نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، گروه مدیریت ورزشی

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گروه مدیریت ورزشی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گروه مدیریت ورزشی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ترس از سرقت اینترنتی هویت مشتری بر قصد خرید آنلاین محصولات ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان فروشگاه­های ورزشی آنلاین تشکیل می دادند. به منظور برآورد حجم نمونه از نرم­افزار تعیین حجم نمونه اس.پی.اس.اس. سمپل­پاور استفاده شد و بر همین مبنا حجم نمونه به تعداد 330 نفر برآورد گردید. این پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و مدل­یابی معادلات ساختاری می­باشد. برای جمع­آوری داده­ها از سه پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی،  پرسشنامه 12 سوالی «ترس از سرقت اینترنتی» هویت هیل و همکاران (2015) و پرسشنامه 10 سوالی «قصد خرید آنلاین» لی و همکاران (2015) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحب­نظر و روایی سازه آن به ­وسیله تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تأیید گردید. همچنین پایایی پرسشنامه­ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 82/0 و 85/0 گزارش شد. برای تجزیه­و­تحلیل­ داده­ها از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس.، اس.پی.اس.اس. سمپل­پاور و آموس استفاده گردید.
یافته­ها بیانگر آن بود که با افزایش ترس از سرقت اینترنتی هویت، قصد خرید آنلاین با شدتی قوی کاهش می‌یابد. به طور کلی می­توان گفت که مشتریان امروزه نه تنها انتظار خدمات مناسب و با ارزش را دارند، بلکه خواستار صداقت و نیکخواهی نیز هستند. بنابراین با فراهم شدن بهینه چنین متغیرهایی است که احتمالاً قصد خرید آنلاین مشتریان به طور مثبت ترغیب می­شود.
بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد می‎گردد هر شش ماه یکبار مدیران وب سایت­های خود را به روز رسانی کنند تا میزان امنیت بالا رود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effect of Fear of Online Theft of Customer Identity on the Intention to Buy Sports Products Online

نویسندگان [English]

  • kaveh mirani 1
  • zahrahaji enzehayi 2
  • vahid rabiei 3
  • shaho zamaneh dadaneh 3

1 Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Department of Sports Management

چکیده [English]

The study is to investigate the effect of fear of online theft of customer identity on the intention to buy sports products online. The statistical population consisted of all customers of online sports stores. In order to estimate the sample size, SPSS Sample Power determination software and Sample power were used. So, the sample size was estimated about 330 people. This research is descriptive and of the type of correlation studies based on structural equation modeling. To collect the data, three questionnaires related to personal information, a 12-item questionnaire on “fear of online identity theft” of Hill et al. (2015) and a 10-item online “shopping intention” questionnaire (2015) were used. The face and content validity of the research instrument was confirmed by a group of experts and its construct validity was confirmed by confirmatory factor analysis based on structural equation model. The reliability of the questionnaires was also reported using Cronbach's alpha coefficient equal to 0/82 and 0/85, respectively. To analyze the data, SPSS software, SPSS Sample Power and Amos samples were used.
The results showed that as the fear of online identity theft increased, so did the intention to shop online. In general, it can be said that customers today not only expect appropriate and valuable services, but also demand honesty and benevolence. Therefore, with the optimal provision of such variables, it is likely that customers' intention to buy online will be positively encouraged. Based on the results, it is recommended that webmasters update their websites every six months to increase security.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet Theft
  • Customer Identity
  • Online Shopping Intent and Sports Products

تاثیر ترس از سرقت اینترنتی هویت مشتری بر قصد خرید آنلاین محصولات ورزشی

زهرا حاجی انزهایی[1]

 کاوه میرانی[2]

 وحید ربیعی[3]

 شاهو زمانی دادانه[4]

 10.22034/SSYS.2023.844

 

تاریخ دریافت مقاله: 13/4/1398

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:6/10/1399

 

مقدمه

امروزه زندگی اجتماعی و فضای تجارت کسب و کار به ‌واسطه رشد فناوری تحت توسعه چشمگیر اینترنت، قرار گرفته است. در این راستا یکی از پیامدهای نفوذ اینترنت، شکل­گیری نوع جدیدی از خرید، با عنوان «خرید آنلاین»[5] است (کادیل و مورفی[6]، 2000). در عصر حاضر با توجه به استفاده روز افزون از کامپیوتر و اینترنت، خرید آنلاین از جایگاه خاصی برخوردار شده است (رابرتس و همکاران[7]، 2013). خرید آنلاین از طریق شبکه­های ارتباطی آنلاین صورت می­گیرد که عمده فرآیندهای آنها بدون نیاز به حضور فیزیکی طرفین آن می­باشد (مک کول و همکاران[8]، 2010). محیط­های خرید آنلاین، نوع­های خاصی از تعامل هستند که کاربران برای برآورده کردن هدف­های خرید خود به آن­ها روی می­آورند (لویین و همکاران[9]،2007). خرید آنلاین یک فعالیتی ورای انجام یک خرید صرف است و در برگیرنده مهارت­هایی چون جستجوی محصولات، کار با کامپیوتر و... است (پودر و همکاران[10]، 2009). در این خصوص تو و همکاران[11] (2007) بیان کردند که خرید آنلاین موجب مزیت­های متعددی از قبیل دسترسی آسان و سریع به اطلاعات، راحتی کار و نبود محدودیت­های زمانی و مکانی، تنوع بیشتر محصولات و صرفه‎جویی در هزینه­ها می­شود (تو و همکاران، 2007). اما هریس و همکاران[12] (2014) معتقد بودند هرچند که خرید آنلاین موجب تسریع در کارها می­شود، ولی می­تواند مشکلاتی را برای مشتریان به ارمغان بیاورد (هریس و همکاران، 2014). یکی از مشکلات عمده در راه توسعه تجارت الکترونیک که با وجود سرمایه­گذاری­های کلان، استفاده از آن به راحتی مورد پذیرش کاربران قرار نمی‎گیرد، احساس سرقت هویت مشتری است (آکوکا،[13] 2008). در واقع مشتریان، به خصوص در جوامعی که استفاده از فناوری جدید در آن­ها کند است (میازاکی[14]، 2008) و به دلیل نا آشنا بودن با خرید آنلاین نگران مسائل امنیتی و ارائه اطلاعات شخصی خود هستند (ریسیگ و همکاران[15]، 2009). سرقت اینترنتی هویت[16] که به وسیله­ مجرمان سایبری انجام می­شود، استفاده غیر قانونی از اطلاعات یک فرد (نام، تاریخ تولد، شماره کارت اعتباری و غیره) به قصد ارتکاب کلاهبرداری اقتصادی یا فریبه کاری هویتی در اینترنت انجام می­شود (پرایم و همکاران،[17] 2011). می­توان گفت که حمله­های فیشینگ[18] یا سرقت هویت چیزی فراتر از هرزنامه­های ناخواسته و مزاحم هستند (آیزنشتاین[19]، 2008). آنها می‎توانند منجر به دزدیده شدن شماره­های اعتباری، کلمات عبور، اطلاعات حساب یا سایر اطلاعات شخصی کاربر شوند. این حمله­ها در واقع نوعی از حملات مهندسی اجتماعی هستند (ریسیج و همکاران[20]، 2009) که با استفاده از فریب کاربران سعی در به دست آوردن اطلاعات محرمانه از آنها دارند. سرقت هویت سریع­ترین شکل در حال رشد کلاهبرداری و فریب مصرف کننده در جهان است (هیل و همکاران[21]، 2015). هزاران نفر برای انجام معاملات عادی و معمولی به اینترنت متصل می‌شوند (پرایم و همکاران[22]، 2011). بعضی از مصرف کنندگان برخلاف میل باطنی شان مجبور می­شوند به صورت اینترنتی (آنلاین) معامله کنند (آکوکا، 2007؛ ریسیگ و همکاران[23]، 2009؛ وال،[24] 2008) که این امر مصرف­کنندگان را نسبت به سرقت اینترنتی هویت نگران کرده است (وال، 2008) و موجب شده که در برخی از موارد مصرف­کنندگان از انجام معاملات اینترنتی خودداری کنند (هاو سوان و همکاران[25]، 2015).

بررسی پژوهش­های انجام شده حاکی از آن است که ترس از سرقت اینترنتی هویت بر قصد خرید آنلاین مهم و اثرگذار بوده و یکی از عوامل موثر در قصد خرید آنلاین آنها می­باشد. نتایج مطالعات جبرئیل و همکاران[26] (2020) بیانگر این بود ترس از سرقت اینترنتی هویت می­تواند تاثیرات منفی بر ذهن مشتریان بگذارد. همچنین در پژوهش دیگری که توسط جبرئیل و همکاران (2020) انجام شد دریافتند که ترس از خسارت مالی و ترس از آسیب به اعتبار پیش­بینی کننده مستقیمی برای قصد خرید آنلاین نیستند. همچنین نشان دادند که امنیت آنلاین و حریم خصوصی می­تواند به عنوان نقش میانجی در رابطه بین ترس از خسارت مالی بر ترس از آسیب عمل کند. در پژوهشی که موسوی­زاده و همکاران (2016) در این زمینه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که نگرانی­ها در مورد امنیت و حفظ حریم خصوصی باعث نگرانی در مورد محصول و خدمات می­شود. هیل و همکاران (2015) در پژوهشی به مطالعه ترس از سرقت اینترنتی هویت بر قصد خرید آنلاین پرداختند و به این نتیجه رسیدند که شرکت­ها برای اینکه بتوانند اهداف تجاری خود را ارتقا دهند و همچنین رضایت مشتریان خود را جلب کنند باید این اطمینان را به مشتریان خود بدهند که اطلاعات شخص آنها محفوظ بوده و سایت آنها امنیت بالایی دارد. همچنین هاوسوان و همکاران (2015) در پژوهشی به بررسی اثر اعتماد بر تجربه خرید آنلاین و نیات رفتاری پرداختند. نتایج آن­ها نشان داد که  اعتماد به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم هم بر تجربه خرید و هم بر نیات رفتاری اثر معناداری دارد. در پژوهش دیگر رابرتس و همکارانش (2013) به بررسی ترس از سرقت هویت سایبری و فعالیت­های مخرب پرداختند و به این نتیجه رسیدند که باید شرکت­های دولتی و خصوصی بتوانند راه­های مقابله با فعالیت­های مخرب را با جذب افراد نخبه کاهش دهند و با ارتقای سیستم­های امنیتی خود اعتماد را در بین مصرف­کنندگان بالا ببرند.

با توجه به مطالب ارائه شده می­توان گفت که در ایران نیز رشد روز افزون فناوری اطلاعات و افزایش آگاهی افراد در استفاده از اینترنت و فناوری­های مرتبط، لزوم ایجاد و به کارگیری هرچه بیشتر خرید آنلاین را آشکار کرده است. اغلب شاهد آن هستیم که مشتریان هنگام خرید آنلاین مجبور هستند اطلاعات شخصی خود را ارائه دهند تا به آنها خدمات رسانی شود. این امر موجب ایجاد زمینه برای افراد سود جو شده است تا اطلاعات شخصی کاربران را سرقت کنند و مشکلاتی را برای مصرف­کنندگان به وجود بیاورند و زیان­های مالی زیادی را به آنها تحمیل کنند. این امر پژوهشگر را ترغیب کرد تا در این زمینه دست به پژوهش بزند. همچنین با توجه به اینکه در سال­های اخیر مصرف­کنندگان ایرانی جهت خرید محصولات ورزشی اصل به سمت خرید آنلاین رو آورده­اند، وجود چنین پژوهش­های لازم و ضروری است. امید که این مطالعه دانش ما را در این زمینه افزایش دهد و در معاملات آنلاین  به صاحبان کسب و کارهای مختلف سود رساند. لذا سوال اصلی پژوهش حاضر این است:

ترس از سرقت اینترنتی هویت مشتری تا چه اندازه  بر قصد خرید آنلاین تاثیر دارد؟

روش شناسی پژوهش

پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی از نوع پژوهش­های پیمایشی و کاربردی است که به­صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مشتریان فروشگاه­های ورزشی آنلاین بود که تعداد 330 نفر به‎عنوان نمونه از طریق نرم افزار تعیین حجم نمونه اس. پی. اس. اس. سمپل­پاور[27] به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اجرای مدل­سازی معادله ساختاری واریانس محور توجه به پیش­فرض­ اساسی این رویکرد حائز اهمیت بود و بایستی پیش از اجرای مدل مورد بررسی قرار می گرفت. یکی از این پیش­فرض­ها حجم بهینه نمونه است. مولر[28] (1999) برای تعیین حجم نمونه از نسبت حجم نمونه به پارامتر آزاد برای برآورد استفاده می­کند. وی حداقل این نسبت را 5 به 1، حد متوسط آن را نسبت 10 به 1 و حد بالای آن را نسبت 20 به 1 بیان می­کند. با این حال در پژوهش حاضر  با توجه به حجم جامعه و با مدنظر قراردادن حداقل نسبت حجم نمونه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و پارامترهای آزاد، پیچیدگی مدل، روش برآوردهای پارامترهای آزاد برآورد حداکثر درست­نمایی (نیاز داشتن به حجم نمونه متوسط)، حجم داده­­های مفقود (کمتر از 5 درصد) و رابطه نرمالیتی چندمتغیره با حجم نمونه اصل بر این گذاشته شد که حجم نمونه 330 نفر به منظور اجرای مدل‎سازی معادله­ ساختاری کفایت لازم را دارد. دومین پیش‎فرض همخطی­چندگانه است. در پژوهش حاضر به منظور بررسی همخطی بین متغیرهای مستقل در مدل­های معادله ساختاری از مقادیر مربوط به دو شاخص تورم واریانس[29] و تحمل[30] که نشان دهنده میزان همخطی بین متغیرهای مستقل می­باشند استفاده گردیده است. برای جمع­آوری داده­ها به ترتیب از سه پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی (جنسیت، سن، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات و سابقه خرید)، «پرسشنامه ترس از سرقت اینترنتی هویت» هیل و همکاران (2015) که شامل 12 سوال و دو بعد ترس از خسارت مالی و ترس از بدنامی و «پرسشنامه قصد خرید آنلاین» لی و همکاران[31] (2015) که شامل 10 سوال بود، استفاده شد. پس از دریافت نظر کارشناسی صاحب­نظران (12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی) در مورد روایی صوری و محتوایی پرسشنامه و انجام اصلاحات، پرسشنامه­ها با مقیاس پنج ارزشی لیکرت (کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) تهیه گردید. در ادامه در یک مطالعه مقدماتی، پایایی پرسشنامه­ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (ترس از سرقت اینترنتی هویت = 82/0 و قصد خرید آنلاین = 85/0) برآورد شد. در نهایت، پرسشنامه­ها در دو بخش مشخصات فردی و سوال­های اصلی پرسشنامه­ها بین نمونه‎های پژوهش توزیع گردید. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. همچنین، برای بررسی روایی سازه ابزار اندازه­گیری از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. با توجه به نتایج آزمون چولگی و کشیدگی که در بازه 2 و 2- بودند، می­توان گفت که داده­ها از توزیع طبیعی برخوردارند. همه تجزیه و تحلیل­ داده­ها با استفاده از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس[32].، اس.پی.اس.اس. سمپل پاور، آموس[33] و اسمارت پی.ال. اس.[34] انجام شد.

یافته­های پژوهش

جدول 1: برآورد حجم نمونه از نرم­افزار تعیین حجم نمونه

درصد خطا

توان آزمون

حجم اثر

حجم نمونه

05/0

90/0

05/0

330

به منظور برآورد حجم نمونه از نرم­افزارتعیین حجم نمونه استفاده شد. با مدنظر قرار دادن حداکثر متغیر مستقل اثرگذار بر متغیر­های وابسته درگیر در مدل­های رگرسیونی پژوهش و درصد خطای 05/0 توان بالاتر از 90/0 و حجم اثر 05/0 حجم نمونه تعداد 330 نفر برآورد گردید. مطلوبترین مقدار درصد خطا 05/0 توان 90/0 و حجم اثر 05/0 برای روش‌های تحلیلی آماری مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است.

نتایج حاصل از یافته­های توصیفی نشان داد که از 330 نفر نمونه آماری پژوهش، 2/72 درصد مرد و 8/20 درصد زن بودند. بیشتر شرکت­کنندگان (8/66 درصد) متاهل و 2/33 درصد مجرد بودند. همچنین بیشتر نمونه­های پژوهش در محدوده سنی 30 تا 35 سال با فراوانی 3/35 و کمترین در رده سنی کمتر از 25 سال با فراوانی 2/9 قرار داشتند. مدرک تحصیلی بیشتر شرکت­کنندگان (3/40 درصد) کارشناسی ارشد و کمترین مدرک تحصیلی شرکت­کنندگان (0/18 درصد) دیپلم و زیر دیپلم بود. نتایج تعداد دفعات خرید آنلاین حاکی از آن بود که بیشترین خرید آنلاین مربوط به هر هفته خرید به صورت آنلاین با فراوانی 9/41 درصد  و کمترین خرید آنلاین مربوط به سه ماه یکبار خرید به صورت آنلاین با فراوانی 9/41 درصد بود.  

جدول 2: توصیف متغیرهای پژوهش با استفاده از شاخص­های توصیفی

متغیر

شاخص

میانگین

انحراف معیار

کجی

کشیدگی

قصد خرید آنلاین

12/3

71/0

25/0-

13/0-

ترس از سرقت اینترنتی هویت

41/3

63/0

05/0

08/0

بر حسب مقادیر جدول 2، می­توان گفت:

1) میانگین متغیرهای پژوهش در نمونه آماری پژوهش بالاتر از میانگین فرضی (3)[35] است. به عبارت دیگر، نمونه آماری متغیرهای قصد خرید آنلاین و ترس از سرقت اینترنتی هویت را بالاتر از حد متوسط ارزیابی کرده­اند؛

 2) با توجه به مقدار شاخص انحراف معیار پراکندگی داده­ها از شاخص میانگین در حد معمول یا به عبارتی متوسط برآورد می­شود؛

 3) مقدار منفی شاخص کجی بیانگر تمایل نمره­های متغیر قصد خرید آنلاین به سمت مقادیر بالاتر از میانگین است و مقدار مثبت و نزدیک به صفر شاخص کجی متغیر ترس از سرقت اینترنتی هویت گویای تمایل نمره­ها به سمت مقادیر پایین­تر از میانگین در نمونه آماری است. مقدار منفی شاخص کشیدگی متغیر قصد خرید آنلاین نشان دهنده شکل توزیع نسبتاً مسطح داده­های مربوط به این متغیر در نمونه آماری پژوهش است و مقدار مثبت شاخص کشیدگی متغیر ترس از سرقت اینترنتی هویت بیانگر شکل توزیع نسبتاً برآمده داده­ها در نمونه آماری پژوهش است. در نهایت اینکه با توجه به شاخص­های شکل توزیع می­توان گفت توزیع داده­های این متغیر به سمت توزیع نرمال تمایل دارند.

جدول 3: برآورد شاخص­های همخطی چندگانه مدل معادله ساختاری

متغیر

Tolerance

VIF

ترس از سرقت اینترنتی هویت

48/0

09/2

قصد خرید آنلاین

48/0

09/2

بر حسب مقادیر برآورد شده در جدول 3 (مقدار شاخص تحمل[36] بالاتر از 40/0 و مقدار شاخص تورم واریانس[37] پایین‌تر از 5/2) می‌توان گفت که هم‌خطی چندگانه مربوط به متغیرهای مستقل پژوهش در وضعیت نامطلوبی قرار ندارد. بنابراین پیش فرض عدم هم‌خطی چندگانه در خصوص این متغیرها برقرار است.

جدول 4: معادلات اندازه گیری پرسشنامه­ها

مولفه­ها

معرف

بار عاملی

مقدار بحرانی

واریانس تبیین شده

سطح معناداری

نتیجه

ترس از خسارت مالی

سوال 1

76/0

225/11

58/0

001/0

تایید

سوال 2

73/0

436/11

53/0

001/0

تایید

سوال 3

60/0

070/12

36/0

001/0

تایید

سوال 4

75/0

323/11

56/0

001/0

تایید

سوال5

75/0

317/11

56/0

001/0

تایید

سوال 6

80/0

800/10

64/0

001/0

تایید

سوال 7

60/0

176/10

36/0

001/0

تایید

سوال 8

80/0

746/10

64/0

001/0

تایید

ادامه جدول 4: معادلات اندازه گیری پرسشنامه­ها

مولفه­ها

معرف

بار عاملی

مقدار بحرانی

واریانس تبیین شده

سطح معناداری

نتیجه

ترس از بد نامی

سوال 9

74/0

242/10

55/0

001/0

تایید

سوال 10

55/0

983/11

30/0

001/0

تایید

سوال 11

53/0

167/13

29/0

001/0

تایید

سوال 12

53/0

955/11

28/0

001/0

تایید

قصد خرید آنلاین

سوال 1

61/0

930/7

38/0

001/0

تایید

سوال 2

53/0

382/10

29/0

001/0

تایید

سوال 3

62/0

234/8

39/0

001/0

تایید

سوال 4

59/0

837/7

35/0

001/0

تایید

سوال 5

60/0

923/9

37/0

001/0

تایید

سوال 6

58/0

681/7

34/0

001/0

تایید

سوال 7

49/0

026/7

25/0

001/0

تایید

سوال 8

51/0

189/7

27/0

001/0

تایید

سوال 9

63/0

040/8

40/0

001/0

تایید

سوال 10

54/0

426/7

30/0

001/0

تایید

مقادیر برآورد شده در جدول 4 (بار عاملی، مقدار بحرانی، واریانس تبیین شده و سطح معناداری) بیانگر این است که بارهای عاملی سوالات مربوط به مولفه ترس از خسارت مالی و بارهای عاملی سوالات مربوط به مولفه ترس از بدنامی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

جدول 5:  شاخص­های برازش مدل ساختاری ترس از سرقت اینترنتی هویت بر قصد خرید انلاین

شاخص­ها

نام شاخص

اختصار

مدل نهایی

برازش قابل قبول

نتیجه

شاخص­های برازش

نیکویی برازش

GFI

97/0

بزرگتر از 90/0

تایید

نیکویی برازش اصلاح شده

AGFI

94/0

بزرگتر از 90/0

تایید

شاخص­های برازش مطلق

برازش هنجار شده

NFI

96/0

بزرگتر از 90/0

تایید

برازش تطبیقی

CFI

97/0

بزرگتر از 90/0

تایید

برازش نسبی

RFI

92/0

بزرگتر از 90/0

تایید

برازش افزایشی

IFI

97/0

بزرگتر از 90/0

تایید

برازش مقتصد هنجار شده

PNFI

51/0

بزرگتر از 50/0

تایید

شاخص­های برازش مقتصد

ریشه میانگین مربعات خطای برآورد

RMSEA

07/0

کمتر از 10/0

تایید

نسبت کای­اسکور به درجه آزادی

CMIN/df

97/2

مقدار بین 1 تا 3

تایید

نتایج موجود در جدول 5، بیانگر این است که برازش مدل ساختاری از شرایط مطلوبی برخوردار می­باشد.

شکل 1: شاخص‌های مدل ساختاری ترس از سرقت اینترنتی هویت بر قصد خرید انلای

جدول 6: اثر ترس از سرقت اینترنتی هویت بر قصد خرید انلاین

متغیر پیش­بین

مسیر

متغیر ملاک

ضریب تعیین

برآورد

نسبت بحرانی

P. Value

غیراستاندارد

استاندارد

ترس از سرقت اینترنتی هویت

<---

قصد خرید آنلاین

74/0

071/0

863/0-

075/12-

001/0

 

مقادیر برآورد شده جدول 6 بیانگر این است که متغیر ترس از سرقت اینترنتی هویت در مجموع 74 درصد از واریانس متغیر قصد خرید آنلاین را تبیین می­کنند که با توجه به مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص ضریب تعیین این مقدار قوی برآورد می‎شود. به عبارت دیگر، ابعاد متغیر ترس از سرقت اینترنتی هویت در حد قوی توان تبیین واریانس متغیر قصد خرید آنلاین را دارند و می‎توان گفت که با افزایش ترس از سرقت اینترنتی هویت، قصد خرید آنلاین با شدتی قوی کاهش می‌یابد.

بحث و نتیجه­گیری

در سال­های اخیر تحقیقات موجود اغلب موضوعاتی از قبیل اعتماد اینترنتی مصرف­کنندگان، سوء استفاده از حریم شخصی، خطرات موجود در فضای اینترنتی برای مصرف کنندگان و نگرانی­های ایجاد شده برای آنان در هنگام خرید اینترنتی را در کانون توجه خود قرار داده‌اند، اما با این حال نقش گسترده وجود احساسات منفی در مصرف­کنندگان به دلیل واهمه از سرقت هویتی آنلاین به میزان زیادی مورد بی توجهی محققان فعال در این حوزه قرار گرفته است. از این رو، در پژوهش حاضر تاثیر ترس از سرقت اینترنتی هویت مشتری بر قصد خرید آنلاین مشتریان فروشگاه­های ورزشی آنلاین مورد مطالعه قرار گرفته­ است. 

یافته­ها نشان داد که شاخص­های برازش مدل اندازه­گیری پرسشنامه­های ترس از سرقت اینترنتی هویت و قصد خرید آنلاین از شرایط مطلوبی برخوردار بودند. لذا با توجه به این نتایج می­توان چنین استدلال کرد که شاخص­های مطلق به مدل تدوین شده و پارامترهای آن ربط پیدا می­کند و چندان به مدل­های دیگر و درجه آزادی کاری ندارد. شاخص­های برازش تطبیقی در جهت تکمیل شاخص­های مطلق به کار برده می­شوند و نشان دهنده­ موقعیت نسبی مدل بین بدترین برازش (صفر) و بهترین برازش (یک) هستند. با ارائه شاخص­های برازش مقتصد، تلاش شده تا مهم­ترین نقطه ضعف شاخص­های برازش مطلق یعنی بهبود مقدار شاخص­های برازش با افزایش پارامتر به مدل جبران شود. مبنای اصلی در این گروه از شاخص­های برازش آن است که به ازای هر پارامتری که به مدل افزوده می­شود، این شاخص­ها جریمه می­شوند و مقدار آنها کاهش می­یابد. می­توان گفت که شاخص­های مدل معادله ساختاری از برازش مطلوب برخوردار بود. مقادیر برآورد شده در جدول 5  (بار عاملی، مقدار بحرانی، واریانس تبیین شده و سطح معناداری) بیانگر این است که بارهای عاملی سوالات مربوط به مولفه ترس از خسارت مالی و بارهای عاملی سوالات مربوط به مولفه ترس از بدنامی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. این یافته­ها تا حدودی با نتایج مطالعات هریس و همکاران (2014) و هیل و همکاران (2015) همسو بود. آنها معتقد بودند که ترس از ضرر اقتصادی نقش بسیار گسترده و تاثیر بسزایی در میل و اقدام به خرید اینترنتی از سوی مصرف­کنندگان خواهد داشت. این ویژگی نسبت به ترس از تخریب شخصیتی دارای تاثیرات گسترده­تری است. هریس و همکاران (2014) بیان کردند که مصرف­کنندگان ممکن است رفتارهای دفاعی همانند کاهش خرید مجازی یا کاهش استفاده از روش‌های خاص خرید از خود بروز دهند. همچنین یافته­ها بیانگر آن بود که پایایی پرسشنامه­ها (ترس از سرقت اینترنتی هویت = 82/0 و قصد خرید آنلاین = 85/0) از سازگاری درونی مناسبی برخوردار هستند. سازگاری درونی نشانگر میزان همبستگی بین یک سازه و شاخص­های مربوط به آن است (کرونباخ[38]،1951).

دیگر نتایج پژوهش بیانگر این است که متغیر ترس از سرقت اینترنتی هویت در مجموع 74 درصد از واریانس متغیر قصد خرید آنلاین را تبیین می­کند که با توجه به مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص ضریب تعیین این مقدار قوی برآورد می­شود. به عبارت دیگر، ابعاد متغیر ترس از سرقت اینترنتی هویت در حد قوی توان تبیین واریانس متغیر قصد خرید آنلاین را دارند و می­توان گفت که با افزایش ترس از سرقت اینترنتی هویت، قصد خرید آنلاین با شدتی قوی کاهش می‌یابد. نتایج این پژوهش با مطالعات هیل و همکاران (2015)، هاو سوان و همکاران (2015)، رابرتس و همکاران (2013 ) و  لای و همکاران[39] (2013) همسو بود. از دلایل همخوانی می­تواند ابزار  و روش پژوهش باشد. در نهایت می­توان گفت که بیشتر این پژوهش­ها بر روی مشتریان انجام شده است و با توجه به اینکه مدیران فروشگاه­های ورزشی برای حفظ یکپارچگی، برآورده ساختن انتظارات، انجام تعهدات و وظایف و نیز افزایش اعتماد نیاز به ایجاد ارتباطات مناسب و موثر با مشتریان دارند، لذا این عوامل می­توانند از دلایل همخوانی می‎تواند باشد. هیل و همکاران (2015) معتقد بودند که محیط­های خرید آنلاین نوع­های خاصی از تعامل هستند که کاربران برای برآورده کردن هدف­های خرید خود به آن­ها روی می­آورند. خرید آنلاین یک فعالیتی ورای انجام یک خرید صرف است و در برگیرنده مهارت­هایی چون جستجوی محصولات، کار با کامپیوتر و... است. قصد خرید آنلاین به عنوان مهم­ترین پیش­بینی کننده واقعی خرید، اشاره به پیامد حاصل از ارزیابی مشتریان از معیارهایی مانند کیفیت تارنما، جستجوی اطلاعات و ارزیابی محصولات دارد. هاو سوان و همکاران (2015) بر این باور بودند که با افزایش اعتماد نزد مشتریان و مصرف­کنندگان کالاهای ورزشی، میزان قصد خرید آن­ها نیز افزایش پیدا می­کند و اعتماد زمانی وجود دارد که یک طرف به اعتبار و صداقت طرف معامله اطمینان داشته باشد. پس احتمال این که اعتبار و صداقت میان مشتریان فروشگاه­های آنلاین کالاهای ورزشی سبب افزایش قصد خرید مجدد در مشتریان شده باشد وجود دارد. در تبیین این نتیجه به نظر می­رسد ارتباط منطقی بین منافع کلی و هزینه­های پرداخت شده از جانب مشتری، یکی از عوامل مؤثر بر معناداری قصد خرید آنلاین باشد. به عبارت دیگر، تبادل بهینه بین مزایای دریافتی و هزینه­های پرداختی سبب اثرگذاری ترس از سرقت اینترنتی هویت بر قصد خرید آنلاین مشتریان می شود. پس فروشگاه­های ورزشی آنلاین باید قصد خرید مشتریانی که هدف اصلی آنها از خرید خدمت را تعیین می­کند توجه نمایند و همواره برای هر مشتری با هر سلیقه و نیت خریدی خدمات متنوعی را ارائه دهند. دیگر تنها برطرف کردن نیازهای مشتریان جوابگو نیست و در کنار ارائه خدمات تخصصی آنچه تمایز ایجاد می­نماید، داشتن یک وب سایت امن و مطمئن است که می­تواند مشتریان را از نظر ذهنی به یک آرامش خاطر برساند- همین آرامش مشتری سبب حضور مجدد و تکرار خرید می شود.  

به طور کلی می­توان گفت که مشتریان امروزه نه تنها انتظار خدمات مناسب و با ارزش را دارند، بلکه خواستار صداقت و نیکخواهی نیز هستند. بنابراین باید اشاره کرد که هر چه خرید آنلاین برای مشتریان امن­تر و خیال آنها آسوده­تر باشد، آنها با آسودگی خاطر بیشتری به خرید می­پردازند. این امر می­تواند مزایایی زیادی در بر داشته باشد که یکی از آنها، تبلیغات برای سایت مورد نظر از سوی مشتریان است.

بر اساس نتایج حاصل از پژوهش به مدیران فروشگاه­های اینترنتی ورزشی پیشنهاد می­گردد اعتماد مشتریان خود را از طریق صداقت و تنوع خدماتی که به مشتریانی که قصد خرید آنلاین دارند، افزایش دهند تا از این طریق میزان رضایت آن­ها افزایش یابد.  با توجه به اینکه یک فروشگاه اینترنتی معتبر باید بتواند در اسرع وقت پاسخگوی تلفنی مشتریان خود باشد- که در اصطلاح از خدمات پس از فروش مشتریان به خوبی برخوردار شود- پیشنهاد می­گردد مدیران این امر را در اولویت کاری خود قرار دهند. قطعاً بخش نظرات یک وبسایت فروش اینترنتی اطلاعات بسیار مفیدی را راجع به یک وب سایت ارائه می‌کند. بنابراین مدیران فروشگاه­های اینترنتی ورزشی باید سعی کنند قبل از خرید یک محصول از یک فروشگاه اینترنتی بخش نظرات مشتریانی که آن کالا را قبلاً خریداری کرده‌اند را تا حد ممکن مطالعه نمایند. یکی از راهکارهای اطمینان به یک فروشگاه­های اینترنتی ورزشی، امکان پرداخت وجه پس از تحویل کالاست، زیرا معمولاً پیش‌بینی چنین زیرساختی برای یک فروشگاه اینترنتی بسیار پرخرج است. از این‌رو، فروشگاه‌های قارچی اینترنتی بدون مجوز قادر به ارائه این سرویس نخواهند بود. در این سرویس فروشگاه‌ها با ارائه تعهد برای ارسال چندین هزار سفارش در سال با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، قرار داد همکاری منعقد می کنند و به عنوان یک نقطه پستی محسوب خواهند شد. پیشنهاد می­گردد هر شش ماه یکبار مدیران وب سایت­های خود را به روز رسانی کنند تا میزان امنیت بالا رود. همچنین پیشنهاد می‏شود که فروشگاه­های اینترنتی ورزشی با بانک­های دارای مجوز بانک مرکزی تعامل برقرار کنند تا امنیت وب سایت­ها و قصد خرید آنلاین در بین مشتریان بیشتر شود. پیشنهاد می­شود  مدیران فروشگاه­های اینترنتی ورزشی در سایت­های فروش محصولات خود از نماد اعتماد الکترونیک استفاده نمایند.

می­توان اذعان داشت که در این زمینه احتیاج به پژوهش­های متعدد دیگری وجود دارد و پیشنهاد می­شود سطح این ترس و اظطراب نسبت به سرقت اینترنتی هویت مصرف کنندگان مورد بررسی قرار گیرد.

یک سلسله محدودیت­ها را پژوهشگر جهت اجرای پژوهش خود تعیین می­کند تا امر پژوهش سهل­تر گردد، چرا که یک پژوهشگر قادر به در نظر گرفتن تمامی متغیرها نیست و باید برای کار خویش محدوده و چارچوبی را قرار دهد. محدودیت­هایی که پژوهشگر برای این کار در نظر گرفته عبارت اند از:

  • به دلیل اینکه شرکت­کنندگان از جامعه آماری مشخصی انتخاب شدند، لذا نتایج پژوهش فقط قابل تعمیم به این جامعه آماری می­باشد.
  • حوزه پژوهش محدود به فروش آنلاین محصولات بود و محدودیت­های خارج از کنترل پژوهشگر می­توانند بر نتایج پژوهش اثر داشته باشند؛ مانند محدودیت­های ساختاری، مقررات و ضوابط سازمان و نوع روابط انسانی که می­تواند بر یافته­های پژوهش تاثیر بگذارد و ملاحظات انسانی که می‎تواند بر پاسخ افراد به سوالات مصاحبه اثر گذار باشد.

 

  • منابع

    • Acoca, B. (2008). “Scoping paper on online identity theft”. Ministerial Background Report on The Future of The Internet Economy, DSTI/CP (2007), 3, 17-18.
    • Brant, Sharon. (2009). Consumer Online Shopping Fears”. Market Brief, First Data Corporation available at: http://www.firstdata.com/downloads/thoughtleadership/pdf.
    • Caudill, E. M., & Murphy, P. E. (2000). “Consumer online privacy: Legal and ethical issues”. Journal of Public Policy & Marketing, 19(1), 7-19.
    • Cavoukian, A. (2013). “Privacy by Design and the Promise of Smart Data”. In SmartData (pp. 1-9). Springer, New York, NY.
    • Cronbach, L. J. (1951). Coeffic alpha and the internal structure of tsars. Psychometrika, 16 (3), 297-334.
    • Eisenstein, E. M. (2008). “Identity theft: An exploratory study with implications for marketers”. Journal of Business Research, 61(11), 1160-1172.
    • Grabner-Kräuter, S., & Kaluscha, E. A. (2003). “Empirical research in on-line trust: a review and critical assessment”. International journal of human-computer studies, 58(6), 783-812.
    • Hao Suan, Samuel, L., Balaji, M., & Kok Wei, K. (2015). An Investigation of Online Shopping Experience on Trust and Behavioral Intentions. Journal of Internet Commerce, 14(2), 233-254.
    • Harris, E., Perlroth, N., Popper, N., & Stout, H. (2014). “A sneaky path into Target customers' wallets”. The New York Times, 18.
    • Hsu, M. H., Chuang, L. W., & Hsu, C. S. (2014). “Understanding online shopping intention: the roles of four types of trust and their antecedents”. Internet Research.
    • Jibril, A. B., Kwarteng, M. A., Botachway, R. K., Bode, J., & Chovancova, M. (2020). “The impact of online identity theft on customers’ willingness to engage in e-banking transaction in Ghana: A technology threat avoidance theory”. Cogent Business & Management, 7(1), 1832825.
    • Jibril, A. B., Kwarteng, M. A., Nwaiwu, F., Appiah-Nimo, C., Pilik, M., & Chovancova, M. (2020, April). “Online Identity Theft on Consumer Purchase Intention: A Mediating Role of Online Security and Privacy Concern”. In Conference on e-Business, e-Services and e-Society (pp. 147-158). Springer, Cham.
    • Lai, F., Li, D., & Hsieh, C. T. (2012). “Fighting identity theft: The coping perspective”. Decision Support Systems, 52(2), 353-363.
    • Li, K. Y. Zemke, R. & Woods, JA. (2015). Experiential Marketing Strategy on CRM. Market Weekly (Disquisition Edi-tion), 12: 72-73 (In Chinese).
    • Lwin, M., Wirtz, J., & Williams, J. D. (2007). “Consumer online privacy concerns and responses: a power–responsibility equilibrium perspective”. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(4), 572-585.
    • McCole, P., Ramsey, E., & Williams, J. (2010). “Trust considerations on attitudes towards online purchasing: The moderating effect of privacy and security concerns”. Journal of Business Research, 63(9-10), 1018-1024.
    • Miners, Zach. (2014). Heart bleed’s Silver Lining: People are Finally Thinking about Online Security. PC World (2014–04–29, available at http://www. pcworld.com/article/2149041/heartbleeds-silver-lining.html).
    • Miyazaki, A. D. (2008). “Online privacy and the disclosure of cookie use: Effects on consumer trust and anticipated patronage”. Journal of Public Policy & Marketing, 27(1), 19-33.
    • Mousavi zadeh, M., Kim, D. J., & Chen, R. (2016). “Effects of assurance mechanisms and consumer concerns on online purchase decisions: An empirical study”. Decision Support Systems, 92, 79-90.
    • Mueller, R. O. (1999). Basic principles of structural equation modeling: An introduction to LISREL and EQS. Springer Science & Business Media.
    • Patrick Hille, Gianfranco Walsh, Mark Cleveland. (2015). Consumer Fear of Online Identity Theft: Scale Development and Validation. Journal of Interactive Marketing, 30, 1–19.
    • Poddar, A., Mosteller, J., & Ellen, P. S. (2009). “Consumers' rules of engagement in online information exchanges”. Journal of Consumer Affairs, 43(3), 419-448.
    • Priem, B., Leenes, R., Kosta, E., & Kuczerawy, A. (2011). “The identity landscape”. In Digital privacy (pp. 33-51). Springer, Berlin, Heidelberg.
    • Priem, Bart, Ronald Leenes, Eleni Kosta, and Aleksandra Kuczerawy (2011). “The Identity Landscape”. In Digital Privacy, Jan Camenisch, Ronald Leenes, Dieter Sommer, editors. Berlin: Springer. 33–51.
    • Reisig, M. D., Pratt, T. C., & Holtfreter, K. (2009). “Perceived risk of internet theft victimization: Examining the effects of social vulnerability and financial impulsivity”. Criminal Justice and Behavior, 36(4), 369-384.
    • Reisig, M. D., Pratt, T. C., & Holtfreter, K. (2009). “Perceived risk of internet theft victimization: Examining the effects of social vulnerability and financial impulsivity”. Criminal Justice and Behavior, 36(4), 369-384.
    • Roberts, L. D., Indermaur, D., & Spiranovic, C. (2013). “Fear of cyber-identity theft and related fraudulent activity”. Psychiatry, Psychology and Law, 20(3), 315-328.
    • Rogers, Kate. (2013). One new identity theft victim every 3 seconds in 2012”. available at : http://www.foxbusiness.com/personal-finance/2013/02/20/onenew-identity-theft-victim-every-3-seconds-in.
    • To, P. L., Liao, C., & Lin, T. H. (2007). “Shopping motivations on Internet: A study based on utilitarian and hedonic value”. Tec novation, 27(12), 774-787.
    • Wall, D. S. (2008). “Cybercrime, media and insecurity: The shaping of public perceptions of cybercrime”. International Review of Law, Computers & Technology, 22(1-2), 45-63.