نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد بیومکانیک ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز(نویسنده مسئول) E-mail: nz_baran@yahoo.com
2 استاد تمام گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی
3 استادیار گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده
وجود فضاهای ورزشی در همه جای دنیا حق شهروندی محسوب میشود. در این راستا امکاناتی مهیا شده تا شهروندان با کمترین هزینه و امکانات، سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنند. ورزشهای همگانی مانند پیاده روی و ورزشهای صبحگاهی در پارکها و مدارس از جمله فعالیتهایی است که افراد با حداقل امکانات میتوانند به آن بپردازند. لذا، به دلیل اهمیت ورزش در جامعه، بررسی وضعیت امکانات ورزشی و کیفیت این وسایل ضروری به نظر میرسد. در سالهای اخیر، به منظور تامین سلامت و توسعه فعالیتهای ورزشی دانشآموزان، مدارس کشور به دستگاههای بدنسازی پارکی تجهیز شدهاند. اما، این دستگاهها اغلب بهصورت کپیسازی از روی انواع خارجی ساخته میشوند. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطابق ابعاد و اندازهها و مشخصات ارگونومیک دستگاه بدنسازی گامزن پهلو با ویژگیهای آنتروپومتریک کاربران دختر دانش آموز دبیرستانهای تهران است. روش ها و وسایل: روش این تحقیق مقایسه ای و تعداد 100 نمونه از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران و دستگاه بدنسازی گام زن پهلو با دو نشان تجاری هیگر و تحرک سازان فردا و نمونه های آماری از بین جامعه دانش آموزان شهر تهران و بیش از 35 نشان تجاری دستگاههای بدنسازی پارکی مورد ارزیابی قرار گرفته و میانگین و صدکهای 5، 50 و 95 و انحراف استاندارد ویژگیهای آنتروپومتریک بهدست آمده کاربران با ویژگیهای ارگونومی دستگاههای بدنسازی منتخب با استفاده از روش تی تک نمونهای دوطرفه در سطح معنا داری 05/0(95 درصد اطمینان) مقایسه شد. ابزار تحقیق کیت آنتروپومتری استاتیک و قد سنج و نرم افزار SPSS بوده و نتایج به دست آمده، حاکی از آن است که دستگاه تعبیه شده فوق در مدارس از نظر ابعاد مناسب اندازههای آنتروپومتری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه نیست و مشکل عمده در هر دو نشان عدم هماهنگی در ابعاد دستگاهها با ابعاد بدنی کاربران آنهاست که این امر احتمال بروز آسیبهای جسمانی در اثر استفاده از دستگاههای بدنسازی پارکی را افزایش میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison between Specifications of Ergonomic Outdoor Fitness Equipment and Anthropometric Characteristics of Girl Student Users (Step Sideways Equipment)
نویسندگان [English]
- Fereshte Nazari Zade 1
- Heydar Sadeghi 2
- Adel Mazloomi 3
1 Master degree in Sports Biomechanics, Islamic Azad University, Tehran Branch
2 Ph.D., Full Professor, Department of Sports Biomechanics, Kharazmi University
3 Ph.D.,Assistant Professor of Occupational Health, Tehran University of Medical
چکیده [English]
Sports and entertainment are important factors in mental and physical health care. Public sports and morning exercises in parks and schools are among those activities which people could do them with the minimum of facilities. This act in addition to increasing society happiness and reducing social damages has an effective impact on rising society health and reduction of illnesses. As a result, due to sport importance for society, it seems that studying sport equipment is necessary. Outdoor sport equipment is one of the facilities which ministry of education has installed in girl’s schools to facilitate doing sport and entertainment.
This research is to analyze the amount of accommodation scantlings step sideways equipment under two brands named Heeger and Taharoksazane Farda with anthropometric characteristics of Tehrani high school girl users.
The research methodology is comparative; the sample size is 100 Tehrani high school girls and step sideways, of two famous brands named Heeger and Taharoksazane Farda. The samples are selected and evaluated from Tehran students and more than 35 Brands in outdoors fitness equipment for anthropometric characteristics and average and percentile 5, 50, and 95, and standard aberration of anthropometric characteristics gets from users by ergonomic characteristics of selected bodybuilding systems which measured by using Single T Student method comprised, bilateral sample in significant level 0.05 (95 percent affiance). The research tool is static anthropometric kit, Stadiometer and SPSS software.
According to our findings, above built sets for schools are not proportionate with high school girls’ anthropometric measures.
کلیدواژهها [English]
- Ergonomic
- Outdoor fitness equipment
- Step forward equipment
- Anthropometric characteristics and Girl student
مقایسه مشخصات ارگونومیک دستگاه بدنسازی گامزن پهلو با ویژگیهای آنتروپومتریک کاربران دختر دانشآموز
فرشته نظری زاده[1]
حیدر صادقی[2]
عادل مظلومی[3]
تاریخ دریافت مقاله: 17/1/1393
تاریخ پذیرش مقاله:13/2/1393
مقدمه
بی تردید قرن حاضر، قرن کم تحرکی و زندگی ماشینی است که سبب کم کاری و تنبلی عضلات و اندام شده و انجام بسیاری از فعالیتهای بدنی را از انسان سلب نموده است. بیش از 2000 سال قبل، بقراط، پزشک یونانی در مورد نیاز انسان به فعالیتهای حرکتی مستمر اعلام داشت که فعالیتهای بدنی برای انسان ضروری است و ارگانهای بدن انسان در صورت داشتن فعالیتهای بدنی معتدل و مستمر، سلامتی خود را حفظ نموده، قوی شده و عمرشان طولانی می گردد و چنانچه، فعالیت بدنی از زندگی روزمره دور شود، بدن، تنبل شده وضمن آمادگی پذیرش ابتلا به بیماریهای گوناگون، موجب تسریع پیری در انسان می شود.(Pereira,2002) در عصر حاضر، ورزش به عنوان یک حرکت چند بعدی با تأثیرات گسترده، جایگاه و نقش ارزشمند خود را در اقتصاد، سلامتی افراد، گذران اوقات فراغت سالم و با نشاط و لذت بخش، در آموزش و پرورش مردم به ویژه نسل نوجوان وجوان، در ایجاد روابط اجتماعی سالم بین مردم، در پیشگیری از ابتلا به بیماریها، پیشگیری از بسیاری از مفاسد اجتماعی وانحرافات اخلاقی رو به گسترش در جامعه و کاربردهای عدیده دیگر، متجلی ساخته است.(هولزور،2002) ورزش یکی از شیوههایی است که افراد می توانند با استفاده از آن بر فشارهای جسمی، روحی، روانی و اجتماعی فائق آیند. تحقیقات نشان دادهاند اشخاصی که به طور منظم به ورزش می پردازند، کمتر از سایرین دچار ناراحتیهای جسمی و عروقی شده، فشارهای عصبی کمتری را تحمل می کنند واز اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند. آنها نسبت به زنگی خوشبینترند و کمتر به افسردگی دچار می شوند.(ووست،بوچر،1999) ورزش همگانی در بین کشورها، از سال 1900 میلادی تا کنون با انگیزههای متفاوتی از جمله: تأمین سلامت جسمی و روانی، غنی سازی اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعی، دور شدن از زندگی ماشینی، بازگشت به طبیعت، افزایش کارآیی، زمینه سازی برای رشد ورزش قهرمانی و توصیه پزشکان مورد توجه قرار گرفته است.(مظفری،1381) در ایران، ورزش همگانی از سال 1358 با عنوان "ورزش محلات" آغاز و در سال 1362 به صورت تشکلی قانونی با عنوان "جهاد تربیت بدنی" رسمیت یافت و رشد و گسترش آن، به عنوان اولین وظیفه قانونی کلیه ارگانهای ورزشی، تعیین گردید.(قره،1383) رعایت اصل تنوع در ورزش همگانی، این خاصیت را دارد که بهجای تطبیق توانایی افراد با ورزش و امکانات، تنوع موجود در ورزش و امکانات موجب میگردد که افراد جامعه، بتوانند به راحتی، نوع ورزش و امکاناتی را که با تواناییهای آنها سازگار است، انتخاب نمایند.(کاشف،خالدان،1381) در سالهای اخیر ساخت و نصب وسایل ورزشی مختلفی جهت افزایش توان جسمانی و عضلانی و نیز ایجاد نشاط و سرور در بین شهروندان مختلف اعم از زن و مرد، پیر و جوان و حتی کودک و خردسال در شهرها متداول شده است. اکنون چند سالی است که استفاده از دستگاههای بدنسازی پارکی، در پارکها و مدارس ایران رواج پیدا کرده و تجهیز مدارس کشور به دستگاههای بدنسازی پارکی توسط وزارت آموزش و پرورش را میتوان اقدامی در همین چارچوب ارزیابی کرد. این اقدام با هدف تشویق جوانان، نوجوانان و کودکان به شرکت در فعالیتهای ورزشی صورت گرفته است.
استفاده از دستگاههای ورزشی پارکی در جهان به چند دهه میرسد. پیشینه طراحی، ساخت و استفاده از دستگاههای بدنسازی پارکی به کشور چین، در سال 1998 برمیگردد که آنها مبارزه گسترده با اعتیاد را در کشورشان آغاز کردند. در ایران استفاده گسترده و عمومی از این دستگاهها از سال 1384 شروع شده و به تدریج مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. نصب و بهکارگیری این دستگاهها در مدارس کشور نیز از سال 1389 آغاز شده است. دستگاههای بدنسازی پارکی که در فضاهای روباز مانند پارکها یا حیاط مدارس یا ادارت و سازمانها، تعبیه گردیده، جهت استفاده رایگان در اختیار عموم مردم قرار دارند. نکته بسیار حائز اهمیت در خصوص دستگاههای مذکور این است که وسایل و تجهیزات انسانی باید با توجه به ویژگیهای کاربران آن طراحی شود. (Gavial & Boudolos, 2006) از مزایای استفاده از این دستگاهها، می توان به سادگی استفاده از آنها و انجام حرکات ورزشی به کمک وزن کاربران هنگام ورزش بر روی دستگاه، همچنین انجام حرکات ورزشی مفرح و شاد اشاره کرد.(کریمی،1381) اما فرهنگ سازی استفاده از این وسایل، نکته ای است که به نظر می رسد تا کنون به صورت جدی به آن پرداخته نشده است و همین امر سبب می گردد که نه تنها افراد بهره کافی از این دستگاهها نبرند، بلکه موجب به وجود آمدن عوارض اسکلتی، عضلانی، ایجاد درد مفاصل و عوارض قلبی نیز برای آنها بشود. در واقع، استفاده از این وسایل هم می تواند مفید باشد و هم همراه با عوارض جبران ناپذیری برای فرد باشد و هزینههای بسیاری را به جامعه تحمیل کند. به خصوص با توجه به اینکه براساس شواهد موجود اغلب دستگاهها بهصورت کپیسازی از روی انواع نمونههای خارجی ساخته میشوند و از آنجایی که دستگاههای خارجی مبتنی بر اندازههای رایج بزرگسالان ساخته شده، ممکن است برای کاربرد در مدارس و ابعاد بدنی دانش آموزان ایرانی مناسب نباشد؛ به بیان دیگر، به این نکته توجه نشده که ابعاد و اندازههای بدنی مورد استفاده در طراحی و ساخت این دستگاهها ممکن است با شرایط بومی و سِنی دانشآموزان ایرانی انطباق نداشته باشد. و عدم تناسب بین مشخصات دستگاهها با اندازه آنتروپومتری کاربران ممکن است ضمن کاهش کیفیت اجرای حرکات ورزشی، صدمات و فشار فیزیکی را افزایش دهد.(حسینی،1389) یکی از رایج ترین این دستگاهها، دستگاه گامزن پهلو است که در سطح مدارس و بوستانها و پارک ها مورد توجه کاربران قرار گرفته است. سازندگان این دستگاهها معتقدند که استفاده از دستگاه گامزن پهلو موجب تقویت عملکرد قلب و ریه و رفع بیماریهای قلبی، تقویت ماهیچههای شکم، انعطاف پذیری و تحرک کمر می شود و عضلات طرفین ستون فقرات و اعضای پایین تر را به تحرک وا می دارد. فواید استفاده از این دستگاه در صورتی محقق می شود که سایر خصوصیات دستگاه با شرایط بدنی کاربران همخوانی داشته باشد. از جمله مهم ترین این خصوصیات، ابعاد و اندازههای دستگاه با توجه به اندازههای بدنی کاربران آنهاست.
از آنجایی که مدت استفاده از دستگاههای بدنسازی پارکی در ایران و به ویژه در مدارس بسیار کوتاه است، تحقیقات بسیار محدودی در این خصوص انجام شده و بیشتر پژوهش ها به بررسی و مقایسه اندازه میز و نیمکتهای مدارس با ویژگیهای آنتروپومتری کاربران آنها پرداخته است. بنا به اهمیت موضوع در همین مدت کوتاه هم بخشی از مطالعات به موضوع ارزیابی دستگاههای بدنسازی پارکی با ویزگیهای کاربران آنها پرداختهاند؛ چنان که در سه تحقیق مجزا شریف، سیف و محمدی(شریف،1391؛ سیف، 1391و محمدی،1390) مشخصات ارگونومی دستگاههای بدنسازی پارکی با ویژگیهای آنتروپومتری کاربران زن را مورد بررسی قرار داده و مدعی شده اند که دستگاههای بدنسازی مورد مطالعهشان از نقطه نظر آنتروپومتری کاربران زن ارگونومیک نیستند. در تحقیقی دیگر که توسط زهتاب اصغری در سال 1390 با عنوان "تاثیر یک دوره تمرین (کوتاه مدت شش هفته ای) با دستگاههای بدنسازی پارک بر برخی ویژگیهای بیومکانیکی زنان جوان، میانسال و سالمند با تأکید بر پارامترهای آنتروپومتریکی منتخب" انجام شد، نتیجه به دست آمده بیانگر این مطلب بود که تعادل و قدرت زنان جوان، میانسال و سالمند با اعمال برنامههای تمرینی طراحی شده مناسب و چیدمان صحیح دستگاهها، بهبود یافته و همچنین وزن و درصد چربی بدن زنان جوان، میانسال و سالمند کاهش یافته است.(زهتاب اصغری،1390) این در حالی است که در دو تحقیق جداگانه دیگر، نویدی و علیپور در سال 1391 به مقایسه نوع، شیوع، علل و مکانیزم آسیبهای رایج در استفاده از وسایل پارکی بدنسازی با دو نشان هیگر و نیروانا در کاربران جوان و میانسال و سالمند زن و مرد پرداختند. نتیجه تحقیق آنان بیانگر آن بود که بین نوع، شیوع، علل و مکانیزم آسیبهای رایج در استفاده از وسایل پارکی بدنسازی دو نشان تجاری تفاوت معنی داری وجود ندارد و نتایج این تحقیقات موید بروز آسیب در اندام مختلف به ویژه در ناحیه زانوست.(نویدی،1391وعلیپور،1391)
روش ها و ابزار پژوهش
در این تحقیق میدانی، مقایسه ابعاد و اندازههای دستگاههای بدنسازی پارکی و اندازههای آنتروپومتری دانش آموزان صورت گرفته است. تعداد 100 نفر از دانشآموزان دختر از پنج ناحیه اصلی شهر(شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) واقع در مناطق یک، شانزده، چهار، دو و شش آموزش و پرورش شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب و پس از تکمیل فرم اطلاعات شخصی، اندازههای آنتروپومتریک بدنی آنها با استفاده از کیت آنتروپومتری استاتیک اندازهگیری شد. از بین دستگاههای مختلف بدنسازی پارکی با بیش از 35 نشان، در سطح مدارس شهر تهران، دو نشان هیگر و تحرک سازان فردا که بیشترین فراوانی نشانهای مختلف در سطح مدارس شهر تهران را دارا بودند و دستگاه گامزن پهلو که یکی از بیشترین آمار توزیع و نصب دستگاههای موجود را داشت، به عنوان نمونه آماری انتخاب و اندازهگیریها بر روی آن انجام شد. از میانگین، انحراف استاندارد و صدکهای 5، 50 و 95 در آمار توصیفی و برای آزمون متغیرها از آزمون تی تک نمونهای دو طرفه و با اطمینان 95 درصد (در سطح معنا داری 05/0) و نرم افزار SPSS استفاده شده است.
یافتههای پژوهش
میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 15/15 سال (با دامنه سنی 14 تا 17 سال) بود. از تعداد 100 نفر شرکت کنندگان در این مطالعه، 38 درصد آنها از دستگاههای بدنسازی پارکی در انجام فعالیت ورزشی استفاده میکردند. 4/58 درصد از آن ها قبل از استفاده از دستگاهها بدن خود را گرم کرده و 58 درصد آنان از روش دویدن برای گرم کردن استفاد میکردند. 5/47 درصد یک روز در هفته از دستگاهها استفاده میکردند و 48 درصد از دانشآموزان تناسب اندام را به عنوان دلیل اصلی خود برای استفاده از دستگاههای بدنسازی پارکی مطرح ساختهاند. 93 درصد افراد آزمودنی راست دست بوده و 88 درصد آنها راست پا بودند.
نتایج حاصل از مقایسه مشخصات ارگونومی دستگاههای گامزن پهلو با دو نشان هیگر و تحرک سازان فردا با میانگین، صدک پنج، صدک 50 و صدک 95 ویژگیهای آنتروپومتری کاربران دختر مقطع متوسطه در نمودارهای 1 و 2 نشان داده شده است.
نمودار1:. اختلاف ویژگیهای آنتروپومتریک کاربران با مشخصات دستگاه گامزن پهلو با نشان هیگر
نمودار2: اختلاف ویژگیهایک آنتروپومتری کاربران با مشخصات دستگاه گامزن جلو با نشان تحرک سازان فردا
از نمودارهای فوق می توان دریافت که در دستگاه گامزن پهلو با نشان هیگر، فاصله افقی تا دستگاه با ابعاد متناظر در کاربران، در صدک پنج، 7 سانتیمتر و میانگین 4 سانتیمتر بیشتر و در صدک 95 حدود 5/1 سانتیمتر کمتر و اندازه عمودی، با ابعاد متناظر در کاربران، در صدک پنج، 15 سانتیمتر و میانگین 7 سانتیمتر بیشتر و در صدک 95 حدود 3 سانتیمتر کمتر و اندازه کفشک، در صدک پنج، 8 سانتیمتر و میانگین 6 سانتیمتر و صدک 95 حدود 4 سانتیمتر بیشتر اندازههای بدن دانشآموزان است. در نشان تحرک سازان فردا نیز به ترتیب اندازه افقی در صدک پنج، 8 سانتیمتر و میانگین 4 سانتیمتر بیشتر و در صدک 95 اندازه مناسب و اندازه عمودی، با ابعاد متناظر در کاربران، در صدک پنج، 4 سانتیمتر بیشتر و میانگین 4 سانتیمتر کمتر و صدک 95 حدود 14 سانتیمتر کمتر و اندازه کفشک، در صدک پنج، 8 سانتیمتر و میانگین 6 سانتیمتر و صدک 95 حدود 4 سانتیمتر بیشتر اندازههای بدن دانشآموزان است.
دستگاه گام زن پهلو
در این دستگاه سه اندازه اصلی ارتفاع عمودی رکاب دستگاه تا تکیهگاه، طول کف پا با کفشک و فاصله افقی کتف تا دستهها در کاربران و دستگاهها با یکدیگر مقایسه شدهاند و با توجه به یافتههای هربرتز[4] و همکارانش درباره اثر وضعیت شانه و آرنج بر روی خستگی عضلانی، زاویه متوسط ابداکشن حدود 45 درجه در نظر گرفته شده است.(کلانتری،1379)
شکل نحوه استقرار بر روی دستگاه بدنسازی گام زن پهلو
جدول 1: نتایج آزمون تی میانگین، صدکهای 5، 50 و 95، دستگاه گام زن پهلو با دو نشان هیگر و تحرک سازان فردا
متغییر |
روش محاسبه |
میانگین |
SD |
T |
P |
95 درصد اطمینان |
صدک 5 |
صدک50 |
صدک 95 |
5T |
50 T |
95T |
5 P |
50P |
95P |
|||
حد پایین |
حد بالا |
|||||||||||||||||
فاصله افقی چنگش در طرفین |
(طول شانه آرنج *sin45 )*2+ پهنای شانه اکرومیون |
53/74 |
87/5 |
48/31- |
0000/0 |
64/19- |
31/17- |
65/67 |
16/74 |
32/82 |
19/43- |
10/32- |
19/18- |
0000/0 |
0000/0 |
0000/0 |
||
فاصله افقی کفشک از پاشنه تا تکیهگاه |
هیگر |
93 |
- |
|||||||||||||||
تحرک سازان فردا |
5/87 |
- |
10/22- |
0000/0 |
14/14- |
81/11- |
82/33- |
73/22- |
83/8- |
0000/0 |
0000/0 |
0000/0 |
||||||
فاصله عمودی پا تا چنگش |
ارتفاع شانه – ( طول شانه آرنج *cos30) |
31/109 |
20/6 |
65/20 |
0000/0 |
58/11 |
04/14 |
01/101 |
42/109 |
26/119 |
27/7 |
83/20 |
71/36 |
0000/0 |
0000/0 |
0000/0 |
||
فاصله عمودی از رکاب تا تکیهگاه |
هیگر |
5/96 |
- |
|||||||||||||||
تحرک سازان فردا |
105 |
- |
95/6 |
0000/0 |
08/3 |
54/5 |
44/6- |
13/7 |
23 |
0000/0 |
0000/0 |
0.0000 |
||||||
طول کف پا |
طول کف پا |
40/24 |
37/1 |
21/48- |
0000/0 |
87/6- |
33/6- |
71/22 |
15/24 |
25/26 |
56/60- |
04/50- |
70/34- |
0000/0 |
0000/0 |
0000/0 |
||
کفشک |
هیگر |
31 |
- |
|||||||||||||||
تحرک سازان فردا |
30 |
- |
90/40- |
0000/0 |
87/5- |
33/5- |
25/53- |
73/42- |
39/27- |
0000/0 |
0000/0 |
0000/0 |
||||||
همانگونه که در نتایج جدول 1 هر دو نشان هیگر و تحرک سازان فردا مشاهده میشود، بین اندازههای افقی و عمودی و طول کف پای نمونهها با ابعاد متناظر آنان در دستگاه اختلاف معنیداری مشاهده میشود.
بحث و نتیجهگیری
هدف از انجام تحقیق حاضر، مقایسه مشخصات ارگونومی دستگاه بدنسازی پارکی گامزن پهلو با دو نشان هیگر و تحرک سازان فردا با ویژگیهای آنتروپومتریک کاربران دختر دانش آموز بود. با توجه به پیشینه تحقیق محدود در زمینه مورد بررسی، نتایج استخراج شده از این تحقیق با احتیاط بیان میشود- اگر چه که با معدود مطالعات قبلی همخوانی دارد. هدف از این تحقیق، مقایسه مشخصات ارگونومی دستگاه گامزن پهلو با برخی ویژگیهای آنتروپومتری کاربران دختر دانشآموز بود. نتایج حاصل از تحقیق در این بخش حاکی از آن است که در نشان هیگر از نظر کاربردی اندازه فاصله افقی کفشک از پاشنه تا تکیهگاه دستگاه(93)سانتیمتر است که با توجه به میانگین اندازه فاصله افقی چنگش در طرفین بدن دانشآموزان دختر دوره دبیرستان(53/74) حدود 47/18 سانتیمتر بیشتر از میانگین اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک پنج،(65/67) حدود 25.35 سانتیمتر بیشتر از اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک 95، (32/82) حدود 68/10 سانتیمتر بیشتر از اندازههای بدن دانشآموزان بوده و در آزمون فاصله عمودی از رکاب تا تکیهگاه، اندازه دستگاه(5/96) سانتیمتر است که با توجه به میانگین اندازه فاصله عمودی پا تا چنگش دانشآموزان دوره دبیرستان(31/109) سانتیمتر، 81/12 سانتیمتر کمتر از میانگین اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک پنج(01/101) سانتیمتر حدود 4.51 سانتیمتر کمتر از اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک 95،(26/119)حدود 67/22 سانتیمتر کمتر از اندازههای بدن دانشآموزان است. همچنین، اندازه کفشک(رکاب) دستگاه(31) سانتیمتر است که با توجه به میانگین طول کف پا دانشآموزان دوره دبیرستان(41/24)، حدود 6/6 سانتیمتر بیشتر از میانگین اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک پنج(71/22) حدود 29/8 سانتیمتر بیشتر از اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک 95،(25/26) حدود 75/4 سانتیمتر بیشتر از اندازههای بدن دانشآموزان است.
در نشان تحرک سازان فردا، اندازه فاصله افقی کفشک از پاشنه تا تکیهگاه دستگاه(5/87) سانتیمتر است که با توجه به میانگین اندازه فاصله افقی چنگش در طرفین بدن دانشآموزان دختر دوره دبیرستان(53/74) حدود 97/12سانتیمتر بیشتر از میانگین اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک پنج،(65/67) حدود 85/19 سانتیمتر بیشتر از اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک 95، (32/82) حدود 18/5سانتیمتر بیشتر از اندازههای بدن دانشآموزان بوده و در آزمون فاصله عمودی از رکاب تا تکیهگاه، اندازه دستگاه(105) سانتی متر است که با توجه به میانگین اندازه فاصله عمودی پا تا چنگش دانشآموزان دوره دبیرستان(31/109) سانتیمتر، 31/4 سانتیمتر کمتر از میانگین اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک پنج(01/101) سانتیمتر حدود 99/3 سانتیمتر بیشتر از اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک 95،(26/119)حدود 26/14 سانتیمتر کمتر از اندازههای بدن دانشآموزان است. همچنین، اندازه کفشک(رکاب) دستگاه(30) سانتیمتر است که با توجه به میانگین طول کف پا دانشآموزان دوره دبیرستان(41/24)، حدود 6/5 سانتیمتر بیشتر از میانگین اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک پنج(71/22) حدود 29/7 سانتیمتر بیشتر از اندازههای بدن دانشآموزان و در صدک 95،(25/26) حدود 75/3 سانتیمتر بیشتر از اندازههای بدن دانشآموزان است.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مشکل عمده در هر دو نشان، عدم هماهنگی در ابعاد طولی و فاصله افقی تا تکیهگاه دستگاهها با ابعاد بدنی کاربران آنهاست. این امر احتمال بروز آسیبهای جسمانی در اثر استفاده از دستگاههای بدنسازی پارکی را افزایش میدهد. همچنین، ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان در یک دامنه حداقل-حداکثر گسترده شدهاست. بهعنوان مثال، اندازههای قد دانشاموزان نشان میدهد که میانگین کلی قد دانشآموزان حدود 4/161 سانتیمتر است. در این نمونه 100 تایی، حداقل قد دانشآموزان دبیرستانی 5/140 سانتیمتر بوده و حداکثر قد نیز 176.3 سانتیمتر است که دامنهای حدود 8/35 سانتیمتر دارد. این موضوع باعث میشود طراحی و ساخت دستگاهها متناسب با ابعاد و اندازههای دانشآموزان تا حدودی مشکل شود. برای رفع این مشکل، راه حل پیشنهادی این است که طراحی و ساخت برای برخی قسمت های دستگاه ها به صورت متحرک و قابل تنظیم انجام گیرد؛ به این معنی که ابعاد و اندازههای دستگاه با توجه به حداقل و حداکثر اندازههای آنتروپومتری قابل تنظیم درنظر گرفته شود. نتیجه نهایی این تحقیق آن است که دستگاه بدنسازی پارکی گامزن پهلو با دو نشان هیگر و تحرک سازان فردا، از نظر آنتروپومتری دانشآموزان کاربر دختر مقطع متوسطه ارگونومیک نیستند.
منابع
- حسینی، م. (1389)" استاندارد سازی وسایل وتجهیزات بدنسازی پارکی". دومین همایش ملی ورزش شهروندی.
- زهتاب اصغری، ه. (1390) "تاثیر یک دوره تمرین با دستگاههای بدنسازی پارک بر برخی ویژگیهای بیومکانیکی زنان جوان، میانسال و سالمند با تأکید بر پارامترهای آنتروپومتریکی منتخب". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
- سیف، د. (1391) "استاندارد سازی تجهیزات ورزشی پارکها با توجه به ویژگیهای آنتروپومتری کاربران زن". پروژه تحقیقاتی کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی.
- شریف، پ.(1391) "ارتباط بین مشخصات ارگونومی دستگاههای بدنسازی پارکها با ویژگیهای آنتروپومتری بانوان کاربر". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج.
- علیپور، ی. (1391) "مقایسه نوع، شیوع، علل و مکانیزم آسیبهای رایج در استفاده از وسایل پارکی بدنسازی با دو نشان هیگر و نیروانا در کاربران مرد جوان و میانسال و سالمند". پایاننامه کارشناسی ارشد،. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
- قره، م. (1383) "وضعیت ورزش همگانی ایران و مقایسه با چند کشور منتخب جهان". پایان نامه دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- کاشف، م. و خالدان، ا. (1381)" تحلیلی بر ورزش همگانی در ایران و توصیههایی برای توسعه آن". پنجمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی اهواز.
- کریمی، ج. (1381) نگاهی به تاریخ تربیت بدنی جهان. تهران: مرکز نشر دانشگاهی
- کلانتری، م. (1379) بیومکانیک اندام فوقانی در ورزش و فعالیتهای روزمره. تهران: انشارات سنا
- محمدی، م. (1390)"ارتباط مشخصات ارگونومی دستگاههای بدنسازی پارک هابا شاخص های آنتروپومتری زنان". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
- مظفری، ا. (1381)"توصیف و نگرش مردم جامعه در باره تربیتبدنی و ورزش در جمهوری اسلامی ایران". پنجمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی اهواز.
- نویدی، ف. (1391)" مقایسه نوع، شیوع، علل و مکانیزم آسیبهای رایج در استفاده از وسایل پارکی بدنسازی با دو نشان هیگر و نیروانا در کاربران زن جوان و میانسال و سالمند". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
- ووست، د.و بوچر، چ. (1999) مبانی تربیت بدنی و ورزش. آزاد. چاپ ششم، تهران: بامداد کتاب و موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی نور
- Pereira j. & Eduardo Blanco (2002) In search and of Institutional and Local Model of Sport for all. Rutland. London.
- Holzweher, M. (2002) Sport for all as a social change and fitness development. Institute of Sport science. Vienna University. Australia.
Gavial M.K, Boudolos K. (2006) "Match between school furniture dimension and children’s anthropometry". Applied Ergonomics.