کاربران توان تبیین متغیر هویت اجتماعی را نداشتند و بیشترین میزان تبیینکنندگی متعلق به میزان استفاده از یوتیوپ با 295/0 بود که کل تاثیرات این متغیر شامل رابطه مستقیم و غیرمستقیم بود. دومین شبکه اجتماعی تاثیرگذار در تبیین این متغیر نیز سروش بود که برعکس توئیتر، تاثیر معکوس در تبیین هویت اجتماعی جوانان داشت