نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام،ایلام،ایران

2 استاد یار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام،ایلام،ایران

چکیده

درحوزه ورزش بنا به تحولات سریع فن‌آوری، دانش محور شدن امور و رقابت شدید، انتخاب و انتصاب مدیران شایسته براساس معیارهای خاص یکی از مهم‌ترین وحساس‌ترین مسائل در فرآیند کار فدراسیون‌های ورزشی می‌باشد. هدف اصلی این مطالعه شناسایی پیشران‌های انتخاب روسای فدراسیون‌های ورزشی درایران است. این پژوهش، گاربردی، کیفی و دارای رویکرد استقرایی بود. به‌ منظورتجزیه‌ وتحلیل داده‌های حاصل ازمصاحبه‌های نیمه‏ساختاریافته، ازروش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، افراد مطلع فدراسیون‌های ورزشی واعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با رویکرد گلوله برفی، انتخاب شدند و داده‌های حاصل از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته پس از مصاحبه بیست وسوم به اشباع رسید. نتیجة تحلیل داده‌های کیفی، شناسایی123 کدمفهومی، 65 مضمون پایه و7 مضمون سازمان دهنده شامل«پارامترهای اجتماعی- ارتباطی»، «الزامات تخصص ورزشی »، مهارت‌های ارتباطی »، «رفتار سیاسی»و «توانایی‌های مدیریتی»، «مدیریت سرمایه فکری» و «پارامترهای شخصیتی» بود که در قالب یک مدل ارائه شدند. درپایان علاوه بر طراحی و ارائه مدل شبکه مضامین پژوهش، مشخص گردید که توانایی‌های مدیریتی با 408 بارتکرار بیشترین نقش و رفتار سیاسی با61 بار تکرار، کمترین نقش را در انتخاب روسای فدراسیون‌های ورزشی داشته است

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying the drivers of the selection of the presidents of sports federations with a thematic analysis approach

نویسندگان [English]

  • Arsalan Choulaki 1
  • ramazan karimi 2

1 Department of Physical Education, Islamic Azad University, Ilam Branch, Ilam, Iran

2 Assistant Professor Department of Physical Education, Islamic Azad University, Ilam Branch, Ilam, Iran

چکیده [English]

In the field of sports, due to rapid technological developments, knowledge-based affairs and intense competition, the selection and appointment of qualified managers based on specific criteria is one of the most important and sensitive issues in the work process of sports federations.The main purpose of this study is to identify the drivers of the election of heads of sports federations in Iran. This research is applied, qualitative and has an inductive approach. In order to analyze the data obtained from semi-structured interviews, the thematic analysis method was used. The statistical population of the study was knowledgeable individuals of sports federations and faculty members of universities who were selected using purposive sampling method with snowball approach. The data from the semi-structured interviews were saturated after the 23rd interview. The result of qualitative data analysis was the identification of 123 concept codes, 65 basic themes and 7 organizational themes including "socio-communication parameters", "sports specialization requirements", "communication skills", "political behavior" and "managerial abilities", "intellectual capital management". And "personality parameters" were presented in the form of a model. Finally, based on the results, some suggestions were made in this area. Finally, in addition to designing and presenting the network model of research topics, it was found that managerial abilities with 408 repetitions had the most role and political behavior with 61 repetitions had the least role in selecting the presidents of sports federations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports federations
  • drivers
  • selection pattern
  • theme analysis

شناسایی پیشران­های انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی با رویکرد تحلیل مضمون

ارسلان چولکی[1]

رمضان کریمی[2]

10.22034/SSYS.2022.2170.2551

تاریخ دریافت مقاله: 11/10/1400

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:21/1/1401

 

مقدمه

امروزه نیروی انسانی به عنوان مهم­ترین منبع سازمانی به­شمار می­رود و دامنه تاثیرات آن ابعاد وسیع­تری از سازمان را در بر می­گیرد. به­همین دلیل انتخاب مدیران شایسته و قراردادن آنها درجایگاه­های مناسب با توانایی، تجارب و قابلیت آنها، یکی ازمهم­ترین مسائل و تصمیم­های مدیریتی محسوب می­شود (امینی­پور، نقشبندی وحامی، 1397: 169). موفقیت یا شکست سازمان، بستگی به چگونگی جذب و به­کارگیری صحیح منابع انسانی آن دارد. به ­همین دلیل توجه به نیروی انسانی در سازمان­ها بخش عظیمی از زمان و سرمایه سازمان­های پیشرو را در سال­های اخیر به خود اختصاص داده است (شاه­مرادی، محمود بابویی، خون سیاوشان و مدنی، 1396: 3). هزینه­های گزاف آموزشی، کم­کاری، پایین بودن کیفیت کار و بالاخره پایین بودن سطح کارایی هر مؤسسه تا حدی ناشی از انتخاب ناصحیح مدیران ناکارآمد است (کاظمی­پور، مهدی­پور و ازمشا، 1394: 52). تصمیم به انتخاب یک فرد و اطمینان از اینکه فرد منتخب به لحاظ صفات و شرایط مورد نظر از دیگران برتر است، هر چند با قاطعیت همراه نیست، ولی معمولاً افرادی که ازطریق یک گزینش صحیح به کاردعوت می­شوند با اهداف و راهبرد­های سازمان سازگارتر می­باشند (محمدی، نجف­بیگی؛ موسی­خانی و عالم تبریزی، 1395: 32). لذا گزینش و به­کارگیری افراد شایسته در هر سازمان با توجه به محیط پویا و متغیر کنونی و نیزتحولات سریع فناوری، دانش­محور شدن امور و رقابت شدید دردنیای امروزی، یکی از مهم­ترین و اساسی­ترین چالش­هایی است که هر سازمان با آن روبه­روست (ترد و کالپیس[3]،2014: 757). اتخاذ تصمیم در جذب و به­کارگماری نیروی انسانی لایق، برای یک سازمان جنبه حیاتی و راهبردی دارد. علاوه بر آن انتخاب معیارهای صحیح واستفاده از روش­های معتبر علمی در گزینش نیروی انسانی، سهم بسزایی در موفقیت سازمان­ها دارد (کائرز، بویس، جکرز، گیتر، کومان و پپرمن[4]، 2007: 175). سازمان­ها دولتی و غیردولتی باید به منظور افزایش کارایی، بهره­وری، حفظ و توسعه عملکرد مطلوب خود در جهت کسب مزیت رقابتی و مسائل مورد تأکید علم مدیریت، در استقرار نظام شایسته­سالاری اقدامات جدی و مؤثری انجام دهند (کونجیسفلد، کیم، چا، پردو و چایچی، 2012: 638).

امروزه، شایسته سالاری و استفاده از نیروهای کارآمد، یکی از اصول اساسی موفقیت سازمان­ها درحرکت به سمت پویایی وتحول است و یکی از معضلات جدی کشورهای در حال توسعه، نحوه گزینش مدیران و معیارهای حاکم بر این گزینش می­باشد (الوانی، اردلان و مجمدی فاتح، 1395: 2). فرآیند انتخاب مناسب منابع انسانی، اولین قدم برای هدایت یک سازمان به سمت موفقیت است. با این­حال، تصمیم نهایی معمولا تحت تأثیر درجه زیادی از قضاوت­های شخصی قرار می­گیرد (کاسیماواردانی و آگنتیارا[5]، 2015: 640). بررسی­ها نشان می­دهد بخش اعظمی از ناکارآمدی سازمان­ها و عدم تحقق اهداف سازمانی در گرو انتخاب ناشایست مدیران و عدم وجود ذهنی دانش­محور است. لذا الگویی که بتواند افراد توانا در امر مدیریت را شناسایی و انتخاب کند، سازمان را برای نیل به اهدافش یاری می­رساند (سیدی نجات، محرابی و رزاقی، 1395: 376). نتایج پژوهش­های مختلف نشان داده است که هرگاه در رأس سازمان­ها مدیرانی شایسته و منتخب براساس ضوابط و شاخص­های علمی قرار گرفته باشند، موفقیت آن سازمان در رسیدن به اهدافش تضمین خواهد شد (ویسه، عباس­پور و عباس­پور، 1397: 72). از آنجایی­که پیشرفت در زمینه­های مختلف باید در نهایت با مدیریت علمی هدایت و رهبری شود (سجادی،1390: 45)، انتخاب مدیران شایسته و براساس شاخصه­های مناسب علمی لازمه این امراست (میرانی، نقشبندی و حسین­نژاد، 1397: 114). فدراسیون­های ملی ورزش، مسئول اداره همه جنبه­ یک ورزش درکشورهای مربوطه هستند. فدراسیون­های ملی در توسعه و ترویج ورزش خود باید به پیچیدگی­های چند سطحی ناشی ازنیازهای ذی­نفعان داخلی و خواسته­های تجاری، دولتی و اجتماعی پاسخ دهند (جوادی­پور، 1394: 14). در فدراسیون­های ورزشی ایران با ظرفیت بالای نیروی انسانی و حجم بسیار زیاد خدمات، وجود یک نظام اثربخش جهت استقرار نظام شایسته­سالاری و بهبود مستمر در این سازمان عظیم جهت شناسایی شاخص­های انتخاب و انتصاب مدیران، ضرورتی اجتناب­ناپذیر است (نژاد سجادی و سلیمانی دامنه، 1393: 180). درحالی که پاسخ­های پیچیدگی سازمانی به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است، اما تعداد کمی از این کارها موقعیت منحصر به فرد فدراسیون­های ورزشی را در نظرگرفته­اند (پدراس، تایلور و فراولی، [6]2020: 484). با وجود مدل­ها و رویکردهای زیاد درحیطه انتخاب مدیران ارشد سازمان­ها، هنوز رویکرد واحدی که قابل کاربرد برای همه فدراسیون­های ورزشی ایران باشد، وجود ندارد و نیاز به بازطراحی مدل برمبنای موقعیت­های کنونی و شرایط خاص سازمانی فدراسیون­های ورزشی بیش از پیش احساس می­شود. لذا درشرایط کنونی چالش اصلی فراروی سازمان­های ورزشی به­خصوص فدراسیون­های ورزشی، فقدان مدل اثربخش و بومی انتخاب مدیران فدراسیون است. همچنین باید اذعان داشت که ادبیات موضوع پیرامون گزینش درست مدیران فدراسیون­های ورزشی بسیار محدود می­باشد (جوادی پور، 1394: 16؛ کاظمی پور و همکاران، 1394: 54)، رضوی و محمدی (1400) درپژوهشی پیرامون شاخص­های شایستگی مدیران ورزشی به این نتیجه رسیدند که شایستگی بازاریابی، شایستگی دیپلماسی، شایستگی مدیریتی و توسعه مداری، شایستگی عملکردی و شایستگی ادراکی و هوش سازمانی به عنوان شایستگی­های کلیدی مدیران صنعت ورزش تلقی می­گردند. سلطانی، کاشف و تاج­الدین عثمان (1399) در پژوهشی مهم­ترین صلاحیت­های حرفه­ای مدیران سازمان­های ورزشی را شامل مواردی چون: رویه تجارت، ارتباطات، نظارت و ارزیابی، مهارت­های مدیریت و مدیریت ریسک، تجربه ورزشی، روش­های برنامه­نویسی، فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه­ای، مدیریت عملکرد و یادگیری و مسئولیت­پذیری و نتیجه­گرایی در نظر گرفته­اند. میرانی و همکاران (1397) در پژوهشی به شناسایی و اولویت­بندی شاخص­های انتخاب رؤسای فدراسیون­های ورزشی پرداختند. نتایج حاصل ازتجزیه وتحلیل داده­ها، شناسایی 6 عامل ارتباطات، اجتماعی، شغلی، معرفی، پیشینه فرد و هماهنگی بود که برای انتخاب شاخص­های رؤسای فدراسیون­های ورزشی اعتبار لازم را دارند. سلیمی، علوی و سلیمانی (1397) معیارهای گزینش مدیران عالی سازمان­های ورزشی را ارائه کردند که با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، الگوی مورد نظر در قالب2 مولفه ذاتی و اکتسابی، مورد تایید واقع شد. همچنین نتایج نشان داد توجه به معیارهای ارائه­شده هنگام گزینش مدیران عالی ورزشی می­تواند شانس موفقیت سازمان را بالاتر ببرد. قاسمی، هنری، رضایی صوفی و مومنی­فر (1396) درپژوهشی به بررسی اعتبار ابزار تعیین شایستگی محوری جهت انتصاب رؤسای فدراسیون­های ورزشی کشور پرداختند. براساس این پژوهش،4 اولویت اصلی فراشایستگی، شناختی، اجتماعی و وظیفه­ای بالاترین شایستگی را درانتصاب روسای فدراسیون های ورزشی به خود اختصاص داده بودند. فریدفتحی، معرفت و طلایی (1394) اقدام به شناسایی و اولویت­بندی شاخص­های انتخاب مدیران سازمان­های ورزشی به روش تحلیل سلسله مراتبی نمودند. نتایج مطالعه آنها نشان داد که تحصیلات متناسب با مدیریت ورزشی، بیشترین اولویت  وپس ازآن، قدرت ارتباطات سیاسی در اولویت دوم قرار دارد. در پژوهش اسدی، سجادی، گودرزی و آرام (1394) شیوه­های برنامه­ریزی و مدیریت رویداد، مدیریت اماکن و تجهیزات ورزشی و مدیریت تحقیق و بازاریابی رویداد به عنوان مهم­ترین شایستگی­های مدیران رویدادهای ورزشی معرفی شده­اند. در پژوهش نژادسجادی و سلیمانی دامنه (1393) امور پشتیبانی و برنامه­ریزی، توسعه زیرساخت­های ورزش، امور فنی و ورزشی و توسعه منابع کالبدی و تجهیزاتی تشکیل­دهنده معیارهای کلی ارزیابی عملکرد فدراسیون­های ورزشی بودند. مهارت­ها و توانایی­های فنی برای مدیران ورزشی به وسیله نادریان و حسینی (1390) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که مدیران ورزشی برای اثربخشی در انجام وظایف و موفقیت به ترتیب اولویت به مهارت­ها و توانایی­هایی همچون نظارت مؤثر بر اجرای تقویم ورزشی، مدیریت تأسیسات، توانائی در سازماندهی تیم­های ورزشی، مدیریت مسابقات ورزشی، مدیریت اردوها و مسافرت­های ورزشی و برنامه­ریزی تمرین­های ورزشی نیاز دارند.

نتایج پژوهش داگلاس باستاس[7] و همکاران (2021) در زمینه اعتبارسنجی شایستگی­های مدیران سازمان­های ورزشی کشور شیلی در راستای پایداری، منجر به شناسایی این شایستگی­ها در قالب مقررات استفاده از ورزش وامکانات(22شاخص)، مدیریت هزینه و بودجه­بندی (12شاخص) و مهارت­های ارتباطی (5شاخص) گردید. نتایج پژوهش ادیب پور، حسینی و هنری (2021) در زمینه تدوین و ارائه مدل بومی انتخاب مربیان تیم های ملی بسکتبال نشان داد که ویژگی­های شناختی و شخصیتی، ویژگی­های هوش ذاتی و انسانی، خصایص اجتماعی، مهارت­های مدیریتی، دانش علمی وتجربی، تجربه مربی­گری، ویژگی­های فردی و مهارت­های ورزش بسکتبال در صدر ویژگی­ها و شایستگی­های لازم برای انتخاب مربیان قرار دارند. ترد وکالیپس(2014) در پژوهش خویش قائل به تطابق بین انتصاب مدیران و معماری سازمانی، آموزش مدیران ارشد با توجه به تحولات بیرون سازمانی و نیزارائه فرصت خلاقیت و نواوری به مدیران در انتخاب مدیران ارشد سازمان­های ورزشی بودند. در پژوهش کونجسفیلد و همکاران (2012) مشخص گردید که هدف، تعمیر و نگهداری ازتأسیسات، منابع حقوقی بشر، رهبری فردی، مواد غذایی و آشامیدنی، حکومت باشگاه، ورزش، تفریح و سرگرمی، حسابداری، بازاریابی و مدیریت راهبردی مهم­ترین ابعاد و مولفه­های انتصاب مدیران سازمان­های ورزشی هستند. بررسی مستندات و پیشینه­ها نشان می­دهد که مبحث انتخاب مدیران سازمان­های ورزشی تاکنون به طور منسجم مورد مطالعه قرار نگرفته و یا تحقیقات پراکنده­ای در قالب روش­های تحقیق کمی در این زمینه صورت گرفته است. لذا با علم به اینکه موفقیت­های برنامه­های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در فدراسیون­های ورزشی نمایان می­شود، در این پژوهش سعی شده است که با انجام کار میدانی دقیق و مصاحبه با مدیران ارشد، میانی وکارشناسان زبده فدراسیون­های ورزشی ونیز خبرگان دانشگاهی مدل بومی و جامع انتخاب مدیران سازمان­های ورزشی ایران به کمک روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل تماتیک، تفهیم و ارائه شود- که تا به حال در ایران صورت نگرفته است. در واقع در هیچ یک از مطالعات تجربی صورت گرفته، به این نوع نگاه روش­شناسانه به مقوله انتخاب مدیران سازمان­های ورزشی اشاره نشده است. ازاین رو، انجام این تحقیق می­تواند براساس شناخت از وضعیت موجود، مدلی برای انتخاب مدیران سازمان­های ورزشی ارائه نماید. این مدل می­تواند نقش مهمی برای مدیران دولتی به­ویژه مدیران ورزشی کشور در جهت برنامه­ریزی راهبردی به­خصوص در حوزه مدیریت منابع انسانی ایفا نماید و مبنایی برای انجام تحقیقات آتی در این عرصه قلمداد گردد. از طرف دیگر، سیاست­گذاری صحیح در راستای تبلور ظرفیت­های عظیم جامعه علمی و اجرایی ورزش درعرصه­های  ملی و بین­المللی به­خصوص درفضای رکود و تحریم­های اقتصادی و محدودیت­های کسب وکار داخلی و ارتباطات بین­المللی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. لذا نو بون صنعت ورزش در کشور ایجاب می­کند که  مقوله شایسته­سالاری و شایسته­گزینی مدیران ورزشی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. حصول به این مهم در گرو  انجام پژوهش­هایی کابردی است که بتواند پیشنهادات سازنده، واقعی و قابل اجرا را به سیاست­گذاران دولتی و غیر دولتی ارائه نماید تا به کمک و پشتوانه این تحققات، آنان بتوانند گام­هایی اساسی را در جهت توسعه صنعت ورزش کشور بردارند. لذا این پژوهش به دنبال شناسایی پیشران­های[8] انتخاب روسای فدراسیون­های کشور می­باشد.

روش­شناسی پژوهش

پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و به لحاظ فلسفه پژوهش، از نوع تفسیری است. همچنین از نظر روش، کیفی و دارای رویکرد استقرایی می‏باشد‏. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های نیمه‏ساختاریافته و تحلیل متون مورداستفاده، از روش تحلیل مضمون 6 مرحله ای براون و کلارک[9] (2006) شامل مراحل آشنایی با داده­ها، تولید کدهای اولیه، جستجوی تم­ها، بازبینی تم­ها، تعریف و نام­گذاری تم­ها و نگارش و تحلیل نهایی استفاده شد. اینکه تحلیل تماتیک بیشتر یک روش است تا اینکه روش­شناسی باشد، از دیدگاه یادگیری و آموزش یک مزیت به حساب می­آید و این بدان معناست که برخلاف بسیاری از رو ش­های کیفی، به دیدگاه معرفت­­شناختی یا نظری خاصی وابسته نیست(کلارک و براوون، 2013). این ویژگی باعث می­شود که این تحلیل یک روش بسیار انعطاف­پذیر وآزادی عمل محقق بسیار بیشتر باشد و مهم تر از همه اینکه لزومی به مراجعه یا ارجاع به مبانی نظری ندارد و می­تواند در پی کشف الگوی خود باشد (قاسمی و هاشمی، 1399). در این روش، پژوهشگر به دنبال یافتن الگوهای تکراری معنادار است. تکرار یعنی حداقل در۲ مورد از متن بتوان موضوعی را دریافت کرد. این روش، بر اساس رویه­ای مشخص و در ۳ سطح، مضامین پایه (کدها و نکات کلیدی در متن)، مضامین سازمان­دهنده (مضامین به‌دست‌آمده از ترکیب و تلخیص مضامین پایه) و مضامین فراگیر (مضامین عالی دربرگیرنده اصول حاکم بر متن به‌عنوان یک کل) را نظام‌مند و نقشه‌ای از کل مضامین ارائه می‌کند که در آن، مضامین با توجه به رابطه اعم و اخص با یکدیگر، جای­گذاری شده‌اند (آترید استرلینگ[10]، 2001). جامعه آماری مورد مطالعه، افراد مطلع فدراسیون­های ورزشی و اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند با رویکرد گلوله برفی انتخاب شدند. ابزاراصلی گردآوری داده­های پژوهش مصاحبه­های عمیق نیمه­ساختار­یافته با خبرگان مشاهده و نیز تم­هایی حاصل از بررسی­های اسنادی بود؛ به گونه ای که داده­های حاصل از مصاحبه­های نیمه­ساختاریافته پس از مصاحبه بیست وسوم به اشباع رسید. برای بررسی روایی و پایایی مرحله کدگذاری تحلیل محتوای کیفی از روش سازماندهی لینکلن و گوبا[11](1985) که شامل چهار معیار اعتبارپذیری، انتقا­ پذیری، قابلیت اطمینان و تایید­پذیری است، استفاده گردید. برای بهبود اعتبار یافته­ها راهبردهایی چون درگیری طولانی مدت، مشاهده دیرپا و مصرانه، مثلث­سازی (کدگذار، اسناد و افراد) بازبینی مجدد مضامین و رجوع مکرر به متن مصاحبه­ها صورت گرفت. برای حصول اطمینان بیشتر از پایایی نتایج، به طور مضاعف از تکنیک بررسی توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده گردید که نتایج بدست آمده در جدول 1 نشان داده شده است. به این منظور، از یک استاد دانشگاه که بر موضوع پژوهش اشراف داشت، درخواست شد به‌عنوان همکار پژوهش (کدگذار) در این پژوهش مشارکت کند. سپس محقق به همراه همکار پژوهش، سه مصاحبه را کدگذاری و درصد توافق درون موضوعی را که به‌عنوان شاخص پایایی پژوهش به کار می‌رود، با استفاده از فرمول زیر محاسبه کرد:

100 × تعداد کل کدها / 2 × تعداد توافقات به‌دست‌آمده = درصد توافق درون‌گروهی

جدول 1: محاسبه پایایی بین دو کدگذار

ردیف

کد مصاحبه

تعداد کدها

تعداد توافقات

پایایی دو کدگذار

1

I1

21

9

86/0

2

I14

18

8

89/0

3

I18

24

11

92/0

کل

63

28

89/0

منبع: یافته‌های پژوهش

همان‌طور که درجدول 1 مشاهده می‌شود، پایایی بین دو کدگذار برای مصاحبه‌های انجام‌گرفته در پژوهش، برابر 89/0 است و می‌توان ادعا کرد که میزان پایایی تحلیل مصاحبه مناسب است. اندازه معمول ضریب پایایی موردپذیرش برای اکثر تحقیقات بین 80 تا 100 درصد است و تحقیقاتی که ضریب پایایی آنها کمتر از 70 درصد باشد، برای تفسیر دستاوردهای خود و تکرار تحقیق با مشکل مواجه خواهند شد (رایف، 1381؛ واعظی، چگینی و اصلی پور، 1397). تجریه و تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه­های میدانی به کمک انجام کدگذاری­های سه­گانه باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم­افزار مکس­کیودای[12] نسخه 10 صورت گرفت. درجدول2، ویژگی­های جمعیت­شناختی مشارکت­کنندگان پژوهش بیان شده است:

جدول 2: ویژگی‌های جمعیت­شناختی مشارکت­کنندگان پژوهش

ردیف

کد شناسایی

تحصیلات

سابقه کار

علمی

جنسیت

سابقه فعالیت

اجرایی

ردیف

کد شناسایی

تحصیلات

سابقه کار

علمی

جنسیت

سابقه فعالیت

اجرایی

1

K1

دکتری مدیریت ورزشی

17 سال

مرد

12سال

13

K13

دکتری مدیریت دولتی

15سال

زن

14سال

2

K2

دکتری مدیریت منابع انسانی

15 سال

مرد

14سال

14

K14

دکتری تربیت بدنی

14سال

زن

11سال

3

K3

دکتری مدیریت دولتی

19 سال

مرد

16سال

15

K15

دکتری مدیریت

20 سال

مرد

15سال

4

K4

دکتری مدیریت ورزشی

18 سال

مرد

14سال

16

K16

دکتری تربیت بدنی

14سال

زن

12سال

5

K5

دکتری مدیریت دولتی

14 سال

زن

12سال

17

K17

دکتری مدیریت ورزشی

13سال

زن

10سال

6

K6

دکتری مدیریت منابع انسانی

16 سال

مرد

14سال

18

K18

دکتری مدیریت

21سال

مرد

15سال

7

K7

دکتری مدیریت

12سال

زن

10سال

19

K19

دکتری تربیت بدنی

15سال

مرد

12سال

8

K8

دکتری مدیریت

19 سال

مرد

14سال

20

K20

دکتری مدیریت ورزشی

15سال

مرد

11سال

9

K9

دکتری مدیریت منابع انسانی

21سال

مرد

15سال

21

K21

دکتری مدیریت

12سال

مرد

14سال

10

K10

دکتری مدیریت ورزشی

15 سال

مرد

12سال

22

K22

دکتری تربیت بدنی

14سال

مرد

16سال

11

K11

دکتری تربیت بدنی

14 سال

زن

12سال

23

K23

دکتری مدیریت منابع انسانی

15سال

مرد

17 سال

12

K12

دکتری مدیریت دولتی

22سال

مرد

16سال

 

 

 

 

 

 

یافته­های پژوهش

تحلیل مصاحبه­ها

گام اول: آشنایی با داده­ها: درپژوهش حاضر، با جلب رضایت مشارکت­کنندگان متن مصاحبه­ها ضبط و به متن تبدیل گردید و چندین بار متن مصاحبه­ها مورد­بازبینی قرارگرفت. در واقع آشنایی باداده­ها ازطریق مطالعه ونگارش عبارت­های به­دست آمده ازمصاحبه­ها حاصل می­شود (براون و کلارک، 2013)

گام دوم: تولید کدهای اولیه: پس ازآشنایی با داده­ها و مرور چندباره آنها، فرایند کدگذاری اولیه آغاز شد. به این صورت که بعد از مطالعه هر جمله کد اولیه از دل آنها استخراج گردید. این کد در اصل همان ویژگی جالب توجه داده­ها می­باشد. در این مرحله 174 کد اولیه که دارای قدرت مفهومی بیشتری بودند، استخراج شد.

گام سوم: جستجوی تم­ها: در این مرحله از ترکیب کدهای مفهومی به تعداد 123 کد بر اساس شباهت­ها و ادغام آنها، تم­های فرعی ( مضامین پایه­ای)، 65 مضمون پایه حاصل گردید.

گام چهارم:  بازبینی تم­ها: در این مرحله، بررسی، اصلاح و توسعه داده تم­های فرعی صورت گرفت و از ترکیب کدهای فرعی یا مضامین پایه­ای، مضامین سازمان­دهنده حاصل گردید که در این مطالعه بالغ بر 7 مضمون بود.

گام پنجم: تعریف و نام­گذاری تم­ها: در این مرحله نام­گذاری تم­های اصلی برمبنای محتویات تم و صلاحدید پژوهشگرانجام شد. بر اساس ماهیت تم­های اصلی حاصل شده، نام­گذاری مضامین سازمان­دهنده (اصلی) به صورت پارامترهای اجتماعی- ارتباطی، الزامات تخصص ورزشی، مهارت­های ارتباطی، رفتار سیاسی و توانایی­های مدیریتی، مدیریت سرمایه فکری و پارامترهای شخصیتی انجام شد.

گام ششم: نگارش و تحلیل نهایی: در این مرحله از ترکیب و شناسایی تم­های اصلی، فرعی و پایه­ای حاصل شده، شبکه مضامین استخراج گردید. مراحل گام به گام و نتایج احصای مضامین سازمان­دهنده و فراگیر از مضامین پایه­ای در جدول 3 آمده است:

جدول3:  نتایج احصای مضامین سازمان­دهنده از مضامین پایه

مضمون­های پایه­ای

فراوانی

مضمون­های سازمان­دهنده

مضمون فراگیر

داشتن تخصص در رشته ورزشی مرتبط با فدراسیون

12

 

 

الزامات تخصص ورزشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی

داشتن شناخت کامل از رشته ورزشی مربوطه

10

داشتن درک و فهم عمیق نسبت به محیط فدراسیون ورزشی

18

توانایی تشخیص چالش‌ها و فرصت‌ها

9

داشتن درک کافی از محیط فدراسیون ورزشی

14

آشنایی با فلسفه ورزش و تربیت‌بدنی

18

برفراری ارتباطات اثربخش با رسانه ملی

12

 

 

 

پارامترهای اجتماعی – ارتباطی

 

اذعان به نقش موثر رسانه­های اجتماعی در وضعیت فدراسیون

18

فردی شناخته‌شده و برجسته در ورزش کشور

14

ورزشکاری محبوب در حد ملی یا بین‌المللی

15

دارای مقبولیت اجتماعی (روابط عمومی و اجتماعی بالا)

18

برخورداری از مشروعیت کاری در ورزش

16

دارا بودن سابفه اجرایی در ورزش

16

 

 

 

 

 

 

 

 

توانایی­های مدیریتی

دارا بودن سابقه مدیریت ورزشی در رشته مرتبط

18

طی نمودن رده­های پایین­تر مدیریتی

22

دارا بودن سابقه عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون مربوطه

28

داشتن سوابق فنی در رشته ورزشی مربوطه

30

توانمندی در به‌کارگیری منابع انسانی کارآمد در فدراسیون ورزشی

31

توانایی در استقرار شایسته‌سالاری به‌جای رابطه­مداری در فدراسیون ورزشی

35

برخورداری از روابط عمومی بالا با کارکنان

22

آشنایی با روان‌شناسی و رفتارشناسی نیروی انسان.

11

آشنایی با مباحث مالی و بودجه

12

آشنایی با مدیریت منابع سازمان و بازاریابی

14

آشنایی با منابع مالی و راه‌های جذب آن

15

توانایی استفاده از قانون معافیت مالیاتی

16

توانایی جذب حامی مالی برای فدراسیون

27

داشتن دانش کافی مذاکره، تصمیم‌گیری و حل مسئله

24

داشتن هنر چانه‌زنی

25

توانایی در حل کردن مشکلات

23

دارا بودن تحصیلات عالیه دانشگاهی

21

آگاهی کافی از فرایندهای موردنیاز فدراسیون مربوطه

22

دارا بودن قدرت برنامه‌ریزی برای فدراسیون

23

آشنایی با روش‌ها و سیستم‌های ارزیابی و کنترل

24

توانایی تدوین نقشه راه برحسب نیازها و درخواست‌های هیئت‌های ورزشی

14

اعتقاد و پایبندی به اجرای برنامه راهبردی

18

توانمندی در تعیین ضرورت‌ها و الزامات مسیر توسعه فدراسیون ورزشی

12

دارای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای ملی پوشان و مربیان ورزشی

18

داشتن تخصص کافی مدیریت

16

توانمندی در بسیج منابع

15

توانایی مدیریت سازمان در شرایط بحران.

15

آشنایی کامل با رهبری و مدیریت ورزشی آن رشته ورزشی

16

برخوردار بودن از مهارت ادراکی

18

داشتن توانایی رهبری

17

تقویت کار تیمی

18

اعتقاد به سرمایه‌های ناملموس

18

 

مدیریت سرمایه قکری

 

استفاده از سرمایه فکری برای حرکت به‌سوی نوآوری ورزشی

16

اعتقاد به مستندسازی تجربه پیشکسوتان و مدال­آوران

14

عشق به انسانیت وزندگی

18

 

 

 

پارامترهای شخصیتی

توانایی ژرف‌اندیشی

12

نتیجه­گرا و پیگیر

18

برخوردار از خلاقیت

16

داشتن روحیه نقدپذیری

15

دارا بودن حس پاسخ‌گویی

15

گرایش عملی  به خرد جمعی

16

برخوردار.از انگیزه بالا

18

داشتن استقلال رأی و شخصیت مستقل

17

داشتن آگاهی و درک مسائل و مشکلات کنونی جامعه

18

توانایی  شناسایی جریانات سیاسی و اقتصادی کشور

15

 

رفتار سیاسی

همسویی با دولت در کنار هوش سیاسی

14

برخورداری از ارتباطات سیاسی قوی جهت جذب حداکثری بودجه

18

تسلط به زبان انگلیسی

12

 

مهارت های ارتباطی

شناخت کافی فناوری‌های روز دنیا (IT)

18

آشنایی با نحوه ارتباطات با نهادهای آسیایی و جهانی مرتبط با فدراسیون

16

توانایی شناسایی مکانیزم های ارتباط با نهادها و سازمان‌های داخلی

15

منبع: یافته­های تحقیق

سپس پژوهشگر با به­کارگیری سازه‌های شعوری واصطلاحات فنیِ مستخرج ازپیشینه نظری و تخصصی تحلیل و با توجه به زبانی که مصاحبه‌شوندگان به‌کاربردند، مضامین فراگیر را برگزید و به‌طور نظام‌مند به مقوله‌های مرتبط پیوند داد. هنگامی ‌که کفایت نظری حاصل شد، هسته مرکزی انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی، شکل گرفت که در برگیرنده مضامین «پارامترهای اجتماعی- ارتباطی»، «الزامات تخصص ورزشی»، مهارت­های ارتباطی»، «رفتار سیاسی» و «توانایی­های مدیریتی»، «مدیریت سرمایه فکری» و «پارامترهای شخصیتی» بود. 

بحث و نتیجه­گیری

امروزه یکی از مسائل مهم  پیش ­روی سازمان­ها انتخاب مدیران شایسته با توجه به معیارها و مؤلفه­های لازم می­باشد. موضوع انتصاب روسای فدراسیون­های ورزشی بر مبنای معیارهای معتبر و استاندارد که بتواند به خوبی شاخصه­های انتصاب روسای فدراسیون­های ورزشی را شناسایی نماید جهت پیشبرد اهداف فدراسیون­ها درسطوح داخلی و بین­المللی کاملا ضرورت دارد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی پیشران­های انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی صورت گرفت. در این پژوهش با اتکا به روش تحلیل محتوای کیفی( تحلیل مضمون) الگوی پیشران­های انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی شناسایی گردید. فرایند تحلیل اطلاعات و آنالیز مصاحبه­های صورت گرفته با خبرگان موضوعی نشان داد که الگوی پیشران­های انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی دارای 7 مضمون اصلی (سازمان دهنده) شامل «پارامترهای اجتماعی- ارتباطی»، «الزامات تخصص ورزشی»، مهارت­های ارتباطی»، «رفتار سیاسی» و «توانایی­های مدیریتی»، «مدیریت سرمایه فکری» و «پارامترهای شخصیتی» بود. در مجموع،  دراین مطالعه با بهره­گیری از رویکرد تحلیل مضمون مصاحبه­های صورت گرفته،123 کد مفهومی، 65 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده شناسایی و استخراج گردید.

عوامل و پیشران­های  مرتبط با الزامات تخصصی ورزشی

این مضمون شامل مضامین فرعیِ داشتن تخصص در رشته ورزشی مرتبط با فدراسیون، داشتن شناخت کامل از رشته ورزشی مربوطه، داشتن  توانایی تشخیص چالش‌ها و فرصت‌ها، درک و فهم عمیق نسبت به محیط فدراسیون ورزشی، داشتن درک کافی از محیط فدراسیون ورزشی و آشنایی با فلسفه ورزش و تربیت‌بدنی بوده است. برای مثال، روایت­های زیر در مصاحبه با خبرگان، بیانگر این مقوله می­باشد:

«به نظر من رئیس یک فدراسیون ورزشی در ایران باید دارای تخصصی ورزشی باشه و به فرصت­ها و تهدیدهای اطراف کاملا واقف باشه و خودش قبلا ورزشکار بوده باشه».

فرد دیگری به لزوم شناخت عمیق مدیران و روسای فدراسیون­های ورزشی به فلسفه متعالی ورزش اشاره کرده است:

«واقعیت آن است که اداره امور فدراسیون ورزشی فقط از عهده فرد تحصیل­کرده آشنا به ورزش و فلسفه آن امکان پذیره».

نتایج به­دست آمده از این عامل و پیشران، با نتایج تحقیقات فرید فتحی و همکاران(1394) که معتقد به تحصیلات متناسب با مدیریت ورزشی و قدرت ارتباطات سیاسی در نزد مدیران و روسای فدراسیون­های ورزشی و میرانی و همکاران(1397) با اعتقاد به 6 عامل ارتباطات، اجتماعی، شغلی، معرفی، پیشینه فرد و هماهنگی و نیز مصاحبه­های اول، دوم، چهارم، ششم و دهم همخوانی دارد. رئیس یک فدراسیون ورزشی باید دارای شناخت و تخصص لازم از ورزش مورد نظر باشد تا بخوبی شرایط آن رشته را درک نماید. همچنین آگاهی رئیس فدراسیون ورزشی با بودجه‌ریزی، منابع تأمین مالی، تخصیص بودجه، ارزیابی کارایی هزینه‌ها و .... برای توسعه این سازمان‌ها و همچنین ورزش کشور حیاتی است. این بدان معناست که یکی از مهم‌ترین شاخص­ها که باید در انتخاب کاندیداهای موردنظر فدراسیون­های ورزشی مختلف مد نظر باشد، تخصص لازم و متناسب  با آن رشته ورزشی است. به بیانی دیگر، رئیس فدراسیون انتخابی خود در آن رشته ورزشی دارای سابقه لازم و کافی باشد تا منجر به استفاده از نیروهای کارآمد و تخصصی در فدراسیون‌های ورزشی و استقرار شایسته‌سالاری به‌جای رابطه­مندی یه عنوان یکی از عارضه‌های موجود در سازمان‌های ورزشی شود.

عوامل و پیشران­های  مرتبط با پارامترهای اجتماعی- ارتباطی

این مضمون شامل مضامین فرعیِ برقراری ارتباطات اثربخش با رسانه ملی، اذعان به نقش موثر رسانه­های اجتماعی، فردی شناخته‌شده و برجسته در ورزش کشور در وضعیت فدراسیون، ورزشکاری محبوب در حد ملی و یا بین‌المللی، دارای مقبولیت اجتماعی،  برخورداری از مشروعیت کاری در ورزش بوده است. درخلال مصاحبه­های صورت­گرفته، مقوله اجتماعی- ارتباطی نیز احصا گردید. روایت زیر از یکی از مصاحبه­شوندگان مطالعه، گویای این مهم است:

«یک رئیس فدراسیون خوب باید دارای تعامل مطلوب با اصحاب رسانه و خصوصا رسانه ملی باشه و از خوش نامی خاصی برخوردار باشه و بسیار خوبه اگه قبلا ورزشکار بوده باشه».

بهره­گیری از عامل اجتماعی- ارتباطی  می­تواند مدیران را در جهت انجام امور سودمند برای سازمان یاری نماید. با توجه به اینکه فدراسیون‌های ورزشی دارای تعامل و ارتباطات زیادی در همه زمینه‌ها (ارتباط با رسانه­ها و ارتباطات داخلی و بین­المللی) هستند، داشتن مهارت در امور اجتماعی و ارتباطی در مذاکرات می‌تواند موفقیت رئیس این سازمان­ها را تضمین کند. روسای فدراسیون‌های ورزشی با ورزشکاران، رسانه­ها وطیف وسیعی ازجامعه درارتباط هستند. بنابراین داشتن محبوبیت و مقبولیت اجتماعی می‌تواند دستیابی به اهداف فدراسیون‌های ورزشی را برای این مدیران راحت‌تر کند. همچنین این مدیران برای تعامل با دیگر کشورهای جهان ‌باید از مهارت‌های ارتباطی گفته‌شده برخوردار باشند. نتایج به­دست آمده در این بخش با نتایج تحقیقات سلطانی و همکاران (1399) که قائل به رویه تجارت، ارتباطات، نظارت و ارزیابی، مهارت­های مدیریت و مدیریت ریسک، تجربه ورزشی، روش­های برنامه­نویسی، فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه­ای، مدیریت عملکرد و یادگیری و مسئولیت­پذیری و نتیجه­گرایی به عنوان معیارهای انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی؛ قاسمی و همکاران (1396) که معتقد به تاثیرگذاری بالای مولفه­های فراشایستگی، شناختی، اجتماعی و وظیفه­ای در انتصاب روسای فدراسیون­های ورزشی؛ داگلاس داستاس و همکاران (2021) که دارای باور قوی نسبت به عواملی چون مقررات استفاده از ورزش وامکانات، مدیریت هزینه و بودجه­بندی ومهارت­های ارتباطی؛ ادیب­پور و همکاران (2021) که قائل به ویژگی­های شناختی و شخصیتی، ویژگی­های هوش ذاتی و انسانی، خصایص اجتماعی، مهارت­های مدیریتی، دانش علمی وتجربی، تجربه مربی­گری، ویژگی­های فردی و مهارت­های ورزش بسکتبال عستند و میرانی و همکاران (1397) با اعتقاد به 6 عامل، ارتباطات، اجتماعی، شغلی، معرفی، پیشینه فرد وهماهنگی  و نیز مصاحبه­های هفتم، یازدهم، چهاردهم، پانزدهم و هفدهم همخوانی دارد.

عوامل و پیشران­های  مرتبط با توانایی­های مدیریتی

این مضمون اصلی خود دربرگیرنده مضامین فرعی داشتن تخصص کافی مدیریت، توانمندی در بسیج کردن افراد سازمان، توانایی مدیریت سازمان در شرایط بحران، آشنایی کامل با رهبری و مدیریت ورزشی آن رشته ورزشی، برخوردار بودن از مهارت ادراکی، توانایی رهبری، تقویت کار تیمی، داشتن تحصیلات عالیه، آگاهی از فرایندهای مورد نیاز فدراسیون، قدرت برنامه‌ریزی، آشنایی با شیوه­های ارزیابی و کنترل، توانایی تدوین نقشه راه، پایبندی به برنامه­های راهبردی، توانمندی درتعیین ضرورت‌ها و الزامات، دارای برنامه‌ریزی برای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای ملی پوشان و مربیان ورزشی، دانش کافی مذاکره، تصمیم‌گیری و حل­مسئله، هنرچانه‌زنی، جذب حامی مالی، توانایی استفاده ازقانون معافیت مالیاتی، آشنایی با با منابع مالی و راه‌های جذب آن، آشنایی با با مدیریت منابع سازمان و بازاریابی، آشنایی با مباحث مالی و بودجه، داشتن سوابق فنی در رشته ورزشی؛ تجربه­کاری کافی، طی کردن رده‌های پایین‌تر مدیریتی، سابقه مدیریت در رشته ورزشی مرتبط، سابقه اجرایی در ورزش است. فراهم بودن توانایی­های مدیریتی در نزد روسای فدراسیون­های ورزشی، یکی ازمقوله­های مورد تاکید بیشتر مصاحبه­شوندگان این پزوهش بوده است. روایت یکی از مصاحبه­شوندگان پژوهش، موید همین مطلب است:

«یک مدیر ورزشی ایده ال باید قبل از هر چیز از توانایی­های بالای مدیریتی در ابعاد مختلف برنامه­ریزی، سازماندهی، نظارت، کنترل و رهبری برخوردار باشه و بتونه مخصوصا حامی مالی جذب کنه، با مسائل بازاریابی ورزشی آشنایی کامل داشته باشه و خودش قبلا مدیریت را در سطوح پاین تجربه کرده باشه». برای برنامه­ریزی­های مهم و مختلف فدراسیون­های ورزشی، روسای این فدراسیون­ها باید دارای مهارت­های مدیریتی کافی باشند، زیرا که مهارت­های مدیریتی (فنی،انسانی و ادراکی) یکی از عوامل موثر در این سازمان­ها می­باشد. توانایی­ها و ویژگی­های مدیریتی همچون: نظم و انضباط، یگانگی هدف، اختیار و مسئولیت، تقسیم‌کار، انصاف، ثبات نیروی انسانی، ابتکار عمل و ... می­تواند ضامن موفقیت  این مدیران در فدراسیون­های ورزشی باشد. تسلط بر مهارت برنامه­ریزی، یکی دیگرازعواملی می­باشد که باید درانتخاب روسای فدراسیون های ورزشی مورد توجه باشد، زیرا که این مهارت می­تواند انسجام، یکپارچگی، کاهش تنش‌ها و بهبود کیفیت جامع در فدراسیون‌های ورزشی را به دنبال داشته باشد. نتایج به­دست آمده در این بخش با نتایج تحقیقات رضوی و محمدی (1400) مبنی برضرورت وجود شایستگی بازاریابی، دیپلماسی، مدیریتی و توسعه­مداری، عملکردی، ادراکی و هوش سازمانی در نزد روسای فدراسیون­های ورزشی؛ سلطانی و همکاران (1399) مبنی بر اهمیت شایستگی در زمینه رویه تجارت، ارتباطات، نظارت و ارزیابی، مهارت­های مدیریت و مدیریت ریسک، تجربه ورزشی، روش­های برنامه­نویسی، فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه­ای، مدیریت عملکرد و یادگیری و مسئولیت­پذیری و نتیجه­گرایی به عنوان معیارهای انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی؛ اسدی و همکاران (1394) مبنی بر لزوم آشنایی روسای فدراسیون­های ورزشی با شیوه­های برنامه­ریزی، و مدیریت رویداد، مدیریت اماکن و تجهیزات ورزشی و مدیریت تحقیق و بازاریابی رویداد؛ نژادسجادی و سلیمانی دامنه (1393) در زمینه لزوم دارا بودن مهارت­های امور پشتیبانی و برنامه­ریزی، توسعه زیرساخت­های ورزش، امور فنی و ورزشی و توسعه منابع کالبدی و تجهیزاتی در انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی؛  نادریان و حسینی (1390) ناظر بر لزوم برخورداری مدیران سازمان­های ورزشی از مهارت­ها و توانایی­هایی همچون نظارت مؤثر براجرای تقویم ورزشی، مدیریت تأسیسات، توانائی در سازماندهی تیم­های ورزشی، مدیریت مسابقات ورزشی، مدیریت اردوها و مسافرت­های ورزشی، برنامه­ریزی تمرین­های ورزشی؛ ادیب پور و همکاران (2021) قائل به ویژگی­های شناختی و شخصیتی، ویژگی­های هوش ذاتی و انسانی، خصایص اجتماعی، مهارت­های مدیریتی، دانش علمی وتجربی، تجربه مربی­گری، ویژگی­های فردی و مهارت­های ورزش بسکتبال و کونجسفیلد و همکاران (2012) مبنی بر نیاز به وجود پارامترهایی مهارت و دانش کافی در زمینه تعمیر و نگهداری از تأسیسات، منابع حقوقی بشر، رهبری فردی، مواد غذایی و آشامیدنی، حکومت باشگاه، ورزش، تفریح و سرگرمی، حسابداری، بازاریابی و مدیریت راهبردی و نیز مصاحبه های اول، سوم، پنجم، نهم، یازدهم و بیست و دوم همسو بوده است.

عوامل و پیشران­های  مرتبط با توانایی­هاو پارامترهای شخصیتی

این مضمون شامل مضامین فرعیِ عشق به انسانیت وزندگی، ژرف‌اندیشی، نتیجه­گرا و پیگیر، دارای خلاقیت، نقدپذیر، حس پاسخگویی، گرایش به خرد جمعی، برخورداری از انگیزه بالا، داشتن استقلال رای، داشتن آگاهی و درک مسائل و مشکلات کنونی جامعه بوده است. روایت زیر در مصاحبه با یکی از مصاحبه­شوندگان ناظر به همین مقوله است:

«باورم اینه که مدیران ورزشی باید استقلال رای داشته باشن و حس پاسخگویی در اونها وجود داشته باشه».

مصاحبه­شونده دیگر در این رمینه می­گوید:

«مدیر ورزشی ایرانی باید قبل هر چیزی نقدپذیر باشه و خود رای نباشه. سعی کنه از نظرات پیشکسوتان و ورزشکاران استفاده کنه و واقعا پیگر و خلاق باشه. لازمه این کار هم اینه که خودش انگیزه درونی داشته باشه».

ویژگی‌های شخصیتی مثبت در روسای فدراسیون‌های ورزشی می­تواند سبب ایجاد ارتباط مناسب و شفاف روسای فدراسیون با کارکنان سازمان گردد و انگیزه لازم را جهت همکاری بیشتر آنها در حل مسائل و مشکلات سازمان را به وجود آورد. نتایج به­دست آمده در این بخش با نتایج تحقیق ترد وکالیپس(2014) مبنی بر تطابق بین انتصاب مدیران و معماری سازمانی، آموزش مدیران ارشد با توجه به تحولات بیرون سازمانی و نیز ارائه فرصت خلاقیت و نوآوری به مدیران در انتخاب مدیران ارشد سازمان­های ورزشی و نیز مصاحبه های سوم، هفتم، هشتم، دهم، سیزدهم، هفدهم و بیست و سوم همخوانی داشته است.

 

عوامل و پیشران­های  مرتبط با مدیریت سرمایه فکری

این دسته ازپیشران­ها خود شامل مضمون­های فرعی اعتقاد به سرمایه‌های ناملموس استفاده ازسرمایه فکری برای حرکت به‌سوی نوآوری وعملی ورزش موردنظر، اعتقاد به مستندسازی تجربه پیشکسوتان ومدال‌آوران بوده است. درتعدادی ازمصاحبه­های انجام شده با خبرگان، به لزوم بذل توجه به مدیریت سرمایه­های فکری و انسانی درانتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی اشاره شده بود. روایت یکی از مصاحبه­شوندگان از این مقوله به قرار زیر است:

»روسای فدراسیون­های ورزشی نباید تجربه مدال­آوران و قهرمانان را دست کم بکیرن. اونا باید تجربه این دسته از افراد را مستندسازی کنن و به این  سرمایه­های فکری تکیه کنن و نوآوری را درکارشون اعمال کنن». استفاده از تفکر خلاق بدون شناخت و مدیریت سرمایه‌های فکری امکان‌پذیر نیست. یکی از شاخص­های مهم انتخاب و گزینش روسای فدراسیون­های ورزشی، تأکید برشاخص مهارت مدیریت سرمایه‌های فکری درفدراسیون‌های ورزشی است، چرا که استفاده ازدانش مدیریت ورزشی و تجارب پیشکسوتان در  در فدراسیون‌های ورزشی می­تواند عملکرد این فدراسیون‌ها را بسیار بهبود ‌بخشد. این مقوله صرفا از طریق کدهای مصاحبه­های سیزدهم، پانزدهم، شانزدهم و بیست و یکم به­دست آمده و هیچ گونه ادبیات تجربی همسو و یا غیر مسوی متناظر با آن در مطالعات صورت گرفته، وجود نداشته است.

عوامل و پیشران­های  مرتبط با رفتار سیاسی

این مضمون شامل آشنایی با جریانات سیاسی و اقتصادی کشور ، همراهی و همسویی با دولت وداشتن هوش سیاسی و داشتن ارتباطات سیاسی قوی در جذب بودجه بوده است. یکی از مصاحبه­شوندگان در این زمینه می­گوید:

«رئیس فدراسیون ورزشی بدون لابی سیاسی و همسویی با جریانات سیاسی حاکم نمی­تونه کاری از پیش ببره. در واقع یه مدیر خلاق ورزشی باید هوش و منش سیاسی قوی داشته باشه تا بتونه در عرصه­های داخلی و خارجی موفق بشه».

روسای فدراسیون­ها باید با بهره­گیری از توانایی سیاسی خود و کسب قدرت از طریق تعاملات صحیح شرایط لازم را برای تقویت موقعیت فدراسیون خود و مناسبات سیاسی و بین­المللی فراهم نمایند و با بهره­گیری از فرصت­ها درصدد آینده­نگری برای اثربخشی سازمان خود باشند. هوشمندی سیاسی وهمراهی و هماهنگی رئیس فدراسیون باسیاست‌های دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی می‌تواند دستاوردهای مالی و غیرمالی مناسبی را برای فدراسیون به­همراه داشته باشد. توانایی مدیران در رفتار سیاسی از عناصر طبیعی تصمیمات راهبردی مدیران است و روسای فدراسیون‌ها نیز از این قانون مستثنی نیستند و رفتار سیاسی این مدیران در فدراسیون‌های ورزشی همیشه وضعیت فدراسیون‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. نتایج به­دست آمده در این بخش با نتایج تحقیقات رضوی و محمدی (1400) مبنی برضرورت وجود شایستگی بازاریابی، دیپلماسی، مدیریتی و توسعه­مداری، عملکردی، ادراکی وهوش سازمانی در نزد روسای فدراسیون­های ورزشی و نیز قاسمی و همکاران (1396) معتقد به تاثیرگذاری بالای مولفه­های فراشایستگی، شناختی، اجتماعی و وظیفه­ای درانتصاب روسای فدراسیون­های ورزشی و نیز مصاحبه هشتم، یازدهم و هفدهم همخوانی دارد. 

عوامل و پیشران­های  مرتبط با مهارت­های ارتباطی

این مضمون اصلی خود شامل مضامین فرعی چون: تسلط به زبان انگلیسی، آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات، آشنایی با نحوه ارتباطات با نهادهای آسیایی و جهانی، آشنایی با نحوه ارتباط با نهادها و سازمان‌های داخلی بوده است. روایت یکی از مصاحبه­شوندگان گویای این واقیعت است:

«با توجه به درگیر بودن رئیس فدراسیون­ها با ارتباطات برون سازمانی ملی و بین­المللی، به نظرم یک مدیر ورزشی باید در درجه اول به زبان انگلیسی مسلط باشه و بتونه از دنیای فناوری اطلاعات به خوبی استفاده کنه. هنر برقراری ارتباطات را به خوبی فرابگیره تا از این طریق بتونه موفقیت خودش را تضمین کنه:

. مهارت ارتباطی مدیران مفهومی کامل و جامع از ارتباطات اعم از صریح و تلویحی است. داشتن ویژگی­های مهارت ارتباطی مناسب با نهادهای داخلی و رسانه­ها و همچنین با نهادهای آسیایی و جهانی به ویژه آشنایی با  نحوه اتباطات با نهادهای بین­المللی وتسلط به زبان انگلیسی می­تواند این مدیران را در حل مشکلات حقوقی و دستیابی به کرسی­های فدراسیون­های آسیایی و جهانی یاری نماید. نتایج به­دست آمده در این بخش با نتایج تحقیقات ادیب­پور و همکاران (2021) قائل به ویژگی­های شناختی و شخصیتی، ویژگی­های هوش ذاتی و انسانی، خصایص اجتماعی، مهارت­های مدیریتی، دانش علمی و تجربی، تجربه مربی­گری، ویژگی­های فردی و مهارت­های ورزش بسکتبال و میرانی و همکاران (1397) با اعتقاد به 6 عامل ارتباطات، اجتماعی، شغلی، معرفی، پیشینه فرد وهماهنگی  و نیز مصاحبه­های اول، دوم، پنجم، هفتم، نهم و سیزدهم همخوانی دارد.

به طورکلی نتایج حاصل از این پزوهش بیانگر این واقعیت بود که انتخاب روسای فدراسیون­های ورزشی خود یک مقوله چند وجهی است که در ابعاد محتلف قابل بررسی و تحلیل می­باشد. در این مطالعه با عنایت به نظرات خبرگان ورزشی و اساتید دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی، 7 دسته از پیشران­ها جهت گزینش درست روسای فدراسیون­های ورزشی به کمک روش تحلیل تماتیک معرفی گردید.

پیشنهادها

پیشنهاد می­شود برای اینکه اطلاعات درست و جامعی درمورد شاخص­های انتخاب رؤسای فدراسیون­های ورزشی دراختیار همه عوامل ذی­نفع قرارگیرد، گردهمایی­های تخصصی با شرکت همه عوامل در این زمینه برگزار شوند.

برای انتخاب رؤسای فدراسیون ورزشی باید افرادی مدنظر قرار گیرند که مهارت منابع انسانی، مهارت ارتباطی و ویژگی­های شخصیتی مناسب را داشته باشند. در واقع فدراسیون­های ورزشی هم سازمان­هایی هستند با مأموریت­های متفاوت که رؤسا و مدیران این سازمان­ها باید برای ایجاد هماهنگی و هم­افزایی از این سه شاخص استفاده کنند. نادیده گرفتن این شاخص­ها دارای پیامدهای منفی بسیاری است؛ از جمله آنها می­توان به اتلاف منابع انسانی فدراسیون­های ورزشی اشاره کرد. جدی گرفتن شاخص­های مذکور سایر شاخص­های لازم برای انتخاب رؤسای فدراسیون­ها را تحت تأثیر قرار می­دهد. 

باتوجه به یافته­های پژوهش، به سیاست‌گذاران کلان کشور پیشنهاد می‌شود که برای انتخاب روسای فدراسیون‌های ورزشی که وظیفه خطیری بر عهده‌ دارند، عوامل مدل ارائه‌شده در این پژوهش را به صورت ماده و تبصره جایگزین آیین‌نامه­های بسیار کلی و سنتی و انتخابات رابطه­مند این روسا کنند. پیاده‌سازی و استقرار این مدل در انتخاب روسای فدراسیون‌های ورزشی می‌تواند سبب تغییرات بسیار مثبت، سازنده‌ و پویا در ورزش کشور گردد.

 

  • منابع

    • اسدی، نوید؛ سجادی، سید نصرالله؛ گودرزی، محمود و مرادی، آرام. (1394). «تبیین شایستگی­های مدیران رویدادهای ورزشی». فصلنامه مدیریت ورزشی. دوره7، شماره 2، صص 152-174.
    • الوانی، سید مهدی؛ اردلان، امید و محمدی فاتح، اصغر. (1395). «طراحى و تدوین الگوی مناسب شایستگی­های مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره­گیری از دیدگاه امام خامنه­ای (مدظله­العالی)». پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع). سال 8، شماره1(پیاپی 23)، صص 1-30.
    • امینی­پور، سعید؛ نقشبندی، سید صلاح الدین و حامی، محمد. (1397). «طراحی مدل شاخص­های انتخاب اعضای هیئت رئیسه فدراسیون­های ورزشی». فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش. سال 8، شماره 3 (پیاپی 19)، صص 168-180.
    • جوادی­پور، محمد. (1394). «چالش­های مدیریت ورزش قهرمانی در ایران». فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی. دوره7، شماره30 (پیاپی، 30)، صص 13-34.
    • شاه­مردادی، مهسا؛ محمود بابویی، امید؛ خون سیاوشان، مسلم ومدنی، حمیدرضا. (1396). «بررسی راهبردهای تحول سازمانی برای توانمندسازی منابع انسانی». ششمین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در روان­شناسی، علوم تربیتی وعلوم اجتماعی. دانشگاه شیراز.
    • رای‍ف‌، دان‍ی‍ل؛ ‌ل‍ی‍س‍ی‌، اس‍ت‍ف‍ن؛ ف‍ری‍دری‍ک‌ ج‍ی، ف‍ی‍گ‍و. (1381). «تحلیل پیام­های رسانه­ای: کاربرد تحلیل محتوای کمی درتحقیق». مهدخت بروجردی علوی. چاپ اول، تهران: انتشارات سروش
    • رضوی، سیدمحمدحسین و محمدی، فروغ. (1400). «دیده­بانی شاخص­های مؤثر برآینده شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی درصنعت ورزش ایران». فصلنامه مدیریت منابع انسانی در ورزش. سال8، شماره2، صص 273-293.
    • سجادی، سید نصراله. (1390). مدیریت سازمان­های ورزشی. تهران: انتشارات سمت
    • سلطانی، اکرم؛ کاشف، سید محمد و تاج­الدین عثمان، احمد. (1399). «طراحی مدل صلاحیت­های حرفه­ای مدیران سازمان­های ورزشی دولتی». فصلنامه پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی. سال10، شماره20، صص 65-78.
    • سلیمی، مهدی؛ علوی، سید فرشید و سلیمانی ، محبوبه. (1397). «ارائه معیارهای گزینش مدیران عالی سازمان­های ورزشی». فصلنامه مدیریت منابع انسانی در ورزش. سال 6، شماره 1، صص 49-35.
    • سیدی نجات، سیده سحر؛ مهرابی، قاسم و رزاقی، محمد ابراهیم. (1395). «ارزیابی و اولویت­بندی مهارت­های مدیران ورزش و جوانان استان مازندران». فصلنامه مدیریت ورزشی. سال 8، شماره 3، صص 375-387.
    • فرید فتحی، اکبر؛ معرفت، داریوش و طلایی، رضا. (1394). «شناسایی و اولویت‌بندی شاخص­های انتخاب مدیران سازمان­های ورزشی به روش تحلیل سلسله مراتب(AHP) ». فصلنامه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. دوره 2، شماره2، صص 49-55.
    • قاسمی، سیدحمید؛ هنری، حبیب؛ رضایی صوفی، مرتضی ومومنی­فر، فهیمه. (1396). «اعتباریابی ابزارتعیین شایستگی‌های محوری جهت انتصاب رؤسای فدراسیون‌های ورزشی کشور». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره5، شماره 4 (پیاپی، 20)، صص 51-60.
    • قاسمی، یارمحمد و هاشمی، علی. (1399). «انجام پژوهش به روش تحلیل تماتیک: راهنمای عملی و گام به گام برای یادگیری و آموزش». فصلنامه فرهنگ ایلام. دوره 20، شماره 64، صص 7-33.
    • کاظمی­پور، احمد؛ مهدی­پور، عبدالرحمن و ازمشا، طاهره. (1394). «طراحی وتدوین شاخص­های انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران». مطالعات مدیریت ورزشی. دوره7، شماره 32 (پیاپی 32)، صص51-72.
    • محمدی، نبی­اله؛ نجف­بیگی، رضا؛ موسی­خانی، مرتضی و عالم تبریزی، اکبر. (1395). «آسیب­شناسی انتخاب وپایداری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد راهبردی». فصلنامه پژوهش­های مدیریت راهبردی. سال 22، شماره24، صص 31-55.
    • میرانی، کاوه؛ نقشبندی، سیدصلاح الدین وحسین­نژاد، علی اکبر. (1397). «شناسایی و اولویت­بندی شاخص­های انتخاب روسای فدراسیون­های وزشی ایران با ارائه مدل». فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی. دوره10، شماره 48،صص 113-130.
    • نادریان، مسعود و حسینی، محمد سلطان. (1390). «مهارت­ها و توانایی­های فنی برای مدیران ورزشی (شاخص­ها و ملاک­ها از دیدگاه مدیران) ». فصلنامه پژوهش­های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. دوره1، شماره2 (پیاپی، 2)، صص 11-18.
    • نژاد سجادی، سید احمد و سلیمانی دامنه، جهانگیر. (1393). «شناسایی و اولویت­بندی شاخص­های ارزیابی عملکرد فدراسیون­های ورزشی ایران با استفاده از مدل AHP». فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی. دوره6، شماره23 (پیاپی، 23)، صص 179-192.
    • واعظی، رضا؛ چگینی، میثم و اصلی­پور، حسین. (1397). «چالش­های سیاست­گذاری در حوزه گردشگری سلامت ایران مبتنی بررویکرد تحلیل مضمون». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. سال 13، شماره 41، صص 1-40.
    • ویسه، صید مهدی؛ عباس­پور، جعفر و عباس­پور، حیدر. (1397). «فراتحلیل ارتباط میان کیفیت زندگی ­کاری و رضایت شغلی کارکنان در سازمان­های ایران». فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. ویژه­نامه، صص 71-82.
    • Adibpour, N., Hosseini, M., & Honari, H. (2021). “Developing a Model for Choosing Coaches of Basketball National Teams”. Journal of New Studies in Sport Management, 2(3), 202-212.

     

    • Attride-Striling, J. (2001). “Thematic network. An analytic tool for qualitative research’’. Journal of Qualitative Research, 1(3), 285-405.
    • Braun, V., & Clark, V. (2006). "Using thematic analysis in psychology". Qualitative Reseach in Psychology, 3(2), 77-101.
    • Caers, R,. Bois, C.D,. Jegers, M,. Gieter, S.D. Cooman, R.D. & Pepermans,R.G. (2007). “A micro-economic perspective on manager selection in nonpro.t organizations’’. European Journal of Operational Research, 192(1), 173-197.
    • Clark, V., & Braun, V. (2013). “Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning”. The Psychologist, 26(2), 120-123.
    • Duclos-Bastías, D., Giakoni-Ramírez, F., Parra-Camacho, D., Rendic-Vera,W., Rementería-Vera,N., & Gajardo-Araya, G. (2021). “Better Managers for More Sustainability Sports Organizations: Validation of Sports Managers Competency Scale (COSM) in Chile”. Sustainability, 13, 724. https://doi.org/10.3390/
    • Koenigsfeld, J. P., Kim, S., Cha, J., Perdue, J., & Cichy, R. F. (2012). “Developing a competency model forprivate club managers’’. International journal of hospitality management, 31(3), 633-641.
    • Kusumawardani, R., & Agintiara, M. (2015). “Application of Fuzzy AHP-TOPSIS Method for Decision Making in Human Resource Manager Selection Process”. Procedia Computer Science, 72, 638 – 646.
    • Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications
    • Pedras, L., Taylor, T., & Frawley, S. (2020). “Responses to multi-level institutional complexity in a national sport federation’’. Sport Management Review, 23(3), 482-497
    • Trad, A., & Kalpić, D. (2014). “The Selection and Training Framework (STF) for Managers in Business Innovation Transformation Projects Business Enterprise Architecture Integration’’. Procardia Technology, 16, 755-767.