Document Type : Original Article
Authors
1 Ph.D., Assistant Professor, Alzahra University
2 Master degree in Research in Sociological Sciences, Alzahra University
Abstract
This study is to assess the attitudes of young people about using dating sites and the affecting factors. In many communities, finding a spouse is established through a variety of ways and non-judgmentlly about the way the spouse seeking another but in our culture, a particular sensitivity of the way young people are choosing spouse, the issue dealt with. At the same time, the mate-selection methods have recently been varied sensitivity towards families and yet none of the relative stability of the mechanism is not in place. Given the importance of the purpose of the present study to investigate attitudes of young people seeky a partner sites and social factors with cultural impact on the attitudes of young people, this study was done by survey method on the population of 18 to 29 year old young people in Tehran.The sample size was calculated using cochram formula about 266 respecttively.The cluster random sampling from 22 disticts of Tehran 3,11and 18 were selected. This results were obtained by analyzing data of independent variables like family attitudes to dating sites, friends attitude to dating sites, religious, and how to use the media and the internet, anonymity of cyber space, trusted sites, the availability of the internet and gender as a ground variable are of significant correlation.
Keywords
بررسی نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی و عوامل مؤثربرآن
شراره مهدیزاده[1]
عاطفه شمس بیرانوند[2]
تاریخ دریافت مقاله: 21/10/1394
تاریخ پذیرش مقاله:6/11/1394
مقدمه
امروزه استفاده از وسایل ارتباط جمعی در زندگی افراد جبری شده است. دنیای جدید نیز شیوۀ نوینی را برای زندگی میطلبد و از همین رو، زندگی نسل جدید با نسل گذشته متفاوت است. یکی از تبعات این تغییر را در نگرش جوانان به سبکهای جدید آشنایی با جنس مخالف جهت ازدواج در چند سال اخیر می توان مشاهده کرد که به "ازدواج اینترنتی" موسوم است.(هیتچ و همکاران،2010: 139)
اینترنت به افراد امکان ایجاد روابط اجتماعی جدیدی را میدهد، از جمله روابط طولانی مدتی که شاید به ازدواج منجر شود. اینترنت به عنوان یک نهاد اجتماعی جدید، این توان را دارد تا امکان ملاقات افرادی که هرگز احتمال ملاقات رو در رو با یکدیگر را نداشتهاند، فراهم کند.(لاوسون و لاک ، 2006: 24)
ازدواج، یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی هر فرد است. در دنیای کنونی، یافتن همسر مناسب دغدغه ای است که افراد در زمان انتخاب همسر با آن دست به گریبان اند. در ایران با توجه به فرهنگ حاکم، این امر مهم با تصمیم خانوادهها صورت میگرفته است. امروزه، سایتهای همسریابی شکل گرفته اند که برخی افراد برای یافتن فرد دلخواه خود به آنها مراجعه میکنند. حال باید دید با توجه به محاسن و معایب این سایتها و اینکه هنوز جامعه این شیوه همسرگزینی را به رسمیت نمیشناسد و به دیده تردید به آن می نگرد، نگرش جوانان به استفاده از این سایتها چگونه است و چه عواملی بر نگرش جوانان تاثیر می گذارد؟
سوالات پژوهش
- نگرش جوانان به استفاده ازسایتهای همسریابی چگونه است؟
- عوامل موثر بر نگرش جوانان به استفاده ازسایتهای همسریابی کدام اند؟
اهداف پژوهش
- شناخت نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی؛
- شناخت عوامل اجتماعی– فرهنگی موثر بر نگرش جوانان به استفاده ازسایتهای همسریابی.
پیشینه داخلی وخارجی
در داخل کشور پیرامون سایتهای همسریابی، پژوهشی با عنوان "همسریابی اینترنتی؛ بررسی انگیزه، اعتماد و معیارهای همسرگزینی از منظر کاربران سایتهای همسریابی" انجام شده است.(آخوندان،1388) یافته های این پژوهش نشان داد که در ایران سایتها و وبلاگها، سیستم هایی هستند که برای همسریابی می توان از آنها استفاده کرد. در بیشتر سایتهای مشاهده شده، همسریابی به معنای دقیق کلمه وجود ندارد و این سایتها تنها زمینه سازآشنایی می باشند. همچنین، به دلیل عدم کنترل خارجی، امکان سوء استفاده و فریبکاری در این فضاها وجود دارد. یافته های این پژوهش نشان داد که بیشتر کاربران در گروه سنی25 تا 35 سال می باشند، تحصیلات دانشگاهی دارند، شاغل، مجرد، از طبقه متوسط و ساکن شهرهای بزرگ هستند. این گونه روابط از طریق پیام در سایتها و یا ارسال ایمیل آغاز می شود. در ادامه، کاربران به تبادل عکس یا شماره تماس می پردازند و پس از تماس تلفنی، قراری رو در رو صورت می گیرد. این قرار می تواند به ادامه رابطه و ازدواج منجر شود یا در همین مرحله پایان یابد.
یکی دیگر از کارهای پژوهشی نزدیک به تحقیق حاضر، به بررسی عوامل موثر در گرایش جوانان به ازدواج اینترنتی در بین دانشجویان پرداخته است.(دستجردی،1391) در این پژوهش، یافتهها نشان داد که عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و تکنولوژی با گرایش به ازدواج اینترنتی در بین دانشجویان مرتبط بوده است که عوامل اجتماعی و فرهنگی بالاترین و اقتصادی کمترین علل گرایش به ازدواج اینترنتی در بین دانشجویان بوده است.
همچنین، پژوهشی با عنوان "نگرش جوانان به ازدواج از طریق فضای مجازی و عوامل اجتماعی مرتبط" در سال 1392 توسط سمیه محمدی انجام شده است. این پژوهش با روش پیمایش انجام گرفته و جامعه آماری آن کلیه جوانان مجرد 18-29 سال شهرستان ساری هستند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای مطالعه شدهاند. یافتههای این تحقیق نشان داد که هنوز ارزشهای سنتی نزد جوانان حفظ شده است و دختران نسبت به پسران نگرش منفیتری به ازدواج اینترنتی دارند. همچنین، متغیر دینداری قویترین و مهمترین پیشبینی کننده نگرش نسبت به ازدواج از طریق فضای مجازی است.
در خارج کشور هم پژوهشی توسط پائول یئو و همکاران(2011) با عنوان "مطالعه تجربی بر روی کاربرد شبکههای اجتماعی آنلاین" انجام شده است. این پژوهش، نگرش جوانان نسبت به شبکه های اجتماعی آنلاین و دوستیابی آنلاین را در بین زنان و مردان بررسی میکند. در این تحقیق مشخص شده است که شروع دوست یابی آنلاین بیشتر دانشجویان بعد از آغاز زندگی دانشگاهیشان بوده است. همچنین، مشخص شد که زنان بیشتر مایل به ایجاد روابط بلندمدت و عاشقانه و مردان خواهان ارتباط گهگاهی در سایتهای دوستیابی آنلاین هستند.
جیالی یو[3] در تحقیقی با عنوان "جستجوی عشق آنلاین" که در سال 2014 انجام گرفته است، نقش فرهنگ و جنسیت را در انتخاب همسر نشان میدهد. او با تحلیل محتوای200 پروفایل چینی و200 پروفایل آمریکایی منتشر شده در سایت همسریابی دریافت که فرهنگ، تاثیر مهمی بر الگوی خوداظهاری و انتخاب همسر دارد. همچنین، نتایج نشان داد که چینی ها بیشتر اطلاعاتی را درمورد وضعیت ظاهری و سلامت، موقعیت مالی و شغلی، تحصیلات و اخلاقیات فراهم آورده بودند وآمریکایی ها بیشتر در مورد شخصیت و علایقشان نوشته بودند .
بدین ترتیب، مرور تحقیقات انجام شده در ایران و جوامع دیگر نشان میدهد که فضای مجازی به عنوان یک فضای عمومی در دسترس همگان است و افراد با اهداف گوناگون وارد این فضا می شوند و به تعامل با یکدیگر میپردازند. اما آنچه در این میان مهم میباشد این است که ارتباط افراد با جنس مخالف و شکلگیری رابطه، علاقه و دلبستگی در فضای مجازی در جوامع دیگر امری عادی است که نه تنها به عنوان مسئلهای خارج از عرف به آن نگاه نمیشود، بلکه با ورود کامپیوتر و پیدایش فضاهای مجازی، این نوع از ارتباطات مرسوم پذیرفته شده است. تحقیقاتی که در ایران انجام شده بیشتر با هدف بررسی تاثیر اینگونه فضاها بر زندگی افراد و ساختار خانواده و ارزشهای حاکم بر جامعه میباشد. یافتهها در کل بیانگر این است که با وجود تعامل افراد در فضای مجازی و بهرهگیری از فضاهای سایبری موجود، ارزشهای سنتی حفظ شده است که مشابه با نتایج تحقیقات سایر کشورها میباشد. یافتههای بسیاری از تحقیقات بیانگر این مطلب است که اگر روابط پا گرفته در فضای مجازی به ملاقات چهرهبهچهره بیانجامد، افراد روابط مجازی را بسیار شبیه به روابط در دنیای واقعی میدانند. در تحقیقات داخلی اغلب از روش پیمایش استفاده شده و جامعه آماری به دانشجویان محدود شده است، ولی تحقیقات خارجی بر بررسی پروفایلکاربران متمرکز بوده است و جامعه آماری آنها محدود به افرادی است که عضو سایتهای همسریابی میباشند. تحقیق حاضر تنها بر استفاده از سایتهای همسریابی تاکید داشته و سعی بر شناسایی نگرش جوانان در استفاده از این سایتها داشته است- صرف نظر از اینکه جوانان عضو این سایتها باشند یا عضو نباشند.
ادبیات نظری پژوهش
معرفی وتاریخچه سایتهای همسریابی
ازدواجهایی که از طریق سایتهای همسریابی صورت میگیرد، مفهوم ازدواج اینترنتی را خلق کرده است و در حقیقت به ازدواجی اشاره میکند که طرفین با استفاده از قابلیتهای موجود در فضای مجازی همدیگر را میشناسند و پس از تبادل اطلاعات متنی، صوتی و تصویری با یکدیگر، زمینه برای برقراری یک آشنایی در محیطی غیرمجازی فراهم میشود. در نهایت، رضایت طرفین است که اساس ازدواج را تشکیل میدهد.(شوکر،2005 : 12) سایتهای قرار آنلاین امروزی تنها یک نوع مدرن از اولین آژانسهای ازدواج در سالهای 1700 است که به مردان تنهای مجرد با چاپ یک ستون از خصوصیات فردیشان در روزنامه در یافتن همسر کمک میکرد. اولین سیستمهای همسریابی اینترنتی[4] در سال 1995 به وجود آمد. در آغاز این سیستم بسیار ساده بود و افراد را بر اساس پروفایلهای شخصی شان که در آن دوست داشتن و دوست نداشتنهایشان را بیان میکردند به هم وصل میکرد، اما امروزه این سیستمها توسعه زیادی یافته و خدمات ویژهای به اعضای خود ارائه میکنند.( آخوندان، 1387 : 12) ازدواج اینترنتی، اولین بار در فرانسه و حومههای شهر پاریس مطرح شد.(مارکل و ریچادسون،2000:190) در ایران نیز مدتی است سایتهایی در این زمینه تاسیس شده و فعالیت می نمایند. حال اینکه به چه میزان به این سایتها رجوع می شود، چه عواملی در این امر دخیل اند و مهمتر آن که چه نگرشی نسبت به استفاده از آن وجود دارد، سوالات جدی است که باید به آن پرداخته شود.
تعریف مفهوم نگرش
برکویتز با مروری در متون روانشناسی اجتماعی، سه نوع تعریف از مفهوم نگرش ارائه میدهد:
- تعریف نگرش به عنوان "واکنش ارزشی یا عاطفی"؛
- تعریف نگرش به عنوان "آمادگی برای پاسخ"؛
- تعریف نگرش به عنوان "منظومهای از عناصرشناختی، عاطفی و رفتاری".
سومین تعریف، عبارت است از منظومهای از عناصرشناختی، عاطفی و رفتاری. طبق این تعریف، هر نگرش تنها یک ارزیابی (قضاوت عاطفی) و یا یک آمادگی برای پاسخ صرف نیست، بلکه ترکیب یا منظومهای از عنصرشناختی (اطلاعات فرد درباره موضوع نگرش)، عنصرعاطفی (قضاوت و ارزیابی فرد نسبت به موضوع نگرش) و عنصرآمادگی برای پاسخ (رفتار) است. (ستوده، 1388 : 165 ) تعریف سوم از نگرش در این تحقیق ملاک استفاده میباشد.
عوامل تکوین نگرش
بعضی ازمحققان (کرچ،کراچفیلد و بالاکی، 1962 ) عوامل تکوین نگرشها را به چهار دسته تقسیم کرده اند:
- آنچه نیازهای شخصی را برآورده میکند: هر فرد نسبت به اشیا، عوامل، وسایل و اشخاصی که نیازهای او را برمیآورند و وی را به هدفهایش میرسانند، نگرش موافق و مثبت و نسبت به موانعی که سد راه رسیدن او به هدفهایش میشوند، نگرش منفی دارد.
- کسب اطلاعات درباره موضوع، شی یا فرد خاص: اطلاعاتی که شخص کسب میکند نیز در ایجاد و شکلگیری نگرشهای او تاثیر دارند. وقتی فرد از طریق مراجع اطلاعاتی درباره شخص، شی و ... اطلاعاتی کسب میکند، بر مبنای آن اطلاعات نگرشی مثبت یا منفی نسبت به آنها می یابد. این مراجع اطلاعاتی در دوران کودکی، در خانواده پدر و مادر، در مدرسه معلمان و همشاگردیها و در جامعه رسانههای گروهی، همکاران، دوستان وآشنایان ما هستند.
- · تعلق گروهی:نیاز تعلق به گروه، یکی از نیازهای مهم انسان است و همبستگی شخص با گروه در ایجاد نگرشهای او تاثیر حتمی دارد. میتوان گفت که نگرشهای شخص نماینده اعتقادات و سنتهای گروههایی است که وی جزو آنهاست. علاوه بر این، فرد برای حفظ نگرشهای خود به حمایت دیگران نیازمند است.
- شخصیت فرد: نگرشهای هر فرد منعکس کننده شخصیت او هستند. علیرغم تاثیر گروه در شکل دهی به نگرشهای فرد در میان افراد هر گروه از نظر نگرشی تفاوتهایی وجود دارد. این تفاوت ناشی از شخصیت افراد است. از سوی دیگر، معمولا شخصیتهای خاصی دارای نگرشهای خاصی هم هستند که با همان الگوی شخصیتی دارای هماهنگی است. ( کریمی ، 1391 : 234 )
تأملات نظری درفضای مجازی
اینترنت با انتشار افکار و ایدههای نو بر نگرشهای جامعه تاثیر گذار میباشد. ضمن آن که بسیاری از کارها از طریق آن انجام میشود و باعث برقراری ارتباط میان افراد از طریق امکانات مختلف مثل چت و ... میگردد. طبق نظر والتر[5] و ترکل[6] ، دنیای مجازی دارای ویژگیهایی مثل سرعت بالا، در دسترس بودن و گمنامی است که تحقیق حاضر فرض بر تاثیر این ویژگیها بر نگرش افراد در استفاده از آن دارد.
پردازش اطلاعات اجتماعی
این نظریه به شیوه ای اشاره دارد که طی آن ارتباط گران، نشانه های هویتی و اجتماعی انتقال یافته توسط رسانهها را پردازش می کنند. ارتباطگران در استفاده از هر رسانهای به دنبال کاهش ابهام و افزایش احساس قرابت هستند. آنها در ارتباطات کامپیوتری برای دستیابی به نیازهایشان از شیوههای کلامی و غیرکلامی متن بنیانی که در انطباق با ویژگیهای خاص این رسانه شکل دادهاند، استفاده میکنند. ( لیو[7]، 2002 : 6)
ادعای اصلی نظریه والتر آن است که ارتباطات بین فردی به واسطه کامپیوتر، تفاوت برجستهای نسبت به ارتباطات رو در رو ندارد و آنچه موجب برخی تفاوتها میشود، میزان سرعت انتقال اطلاعات در این دو نوع از ارتباطات است. از این منظر، ارتباطات رو در رو، مناسبترین و بهترین شکل ارتباطات نیستند، بلکه شاید سریعترین شکل ارتباطات باشند.( والتر،1996: 61) از دیدگاه والتر، انسانها به سمت برقراری تعامل با یکدیگر هدایت میشوند و هر ارتباطگری در هر زمینهای از ارتباط، خواهان داد و ستد شخصی و پاداش گرفتن است و به همین دلیل ساده افراد از کامپیوتر برای برقراری ارتباط استفاده میکنند. از نظر وی، این نوع از ارتباطات فقط شامل ارتباطات کاری و وظیفهگرا نیست، بلکه حتی با وجود استفاده از زمینه ای که نشانههای غیرکلامی را به میزان کمتری منتقل میکند، افراد با صرف وقت و نوآوری در تلاشند که در سطح کلامی و غیرکلامی با دیگران ارتباط برقرار کنند و روابطی درحال پیشرفت داشته باشند. والتر در سال 1996 مدل خود را گسترش داد و این ادعا را مطرح کرد که ارتباطات کامپیوتری گاهی میتواند حتی بیش از ارتباطات رو در رو صمیمانه و اجتماعی باشد. از نظر وی، کاربران در ارتباطات کامپیوتری به دلیل گمنامی میتوانند خود را آنگونه که مایلاند اظهار کنند. گمنامی موجب میشود که گیرنده پیام، آن را به بخشهای تاریک و ناشناخته شخصیت فرستنده تعمیم دهد و برداشت خود را از فرستنده بر حسب همین اطلاعات شکل دهد. به این ترتیب، فرستنده میتواند خود را آنگونه که دوست دارد در ذهن گیرنده به تصویر بکشد. از طرف دیگر، گمنامی باعث میشود که افراد تمایل بیشتری به خودافشایی داشته باشند و بدون ترس از قضاوت سایرین به افشای خواستهها و نظراتشان بپردازند.( برن[8]،2000 : 10)
فرهنگ دیجیتال و خود درفضای مجازی
یکی دیگر از نخستین کسانی که در مورد فضای مجازی به ارائه نظریه پرداخته است، شری ترکل میباشد. او در کتاب "زندگی روی صفحه نمایش" مینویسد: "فضای مجازی درحال سوق دادن ما به فرهنگی پسامدرن بر مبنای تمایز و پراکندگی است، چرا که حضور در فضای مجازی به علت ویژگیهای خاص آن ازجمله امکان گمنامی و حذف نشانههای فیزیکی به کاربر اجازه میدهد که به آسانی نقشهای متعدد و متفاوتی را در زمانهای مختلف و با تنظیمات مختلف و دلخواه خود، بازی کند. علاوه بر این، فضای مجازی تا حدودی فضایی رهایی بخش است، چرا که به کاربر اجازه میدهد که درآن واحد خالق، بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و درمجموع همه کاره نمایش مطلوب خود باشد- همانطورکه خود وی اظهار میدارد. از نظر او، صفحه نمایش کامپیوتر درحقیقت موقعیتی جدید برای تحقق خیالها و تمایلات عقلانی یا نیازهای غریزی کاربران است.( ترکل، 1995) کاهش فشارهای اجتماعی در این فضا برای پیروی از قضاوت دیگران موجب میشود تا هر فردی امکان گزینش نحوه اظهار خود را داشته باشد. افراد ممکن است رفتاری کاملا متفاوت از خود واقعیشان نشان دهند و یا به افشای جنبههای مثبت و منفی از خود واقعیشان بپردازند. پشت نقاب ارتباطات دیجیتالی کاربران اینترنتی کمی دل نگران این مطلب میشوند که واقعا که هستند؟ ارتباطات گمنام اینترنتی به مردم کمک میکند تا بر کمرویی و مشکلاتشان غلبه کنند. (واترز، 1386 : 106)
جامعهپذیری و دیدگاههای مرتبط
طبق نظریات روانشناسی اجتماعی، فرد از بدو تولد و در جریان جامعهپذیری آگاهیها ونگرشهایی را نسبت به دنیای اطرافش کسب میکند. اجتماعی شدن فراگردی است که انسانها از طریق آن شیوههای زندگی جامعهشان را یاد میگیرند وآمادگی عمل به عنوان عضو یک جامعه را کسب میکنند. ( کوئن،1389 : 79 ) مهمترین عوامل جامعهپذیری- یعنی خانواده، دوستان و رسانه که ازآنها با نام "گروههای مرجع" نیز یاد میشود- در شکلگیری نگرش افراد نقش تاثیرگذاری دارند. ویلیام جیگود معتقد است که فرد در جریان جامعهپذیری از طریق همانندسازی، آرزوهای والدینش را همچون آرزوهای خویش کسب میکند که درنهایت این الگوهای نقش، قسمتی از شخصیت او میگردد. این که چه کسانی برای فرد مهم هستند، چه کسی الگوی فرد است و آیا والدین یا افراد دیگر، اشخاص مهمی برای فرد هستند یا خیر در جریان آموزش و جامعهپذیری او بسیار تاثیر دارد.(شریعت، 1381 :111) کولی در نظریه خود آیینه سان بر پیوند ارگانیک و ناگسستنی بین خود و جامعه تاکید میکند. کولی چنین استدلال میکرد که خود یک شخص از رهگذر تبادل او با دیگران رشد مییابد. به نظر کولی، آگاهی یک شخص از خودش بازتاب افکار دیگران درباره اوست. پس، به هیچ روی نمیتوان از خودهای جداگانه سخن به میان آورد. ( کوزر،1390 :410) کولی برای نشان دادن خصلت انعکاسی خود، آن را با آیینه مقایسه کرده است و این معنا را در نظر داشت که انسانها آگاهی کسب میکنند و این آگاهی در کنش متقابل و مدام اجتماعی شکل میگیرد. بحث دیگر کولی پیرامون مفهوم «گروه نخستین» دور میزند. این گروهها بیشتر برای آن که در تشکیل ماهیت اجتماعی و آرمانهای افراد نقشی بنیادی دارند، عنوان گروه نخستین را مییابند. مهمترین این گروهها، خانواده و همسالان میباشند. در این گروهها انسانها برای رسیدن به بیشترین نفع همگانی، تمایلات فردی خود را به حداقل میرسانند. (کوزر،1390 : 412) برداشت افراد از خودشان، جهان و مردم پیرامونشان، یکراست تحت تاثیر رویکردها و باورداشتهای خانوادههایشان شکل میگیرد. ارزشهایی که یک فرد میپذیرد و نقشهای گوناگونی که انتظارمیرود انجام دهد، در چهارچوب محیط خانواده آموخته میشود.( کوئن، 1389 : 84) به نظر کارلسون، تصویب و تایید ازدواج فرزندان توسط پدر و مادر، رضایت فرزندان از زندگی را تحت تاثیر مثبت قرار میدهد. برگس و لاک معتقدند نقش والدین در ازدواج فرزندان به صورت اعمال قدرت و نظارت است؛ آنها روابط فرزندان خود را کنترل میکنند و مانع از وصلتهایی میشوند که به گمانشان نکوهیده است و در عین حال اقتدار خود را به صورتی اعمال میکنند که گویا این خود فرزندان اند که به گزینش همسر میپردازند. بدین ترتیب، فرزندان تمایل دارند انتخاب آنها با تایید والدینشان همراه باشد. گروه همسالان به عنوان یکی از عوامل اجتماعی شدن، بیشترین نفوذش را در دوره نوجوانی اعمال میکند. در این دوره، مورد پسند دیگران قرار گرفتن هدف اصلی نوجوانان میشود و پذیرش و نمایش ارزشهای گروه همسالان در پذیرش ارزشهای اجتماعی از سوی فرد، نقش تعیین کنندهای دارد. (کوئن، 1389: 85 ) در جامعه امروز، مردم عمدتا به معاصرانشان برای هدایت و انتخاب مسیرشان نگاه میکنند. انسان مدرن بیشتر به قضاوت و تایید دیگران در محیطش ارزش میدهد. مهمترین ارزشها برای انسان مدرن ارزشهای نوعی گروه همسالان است. (بروم و همکاران،2002: 103)
عامل دیگری که نقش مهمی در اجتماعی کردن افراد دارد، رسانههای جمعی هستند که نگرشها، ارزشها، رفتارها و ادراکات ما از جهان واقعی را شکل میدهند و ایجاد میکنند. (الکسیستان،2001 : 233) رسانهها میتوانند اثرات نگرشی داشته باشند؛ یعنی، اثراتی که دیدگاه افراد را تغییر میدهند یا تقویت میکنند. برای مثال، افراد آگهیای را در مورد یک کاندیدای سیاسی تماشا میکنند که آنها را مجبور میکند باور کنند که او شایسته اداره دولت است. درنتیجه این آگهی، نگرش افراد نسبت به کاندیدا بهترخواهد شد. این مثال بر اثر فیالبداهه یک پیام رسانهای تاکید میکند، اما نگرشهای طولانی مدت نیز تحت تاثیر قرار میگیرند. این اثرات طولانی مدت عبارت اند از: اثر خفته، تقویت و درونی سازی. در «اثرخفته»، فرد ابتدا اطلاعاتی را که دریافت میدارد رد میکند، اما با گذشت زمان با تجزیه و تحلیل آن را میپذیرد. «تقویت» زمانی انجام میشود که رسانهها باوری را که فرد تاکنون داشته، حمایت میکنند. «درونی سازی» زمانی به وجود میآید که افراد پیامهای رسانهای– که معمولا در مورد مضامین عمده اثرگذار بر جامعه هستند– را بعد از چند سال که در معرض آنها قرار گرفتند، بخش مکمل عقاید و نگرشهای خود سازند. در نهایت این فرایند، به ایجاد نگرش خاص در افراد میانجامد.(هارپر، 1391 : 487)
چارچوب نظری پژوهش
متغیرهای تحقیق از تلفیق نظریات حوزه فضای مجازی، جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی به دست آمده است. عوامل جامعهپذیری موقعیتهای متعدد برای یادگیری، شکلگیری نگرشها و تشکیل باورهای اساسی یک فرد را فراهم میآورد که برای زندگی اجتماعی و بهرهوری از میراث فرهنگی و انتقال آن به نسلهای بعد، حائز اهمیت است. طبق گفته صاحبنظران، نگرشها به همان طریقی کسب میشوند که ما واقعیتها، دانشها یا باورها را میآموزیم و در این اکتشاف فرایندهای بنیادی تداعی، تقویت و تقلید، نقش اساسی را بازی میکنند. نگرشها محصولات نهایی روند جامعهپذیری انسان هستند که بر واکنشهای انسان نسبت به عناصر فرهنگی، اشخاص و گروهها تاثیر میگذارند. در واقع، فرد از بدو تولد و در جریان جامعهپذیری نگرشهایی را نسبت به دنیای اطرافش کسب میکند. بنابراین عوامل مهم جامعهپذیری به عنوان متغیرهای تاثیرگذار در این تحقیق مد نظر میباشند. از آنجا که در روند جامعه پذیری، فرد بخش عمده وقت خود را با والدینش میگذراند و پس از چندی شروع به تقلید از رفتار آنان می کند- که میتواند منجر به کسب باورها و نگرش مشابه با والدین خویش شود- بررسی نگرش خانواده یکی از متغیرهای مطرح در این تحقیق میباشد. همچنین، رسانهها نقش مهمی دارند؛ در واقع، بسیاری از مطالبی که درباره جهان میدانیم از طریق رسانهها کسب کردهایم و نگرش و الگوهای رفتاری ما از اطلاعات داده شده توسط رسانهها تاثیر میپذیرد. عامل مهم دیگر، دوستان میباشند. پذیرفته شدن در گروه همسالان برای جوانان مهم است و به همین دلیل بسیاری از نگرشها و الگوهای رفتاری جوانان تحت تأثیر گروههای دوستی شکل میگیرد.
دینداری به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در تحقیق حاضر نیز متاثر از جریان جامعهپذیری است. هدن معتقد است که دینداری عامل اساسی اجتماعی شدن و انسجام فکری، عملی و جهتگیری در رفع مشکلات،پدیدهها و مسائل اجتماعی است. ( آزاد ارمکی، 1389 : 160) به قول واخ، در هر جامعهای روابط بین انسانها تحت تأثیر نیروی قدرتمندی چون دین قرار دارد که در پرتو آن تجارب دینی و آرمانهای مناسب اجتماعی شکل میگیرد و نهادهایی چون ازدواج، خویشاوندی و دولت تحت تأثیر آن قرار دارد. (واخ ، 1387: 50) همچنین باید یادآور شد که در نتیجه تغییراتی که در جوامع رخ داده، تعداد عوامل جامعهپذیری نیز بیشتر شده است که در این میان نمیتوان از اینترنت و تاثیرات آن غافل ماند. آنچه مسلم است عامل گمنامی در محیط مجازی بر شیوه رفتار، عملکرد و نگرش افراد تاثیر دارد. گمنامی در فضای مجازی به افراد این شانس را میدهد که خودشان را چندگانه معرفی، با هویتشان بازی و سعی کنند تا هویت جدیدی را بسازند. در این میان، کاهش فشار اجتماعی برای پیروی از قضاوت دیگران موجب میشود تا هر فردی امکان گزینش نحوه معرفی خود را داشته باشد. به این ترتیب، فضای مجازی امکان انجام انواع تازهای از تعاملات دو سویه را فراهم آورده است. از سوی دیگر، همین خصلت گمنامی مسئله اعتماد را مطرح میکند. گمنامی باعث عدم اعتماد افراد به یکدیگر میشود که این نیز بر نگرش افراد تاثیر گذار است. والتر معتقد است فرایند خوداظهاری در محیط مجازی، فرایندی است که تحت عوامل اجتماعی عمل میکند؛ به طوری که کاربران بهترین گزینش را در معرفی خود به کار میبرند. با توجه به اهمیت عوامل مطرح شده، فرضهای زیر شکل گرفتهاند.
فرضیههای پژوهش
- بین نگرش خانواده و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
- بین نگرش دوستان و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
- بین دینداری جوانان و نگرش آنها به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
- بین ویژگیهای فضای مجازی(اینترنت) و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
4-1 بین اعتماد به سایتهای اینترنتی ونگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
4-2 بین گمنامیدرفضای مجازی ونگرش جوانان به استفاده ازسایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
4-3 بین در دسترس بودن اینترنت و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
- بین میزان استفاده از رسانهها و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
- بین نحوه استفاده از رسانهها و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
- بین میزان استفاده از اینترنت و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
- بین نحوه استفاده از اینترنت و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه وجود دارد.
روش شناسی پژوهش
پژوهش حاضر با روش پیمایش انجام شده و جامعۀ آماری آن جوانان 18 تا 29 سال تهران بوده است. حجم نمونه با فرمول کوکران 266 محاسبه شد که به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین مناطق 3 ، 11 و 18 تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی بوده است. به منظور تعیین روایی فنی و ظاهری از نظر متخصصان استفاده شد. به منظور تعیین پایایی، پرسشنامه بر روی نمونۀ 30 نفری اجرا شد و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان پایایی محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss22 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است.
جدول1: ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرها
متغیر |
ضرایب آلفا |
نگرش خانواده به سایتهای همسریابی |
75/. |
نگرش دوستان به سایتهای همسریابی |
86/. |
اعتقادات دینی |
86/. |
نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی |
86/. |
اعتماد به سایتهای اینترنتی |
87/. |
گمنامی فضای مجازی |
78/. |
در دسترس بودن اینترنت |
64/. |
مفاهیم و متغیرهای تحقیق
متغیرهای مستقل
نگرش خانواده و دوستان، نشان دهنده سوگیریها و دیدگاههای مثبت یا منفی والدین و دوستان نسبت به استفاده از سایتهای همسریابی است.
رسانهها: به وسایل انتقال پیام ها از فرستنده یا فرستندگان به مخاطب یا مخاطبان گفته میشود.
فضای مجازی، جهان ذهنی اطلاعات و شبکههای الکترونیکی است که با اینترنت قابل دسترسی است و مرزهای نامحدودی دارد. (میردامادی،1380 : 18)
دینداری: دینی بودن، عنوان عامی است که به هر فردی که ارزشها و نشانههای دینی در آن متجلی باشد اطلاق میشود. تجلی ارزشها و نشانههای دینی بودن فرد را در نگرش، گرایش و کنشهای آشکار و پنهان او میتوان جست و شناسایی کرد.(شجاعیزند،1391: 78)
متغیر وابسته: منظور از نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی، تمایل و علاقه جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی برای یافتن و انتخاب شریک زندگیشان است. مفهوم نگرش دارای سه بعد میباشد:
بعد شناختی: تصورات شخص را در مورد چگونگی موضوع مورد نظر در بر دارد.
بعد عاطفی: بعد عاطفی که شامل احساسات و عواطف مثبت و منفی شخص نسبت به موضوع میشود.
بعد رفتاری: آمادگی فرد برای رفتار له یا علیه موضوع نگرش است.( نیکگهر، 1387 : 125)
یافتههای توصیفی
4/53 درصد از پاسخگویان زن و 6/ 46درصد مرد میباشند. میانگین سنی پاسخگویان 24 سال است. از بین پاسخدهندگان 5/89 درصد مجرد، 2/10 درصد متاهل و 4/0 مطلقه هستند. از نظر سطح تحصیلات، 8 درصد در سطح زیر دیپلم و دیپلم، 2/57 درصد کاردانی و کارشناسی و 8/33 درصد هم در سطح ارشد و بالاتر بودند. از نظر عضویت در سایتهای همسریابی نیز تنها 3 درصد عضو بود و 97 درصد عضو این سایتها نیستند. برای تجزیه و تحلیل استباطی دادهها ازآزمونT، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه و در نهایت برای میزان تبیین متغیر وابسته با متغیرهای مستقل از رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است.
یافتههای استنباطی
- طبق نظر کرچ و کرچفیلد در طول زندگی، بیشترین ارتباط فرد با خانوادهاش میباشد. لذا خواه و ناخواه نگرشی مشابه نگرش والدینش را اقتباس میکند. آزمون فرضها نشان میدهد که بین نگرش خانواده و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه معناداری وجود دارد. از آن جا که در جدول2، مقدار 540/0 r = و 000/0sig = میباشد، هر چه نگرش خانواده به سایتهای همسریابی مثبتتر باشد، نگرش جوانان نیز به استفاده از این سایتها مثبت ترخواهد بود.
همچنین، یافتههای حاصل از آزمون تاییدکننده اهمیت نقش دوستان بر نگرش جوانان به استفاده سایتهای همسریابی است. طبق دیدگاههای جامعهپذیری، گروه دوستان به عنوان یکی از عوامل اجتماعی شدن، بیشترین نفوذش را در دوره نوجوانی و جوانی اعمال میکند که مقدار 142/0 r = و 021/0sig = تایید کننده این تاثیر است.
بین میزان دینداری جوانان و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه معناداری وجود دارد. از آن جا که مقدار 304/0- r = و 000/0 sig = و مقدار rمنفی است، بین دو متغیر رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. به عبارتی، هرچه میزان دینداری بیشتر باشد، نگرش جوانان نیز به استفاده از سایتهای همسریابی منفیتر خواهد بود. در واقع، وقتی فرد به آموزههای دینی توجه و عمل میکند و به نوعی دیندار به حساب میآید، توجه و عمل به آموزههای دینی در او، درک ضرورت رعایت هنجارهای دینی و اجتماعی را در پی خواهد داشت که اثر آن در نگرش به ازدواج از طریق فضای مجازی تجلی پیدا میکند. در تحقیق محمدی (1392) نیز متغیر دینداری رابطه معناداری با نگرش به ازدواج اینترنتی داشته است.
جدول2: همبستگی دو متغیره بین نگرش خانواده، نگرش دوستان و میزان دینداری با نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی
نام متغیر |
ضریبهمبستگی پیرسون |
سطحمعناداری |
نگرش خانواده و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی |
540/0 |
000/0 |
نگرش دوستان و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی |
142/0 |
021/0 |
میزان دینداری و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی |
304/0- |
000/0 |
1- بین ویژگیهای فضای مجازی (میزان اعتماد،گمنامی و در دسترس بودن ) و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه معناداری وجود دارد.
در مورد اعتماد با توجه به مقدار 331/0 r =و 000/0sig = بین دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد و هر چه میزان اعتماد به سایتهای اینترنتی بیشتر باشد، نگرش جوانان نیز به استفاده از این سایتها مثبت ترخواهد بود.
از آنجا که برقراری ارتباط از طریق اینترنت بر خیلی از محدودیتها و مشکلات تعاملات چهرهبهچهره غلبه کرده است، این نوع ارتباط به ارتباط رو در رو ترجیح داده میشود. اطلاعات جدول(243/0 r =و 000/0sig = ) نشان میدهد که بین در دسترس بودن اینترنت و نگرش جوانان به استفاده از این سایت ها رابطه معناداری وجود دارد.
گمنامی در فضای مجازی نیز از جمله عوامل جذاب و تاثیرگذار در استفاده از اینترنت است. بر اساس دادههای جدول مقدار 129/0- r =و 039/0 sig = میباشد، یعنی دو متغیر رابطه معکوس و معناداری دارند. به عبارتی، هر چه میزان گمنامی در سایتهای اینترنتی کمتر باشد، نگرش جوانان نیز به استفاده از سایتهای همسریابی مثبت ترخواهد بود.
جدول 3: همبستگی دو متغیره بین اعتماد به سایتهای اینترنتی،گمنامی در فضای مجازی، در دسترس بودن
اینترنت ونگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی
نام متغیر |
ضریبهمبستگی پیرسون |
سطحمعناداری |
اعتماد به سایتهای اینترنتی و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی |
331/0 |
000/0 |
در دسترس بودن اینترنت و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی |
243/0 |
000/0 |
گمنامی در سایتهای اینترنتی و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی |
129/0- |
039/0 |
2- بین جنسیت و نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به آزمونT، مقایسه میانگین مردان (85/50) با زنان (28/41) حاکی از این است که مردان نگرش مثبتتری به استفاده از سایتهای همسریابی دارند.
جدول5: رابطه بین جنسیت و نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی
متغیر |
جنسیت |
میانگین |
انحراف معیار |
درجه آزادی |
آماره t |
سطح معناداری |
نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی |
مرد |
85/50 |
20/11 |
264 |
95/1- |
050/0 |
زن |
28/41 |
71/10 |
فرضیه رابطه بین میزان و نحوه استفاده از رسانههای جمعی با نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی رد شد. از جمله علل رد این فرضیه را میتوان در عدم آشنایی افراد با این سایتها و امکانات آن دانست.
همچنین، بین میزان و نحوه استفاده از اینترنت با متغیر وابسته رابطه معناداری مشاهده نشد. برای رد این فرضیات میتوان استدلال نمود که میزان استفاده از اینترنت زمانی تاثیر گذار است که فرد عضو این سایتها باشد یا در اثر استفاده و آشنایی، دیدگاه مشخصی نسبت به آنها به دست آورد. در این مطالعه با وجود میزان بالای استفاده پاسخگویان از اینترنت، در میان پاسخگویان تنها 8 نفر عضو این سایتها بودهاند. به همین دلیل تحصیلات و پایگاه اجتماعی نیز رابطهای با استفاده از سایتهای همسریابی ندارند.
تحلیل رگرسیون چندمتغیره
برای تعیین دقیق این که از میان مجموع متغیرهای مطرح در مدل تحقیق، کدام یک رابطه علی قویتری (با کنترل همزمان بقیه متغیرها) با متغیر وابسته دارند، از روشstepwise استفاده شده است.
13 متغیر وارد معادله رگرسیون شد که در جدول متغیرهایی که رابطه معنادار داشتند مشخص شدهاند.
جدول6: نتایج حاصله از رگرسیون چند متغیره(متغیرهای مستقل و زمینهای) فرضیههای تحقیق
شاخصها متغیرها |
B |
اشتباه استاندارد |
Beta |
مقدارt |
سطح معناداری |
مقدار ثابت |
348/44 |
|
|
|
|
نگرش خانواده |
577/0 |
061/0 |
457/0 |
388/9 |
000/0 |
اعتماد به سایتهای اینترنتی |
272/0 |
073/0 |
205/0 |
739/3 |
000/0 |
گمنامی در اینترنت |
546/0- |
166/0 |
165/0- |
288/3- |
001/0 |
دینداری |
148/0- |
059/0 |
126/0- |
499/2- |
013/0 |
در دسترس بودن اینترنت |
549/0 |
244/0 |
126/0 |
247/2 |
026/0 |
نگرش دوستان |
373/0 |
162/0 |
111/0 |
295/2 |
023/0 |
تحصیلات |
18/1 |
567/0 |
1/0 |
092/2 |
037/0 |
براساس آزمون مقدار 417/0Adjust R Square=، 432/0RSquare= ، 658/0R= ، 074/27F= ، 000/0Sig= میباشد.
y=0/457(نگرش خانواده) 0+/205(اعتماد به اینترنت)+ (0-/165(گمنامی)) +
(-0/126(دینداری)) + (دردسترس بودن اینترنت) 126/0+ )نگرش دوستان) 111/0+) 0+/1 (تحصیلات)
با توجه به دادهها، مجموع متغیرهای مدل نظری توانستهاند( 65/0) Rدرصد از واریانس متغیر وابسته را در نمونه و (43/0) R2درصد از واریانس متغیر وابسته را در جامعه آماری تبیین کنند. در واقع، (65/0) بیانگر وجود همبستگی نسبتا قوی متغیرها با متغیر وابسته است . با توجه به مقدار Betaازمیان متغیرهایی که رابطه معنادار داشتند، متغیرهای دینداری وگمنامی در فضای مجازی با متغیر وابسته دارای رابطهای معکوس است؛ به این معنا که هر چه دینداری و گمنامی در فضای مجازی بیشتر باشد، نگرش جوانان به استفاده از این سایتها منفیتر است. بقیه متغیرها دارای رابطه مثبت و مستقیم با متغیر وابسته هستند. همچنین، از میان متغیرها، نگرش خانواده توانسته است بیشترین مقدار از واریانس نگرش جوانان را پیشبینی کند.
بحث و نتیجهگیری
با وجود تسلط اینترنت بر تمام وجوه زندگی، نتایج تحقیقات نشان میدهد که هنوز ارزشهای سنتی ازدواج نزد جوانان تاحدودی حفظ گردیده است. در پاسخ به سؤال اول، پس از جمعآوری و آزمون دادهها، با به دست آوردن فاصله طبقات (دامنه تغییرات تقسیم بر تعداد طبقه مورد نظر) نگرش پاسخگویان به سه طبقه نگرش مثبت، نگرش میانه و نگرش منفی تقسیم شد که نیمی از پاسخگویان (5/51 درصد) نگرشی میانه نسبت به استفاده ازسایتهای همسریابی داشتند. در سوال دوم تحقیق که پیرامون عوامل اجتماعی – فرهنگی موثر بر نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی بود، مشخص شد که خانواده یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نگرش به استفاده از این سایت هاست. در این پژوهش فرض بر این بود که نگرش خانواده روی نگرش فرد تاثیر میگذارد، به این صورت که هر چه نگرش خانواده نسبت به استفاده از سایتهای همسریابی مثبتتر باشد، نگرش جوانان هم به استفاده از سایتهای همسریابی مثبتتر است. نتایج پژوهش دستجردی(1391) و محمدی(1392) نیز وجود رابطه معنادار بین نگرش جوانان و نگرش خانواده را تایید میکنند. تصویر «خود» در نزد نوجوانان، انعکاس احساسی است که اعضای خانواده نسبت به او دارند. بنابراین تصویری که فرد از خود، جهان پیرامون و افرادی که در اطراف او هستند دارد، به طور مستقیم تحت تاثیر نگرش و باورهای خانوادهاش است. ارزشهایی که فرد میپذیرد و نقشهای مختلفی را که از او انتظار میرود ایفا کند، در بدو امر در درون شبکه روابط خانوادگی آموخته میشود و نوجوان آنها را فرامیگیرد. ( توسلی ،1389 : 84) با توجه به طیف سنی پاسخگویان که مدت زمان زیادی از وقت خود را با دوستان و همسالانشان میگذرانند، نگرش دوستان به استفاده از سایتهای همسریابی به عنوان عامل دیگری که روی نگرش جوانان به استفاده از این سایتها تاثیر میگذارد، بررسی گردید. بر اساس نتیجه آزمون، رابطه معناداری بین این دو متغیر وجود دارد. رایزمن مطرح میکند که در جامعه امروز مردم عمدتا به معاصرانشان برای هدایت و انتخاب مسیرشان نگاه میکنند. انسان مدرن بیشتر به قضاوت و تایید دیگران در محیطش ارزش میدهد و مهمترین ارزشها برای انسان مدرن، ارزشهای نوعی گروه همسالان است. نتایج مربوط به نگرش خانواده و نگرش دوستان تایید کننده نظریه کرچ و کرچفیلد در مورد عوامل تکوین نگرشها میباشند. رابطه دینداری با نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی معنادار و معکوس بود؛ به نحوی که هر چه میزان دینداری جوانان بیشتر باشد، نگرش آنها به استفاده سایتهای همسریابی منفیتر است. همانگونه که در تحقیق محمدی(1392) دینداری مهمترین عامل موثر بر نگرش جوانان به ازدواج اینترنتی بود، در این پژوهش نیز وجود رابطه بین دینداری و نگرش تایید شده و موید نتایج پژوهشهای موحد(1385) و دستجردی(1391) است. یکی دیگر از عواملی که فرض شده بود با نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه دارد، ویژگیهای فضای مجازی (در دسترس بودن، گمنامی و اعتماد) است. نتایج حاکی از وجود رابطه معنادار این سه ویژگی با نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی می باشد. اینترنت (فضای مجازی) با ویژگیهایی مثل در دسترس بودن، گمنامی و ... فرصتها و در عین حال محدودیتهایی برای جوانان به وجود آورده که بر نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی تاثیر گذارند. در نظریه پردازش اطلاعات اجتماعی، یکی از ادعاهای اصلی والتر این است که ارتباطات بین فردی به واسطه کامپیوتر تفاوت برجستهای نسبت به ارتباطات رودررو ندارند و آنچه موجب بروز برخی تفاوتها میشود، میزان سرعت انتقال اطلاعات در این دو نوع ارتباطات است. ارتباطات مجازی به دلیل دسترسی آسان، خیلی از محدودیتهای ارتباطات رودررو را ندارند. با توجه به محدودیتهای جامعه برای برقراری رابطه میان دو جنس، در دسترس بودن اینترنت امکان برقراری رابطه با جنس مخالف را در منزل و به دور از محدودیتهای جامعه فراهم کرده است که این خصلت اینترنت، رابطه مثبت و معناداری با نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی دارد. از نظر ترکل، کاربران در ارتباطات به واسطه کامپیوتر به دلیل گمنامی میتوانند خود را آنگونه که مایلاند معرفی کنند،؛ گمنامی باعث میشود که افراد تمایل بیشتری به خودافشایی داشته باشند و بدون ترس از قضاوت سایرین به افشای خواستهها و نظراتشان بپردازند. گمنامی، رابطه معکوس و معناداری با نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی دارد. این رابطه منفی امکان اخاذی و سوء استفادههایی را هم به وجود میآورد. هر چه جوانان اعتماد بیشتری به اینگونه سایتها داشته باشند، احتمال اینکه از این سایتها استفاده کنند و نگرش مثبتی راجع به آنها داشته باشند بیشتر است . نتیجه پژوهش والتر (1996) تایید کننده تاثیر ویژگیهای فضای مجازی روی شیوه رفتار افراد و نگرش آنها میباشد. لازم به ذکر است که بین متغیرهای میزان و نحوه استفاده از اینترنت با نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه معناداری وجود نداشت که احتمال میرود دلیل آن عدم آشنایی با امکانات و ویژگیهای این سایتها باشد. طبق گفته رابرتسون، رسانهها نقش بسیار مهمی در القای ارزشهای جامعه به افراد دارند. نگرشها و الگوی رفتاری ما از اطلاعات داده شده و شیوههای ارائه شده توسط این رسانهها تاثیر میپذیرد. (رابرتسون،1389 : 132) با توجه به اینکه برخی نظریات درباره اثرات رسانه های جمعی، حاکی از این است که این اثرات به صورت کلی رخ نمیدهند، بلکه به متغیرهای دیگر بستگی دارند، «پری» استدلال میکند که درستی یک فرضیه در وضعیتهای مختلف، متفاوت است. (سورین و تانکارد ، 1389 : 417) شاید یکی از علل رد تاثیر میزان و نحوه استفاده از اینترنت و همچنین میزان و نحوه استفاده از رسانهها این است که ازدواج، مهمترین اتفاق و تصمیم زندگی هر فرد است و افراد بطور معمول به دیدگاه و نگرش دیگرانی که در طول زندگی بیشترین ارتباط را با آنها دارد- مثل خانواده ، دوستان و ...- بیشتر اهمیت میدهند تا تاثیر اینترنت و رسانه. همچنین متاسفانه، رسانهها توجه چندانی به ازدواج و مسائل مرتبط با آن ندارند. از بین تمام متغیرهای زمینهای، فقط جنسیت با نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی رابطه معناداری داشت؛ چنان که میانگین نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی مردان بیشتر از زنان بود که می تواند ناشی از تفاوت جریان جامعهپذیری در میان پسران و دختران باشد. به عنوان مثال، باورهای جنسیتی، ارزشها و هنجارهایی را مانند اینکه « دختران مانند گوهر داخل صدف» میباشند و نباید با نامحرم(پسر) رابطه داشته باشند و یا دختر خوب، دختری است که از رابطه با جنس مخالف و نامحرم پرهیز کند، در دختران درونی میکنند. در فرهنگ ما رسم بر این است که دختر باید توسط پسر انتخاب شود و نباید در ازدواج پیشقدم گردد. همین امر میتواند باعث نگرش منفی دختران به استفاده از سایتهای همسریابی باشد. یکی از متغیرهای زمینهای که مورد تایید قرار نگرفته است، پایگاه اجتماعی- اقتصادی است. در این پژوهش تاکید بر این نکته بود که وقتی فرد در خانوادهای رشد و زندگی میکند که به لحاظ پایگاه اجتماعی– اقتصادی، بالا به حساب میآید، نوع تسهیلاتی که خانواده به عنوان سرگرمی، تفریح و آموزش در اختیار وی میگذارد متفاوت و از تنوع و تعدد بیشتری برخوردار است که در نهایت در نگرش وی به استفاده از سایتهای همسریابی هم نمود پیدا میکند، اما نتایج حاصل از دادهها با پیشبینی محقق و فرضیه ارائه شده کاملا مغایر است. رابطه تحصیلات با نگرش به استفاده از سایتهای همسریابی نیز رد شده است. فرض بر این بود که افزایش سطح تحصیلات روی نگرش جوانان به استفاده از سایتهای همسریابی تاثیرگذار باشد. با بالا رفتن تحصیلات و سواد افراد، میزان آشنایی و آگاهی آنها نسبت به همۀ مسائل نیز بالا میرود و باعث میشود دیدگاه افراد نسبت به برخی مسائل بازتر شود . نقطه آشنایی جوانان با اینگونه سایتها ورود به محیط دانشگاه می باشد. یکی از دلایل رد این فرضیه این است که سطح تحصیلات پاسخگویان پراکندگی زیادی نداشت و بیشتر آنها در سطح تحصیلی کارشناسی بودند که نگرش میانه به استفاده از سایتهای همسریابی داشتند. در کل میتوان گفت جداسازی جنسیتی در ایران و محدودیت هایی که از سوی خانواده و جامعه در مورد ارتباط با جنس مخالف بر جوانان اعمال میشود، ممکن است باعث شود که جوانان دنبال راههای دیگری برای یافتن فرد مورد نظر خود باشند که یکی از این راهها رجوع به اینترنت و عضویت در سایتهای همسریابی است. این سایتها خود معضلات و مشکلاتی را به وجود آوردهاند؛ چنان که گمنامی و ناشناس بودن طرفین و عدم اعتماد از جمله مهمترین معضلات این شیوه از همسرگزینی است. حال با توجه به اینکه جوانان نگرشی میانه به استفاده از این سایتها دارند، لازم است در مورد ازدواج از طریق سایتهای همسریابی در بین خانوادهها و جامعه فرهنگ سازی شود. همچنین، اعمال نظارت کافی بر این سایتها سبب می گردد تا به درستی عمل کنند و بتوانند به عنوان یک فرصت مناسب برای آشنایی افراد با یکدیگر و پیدا کردن شخص دلخواه به شمار آیند.
منابع
- آخوندان، زهره (1388 ) "همسریابی اینترنتی ؛ بررسی انگیزه، اعتماد و معیارهای همسرگزینی از منظر کاربران سایتهای همسریابی". پایاننامه کارشناسی ارشد، پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا.
- آزاد ارمکی، تقی و بهار، مهری (1389 ) بررسی مسائل اجتماعی ایران. تهران: نشر جهاد
- برات دستجردی ،نگین و عرفان، آرزو (1391)" بررسی عوامل موثر در گرایش به ازدواج اینترنتی در بین دانشجویان (با رویکرد آسیبشناسانه به ازدواج اینترنتی)". پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی. سال دوم،شماره دوم،ص82-65.
- تانکارد، جیمز و سورین، ورنر(1389) نظریههای ارتباطات. علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
- توسلی، غلامعباس (1389) "عوامل اجتماعی تعلیم و تربیت". فصلنامه تعلیم و تربیت(نشریه پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش). سال شانزدهم .ص85-70.
- رابرتسون، یان (1389) درآمدی بر جامعه. حسین بهروان. چاپ سوم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی
- ستوده، هدایت اله (1388) روانشناسی اجتماعی.چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات آوای نور
- شجاعیزند، علیرضا (1391) "روند شکلگیری دینداری". مجلۀ علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد. سال نهم، پاییز1391، 102-77.
- شریعت، نیلوفر(1381) "مقایسه هنجارهای جامعهپذیری خانواده و مدرسه (جامعه مورد مطالعه: قزوین)". پایاننامه کارشناسی ارشد، جامعهشناسی، دانشگاه الزهرا.
- کریمی، یوسف (1391) روانشناسی اجتماعی نظریهها، مفاهیم و کاربردها. چاپ بیست و هشتم، تهران: نشر ارسباران
- کوزر، لوئیس(1390) زندگی و اندیشۀ بزرگان جامعهشناسی. محسن ثلاثی. چاپ پانزدهم. تهران: انتشارات علمی
- کوئن، بروس(1389) درآمدی به جامعهشناسی. محسن ثلاثی. چاپ دهم، تهران: انتشارات توتیا
- محمدی، سمیه (1392) "نگرش جوانان به ازدواج از طریق فضای مجازی و عوامل اجتماعی مرتبط". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن.
- موحد، مجید(1385) "درآمدی بر نظریههای ارتباطات جمعی: بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با نگرش دانشجویان نسبت به معاشرت و دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج". مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره بیست و چهارم، شماره دوم.
- میردامادی، مهرداد(1380) "فضای سایبرنتیک به مثابه فضای شهری". پایاننامه کارشناسی ارشد، علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
- نیکگهر، عبدالحسین (1387 ) مبانی جامعهشناسی. تهران: انتشارات رایزن
- واترز، استفان (1386) اینترنت و پیامدهای اجتماعی آن. مریم مشایخ. تهران: شرکت سهامی کتابهای جبیبی
- واخ، یواخیم(1387) جامعه شناسی دین. جمشید آزادگان. تهران: سمت
- هارپر، کریستوفر(1391) رسانههای نوین. علیاصغرکیا. تهران: نشرعلم
- Alexis tan (2001) Mass Communications Theory and Research. N. Y. USA : MAC millan
- Byren, Elizabeth (2000) The formation of relationships on IRC.
- Broom , Leonar, Selznick , Philip(2002) Sociology. ( 4 th ed ) . New York and London : Harper &publishers.
- Hitsch, G. , J. , A . Hortacsu, and Ariely, D. (2010) " Matching and sorting in online dating " . The American Economic Review . Vol , 100 . no , 1.
- Soker, Z. (2005). ‘Age, Gender, Ethnicity and the Digital Divide: University Student’s Use of Web Based’, electronic Journal of sociology, http://www.sociology.org/content/20- 5/tier/soker.html.
- Lawson, Helene.M, Kira Leck, (2006), Daynamic of Internet Dating, Journal of social scince computer review, Volume 24, number 2
- Liu,yuliang(2002),what doesresearch say about the nature of CMC: task oriented social emotion oriented or both :Electronic Jornual of sociology,6(I),P1-8
- Markle, E .R .and R . A . Richardson (2000 ) . "Digital dating and virtuel relating : Conceptualizing computer mediated romantic relationships " , Family Reletions , 49 (2).
- Turkel, sherry(1995), life on the screen, identity in the age of the internet, new york, simin and schuster.
- Walther,Jospeh B.(1996) .computer mediated communication : Impersonal and interpersonal and hyperpersonal interaction, communication , Research,23,3-43
- Ye, Jiali,( 2014), seehing love online: A Cross-cultural Examination of Personal Advertisements on American and Chinese Dating websites, journal of global media Volume 5, number8.
- Yeow, paul,et. Al(2011), an empirical study on online social network sites usage: online dating sites perspective, international journal of business and management, vol 6, no 10, www.ccsenet .org.