Document Type : Original Article

Authors

1 Ph. D., Postdoctoral Researcher, Sports Management Department, Faculty of Physical Education, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

2 Ph. D., Associate Professor, Sports Management Department, Faculty of Physical Education, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

Abstract

The study is to design a model of cultural development in professional football clubs in Iran. This research is of grounded theory type and also of applied type. Spatially, the scope of the study included all professional football league clubs across the country, and interviewees were interviewed on a voluntary basis. Purposeful sampling was performed with maximum variety and snowball technique, which numbered 25 people. The process of data analysis based on the Strauss-Corbin model has been performed in three stages of open coding, axial coding and selective coding, and finally the final research model is presented by combining the codes. After analyzing the content of the qualitative analysis of the interviews, the available data were extracted in various forms using MAXQDA12 software and displayed in tables and graphs.
 The data were finally classified into 35 categories and 201 concepts in 7 main categories. It seems that the title “cultural” at the beginning of the name of professional football clubs in our country has not been implemented in practice to a large extent, and it is necessary to eliminate the problems and shortcomings and cultural shortcomings in the clubs. This field should be provided for Iranian football clubs, so that the cultural level of the clubs is at least upgraded to its technical level and shows a worthy and dignified culture of Islam and Iran in the region and the world, and its other blessings are the income of the culture.

Keywords

طراحی مدل توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران

علی محمدی[1]

معصومه کلاته سیفری[2]

10.22034/SSYS.2022.1824.2294

تاریخ دریافت مقاله: 18/2/1400

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:23/6/1400

 

مقدمه

فرهنگ، پدیده­ اجتماعی مهمی است که باید دولت به عنوان یک عامل اصلی، آن را در جامعه نهادینه کند(آرکتی[3]، 2007: 14). یکی از زیر مجموعه­های فرهنگی در کشور ما ورزش است یا به عبارتی ورزش یکی از ارکان توسعه فرهنگ است(رایت[4]، 2007: 11). برگزاری مراسم مذهبی مناسبتی و برپایی عزاداری­ها، نمودی از فعالیت فرهنگی باشگاه هاست که در جای خود ارزشمند می باشد و جای تقدیر دارد؛ ولی آیا باشگاه ها برای آموزش زبان انگلیسی، برگزاری کلاس­های جامعه ­شناسی، بررسی مسائل اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی و یا مسائل فوریت­های پزشکی کاری انجام داده­­ اند؟ آنگاه که اکثریت جوانان و نوجوانان ایرانی پای خطابه­­ های روحانیون نمی­نشینند و تماما در فضای مجازی و شبکه­ های ماهواره­ای خارجی سیر می­کنند و گروه مرجع مثبت آنها سلبریتی ­های ورزشی و هنری هستند و رفتار و گفتار آنها را تقلید می کنند، کدام مرکز می­تواند این گونه بر رفتار آنها اثر بگذارد و سبک زندگی آنها را  تحت تاثیر قرار دهد؟ باشگاه های فوتبال و بازیکنان ستاره در تیم­های پرطرفدار در قالب فرایند فرهنگ­سازی می توانند بزرگترین، موثرترین، بانفوذترین و بهترین الگوهای رفتاری و گفتاری و سبک زندگی برای نسل جدید و همچنین بزرگسالان جامعه ما باشند و این فرصتی بسیار بزرگ در اختیار باشگاه های ورزشی است که می­توانند به بهترین وجه از آنها استفاده کتتد. از این طریق می­توان فرهنگ جامعه را اصلاح کرد و جهت داد. با نهایت تاسف باید گفت بررسی­ های انجام شده نشان می­دهد علیرغم شعارها و تابلوهای پرزرق و برق باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران، برنامه مدونی برای رعایت ارزش های فرهنگی و تربیتی در باشگاه ­های ورزشی فوتبال کشورمان وجود ندارد(شهابی و همکاران، 1395: 15).

امروزه در دنیا فوتبال از قواره یک رشته ورزشی به مراتب فراتر رفته و همه حوزه­های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را تسخیر کرده است(دستگردی و همکاران، 1398: 12). این قدرت نفوذ به دلیل جذابیت این رشته ورزشی و مخاطب­های متنوع و کثیر آن در سراسر دنیاست. در کشور ما تب و تاب فوتبال به مراتب بیشتر از سایر دنیاست. کافی است به تعداد روزنامه­ ها، خبرگزاری­ها و رسانه های مرتبط با این رشته ورزشی نگاه کنید در حالی که این ظرفیت فرهنگی می­تواند در خدمت رشد و توسعه کشور باشد، اما به دلیل مدیریت معیوب به تهدیدی برای جامعه تبدیل شده و حاشیه ­ها جای متن را گرفته است(قشمی میمند، 1397: 23).

به نظر می­رسد پژوهشی لازم بود تا به ما نشان دهد که چگونه می­توان برای رسالت فرهنگی باشگاه های فوتبال به عنوان یکی از مورد توجه­ترین پدیده­های قرن حاضر در ایران و جهان الگویی آماده کرد تا بر اساس آن این رسالت را به نحو احسن به سر منزل مقصد رساند. بدیهی است تا زمانی که یک الگوی شفاف و علمی و دقیق در این زمینه تهیه و ارائه نشود، هرگونه دستور و بخشنامه و توصیه، نسخه­ای سلیقه ای بیش نیست و نواها و سازهای گهگاه ناهماهنگ و ناکوکی در این زمینه به گوش خواهد رساند- همچنان که تا کنون شاهد آن بوده­ایم. بنابراین پژوهشی علمی و دقیق لازم است تا با ارائه یک مدل و الگوی علمی، توسعه فرهنگی باشگاه ها را هدف قرار دهد و مدیران و مسئولان باشگاه های حرفه­ ای فوتبال ایران با استفاده از از آن بتوانند به رسالت فرهنگی باشگاه تحت مدیریت خود وفادار باشند.

محققان در مقاله­ای با عنوان «سیری در مفاهیم و نظریه­های خشونت، پرخاش و پرخاشگری به منظور ساخت و ارائه یک مدل علی- توصیفی خشونت در ورزش» آورده­اند که مقاله حاضر، ضمن تعریف مفهومی پرخاشگری و خشونت و تمایز مفهومی این دو، به بررسی نظریه­های مربوط به خشونت و پرخاشگری ورزشی می­پردازد. سؤال اساسی این است که خشونت ورزشی چیست و چه عواملی در بروز آن مؤثر هستند؟ رهیافت زیست­شناختی و تئوری ناکامی- پرخاشگری بیشتر معطوف به ماهیت عام خشونت و پرخاشگری است؛ اما در نظریه­های جامعه­شناسی بیشتر به عوامل اوباشگری و خشونت در ورزش توجه می‌شود. تأکید مقاله حاضر بر توجه دادن به کاستی­های هر یک از این نظریه هاست. در نهایت محققان با تلفیق دیدگاه­های آسیب­شناختی کلارک و دیدگاه کارکردگرایی ساختاری، مدل علی- توصیفی خود را برای مطالعه ابعاد آسیب­شناختی رفتار تماشاگران فوتبال در ایران پیشنهاد می­کنند(شهابی و همکاران، 1395: 15).

تحقیق مفصلی با عنوان «خشونت فوتبالی در اروپا» تاریخ مفصلی از این پدیده را در قاره اروپا بررسی کرده و به مطالعه وضعیت امروزین آن در این قاره و نیز مقایسه بین المللی در این زمینه پرداخته است. همچنین تاثیر الکل و نژادپرستی را در این پدیده و پوشش رسانه­ای آن را مد نظر قرار داده  و ضمن بررسی نظری و تجربی خشونت در فوتبال اروپا، مسیرهای آینده این موضوع را ترسیم کرده و به طور کلی کتابی خوب و جامع در این زمینه به دست است(گالانت[5]، 2015: 9). با توجه به مطالب گفته شده، محقق در این پژوهش، به دنبال پاسخ به این سوال است:

 مدل توسعه فرهنگی در باشگاه های لیگ برتر فوتبال حرفه­ای ایران چیست؟

می­دانیم که فرهنگ، مجموعه پیچیده­ای از دانش­ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هر چه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می­گیرد، تعریف می شود(کروکشانک[6]، 2014: 12). فوتبال، با توجه به تأثیرگذاری بالایی که دارد، می­تواند در هر کشوری محملی شگرف برای پیوند زدن خرده فرهنگ­ها، قومیت­ها و نژادهای مختلف باشد و وفاق، نشاط، عزت، اقتدار و فرهنگ ملی کشورها را افزایش دهد(سوتیریادو[7]، 2018: 24). فوتبال به عنوان جذابترین مقوله قرن بیست و یکم، علاوه بر روابط داخلی هر کشور، بر روابط بین دولت ها و ملت ها نیز چتر انداخته و اغلب اوقات روابط حسنه­ای را بین آنها رقم زده است(فلاح دار، 1395: 16).

اصطلاح «توسعه» به صورت فراگیر پس از جنگ جهانی دوم مطرح شده است. واژه توسعه در لغت به معنای خروج از « لفاف» است. در قالب نظریه نوسازی، لفاف همان جامعه سنتی و فرهنگ و ارزش های مربوط به آن است که جوامع برای متجدد شدن باید از این مرحله سنتی خارج شوند(کملمیر[8]، 2015: 10). در تعریف توسعه نکاتی را باید مد نظر داشت که مهمترین آنها عبارت اند از اینکه اولاً، توسعه را مقوله ارزشی تلقی کنیم؛ ثانیاً، آن را جریانی چند بعدی و پیچیده بدانیم؛ ثالثاً، به ارتباط و نزدیکی آن با مفهوم بهبود توجه داشته باشیم(همتی نژاد و همکاران، 1395: 17).

اما واژه «توسعه» از نظر لغوی در زبان انگلیسی، به معنی بسط یافتن، درک کردن، تکامل و پیشرفت است. گرچه این واژه از قرن هشتم هجری (14 میلادی) برای توضیح برخی پدیده‏های اجتماعی به کار رفته است، لیکن استفاده وسیع از این واژه به ‌عنوان یک چارچوب تحلیلی برای درک پیشرفت جوامع انسانی، به بعد از جنگ جهانی دوم و در دهه‏های 1960-1950 مربوط می‏شود. در آن موقع، این واژه مترادف با نوسازی، رشد، صنعتی شدن و برای تعبیرات و اصطلاحات مشابه به کار می‏رفت(زارع و همکاران، 1395: 20).

همچنین معانی و تعاریف زیادی از فرهنگ وجود دارد(قدیمی و باقری، 1396: 11). فرهنگ عبارت است از: رفتار یادگیری شده و به اشتراک گذاشته شده­ای که از طریق اجتماع منتقل می­شود و دارای دو بعد بیرونی مثل نقش­ها، آداب و رسوم، لباس و روابط و ساختار خانواده و درونی مثل ارزش ها، نگرش ها و باورهاست. فرهنگ برای جامعه همچون حافظه برای انسان است. به عبارت دیگر، فرهنگ شامل سنت هایی است که نشان می­دهد پیش از این چگونه عمل شده است. فرهنگ همچنین شامل شیوه نگرش مردم به خود و محیط اطرافشان، پیش فرض های بیان نشده آنها درباره راه و رسم دنیا و همچنین روشی است که مردم باید عمل کنند(استرینگ[9] و همکاران، 2018: 23).

فرهنگ ورزش موضوعی است که در اظهارات اقشار مختلف جامعه از جمله مسئولان کشور بازتاب جدی یافته است. اما علیرغم تأکید بر توسعه آن در کشور، هنوز تعریف دقیقی از آن ارائه نشده است. علاوه بر آن، گاه در تحقیقات دیده می­شود که عباراتی جدید در حوزه ورزش مورد توجه محققان قرار می­گیرد که حتی در تحقیقات مذکور تعریفی از چنین واژه­هایی ارائه نشده و درک شرایط دشوارتر از پیش می­شود(راو[10]، 2011: 18).

توسعه فرهنگی خاصیت ملی دارد و در درون هر کشور و جامعه­ای خاص انجام می شود. به عبارت دیگر، توسعه فرهنگی در هر کشور با کشورهای دیگر متفاوت است و هر کشور و جامعه­ای می­تواند مبتنی بر سنت­های تاریخی خود، توسعه فرهنگی خاص خود را داشته باشد(کشکر و همکاران، 1395: 18). بنابراین توسعه فرهنگی با «جهانی شدن فرهنگ» متفاوت است(آسمت[11]، 2014: 24). توسعه فرهنگی نیازمند برنامه­ریزی و سیاست­گذاریی فرهنگی، پژوهش­های ژرف و تطبیقی است. بدون این پژوهش­ها اقدام فرهنگی، فاقد درونگری و بی بهره از غنای لازم خواهد بود(بیگلیاردی[12]، 2012: 13). توسعه فرهنگی مبتنی بر ارزش ها و اخلاق خاصی است. به عبارت دیگر، در توسعه فرهنگی ارزش داوری­های فرهنگی وجود دارد، زیرا بر اساس تعاریف مورد توافق، جداسازی فرهنگ از ارزش ها قابل تصور نخواهد بود. بنابراین در مفهوم توسعه پایدار(که فرهنگ رکن اساسی آن است) در واقع نوعی داوری ارزشی مبتنی بر فرهنگ، به رسمیت شناخته شد و توسعه در قالب آن مطرح شد(عباسی و نعمتی، 1395: 21).

از تحقیقات پیشین  چنین برمی­آید که الگویی جامع و کامل برای توسعه فرهنگی باشگاه های حرفه­ ای فوتبال ایران ارائه نشده و بیشترنقاط ضعف بازگو گردیده و نسخه­های موقتی و سلیقه­ای و گذرا برای این کم و کاست ها عرضه شده است که در بلند مدت و به شکل ریشه­ای و عمیق جوابگوی وضعیت فرهنگی فعلی باشگاه های فوتبال کشورمان نیست. این تحقیق در نظر دارد تا الگویی جامع و کامل و مبتنی بر یافته­های میدانی و علمی و بلند مدت و نیز ریشه­ای برای رسالت فرهنگی باشگاه های فوتبال حرفه­ای کشورمان ارائه کند.

سوال اصلی این تحقیق از این قرار است:

 مدل توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران چیست؟

سوالات فرعی آن نیز عبارت اند از:

  • وضعیت موجود فرهنگی در باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران چگونه است؟
  • شرایط علی موثر بر مدل توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران چیست؟
  • شرایط زمینه‌ای موثر بر مدل توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران چیست؟
  • شرایط مداخله­گر موثر بر مدل توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران چیست؟
  • راهبردهای موثر بر توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه­­ای فوتبال ایران چیست؟
  • پیامدهای اجرای مدل توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران چیست؟

روش شناسی پژوهش

این تحقیق از نوع تحقیقات گراندد تئوری است. روش نظریه مبنایی یکی از راهکارهای پژوهش کیفی است. از نظر مکانی وسعت تحقیق شامل کلیه باشگاه های لیگ برتر فوتبال حرفه­ای در سراسر کشور بود. از این رو، تمامی افرادی که از میان جامعه آماری تحقیق آمادگی و رضایت خود را برای شرکت در این تحقیق اعلام کردند، مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت هدفمند با حداکثر تنوع و با تکنیک گلوله برفی انجام شد. محقق پس از مصاحبه با سه فرد (ورزشکار، گزارشگر و مدیر ورزشی) به عنوان مصاحبه شوندگان آزمایشی (پایلوت) و اصلاح و نهایی سازی پرسشنامه، با 5 نفر از هر کدام از اصناف مدیران و مسئولان ورزشگاه­ها و تیم­ها و ادارات ورزشی، ورزشکاران و مربیان، پیشکسوتان ورزشی، اساتید دانشگاه و صاحب نظران و متخصصان فرهنگ و ورزش و گزارشگران موجود در جامعه آماری (جمعا 25 نفر) مصاحبه عمیق کرد و به دلیل تکراری شدن کدها و عدم تشکیل طبقه و زیر طبقه جدید در زمان تحلیل، به اشباع داده­ها رسید و نمونه گیری را خاتمه داد. مکان تحقیق بر اساس توافق بین محقق و شرکت کننده- محلی که برای شرکت کننده راحت تر بود- انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از مصاحبه­های نیمه ساختاریافته عمیق استفاده شد. زمان مصاحبه­ها از نیم ساعت تا یک ساعت متغییر بود. مصاحبه­ها با کسب اجازه از شرکت کنندگان، ضبط و سپس کلمه به کلمه پیاده شد. سوال های مصاحبه­ها به کمک راهنمای مصاحبه پرسیده شدند. با پیشرفت مطالعه، سوالات، اصلاح و یا سوالات جدیدی به آنها اضافه شد. سه مرحله از کدگذاری یعنی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری‎ ‎انتخابی‎ به ترتیب برای حصول به یک نظریه داده­ بنیاد در این تحقیق به کار گرفته شدند. پرسشنامه این تحقیق از طریق روایی صوری مورد ارزیابی قرار گرفت و برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش بازآزمایی استفاده شد.

از نظرجنسیت پاسخگویان این تحقیق را 7 زن و 18 مرد تشکیل می دادند و از نظر مدرک تحصیلی 4 نفر با مدرک دیپلم، 9 نفر لیسانس، 7 نفر فوق لیسانس و 5 نفر با مدرک دکتری بودند. از نظر رده سنی 2 نفر از پاسخگویان 20 تا 30 ساله، 5 نفر 30 تا 40 ساله، 14 نفر 40 تا 50 ساله و 4 نفر 50 تا 60 ساله بودند و از نظر شغل و سمت پاسخگویان این تحقیق را می توان به 3 نفر مدیر و مسئول باشگاهی، 6 نفر ورزشکار حرفه ای فوتبال، 5 نفر مربی فوتبال، 4 نفر پیشکسوت فوتبال، 5 نفر استاد دانشگاه متخصص و 2 نفر گزارشگر ورزشی فوتبال تقسیم کرد.

یافته­های پژوهش

کدگذاری باز

در این مرحله با استفاده از نرم‌افزار، تمامی مطالب و داده‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و به هرکدام از داده‌های مرتبط با موضوع یک عنوان یا مفهوم اختصاص‌ یافت.

کدگذاری محوری (مقوله‌ها)

در این مرحله، کدهای اولیه به علت تعداد فراوان آن‌ها به کدهای ثانویه تبدیل شدند و چند کد ثانویه تبدیل به یک مفهوم گردیدند. با استفاده از تکنیک مقایسه پایدار، زمینه ظهور ابعـاد مشـترک مفـاهیم کـه همـان کدگـذاری محوری است، امکان‌پذیر شد. پس از تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها به کمک نرم ‌افزار، نوبت پاسخ به سؤالات پژوهش فرا رسید- در پژوهش‌های اکتشافی که هدف آن گسترش و بسط دانش و رسیدن به نظریه است، فرضیه­ای وجود ندارد و محقق به دنبال پاسخ به سؤالات تحقیق است. برای رسیدن به مدل نظری بر اساس نظریه داده بنیاد از داده‌های گردآوری‌ شده، سه مرحله یاد شده روی داد.

کدگذاری انتخابی یا خلق نظریه

پاسخ به سوال اول

در پاسخ به سؤال اول (آیا با واژه «فرهنگی» در کنار نام باشگاه های حرفه­ای فوتبال موافقید؟ اگر بله یا خیر به چه دلایلی؟) و پس از جمع‌آوری اسناد موجود و تحلیل مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار، مفاهیم حاصل طبق نظریه مبنایی تهیه و پس از انجام سه مرحله کدگذاری به شرح زیر ارائه شد:

از بین 35 مقوله و 201 مفهومی که از مصاحبه‌ها استخراج شد، 3 مقوله و 15 مفهوم در قالب شرایط علی قرارگرفته‌اند که مقوله‌های بخش استفاده از واژه فرهنگ در نام باشگاه ها عبارت‌اند از: مخالفت کامل، موافقت کامل و موافقت مشروط که شرح تفصیلی پاسخ به این سؤال در جدول زیر آمده است:

جدول 1: دیدگاه­ها درباره استفاده از واژه فرهنگ در ابتدای نام باشگاه ها

استفاده از واژه فرهنگ در نام باشگاه ها

کد محوری (مقوله‌ها)

کد متمرکز (مفاهیم)

فراوانی

 

مخالفت کامل

(10 نفر)

 

کاملا با این اقدام مخالفم، چون کار غیرحرفه­ای است.

1 نفر

مخالفم، چون نباید از سازمان ورزشی انتظار کار فرهنگی داشت.

1 نفر

مخالفم، چون باید صفت های دیگری هم به نام باشگاه اضافه شود.

2 نفر

مخالفم به دلیل اثرگذاری عکس این اقدام

2 نفر

با وضعیت فعلی با این اقدام مخالفم، چون کار فرهنگی نمی­شود.

2 نفر

مخالفم، چون این کار ابزار سوء استفاده شده است.

1 نفر

مخالفم، چون ابزار ریاکاری است.

1 نفر

موافقت کامل

(7 نفر)

تا حدودی با این کار موافقم، چون شاید بتواند موثر افتد.

1 نفر

با این کار موافقم، چون تعهد می­آورد.

2 نفر

موافقم، چون باشگاه ها بسیار مرکز توجه جامعه هستند.

1 نفر

موافقم ،چون بی­اثر نیست.

3 نفر

موافقت مشروط

(8 نفر)

موافقم، اما واژه فرهنگی باید بعد از واژه ورزشی بیاید.

2 نفر

با شرایطی با این کار موافقم، مثلا اگر تقید به آن وجود داشته باشد.

2 نفر

اگر باشگاه ها مجری فرهنگ باشند، موافقم.

3 نفر

موافقم، ولی نه برای همه باشگاه ها

1 نفر

همان‌گونه که در جدول 1 نشان داده ‌شده است، می­بینیم که مخالفت کامل با واژه «فرهنگ» در ابتدای نام باشگاه ها تقریبا وزن بیشتری (10 مورد) از پاسخ­های پاسخگویان را به خود اختصاص داده است.

پاسخ به سوال دوم

در پاسخ به سؤال­ دوم (باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران تا چه میزان به واژه «فرهنگی» در کنار نام خود پایبند بوده­اند؟) مشاهده شد که 3 مقوله و 15 مفهوم به این سوال اختصاص داشت و پس از تحلیل مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار، مفاهیم حاصل طبق نظریه مبنایی تهیه و پس از انجام سه مرحله کدگذاری به شرح زیر ارائه گردید:

جدول 2: میزان پایبندی به واژه فرهنگ در باشگاه ها

میزان پایبندی به واژه فرهنگ در باشگاه ها

کد محوری (مقوله‌ها)

کد متمرکز (مفاهیم)

فراوانی

پایبندی نسبی

(4 نفر)

 

برخی باشگاه ها پایبندند.

1 نفر

پایبند هستند، اما در اولویتشان نیست.

1 نفر

فقط اقلیتی از آنان مقید هستند آن هم ناقص

1 نفر

صرفا به برخی اقدامات روتین محدود شده است.

1 نفر

عدم پایبندی

(13 نفر)

 

این واژه کاملا دکوری است.

1 نفر

باشگاه ها در ظاهر مقیدند.

1 نفر

پایبندی به آن وجود ندارد.

2 نفر

فقط در حرف مقید به فرهنگ هستند.

3 نفر

به نظر می­رسد این عنوان به همه باشگاه ها از بالا تحمیل شده است.

1 نفر

از میزان بودجه فرهنگی باشگاه ها می شود میزان پایبندی آنها را متوجه شد.

2 نفر

نه تنها پایبند نیستند، بلکه بر خلاف فرهنگ هم رفتار می­کنند.

3 نفر

پایبندی کامل

(8 نفر)

 

باشگاه ها تماما به آن مقید هستند.

1 نفر

خیلی از باشگاه ها سعی می­کنند مقید باشند.

2 نفر

برخی مدیران به واقع دغدغه فرهنگی دارند.

3 نفر

مدیران تا جایی که شرایط اجازه بدهد علاقه­مند به امور فرهنگی هستند.

2 نفر

همان‌گونه که در جدول 2 نشان داده‌ شده است، در نظر پاسخگویان، عدم پایبندی به واژه «فرهنگ» در ابتدای نام باشگاه ها فراوانی بیشتری (13 نفر) را به خود اختصاص داده است.

پاسخ به سوال سوم

در پاسخ به سؤال سوم (شما چه مسئولیت ها و رسالت های فرهنگی را بر عهده باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران می­دانید؟) و پس از تحلیل مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار، مفاهیم حاصل طبق نظریه مبنایی تهیه و پس از انجام سه مرحله کدگذاری، 5 مقوله و 42 مفهوم در قالب پاسخ به این سوال قرارگرفتند که پاسخ­ها عبارت‌اند از: اثرگذاری بر جامعه، معرفی فرهنگ جامعه و سایر دستاوردهای جنبی که شرح تفصیلی پاسخ به این سؤال در جدول زیر آمده است:

جدول 3: مسئولیت ها و رسالت های فرهنگی بر عهده باشگاه ها

مسئولیت ها و رسالت های فرهنگی باشگاه ها

کد محوری (مقوله‌ها)

کد متمرکز (مفاهیم)

فراوانی

اثرگذاری بر جامعه

(14 نفر)

اثرگذاری فرهنگی در بین نسل جدید

1 نفر

اصلاح بی­اخلاقی­های جامعه

1 نفر

ترویج اخلاق مروت و جوانمردی

1 نفر

ترویج ورزش و سلامت همگانی

3 نفر

ارائه الگو و نمونه والای انسانیت

2 نفر

ترویج نوع دوستی و انسان دوستی

1 نفر

مبارزه با کج رفتاری های فرهنگی

1 نفر

جهت دهی به فرهنگ عمومی

3 نفر

تسهیل جامعه­پذیری

1 نفر

معرفی فرهنگ جامعه

(3 نفر)

ویترین بودن برای فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی

2 نفر

پیوند ملت به عرصه جهانی و معرفی آن به دنیا

1 نفر

دستاوردهای جانبی

(8 نفر)

ایجاد اتحاد ملی

3 نفر

هدایت هیجانات جامعه

3 نفر

تقلیل آلام و فشارهای روانی مردم

1 نفر

ارج گذاری به علم و دانش در کنار ورزش

1 نفر

همان‌گونه که در جدول 3 نشان داده ‌شده است، از نظر پاسخگویان این تحقیق، اثرگذاری بر جامعه، بزرگترین (14 مورد) رسالت و مسئولیت فرهنگی باشگاه هاست.

پاسخ به سوال چهارم

در پاسخ به سؤال­ چهارم (شما وضعیت فرهنگی فعلی باشگاه های حرفه­ای فوتبال کشورمان را چگونه ارزیابی می­کنید؟) و پس از تحلیل مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار، مفاهیم حاصل طبق نظریه مبنایی تهیه و پس از انجام سه مرحله کدگذاری، موارد مورد نظر به دست آمد. به این ترتیب 3 مقوله و 15 مفهوم در قالب پاسخ­های این سوال قرارگرفتند که مقوله‌های این بخش عبارت اند از: وضعیت بد فرهنگی باشگاه ها، وضعیت خوب فرهنگی باشگاه ها و لزوم کار بیشتر در زمینه فرهنگی باشگاه ها که شرح تفصیلی پاسخ به این سؤال در جدول زیر آمده است:

                                                 جدول 4: وضعیت فرهنگی فعلی باشگاه ها

وضعیت فرهنگی فعلی باشگاه ها

کد محوری(مقوله‌ها)

کد متمرکز (مفاهیم)

فراوانی

وضعیت فرهنگی باشگاها بسیار بد است.

(12 نفر)

حال فرهنگی باشگاه های فوتبال ما خوب نیست.

1 نفر

متاسفانه بی­اخلاقی در باشگاه های فوتبال موج می­زند.

4 نفر

وضعیت فرهنگی باشگاه ها خوب نیست.

4 نفر

به میزان فنی در فرهنگ فوتبال هم از کشورهای پیشرفته عقبیم.

1 نفر

اوضاع بسیار خراب است.

2 نفر

برای مسائل فرهنگی باید بیشتر کار شود.

(8 نفر)

مایه آبروریزی است.

1 نفر

نسبت به کشورهای اروپایی وضعیت جالبی نداریم.

2 نفر

از نظر فرهنگی جا دارد کار شده و بهتر شود.

2 نفر

در فوتبال در زمینه فرهنگی کار شده، اما ناکافی است.

2 نفر

هرچه باشد نماینده جامعه ما است؛ چه خوب چه بد.

1 نفر

از نظر فرهنگی وضعت خوبی داریم.

(5 نفر)

نیاز به کار بسیار بیشتری دارد.

1 نفر

من به آن امید دارم.

1 نفر

نسبت به مسائل فنی وضعیت خوبی داریم.

1 نفر

تا جایی که بودجه اجازه داده، کار شده است.

1 نفر

در زمینه فرهنگی به مرور زمان در حال بهتر شدن هستیم.

1 نفر

همان‌گونه که در جدول 4 نشان داده ‌شده است، در میان پاسخ­های پاسخگویان این تحقیق، وضعیت فرهنگی نامطلوب باشگاه های فوتبال کشور، فراوانی بیشتری (12 مورد) را به خود اختصاص داده است.

پاسخ به سوال پنجم

در پاسخ به سؤال­ پنجم (به نظر شما چه عواملی باعث ایجاد وضعیت فعلی فرهنگی باشگاه های فوتبال کشورمان شده­اند؟) و پس از تحلیل مصاحبه­ها با استفاده از نرم‌افزار، مفاهیم حاصل طبق نظریه مبنایی تهیه و پس از انجام سه مرحله کدگذاری، عوامل علی مؤثر بر پدیده محوری موارد مورد نظر 11 مقوله و 64 مفهوم در قالب پاسخ به این سوال قرارگرفتند که مقوله‌های آن عبارت‌اند از: ضعف و فساد در مدیریت، ناآگاهی و بی­اطلاعی و عدم آموزش، ضعف در برنامه­ریزی و قانون­گذاری و اجرای آن، عدم نظارت و کنترل، مادی­گرایی و نتیجه­گرایی، دوری از فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی، کمبود بودجه و امکانات، آزمون و خطای مداوم و استفاده نکردن از تجربه، عدم حرفه­ای گری و به روز نشدن، مشکلات کلی و زمینه­ای جامعه، ضعف در برقراری ارتباط که به دلیل مفصل بودن جدول مربوط به پاسخ های این سوال، از آوردن آن در این مقاله اجتناب شد. مشاهده گردید که بیشترین وزن در بین علل ایجاد کننده وضعیت فرهنگی فعلی در باشگاه های فوتبال کشور مربوط به ضعف در برنامه­ریزی و قانون­گذاری و اجرای آن است که 18 نفر از افراد به آنها اشاره کرده اند.

پاسخ به سوال ششم

در پاسخ به سؤال ششم (شما چه راهکارهایی را برای بهبود وضعیت فرهنگی باشگاه های حرفه­ای فوتبال ایران توصیه می­کنید؟) پس از تحلیل مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار، مفاهیم حاصل طبق نظریه مبنایی تهیه و پس از انجام سه مرحله کدگذاری، 11 مقوله و 64 مفهوم به دست آمد: تقویت و اصلاح روند مدیریت، اطلاع رسانی و آموزش و تربیت صحیح، برنامه­ریزی و قانون­گذاری صحیح و اجرای دقیق آن، اعمال نظارت و کنترل، دوری از مادی­گرایی و نتیجه­گرایی، استفاده از فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی، افزایش بودجه و امکانات، استفاده از تجربیات داخلی و خارجی، حرفه­ای­گری و به روز کردن فوتبال، کمک به حل مشکلات کلی و زمینه­ای جامعه و برقراری ارتباط بین صنوف مختلف که به دلیل مفصل بودن جدول مربوط به پاسخ های این سوال همچون سوال قبلی از آوردن آن اجتناب شد. در بین پاسخ­های پاسخگویان مشاهده شد که بیشترین وزن در بین راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی، مربوط به برنامه­ریزی و قانون­گذاری صحیح و اجرای دقیق آن است که 15 نفر از افراد به آنها اشاره کرده اند.

پاسخ به سوال هفتم

در پاسخ به سؤال هفتم (با اجرای توصیه­های شما شاهد چه دستاوردهایی در عرصه فرهنگی این باشگاه ها خواهیم بود؟) پس از تحلیل مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار، مفاهیم حاصل طبق نظریه مبنایی تهیه و پس از انجام سه مرحله کدگذاری، 4 مقوله و 11 مفهوم در قالب پاسخ به این سوال به دست آمد: اثرگذاری فوتبال در اصلاح جامعه، رسیدن فوتبال به جایگاه فرهنگی درخور، سایر دستاوردهای جانبی، معرفی جلوه زیبایی از فرهنگ ایرانی- اسلامی که شرح تفصیلی پاسخ به این سؤال در قالب جدول زیر آمده است:

 

جدول 5: نتایج متصور برای به کارگیری راهکارها

نتایج متصور برای به کارگیری راهکارها

کد محوری (مقوله‌ها)

کد متمرکز (مفاهیم)

فراوانی

اثرگذاری فوتبال در اصلاح جامعه

(7 نفر)

نقش­آفرینی فوتبال در اصلاح فرهنگی در جامعه

3 نفر

رسیدن ورزش فوتبال به جایگاه واقعی خود در تاثیر بر فرهنگ جامعه

2 نفر

نقش­آفرینی فرهنگی باشگاه های فوتبال در جامعه­پذیری نسل جدید

2 نفر

رسیدن فوتبال به جایگاه فرهنگی درخور (8 نفر)

رشد فرهنگی باشگاه ها

4 نفر

برازندگی عنوان فرهنگی به باشگاه های فوتبال ایران

4 نفر

سایر دست­آوردهای جانبی

(6 نفر)

کسب رتبه­های برتر اخلاقی در عرصه­های بین­المللی

1 نفر

کاهش هزینه­های مالی و اخلاقی و روانی و اجتماعی در عرصه فوتبال

1 نفر

ایجاد فضایی امن و آرام برای تفریحات خانواده­ها

3 نفر

ایجاد اتحاد فرهنگی بین اقوام و زبان های مختلف ایران

1 نفر

معرفی جلوه زیبایی از فرهنگ ایرانی- اسلامی (4 نفر)

الگو شدن فرهنگ فوتبال ایران در آسیا و جهان

2 نفر

ارائه جلوه­ای در خور از ایران و اسلام به جهان

2 نفر

همان‌گونه که در جدول 5 نشان داده‌ شده است، از نظر پاسخگویان این تحقیق، برای حالت متصوری که می­شود با به کارگیری راهکارهای ارائه شده در آینده برای وضعیت فرهنگی باشگاه ها در نظر گرفت، رسیدن فوتبال به جایگاه فرهنگی در خور خود است که بیشترین فراوانی (8 مورد) را در بین پاسخ­ها داشته است.

ارائه مدل شماتیک کدهای نظری

برای نمایش کدهای نظری و قابل ‌فهم بودن آن‌ها مؤلفه‌های مختلف ارائه شد و در نهایت بر اساس قرار گرفتن مؤلفه‌ها در کنار هم، مدل نهایی به شرح زیر به دست آمد:

 

 

واژه فرهنگ در ابتدای نام باشگاهها مخالفت کامل

موافقت کامل

موافقت مشروط

 

پایبندی به واژه فرهنگ در باشگاه­ها

پایبندی نسبی

عدم پایبندی

پایبندی کامل

 

وضعیت فرهنگی فعلی باشگاهها

بسیار بد است.

باید بیشتر کار شود.

وضعیت خوبی داریم.

 

عوامل ایجاد وضعیت فرهنگی فعلی باشگاهها

ضعف و فساد در مدیریت

ناآگاهی و بی­اطلاعی و عدم آموزش

ضعف در برنامه­ریزی و قانونگذاری و اجرای آن

عدم نظارت و کنترل

مادی­گرایی و نتیجه­گرایی

دوری از فرهنگ اصیل اسلامی - ایرانی

کمبود بودجه و امکانات

آزمون و خطای مداوم و استفاده نکردن از تجربه

عدم حرفه ای­گری و به روز نشدن

مشکلات کلی و زمینه­ای جامعه

ضعف در برقراری ارتباط

 

راهکارهای بهبود وضعیت فرهنگی باشگاه­های

تقویت و اصلاح روند مدیریت

اطلاع­رسانی و آموزش و تربیت صحیح

برنامه­ریزی و قانونگذاری صحیح و اجرای دقیق آن

اعمال نظارت و کنترل

دوری از مادی­گرایی و نتیجه­گرایی

استفاده از فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی

افزایش بودجه و امکانات

استفاده از تجربیات داخلی و خارجی

حرفه ای­گری و به روز کردن فوتبال

کمک به حل مشکلات کلی و زمینه­ای جامعه

برقراری ارتباط بین صنوف مختلف

 

مسئولیت­ها و رسالت های فرهنگی باشگاهها

اثرگذاری بر جامعه

معرفی فرهنگ جامعه

دست آوردهای جانبی

 

نتایج متصور از  به کارگیری راهکارها

اثرگذاری فوتبال در اصلاح جامعه

رسیدن فوتبال به جایگاه فرهنگی درخور

معرفی جلوه زیبایی از فرهنگ ایرانی اسلامی

سایر دست آوردهای جانبی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 1: یافته‌های حاصل از نظریه داده بنیاد (مدل اشتراوس-کوربین)

بحث و نتیجه­گیری

تحقیق حاضر با دغدغه اهمیت دهی به عنوان «فرهنگی» در ابتدای نام باشگاه های فوتبال باشگاهی و ارائه الگویی برای توسعه فرهنگی آنها انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که درباره استفاده از عنوان فرهنگی در ابتدای نام باشگاه ها موافقت­ها و مخالفت­هایی در بین صاحب نظران و نخبگان فرهنگی وجود دارد و عده­ای آن را کاری صحیح و عده­ای آن را کاری بیهوده یا مخرب می­دانند و عده­ای نیز با این عمل موافقتی نسبی بیان داشتند و هر کدام دلایل متعددی چون اثرگذاری مثبت بر رفتار اعضای باشگاه تا دکوری بودن این عنوان بیان داشتند. اما با کنار هم گذاشتن نظرات، برداشت همه جانبه­ای به دست می­آید که استفاده از عنوان «فرهنگ» در نام باشگاه ها چه نقاط مثبت و منفی­ای می­تواند در پی داشته باشد. فلاح دار اعتقاد دارد دقت در انتخاب نام موسسه و سازمان یکی از تعیین کننده­های مهم در نقشه راه سازمانی است. همچنین شهابی و همکاران معتقدند که اجرای عملی عنوان انتخاب شده برای یک گروه یا سازمان می­تواند یکی از نشانه­های تعهد سازمانی باشد. بنابراین انتخاب عنوان سازمان ها در رفتار آنها می­تواند تعیین کننده باشد، اما در این تحقیق، یافته­ها خلاف آن را نشان می­دهد؛ به طوری که عده زیادی از پاسخگویان مخالف عنوان «فرهنگ» در ابتدای نام باشگاه های فوتبال حرفه­ای کشور بوده­اند.

درباره میزان پایبندی به عنوان فرهنگی در ابتدای نام باشگاه های فوتبال ما نیز نظرات ضد و نقضی به دست آمد که عده­ای از نخبگان و صاحب نظران فوتبالی اعتقاد داشتند که این تعهد و التزام در حد قابل قبولی در باشگاه ها جریان دارد و عده­ای دیگر معتقد بودند که خبری از پایبندی به این عنوان در عمل برای باشگاه ها وجود ندارد و عده­ای دیگر پایبندی نسبی و در حد توان و امکانات به این واژه را بیان داشتند. اما مجددا می­توان با کنار هم گذاشتن این تعابیر دقیق متوجه شد که استفاده از عنوان «فرهنگی» در نام باشگاه ها چه نتایج اولیه­ای برای تیم­ها و باشگاه های مختلف فوتبال کشور ما داشته است و چه نقاط ضعف و کار نشده­ای باقی مانده و از قلم افتاده است. قدیمی و باقری در تحقیق خود دریافته­اند که عناوین سازمانی می­توانند به میزان قابل توجهی بر رفتار کارکنان آن سازمان موثر افتند و این تاثیر در جهات و مثبت و منفی عمل می­کند. همچنین همتی نژاد و همکاران در پژوهش خود به این نتیجه رسیده­اند که اعضای گروه به نام گروه خود التزام و تعهد نشان می­دهند. در تحقیق ما نشان داده شد از نظر پاسخگویان التزام چندانی به عنوان فرهنگی در رفتار سازمانی باشگاه های فوتبال حرفه­ای ایران دیده نمی­شود.

در محوری دیگر از پژوهش دیدیم که نخبگان ورزش و فوتبال ما به رسالت ها و مسئولیت های فرهنگی باشگاه های فوتبال کشور اشاره کرده­اند. عده­ای اهمیت و جایگاه اثرگذاری این پدیده جهان نوین را در جامعه در نظر گرفته و بیان داشته­اند و عده­ای معرفی کنندگی فرهنگ و اخلاق کلیت جامعه ما بر جهان را رسالت بزرگ فرهنگ فوتبال دانسته­اند. عده­ای دیگر نیز دستاوردهای جانبی دیگری چون ایجاد محیطی سالم برای تفریحات مفید را برای خانواده­ها از وظایف فرهنگی باشگاه های فوتبال بیان کرده­اند که همگی و از جنبه­های متعدد توانسته­اند نقاط مهم و قابل توجهی از رسالت ها و وظائف فرهنگی باشگاه های فوتبال ما را در عرصه ملی و بین المللی بیان دارند که قاعدتا در برخی از این رسالت ها به خوبی و در برخی دیگر ضعیف ظاهر شده­ایم. فلاح دار معتقد است یک باشگاه ورزشی می­تواند جهت دهنده فرهنگی در جامعه باشد. همچنین قشمی میمند متعقد است که یک ورزشکار حرفه­ای فوتبال قادر است تاثیری بسیار بیشتر از معلمان و واعظان بر نوجوانان و جوانان بگذارد. در این محور مشابهتی بین یافته های ما و تحقیقات پیشین وجود دارد، چرا که پاسخگویان این تحقیق نیز بر اثرگذاری فوتبال در فرهنگ جامعه تاکید کرده­اند.

در محور چهارم این تحقیق وضعیت فرهنگی فعلی باشگاه های فوتبال کشورمان را از نخبگان ورزشی و فوتبال جویا شدیم که مجددا نظرات متنوعی دریافت کردیم، اما جالب نبودن وضعیت این بعد از ورزش ما در بین پاسخگویان تقریبا اکثریت داشت و عده­ بیشتری اعتقاد داشتند که وضعیت خوبی حاکم نیست و عده­ای دیگر کار بیشتری را در این زمینه خواستار بودند و عده­­ای دیگر از نخبگان از وضعیت موجود رضایت داشتند. به نظر می­رسد حق با اکثریت باشد و باید قبول کرد که نمادهای بی­اخلاقی در فوتبال باشگاهی ما گویای وضعیت نامناسب فرهنگ در این ورزش است و باید بهتر و بیشتر کار کرد. کشکر و همکاران در نتایج تحقیق خود آورده­اند که فوتبال ما دچار انحطاط فرهنگی شده است و برای نجات آن نیاز به وارد کردن شک وجود دارد. همچنین عباسی و نعمتی اعتقاد دارند که فرهنگ فوتبال باشگاهی در ایران به اندازه مسائل فنی رشد و پیشرفت نداشته است و نیاز به کار فرهنگی بیشتری در این زمینه است. این یافته ها با دست­آوردهای تحقیق حاضر مطابقت بسیاری دارد.

محور بعدی مجموعه سوالات ما علل و عوامل بروز وضعیت فرهنگی فعلی باشگاه های ما و نقصان های موجود در این زمینه بود که به دلایل و علل یازده گانه­ای اشاره و سخنان متعددی در این زمینه بیان شد: ضعف در مدیریت و فساد در آن و نبود آموزش و تربیت صحیح اولیه و انقطاع از عرصه جهانی و نبود بودجه و امکانات کافی و ....  این مصاحبه­ها ما را به حفره­های جالب و مهمی رهنمون کرد که از نظرهای مختلف و از دید نخبگان متعدد مشاهده می­شده است و بدون مراجعه به این تعداد از نخبگان ورزش و فوتبال غیرقابل دستیابی بود. آنها علل و عوامل مهم سخت افزاری و نرم افزاری را بیان کردند و موارد ریز و درشتی را از نظر گذراندند. فلاح دار در نتایج تحقیق خود آورده است که خشونت در فوتبال ایران بیداد می­کند و ایران یکی از خشن­ترین تماشاگران جهان را دارد. همچنین عباسی و نعمتی معتقدند که کوتاهی در فرهنگ­سازی در بین هواداران و ورزشکاران، وضعیت کنونی فرهنگ فوتبال باشگاهی و ملی ما را به بار آورده است و کسی را یارای مقابله با آن نیست. اما بیشترین موضوع مورد تاکید پاسخگویان این تحقیق از نظر علل بروز وضعیت فعلی، نبود برنامه­ریزی و قانون­گذاری صحیح در زمینه امور فرهنگی باشگاه های فوتبال حرفه­ای ایران بوده است.

محور دیگر در مجموعه سوالات ما راهکارهای پیشنهادی برای مبارزه با این عوامل مخل فرهنگ فوتبال بوده است که مجددا راهکارهای مختلفی مطرح شد: آموزش های مستمر ضمن خدمت و نوین­سازی و به روز شدن در زمینه­های مختلف، از افزایش بودجه و امکانات و استفاده از تجربه­های داخلی و خارجی و برقراری عدالت و شفافیت و دوری از لابی و فساد و ... که همگی می­توانند راهگشای اخلاق و فرهنگ در فوتبال باشگاهی ما باشند- به شرطی که سرلوحه عمل قرار گیرد و در عرصه عمل به کار گرفته شوند. این راهکارها مجددا همچون علل موارد سخت افزاری و نرم افزاری را مد نظر قرار داده و تقریبا مورد مهمی را از قلم نیانداخته­اند و بعد از آن نوبت مسئولان و دست­اندرکاران است که تا چه میزان این توصیه­ها را اجرا و عملیاتی کنند. قدیمی و باقری در پژوهش خود آورده­اند که برگزاری دوره­های آموزشی مدون برای اهالی ورزش تا حدود بسیار زیادی قادر است کجروی­های فرهنگی را در سطح ورزش حرفه­ای تقلیل دهد. همچنین همتی­نژاد و همکاران اعتقاد دارند که بهترین روش برای برخورداری از فرهنگ ورزشی والا، کار در سطوح پایه و آکادمی­های ورزشی است. اما مجددا و همچون سوال قبل، پاسخگویان این تحقیق برنامه­ریزی و قانون گذاری صحیح و اجرای دقیق آن را با بیشترین اکثریت مورد تاکید قرار داده و این دو راهکار را برای برون رفت از وضعیت فعلی لازم دانسته­اند.

هفتمین و آخرین محور از مجموعه سوالات ما نتایج و دستاوردهای متصور از اجرای این راهکارها بوده است که به نوعی همان عملیاتی شدن محور رسالت ها و مسئولیت ها و وظایف فرهنگی باشگاه ها بوده است. ارائه جلوه زیبایی از فرهنگ و اخلاق ایرانی– اسلامی، تاثیرگذاری بر فرهنگ جامعه و فرایند جامعه­پذیری نسل جدید چون نوجوانان و جوانان، اصلاح فرهنگ جامعه و سایر دست­آوردهای ارزشمند از جمله این گویه­ها بوده­اند. این نخبگان معتقد بودند که به هر حال با اجرای توصیه­های مطرح برای مبارزه با علل بی اخلاقی و بی فرهنگی در فوتبال باشگاهی ما می­توان شرایط بهتری را در دست­یابی به جایگاه درخور فرهنگی باشگاه های فوتبال مان مهیا کرد. کشکر و همکاران در نتایج تحقیق خود آورده­اند که فرهنگ و اخلاق در ورزش حرفه­ای هر کشوری بازنمودی از فرهنگ کل آن جامعه است و می­توانند معرف خوبی برای تمام یک جامعه باشد. همچنین فلاح دار معتقد است که فوتبال با اخلاق و فرهنگ فاخر یکی از بانفوذترین اهرم ها برای تاثیرگذاری بر نسل جدید در فرایند جامعه­پذیری آنهاست. اما یافته­های تحقیق ما نشان داد که از نظر بیشتر پاسخگویان، رسیدن فرهنگ فوتبال ایرن به جایگاه درخور خود، بزرگترین دست­آورد کار فرهنگی در فوتبال ما خواهد بود.

در این پژوهش سعی شد در هر کدام از علل و عواملی که برای نواقص فرهنگی و اخلاقی فوتبال باشگاهی ما از سوی نخبگان ورزشی مطرح می­شود در همان مرحله و در ادامه پاسخ به همان سوال، راهکار و پیشنهاد عملیاتی برای آن علت یا عامل مخل نیز اخذ شود تا هیچ نقصانی بدون راهکار نماند. به همین دلیل راهکارهای پیشنهادی در این تحقیق با علل و عوامل بروز ضعف در وضعیت فرهنگی فعلی کشور انطباق کامل و مورد به مورد دارند.

این تحقیق با هدف اصلی و اهداف هفتگانه خود که در قالب سوال اصلی و سوالات هفتگانه مطرح شده بود، به سراغ اصناف مختلف درگیر در این زمینه رفت و توانست الگویی برای توسعه فرهنگی باشگاه های فوتبال حرفه­ای کشور ارائه کند. در نهایت می­توان گفت آنچه از داده­های این تحقیق حاصل می­شود این است که در بین پاسخگویان این تحقیق که همگی از اصناف مرتبط با فوتبال حرفه­ای بوده­اند، همنوایی چندانی در استفاده از عنوان «فرهنگی» در ابتدای نام باشگاه های فوتبال حرفه­ای ایران وجود ندارد و احتمالا عدم پایبندی کامل به این عنوان در رفتار فرهنگی باشگاه ها نیز علت این عدم ناهمنوایی نسبی بوده است. پاسخگویان این تحقیق تا حدود زیادی رسالت اصلی فرهنگی باشگاه ها را اثرگذاری بر جامعه دانسته و وضعیت فرهنگی فعلی آنها را به میزان قابل توجهی نامناسب ارزیابی کرده­اند و اکثرا نبود برنامه­ریزی و قانون­گذاری و اجرای صحیح و دقیق آن را دلیل پیدایش وضعیت فعلی دانسته و برای برون رفت از این شرایط، تاکید بیشتری بر کار روی همین نقص داشته­اند. آنها در موارد بسیاری نیز رسیدن فوتبال به جایگاه فرهنگی در خور خود را نتیجه کار فرهنگی در باشگاه های فوتبال حرفه­ای ایران دانسته­اند.

از جمله پیشنهادات عملیاتی و پژوهشی این تحقیق، آموزش رفتارهای صحیح اخلاقی به هواداران، ورزشکاران، مربیان، داوران، لیدرها و ...، تعلیم و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان و جوانان در زمینه ارزش های اخلاقی و فرهنگی، برنامه­ریزی و قانون­گذاری و اجرای دقیق و صحیح آن، فرهنگ­سازی درباره رفتارهای صحیح در محیط ورزش برای هواداران و ورزشکاران و لیدرها و ...، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه­ یافته در این زمینه، توجه به فرهنگ اصیل ایرانی– اسلامی، ایجاد تحول در نگرش مدیریتی و حرفه­ای­گری در زمینه ورزش و نیز انجام پژوهش­های مستقل در باب هر کدام از سولات و مقولات این تحقیق و انجام تحقیقات کیفی بیشتر و عمیقتر برای ریشه­یابی بهتر مسئله فرهنگ در باشگاه ها بوده است.

  • منابع

    • شهابی، محمود؛ ملکی، امیر؛ ذکایی، محمدسعید و آخوندی، محمد. (1395). «بررسی عوامل مدیریتی موثر بر نقش ناجا در مواجهه با رفتارهای خشونت آمیز تماشاگران در ورزش فوتبال شهر تهران». انتظام اجتماعی. دوره8 ،شماره
    • دستگردی، مهدی؛ دبیر، علیرضا و شریعتی فیض آبادی، مهدی. (1398). «مدل‌سازی ساختاری مفاهیم ناهنجاری در ورزشگاه‌های ایران». دوفصلنامه علمی کارافن. شماره 46.
    • زارع، علیرضا؛ حیدری نژاد، صدیقه و شیرالی، رضوان. (1395). «تاثیر رسانه­های جمعی بر کنترل فساد در ورزش فوتبال». مدیریت ارتباطات در رسانه­های ورزشی. سال 3، شماره 12.
    • عباسی، آمنه و نعمتی، روح الله. (1395). «بررسی جامعه­شناسانه خشونت و پرخاشگری تماشاگران در ورزشگاه­ها (مطالعه موردی: ورزشگاه­های استان بوشهر)». فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی بوشهر. دوره 10، شماره 32.
    • فلاح دار، انیسه. (1395). «فرهنگ سازی با ورزش». همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزه سلامت، پیشگری و قهرمانی. دوره 1، شماره 1.
    • قدیمی، بهرام و باقری، مجتبی. (1396). «بررسی اثرات فرهنگی اجتماعی توسعه ورزش در ایران با تأکید بر ورزش فوتبال». مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران. سال 9، شماره 2.
    • قشمی میمند، عباس. (1397). «سیاست­گذاری فرهنگی در ورزش؛ الگویی برای سیاست­گذاری فرهنگی ورزش دانشجویی در ایران». مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناری. دوره 11، شماره 22.
    • قشمی میمند، عباس؛ پورکیانی، محمد و رحمتی، محمدمهدی. (1397). «تحلیل شماتیک الگوی فرهنگ ورزش در ایران». فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش. سال 8، شماره
    • کشکر، سارا؛ قاسمی، حمید و کارگر، غلامعلی. (1395). «تعریف فرهنگ ورزش و مؤلفه­های آن با تکیه بر آرای متخصصان، ورزشکاران و دست­اندرکاران ورزش ایران». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. دوره 3، شماره 21.
    • همتی نژاد، مهرعلی؛ قلی زاده، محمدحسن و فرجی، رسول. (1395). «اولویت بندی عوامل مؤثر بر امنیت ورزشگاه­های فوتبال ایران با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی». مدیریت ورزشی. سال 8، شماره 30.
    • Aarcetti, P. Edvardo. (2007). “Argentinian football: a ritual of violence?” the international journal of history of sport, volume 9.
    • Asmet, elc. (2014). “Culture, human agency, and economic theory: culture as a determinant of material Welfare”. Journal of Socio- Economics, 30.
    • Bigliardi, B., Dormio, A., & Galati, F. (2012). “The impact of organizational culture on the job satisfaction of knowledge workers”. Journal of Information and Knowledge Management Systems, 42 (1).
    • Cruickshank, A., Collins, D. (2014). “Driving and sustaining culture change in Olympic sport performance teams: a first exploration and grounded theory”. Journal of sport & exercise psychology, 36(1).
    • Gallant, D., E. Sherry, et al. (2015). “Recreation or rehabilitation? Managing sport for development programs with prison populations”. Sport management review, 18(1).
    • Kemmelmeier, M. and Kohen, U. (2015). “Culture as process: The dynamics of cultural stability and change”. Social Psychology, 2(3)
    • Rowe, D. (2011). “Sports Media: Beyond broadcasting, beyond sports, beyond societies?” In A. Billings (Ed). Sports Media: Transformation, Integration, Consumption. New York: Routledge. 18(1)
    • Sotiriadou, P., Gowthorp, L. (2014). “Elite sport culture and policy interrelationships: the case of Sprint Canoe in Australia”. Leisure Studies, 33(6).
    • String, Lucy, Baker, Garrett, Pollard, Jack, Hoffman, Joanna. (2018). Violent and antisocial Behaviors at Football Events and Factors Associated with these Behaviors, A rapid evidence assessment. Published by the RAND Corporation, Santa Monica, Calif., and Cambridge, UK, 33(6)

    Wright, cullen & Juvenile Justice. (2007). “Adolescent Deviant Behavior”. Journal of Adolescent Research, Vol, 12.