Document Type : Original Article
Authors
1 Ph.D. Student in Sport Management, Sport Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Ph.D., Associate Professor in Sport Management, Sport Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Abstract
The study is to identify the factors affecting the stabilization of wrestling in the Olympic Games. The present research is based on the applied purpose, in terms of qualitative methodology using data foundation theory, based on the emerging method. The statistical population of this study was the published documents on the topic of factors affecting the stabilization of wrestling in the Olympic Games and views of 19 experts (university faculty members, vice president of the Wrestling Federation, secretary of the Wrestling Federation, coaches of the Iranian national wrestling team and experts Ship). The sampling was done purposefully and continued until the interviews reached the theoretical saturation stage. The data was collected through in-depth and semi-structured interviews. The validity of the study was confirmed based on the criteria of “acceptability”, “transferability” and “verifiability”. Also, 85% reliability was reported. The data analysis was performed using Max Kyoda software version 2018.
The results showed that three factors can be effective in stabilizing the position of wrestling in the Olympic Games: 1) stabilization barriers, 2) facilitators and 3) developers were identified. It can be said that with a view such as raising the excitement of competitions, passing new rules and regulations, the development of this sport among children and adolescents and the development of wrestling in emerging countries by the World Wrestling Federation can minimize these obstacles and facilitate the way for agents. Provided to eventually lead to development factors and pave the way for the consolidation of the position of wrestling in the Olympic Games.
Keywords
شناسایی عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک
اکبر بهتری[1]
فریده اشرف گنجویی[2]
محمد رضا اسمعیلی[3]
تاریخ دریافت مقاله: 7/3/1399
تاریخ پذیرش مقاله:28/7/1399
مقدمه
امروزه یکی از مهمترین شاخصههای توسعه و پیشرفت واقعی کشورها ورزش میباشد (پرونا، تریبالدوس و بهدور[4]، 2018)، چرا که ورزش یکی از عوامل تامینکننده سلامت جسمانی و روانی افراد جامعه محسوب میشود (هوگو، ترزا و پریرا دوارته[5]، 2018). در واقع، یکی از علل سرمایهگذاری بالای کشورها در زمینه توسعه ورزش، تأثیر بر شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است (هیوم و استوارت[6]، 2017) که تقویت وجهه و اعتبار آن کشور در عرصۀ جهانی را نیز در پی خواهد داشت (جانستون، مگ و شاپ [7]، 2018). امروزه ورزش نقش بسزایی را در عرصههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایفا میکند و به جزء جدانشدنی بسیاری از خانوارهای جهان تبدیل شده است (محمدی، 1395). از جمله فعالیتهای مرتبط با ورزش، شرکت در بازیهای المپیک است. المپیک، بزرگترین و پر مخاطبترین نمایش ورزشی در جهان است (بیلینگز[8]، ۲۰۰۸؛ ساگدن و تاملینسون[9]، 2002 و ونر و بیلینگز[10]، ۲۰۱۷). با این حال، بازی های المپیک امروزه به خصوص برای مخاطبان جوانتر که الگوهای ورزشی آنها از نسلهای قبلی متفاوت است، مورد توجه قرار گرفته است (سندرسون، کسینگ و بیلینگز[11]، ۲۰۱۱؛ لاینز[12]، ۲۰۰۰؛ روئه و گیلمور[13]، ۲۰۱۰؛ تورپ و ویتون[14]، 2017؛ ونر، 2010 و ونر و بیلینگز، ۲۰۱۷). همگام با گستره وسیعی از فعالیتهای روزمره برای پرکردن اوقات فراغت از جمله: اینترنت، موسیقی، و بازیهای ویدیویی، ورزشهایی که در تلویزیون (تلویزیون خانگی) نمایش داده میشوند، به طور فزایندهای برای جلب توجه مخاطبان جوان به خصوص پسران نوجوان رقابت میکنند. چنین تغییراتی منجر به کاهش تعداد مخاطبان جوان المپیک (چانگ[15]، ۲۰۱۶) و همچنین موجب کاهش میزان مخاطبان جوان ورزشهای انفرادی و تیمی محبوب مانند کشتی، بسکتبال و بیس بال در ایالات متحده شده است (کلت و راسل[16]، ۲۰۰۹ و کورند و کارپ[17]، ۲۰۱۲). میانگین سنی مخاطبان المپیک، امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است (تورپ و ویتون[18]، ۲۰۱۱). این امر سبب شده که کمیته بینالمللی سیاستها و تدابیر جدیدی اتخاذ کند و به دنبال اجرای تدابیری برای جذب مخاطبان جوانتر مانند معرفی بازیهای المپیک جوانان[19] (YOG) و کانال تلویزیونی اینترنتی المپیک[20] (۲۰۱۶) باشد. راهبرد کلیدی دیگر، تمرکز بر ورزشهای جوانپسند در هر دو المپیک تابستانی (به عنوان مثال، موجسواری، دوچرخهسواری کوهستان و دوچرخه موتورکراس) و نیز زمستانی (به عنوان مثال، ورزش اسنو بردینگ و اسکی کراس) (بیالیک[21]، ۲۰۰۲ و تورپ و ویتون، ۲۰۱۱) بوده است. همچنین در سالهای گذشته با توجه به اینکه ورزشهای اکشن علاقهمندان زیادی دارد و یک صنعت رو به رشد است (بنت و لاچوتز[22]، ۲۰۰۴، ص. - ۲۳۹؛ کلت و راسل[23]، ۲۰۰۹ و واکر، سوروکا، و کلت[24]، ۲۰۰۵)، کمیته بینالمللی المپیک قصد دارد چنین ورزشهای را جایگزین ورزشهایی مثل کشتی کند تا بتواند از این طریق مخاطبان جوان بیشتری را جذب نماید. کمیته بینالمللی المپیک تلاشهایی راهبردی برای پاسخ به این گرایشها ارائه کرده است، اما این تلاشها بدون حاشیه و نقد نبودهاند (تورپ و ویتون، ۲۰۱۱). همچنین کمیته بینالمللی المپیک در تلاش است که تغییراتی در روند برگزاری و نحوه انتخاب ورزشهای المپیکی ایجاد کند تا از این طریق بتواند روز به روز بر جذابیت مسابقات بیفزاید و با این تغییرات مخاطبان بیشتری را در سراسر جهان جذب کند (تورپ و ویتون، ۲۰۱۱). برای نشان دادن این تغییرات، کمیته بینالمللی المپیک راهبرد هایی از این دست را در دستور کار خود قرار داده است. به عنوان مثال، میتوان به ورزش اسنوبردینگ[25] اشاره کرد که گنجاندن آن در المپیک از نگاه کمیته بینالمللی المپیک و رسانههای جمعی موفقیت آمیز بوده است (دیلمن[26]، ۲۰۱۰).
باید اذعان داشت که کمیته بین المللی المپیک تلاشهای زیادی را انجام داده است؛ چنان که در سال ۲۰۱۶، تلاش کرد تا کاری مشابه در بازیهای المپیک تابستانی انجام دهد و اعلام کرد که موجسواری، اسکیت بورد و کوهنوردی در بازیهای تابستانی ۲۰۲۰ توکیو گنجانده خواهند شد. رئیس کمیته بینالمللی المپیک توماس باخ گفت: «ما میخواهیم ورزش را به سمت جوانان بیاوریم. با انتخابهای بسیاری که جوانان دارند، ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که آنها به طور خودکار به سمت ما بیایند، بلکه ما باید به سمت آنها برویم» (برگرفته از مقاله جونز[27]، ۲۰۱۶). در سالهای گذشته مطالعاتی پیرامون این موضوع انجام گرفته و این مسئله به یک دغدغه برای پژوهشگران تبدیل شده است. معصومی و همکاران (1395) در پژوهشی به شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر در خطر حذف کشتی از بازیهای المپیک پرداختند. نتایج مطالعات آنها نشان داد که عوامل ششگانه مدیریتی، فنی، تجاری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی به ترتیب از عوامل مهم و موثر خطرزا در حذف کشتی از بازیهای المپیک هستند. عوامل مدیریتی بیش ترین و عوامل سیاسی کمترین رتبه و میزان اهمیت را در این زمینه دارا بودند. بر اساس مدل از نظر تاثیرگذاری، عوامل مدیریتی از بیش ترین تاثیرگذاری و تعامل با متغیرهای دیگر و عوامل فرهنگی نیز از کمترین تاثیرگذاری برخوردار هستند. سازمانهای متولی ورزش کشتی باید به این عوامل اثرگذار توجه و روشها و ابزارهای مختلفی را به کار گیرند تا با کسب مزیت رقابتی نسبت به سایر ورزشها، حضوری دائمی و مستمر در عرصه بازیهای المپیک داشته باشند. همچنین تورپ و ویتون (2019) در پژوهشی، تعهد و سیاست تغییرات پیشنهاد شده با دستور کار المپیک ۲۰۲۰ برای مطالعه فرایندهایی گنجاندن ورزشهای موجسواری، اسکیت بورد و کوهنوردی جهت جذابتر شدن بازیهای المپیک به برنامه توکیو ۲۰۲۰ را بررسی کردند. نتایج حاکی از آن بود که گنجاندن این سه ورزش جوان پسند، همراه با کاراته و بیس بال توسط کمیته بینالمللی المپیک به عنوان جامعترین برنامه تکاملی المپیک در عصر حاضر است. ریورا رالبس[28] (2019) در پژوهشی الگوی فرهنگی مشارکت زنان در کشتی را بررسی کرد. نتایج مطالعه او بیانگر آن بود که گفتمانهای رایج مردان، شیوهها و زیرساختها هنوز مانع مهمی برای توسعه کشتی زنان در اسپانیاست. در پژوهش دیگری ویتون و تورپ (2018) پیشنهاد کردند که ورزشهای اکشن میتواند به جذب مخاطبان جوان در بازیهای المپیک تابستانی کمک کند. همچنین معتقد بودند که ورزش اکشن ممکن است کمیته بینالمللی المپیک را با بازارهای پرسود جدید رو به رو سازد (ویتون و تورپ، 2018). تعجبآور نیست که کمیته بینالمللی المپیک به دنبال الهام گرفتن از رویدادهای رسانهای ورزشی موفق مانند بازیهای X، در تلاش است با مخاطبان جوانتر ارتباط برقرار کند (تورپ و ویتون، ۲۰۱۷). با این حال، کمیته بینالمللی المپیک همواره تلاش میکند با گنجاندن ورزشهای مانند موجسواری، اسکیت بورد و کوهنوردی در المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو، بین نسل Y و نسل X ارتباط برقرار کند. گنجاندن این ورزشها (همراه با بیس بال، سافتبال و کاراته) حاصل برنامه کاری المپیک ۲۰۲۰ با هدف جوان پسند نشان دادن بازیهای المپیک است (تورپ و ویتون، 2019).
با آن که ورزش کشتی یکی از اولین ورزشها در المپیک باستان و مدرن بوده است، ولی اکنون در خطر حذف شدن از بازیهای المپیک قرار دارد و از جایگاه باثباتی برخوردار نیست. از این رو، پژوهش حاضر میتواند به تثبیت جایگاه ورزش کشتی در بازیهای المپیک کمک کند. به نظر میرسد که کمیته بینالمللی المپیک در صدد آن است که مخاطبان جوان بیشتری را جذب کند و به دلیل آنچه که در پژوهشهای پیشین اشاره شد، مخاطبان جوان بیشتر ورزشهای اکشن و هیجانی را میپسندند. به دلیل آنکه در سالهای اخیر ورزش کشتی در بین ورزش دوستان از هیجان کافی برخوردار نبوده، کمیته بینالمللی المپیک قصد دارد که این ورزش را از بازیهای المپیک حذف کند و ورزشهای دیگری را جایگزین کند. در یکصد و بیست و پنجمین اجلاس کمیته بین الملی المپیک در بوینس آیرس آرژانتین (2013) بعد از حذف ورزشهای بیس بال و اسکواش، ورزش کشتی تا المپیک 2024 ابقا شد، اما هنوز هم خطر حذف از المپیک پابرجاست. بر این اساس باید فدراسیون جهانی کشتی تدابیری اتخاذ کند تا بتواند این ورزش را در بازیهای المپیک تثبیت کند و جایگاه این رشته را در بازیهای المپیک حفظ نماید. ورزش کشتی که از قدمت چند هزار ساله در بین جوامع کهن برخوردار است، از دیرباز تا به امروز جایگاه و مرتبهای ویژه دارد (معصومی و همکاران، 1395). کشتی ورزشی است که در بین بیشتر ملل جهان رواج داشته است و تا قبل از پیدایش نهضت المپیک و قانونمند شدن ورزش در میان جوامع بشری با اندک تفاوتی به آن می پرداخته اند (کریمنژاد، 1393). هنگامی که بازیهای المپیک در سال ۱۸۹۶ دوباره احیا شد، کشتی به صورت رسمی معرفی شد و عمدتا به این دلیل بود که ورزشهای رزمی تن به تن[29] بخش مهمی از بازیهای قدیمی یونان باستان را تشکیل می داد. برگزار کنندگان آتن برنامه خود را با گنجاندن مسابقه کشتی به عنوان «فینال بزرگ»[30] ترتیب دادند، چون کاملا مشخص بود که این رویه در چارچوب برنامه مسابقات المپیک ۱۵۰۰ سال قبل نیز بوده است. کشتی و بوکس در بازیهای ۱۹۰۴ و ۱۹۰۸ به عنوان ورزشهای ثابت در برنامه احیای المپیک گنجانده شدند و در همه بازیهای المپیک مدرن از سال ۱۹۲۰ به بعدهم برگزار گردیده اند (ساینگا[31]، 1995).
کشتی این ورزش پرطرفدار نیازمند نگاه جدی مسئولان فدراسیون بینالمللی کشتی و کمیته بینالمللی المپیک است تا جایگاه آن در مسابقات المپیک حفظ شود. لازم است مسئولان و سازمانهای مربوط به کشتی ابزارهای مختلف را به کار گیرند و برای حضور دائمی و مستمر این رشته محبوب در بازیهای المپیک تلاش کنند. بر این اساس در پژوهش حاضر این سوال مطرح است:
عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک کدام اند؟
روش شناسی پژوهش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده- بنیاد و مبتنی بر رویکرد گلیزر (1978) است. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک و آرای 19 نفر از صاحبنظران (اعضای هیئت علمی دانشگاه، نایب رئیس فدراسیون کشتی، دبیر فدراسیون کشتی، سرمربیان تیم ملی کشتی ایران و کارشناسان کشتی) تشکیل می دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمعآوری شدند.
این پژوهش شامل چندین مرحله بود؛ بدین صورت که پژوهشگر بعد از پیادهسازی مصاحبههای انجامشده، کدهای مفهومی را از متن مصاحبهها شناسایی کرد. متن مصاحبهها تجزیه و تحلیل شد- تجزیه و تحلیل دادهها همزمان و بهطور مستمر با جمعآوری دادهها انجام گرفت. با این روش، مفاهیم آشکار و پنهان مشخص شدند. در این پژوهش، سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز[32]، کدگذاری محوری[33] و کدگذاری انتخابی[34] به اجرا درآمد. در کدگذاری باز، متن هر مصاحبه چند بار خوانده شد و جملات اصلی آن استخراج و بهصورت کدهایی ثبت شد. در کدگذاری اولیه، پژوهشگر از کلمات مورد استفاده مصاحبهشوندگان و کدهای دلالتکننده (برداشتهای پژوهشگر از گفتهها) استفاده کرد. سپس، کدهایی که بهلحاظ مفهومی با یکدیگر مشابه بودند، در یک دسته قرار گرفتند. در فرایند کدگذاری، واحدهای معنایی از بیان و گفتههای مشارکتکنندگان که نشاندهنده تجارب آنها بود، استخراج شدند و پس از کدگذاری و خلاصهکردن دادهها بر اساس تشابهات و تفاوتها، طبقهبندی کدها انجام گردید. طبقات با هم مقایسه شدند و از تحلیل و تفسیر این دادهها، درونمایهها یا مقولههای انتزاعیتر استخراج شدند. در کدگذاری محوری، پژوهشگر یک مقوله کدگذاری باز را انتخاب میکند و آن را بهعنوان مقوله یا پدیده اصلی، در مرکز فرایند قرار میدهد. سپس، سایر مقولههای مرتبط با آن را در آن دسته قرار میدهد. در این مرحله، کدها و دستههای اولیه که در کدگذاری باز ایجاد شدند، با یکدیگر مقایسه شدند و علاوه بر ادغام موارد مشابه، دستههایی که به یکدیگر مربوط میشدند، حول محور مشترکی قرار گرفتند. برای توسعه مفاهیم، در مرحله کاستن، طبقههایی که با هم ارتباط داشتند، در یک طبقه قرار گرفتند. در مرحله آخر، فرایند کدگذاری انتخابی اجرا شد. در این مرحله، طبقهای که بیشترین فراوانی را داشت، متغیر اصلی در نظر گرفته شد. در این پژوهش، تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک، مقوله اصلی در نظر گرفته شد و بقیة متغیرها، حول محور آن قرار گرفتند. از آنجا که نظریههایی که در عرصه علوم انسانی و رفتاری ارائه میشوند در طول زمان قابل اصلاح و تعدیل هستند، پژوهشگران کیفی به جای واژه اعتبار و روایی، از واژههای «مقبولیت»[35]، «انتقال پذیری»[36] و «تأییدپذیری»[37] استفاده کردند و مورد تایید قرار گرفتند. همچنین از پایایی بازآزمون استفاده شد و پایایی معادل 85 درصد گزارش گردید. بدین شکل که سه مصاحبه بهعنوان نمونه انتخاب و هر کدام از آنها توسط یک نفر متخصص مدیریت ورزشی آشنا به حیطه بازاریابی مجدد کُدگذاری شدند. سپس کُدهای مشخص شده برای هر کدام از مصاحبهها با هم مقایسه گردیدند. در هر کدام از مصاحبهها، کدهایی که بین دو کدگذار با هم مشابه بودند بهعنوان «توافق» و کدهای غیر مشابه به عنوان «عدم توافق» مشخص شدند. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از نرم افزار مکسکیودا[38] نسخه 2018 بهره گرفته شد.
× |
تعداد توافقات |
× |
2 |
= |
درصد پایایی باز آزمون |
|
تعداد کل کدها |
جدول 1: میزان درصد پایایی از طریق روش کدگذاری مجدد
ردیف |
عنوان مصاحبه |
تعداد کل کدها |
تعداد توافقات |
تعداد عدم توافقات |
پایایی |
1 |
P2 |
9 |
4 |
2 |
888/0 |
2 |
P5 |
12 |
5 |
2 |
833/0 |
3 |
P11 |
7 |
3 |
1 |
857/0 |
کل |
28 |
12 |
5 |
857/0 |
یافتههای پژوهش
در این روش پس از گردآوری دادهها و تنظیم آنها به صورت نوشتاری، بخشهایی از متنهای نوشتاری مثل عبارت و یا جمله انتخاب و به صورت اطلاعات کدگذاری شده، شمارهگذاری گردیدند. در ضمن کدگذاری باز، دادهها به بخشهای مجزا خرد شدند و برای به دست آوردن مشابهتها و تفاوتها، با دقت بررسی و پرسشهایی درباره پدیدهها که دادهها حاکی از آن اند، مطرح گردید. پس از تلخیص اولیه دادهها و حذف جملات زائد و تکراری، مفاهیم اولیه مصاحبهها (مرحله کدگذاری اولیه) شامل 44 کد اولیه به دست آمد:
جدول 2: کدهای اولیه و کدبندی متمرکز
کد اولیه |
کد متمرکز شده |
کد محوری |
تغییر مقررات |
محدودیتهای مقرراتی |
موانع ساختاری |
بی ثباتی ورزش به دلیل تغییر مقررات |
||
عدم مقررات مطلوب |
||
تغییر ساعت برگزاری مسابقات |
تغییر ساعت برگزاری |
|
تغییرات علمی و با تفکر در قوانین |
محدودیتهای قانونی |
|
تغییر قوانین کشتی |
||
ثبات قوانین در کشتی |
||
رعایت استانداردها |
||
کم درآمد بودن ورزش کشتی |
کمبود درآمد کشتی |
موانع زمینهای |
کمبود تماشاگر ورزش کشتی |
کمبود تماشاگر |
|
هزینه بالای شرکت در مسابقات |
بالا بودن هزینهها |
|
عدم برگزاری لیگ جهانی در ورزش کشتی |
عدم برگزاری لیگ جهانی |
|
عدم توسعه و گسترش ورزش کشتی |
عدم توسعه و گسترش |
|
ساختار ضعیف فدراسیون جهانی |
ساختار ضعیف فدراسیون جهانی |
|
عدم درآمد زایی کشتیگیران بعد از دوران قهرمانی |
عدم درآمد زایی کشتیگیران بعد از دوران قهرمانی |
|
جذب حامی مالی |
جذب حامی مالی |
بسترسازی جذب حامی مالی |
جذب حامیان مالی جدید |
||
تشویق حامی مالی با برگزاری مسابقات با کیفیت |
اعطای تسهیلات به حامیان مالی |
|
مجاب کردن شرکتها برای جذب حامی مالی |
||
حمایت مالی از کشورهای فقیر |
فرهنگ حمایت مالی |
بسترسازی جذب حامی مالی |
تغییر مدیریت |
استفاده از افراد باتجربه |
تأمین منابع انسانی |
بهرهگیری از مدیران خلاق |
استفاده از مدیران متخصص |
|
داشتن مدیر قوی در کمیته بینالمللی المپیک |
داشتن مدیر قوی |
|
توسعه کشتی در کشورهای توسعه نیافته |
توسعه کشتی |
پویایی توسعه |
توسعه کشتی در قارهها |
||
توسعه کشتی در کشورهایی نوپا |
||
توسعه ورزش کشتی در مدارس |
توسعه ورزش کشتی در دانشآموزان |
|
توسعه کشتی در سازمانهایی دانشآموزی |
||
الگو برداری از دیگر فدراسیونها برای توسعه کشتی |
الگو برداری |
|
سرمایهگذاری در توسعه ورزش کشتی |
سرمایهگذاری |
|
سابقه و قدمت ورزش کشتی در المپیک |
سابقه و قدمت در المپیک |
پیش زمینه |
قدمت ورزش کشتی در المپیک |
||
برگزاری مسابقات در مکان معروف |
برگزاری مسابقات در مکان معروف |
برگزاری |
برگزاری مسابقات در مدارس و دانشگاهها |
برگزاری مسابقات در مدارس و دانشگاهها |
|
برگزاری مسابقات در کشورهای مختلف |
برگزاری مسابقات در کشورهای مختلف |
|
برگزای مسابقات جایزه بزرگ |
مسابقات جایزه بزرگ |
|
برگزاری مسابقات به صورت منسجم |
مسابقات منسجم |
|
برنامهریزی برای برگزاری مسابقات |
برنامهریزی برای مسابقات |
|
بالا بردن سطح آگاهی |
ارتقاء سطح آگاهی |
آگاهیرسانی |
برگزاری کلاسهای ارتقای سطح کیفی مربیان و ورزشکاران در سطح جهان |
تقویت پتانسیلها |
|
جذاب کردن کشتی از طریق سایتها و رسانهها |
ترغیب و تشویق |
همگانی و فراگیر شدن |
ایجاد فرهنگ قهرمانی در ورزش کشتی |
فراگیر شدن |
|
به کارگیری نماد در البسه کشتی |
ایدههای نوین |
نوگرایی |
طراحی جدید سالن برگزاری مسابقات |
بهرهگیری از فناوری |
در این قسمت کدگذاریهای محوری به صورت ترکیبی و محتوای هر یک از آنها در قالب کدهای نظری قرار داده شدند. شیوه کدگذاریهای نظری به شرح جدول 3 است:
جدول 3: کدگذاری نظری (گزینشی)
نشانگر |
کد محوری |
کد نظری |
P1, P2, P3,P12,P18,P19 |
موانع ساختاری |
موانع تثبیت |
P1, P2, P5, P6, P9,P11,P13 |
موانع زمینهای |
|
P1, P3, P4, P5, P7,P10,P16,P17 |
بسترسازی جذب حامی مالی |
عوامل تسهیل کننده |
P2, P4,P8,P10,P14,P15,P19 |
پیش زمینه |
|
P3, P8,P10,P11,P15,P18 |
آگاهیرسانی |
|
P1, P8,P9,P12,P13,P17,P18 |
همگانی و فراگیر شدن |
|
P1, P3,P4,P6,P9,P11,P13,P14,P16,P17 |
نوگرایی |
|
P2, P8,P10P11,12,P13,P18,P19 |
تأمین منابع انسانی |
عوامل توسعه دهنده |
P2, P3, P5, P7, P8,P10,P14,P16 |
پویایی توسعه |
|
P3, P4, P8,P9,P11,P12,P15,P18,P19 |
برگزاری |
در این پژوهش برای نمایش کدهای نظری و قابل فهم بودن آنها لایههای تفکیک شده ارائه میشود و براساس قرار گرفتن لایهها در کنار هم، مدل نهایی پژوهش عرضه می گردد.
شکل 1: مدل نهایی عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک
بحث و نتیجهگیری
نتایج حاصل از کدگذاریها نشان داد که تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. لذا زمانی که مکانیسم اثر این عوامل بهدرستی شناسایی و تشخیص داده شود میتوان شاهد تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک بود. در ادامه این عوامل به صورت جداگانه مطرح و در ارتباط با آنها به بحث پرداخته میشود. از آنجا که در مورد موضوع حاضر مطالعه خاصی انجام نشده یا محقق دریافت نکرده است، در این پژوهش پیرامون مقولههای به دست آمده به صورت کلی بحث خواهد شد.
با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت برای اینکه ساز و کار تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک فراهم شود باید سه عامل 1) موانع تثبیت، 2) عوامل تسهیلکننده و 3) عوامل توسعهدهنده مورد توجه قرار گیرند.
نتایج موانع تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک بیانگر آن بود که دو مانع 1) ساختاری و 2) زمینهای برای تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک وجود دارد. از آنجا که مطالعهای مرتبط با پژوهش حاضر موجود نمیباشد، نمیتوان مقایسه دقیقی با پژوهشهای گذشته انجام داد و در بحث، بررسی و مقایسه نتایج به صورت کلی صورت گرفته است. نتایج مطالعه ریورا رالبس (2019) بیانگر این آن بود که گفتمانهای رایج مردان، شیوهها و زیرساختها هنوز مانع مهمی برای توسعه کشتی زنان در اسپانیا هستند. همچنین، عدم توسعه ورزش کشتی در دیگر کشورها یا به عبارتی تنزل این کشورها در زمینه کسب عناوین و افتخارات بینالمللی در زمینه کشتی آزاد و فرنگی طی دو دهه اخیر ریشه در عوامل ساختاری دارد و با اتخاذ قوانین و مقررات نادرست موانع ساختاری نمود پیدا کرده است. بنابراین تلاش برای بازگشت به دوره شکوفایی این ورزش نیازمند توجه بیشتر به این موانع و اولویت بندی برای حذف آنهاست. در بحث موانع زمینهای، بیشتر کمبود مربوط به درآمد کشتی و ساختار ضعیف فدراسیون جهانی که به صورت سنتی و سلیقهای عمل کرده، مطرح شده است. علیرغم وجود شرکتهای بزرگ، متاسفانه از آنها حمایت زیادی نمیشوند و توجه مالی و افزایش اعتبارات و جذب حامیان مالی از طریق بخش خصوصی و فرهنگ خصوصیسازی در زمینه ورزش کشتی میتوان به پیشرفت این رشته کمک کرد. برای پیشرفت کشتی باید مدیران کارآمد، متخصص و با تجربه در راس امور و برنامهریزی قرار گیرند.
نتایج نشان داد که عوامل تسهیلکننده زیر در تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک نقش دارند: 1) بسترسازی جذب حامی مالی، 2) پیش زمینه، 3) آگاهیرسانی، 4) همگانی و فراگیر شدن و 5) نوگرایی. تورپ و ویتون (2011) بیان کردند که کمیته بینالمللی المپیک در تلاش است تغییراتی در روند برگزاری و نحوه انتخاب ورزشهای المپیکی ایجاد کند تا بتواند از این طریق روز به روز بر جذابیت مسابقات بیفزاید و با این تغییرات مخاطبان بیشتری را در سراسر جهان جذب کند (تورپ و ویتون، ۲۰۱۱). با توجه به این که کمیته ملی المپیک در حال تغییرات برای جذاب کردن بازیهای المپیک است، توجه به مسائل تسهیلکننده در تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک اهمیت بالایی دارد. یکی از مهمترین عوامل مهم تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک بسترسازی جذب حامیان مالی است. رشیدلمیر، خبیری، گودرزی و جلالی فراهانی (1396) در پژوهشی به الگوسازی عوامل درون سازمانی موثر بر جذب حامیان مالی در ورزش کشتی پرداختند. نتایج مطالعه آنها بیانگر آن بود که در بررسی عوامل درون سازمانی هفت عامل به ترتیب بیشترین نقش را در جذب حامیان مالی در کشتی داشتند: 1) عوامل سیستم بازاریابی، 2) منابع مالی، 3) تولید عملیات، 4) عوامل مدیریتی، 5) منابع انسانی، 6) سیستم اطلاعات و تحقیق و 7) توسعه.
میتوان گفت که حمایت مالی ورزشی از شیوههای مهم سرمایهگذاری در ورزش و از محورهای اصلی بازاریابی ورزشی است که در سایه آن رویدادها سازماندهی می شوند و مورد حمایت قرار میگیرند. حمایت ورزشی از مهمترین منابع درآمدی در ورزش امروزی به شمار میرود (بنار، رمضانینژاد، اندام، محدث و میرکاظمی، 1391). با توجه به این نتایج میتوان گفت که با تغییر در قوانین و مقررات فدراسیون کشتی، جذاب کردن مسابقات کشتی در سطح بینالمللی و همگانی کردن این ورزش در بین کشورهای دنیا میتوان شاهد حضور پر رنگ شرکتکنندگان به این ورزش بود. با حضور این شرکتکنندگان شرکتها راغب خواهند بود که در مسابقات بینالمللی به خصوص مسابقات المپیک از ورزش کشتی حمایت کنند و با انجام چنین اقداماتی شاهد تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک خواهیم بود. از دیگر عوامل مهم تسهیلکننده تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک میتوان به نوگرایی اشاره کرد. در زمینه تحول و نوگرایی در ورزش به ویژه ورزش کشتى که مخاطبان فراوانی در سراسر دنیا دارد، میتوان با بهرهگیری از ایدههای نوین و فناوری جایگاه این ورزش را در کشورهای نوپا ارتقا داد تا علاقهمندان بیشتری به این رشته گرایش پیدا کنند و با انجام برنامهریزی درست و بلندمدت میتوان شاهد تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک بود.
نتایج نشان داد که عوامل توسعهدهنده زیر موجب تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک می شوند: 1) تأمین منابع انسانی، 2) پویایی توسعه و 3) برگزاری. فلینت و ورانیکا[39] (2016) معتقدند که اگر چه کشورهای زیادی به منافع حاصل از پرورش و تقویت سطوح بالای موفقیتهای ورزشی پی بردهاند، اما روند سطوح مختلف عملکردها نشان میدهد که کسب موفقیت در المپیک و رویدادهای مهم جهانی، روز به روز محتملتر خواهد شد؛ مگر آن که کشف استعدادها، حالتی سازمان یافتهتر یابد و در زمینه ورزش به خصوص ورزش قهرمانی برنامهای برای توسعه وجود داشته باشد. گودرزی و هنری (۱۳۸۶) نیز در پژوهش خود برای تدوین نظام جامع کشتی دریافتند که مدیریت و رعایت اصول علمی آن در اداره فدراسیون و هیئتها، توجه به بعد علمی ورزش کشتی، تهیه و استفاده بهینه و بهرهور از امکانات و زیر ساختهای کشتی کشور، ایجاد ارتباطات مردمی، دولتی، رسانهای در کشتی، توجه به مسابقات در سطوح مختلف و گرایش به شایسته سالاری در رشد و توسعه این رشته ورزشی بسیار مؤثر اند. یکی از مهمترین عوامل توسعهدهنده، پویایی توسعه بود. در بررسی فرایند پویایی توسعه هر پدیدهای، توجه به عوامل و علل تشکیل دهنده آن در دستیابی به نتیجه مورد نیاز مؤثر است. ورزش کشتی نیز به عنوان بخش تفکیک ناپذیری از فرایند تعلیم و تربیت، از این قاعده مستثنی نیست. واحد پژوهش و توسعه، از هر دو راه تشخیص مشکل یا ترویج برای توسعه اقدام به تحلیل سیستمی یا بررسی وضعیتهای سازمانی میکند که این وضعیتهای سازمانی بر اساس عوامل تشکیل دهنده، متنوع و متغیرند. پویایی توسعه در رشته کشتی به عنوان متغیر مورد بررسی پژوهش نقش محوری دارند و از سه مقوله 1) توسعه ورزش کشتی در دانشآموزان، 2، الگو برداری و 3) سرمایهگذاری تشکیل شده است. یکی دیگر از عوامل توسعهدهنده تأمین منابع انسانی بود. در عصر حاضر، منابع انسانی به عنوان یکی از گرانبهاترین منابع همواره مورد توجه قرار گرفته و مبنایی برای دستیابی به مزیت رقابتی برای شرکتها و سازمانها بوده است. طرح جامع توسعه نیروی انسانی ورزش کشتی میتواند راهبرد توسعه این ورزش را در بعد منابع انسانی تبیین کند. کشورهایی که در ورزش پیشرفت داشتهاند، سعی کردهاند با ارائه برنامههای توسعه و ایجاد ساختار مناسب در جهت گسترش آن گام بردارند. آخرین عامل توسعهدهنده، برگزاری بود. نتایج مطالعات عسکری، کوزهچیان و ضیائی (1394) بیانگر آن بود که موانع فرهنگی، جغرافیایی و رسانهای، مسائل مالی، مدیریت و برنامهریزی، زیرساختها، امکانات و تجهیزات، برگزاری مسابقات و اردوها، مسائل آموزشی و فناوری، نیروی انسانی و کشف و پرورش استعداد بهترتیب بهعنوان مهمترین موانع کسب مدال در رشته کشتی در استانهای ناموفق ایران میباشند. با توجه به اهمیت این عوامل در توسعه رشته ورزشی کشتی به مسئولان ورزش کشور پیشنهاد میشود با تدارک برنامههای مناسب و حل مشکلات موجود، زمینه مدالآوری کشتیگیران این استانها در بازیهای مهم المپیک را فراهم آورند. میتوان گفت که با برگزاری مسابقه در میادین معروف شهرها و مکانهای روباز و برگزاری مسابقات در مدارس و دانشگاهها جذابیتهای این ورزش را دوچندان کرد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود با استفاده از شیوههای مناسب در مراکز استعدادیابی به کشف استعدادهای کشتی پرداخته شود و سپس با هدایت این افراد فعال در مسیر رو به جلو، در جهت شکوفا کردن این خلاقیتها تلاش لازم به کار رود تا موجبات همگانی کردن ورزش کشتی در کشورهای نوپا فراهم شود. همچنین از آنجا که مهمترین عوامل تسهیلکننده تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک بسترسازی جذب حامی مالی بود، با سرمایهگذاری صحیح در بخش دولتی و خصوصی میتوان به تسهیل ورزش کشتی کمک کرد. با توجه به این که توسعه ورزش، ایجاد و بهبود فرصتهای لازم برای مشارکت ورزشی در سطوح مختلف و دستیابی به اهداف مورد نظر به بهترین وجه به امکانات و تجهیزات مطلوب و مناسب نیاز دارد، لذا به مسئولان و دست اندرکاران ورزش کشتی توصیه میشود که در کسب اطلاعات از آخرین امکانات و تجهیزات به روز دنیا و سپس فراهم نمودن این تجهیزات، در پیشبرد اهداف مورد نظر بکوشند. در نهایت از آنجا که ضعف نظام اطلاع رسانی و تبلیغات مشهود بود و همچنین با توجه به این که رسانهها میتوانند هم به عنوان دشمن و هم به عنوان تسهیلکننده فساد و ایجاد موانع ارتقای ورزش عمل کند، توصیه میشود که با در نظر داشتن تأثیر این مسئله، ضمن دستیابی به منابع مالی بیشتر، موانع رقابتی و پیشرفتی را از میان بردارند.
به پژوهشگران آتی پیشنهاد میشود تا در مورد موانع توسعه کشتی آزاد و فرنگی در دیگر کشورها از دیدگاه مربیان، ورزشکاران و کارشناسان بپردازند و دلایل عدم پیشرفت کشتی را در کشورهای نوپا و کشورهای آفریقایی که از سرمایه انسانی بالایی برخوردارند، دریابند.
منابع
- بنار، نوشین؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ اندام، رضا؛ محدث، فاطمه و میرکاظمی، سیده عذرا. (1391). «طراحی مدل تصمیمگیری حمایت مالی در ورزش ایران». مطالعات مدیریت ورزشی. 14، صص 13- 24.
- رشیدلمیر، امین؛ خبیری، محمد؛ گودرزی، محمود و جلالی فراهانی، مجید. (1396). «الگوسازی عوامل درون سازمانی موثر بر جذب حامیان مالی در ورزش کشتی کشور». پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 9 (2)، صص 85-99.
- عسگری، بهمن؛کوزه چیان، هاشم و ضیائی، علی. (1394). «شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه کشتی در استان های ناموفق ایران». مطالعات مدیریت ورزشی. 33، صص 47-60.
- کریمزاده، افشین. (1393). کشتی آزاد (مجموعهای از تمرینهای بدنسازی، قوانین کشتی و آسیبهای ورزش). انتشارات آستان قدس رضوی.
- گودرزی، محمود و هنری، حبیب. (1386). «طراحی و تدوین نظام جامع ورزش کشتی کشور». پژوهش در علوم ورزش. 14، صص 33-53.
- محمدی، حسین. (1395). «سرمایه گذاری و اهمیت آن در تحقق اهداف اقتصادی سند پیشرفت». پنجمین کنفرانس اسلامی ایرانی پیشرفت، الگوی پایه پیشرفت.
- معصومی، حسن؛ غرایانزندی، حسن؛ پاژوند، مهدی و قریشیان، حسین. (1395). «شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر در خطر حذف کشتی از بازیهای المپیک». پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 12 (24)، صص 243-274.
- Bennett, G., & Lachowetz, T. (2004). “Marketing to lifestyles: Action sports and Generation Y”. Sport Marketing Quarterly, 13(4), 239-243.
- Bialik, C. (2002). “NBC’s bid to woo young to Olympics”. Media Life Magazine.
- Billings, A. C. (2008). Olympic media: Inside the biggest show on television. Routledge
- Chang, C. (2016, August 17). “How the Olympics lost millennials”. New Republic. Retrieved from https://newrepublic.com/article/136096/olympics-lost-millennials.
- De Bosscher, V., De Knop, P., Van Bottenburg, M., & Shibli, S. (2006). “A conceptual framework for analyzing sports policy factors leading to international sporting success”. European sport management quarterly, 6(2), 185-215.
- De Moraes, L. (2018). “Shaun White’s gold lands NBC’s highest Pyeong Chang Olympics ratings peak to date”. Retrieved from http://deadline.com/2018/02/shaun-white-gold-nbchighest- pyeongchang-olympics-ratings-peak-to-date-1202288095.
- Dillman, L. (2010). “Snowboarding goes from X Games to A-list”. Los Angeles Retrieved from http://articles.latimes.com/2010/feb/20/sports/la-sp-olympics-xsports20- 2010feb20.
- Flint, J., & Vranica, S. (2016). “NBC’s ratings for Rio Olympics fall behind London”. Wall Street Journal. Retrieved from https://www.wsj.com/articles/nbcs-ratingsfor- rio-olympics-fall-behind-london-1471185907.
- Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity. Advances in the methodology of grounded theory.
- Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Sage
- Houlihan, B & Whit, A. (2002). The Politics of Sport Development: Devlopment Of Sport or development through sport. London: Routledge
- Hugo, S., Teresa, A., & Pereira Duarte, A. (2018). “Talent Identification and Development in Male Football: A Systematic Review”. Sports Medicine, 48(4): 907–931.
- Hume, P. , & Stewart, D. (2017). “Physique Assessment in Youth Sports for Talent Identification and Development, Best Practice Protocols for Physique Assessment in Sport”. Springer, 3-10.
- Janston, K., Mage, M., & Shap, R. (2018). “Talent Identification in Sport: A Systematic Review”. Sports Medicine, 48(1): 97–109.
- Jones, I. (2016). “IOC approves five new sports for Olympic Games Tokyo 2020”. Retrieved from https://www.olympic.org/news/ioc-approves-five-new-sports-for-olympic-games-tokyo-2020.
- Kellett, P., & Russell, R. (2009). “A comparison between mainstream and action sport industries in Australia: A case study of the skateboarding cluster”. Sport Management Review, 12(2), 66-78.
- Kellett, P., & Russell, R. (2009). “A comparison between mainstream and action sport industries in Australia: A case study of the skateboarding cluster”. Sport Management Review, 12(2), 66-78.
- Lines, G. (2000). “Media sport audiences-young people and the Summer of Sport'96: revisiting frameworks for analysis”. Media, Culture & Society, 22(5), 669-680.
- Lombardo, J., & Broughton, D. (2017). “Going gray: Sports TV viewers skew older”. Sports Business Daily.
- Ourand, J., & Karp, A. (2012). “Which sport can say: We are young”. Street & Smith’s SportsBusiness Journal.
- Pruna, R., Tribaldos, L.M., & Bahdur, K. (2018). “Player talent identification and development in football identificación de talento en el jugador y su desarrollo en el fútbo, Apunts”. Medicina de l'Esport, 53(198): 43-46.
- Rivera Robles, P. (2019). “Women’s wrestling: A ‘fight’for the transformation of cultural schemas in relation to gender”. Societies, 9(1), 8.
- Rowe, D., & Gilmour, C. (2010). “Sport, media, and consumption in Asia: A merchandised milieu”. American Behavioral Scientist, 53(10), 1530-1548.
- Sanderson, J., Kassing, J. W., & Billings, A. C. (2011). Sports media:
- Sayenga, D. (1995). “The problem of wrestling ‘styles’ in the modern Olympic Games: A failure of Olympic philosophy”. Citius, Altius, Fortius, 3(3), 19-29.
- Thorpe, H., & Wheaton, B. (2017). “The X games: Re-imagining youth and sport”. In Sport, media and mega-events (pp. 247-261). Routledge.
- Thorpe, H., & Wheaton, B. (2019). “The Olympic Games, Agenda 2020 and action sports: the promise, politics and performance of organizational change”. International Journal of Sport Policy and Politics, 1-19.
- Walker, H., Soroka, M., & Kellett, P. (2005, January). “The profit-driven action sport industry working within the not-for-profit Australian sport system: The case of freestyle BMX Australia and the Australian sports commission”. In Proceedings of the 2nd Australasian Nonprofit and Social Marketing Conference (pp. 1-5). Bowater School of Management, Deakin University.
- Wenner, L. A. (2010). Sport, communication, and the culture of consumption: On evolving and emerging markets.
- Wenner, L. A., & Billings, A. C (2017). Sport, media and mega-events. Taylor & Francis