نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر استعدادیابی ورزش دانش‌آموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش‌شناسی کیفی با استفاده از نوع تحلیل محتوا، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث استعدادیابی ورزش دانش‌آموزی و 21 نفر از صاحب‌نظران تشکیل دادند. نمونه‌گیری به صورت گلوله برفی انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبه‌ها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق جمع‌آوری شدند. روایی پژوهش بر اساس شش مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی معادل85 درصد گزارش شد. از تجزیه و تحلیل داده‌ها چهار مقوله اصلی شامل 1)هدف گذاری، 2)عوامل استعدادیابی، 3)موانع استعدادیابی و 4)عوامل ساختاری و 22 زیر مقوله به دست آمد. می‎توان بیان داشت که وجود سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانش-آموزی بسیار ضروری است زیرا مشخص شد بحث بودجه، جذب حامیان مالی و سرمایه‎گذاری در برگزاری برنامه استعدادیابی ورزش دانش‎آموزی معنای مشخصی ندارد،لذا داشتن یک سیستم مدیریت اطلاعات استعدادیابی به مدیران کمک می‌کند تا با استفاده از خروجی این سیستم کم و کاستی‌ها را تعیین و نسبت به کسب بودجه مازاد از دیگر ارگان‌ها و یا جذب حامیان مالی اقدام نمایند و قبل از برگزاری برنامه استعدادیابی مطمئن شوند که بودجه کلیه فعالیت‌ها را حمایت می‌کند و دچار کاستی و بدهی نمی‌شوند. با توجه به نتایج به موجب اینکه قدرت پیش‌بینی آزمون‌های استعدادیابی برای آینده کافی نیست و پیش‌بینی عملکردهای تخصصی دشوار است، پیشنهاد می‌گردد در امر استعدادیابی به اصول مطرح‌شده در ارتباط با آن توجه شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying effective factors in identifying student sports in a comprehensive information management system

نویسندگان [English]

  • Beheshteh Dadgar
  • Farideh Ashraf Ganjouei
  • mohammadreza esmaeli

چکیده [English]

This investigation was carried out with the aim of recognition of the agents affecting the Iranian studentsport talent identification in the total information management system.The present investigation is fundamental interms of objective and qualitative of content analysis type in terms of methodology in which21 people of pundits were selected by the snowball sampling method and interviewed in depth.Data collection was continued until achievement to the complete data saturation and data analysis was carried out through subject content analysis method. Validity of the research was confirmed on the basis of 6 criteria of Skinner, Edwards and Corbett(2014), i.e. long-term involvement, sustainable observation, re-examination of data acquisition path, checking by participants, triangulation and continuous comparison. Also, reliability was reported using the reliability retest. From data analysis, four major categories including1)target setting,2)talent identification agents,3)talent identification barriers, and4) structural agents and22 sub-categories were obtained. It may be stated that existence of a total information management system for student sport talent identification is very essential because it was specified that the topics of budget, absorbing the financial sponsors, and investment in holding the programs of student sport talent identification did not make sense. Hence, having an information management system for student sport talent identification in country helps managersdetermine the shortcomings using the output of the system, proceed to gain extra budget from other organizations and/or absorb financial sponsors, and assure that the budget supports all activities before holding a student sport talent identification program and that they will not be affected by defects and debts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Management
  • Sport Talent Identification
  • Student Sport

شناسایی عوامل موثر  استعدادیابی ورزش دانش­آموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات

‌أ)           

‌ب)    بهشته دادگر[1]

‌ج)      فریده اشرف گنجویی[2]

‌د)         محمدرضا اسماعیلی [3]

تاریخ دریافت مقاله: 17/3/1399

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:4/9/1399

10.22034/SSYS.2022.495

 

مقدمه

ورزش قهرمانی یکی از مبانی اصلی در توسعه ورزش کشور به شمار می آید. تقویت ورزش قهرمانی کشور زمینه­ساز کسب موفقیت در رقابت­های جهانی و المپیک است (پورکیانی و همکاران، 1396؛ 56، رمضانی­نژاد و هژبری، 1396: 235). اسدی و همکاران (1396) در بررسی موانع استعدادیابی ورزش کشور به این نتیجه رسیدند که نه طرح اجرایی برای استعدادیابی وجود دارد و نه دستگاه معینی به طور جدی به استعدادیابی ورزشی می­پردازد و عوامل مدیریتی و زیربنایی از جمله موانع مهم در استعدادیابی هستند (اسدی و همکاران، 1396: 24). یکی از این موانع، نادیده گرفتن نقش اطلاعات و مدیریت آن در سازمان­های ورزشی می­باشد (حسامی و همکاران، 1394). امروزه اطلاعات، مهم­ترین منبع مدیران بعد از عامل انسانی محسوب می­شود. اطلاعات در هر سازمانی مبنای تمام فعالیت­ها و انجام وظایف و تحقق اهداف سازمان تنها از طریق تسریع و تسهیل جریان اطلاعات امکان‎پذیر است. به جهت اهمیت این موضوع، سیستم اطلاعاتی مدیریت امروزه جایگاه ویژه­ای نزد سازمان­ها یافته است و تمام سازمان­های بزرگ و کوچک سعی در به کارگیری آن دارند. در عرصه ورزشی نیز سازمان­های ورزشی به عنوان ارکان توسعه و تقویت ورزش قهرمانی زمانی در نقش خود موفق خواهند بود که از سیستم­های اطلاعات مدیریت در تصمیم­گیری­های خود استفاده نمایند. به همین جهت لازم است که استعدادیابی کشور با برنامه­ریزی راهبردی، سیاست­ها و خط مشی­ها و استفاده از مدل‎های استعدادیابی نوین با تکیه بر اطلاعات صورت گیرد و در غیر این صورت درجا زدن به روش سنتی است (اسدی و همکاران، 1396: 25، گلدهیل و همکاران[4]، 2017؛ 95، دیوانی، 2019). رضایی صوفی و همکاران (1396) فقدان یک طرح یکپارچه و ساختارمند برای اجرای استعدادیابی در ورزش کشور و فقدان شیوه و برنامه برای شناسایی رشته­های مستعد ورزشی را از جمله نقاط ضعف استعدادیابی در کشور بیان کرده­اند (رضایی صوفی و همکاران، 1396: 119). همچنین نتایج مطالعات ماهلانگو و همکاران[5] (2019) حاکی از آن بود که بودجه ورزش مدارس ناکافی است و بسیاری از مدارس با امکانات ضعیف یا بدون امکانات اداره می­شوند. علاوه بر این، بیشتر پاسخ­دهندگان موافق بودند که مدارس مربی اختصاصی ندارند و این امر توسعه و پرورش استعداد را با مشکل رو به رو می­کند. بیشتر مدارس طبق الزامات چارچوب سیاست­های ورزشی را تدوین کرده­اند، اما اجرای آنها بسیار ضعیف است. در نتیجه بسیاری از آنها فعالیت­های ورزشی را در تقویم مدرسه یا برنامه سال ادغام نمی­کنند (ماهلانگو و همکاران، 2019). بلیک[6] (2016) در پژوهشی خود با عنوان «فرایندها و قوانین مرتبط با اجرای حرکتی» به این مهم دست یافت که راهبرد استعدادیابی باید زمینه­های تکنیکال، تاکتیکال، فیزیکی و روانشناختی را در خود گنجانده باشد.  کالان[7] (2015) در پژوهشی که هدف از آن شناسایی و توسعه استعداد ورزشی از طریق فرایند مربیگری بود، گزارش کرد که در صورت آشنایی مربیان با شاخص­های استعدادیابی راحت­تر می­توان کودکان مستعدد و توانا را شناسایی کرد و در میسر درست قرار داد (کالان، 2015). در این مورد می­توان اذعان داشت که استعدادیابی در ورزش با هدف توسعه ورزش نخبه و تقویت زیرساخت­های ورزش کشورها جهت کسب موفقیت­های بین­المللی صورت می­گیرد (لارکین و همکاران[8]، 2020) و مسئولیت این امر بر عهده مسئولان ورزش است. بررسی­های انجام شده توسط سازمان تربیت­بدنی جمهوری اسلامی ایران طی سال­های 1386و 1387 نشان داد که نه طرح اجرایی برای استعدادیابی در کشور وجود دارد و نه دستگاه معینی به صورت جدی به استعدادیابی می­پردازد. همچنین، بین دستگاه­های مختلف هماهنگی وجود ندارد و در این مورد بعضی از دستگاه­ها به صورت جداگانه فعالیت می­کنند (نظری و همکاران، 1394: 37). بررسی روند استعدادیابی در کشورهای دیگر نشان می­دهد که به کارگیری فناوری اطلاعات و روش­های نوین جمع­آوری اطلاعات و پردازش داده­ها روند استعدادیابی را تسهیل و موثر می­سازد (هوگو[9]، 2004). مدیران ورزشی سازمان­های بزرگ و کوچک نظیر وزارت ورزش و جوانان، اداره کل و فدراسیون­های ورزشی و به تبع آن هیئت­ها و باشگاه­های ورزشی نیز در سطوح مختلف مدیریتی، اجرایی و عملیاتی با حجم وسیعی از اطلاعات در ابعاد اقتصادی، عملیاتی و... رو به رو می­باشند و در اکثر مواقع نیازمند تصمیم­گیری صحیح با صرف کمترین زمان هستند. لذا نیاز به دسترسی به یک بانک اطلاعاتی که بتواند آنها را در تصمیم­گیری با کمترین خطا یاری دهد، احساس می­شود (به نقل از قاسم زاده میرکلائی، 1394: 36). سبحانی و همکاران (1392) در بررسی رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون­های ورزشی ایران به این نتیجه رسیدند که به طور کلی در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات، فدراسیون­های ورزشی جمهوری اسلامی ایران تا سطح بسیار خوب فاصله دارند (سبحانی و همکاران، 1392: 73).  همچنین الماسی و زردشتیان (1397) بیان کردند که سیستم اطلاعات مدیریت می­تواند برای ورزش مفید باشد و کمک شایانی به برگزاری با کیفیت رقابت­ها و رویدادهای ورزشی نماید و بدین صورت در هزینه و زمان صرفه­جویی کرد (الماسی و زردشتیان، 1397: 15). به هر حال امروزه فناوری اطلاعات چیزی فراتر از ایجاد ارتباط مستقیم میان افراد از طریق برنامه­های کاربردی مانند پست الکترونیک، اتاق گفت و گو، ویدیو کنفرانس و انواع دیگر ابزار گروهی است. فناوری اطلاعات می­تواند به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی با ذخیره­سازی و تسهیم دانش، بهترین شیوه برای حفظ سرمایه­های فکری در سازمان باشد (سبحانی و همکاران، 1392: 74، بوریکز و همکاران[10]، 2015: 4، سوتیریادو[11]، 2010).

بنابراین به نظر می­رسد سازمان­هایی مانند فدراسیون­های ورزشی که پیوسته در حال رقابت با رقبای خارجی خود هستند، ناچارند برای حفظ مزیت رقابتی خود توجه ویژه­ای به موضوع فناوری اطلاعات داشته باشند. در نتیجه، فدراسیون‎های ورزشی باید برای پیشرفت در این زمینه کلیه کارکنان و کارشناسان خود را  به عنوان نیروی محرکه سازمان با فناوری­های موجود در دنیا آشنا و زمینه آموزش­های پیشرفت و رقابت خارجی را فراهم کنند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر استعدادیابی ورزش دانش­آموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات و به منظور گردآوری و مدیریت اطلاعات دانش­آموزان مستعد ورزشی در سراسر کشور در گروه­های مختلف (سنی، ورزشی، جغرافیایی و ...) انجام می­گردد و انتظار می­رود نتایج آن بتواند به افزایش کارآیی استعدادیابی به ویژه در سنین پایه کمک شایانی نماید. همچنین نتایج این پژوهش می­تواند مورد استفاده سایر فدراسیون­های ورزشی قرار گیرد و تسریع و تسهیل امر استعدادیابی را در پی داشته باشد.

با توجه به مطالب گفته شده به سابقه اجرای طرح به کارگیری سامانه اطلاعات مدیریتی در سازمان ورزشی کشورهای دیگر خواهیم پرداخت. «کمیته ملی کانادا» (2007) توسعه فناوری­های اطلاعات و ارتباطات در ورزش را یکی از مهم­ترین عملکردهای مثبت خود بیان نمود که اجرای آن کمک بسزایی به توسعه ورزش کرد. این کمیته اعلام کرد برای توسعه ورزش و موفقیت آن باید این فناوری­ها را گسترش داد (به نقل از عزیزی و همکاران، 1393: 162). رابینسون و پالمر[12] (2011) در پژوهشی در کمیته ملی المپیک زیمباوه بین سال­های 2002 تا 2008،  بهره­گیری نا کافی از فناوری اطلاعات و نداشتن وب سایت و پایگاه اطلاعاتی را از ضعف­های عمده آن کمیته بیان کردند (رابینسون و پالمر، 2008: 243). همچنین سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان ورزش دانشگاهی نیجریه (2013) به کار رفته است و ایجاد یک سیستم تعاملی مبتنی بر وب را دنبال می­کند. وب سایت ایجاد شده سبب می­شود که همه اطلاعات مربوط به مسابقات دانشگاهی نیجریه پدیدار باشد. یک بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات مربوط به مسابقات، جداول، نام ورزشکاران، اطلاعات شخصی ورزشکاران، سن، جنس، روش­های ارتباط با آن­ها، سطح تحصیلی، تعداد سال­هایی که در مسابقات شرکت داشته­اند و اطلاعات پزشکی آنها را حفظ و ارائه می کند. این بانک اطلاعاتی جهت ­ردیابی افراد و استعدادهای بالقوه ورزشی بسیار مفید است. نمونه دیگر بانک اطلاعاتی جهت استعدادیابی ورزشی در کشور تایلند است (2015) که سبب کاهش زمان مصرفی، ارتباط با سیستم، ارزیابی، اجرای کارآمد، جست و جوی اطلاعات و افزایش کیفیت اقدامات شده است (به نقل از هاشمی، 1399).

دلایل افزایش تقاضا برای سیستم­های اطلاعات در سازمان­های ورزشی را می توان تقسیم­بندی کرد:

  • در سازمان­های ورزشی پیشرفت در فناوری پردازش اطلاعات موجب افزایش ظرفیت فنی برای جمع­آوری و پردازش داده­ها گردیده است. در این سازمان­ها در گذشته انجام این امور مشکل و زمان بر بوده است.
  • پیشرفت و توسعه فناوری مخابراتی و ارتباطات ورزشی موجب افزایش اثربخشی توزیع و مبادله اطلاعات در داخل سازمان و نیز بین آنها گردیده است.
  •  افزایش پیچیدگی محیطی که سازمان­های ورزشی در آن فعالیت دارند و محیطی که تصمیمات در آن اتخاذ می­شود، از دیگر دلایل نیاز بیشتر به اطلاعات است. توضیح آنکه در محیط‌های ورزشی امروزه مدیران برای تصمیم­گیری باید عوامل  متعددی را در نظر بگیرند که مستلزم اطلاعات بیشتر است.
  • پیچیدگی محیط داخل سازمان نیز تقاضا برای اطلاعات را افزایش می­دهد که این امر ناشی از بزرگ و گسترده شدن بیشتر سازمان­های ورزشی و تنوع محصولات و خدمات ورزشی و افزایش تخصص و مهارت و فعالیت­های حرفه­ای در سازمان­های ورزشی و تحصیلات و آموزش تصمیم گیرندگان است.

امید است نتایج این پژوهش بتواند گامی موثر در این راستا بردارد و سیستم جامع مدیریت اطلاعات (MIS) استعدادیابی ورزش دانش آموزی کشور را در اختیار ذینفعان قرار دهد. با توجه به مطالب گفته شده و اهمیت مدیریت اطلاعات سوال اصلی پژوهش حاضر این است:

 چه عواملی بر استعدادیابی ورزش دانش‎آموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات موثر هستند؟

روش شناسی پژوهش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی، از نظر روش شناسی کیفی  از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث استعدادیابی ورزش دانش­آموزی و 21 نفر از صاحب­نظران که رشته تحصیلی و تالیفات علمی آنها با استعدادیابی مرتبط بود و دارای سمت‌های مدیریتی و تجارب اجرایی در عرصه استعدادیابی بودند، تشکیل می دادند. نمونه­گیری به صورت گلوله برفی انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبه­ها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده­ها از طریق مصاحبه عمیق جمع‎آوری شدند. این پژوهش شامل چندین مرحله بود. ابتدا پژوهشگر بعد از پیاده‌سازی مصاحبه‌های انجام‌شده، کدهای مفهومی را از متن مصاحبه‌ها شناسایی کرد. متن مصاحبه­ها تجزیه ‌و تحلیل شد. تجزیه‌ و تحلیل داده­ها هم‌زمان و به‌طور مستمر با جمع‌آوری داده­ها انجام گرفت. با استفاده از این روش، مفاهیم آشکار و پنهان مشخص شدند. در این پژوهش، سه مرحله کدگذاری: کدگذاری باز[13]، کدگذاری محوری[14] و کدگذاری انتخابی[15] انجام گرفت. در کدگذاری باز، متن هر مصاحبه چند بار خوانده شد و جملات اصلی آن استخراج و به‌صورت کدهایی ثبت شدند. در کدگذاری اولیه، پژوهشگر از کلمات مورداستفاده مصاحبه‌شوندگان و کدهای دلالت‌کننده (برداشت­های پژوهشگر از گفته­ها) استفاده کرد. سپس کدهایی که به‌لحاظ مفهومی با یکدیگر مشابه بودند، در یک دسته قرار گرفتند. در فرایند کدگذاری، واحدهای معنایی از بیان و گفته­های مشارکت‌کنندگان که نشان‌دهنده تجارب آن‌ها بود، استخراج شدند و پس از کدگذاری و خلاصه‌کردن داده­ها بر اساس تشابهات و تفاوت­ها، طبقه­بندی کدها انجام گردید. طبقات با هم مقایسه شدند و از تحلیل و تفسیر این داده­ها، درون‌مایه­ها یا مقوله­های انتزاعی­تر استخراج گردیدند. در کدگذاری محوری، پژوهشگر یک مقوله کدگذاری باز را انتخاب می­کند و آن را به‌عنوان «مقوله یا پدیده اصلی» در مرکز فرایند قرار می­دهد. سپس سایر مقوله­های مرتبط با آن را در آن دسته می­گذارد. در این مرحله، کدها و دسته­های اولیه که در کدگذاری باز ایجاد شدند، با یکدیگر مقایسه گردیدند و علاوه‌ بر ادغام موارد مشابه، دسته‌هایی که به یکدیگر مربوط می­شدند، حول محور مشترکی قرار گرفتند. برای توسعه مفاهیم در مرحله کاستن، طبقه­هایی که با هم ارتباط داشتند، در یک طبقه قرار گرفتند. در مرحله آخر، فرایند کدگذاری انتخابی اجرا شد. در این مرحله، طبقه­ای که بیشترین فراوانی را داشت، متغیر اصلی در نظر گرفته شد. در این پژوهش، استعدادیابی ورزش دانش­آموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات، مقوله اصلی در نظر گرفته شد و بقیه متغیرها، حول محور آن قرار گرفتند. روایی پژوهش بر اساس شش معیار درگیری طولانی مدت (افزایش حساسیت نظری، مشارکت عملی و ارتباط با مشارکت‌کنندگان برای ارزیابی برداشت‌های محقق)، مشاهده پایدار (مشارکت عملی محقق و حضور در محیط مشارکت و اکتشاف جزئیات تجارب مشارکت ‌کنندگان)، بازرسی مجدد مسیرکسب اطلاعات (انجام بازرسی ادواری اطلاعات و کدهای به دست آمده به جهت پیشگیری از سوگیری و اطمینان از صحت، توسط محقق و یک همکار (دانشجوی دکتری) آشنا به موضوع مورد پژوهش)، چک کردن با مشارکت کنندگان (بررسی اطلاعات به دست آمده به کمک گروه تحقیق و نظرسنجی از مصاحبه شوندگان در زمینه نتایج)، مثلث­سازی (استفاده از منابع متعدد برای جمع‌آوری داده‌ها) و مقایسه مستمر (مقایسه داده‌های به دست آمده از منابع مورد بررسی با سایر منابع به صورت مستمر در تمام طول تحقیق) اسکینر، ادواردز و کوربت[16] (2014) مورد تایید قرار گرفت. همچنین با استفاده از پایایی بازآزمون پایایی 85  درصد  گزارش شد.

100%

×

تعداد توافقات

×

2

=

درصد پایایی باز آزمون

تعداد کل کدها

جدول 1:  میزان درصد پایایی از طریق روش کدگذاری مجدد

ردیف

شماره مصاحبه

تعداد کل کدها

تعداد توافقات

پایایی

1

P5

7

3

85/0

2

P11

10

4

80/0

3

P19

11

5

90/0

جمع

28

12

85/0

 

یافته­های پژوهش

در این پژوهش 11 نفر از مصاحبه شوندگان جزو عوامل اجرایی در سازمان­ها و 10 نفر از آنان عضو هیئت علمی دانشگاه بودند. گروه کانونی این پژوهش را هم این افراد تشکیل دادند.

جدول 2: نمونه استخراج کد از مصاحبه در مرحله کدگذاری باز

کد مصاحبه شونده

متن مصاحبه

کد باز

P5

به نظر من، یکی از مهم ترین کارهایی که در استعدادیابی باید انجام شود، تعیین گروه­های سنی است. بعد از این کار، تعیین رشته­های ورزشی در اولویت قرار دارد. برای شروع باید نحوه کشف استعدادهای ورزشی عوض شوند. باید گزینش استعداد تغییر یابد. برای این کار امکانات و تجهیزات مورد نیاز است. باید وزارت آموزش و پرورش و دولت نیز از طرح استعدادیابی دانش آموزان حمایت کنند.

«تعیین گروه­های سنی»

«تعیین رشته­های ورزشی»

«نحوه کشف استعداد»

«گزینش استعداد»

«امکانات و تجهیزات»

«حمایت وزارت آموزش و پرورش از استعدادیابی دانش­آموزان»

«حمایت­های دولت از استعدادیابی دانش آموزان»

 

جدول 3: استخراج زیر مقوله­ها و مقوله­ها

کد گذاری اولیه

زیر مقوله

مقوله اصلی

ابلاغیه­ها در مورد استعدادیابی ورزشی

اسناد بالا دستی

هدف­گذاری

دستورات در مورد استعدادیابی ورزشی

آیین نامه کشوری در مورد استعدادیابی

آیین نامه­ها

آیین نامه بین المللی در مورد استعدادیابی

اطلاعات دانش­آموزان

ثبت نام دانش­آموزان

تعیین جنسیت افراد شرکت­کننده

سطح بندی

هدف­گذاری

تعیین گروه­های سنی

تعیین رشته­های ورزشی

سیستم زمانبندی

برنامه مدون

ساختار سازمانی استعدادیابی ورزشی دانش­آموزان کشور

ستاد

سمت افراد در استعدادیابی ورزشی

وظایف افراد در استعدادیابی ورزشی

نحوه کشف استعداد

مراحل استعدادیابی

عوامل استعدادیابی

پیش بینی عملکرد

ارائه آموزش­های مناسب

گزینش استعداد

سخت افزاری

پشتیبانی و حمایت از ورزشکاران مستعد

 

محیط ورزشی مناسب جهت استعدادیابی

امکانات و تجهیزات

نرم افزاری

حمایت­های دولت از استعدادیابی دانش آموزان

حمایت­های بخش خصوصی از استعدادیابی دانش آموزان

پشتیبانی و حمایت از ورزشکاران مستعد

عوامل استعدادیابی

حمایت وزارت آموزش و پرورش از استعدادیابی دانش­آموزان

حمایت­های فدراسیون‌های ورزشی از استعدادیابی دانش­آموزان

هماهنگی امور توسط مدیر ورزشی در امر استعدادیابی

رضایت برای دانش­آموزان در فرآیند استعدادیابی

استفاده از مربیان با دانش در امر استعدادیابی

حمایت والدین از دانش آموزان

مرحله مقدماتی استعدادیابی ورزشی

مراحل سنی استعدادیابی دانش آموزان

مرحله ثانویه استعدادیابی ورزشی

مرحله نهایی استعدادیابی ورزشی

وضعیت بهداشتی و تندرستی دانش آموزان

الزمات اولیه

 

وضعیت تحصیلی دانش­آموزان

قابلیت اجتماعی شدن دانش­آموزان

ساختار جسمانی دانش آموزان

بررسی ویژگی‌های جسمانی

الزمات ثانویه

دوره تمرینی مناسب

الزمات ثانویه

عوامل استعدادیابی

شناسایی و اندازه­گیری ویژگی­های جسمانی و بدنی

مولفه­های استعدادیابی

 

شناسایی و اندازه­گیری عملکرد ادراکی- حرکتی

شناسایی و اندازه گیری توانایی یادگیری مهارت های ورزشی

شناسایی و اندازه­گیری ویژگی­های روانی و عاطفی

شناسایی و اندازه­گیری عوامل ناملموس

شناسایی و اندازه­گیری ویژگی‌های آنتروپومتریکی

توانایی تشخیص ورزشکاران مستعد در سنین پایین

عوامل اثرگذار بر موفقیت برنامه استعدادیابی

توانایی پیش بینی رشد و تکامل جسمانی ورزشکار

کسب ضمانت جهت حمایت‌های پس از فرایند استعدادیابی از والدین

کسب ضمانت جهت حمایت‌های پس از فرایند استعدادیابی از مربیان

کسب ضمانت جهت حمایت‌های پس از فرایند استعدادیابی از فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش کشور

ایجاد انگیزه جهت شرکت ورزشکار مستعد در رشته ورزشی مورد نظر

توانایی گسترش و ارتقای سطح علمی مربیانی

آزمون­های پیکر سنجی

آزمون­ها و ابزارهای اندازه­گیری مورد نیاز جهت سنجش مولفه‎های استعدادیابی

 

آزمون­های زیست ـ حرکتی

آزمون­های فیزیولوژیکی

آزمون­های روانی ـ حرکتی

آزمون های روان شناختی

عوامل ژنتیکی پایه

نقش وراثت و محیط در استعدادیابی

عوامل محیطی

دانش و تخصص مربیان استعدادیابی ورزشی

نقش مربیان تربیت بدنی در فرایند استعدادیابی

توجه به کمبود منابع اقتصادی و امکانات کشور در مدارس

اطلاعات مربوط به مربیان از نظر روانی  و اجتماعی

هماهنگی­های بین ارگان­های مجری استعدادیابی دانش­آموزان

وجوه مشترک نظام های استعدادیابی

نظام­های ارزیابی استعداد

عوامل ساختاری و فرایندی

موانع بنیادی

موانع استعدادیابی

کمبود امکانات مالی و مادی

کمیته­های تخصصی

نبود برنامه اصولی برای استعدادیابی

آشنا نبودن با روش­های علمی استعدادیابی

تربیت نکردن افراد متخصص

مدنظر قرار ندادن اصول پرورش بلندمدت

نبود شبکه‌های حمایتی

نبود فضای فیزیکی مناسب در مدارس

موانع محیطی

موانع عملیاتی

موانع فنی

موانع آموزشی

موانع اقتصادی

موانع ساختاری

موانع فردی

موانع فرهنگی

وظایف هر یک از ارگان­ها در زمینه استعدادیابی ورزشی

شرح عملیات

 

عوامل ساختاری

ارائه دادن اطلاعات مختلف استعدادیابی ورزشی

چکونگی انجام فرآیند استعدادیابی به وسیله معلمان

چکونگی انجام فرآیند استعدادیابی توسط باشگاه­­ها

فرصت مجدد برای نوآموزان مستعد

پیشنهادات

عوامل ساختاری

جذب حامیان مالی

بهبود زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز استعدادیابی

حمایت رسانه‌ها از استعدادیابی ورزشی دانش آموزان

حمایت مدیران ارشد ورزش کشور از استعدادیابی

حمایت خانواده از استعدادیابی ورزشی دانش آموزان

ارائه خدمات پزشکی رایگان

اطلاع رسانی

نتایج استعدادیابی دانش­آموزان کشور در هر دوره

مزایا و تسهیلات برای دانش آموزان مستعد

اطلاع­رسانی استعدادیابی ورزشی به شرکت­کنندگان

 

نتایج حاصل از کدگذاری بیانگر این است که چهار مقوله اصلی شامل 1) هدف گذاری، 2) عوامل استعدادیابی، 3) موانع استعدادیابی و 4) عوامل ساختاری و 22 زیر مقوله در شکل­گیری سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانش­آموزی ایران نقش دارند.

بحث و نتیجه­گیری

یکی از مفاهیم بسیار مهم در علوم ورزشی و تربیت­بدنی، فرآیند شناسایی استعداد است. معنای لغوی شناسایی استعداد ورزشی، انتخاب افرادی است که در مقایسه با سایرین، توانایی بیشتری برای انجام مهارت­های یک رشته ورزشی خاص دارند. امروزه، همه کشورهای دنیا برای کسب مدال­های طلا، نقره و برنز رقابت­های جهانی و المپیک برنامه­ریزی­های زیربنایی چشم­گیری می­کنند. در طی نیم قرن گذشته مربیان ورزشی، متخصصان علم تمرین و دانشمندان علوم ورزشی همواره به طور غیررسمی و سنتی و از دهه 1970 میلادی به بعد به شکل رسمی و علمی تلاش نموده­اند تا استعدادهای ورزشی را در رشته­های مختلف ورزشی شناسایی و گزینش نمایند و با اجرای برنامه­های آموزشی از پیش تعیین شده و مبتنی بر توانایی­های ذاتی آنان را تربیت و پرورش دهند (هاشمی، 1399). به این منظور مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثربر استعدادیابی ورزش دانش­آموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات انجام شد.

نتایج حاصل از کدگذاری بیانگر این است که چهار مقوله اصلی شامل 1) هدف گذاری، 2) عوامل استعدادیابی، 3) موانع استعدادیابی و 4) عوامل ساختاری  در شکل­گیری سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانش­آموزی ایران نقش دارند. نتایج نشان داد یکی از مقوله­های اصلی استعدادیابی ورزش دانش­آموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات، «هدف‎گذاری» می‎باشد. در این پژوهش مفاهیم تشکیل­دهنده هدف­گذاری استعدادیابی شامل عوامل 1) اسناد بالا دستی، 2) آیین نامه­ها، 3) ثبت نام دانش­آموزان، 4) سطح بندی، 5) برنامه مدون و 6) ستاد می­باشد. زمانی که افراد مستعد به درستی شناسایی نشوند و عمل انتخاب استعداد­های برتر نیز از بین این افراد صورت نگیرد می­توان گفت که فرایند استعدادیابی در مسیر درستی حرکت نکرده است. 

نتایج پژوهش حاکی از آن بود که یکی دیگر از مقوله­های اصلی استعدادیابی ورزش دانش­آموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات، «استعدادیابی» است. با فروپاشی تدریجی نظام سرسخت و تا اندازه ای غیراخلاقی رایج در کشورهای اروپایی شرقی در زمینه شناسایی و گزینش استعدادهای ورزشی و تربیت اجباری آنها به منظور بهره کشی در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی نظام حکومتی، تا حدی از ناپسندی و زشتی افکار عمومی در جهان نسبت به این امر زدوده شد. لذا امروزه شاهد آنیم که بیشتر کشورهای صنعتی و توسعه یافته در دنیا به طرق مختلف سعی در تربیت و معرفی قهرمانان ورزشی به عنوان نمادی از پیشرفت و توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی خود دارند. از سوی دیگر، بالا بودن هزینه­های زمانی و مالی تربیت ورزشکاران زبده و کارآمد، دست­اندرکاران امور ورزشی را وادار به شناسایی افراد برتر در رشته های ورزشی خاص­ کرده است؛ به طوری که تعداد محدودی از کودکان و نوجوانان را که استعداد بیشتری در ورزش مورد نظر دارند، انتخاب می کنند و سال­های متمادی به پرورش و تربیت آنان می­پردازند. عوامل استعدادیابی و گزینش افراد برتر در ورزش، از طرفی فرصتی در اختیار مربیان و متخصصان قرار می­دهد تا هزینه و وقت خود را صرف تعداد محدودی از ورزشکاران کنند و به صورت بهینه با گروه ویژه­ای به تمرین بپردازند؛ از سوی دیگر، در این وضعیت ورزشکارانی که شانس موفقیت بیشتری دارند انتخاب می شوند و فرصت زیادی برای تمرین و ممارست پیدا می­کنند که پیامد آن تربیت قهرمانان آینده خواهد بود. با توجه به نظر صاحب­نظران در این پژوهش و بررسی اسنادی که انجام گرفت مشخص گردید که عوامل استعدادیابی مشمول مراحل استعدادیابی، پشتیبانی و حمایت از ورزشکاران مستعد، مراحل سنی استعدادیابی دانش­آموزان، الزمات اولیه، الزمات ثانویه، مولفه­های استعدادیابی، عوامل اثرگذار بر موفقیت برنامه استعدادیابی، آزمون‎ها و ابزارهای اندازه­گیری مورد نیاز جهت سنجش مولفه­های استعدادیابی، نقش وراثت و محیط در استعدادیابی، نقش مربیان تربیت­بدنی در فرایند استعدادیابی، وجوه مشترک نظام­های استعدادیابی می­باشد. مهم­ترین این عوامل، پشتیبانی و حمایت از ورزشکاران مستعد، عوامل اثرگذار بر موفقیت برنامه استعدادیابی و نقش مربیان تربیت­بدنی در فرایند استعدادیابی بود.

از مهم­ترین مقوله­های اصلی استعدادیابی ورزش دانش­آموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات، «موانع استعدادیابی» می­باشد. یکی از این موانع به گواه کارشناسان و با بررسی­های که در اسناد مربوط به عمل آمد، موانع بنیادی است. موانع بنیادی در این پژوهش شامل عوامل ساختاری و فرایندی، کمبود امکانات مالی و مادی، کمیته­های تخصصی، نبود برنامه اصولی برای استعدادیابی، آشنا نبودن با روش­های علمی استعدادیابی، تربیت نکردن افراد متخصص، مدنظر قرار ندادن اصول پرورش بلندمدت، نبود شبکه‌های حمایتی و نبود فضای فیزیکی مناسب در مدارس بود. این موانع همواره در محیط­های استعدادیابی و در فرایند استعدادیابی وجود دارند. یکی از راه­های مؤثر بر کنترل اثر این موانع استفاده از برنامه­­ریزی­های سیستماتیک و پویا می­باشد که بتواند محیط و شرایط استعدادیابی را پیش­بینی کند. هر اندازه متولی امر استعدادیابی در این راه موفق تر عمل کند و بتواند شرایط زمینه­ای را که همواره قابل کنترل نیست پیش­بینی نماید، این احتمال وجود دارد که این مانع چندان بر سر راه فرایند استعدادیابی مشکل آفرینی نکند. با این حال بخش اعظمی از مشکلات استعدادیابی به طرح استعدادیابی مربوط می­شود که در بخش­های تدوین، اجرا و ساختار مورد توجه قرار گرفته است. از میان موانع تدوین طرح­های استعدادیابی می­توان به کمبود امکانات مالی و مادی، نبود برنامه اصولی برای استعدادیابی، آشنا نبودن با روش­های علمی استعدادیابی و تربیت اشاره کرد. در این بین نبود کمیته­های تخصصی، نبود برنامه اصولی برای استعدادیابی، تربیت نکردن افراد متخصص، نبود شبکه‌های حمایتی و نبود فضای فیزیکی مناسب در مدارس نسبت به سایر مفاهیم اهمیت بیشتری داشتند؛ به این معنی که عوامل نام­برده پیش­ترین سهم را در موانع سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانش­آموزی داشتند. لذا لازم است برای رفع موانع استعدادیابی بیشتر بر روی این عوامل تمرکز شود. ضمن پرداختن به موانع بنیادی لازم است موانع عملیاتی نیز مورد توجه قرار گیرد. در این مطالعه این موانع شامل موانع محیطی، موانع فنی، موانع آموزشی، موانع اقتصادی، موانع ساختاری، موانع فردی و موانع فرهنگی است. موانع فنی، موانع اقتصادی، موانع ساختاری و موانع فرهنگی مهم­ترین موانع عملیاتی بودند. این یافته­ها تاحدودی با نتایج مطالعه دوستداری (1391) همخوان است. نتایج مطالعات دوستداری (1394) نشان داد که مهم­ترین مشکلات استعدادیابی در فوتبال به ترتیب عبارت اند از: کمبود امکانات مالی و مادی برای استعدادیابی فوتبال، نبود کمیته­های تخصصی استعدادیابی در باشگاه­ها، نداشتن برنامه اصولی برای استعدادیابی فوتبال، آشنا نبودن با روش­های علمی استعدادیابی و تربیت نکردن افراد متخصص در امر استعدادیابی توسط سازمان‎های مربوطه. همچنین حسینی و همکاران (1392) در زمینه بررسی و شناسایی عوامل راهبردی (نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید)، استعدادیابی در ورزش قهرمانی جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیدند که استعدادیابی در ورزش قهرمانی کشور با وجود برخورداری از نقاط قوت و فرصت­هایی همچون: کثرت جمعیت جوان سرشار از استعداد در کشور، وجود اساتید متخصص و دانشکده­های تربیت­بدنی در کلیه مراکز استانی و برخی شهرستان­های کشور، توجه مسئولان کشور به ورزش قهرمانی، وجود دفتر استعدادیابی در سازمان تربیت بدنی، وجود پایگاه­های ویژه استعدادیابی و قهرمانی در ادارات تربیت بدنی مراکز استان­ها با ضعف‎ها و تهدیدهایی از قبیل فعال نبودن وزارت آموزش و پرورش در امر استعدادیابی، نبود نظام آمایش و قطب بندی ورزش­ها در نقاط مختلف کشور، فقدان طرح یکپارچه، اجرایی و ساختارمند در استعدادیابی، کمبود امکانات و تجهیزات مناسب برای استعدادیابی، سهم اندک باشگاه­های ورزشی در پرورش استعداد، تقدم اقدامات سلیقه­ای بر اجرای برنامه­های راهبردی در بین برخی از مدیران ورزش کشور و تمرکز مسئولان ورزش کشور و رسانه­های گروهی بر نتیجه­گرایی در ورزش به جای فرایند گرایی، مواجه می­باشد (حسینی و همکاران، 1392: 30).

آخرین مقوله اصلی استعدادیابی ورزش دانش­آموزی ایران در سامانه جامع مدیریت اطلاعات عوامل ساختاری می­باشد. در این پژوهش منظور از عوامل ساختاری عواملی است که فرایند استعدادیابی را تسهیل می­کنند و به عنوان محرکی مؤثر سبب می­شوند برایند استعدادیابی مطلوب باشد. تجزیه و تحلیل یافته­ها نشان داد که سه زیر مقوله 1) شرح عملیات، 2) پیشنهادات و 3) اطلاع رسانی از عوامل ساختاری هستند. مدل شماتیک کدگذاری محوری عوامل ساختاری هم نشان داد زیر مقوله «پیشنهادات» مهم­ترین عوامل ساختاری استعدادیابی در ورزش دانش­آموزی کشور می­باشد. این یافته تا حدودی با یافته­های مطالعه روشنی (1394) همخوان است. همچنین یافته­های مطالعه کالان (2015) در زمینه شناسایی و توسعه استعداد ورزشی از طریق فرایند مربیگری نیز نشان داد که در صورت آشنایی مربیان با شاخص­های استعدادیابی، راحت­تر می­توانند کودکان مستعدد و توانا را شناسایی کنند و در میسر درست قرار دهند که تأیید کننده یافته­های این پژوهش می­باشد.

با توجه به مطالب یاد شده می­توان گفت که وجود سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانش­آموزی کشور بسیار ضروری است، زیرا در مصاحبه با صاحب­نظران مشخص شد بحث بودجه، جذب حامیان مالی و سرمایه­گذاری در برگزاری برنامه استعدادیابی ورزش دانش­آموزی ما معنای مشخصی ندارد؛ یعنی برای برنامه استعدادیابی ورزش دانش­آموزی از قبل سرمایه‎گذاری و بودجه مشخصی که همه موارد را پوشش دهد وجود ندارد یا اگر هم بودجه ای تخصیص داده شود بسیار ناچیز است.  لذا داشتن یک سیستم مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانش­آموزی کشور به مدیران کمک می‎کند تا با استفاده از خروجی این سیستم کم و کاستی­ها را تعیین و نسبت به کسب بودجه مازاد از دیگر سازمان ها و یا جذب حامیان مالی اقدام نمایند و قبل از برگزاری برنامه استعدادیابی ورزش دانش­آموزی مطمئن شوند که بودجه کلیه فعالیت­ها را حمایت می­کند و دچار کاستی و  بدهی نمی­شوند. درواقع، سرمایه­گذاری در امر استعدادیابی در ورزش موجب می­شود استعدادهای جدیدی در رشته­های مختلف کشف شوند و با برنامه­ریزی برای این استعدادهای ورزشی کشف شده ،آینده رشته­های ورزشی در کشور تضمین گردد. قاسمی (1394) بیان داشته است که در ورزش کشف افراد با استعداد و گزینش آنها در سنین پایین و سپس هدایت، کنترل و ارزیابی آنها در صعود به بالاترین سطح از مهارت اهمیت زیادی دارد. فراگیر شدن ورزش و اهمیت آن در مناسبات بین المللی، توجه فراوانی از ناحیه دولت­ها را متوجه این پدیده ساخته است. موفقیت کشورها در میادین ورزشی علاوه بر تاثیرات اجتماعی و اقتصادی، نمادی از ثبات و توانمندی­های همه جانبه آن کشورها محسوب می­شود و یکی از علل سرمایه­گذاری بالای کشورها در ورزش قهرمانی و حرفه­ای، از این مورد نشات می­گیرد (قاسمی، 1394). به جز بحث بودجه که با سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانش­آموزی کشور می­توان به خوبی آن را مدیریت کرد، بحث هماهنگی و نیز گرفتن بازخورد از فعالیت­ها و بازتاب آن در فعالیت­های آتی سبب می­شود وجود ارزشمند این سیستم بیش از پیش در سازمان­های ورزشی احساس گردد. علاوه بر مزایای یاد شده، این سیستم زمان انجام کارها را بسیار کاهش خواهد داد، زیرا در پی هماهنگی بین بخش مختلف برگزاری برنامه استعدادیابی ورزش دانش­آموزی از دوباره کاری­ها جلوگیری می کند. همچنین با ثبت اطلاعات برگزاری یک رویداد، در آینده و هنگام برگزاری رویدادی دیگر به راحتی می­توان بدان مراجعه و تنها اطلاعات آن را به روز رسانی و استفاده نمود. مزیت دیگرآن که خروجی حاصل از اطلاعات این سیستم، کم و کاستی­ها و نقاط ضعف و قوت را به مدیران یادآور می­شود که خود مبنای خوبی برای تصمیم­گیری با کیفیت است.

 از آنجا که موانع استعدادیابی، فرایند استعدادیابی را با چالش رو­به رو می­کنند، پیشنهاد می‎گردد این موانع مرتفع گردند. برای تحقق چنین هدفی، داشتن برنامه­ اصولی برای استعدادیابی، ارائه طرحی جامع در جهت استعدادیابی و تخصیص منابع مالی کافی و وافی به امر استعدادیابی و برقراری ارتباط سازنده بین نهادهای متولی استعدادیابی می‎تواند مؤثر باشد. به موجب اینکه فرایند استعدادیابی یک فرایند پیچیده، زمان­بر و هزینه­بردار است و انجام آن مستلزم  برایند مطلوب است، پیشنهاد می­گردد محرک­های تسهیل­کننده این فرایند بیش از پیش تقویت شود. برای این منظور باید از تجربیات کشورهای صاحب سبک در امر استعدادیابی ورزش دانش­آموزی استفاده شود، امکانات و ابزار بروز تأمین گردد، نیروی انسانی متخصص که بتواند در امر استعدادیابی فعالیت کند پرورش یابد و مدارسی که به صورت ویژه و تخصصی به برخی رشته­های ورزشی می پردازند، احداث گردد. از آنجا که قدرت پیش بینی آزمون­های استعدادیابی برای آینده کافی نیست و پیش بینی عملکردهای تخصصی دشوار است، پیشنهاد می­گردد در امر استعدادیابی به اصول مطرح شده توجه شود.

  • منابع

    • ابراهیم، خسرو و حلاجی، محسن. (1383). آشنایی با مبانی نظری فرایند استعدادیابی ورزش. تهران: بامداد کتاب
    • اسدی، نوید؛ گودرزی، محمود؛ سجادی، سیدنصرالله و علی دوست قهفرخی، ابراهیم. (1396). «بررسی موانع استعدادیابی در ورزش ایران». رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. ۵ (۱۸)، صص ۲۳-32.
    • پورکیانی، محمد؛ حمیدی، مهرزاد؛ گودرزی، محمود و خبیری، محمد. (1396). «تحلیل اثرگذاری ورزش حرفه­ای و قهرمانی بر توسعه ورزش». مطالعات مدیریت ورزشی. 9 (43)، صص 55-72.
    • حسامی، شادی؛ اشرف گنجویی، فریده و زارعی، علی. (1394). «طراحی سیستم اطلاعات مدیریت الکترونیک داوطلبان ورزشی ایران و ارائه الگوی تحلیل نیازمندی­ها». رساله دکتری، دانشکده تربیت­بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
    • حسینی، سید شاهو؛ قربانیان رجبی، آسیه؛ حمیدی، مهرزاد و سجادی، سیدنصرالله. (1391) . «شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصت­ها و تهدیدهای استعدادیابی در ورزش قهرمانی جمهوری اسلامی ایران و تنگناها و چالش های فراروی آن». نشریه مدیریت ورزشی. شمارۀ 41 ، صص 29-54.
    • دوستداری خسروخانی، سجاد. (1391). «تدوین شاخص‌های استعدادیابی فوتبال و ارائه راهکارها برای پرورش استعدادها از نظر مربیان رده‌های پایین استان تهران». پایان نامه ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
    • دوستداری، سجاد؛ اشرف گنجویی، فریده و سهیلی، بهزاد. (1394). «بررسی مشکلات استعدادیابی فوتبال». مدیریت ورزشی7 (4)، صص 621-635.
    • رضایی صوفی، مرتضی؛ فراهانی، ابوالفضل و شعبانی، عباس. (1396). «تحلیل محیطی ورزش حرفه­ای کشور». فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی. 6 (1)، صص 108-118.
    • رمضانی­نژاد، رحیم و هژبری، کاظم. (1396). «مبانی توسعه ورزش و کاربرد آن در ورزش ایران». مجلس و راهبرد. 24 (91)، صص 233- 263.
    • روشنی، فرناز. (1394). «استعدادیابی در ورزش بسکتبال دختران متوسطه اسلامشهر تهران». پایان نامه ارشد تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی.
    • سبحانی، یزدان؛ هنری، حبیب؛ شهلایی، جواد و احمدی، علیرضا. (1392). «رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون های ورزشی». نشریه مدیریت ورزشی. 5 (2)، صص 55-73.
    • عزیزی، بیستون؛ مهرابی کوشکی، علی و جلالی فراهانی، مجید. (1392). «بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران». مدیریت ورزشی. 5 (3)، صص 161-174.
    • قاسم­زاده میرکلائی، ابراهیم. (1394). «بررسی موانع موفقیت و تداوم اجرای طرح ملی استعدادیابی فدراسیون دوومیدانی ایران». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی. 4 (2)، صص 35-47.
    • قاسمی، فرزین. (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر پرورش استعدادهای ورزشکاران شنا ایران». پایان نامه ارشد تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ایران.
    • الماسی، سمانه و زردشتیان، شیرین. (1397). «طراحی سیستم اطلاعات مدیریت رویدادهای ورزشی در ادارات ورزش و جوانان». مدیریت ارتباطات در رسانه­های ورزشی. 6 (22)، صص 15-28.
    • نظری، فرهاد؛ یوسفی، بهرام و عیدی، حسین. (1394). «مقایسه و تعیین اولویت عوامل ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی از منظر ذینفعان». دو فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش. 5 (1)، صص 19-36.
    • هاشمی، آذر. (1399). «تدوین برنامه راهبردک استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران». رساله دکتری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
    • Blake, R. (2016). Digging for diamonds: Talent identification process values potential over performance. Connected Coaches.
    • Buekers, M., Borry, P., & Rowe, P. (2015). “Talent in sports. Some reflections about the search for future champions”. Movement & Sport Sciences-Science & Motricité, (88), 3-12.
    • Callan, M. ( ). The scientific identification and development of talent.
    • Candel, V. (2011). “Information system in management4th edition Belmont California wad way publishing”.44 No9:431-435
    • Devaney, D. (2019). “An Examination of Athlete Lifestyle Support for Elite Youth Cricketers on a National Development Program”. Doctoral dissertation, Liverpool John Moores University.
    • Gledhill, A., Harwood, C., & Forsdyke, D. (2017). “Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review”. Psychology of Sport and Exercise, 31, 93-112.
    • Hugo, K. (2004). “A model for talent identification and development for team sports in South Africa”. Doctoral dissertation, Stellenbosch: Stellenbosch University.
    • Larkin, P., Marchant, D., Syder, A., & Farrow, D. (2020). “An eye for talent: The recruiters’ role in the Australian Football talent pathway”. PloS one, 15(11), e0241307.
    • Mahlangu, E. E., Njoko, M. B., & Lethoko, M. X. (2019). Implementation of School Sport Policy for Public Schools; Lessons from Mgwenya Circuit. Mpumalanga Province, South Africa. Acta Universitatis Danubius. Administratio, 10(2).
    • Mike Callan. (2015). The scientific identification and development of talent, through evidence-based coaching. lietuvos sporto universitetas.
    • Robinson, L., & Palmer, D. (Eds.). (2010). Managing voluntary sport organizations.
    • Robinson, Leigt. Palmer, Dick. (2011). Managing Voluntary Sport Organizations. First published, London and New York Routledge . 242-246.
    • Skinner, J., Edwards, A., & Corbett, B. (2014). Research methods for sport management.
    • Smaoui, M., & Garbey, M. (2013). Improving volunteer computing scheduling for evolutionary algorithms. Future Generation Computer Systems, 29(1), 1-14.
    • Sotiriadou, P. (2010). The sport development processes in Australia: The attraction, retention/transition, and nurturing of sport participants and athletes. Europe: Lambert Academic Publishing.
    • Sounthornwiboon, P., Srichaisawat, P., & Sriprasertpap, K. (2015). “The Development of a MIS Model for Elite Sports Development Department of SAT Thailand”. Proscenia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1926-1930.