نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای تخصصی رشته جامعه شناسی ورزش، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) ghadimi.bahram@srbiau.ac.ir
3 استاد گروه جامعه شناسی ، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
چکیده
این مقاله با هدف طراحی مدل سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال مبتنی بر اخلاق حرفهای با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی-مقطعی بود . برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی استفاده گردید. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران ورزشی، بازیکنان، اساتید مدیریت ورزشی بود. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری انجام شد و با 35 نفر به اشباع نظری دست پیدا شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل مجموعه افراد باشگاههای پرسپولیس، استقلال، سایپا و پیکان شامل 260 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران بین 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد . برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. تحلیل کیفی مصاحبهها با روش گراندد تئوری شناسایی شد و الگوی نهایی با روش حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی گردید. تحلیل دادههای کیفی با نرمافزار Maxqda و بخش کمی با Smart PLS انجام شد. یافتههای پژوهشی نشان داد، فرهنگسازی در باشگاه، توانمندسازی بازیکنان و نظارت بر برگزاری مسابقات رسمی و لیگ برتر عوامل علی هستند که بر سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال تاثیر میگذارند. ویژگیهای جامعهشناختی، زمینه و بستر را فراهم میسازد و دغدغههای ذهنی بازیکنان و مشکلات و مسائل مادی نیز عوامل مداخلهگر هستند که بر اخلاق حرفهای تاثیر میگذارند. در نهایت اخلاق حرفهای به رشد و موفقیت فوتبال در کشور منجر میشود .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a model of factors affecting the development of the social capital of the players of the Iranian Premier League with an emphasis on professional ethics
نویسندگان [English]
- suzan shams lahijani 1
- bahram ghadimi 2
- mehrdad navabakhsh 3
1 phd student in the field of sports sociology, science and research department, . Islamic Azad University , Tehran , Iran
2 department of sociology, social and human sciences faculty, Islamic Azad University, sciences &research branchT Tehran, Iran
3 Professor of Sociology Department, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran Branch, Iran
چکیده [English]
This article was done with the aim of designing the social capital model of football players based on professional ethics with an emphasis on the fifth generation internet. The current article was an applied-developmental research in terms of its purpose, and a cross-sectional survey in terms of the data collection method. A mixed exploratory design was used to achieve the goal of the research. The community of participants in the qualitative section included sports managers, players, sports management professors. Sampling was done by theoretical sampling method and theoretical saturation was achieved with 35 people. In the quantitative section, the statistical population includes the collection of people from Persepolis, Esteghlal, Saipa and Pikan clubs, including 260 people, and 155 people were selected as a sample using Cochran's formula. A semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were used to collect data. Qualitative analysis of the interviews was identified using the grounded theory method and the final model was validated using the partial least squares method. Qualitative data analysis was done with Maxqda software and quantitative part was done with Smart PLS. The research findings showed that culture building in the club, empowering the players and monitoring the holding of official matches and the premier league are the causal factors that affect the social capital of football players. Sociological features provide the background and mental concerns of players and material problems and issues are also interfering factors that affect professional ethics.Finally,professional ethics leads to the growth and success of football in the country
کلیدواژهها [English]
- social capital
- professional ethics
- football growth and success