نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر استعدادیابی ورزش دانشآموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روششناسی کیفی با استفاده از نوع تحلیل محتوا، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث استعدادیابی ورزش دانشآموزی و 21 نفر از صاحبنظران تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت گلوله برفی انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبه عمیق جمعآوری شدند. روایی پژوهش بر اساس شش مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی معادل85 درصد گزارش شد. از تجزیه و تحلیل دادهها چهار مقوله اصلی شامل 1)هدف گذاری، 2)عوامل استعدادیابی، 3)موانع استعدادیابی و 4)عوامل ساختاری و 22 زیر مقوله به دست آمد. میتوان بیان داشت که وجود سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانش-آموزی بسیار ضروری است زیرا مشخص شد بحث بودجه، جذب حامیان مالی و سرمایهگذاری در برگزاری برنامه استعدادیابی ورزش دانشآموزی معنای مشخصی ندارد،لذا داشتن یک سیستم مدیریت اطلاعات استعدادیابی به مدیران کمک میکند تا با استفاده از خروجی این سیستم کم و کاستیها را تعیین و نسبت به کسب بودجه مازاد از دیگر ارگانها و یا جذب حامیان مالی اقدام نمایند و قبل از برگزاری برنامه استعدادیابی مطمئن شوند که بودجه کلیه فعالیتها را حمایت میکند و دچار کاستی و بدهی نمیشوند. با توجه به نتایج به موجب اینکه قدرت پیشبینی آزمونهای استعدادیابی برای آینده کافی نیست و پیشبینی عملکردهای تخصصی دشوار است، پیشنهاد میگردد در امر استعدادیابی به اصول مطرحشده در ارتباط با آن توجه شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying effective factors in identifying student sports in a comprehensive information management system
نویسندگان [English]
- Beheshteh Dadgar
- Farideh Ashraf Ganjouei
- mohammadreza esmaeli
چکیده [English]
This investigation was carried out with the aim of recognition of the agents affecting the Iranian studentsport talent identification in the total information management system.The present investigation is fundamental interms of objective and qualitative of content analysis type in terms of methodology in which21 people of pundits were selected by the snowball sampling method and interviewed in depth.Data collection was continued until achievement to the complete data saturation and data analysis was carried out through subject content analysis method. Validity of the research was confirmed on the basis of 6 criteria of Skinner, Edwards and Corbett(2014), i.e. long-term involvement, sustainable observation, re-examination of data acquisition path, checking by participants, triangulation and continuous comparison. Also, reliability was reported using the reliability retest. From data analysis, four major categories including1)target setting,2)talent identification agents,3)talent identification barriers, and4) structural agents and22 sub-categories were obtained. It may be stated that existence of a total information management system for student sport talent identification is very essential because it was specified that the topics of budget, absorbing the financial sponsors, and investment in holding the programs of student sport talent identification did not make sense. Hence, having an information management system for student sport talent identification in country helps managersdetermine the shortcomings using the output of the system, proceed to gain extra budget from other organizations and/or absorb financial sponsors, and assure that the budget supports all activities before holding a student sport talent identification program and that they will not be affected by defects and debts.
کلیدواژهها [English]
- Information Management
- Sport Talent Identification
- Student Sport
شناسایی عوامل موثر استعدادیابی ورزش دانشآموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات
أ)
ب) بهشته دادگر[1]
ج) فریده اشرف گنجویی[2]
د) محمدرضا اسماعیلی [3]
تاریخ دریافت مقاله: 17/3/1399
تاریخ پذیرش مقاله:4/9/1399
مقدمه
ورزش قهرمانی یکی از مبانی اصلی در توسعه ورزش کشور به شمار می آید. تقویت ورزش قهرمانی کشور زمینهساز کسب موفقیت در رقابتهای جهانی و المپیک است (پورکیانی و همکاران، 1396؛ 56، رمضانینژاد و هژبری، 1396: 235). اسدی و همکاران (1396) در بررسی موانع استعدادیابی ورزش کشور به این نتیجه رسیدند که نه طرح اجرایی برای استعدادیابی وجود دارد و نه دستگاه معینی به طور جدی به استعدادیابی ورزشی میپردازد و عوامل مدیریتی و زیربنایی از جمله موانع مهم در استعدادیابی هستند (اسدی و همکاران، 1396: 24). یکی از این موانع، نادیده گرفتن نقش اطلاعات و مدیریت آن در سازمانهای ورزشی میباشد (حسامی و همکاران، 1394). امروزه اطلاعات، مهمترین منبع مدیران بعد از عامل انسانی محسوب میشود. اطلاعات در هر سازمانی مبنای تمام فعالیتها و انجام وظایف و تحقق اهداف سازمان تنها از طریق تسریع و تسهیل جریان اطلاعات امکانپذیر است. به جهت اهمیت این موضوع، سیستم اطلاعاتی مدیریت امروزه جایگاه ویژهای نزد سازمانها یافته است و تمام سازمانهای بزرگ و کوچک سعی در به کارگیری آن دارند. در عرصه ورزشی نیز سازمانهای ورزشی به عنوان ارکان توسعه و تقویت ورزش قهرمانی زمانی در نقش خود موفق خواهند بود که از سیستمهای اطلاعات مدیریت در تصمیمگیریهای خود استفاده نمایند. به همین جهت لازم است که استعدادیابی کشور با برنامهریزی راهبردی، سیاستها و خط مشیها و استفاده از مدلهای استعدادیابی نوین با تکیه بر اطلاعات صورت گیرد و در غیر این صورت درجا زدن به روش سنتی است (اسدی و همکاران، 1396: 25، گلدهیل و همکاران[4]، 2017؛ 95، دیوانی، 2019). رضایی صوفی و همکاران (1396) فقدان یک طرح یکپارچه و ساختارمند برای اجرای استعدادیابی در ورزش کشور و فقدان شیوه و برنامه برای شناسایی رشتههای مستعد ورزشی را از جمله نقاط ضعف استعدادیابی در کشور بیان کردهاند (رضایی صوفی و همکاران، 1396: 119). همچنین نتایج مطالعات ماهلانگو و همکاران[5] (2019) حاکی از آن بود که بودجه ورزش مدارس ناکافی است و بسیاری از مدارس با امکانات ضعیف یا بدون امکانات اداره میشوند. علاوه بر این، بیشتر پاسخدهندگان موافق بودند که مدارس مربی اختصاصی ندارند و این امر توسعه و پرورش استعداد را با مشکل رو به رو میکند. بیشتر مدارس طبق الزامات چارچوب سیاستهای ورزشی را تدوین کردهاند، اما اجرای آنها بسیار ضعیف است. در نتیجه بسیاری از آنها فعالیتهای ورزشی را در تقویم مدرسه یا برنامه سال ادغام نمیکنند (ماهلانگو و همکاران، 2019). بلیک[6] (2016) در پژوهشی خود با عنوان «فرایندها و قوانین مرتبط با اجرای حرکتی» به این مهم دست یافت که راهبرد استعدادیابی باید زمینههای تکنیکال، تاکتیکال، فیزیکی و روانشناختی را در خود گنجانده باشد. کالان[7] (2015) در پژوهشی که هدف از آن شناسایی و توسعه استعداد ورزشی از طریق فرایند مربیگری بود، گزارش کرد که در صورت آشنایی مربیان با شاخصهای استعدادیابی راحتتر میتوان کودکان مستعدد و توانا را شناسایی کرد و در میسر درست قرار داد (کالان، 2015). در این مورد میتوان اذعان داشت که استعدادیابی در ورزش با هدف توسعه ورزش نخبه و تقویت زیرساختهای ورزش کشورها جهت کسب موفقیتهای بینالمللی صورت میگیرد (لارکین و همکاران[8]، 2020) و مسئولیت این امر بر عهده مسئولان ورزش است. بررسیهای انجام شده توسط سازمان تربیتبدنی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 1386و 1387 نشان داد که نه طرح اجرایی برای استعدادیابی در کشور وجود دارد و نه دستگاه معینی به صورت جدی به استعدادیابی میپردازد. همچنین، بین دستگاههای مختلف هماهنگی وجود ندارد و در این مورد بعضی از دستگاهها به صورت جداگانه فعالیت میکنند (نظری و همکاران، 1394: 37). بررسی روند استعدادیابی در کشورهای دیگر نشان میدهد که به کارگیری فناوری اطلاعات و روشهای نوین جمعآوری اطلاعات و پردازش دادهها روند استعدادیابی را تسهیل و موثر میسازد (هوگو[9]، 2004). مدیران ورزشی سازمانهای بزرگ و کوچک نظیر وزارت ورزش و جوانان، اداره کل و فدراسیونهای ورزشی و به تبع آن هیئتها و باشگاههای ورزشی نیز در سطوح مختلف مدیریتی، اجرایی و عملیاتی با حجم وسیعی از اطلاعات در ابعاد اقتصادی، عملیاتی و... رو به رو میباشند و در اکثر مواقع نیازمند تصمیمگیری صحیح با صرف کمترین زمان هستند. لذا نیاز به دسترسی به یک بانک اطلاعاتی که بتواند آنها را در تصمیمگیری با کمترین خطا یاری دهد، احساس میشود (به نقل از قاسم زاده میرکلائی، 1394: 36). سبحانی و همکاران (1392) در بررسی رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیونهای ورزشی ایران به این نتیجه رسیدند که به طور کلی در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات، فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران تا سطح بسیار خوب فاصله دارند (سبحانی و همکاران، 1392: 73). همچنین الماسی و زردشتیان (1397) بیان کردند که سیستم اطلاعات مدیریت میتواند برای ورزش مفید باشد و کمک شایانی به برگزاری با کیفیت رقابتها و رویدادهای ورزشی نماید و بدین صورت در هزینه و زمان صرفهجویی کرد (الماسی و زردشتیان، 1397: 15). به هر حال امروزه فناوری اطلاعات چیزی فراتر از ایجاد ارتباط مستقیم میان افراد از طریق برنامههای کاربردی مانند پست الکترونیک، اتاق گفت و گو، ویدیو کنفرانس و انواع دیگر ابزار گروهی است. فناوری اطلاعات میتواند به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی با ذخیرهسازی و تسهیم دانش، بهترین شیوه برای حفظ سرمایههای فکری در سازمان باشد (سبحانی و همکاران، 1392: 74، بوریکز و همکاران[10]، 2015: 4، سوتیریادو[11]، 2010).
بنابراین به نظر میرسد سازمانهایی مانند فدراسیونهای ورزشی که پیوسته در حال رقابت با رقبای خارجی خود هستند، ناچارند برای حفظ مزیت رقابتی خود توجه ویژهای به موضوع فناوری اطلاعات داشته باشند. در نتیجه، فدراسیونهای ورزشی باید برای پیشرفت در این زمینه کلیه کارکنان و کارشناسان خود را به عنوان نیروی محرکه سازمان با فناوریهای موجود در دنیا آشنا و زمینه آموزشهای پیشرفت و رقابت خارجی را فراهم کنند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر استعدادیابی ورزش دانشآموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات و به منظور گردآوری و مدیریت اطلاعات دانشآموزان مستعد ورزشی در سراسر کشور در گروههای مختلف (سنی، ورزشی، جغرافیایی و ...) انجام میگردد و انتظار میرود نتایج آن بتواند به افزایش کارآیی استعدادیابی به ویژه در سنین پایه کمک شایانی نماید. همچنین نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده سایر فدراسیونهای ورزشی قرار گیرد و تسریع و تسهیل امر استعدادیابی را در پی داشته باشد.
با توجه به مطالب گفته شده به سابقه اجرای طرح به کارگیری سامانه اطلاعات مدیریتی در سازمان ورزشی کشورهای دیگر خواهیم پرداخت. «کمیته ملی کانادا» (2007) توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در ورزش را یکی از مهمترین عملکردهای مثبت خود بیان نمود که اجرای آن کمک بسزایی به توسعه ورزش کرد. این کمیته اعلام کرد برای توسعه ورزش و موفقیت آن باید این فناوریها را گسترش داد (به نقل از عزیزی و همکاران، 1393: 162). رابینسون و پالمر[12] (2011) در پژوهشی در کمیته ملی المپیک زیمباوه بین سالهای 2002 تا 2008، بهرهگیری نا کافی از فناوری اطلاعات و نداشتن وب سایت و پایگاه اطلاعاتی را از ضعفهای عمده آن کمیته بیان کردند (رابینسون و پالمر، 2008: 243). همچنین سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان ورزش دانشگاهی نیجریه (2013) به کار رفته است و ایجاد یک سیستم تعاملی مبتنی بر وب را دنبال میکند. وب سایت ایجاد شده سبب میشود که همه اطلاعات مربوط به مسابقات دانشگاهی نیجریه پدیدار باشد. یک بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات مربوط به مسابقات، جداول، نام ورزشکاران، اطلاعات شخصی ورزشکاران، سن، جنس، روشهای ارتباط با آنها، سطح تحصیلی، تعداد سالهایی که در مسابقات شرکت داشتهاند و اطلاعات پزشکی آنها را حفظ و ارائه می کند. این بانک اطلاعاتی جهت ردیابی افراد و استعدادهای بالقوه ورزشی بسیار مفید است. نمونه دیگر بانک اطلاعاتی جهت استعدادیابی ورزشی در کشور تایلند است (2015) که سبب کاهش زمان مصرفی، ارتباط با سیستم، ارزیابی، اجرای کارآمد، جست و جوی اطلاعات و افزایش کیفیت اقدامات شده است (به نقل از هاشمی، 1399).
دلایل افزایش تقاضا برای سیستمهای اطلاعات در سازمانهای ورزشی را می توان تقسیمبندی کرد:
- در سازمانهای ورزشی پیشرفت در فناوری پردازش اطلاعات موجب افزایش ظرفیت فنی برای جمعآوری و پردازش دادهها گردیده است. در این سازمانها در گذشته انجام این امور مشکل و زمان بر بوده است.
- پیشرفت و توسعه فناوری مخابراتی و ارتباطات ورزشی موجب افزایش اثربخشی توزیع و مبادله اطلاعات در داخل سازمان و نیز بین آنها گردیده است.
- افزایش پیچیدگی محیطی که سازمانهای ورزشی در آن فعالیت دارند و محیطی که تصمیمات در آن اتخاذ میشود، از دیگر دلایل نیاز بیشتر به اطلاعات است. توضیح آنکه در محیطهای ورزشی امروزه مدیران برای تصمیمگیری باید عوامل متعددی را در نظر بگیرند که مستلزم اطلاعات بیشتر است.
- پیچیدگی محیط داخل سازمان نیز تقاضا برای اطلاعات را افزایش میدهد که این امر ناشی از بزرگ و گسترده شدن بیشتر سازمانهای ورزشی و تنوع محصولات و خدمات ورزشی و افزایش تخصص و مهارت و فعالیتهای حرفهای در سازمانهای ورزشی و تحصیلات و آموزش تصمیم گیرندگان است.
امید است نتایج این پژوهش بتواند گامی موثر در این راستا بردارد و سیستم جامع مدیریت اطلاعات (MIS) استعدادیابی ورزش دانش آموزی کشور را در اختیار ذینفعان قرار دهد. با توجه به مطالب گفته شده و اهمیت مدیریت اطلاعات سوال اصلی پژوهش حاضر این است:
چه عواملی بر استعدادیابی ورزش دانشآموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات موثر هستند؟
روش شناسی پژوهش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی، از نظر روش شناسی کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث استعدادیابی ورزش دانشآموزی و 21 نفر از صاحبنظران که رشته تحصیلی و تالیفات علمی آنها با استعدادیابی مرتبط بود و دارای سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در عرصه استعدادیابی بودند، تشکیل می دادند. نمونهگیری به صورت گلوله برفی انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبه عمیق جمعآوری شدند. این پژوهش شامل چندین مرحله بود. ابتدا پژوهشگر بعد از پیادهسازی مصاحبههای انجامشده، کدهای مفهومی را از متن مصاحبهها شناسایی کرد. متن مصاحبهها تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها همزمان و بهطور مستمر با جمعآوری دادهها انجام گرفت. با استفاده از این روش، مفاهیم آشکار و پنهان مشخص شدند. در این پژوهش، سه مرحله کدگذاری: کدگذاری باز[13]، کدگذاری محوری[14] و کدگذاری انتخابی[15] انجام گرفت. در کدگذاری باز، متن هر مصاحبه چند بار خوانده شد و جملات اصلی آن استخراج و بهصورت کدهایی ثبت شدند. در کدگذاری اولیه، پژوهشگر از کلمات مورداستفاده مصاحبهشوندگان و کدهای دلالتکننده (برداشتهای پژوهشگر از گفتهها) استفاده کرد. سپس کدهایی که بهلحاظ مفهومی با یکدیگر مشابه بودند، در یک دسته قرار گرفتند. در فرایند کدگذاری، واحدهای معنایی از بیان و گفتههای مشارکتکنندگان که نشاندهنده تجارب آنها بود، استخراج شدند و پس از کدگذاری و خلاصهکردن دادهها بر اساس تشابهات و تفاوتها، طبقهبندی کدها انجام گردید. طبقات با هم مقایسه شدند و از تحلیل و تفسیر این دادهها، درونمایهها یا مقولههای انتزاعیتر استخراج گردیدند. در کدگذاری محوری، پژوهشگر یک مقوله کدگذاری باز را انتخاب میکند و آن را بهعنوان «مقوله یا پدیده اصلی» در مرکز فرایند قرار میدهد. سپس سایر مقولههای مرتبط با آن را در آن دسته میگذارد. در این مرحله، کدها و دستههای اولیه که در کدگذاری باز ایجاد شدند، با یکدیگر مقایسه گردیدند و علاوه بر ادغام موارد مشابه، دستههایی که به یکدیگر مربوط میشدند، حول محور مشترکی قرار گرفتند. برای توسعه مفاهیم در مرحله کاستن، طبقههایی که با هم ارتباط داشتند، در یک طبقه قرار گرفتند. در مرحله آخر، فرایند کدگذاری انتخابی اجرا شد. در این مرحله، طبقهای که بیشترین فراوانی را داشت، متغیر اصلی در نظر گرفته شد. در این پژوهش، استعدادیابی ورزش دانشآموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات، مقوله اصلی در نظر گرفته شد و بقیه متغیرها، حول محور آن قرار گرفتند. روایی پژوهش بر اساس شش معیار درگیری طولانی مدت (افزایش حساسیت نظری، مشارکت عملی و ارتباط با مشارکتکنندگان برای ارزیابی برداشتهای محقق)، مشاهده پایدار (مشارکت عملی محقق و حضور در محیط مشارکت و اکتشاف جزئیات تجارب مشارکت کنندگان)، بازرسی مجدد مسیرکسب اطلاعات (انجام بازرسی ادواری اطلاعات و کدهای به دست آمده به جهت پیشگیری از سوگیری و اطمینان از صحت، توسط محقق و یک همکار (دانشجوی دکتری) آشنا به موضوع مورد پژوهش)، چک کردن با مشارکت کنندگان (بررسی اطلاعات به دست آمده به کمک گروه تحقیق و نظرسنجی از مصاحبه شوندگان در زمینه نتایج)، مثلثسازی (استفاده از منابع متعدد برای جمعآوری دادهها) و مقایسه مستمر (مقایسه دادههای به دست آمده از منابع مورد بررسی با سایر منابع به صورت مستمر در تمام طول تحقیق) اسکینر، ادواردز و کوربت[16] (2014) مورد تایید قرار گرفت. همچنین با استفاده از پایایی بازآزمون پایایی 85 درصد گزارش شد.
× |
تعداد توافقات |
× |
2 |
= |
درصد پایایی باز آزمون |
|
تعداد کل کدها |
جدول 1: میزان درصد پایایی از طریق روش کدگذاری مجدد
ردیف |
شماره مصاحبه |
تعداد کل کدها |
تعداد توافقات |
پایایی |
1 |
P5 |
7 |
3 |
85/0 |
2 |
P11 |
10 |
4 |
80/0 |
3 |
P19 |
11 |
5 |
90/0 |
جمع |
28 |
12 |
85/0 |
یافتههای پژوهش
در این پژوهش 11 نفر از مصاحبه شوندگان جزو عوامل اجرایی در سازمانها و 10 نفر از آنان عضو هیئت علمی دانشگاه بودند. گروه کانونی این پژوهش را هم این افراد تشکیل دادند.
جدول 2: نمونه استخراج کد از مصاحبه در مرحله کدگذاری باز
کد مصاحبه شونده |
متن مصاحبه |
کد باز |
P5 |
به نظر من، یکی از مهم ترین کارهایی که در استعدادیابی باید انجام شود، تعیین گروههای سنی است. بعد از این کار، تعیین رشتههای ورزشی در اولویت قرار دارد. برای شروع باید نحوه کشف استعدادهای ورزشی عوض شوند. باید گزینش استعداد تغییر یابد. برای این کار امکانات و تجهیزات مورد نیاز است. باید وزارت آموزش و پرورش و دولت نیز از طرح استعدادیابی دانش آموزان حمایت کنند. |
«تعیین گروههای سنی» «تعیین رشتههای ورزشی» «نحوه کشف استعداد» «گزینش استعداد» «امکانات و تجهیزات» «حمایت وزارت آموزش و پرورش از استعدادیابی دانشآموزان» «حمایتهای دولت از استعدادیابی دانش آموزان» |
جدول 3: استخراج زیر مقولهها و مقولهها
کد گذاری اولیه |
زیر مقوله |
مقوله اصلی |
ابلاغیهها در مورد استعدادیابی ورزشی |
اسناد بالا دستی |
هدفگذاری |
دستورات در مورد استعدادیابی ورزشی |
||
آیین نامه کشوری در مورد استعدادیابی |
آیین نامهها |
|
آیین نامه بین المللی در مورد استعدادیابی |
||
اطلاعات دانشآموزان |
ثبت نام دانشآموزان |
|
تعیین جنسیت افراد شرکتکننده |
سطح بندی |
هدفگذاری |
تعیین گروههای سنی |
||
تعیین رشتههای ورزشی |
||
سیستم زمانبندی |
برنامه مدون |
|
ساختار سازمانی استعدادیابی ورزشی دانشآموزان کشور |
ستاد |
|
سمت افراد در استعدادیابی ورزشی |
||
وظایف افراد در استعدادیابی ورزشی |
||
نحوه کشف استعداد |
مراحل استعدادیابی |
عوامل استعدادیابی |
پیش بینی عملکرد |
||
ارائه آموزشهای مناسب |
||
گزینش استعداد |
||
سخت افزاری |
پشتیبانی و حمایت از ورزشکاران مستعد
|
|
محیط ورزشی مناسب جهت استعدادیابی |
||
امکانات و تجهیزات |
||
نرم افزاری |
||
حمایتهای دولت از استعدادیابی دانش آموزان |
||
حمایتهای بخش خصوصی از استعدادیابی دانش آموزان |
پشتیبانی و حمایت از ورزشکاران مستعد |
عوامل استعدادیابی |
حمایت وزارت آموزش و پرورش از استعدادیابی دانشآموزان |
||
حمایتهای فدراسیونهای ورزشی از استعدادیابی دانشآموزان |
||
هماهنگی امور توسط مدیر ورزشی در امر استعدادیابی |
||
رضایت برای دانشآموزان در فرآیند استعدادیابی |
||
استفاده از مربیان با دانش در امر استعدادیابی |
||
حمایت والدین از دانش آموزان |
||
مرحله مقدماتی استعدادیابی ورزشی |
مراحل سنی استعدادیابی دانش آموزان |
|
مرحله ثانویه استعدادیابی ورزشی |
||
مرحله نهایی استعدادیابی ورزشی |
||
وضعیت بهداشتی و تندرستی دانش آموزان |
الزمات اولیه
|
|
وضعیت تحصیلی دانشآموزان |
||
قابلیت اجتماعی شدن دانشآموزان |
||
ساختار جسمانی دانش آموزان |
||
بررسی ویژگیهای جسمانی |
الزمات ثانویه |
|
دوره تمرینی مناسب |
الزمات ثانویه |
عوامل استعدادیابی |
شناسایی و اندازهگیری ویژگیهای جسمانی و بدنی |
مولفههای استعدادیابی
|
|
شناسایی و اندازهگیری عملکرد ادراکی- حرکتی |
||
شناسایی و اندازه گیری توانایی یادگیری مهارت های ورزشی |
||
شناسایی و اندازهگیری ویژگیهای روانی و عاطفی |
||
شناسایی و اندازهگیری عوامل ناملموس |
||
شناسایی و اندازهگیری ویژگیهای آنتروپومتریکی |
||
توانایی تشخیص ورزشکاران مستعد در سنین پایین |
عوامل اثرگذار بر موفقیت برنامه استعدادیابی |
|
توانایی پیش بینی رشد و تکامل جسمانی ورزشکار |
||
کسب ضمانت جهت حمایتهای پس از فرایند استعدادیابی از والدین |
||
کسب ضمانت جهت حمایتهای پس از فرایند استعدادیابی از مربیان |
||
کسب ضمانت جهت حمایتهای پس از فرایند استعدادیابی از فدراسیونهای ورزشی و وزارت ورزش کشور |
||
ایجاد انگیزه جهت شرکت ورزشکار مستعد در رشته ورزشی مورد نظر |
||
توانایی گسترش و ارتقای سطح علمی مربیانی |
||
آزمونهای پیکر سنجی |
آزمونها و ابزارهای اندازهگیری مورد نیاز جهت سنجش مولفههای استعدادیابی |
|
آزمونهای زیست ـ حرکتی |
||
آزمونهای فیزیولوژیکی |
||
آزمونهای روانی ـ حرکتی |
||
آزمون های روان شناختی |
||
عوامل ژنتیکی پایه |
نقش وراثت و محیط در استعدادیابی |
|
عوامل محیطی |
||
دانش و تخصص مربیان استعدادیابی ورزشی |
نقش مربیان تربیت بدنی در فرایند استعدادیابی |
|
توجه به کمبود منابع اقتصادی و امکانات کشور در مدارس |
||
اطلاعات مربوط به مربیان از نظر روانی و اجتماعی |
||
هماهنگیهای بین ارگانهای مجری استعدادیابی دانشآموزان |
وجوه مشترک نظام های استعدادیابی |
|
نظامهای ارزیابی استعداد |
||
عوامل ساختاری و فرایندی |
موانع بنیادی |
موانع استعدادیابی |
کمبود امکانات مالی و مادی |
||
کمیتههای تخصصی |
||
نبود برنامه اصولی برای استعدادیابی |
||
آشنا نبودن با روشهای علمی استعدادیابی |
||
تربیت نکردن افراد متخصص |
||
مدنظر قرار ندادن اصول پرورش بلندمدت |
||
نبود شبکههای حمایتی |
||
نبود فضای فیزیکی مناسب در مدارس |
||
موانع محیطی |
موانع عملیاتی |
|
موانع فنی |
||
موانع آموزشی |
||
موانع اقتصادی |
||
موانع ساختاری |
||
موانع فردی |
||
موانع فرهنگی |
||
وظایف هر یک از ارگانها در زمینه استعدادیابی ورزشی |
شرح عملیات
|
عوامل ساختاری |
ارائه دادن اطلاعات مختلف استعدادیابی ورزشی |
||
چکونگی انجام فرآیند استعدادیابی به وسیله معلمان |
||
چکونگی انجام فرآیند استعدادیابی توسط باشگاهها |
||
فرصت مجدد برای نوآموزان مستعد |
پیشنهادات |
عوامل ساختاری |
جذب حامیان مالی |
||
بهبود زیرساختها و امکانات مورد نیاز استعدادیابی |
||
حمایت رسانهها از استعدادیابی ورزشی دانش آموزان |
||
حمایت مدیران ارشد ورزش کشور از استعدادیابی |
||
حمایت خانواده از استعدادیابی ورزشی دانش آموزان |
||
ارائه خدمات پزشکی رایگان |
اطلاع رسانی |
|
نتایج استعدادیابی دانشآموزان کشور در هر دوره |
||
مزایا و تسهیلات برای دانش آموزان مستعد |
||
اطلاعرسانی استعدادیابی ورزشی به شرکتکنندگان |
نتایج حاصل از کدگذاری بیانگر این است که چهار مقوله اصلی شامل 1) هدف گذاری، 2) عوامل استعدادیابی، 3) موانع استعدادیابی و 4) عوامل ساختاری و 22 زیر مقوله در شکلگیری سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانشآموزی ایران نقش دارند.
بحث و نتیجهگیری
یکی از مفاهیم بسیار مهم در علوم ورزشی و تربیتبدنی، فرآیند شناسایی استعداد است. معنای لغوی شناسایی استعداد ورزشی، انتخاب افرادی است که در مقایسه با سایرین، توانایی بیشتری برای انجام مهارتهای یک رشته ورزشی خاص دارند. امروزه، همه کشورهای دنیا برای کسب مدالهای طلا، نقره و برنز رقابتهای جهانی و المپیک برنامهریزیهای زیربنایی چشمگیری میکنند. در طی نیم قرن گذشته مربیان ورزشی، متخصصان علم تمرین و دانشمندان علوم ورزشی همواره به طور غیررسمی و سنتی و از دهه 1970 میلادی به بعد به شکل رسمی و علمی تلاش نمودهاند تا استعدادهای ورزشی را در رشتههای مختلف ورزشی شناسایی و گزینش نمایند و با اجرای برنامههای آموزشی از پیش تعیین شده و مبتنی بر تواناییهای ذاتی آنان را تربیت و پرورش دهند (هاشمی، 1399). به این منظور مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثربر استعدادیابی ورزش دانشآموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات انجام شد.
نتایج حاصل از کدگذاری بیانگر این است که چهار مقوله اصلی شامل 1) هدف گذاری، 2) عوامل استعدادیابی، 3) موانع استعدادیابی و 4) عوامل ساختاری در شکلگیری سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانشآموزی ایران نقش دارند. نتایج نشان داد یکی از مقولههای اصلی استعدادیابی ورزش دانشآموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات، «هدفگذاری» میباشد. در این پژوهش مفاهیم تشکیلدهنده هدفگذاری استعدادیابی شامل عوامل 1) اسناد بالا دستی، 2) آیین نامهها، 3) ثبت نام دانشآموزان، 4) سطح بندی، 5) برنامه مدون و 6) ستاد میباشد. زمانی که افراد مستعد به درستی شناسایی نشوند و عمل انتخاب استعدادهای برتر نیز از بین این افراد صورت نگیرد میتوان گفت که فرایند استعدادیابی در مسیر درستی حرکت نکرده است.
نتایج پژوهش حاکی از آن بود که یکی دیگر از مقولههای اصلی استعدادیابی ورزش دانشآموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات، «استعدادیابی» است. با فروپاشی تدریجی نظام سرسخت و تا اندازه ای غیراخلاقی رایج در کشورهای اروپایی شرقی در زمینه شناسایی و گزینش استعدادهای ورزشی و تربیت اجباری آنها به منظور بهره کشی در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی نظام حکومتی، تا حدی از ناپسندی و زشتی افکار عمومی در جهان نسبت به این امر زدوده شد. لذا امروزه شاهد آنیم که بیشتر کشورهای صنعتی و توسعه یافته در دنیا به طرق مختلف سعی در تربیت و معرفی قهرمانان ورزشی به عنوان نمادی از پیشرفت و توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی خود دارند. از سوی دیگر، بالا بودن هزینههای زمانی و مالی تربیت ورزشکاران زبده و کارآمد، دستاندرکاران امور ورزشی را وادار به شناسایی افراد برتر در رشته های ورزشی خاص کرده است؛ به طوری که تعداد محدودی از کودکان و نوجوانان را که استعداد بیشتری در ورزش مورد نظر دارند، انتخاب می کنند و سالهای متمادی به پرورش و تربیت آنان میپردازند. عوامل استعدادیابی و گزینش افراد برتر در ورزش، از طرفی فرصتی در اختیار مربیان و متخصصان قرار میدهد تا هزینه و وقت خود را صرف تعداد محدودی از ورزشکاران کنند و به صورت بهینه با گروه ویژهای به تمرین بپردازند؛ از سوی دیگر، در این وضعیت ورزشکارانی که شانس موفقیت بیشتری دارند انتخاب می شوند و فرصت زیادی برای تمرین و ممارست پیدا میکنند که پیامد آن تربیت قهرمانان آینده خواهد بود. با توجه به نظر صاحبنظران در این پژوهش و بررسی اسنادی که انجام گرفت مشخص گردید که عوامل استعدادیابی مشمول مراحل استعدادیابی، پشتیبانی و حمایت از ورزشکاران مستعد، مراحل سنی استعدادیابی دانشآموزان، الزمات اولیه، الزمات ثانویه، مولفههای استعدادیابی، عوامل اثرگذار بر موفقیت برنامه استعدادیابی، آزمونها و ابزارهای اندازهگیری مورد نیاز جهت سنجش مولفههای استعدادیابی، نقش وراثت و محیط در استعدادیابی، نقش مربیان تربیتبدنی در فرایند استعدادیابی، وجوه مشترک نظامهای استعدادیابی میباشد. مهمترین این عوامل، پشتیبانی و حمایت از ورزشکاران مستعد، عوامل اثرگذار بر موفقیت برنامه استعدادیابی و نقش مربیان تربیتبدنی در فرایند استعدادیابی بود.
از مهمترین مقولههای اصلی استعدادیابی ورزش دانشآموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات، «موانع استعدادیابی» میباشد. یکی از این موانع به گواه کارشناسان و با بررسیهای که در اسناد مربوط به عمل آمد، موانع بنیادی است. موانع بنیادی در این پژوهش شامل عوامل ساختاری و فرایندی، کمبود امکانات مالی و مادی، کمیتههای تخصصی، نبود برنامه اصولی برای استعدادیابی، آشنا نبودن با روشهای علمی استعدادیابی، تربیت نکردن افراد متخصص، مدنظر قرار ندادن اصول پرورش بلندمدت، نبود شبکههای حمایتی و نبود فضای فیزیکی مناسب در مدارس بود. این موانع همواره در محیطهای استعدادیابی و در فرایند استعدادیابی وجود دارند. یکی از راههای مؤثر بر کنترل اثر این موانع استفاده از برنامهریزیهای سیستماتیک و پویا میباشد که بتواند محیط و شرایط استعدادیابی را پیشبینی کند. هر اندازه متولی امر استعدادیابی در این راه موفق تر عمل کند و بتواند شرایط زمینهای را که همواره قابل کنترل نیست پیشبینی نماید، این احتمال وجود دارد که این مانع چندان بر سر راه فرایند استعدادیابی مشکل آفرینی نکند. با این حال بخش اعظمی از مشکلات استعدادیابی به طرح استعدادیابی مربوط میشود که در بخشهای تدوین، اجرا و ساختار مورد توجه قرار گرفته است. از میان موانع تدوین طرحهای استعدادیابی میتوان به کمبود امکانات مالی و مادی، نبود برنامه اصولی برای استعدادیابی، آشنا نبودن با روشهای علمی استعدادیابی و تربیت اشاره کرد. در این بین نبود کمیتههای تخصصی، نبود برنامه اصولی برای استعدادیابی، تربیت نکردن افراد متخصص، نبود شبکههای حمایتی و نبود فضای فیزیکی مناسب در مدارس نسبت به سایر مفاهیم اهمیت بیشتری داشتند؛ به این معنی که عوامل نامبرده پیشترین سهم را در موانع سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانشآموزی داشتند. لذا لازم است برای رفع موانع استعدادیابی بیشتر بر روی این عوامل تمرکز شود. ضمن پرداختن به موانع بنیادی لازم است موانع عملیاتی نیز مورد توجه قرار گیرد. در این مطالعه این موانع شامل موانع محیطی، موانع فنی، موانع آموزشی، موانع اقتصادی، موانع ساختاری، موانع فردی و موانع فرهنگی است. موانع فنی، موانع اقتصادی، موانع ساختاری و موانع فرهنگی مهمترین موانع عملیاتی بودند. این یافتهها تاحدودی با نتایج مطالعه دوستداری (1391) همخوان است. نتایج مطالعات دوستداری (1394) نشان داد که مهمترین مشکلات استعدادیابی در فوتبال به ترتیب عبارت اند از: کمبود امکانات مالی و مادی برای استعدادیابی فوتبال، نبود کمیتههای تخصصی استعدادیابی در باشگاهها، نداشتن برنامه اصولی برای استعدادیابی فوتبال، آشنا نبودن با روشهای علمی استعدادیابی و تربیت نکردن افراد متخصص در امر استعدادیابی توسط سازمانهای مربوطه. همچنین حسینی و همکاران (1392) در زمینه بررسی و شناسایی عوامل راهبردی (نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید)، استعدادیابی در ورزش قهرمانی جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیدند که استعدادیابی در ورزش قهرمانی کشور با وجود برخورداری از نقاط قوت و فرصتهایی همچون: کثرت جمعیت جوان سرشار از استعداد در کشور، وجود اساتید متخصص و دانشکدههای تربیتبدنی در کلیه مراکز استانی و برخی شهرستانهای کشور، توجه مسئولان کشور به ورزش قهرمانی، وجود دفتر استعدادیابی در سازمان تربیت بدنی، وجود پایگاههای ویژه استعدادیابی و قهرمانی در ادارات تربیت بدنی مراکز استانها با ضعفها و تهدیدهایی از قبیل فعال نبودن وزارت آموزش و پرورش در امر استعدادیابی، نبود نظام آمایش و قطب بندی ورزشها در نقاط مختلف کشور، فقدان طرح یکپارچه، اجرایی و ساختارمند در استعدادیابی، کمبود امکانات و تجهیزات مناسب برای استعدادیابی، سهم اندک باشگاههای ورزشی در پرورش استعداد، تقدم اقدامات سلیقهای بر اجرای برنامههای راهبردی در بین برخی از مدیران ورزش کشور و تمرکز مسئولان ورزش کشور و رسانههای گروهی بر نتیجهگرایی در ورزش به جای فرایند گرایی، مواجه میباشد (حسینی و همکاران، 1392: 30).
آخرین مقوله اصلی استعدادیابی ورزش دانشآموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات عوامل ساختاری میباشد. در این پژوهش منظور از عوامل ساختاری عواملی است که فرایند استعدادیابی را تسهیل میکنند و به عنوان محرکی مؤثر سبب میشوند برایند استعدادیابی مطلوب باشد. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که سه زیر مقوله 1) شرح عملیات، 2) پیشنهادات و 3) اطلاع رسانی از عوامل ساختاری هستند. مدل شماتیک کدگذاری محوری عوامل ساختاری هم نشان داد زیر مقوله «پیشنهادات» مهمترین عوامل ساختاری استعدادیابی در ورزش دانشآموزی کشور میباشد. این یافته تا حدودی با یافتههای مطالعه روشنی (1394) همخوان است. همچنین یافتههای مطالعه کالان (2015) در زمینه شناسایی و توسعه استعداد ورزشی از طریق فرایند مربیگری نیز نشان داد که در صورت آشنایی مربیان با شاخصهای استعدادیابی، راحتتر میتوانند کودکان مستعدد و توانا را شناسایی کنند و در میسر درست قرار دهند که تأیید کننده یافتههای این پژوهش میباشد.
با توجه به مطالب یاد شده میتوان گفت که وجود سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانشآموزی کشور بسیار ضروری است، زیرا در مصاحبه با صاحبنظران مشخص شد بحث بودجه، جذب حامیان مالی و سرمایهگذاری در برگزاری برنامه استعدادیابی ورزش دانشآموزی ما معنای مشخصی ندارد؛ یعنی برای برنامه استعدادیابی ورزش دانشآموزی از قبل سرمایهگذاری و بودجه مشخصی که همه موارد را پوشش دهد وجود ندارد یا اگر هم بودجه ای تخصیص داده شود بسیار ناچیز است. لذا داشتن یک سیستم مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانشآموزی کشور به مدیران کمک میکند تا با استفاده از خروجی این سیستم کم و کاستیها را تعیین و نسبت به کسب بودجه مازاد از دیگر سازمان ها و یا جذب حامیان مالی اقدام نمایند و قبل از برگزاری برنامه استعدادیابی ورزش دانشآموزی مطمئن شوند که بودجه کلیه فعالیتها را حمایت میکند و دچار کاستی و بدهی نمیشوند. درواقع، سرمایهگذاری در امر استعدادیابی در ورزش موجب میشود استعدادهای جدیدی در رشتههای مختلف کشف شوند و با برنامهریزی برای این استعدادهای ورزشی کشف شده ،آینده رشتههای ورزشی در کشور تضمین گردد. قاسمی (1394) بیان داشته است که در ورزش کشف افراد با استعداد و گزینش آنها در سنین پایین و سپس هدایت، کنترل و ارزیابی آنها در صعود به بالاترین سطح از مهارت اهمیت زیادی دارد. فراگیر شدن ورزش و اهمیت آن در مناسبات بین المللی، توجه فراوانی از ناحیه دولتها را متوجه این پدیده ساخته است. موفقیت کشورها در میادین ورزشی علاوه بر تاثیرات اجتماعی و اقتصادی، نمادی از ثبات و توانمندیهای همه جانبه آن کشورها محسوب میشود و یکی از علل سرمایهگذاری بالای کشورها در ورزش قهرمانی و حرفهای، از این مورد نشات میگیرد (قاسمی، 1394). به جز بحث بودجه که با سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانشآموزی کشور میتوان به خوبی آن را مدیریت کرد، بحث هماهنگی و نیز گرفتن بازخورد از فعالیتها و بازتاب آن در فعالیتهای آتی سبب میشود وجود ارزشمند این سیستم بیش از پیش در سازمانهای ورزشی احساس گردد. علاوه بر مزایای یاد شده، این سیستم زمان انجام کارها را بسیار کاهش خواهد داد، زیرا در پی هماهنگی بین بخش مختلف برگزاری برنامه استعدادیابی ورزش دانشآموزی از دوباره کاریها جلوگیری می کند. همچنین با ثبت اطلاعات برگزاری یک رویداد، در آینده و هنگام برگزاری رویدادی دیگر به راحتی میتوان بدان مراجعه و تنها اطلاعات آن را به روز رسانی و استفاده نمود. مزیت دیگرآن که خروجی حاصل از اطلاعات این سیستم، کم و کاستیها و نقاط ضعف و قوت را به مدیران یادآور میشود که خود مبنای خوبی برای تصمیمگیری با کیفیت است.
از آنجا که موانع استعدادیابی، فرایند استعدادیابی را با چالش روبه رو میکنند، پیشنهاد میگردد این موانع مرتفع گردند. برای تحقق چنین هدفی، داشتن برنامه اصولی برای استعدادیابی، ارائه طرحی جامع در جهت استعدادیابی و تخصیص منابع مالی کافی و وافی به امر استعدادیابی و برقراری ارتباط سازنده بین نهادهای متولی استعدادیابی میتواند مؤثر باشد. به موجب اینکه فرایند استعدادیابی یک فرایند پیچیده، زمانبر و هزینهبردار است و انجام آن مستلزم برایند مطلوب است، پیشنهاد میگردد محرکهای تسهیلکننده این فرایند بیش از پیش تقویت شود. برای این منظور باید از تجربیات کشورهای صاحب سبک در امر استعدادیابی ورزش دانشآموزی استفاده شود، امکانات و ابزار بروز تأمین گردد، نیروی انسانی متخصص که بتواند در امر استعدادیابی فعالیت کند پرورش یابد و مدارسی که به صورت ویژه و تخصصی به برخی رشتههای ورزشی می پردازند، احداث گردد. از آنجا که قدرت پیش بینی آزمونهای استعدادیابی برای آینده کافی نیست و پیش بینی عملکردهای تخصصی دشوار است، پیشنهاد میگردد در امر استعدادیابی به اصول مطرح شده توجه شود.
منابع
- ابراهیم، خسرو و حلاجی، محسن. (1383). آشنایی با مبانی نظری فرایند استعدادیابی ورزش. تهران: بامداد کتاب
- اسدی، نوید؛ گودرزی، محمود؛ سجادی، سیدنصرالله و علی دوست قهفرخی، ابراهیم. (1396). «بررسی موانع استعدادیابی در ورزش ایران». رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. ۵ (۱۸)، صص ۲۳-32.
- پورکیانی، محمد؛ حمیدی، مهرزاد؛ گودرزی، محمود و خبیری، محمد. (1396). «تحلیل اثرگذاری ورزش حرفهای و قهرمانی بر توسعه ورزش». مطالعات مدیریت ورزشی. 9 (43)، صص 55-72.
- حسامی، شادی؛ اشرف گنجویی، فریده و زارعی، علی. (1394). «طراحی سیستم اطلاعات مدیریت الکترونیک داوطلبان ورزشی ایران و ارائه الگوی تحلیل نیازمندیها». رساله دکتری، دانشکده تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
- حسینی، سید شاهو؛ قربانیان رجبی، آسیه؛ حمیدی، مهرزاد و سجادی، سیدنصرالله. (1391) . «شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصتها و تهدیدهای استعدادیابی در ورزش قهرمانی جمهوری اسلامی ایران و تنگناها و چالش های فراروی آن». نشریه مدیریت ورزشی. شمارۀ 41 ، صص 29-54.
- دوستداری خسروخانی، سجاد. (1391). «تدوین شاخصهای استعدادیابی فوتبال و ارائه راهکارها برای پرورش استعدادها از نظر مربیان ردههای پایین استان تهران». پایان نامه ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
- دوستداری، سجاد؛ اشرف گنجویی، فریده و سهیلی، بهزاد. (1394). «بررسی مشکلات استعدادیابی فوتبال». مدیریت ورزشی7 (4)، صص 621-635.
- رضایی صوفی، مرتضی؛ فراهانی، ابوالفضل و شعبانی، عباس. (1396). «تحلیل محیطی ورزش حرفهای کشور». فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 6 (1)، صص 108-118.
- رمضانینژاد، رحیم و هژبری، کاظم. (1396). «مبانی توسعه ورزش و کاربرد آن در ورزش ایران». مجلس و راهبرد. 24 (91)، صص 233- 263.
- روشنی، فرناز. (1394). «استعدادیابی در ورزش بسکتبال دختران متوسطه اسلامشهر تهران». پایان نامه ارشد تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی.
- سبحانی، یزدان؛ هنری، حبیب؛ شهلایی، جواد و احمدی، علیرضا. (1392). «رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون های ورزشی». نشریه مدیریت ورزشی. 5 (2)، صص 55-73.
- عزیزی، بیستون؛ مهرابی کوشکی، علی و جلالی فراهانی، مجید. (1392). «بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران». مدیریت ورزشی. 5 (3)، صص 161-174.
- قاسمزاده میرکلائی، ابراهیم. (1394). «بررسی موانع موفقیت و تداوم اجرای طرح ملی استعدادیابی فدراسیون دوومیدانی ایران». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 4 (2)، صص 35-47.
- قاسمی، فرزین. (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر پرورش استعدادهای ورزشکاران شنا ایران». پایان نامه ارشد تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ایران.
- الماسی، سمانه و زردشتیان، شیرین. (1397). «طراحی سیستم اطلاعات مدیریت رویدادهای ورزشی در ادارات ورزش و جوانان». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. 6 (22)، صص 15-28.
- نظری، فرهاد؛ یوسفی، بهرام و عیدی، حسین. (1394). «مقایسه و تعیین اولویت عوامل ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی از منظر ذینفعان». دو فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش. 5 (1)، صص 19-36.
- هاشمی، آذر. (1399). «تدوین برنامه راهبردک استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران». رساله دکتری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
- Blake, R. (2016). Digging for diamonds: Talent identification process values potential over performance. Connected Coaches.
- Buekers, M., Borry, P., & Rowe, P. (2015). “Talent in sports. Some reflections about the search for future champions”. Movement & Sport Sciences-Science & Motricité, (88), 3-12.
- Callan, M. ( ). The scientific identification and development of talent.
- Candel, V. (2011). “Information system in management4th edition Belmont California wad way publishing”.44 No9:431-435
- Devaney, D. (2019). “An Examination of Athlete Lifestyle Support for Elite Youth Cricketers on a National Development Program”. Doctoral dissertation, Liverpool John Moores University.
- Gledhill, A., Harwood, C., & Forsdyke, D. (2017). “Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review”. Psychology of Sport and Exercise, 31, 93-112.
- Hugo, K. (2004). “A model for talent identification and development for team sports in South Africa”. Doctoral dissertation, Stellenbosch: Stellenbosch University.
- Larkin, P., Marchant, D., Syder, A., & Farrow, D. (2020). “An eye for talent: The recruiters’ role in the Australian Football talent pathway”. PloS one, 15(11), e0241307.
- Mahlangu, E. E., Njoko, M. B., & Lethoko, M. X. (2019). Implementation of School Sport Policy for Public Schools; Lessons from Mgwenya Circuit. Mpumalanga Province, South Africa. Acta Universitatis Danubius. Administratio, 10(2).
- Mike Callan. (2015). The scientific identification and development of talent, through evidence-based coaching. lietuvos sporto universitetas.
- Robinson, L., & Palmer, D. (Eds.). (2010). Managing voluntary sport organizations.
- Robinson, Leigt. Palmer, Dick. (2011). Managing Voluntary Sport Organizations. First published, London and New York Routledge . 242-246.
- Skinner, J., Edwards, A., & Corbett, B. (2014). Research methods for sport management.
- Smaoui, M., & Garbey, M. (2013). Improving volunteer computing scheduling for evolutionary algorithms. Future Generation Computer Systems, 29(1), 1-14.
- Sotiriadou, P. (2010). The sport development processes in Australia: The attraction, retention/transition, and nurturing of sport participants and athletes. Europe: Lambert Academic Publishing.
- Sounthornwiboon, P., Srichaisawat, P., & Sriprasertpap, K. (2015). “The Development of a MIS Model for Elite Sports Development Department of SAT Thailand”. Proscenia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1926-1930.