مقاله پژوهشی
سیّده نیکو حسینی؛ مسعود اسدی؛ مسعود حجازی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 9-32
چکیده
رسانههای اجتماعی مجازی بهطور فزایندهای برای برقراری ارتباط، یادگیری و همکاری مورداستفاده قرار میگیرند و برای برخی از افراد به یک عادت بالقوه مشکلساز و اعتیادآور تبدیل شده اند. از این رو، شناسایی علل گرایش افراد به این شبکهها ضرورت دارد.
پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل گرایش جوانان به شبکههای اجتماعی مجازی به روش پدیدار ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی مجازی بهطور فزایندهای برای برقراری ارتباط، یادگیری و همکاری مورداستفاده قرار میگیرند و برای برخی از افراد به یک عادت بالقوه مشکلساز و اعتیادآور تبدیل شده اند. از این رو، شناسایی علل گرایش افراد به این شبکهها ضرورت دارد.
پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل گرایش جوانان به شبکههای اجتماعی مجازی به روش پدیدار شناختی تفسیری انجام شد. جامعه مورد مطالعه، دختران و پسران عضو شبکههای اجتماعی شهر زنجان بودند. نمونه بررسی شده 15 نفر از جامعه موردنظر بودند که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و مورد مصاحبه نیمهساختار یافته قرار گرفتند. دادههای کیفی به دست آمده گردآوری، ثبت، کدگذاری و طبقهبندی شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کلایزی استفاده شد.
تحلیل تجارب مشارکتکنندگان در مصاحبهها نشان داد 13 عامل جذابیت و تازگی، احساس تنهایی، هیجانخواهی، سرکوب مشکلات فردی، حفظ و تداوم روابط صمیمی، تسهیل روابط بین فردی، ابراز وجود، سرگرمی و وقتگذرانی، آموزش و یادگیری، اطلاعرسانی و اطلاعگیری، تجارت الکترونیکی، همنوایی گروهی و صرفهجویی در گرایش جوانان به شبکههای اجتماعی مجازی مؤثر بوده اند.
بر اساس نتایج حاصله پیشنهاد میشود دختران و پسرانی که به شبکههای اجتماعی مجازی اعتیاد دارند مورد ارزیابی روانشناختی قرارگیرند، مشکلات آنها از قبیل احساس تنهایی و سرکوب درمان شود و هیجانخواهی آنها با روشهای دیگری تعدیل گردد.
علاوه بر آن علل گرایش مثبت جوانان مانند حفظ و تداوم روابط صمیمی، تسهیل روابط بین فردی، آموزش و یادگیری، اطلاعرسانی و اطلاعگیری، تجارت الکترونیکی و صرفهجویی از طرف خانوادهها و نهادهای اجتماعی مورد توجه و تقویت قرار بگیرد.
مقاله پژوهشی
مهدی قانع عزآبادی؛ شادی ضابط؛ محمدمهدی فتورهچی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 33-52
چکیده
شایعه و اشاعه آن از دیرباز وجود داشته و نمایانگر دغدغهها، باورها و افکار هر جامعهای بوده است. با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات و همهگیر شدن آن، انتقال هر نوع پیام از جمله شایعه آسان شده است. جوانان به عنوان بخش قابل توجهی از کاربران این ابزارهای ارتباطی در معرض دریافت و اشاعه بیشتر این شایعات قرار دارند. پژوهش حاضر به بررسی دلایل ...
بیشتر
شایعه و اشاعه آن از دیرباز وجود داشته و نمایانگر دغدغهها، باورها و افکار هر جامعهای بوده است. با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات و همهگیر شدن آن، انتقال هر نوع پیام از جمله شایعه آسان شده است. جوانان به عنوان بخش قابل توجهی از کاربران این ابزارهای ارتباطی در معرض دریافت و اشاعه بیشتر این شایعات قرار دارند. پژوهش حاضر به بررسی دلایل اشاعه شایعه از طریق پیام رسان های موبایلی میپردازد.
هدف تحقیق حاضر، تعمق در این موضوع است که چرا کاربران جوان پیام رسان های موبایلی با علم به این که خبر دریافتی، شایعه، غیرموثق و نامعتبر است اقدام به انتشار فوری و همرسانی آن میکنند.
روش تحقیق در این پژوهش، پدیدارشناسی و جامعه آماری شامل کلیه کاربران 22 تا 35 ساله انواع پیام رسان های تلفن همراه است. بدین ترتیب تعداد 22 نفر به عنوان نمونه به روش گلوله برفی برای مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند و تحلیل محتوای مصاحبهها به روش موضوعی انجام شد.
یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که ابراز وجود و جلب توجه دیگران، استفاده ابزاری از شایعه جهت فتح باب گفتگو و تصور اطلاعرسانی مفید و مفرح از جمله دلایل اساسی مشوق کاربران جوان در بههمرسانی و ترویج شایعه از طریق پیام رسان های موبایلی است. به عبارت دیگر، این تحقیق نشان داد استفاده از این فناوریها جهت رفع نیازها و در بستر اجتماعی جامعه شکل میگیرد.
مقاله پژوهشی
زیلا بهرامی؛ فرزاد زندی؛ مریم اکبری؛ هوشنگ جدیدی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 53-72
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل علی رفتارهای پرخطر براساس سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری با نقش میانجی هویت اخلاقی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی کرمانشاه (2000نفر) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل علی رفتارهای پرخطر براساس سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری با نقش میانجی هویت اخلاقی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی کرمانشاه (2000نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل می دادند. با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری دردسترس، نمونهای به حجم 322 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه «رفتارهای پر خطر از مقیاس رفتارهای پر خطر» (YRBSS)، پرسشنامه «سرمایه اجتماعی» ناهاپیت و گوشال (1998)، پرسشنامه «مسئولیت پذیری کالیفرنیا» (1987) و پرسشنامه «هویت اخلاقی» آکو بینو و رید(2002) استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار و رسم نمودارها) و آمار استنباطی استفاده شد. به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ ، برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از شاخصهای کجی و کشیدگی و به منظور بررسی روابط بین متغیرها از تحلیل مسیر بهره گیری شد. جهت انجام این آزمونها از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد هویت اخلاقی، سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری بر رفتارهای پر خطر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اثر معنی داری دارد. همچنین، هویت اخلاقی برای رابطه سرمایه اجتماعی و رفتارهای پرخطر و همچنین هویت اخلاقی برای رابطه مسئولیت پذیری و رفتارهای پرخطر نقش میانجی جزئی را دارد.
مقاله پژوهشی
محسن کیانی؛ مهرانگیز محمدخانی؛ سوده مقصودی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 73-94
چکیده
ناهنجاری های اجتماعی یکی از پیچیده ترین مسائل و پدیده های انسانی است که از جمله آنها می توان به مصرف مشروبات الکلی اشاره کرد. با توجه به ساختار جمعیتی جوان کشور و رشد فزاینده مصرف مشروبات الکلی در چند سال اخیر و پایین آمدن سن مصرف کنندگان، این پژوهش درصدد بررسی این معضل مهم در کشور ایران بر آمده است. این پژوهش با روش گراندد تئوری و نمونه ...
بیشتر
ناهنجاری های اجتماعی یکی از پیچیده ترین مسائل و پدیده های انسانی است که از جمله آنها می توان به مصرف مشروبات الکلی اشاره کرد. با توجه به ساختار جمعیتی جوان کشور و رشد فزاینده مصرف مشروبات الکلی در چند سال اخیر و پایین آمدن سن مصرف کنندگان، این پژوهش درصدد بررسی این معضل مهم در کشور ایران بر آمده است. این پژوهش با روش گراندد تئوری و نمونه آماری 21 نفری که از طریق روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری انتخاب شده بودند و مصاحبه عمیق با آنها انجام شده است.
یافته ها نشان داد که تجربه زیسته جوانان مصرف کننده الکل در سه مقوله رویدادهای محرک یا مولد، رویدادهای تقویت کننده و بارورهای تقویت کننده جای می گیرد. همچنین، مقوله هسته که از خلال کد گذاری داده ها استخراج گردید، نشان داد که «عادت واره مصرف الکل» هم مبین خصلت و رفتار فردی و هم نوعی فضا یا جو اجتماعی است که در مجموعه ای از رسوم، ارزش ها و نهادهای جمعی عینیت یافته است.
مقاله پژوهشی
محمد بابایی؛ فروغ فتاح مسرور؛ نادر شاکری
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 95-112
چکیده
هدف از این تحقیق، تدوین مدل کیفی توسعه ورزش برای همه در ایران به روش گرندد تئوری بود. این تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی بود و گردآوری اطلاعات به روش آمیخته (کیفی و کمی) انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی (60 نفر)، روسای فدراسیون ها (52 نفر)، مدیران کل ورزش و جوانان استان ها (31 نفر) و کارشناسان عالی وزارت ورزش ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، تدوین مدل کیفی توسعه ورزش برای همه در ایران به روش گرندد تئوری بود. این تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی بود و گردآوری اطلاعات به روش آمیخته (کیفی و کمی) انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی (60 نفر)، روسای فدراسیون ها (52 نفر)، مدیران کل ورزش و جوانان استان ها (31 نفر) و کارشناسان عالی وزارت ورزش و جوانان (200 نفر) تشکیل می دادند (343=N). در بخش کیفی از دو روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی استفاده شد و در بخش کمی، نمونه گیری به صورت غیرتصادفی طبقهای انجام گرفت. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه با استفاده از روش نظریه برخاسته از دادهها (گرندد تئوری) و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار استنباطی، ابتدا در قسمت تطبیقی تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی بر اساس پروتکل گریتون و جونس (2004) و سپس در بخش کمی آن از آزمون تی تک نمونه ای با کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 استفاده شد. در نهایت، نیز بر اساس یافته های حاصل از سوالات تحقیق و با تکیه بر نظریهپردازی بنیادی، مدل کیفی توسعه ورزش همگانی در ایران تدوین و ترسیم شد. در مدل به دست آمده مشخص شده است که برای توسعه ورزش همگانی کشور، مجموعه ای از شرایط علی مورد نیاز است که از آن به عنوان «تقویت محیط حقوقی و قانونی ورزش همگانی» یاد می گردد. به دنبال ایجاد این شرایط علی، باید راهبردهایی با هدف برنامه ریزی و نظارت ملی در ورزش پایه، ورزش بانوان و ورزش اقشار مختلف جامعه تدوین شود که که مجموعه ای از عوامل زمینه ای و مداخله گر بر آنها تاثیر گذارند و آنها را مورد تغییر و اصلاح قرار دهند. بدین ترتیب، انتظار می رود که سطح کارایی و بهره وری ورزش برای همه ارتقا یابد و متعاقب آن، رشد همه جانبه در کشور اتفاق افتاد.
مقاله پژوهشی
فریبا عسگریان؛ شادی مجیدخواه
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 113-128
چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عملکرد استان های کشور در حیطه ورزش قهرمانی معلولان انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع تحلیلی- توصیفی و با هدف کاربردی می باشد. جامعه و نمونه آماری تحقیق برابر و شامل هیئتهای ورزش جانبازان و معلولان 31 استان کشور میباشد. پس از دستهبندی و توصیف دادهها از طریق آمار توصیفی، از آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنف، ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عملکرد استان های کشور در حیطه ورزش قهرمانی معلولان انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع تحلیلی- توصیفی و با هدف کاربردی می باشد. جامعه و نمونه آماری تحقیق برابر و شامل هیئتهای ورزش جانبازان و معلولان 31 استان کشور میباشد. پس از دستهبندی و توصیف دادهها از طریق آمار توصیفی، از آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنف، رگرسیون چند متغیره و تحلیل پوششی دادهها استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که جمعیت معلولان (003/0 p<و 26/3 t=) و تولید ناخالص داخلی (002/0 p<و 42/3 t=) به عنوان پیشبینی کنندههای عملکرد ورزش قهرمانی معلولان قابل استناد هستند. همچنین از مجموع 31 استان کشور، 8 استان جزو استانهای کارآ و 23 استان در زمره استانهای ناکارآ قرار دارند.
با توجه به عدم توانایی یکسان استان های کشور در کسب مدال در سطح ملی و بینالمللی، نیاز توجه ویژه به افزایش تولید ناخالص داخلی و منابع و امکانات استانها و تشویق معلولان به مشارکت ورزشی از اهمیت خاصی برخوردارست.
مقاله پژوهشی
محمد جواد افشاریان؛ محمد رضا اسمعیلی؛ زینت نیک آئین
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 129-144
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر هوش سازمانی و فرهنگی بر خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی بود. این پژوهش در زمره پژوهشهای همبستگی میباشد که جامعه آماری آن را تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان (898 نفر) در سال 1397 تشکیل می دادند. با استفاده از جدول مورگان، تعداد 269 نفر به صورت تصادفی به عنوان ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر هوش سازمانی و فرهنگی بر خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی بود. این پژوهش در زمره پژوهشهای همبستگی میباشد که جامعه آماری آن را تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان (898 نفر) در سال 1397 تشکیل می دادند. با استفاده از جدول مورگان، تعداد 269 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد «هوش سازمانی» آلبرخت(2003)، «هوش فرنگی» آنگ(2007)، «مهارتهای ارتباطی» بارتون جیام(1990) و پرسشنامه «خلاقیت کارکنان» رندسیپ(1979) بود. اعتبار ابزارهای اندازهگیری پس از تأیید متخصصان با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بیشتر از ۷/0 به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش آماری مدل معادلات ساختاری با نرم افزار Amos و SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که هوش سازمانی و فرهنگی به صورت مثبت و مستقیم بر خلاقیت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تأثیر دارند. همچنین، در این پژوهش نقش میانجی مهارتهای ارتباطی نیز در تأثیر هوش سازمانی و فرهنگی بر خلاقیت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس این نتیجه، مهارتهای ارتباطی با ایفای نقش میانجی میتواند شدت اثر هوش سازمانی و فرهنگی کارکنان بر خلاقیت سازمانی را به ترتیب 209/0 و 301/0 افزایش دهند.
با توجه به یافته های پژوهش، پیشنهاد می شود بسترهای لازم برای افزایش مهارتهای ارتباطی با در نظر گرفتن پیشایندهای آن یعنی هوش سازمانی و فرهنگی و سوق دادن آنها به سمت ابتکار و خلاقیت سازمانی از سوی مدیران وزارت ورزش و جوانان فراهم آید.
مقاله پژوهشی
غلامرضا امانی شلمزاری؛ پریوش نوربخش؛ علی زارعی؛ مهوش نوربخش
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 145-162
چکیده
رویا پردازی مطلوب یکی از نیازهای مدیران و سازمانهای امروزی در جهت توسعه خلاقیت و کارآفرینی در سازمانها و همچنین ارتقای پویایی آنها میباشد. به همین دلیل تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی عوامل رویا پردازی مطلوب مدیران سازمانهای ورزشی طراحی گردیده است. روش تحقیق حاضر آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل نخبگان ...
بیشتر
رویا پردازی مطلوب یکی از نیازهای مدیران و سازمانهای امروزی در جهت توسعه خلاقیت و کارآفرینی در سازمانها و همچنین ارتقای پویایی آنها میباشد. به همین دلیل تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی عوامل رویا پردازی مطلوب مدیران سازمانهای ورزشی طراحی گردیده است. روش تحقیق حاضر آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل نخبگان حوزه مدیریت ورزشی بود که بدین منظور تعداد 13 نفر بر حسب روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. جامعه آماری بخش کمی تحقیق را کلیه مدیران ورزشی آگاه به موضوع تحقیق به تعداد 90 نفر تشکیل می دادند که بر اساس روش نمونهگیری کلشمار تمامی آنان به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده های تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان و روش تحلیل عاملی و پایایی آن با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (83/0= α). در بخش تجزیه و تحلیل کمی تحقیق، از روش معادلات ساختاری با رویکرد پیالاس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشانگر 8 عامل هدفگذاری مناسب، قدرت تجسم، کنترل احساسات، شناخت محیط، تسلط بر قوانین، ارزشها و استانداردها، عملیاتینمودن اهداف، شناخت فرصتهای جدید و توان مدیریتی در رویا پردازی مطلوب مدیران موثر بود که قدرت تجسم با میزان تاثیر 970/0 مهمترین عامل تبیین کننده رویا پردازی مطلوب به دست آمد. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد با افزایش آگاهی مدیران سازمانهای ورزشی از آینده متصور از ورزش در سطح جهانی، در جهت رویا پردازی مطلوب آنان جهت هماهنگ نمودن سازمانهای ورزشی با این تغییرات اقدام شود.
مقاله پژوهشی
محمود رسولی هرزند؛ حمید جنانی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 163-176
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزههای حمایت هواداران تیمهای والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه بود. روش تحقیق آن، توصیفی از نوع مقایسهای است که اطلاعات آن به روش میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق برای هر دو تیم به صورت مجزا 384 نفر و در مجموع700 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزههای حمایت هواداران تیمهای والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه بود. روش تحقیق آن، توصیفی از نوع مقایسهای است که اطلاعات آن به روش میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق برای هر دو تیم به صورت مجزا 384 نفر و در مجموع700 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه «انگیزه حمایت تماشاگران» نظری (1391) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط افراد متخصص در حوزه مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ، 86/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون یو من ویتنی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در انگیزههای حمایت هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه وجود دارد؛ به طوریکه انگیزههای حمایت هواداران ارومیه بیشتر از هواداران تبریز میباشد. همچنین، تفاوت معناداری در انگیزههای حمایت (غرور جمعی، وابستگی به تیم، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش، وکالتی، زیباییشناسانه و هویّت قومی) هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه مشهود است؛ به طوریکه غرور جمعی و هویّت قومی هواداران تیم شهرداری تبریز بیشتر از هواداران تیم شهرداری ارومیه است، ولی در بقیه مؤلفهها هواداران تیم شهرداری ارومیه بالاترند. انگیزههای حمایت در هواداران تیم والیبال شهرداری تبریز به ترتیب عبارت اند از: غرور جمعی، هویّت قومی، زیباییشناسانه، وابستگی به تیم، وکالتی، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش.
مقاله پژوهشی
مهدی شریعتی فیض ابادی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 177-196
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای بروز ناهنجاری در ورزشگاههای ایران است. این پژوهش به لحاظ هدف در شمار پژوهشهای کاربردی و از منظر ماهیت جزو پژوهشهای آمیخته بود که در دو مرحله کیفی از نوع تحلیل محتوا و کمی انجام شد. نمونه آماری کیفی شامل تمامی متخصصان و صاحبنظران در زمینه خشونت و هواداری در فوتبال (مدیران ورزشی، اعضای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای بروز ناهنجاری در ورزشگاههای ایران است. این پژوهش به لحاظ هدف در شمار پژوهشهای کاربردی و از منظر ماهیت جزو پژوهشهای آمیخته بود که در دو مرحله کیفی از نوع تحلیل محتوا و کمی انجام شد. نمونه آماری کیفی شامل تمامی متخصصان و صاحبنظران در زمینه خشونت و هواداری در فوتبال (مدیران ورزشی، اعضای هیات علمی، مسئولان کانون هواداران، هواداران و اصحاب رسانه) بود که پس از 17 مصاحبه (بهعنوان نمونه مطالعاتی هدفمند– گلوله برفی) و رسیدن به مرحله اشباع نظری، تمامی مصاحبهها بهمنظور تحلیل بر روی کاغذ نگارش شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه ضمن تحلیل محتوای مصاحبهها و ادبیات پیشینه این حوزه، تعداد 45 مفهوم بعد از دو دور دلفی (FDM) در قالب پرسشنامه به دست آمد که پس از توزیع در میان تعداد 30 نفر از هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی، ضریب پایایی آن 783/0 بهدست آمد. با استفاده از فرمول کوکران برای حجم جامعه نامشخص،250 پرسشنامه در ورزشگاههای غدیر اهواز، عضدی رشت، آزادی تهران، تختی جم و یادگار امام تبریز به عنوان ورزشگاه های ملتهب در هفته ششم لیگ برتر توزیع شد که در نهایت 221 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزارv.22 SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری (LISREL v.8.8) تجزیه و تحلیل شدند که با توجه به ضرایب تاثیر به ترتیب کانون هواداران (67/0)، شرایط ورزشگاهها (60/0)، شرایط فرهنگی (44/0)، شرایط امنیتی (37/0) وضعیت مدیریت (30/0) مهمترین مولفه ها بودند.
به نظر میرسد با توجه به حضور لیدرها در قالب کانون هواداران به عنوان مهمترین مولفه ناهنجاری و تحریک هواداران در ورزشگاه های ایران، ارائه آموزشهای لازم به این گروه از افراد برای مدیریت سکوها در کنار به کارگیری افراد شایسته در این جایگاه بیش از پیش ضروری است.
مقاله پژوهشی
محمدعلی زبردست؛ محمد سلطان حسینی؛ مهدی سلیمی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 197-210
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش آشناییِ مقصد در برندسازی ایران به عنوان مقصد گردشگری ورزشی بود. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی با تکنیک تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی گردشگران ورزشی خارجی سفرکرده به ایران بودند که 360 نفر با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماری در پژوهش مشارکت یافتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش آشناییِ مقصد در برندسازی ایران به عنوان مقصد گردشگری ورزشی بود. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی با تکنیک تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی گردشگران ورزشی خارجی سفرکرده به ایران بودند که 360 نفر با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماری در پژوهش مشارکت یافتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای «آشنایی مقصد» لیو و همکاران (2018)، «تصویر برند مقصد» اندرسون و همکاران (2018) و «نیتهای رفتاری» وو و همکاران (2018) بودند. روایی (محتوا، همگرا و واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن بود که ابزار اندازهگیری از روایی و پایایی مطلوبی برخوردارند. از روش مدلیابی معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج نشان داد که آشنایی مقصد میتواند با ضریب مسیر 83/0 بر تصویر برند مقصد تأثیرگذار باشد و تصویر برند مقصد نیز به دنبال آن، میتواند با ضریب مسیر 68/0 بر نیتهای رفتاری گردشگران تأثیر بگذارد. همچنین، آشنایی مقصد میتواند به طور مستقیم و با ضریب مسیر 63/0، نیتهای رفتاری گردشگران را تحت تأثیر قرار دهد. به عبارتی، با افزایش آشنایی، تصویر مقصد و نیتهای رفتاری گردشگران تحت تأثیر مثبت قرار میگیرند. در نتیجه، این یافتهها نقش آشنایی مقصد در برندسازی مقصد گردشگری را تأیید میکند.
بر اساس یافتهها میتوان پیشنهاد کرد که اگر مقصدهای گردشگری ورزشی ایران به دنبال افزایش سهم خود از بازار گردشگری ورزشی جهان هستند باید به نقش آشنایی به عنوان عامل کلیدی در برندسازی ایران به عنوان مقصد گردشگری ورزشی توجه ویژهای داشته باشند.
مقاله پژوهشی
موسی جلیلی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ مهدی نادری نسب
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 211-236
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی مدل بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای تولیدی ورزشی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری (محدود و نامشخص) پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و اساتید دانشگاهی با تخصص مدیریت کسب و کار در ورزش بود که تعداد 363 نفر نمونه آماری به ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی مدل بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای تولیدی ورزشی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری (محدود و نامشخص) پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و اساتید دانشگاهی با تخصص مدیریت کسب و کار در ورزش بود که تعداد 363 نفر نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط 13 نفر از صاحبنظران تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (964/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است.
نتایج نشان داد که عامل اکوسیستم بازار دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر سیستم شرکت (783/0)، زنجیره فرآیندها (333/0) و عملکرد فرایندها (123/0) می باشد. همچنین، عامل سیستم شرکت اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر زنجیره فرآیندها (481/0) و مدیریت فرایند (129/0) دارد، اما بر عملکرد فرایندها (082/0) اثر معنیداری ندارد. بعلاوه، عامل زنجیره فرآیند اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر عملکرد فرآیندها (709/0)، مدیریت فرایند (508/0) و بلوغ مدیریت فرایندها (393/0) دارد. اثر متغیر عملکرد فرآیند نیز بر مدیریت فرآیندها (199/0) و بلوغ مدیریت فرایند (671/0) مستقیم، مثبت و معنیداری بود. درنهایت، اثر متغیر مدیریت فرآیندها بر بلوغ مدیریت فرایند (070/0) معنیداری نبود. به نظر میرسد که شرکتهای تولیدی ورزشی باید بر اساس تعیین وضعیت بلوغ، جایگاه و موقعیت خویش را در بازار تشخیص دهند و دقیقا موانع و راهکارهای پیشرفت را شناسایی کنند تا در راستای آن تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع مورد نیاز برای رسیدن به مراحل بعدی را تأمین کنند.
مقاله پژوهشی
محمدحسین سنایی؛ فریده اشرف گنجویی؛ حمید سجادی هزاوه؛ زهرا حاجی انزهایی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 237-256
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تبیین و تحلیل سیاستهای زیر ساختی تعیینکننده موثر بر پیشرفت فدراسیونهای راکتی ایران در سطح قهرمانی بود. در این مطالعه یک چارچوب مفهومی ارائه گردید که میتواند برای مقایسه سیاستهای ورزشی قهرمانی فدراسیونهای راکتی استفاده شود.
جامعه آماری شامل روسا و نایب رئیس، دبیر، روسای هییتهای استانی ورؤسای کمیتههای ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تبیین و تحلیل سیاستهای زیر ساختی تعیینکننده موثر بر پیشرفت فدراسیونهای راکتی ایران در سطح قهرمانی بود. در این مطالعه یک چارچوب مفهومی ارائه گردید که میتواند برای مقایسه سیاستهای ورزشی قهرمانی فدراسیونهای راکتی استفاده شود.
جامعه آماری شامل روسا و نایب رئیس، دبیر، روسای هییتهای استانی ورؤسای کمیتههای تخصصی چهار فدراسیون ورزشی راکتی جمهوری اسلامی ایران بودند. روش مورد استفاده نمونهگیری هدفمند بود. نتایج حاصله از تحلیل بار عاملی برای این شاخص برابر با 85 درصد استخراج شد. روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق آزمون رتبهای فریدمن برای رتبهبندی و آزمون تی زوجی وابسته و تکنیک تحلیل مسیر بود. به منظور استخراج بارعاملی هریک از گویههای ابزار اندازهگیری، از روش تحلیل عامل اکتشافی استفاده گردید. پرسشنامه دارای اعتبار صوری و محتوایی بود. نتایج ماتریس همبستگی عوامل برای انجام تحلیل عاملی مناسب بود.
یافتهها نشان داد بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب شاخص زیرساختی ارزیابی عملکرد فدراسیونهای ورزشی راکتی (بدمینتون، تنیس روی میز، تنیس و اسکواش) تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0p<). همچنین بین رتبههای میانگین فدراسیونهای ورزشی راکتی (بدمینتون، تنیس روی میز، تنیس و اسکواش) سیاستهای زیر ساخت ورزشی فدراسیونهای راکتی تفاوت وجود دارد(05/0 p<) .
بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که توجه به عوامل تبیین شده، به خصوص توسعه ورزش قهرمانی و فرآیند استعدادیابی، ضمن تثبیت وضعیت موجود، میتواند به پیشرفت هر چه بیشتر فدراسیونهای راکتی ایران در سطح قهرمانی کمک نماید. همچنین عوامل تبیین شده میتواند به عنوان یک برنامه و نقشه راه توسط دیگر فدراسیونهای ورزشی در جهت پیشرفت هر چه سریعتر مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
محسن هادی طحان؛ سید محمدرضا رشیدی آل هاشم؛ یاسر محمودی؛ حسن گلی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 257-276
چکیده
توسعه گردشگری بر مبنای ورزش در هر منطقهای موجب رونق گردشگری و بالتبع باعث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میشود. در این مقاله تلاش شده است در مرحله نخست عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان لرستان با تأکید بر جاذبههای طبیعی ورزشی شناسایی گردد و در مرحله بعدی این عوامل به جهت اقدامات لازم برای اجرای موفقیتآمیز استراتژیها ...
بیشتر
توسعه گردشگری بر مبنای ورزش در هر منطقهای موجب رونق گردشگری و بالتبع باعث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میشود. در این مقاله تلاش شده است در مرحله نخست عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان لرستان با تأکید بر جاذبههای طبیعی ورزشی شناسایی گردد و در مرحله بعدی این عوامل به جهت اقدامات لازم برای اجرای موفقیتآمیز استراتژیها اولویتبندی شوند.
روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. نمونه تحقیق به صورت تمام شمار از جامعه آماری و به تعداد 120 نفر می باشد. برای دستیابی به اهداف تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته عوامل توسعه گردشگری ورزشی (با تأکید بر جاذبههای طبیعی ورزشی) استفاده شد که روایی پرسشنامه توسط 15 تن از اساتید تأیید و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با 30 نفر آزمودنی دارای آلفای کرونباخ 75/0 محاسبه گردید. همچنین به منظور تحلیل دادهها، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از نرمافزار spss (نسخه 21) استفاده شد.
با توجه به نتایج، جاذبههای مربوط به کوهنوردی و غارنوردی با میانگین رتبه (55/3)، جاذبههای مربوط به ورزشهای آبی و فصلی با میانگین رتبه (26/3) و جاذبههای مربوط به شکار و صید و تپه نوردی و طبیعتگردی به صورت مشترک با میانگین رتبه (87/2) از بالاترین اهمیت در توسعۀ گردشگری ورزشی استان لرستان برخوردار هستند.
با توجه به نتایج تحقیق، امید است سرمایهگذاری در بخش زیرساختی برای جاذبههای طبیعی گردشگری ورزشی از قبیل کوهنوردی و غارنوردی، ورزشهای آبی و فصلی در استان لرستان مورد توجه مدیران در بخش گردشگری قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
بهرام قدیمی؛ فریبا مددی؛ شیوا آزادفد؛ شهلا حجت
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 275-294
چکیده
جایگاه زنان در ورزش حتی در وضعیت برابری سایر شرایط، همواره پایین تر از جایگاه مردان بوده است. هدف این تحقیق، تبیین انگیزه مشارکت ورزشی زنان با میزان گرایش به رفتارهای ناهنجار اجتماعی در رشته های ورزشی راکتی است. از این رو، بانوان ورزشکار رشتههای راکتی که دارای بیمه ورزشی معتبر و جزو آمار رسمی هر فدراسیون هستند، به عنوان جامعه آماری ...
بیشتر
جایگاه زنان در ورزش حتی در وضعیت برابری سایر شرایط، همواره پایین تر از جایگاه مردان بوده است. هدف این تحقیق، تبیین انگیزه مشارکت ورزشی زنان با میزان گرایش به رفتارهای ناهنجار اجتماعی در رشته های ورزشی راکتی است. از این رو، بانوان ورزشکار رشتههای راکتی که دارای بیمه ورزشی معتبر و جزو آمار رسمی هر فدراسیون هستند، به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. با توجه به جمعیت کل زنان ورزشکار در رشته های راکتی که 635 نفر میباشند، حجم نمونه مورد بررسی 239 نفر به دست آمد. در این پژوهش با استفاده از تحلیل داده های به دست آمده و ترکیب روش های کمی و کیفی، از روش های تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شد. آمارههای توصیفی متغیرها با استفاده از سوالات اختصاصی پرسش نامه محقق ساخته و نمره گذاری بر حسب طیف لیکرت استخراج شدند و مقدار شاخص پایایی بر اساس ضریب الفای کرونباخ معادل 799/0 بود. بنابراین چون شاخص به یک نزدیک است، از پایایی کافی برخوردار میباشد. سیستم تحلیل عاملی هم استفاده شد. برای تحلیل عوامل از روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شده است. شاخصهای آماری پرسشنامه تلفیق شده رفتارهای نابهنجار و مشارکت ورزشی تعیین شدند و عاملهای اول تا پنجم دارای مقادیر بالاتر از یک هستند و به ترتیب 006/19، 901/17، 483/13 ، 993/12 و 868/16درصد و روی هم رفته 126/84 درصد واریانس کل را تبیین میکنند. پنج مؤلفه به عنوان عوامل کلیدی پرسشنامه تلفیق شده رفتارهای نابهنجار و مشارکت ورزشی شناسایی شدهاند که میزان اثرات کلی این مولفهها برابر با 126/84 درصد بوده است.
همان طور که بارهای عاملی نشان میدهد میزان کلیه بارهای عاملی بالاتراز5/0 میباشد که بیانگر روایی همگراست. برای بعد روحیه وندالیستی، شاخص ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) در این مدل برابر با 065/0 است که حد مجاز R MSEA، 80/0 است. شاخصهای GFI, AGFI و NFI به ترتیب برابر با 90/0، 90/0 و 91/0 میباشد که نشان دهنده برازش بسیار مناسبی است.
به نظر میرسد هر اندازه توجه به انگیزه مشارکت ورزشی یبشتر می شود، روحیه وندالیستی کاهش می یابد. بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر عدم رابطه بین «مشارکت ورزشی و روحیه وندالیستی» تایید می شود. شدت ارتباط این دو متغیر(402/0-) در سطح پایین و منفی ارزیابی میشود.
مقاله پژوهشی
مونا رضایی؛ احمد حسن زاده؛ کیوان ملا نوروزی؛ مرتضی قالیباف طوسی نژاد؛ بهروز منتقمی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، صفحه 295-310
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط احساس خودسودمندی و توانایی تصویرسازی با عملکرد بازیکنان زن نخبه تنیس روی میز کشوربود. روش نمونهگیری شامل انتخاب 32 نفر از بازیکنان راه یافته به دور پایانی مسابقات انفرادی برای تعیین مقام اول تا سی و دوم از میان 57 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. ابزار اندازهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط احساس خودسودمندی و توانایی تصویرسازی با عملکرد بازیکنان زن نخبه تنیس روی میز کشوربود. روش نمونهگیری شامل انتخاب 32 نفر از بازیکنان راه یافته به دور پایانی مسابقات انفرادی برای تعیین مقام اول تا سی و دوم از میان 57 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه «خودسودمندی» ریزز «تحلیل جسمانی» بندورا (2009)(PSE) (87/0 =α)، پرسشنامه «توانایی تصویرسازی درونی و بیرونی» گلدووینسبرگ (2010) (8/0 =α)، و از تعیین مقام اول تا سی و دوم برای بررسی عملکرد ورزشکاران مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی همبستگی می باشد.طبق یافته های تحقیق، بین احساس خودسودمندی و اجرا و نیز بین توانایی تصویرسازی درونی و اجرا ارتباط معنیداری وجود دارد، ولی بین تصویرسازی بیرونی و اجرا ارتباط معنیداری مشهود نیست و احساس خودسودمندی برآوردکننده نتیجه اجرای مسابقه میباشد. سرانجام میتوان نتیجه گرفت سنجش مهارت های روانی، خود سودمندی و توانایی تصویرسازی درونی و بیرونی در جهت پیشبینی موفقیت ورزشکاران در رشته تنیس روی میز از اهمیت خاصی برخوردار است.