Document Type : Original Article
Authors
1 PhD Student of Sports Management, Islamic Azad University, Kerman Branch, Kerman, Iran
2 Assistant Professor of Sports Management, Islamic Azad University, Kerman Branch, Kerman, Iran
3 Assistant Professor of Sports Management, Vali Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran
Abstract
The study is to develop a model for improving the performance of the student sports federation based on the ERP model. It was mixed in terms of purpose and applied, in terms of data collection method. The instrument used in the qualitative part of the research was a semi-structured interview and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was taken from the qualitative part. The validity and reliability of these tools were confirmed. The participants in the quality part included professors of sports management (who had at least one study in the field of performance management), directors of associations and provincial boards, and members of the Student Sports Federation. The population were purposefully selected for qualitative interviews on the subject of research (20 interviews with 20 people) and continued to the point of theoretical saturation. In the second part (quantitative) after collecting data from qualitative research, a questionnaire was made and distributed among the sample of the quality section in full (75 people)- the statistical sample was the maximum number of samples according to Morgan table (63 people) and the sampling method was available randomly. The method of qualitative data analysis was thematic analysis and structural equation method was used in a small part. The whole process of data analysis was performed in SPSS and PLS software. Finally, 28 concept codes and 9 categories (support, goals and vision, organizational structure, training, ERP software, change management, rules and regulations and human resources) were extracted. Considering the importance of the development of student sports and ultimately the development of the country's sports, paying attention to the identified categories can be considered as guidelines for the managers of the student sports federation.
Keywords
ارائه مدل ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی بر اساس مدل سیستم برنامهریزی منابع سازمان
افسانه زارع[1]
مینا حکاکزاده[2]
سیدجلیل میریوسفی[3]
تاریخ دریافت مقاله: 18/12/1400
تاریخ پذیرش مقاله:1/5/1401
مقدمه
امروزه تربیتبدنی و ورزش یک بخش ضروری از برنامه درسی مدارس است. درس تربیتبدنی در مدارس دارای سابقه دیرینه در ایران است و از زمان تشکیل آموزشوپرورش نوین و تصویب قانون اساسی فرهنگ مصوب آبان ماه 1290 شمسی، درس تربیتبدنی بهعنوان یکی از دروس نظام آموزشوپرورش مطرح شد و در سال 1306 بهعنوان درس اجباری تمام مقاطع تحصیلی به تصویب رسید (سجادی، 1392: 54). در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مصوب سال 1390 نیز ساحت زیستی و بدنی بهعنوان یکی از ساحتهای ششگانه معرفیشده است که ناظر به حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت جسمی و روانی خود و دیگران، تقویت قوای جسمی و روانی، مبارزه با عوامل ضعف و بیماری، حفاظت از محیطزیست و احترام به طبیعت میباشد (شورای عالی آموزشوپرورش، 1390) و نشانگر اهمیت ورزش و فعالیت بدنی در نظام آموزشوپرورش کشور است. یکی از تشکیلاتی که برای مدیریت و حمایت از ورزش دانشآموزی تشکیلشده، فدراسیون ورزش دانشآموزی است. فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور بهعنوان تشکیلاتی کارآمد و تخصصی درراستای اهداف وزارت آموزشوپرورش و وزارت ورزش و جوانان تعریفشده است تا مسئولیت سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت باهدف توسعه ورزش قهرمانی را از طریق مدیریت فنی و اجرایی برگزاری مسابقات ورزشی، شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی و آمادهسازی تیمهای دانشآموزی برای اعزام به مسابقات بینالمللی بر عهده گیرد (حمیدی و همکاران، 1397الف: 145). این فدراسیون از سال 1381 تأسیس شد، اما ازنظر حقوقی و ساختاری یک فدراسیون نوپا تلقی میشود؛ بهطوریکه همه هیئتهای استانی و وضعیت حقوقی آن از سال 1395 تأیید شدند (حمیدی و همکاران، 1397ب: 69). به دلیل اینکه هدف اصلی فدراسیون ورزش دانشآموزی توسعه ورزش دانشآموزی و ترویج مشارکت جمعی دانشآموزان در مسابقات و رویدادهای ورزشی در سطح ملی و بینالمللی است، مدیریت و ارتقای عملکرد این فدراسیون بیشازپیش باید موردتوجه قرار گیرد.
در محیط بهسرعت درحالتغییر امروزی، اگر سازمانها بخواهند موفق بمانند، باید مرتباً سطح عملکرد خود را ارزیابی و مدیریت نمایند و تصمیمات و اقدامات مناسب جهت ارتقای عملکرد را اتخاذ کنند (پاپولووا[4] و همکاران، 2021: 1). مدیریت عملکرد سازمانی را میتوان فرآیندی راهبردی و یکپارچه و مستمر تعریف کرد که شامل مجموعهای بههمپیوسته از سیاستها، اقدامات و فعالیتها برای مدیریت امور، مسئولیتهای شغلی و رفتاری (فرآیند نظمدهی به منابع، سیستم و کارمندان سازمانها) و شناسایی، اندازهگیری و توسعه عملکرد افراد و گروهها بهمنظور پیدایش محیط مطلوبتر کاری، تعهد بیشتر نسبت به کیفیت خدمات، افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به هدفها به شیوهای اقتصادی توأم با کارایی و اثربخشی میباشد که موفقیت پایدار سازمانها را فراهم میکند (حمیدی و وحدانی، 1400: 24).
تحقیقات متعددی بر توسعه و ارتقای عملکرد ورزش دانشآموزی تمرکز کردهاند و از زوایای مختلف آن را موردبررسی قرار دادهاند. ازجمله سهیلی پیشکناری و همکاران (1400) در مطالعه خود گزارش کردند که عوامل زمینهای، سرمایه دانشی- روانشناختی و مهندسی سازمان بهطور مستقیم اثر مثبت و معنیداری بر مدیریت عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی دارند. کمالوند و افشاری (1400) جمعیت بالای جامعه آماری دانشآموزان و پایهای بودن ورزش دانشآموزی برای نظام جمهوری اسلامی ایران (عوامل علی)، عوامل انگیزاننده و موانع توسعه (شرایط زمینهای) و عوامل انسانی و مدیریتی (شرایط مداخلهگر) را از مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی در ورزش دانشآموزی معرفی کردند. حسیننژاد و همکاران (1399) در تحقیقی، پیشرانها، فرایندها و ابعاد مدیریت عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی را شناسایی کردند. قنبری فیروزآبادی و همکاران (1399) در الگوی راهبردی توسعه ورزش دانشآموزی نشان دادند که نیروی انسانی، منابع مالی، فضا و تجهیزات، اجرای درس و فوقبرنامه تربیتبدنی بهعنوان عوامل علّی، عوامل مدیریتی، فرهنگی- اجتماعی، رسانه و فناوری، علمی- ورزشی بهعنوان شرایط زمینهای و عوامل مالی، سیاسی، اقتصادی و اداری بهعنوان شرایط مداخلهگر و در حوزههای مختلف (توسعه ساختاری، اقدامات مدیریتی، توسعه نیروی انسانی، توسعه درآمدی، توسعه فضا و تجهیزات، توسعه فرهنگی و توسعه برنامههای فوقبرنامه)، راهبردهای توسعه ورزش دانشآموزی مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج پژوهش قاسمی روشناوند و همکاران (1398) نشان داد که «اسناد بالادستی» و «ناآگاهی» با میزان قدرت نفوذ 12 و قدرت وابستگی 6، از تأثیرگذارترین موانع مشارکتهای فرابخشی در ورزش دانشآموزی بهحساب میآیند. بنابراین با اصلاح اسناد بالادستی و افزایش سطح آگاهی جامعه، با استفاده از ظرفیت رسانه، روحانیون و افراد مشهور و معتمد محل میتوان بسیاری از موانع مشارکت را برطرف کرد. تحقیقات دیگری نیز به برنامه توسعه و تدوین راهبردهای ورزش دانشآموزی (میرزایی کالار و همکاران، 1399؛ زینی زاده، 1396؛ فندرسکی، 1395) و برنامهها و فعالیتهای اجرایی معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش (حمیدی و همکاران، 1396؛ نظری، 1396) پرداختهاند. علاوه براین، مفهوم عملکرد بهغیراز سازمانهای متولی ورزش دانشآموزی، در سایر سازمانهای ورزشی نیز موردتوجه قرارگرفته است (کاساله[5] و همکاران، 2018؛ برث[6] و همکاران، 2018؛ فلچر و آرنولد[7]، 2011؛ بیل و رابینسون[8]، 2007؛ شیبوری و موری[9]، 2006).
همانگونه که مشاهده میشود، بیشتر تحقیقات در حوزه ورزش دانشآموزی بر برنامههای توسعه و تدوین راهبرد تمرکز کردهاند و بهصورت محدود مفهوم عملکرد را موردتوجه قرار دادهاند. البته مفهوم عملکرد در سایر سازمانهای ورزشی بیشتر موردتوجه قرارگرفته و نیاز است تحقیقات بیشتری درزمینه عملکرد در سازمانهای متولی ورزش دانشآموزی ازجمله فدراسیون ورزش دانشآموزی انجام گیرد. اهمیت ورزش دانشآموزی ازآنجهت است که علاوه بر نقش ورزش آن بر قابلیتهای جسمانی، روانی، ذهنی و اجتماعی دانش آموزان، میتواند بر توسعه ورزش کشور (ورزش همگانی، قهرمانی و حرفهای) نیز اثرگذار باشد. از طرفی، فدراسیون ورزش دانشآموزی با توجه به تازهتأسیسبودن و محدودیت منابع، دارای شرایط ویژهای است و باید با فراهمآوردن زمینههای لازم و ایجاد محیط و فرصت مناسب برای این فدراسیون ورزشی، ورزش دانشآموزی در موقعیتهای مناسبتری قرار گیرد و پاسخگویی نیازهای اساسی دانشآموزان در حوزه ورزش باشد. بهمنظور رشد و پیشرفت سریع در فدراسیون ورزش دانشآموزی، ارتقای عملکرد باید موردتوجه مدیران این سازمان قرار گیرد. در ضمن، مطالعات انجامشده چه در قالب تولیدات علمی و چه بهعنوان مطالعات تفصیلی، الگویی برای ارتقای عملکرد ورزش دانشآموزی ارائه ندادهاند و مشخص نشده که چگونه میتوان سیاستها و اهداف مصوب ورزش مدارس را تحقق بخشید و برای تحقق این اهداف در ورزش دانشآموزی باید بر کدام محورهای ارتقای عملکرد تأکید شود. باتوجه به اینکه مدیریت عملکرد سازمانی یک فرآیند یکپارچه محسوب میشود و نیاز به دریافت اطلاعات از بخشهای مختلف سازمان دارد، برای پیادهسازی آن نیاز به استفاده از سیستمهای اطلاعاتی جامع یکپارچه وجود دارد (ناظمی و همکاران، 1386: 145). مهمترین ابزار موجود در این زمینه، سیستم برنامهریزی منابع سازمان[10] است که تمام بخشهای سازمان را ازطریق جریانی از اطلاعات به یکدیگر مرتبط میسازد، مدیریت مکان، زمان و منابع را در شرکت برقرار میکند و بخشهای گوناگون شرکت را از بهکارگیری نرمافزارهای مختلف که با یکدیگر ارتباط موثر ندارند، بینیاز مینماید (آذر و نبویفرد، 2020: 72). سیستم برنامهریزی منابع سازمان، یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه است که فرآیندها و فعالیتهای اصلی سازمان را پشتیبانی و امکان برنامهریزی و کنترل منابع سازمان را فراهم میکند (بارس و کوچ[11]، 2019: 658). این سیستمها برای رفع مشکلات چندتکه بودن سازمانها طراحی شدهاند و شامل تعدادی ماژول نرمافزاری است که تمام فرآیندهای عملکردی سازمان را پوشش میدهند و موجب یکپارچگی و سادهسازی فرآیندهای سازمانی میشوند (آمید[12] و همکاران، 2012: 227). سیستم برنامهریزی منابع سازمان، سازمانها را قادر میسازد تا با ذخیرهسازی منابع و پاسخ سریع به محیط کسبوکاری قابلتغییر، مزیت رقابتی را به دست آورند (هردیا کالزادو و دورندز[13]، 2019: 1245). در تکمیل مزایای سیستم برنامهریزی منابع سازمان، باید اذعان کرد که با حذف فعالیتهای تکراری و خستهکننده، رضایت شغلی کارکنان را افزایش و زمان بیشتری را به فعالیتهای همراه با ارزشافزوده اختصاص میدهد و کارکنان در فرایندهای تصمیمگیری مشارکت بیشتری خواهند داشت (الگوهاری[14]، 2019: 1). بر همین اساس، هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور میباشد وسوال اصلی این پژوهش این است:
مدل ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور بر اساس مدل سیستم برنامهریزی منابع سازمان چگونه است؟
روششناسی پژوهش
پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، روش تحقیق، توصیفی و شیوه گردآوری دادهها پیمایشی بود. هیچگونه دستکاری بر روی متغیرها و عوامل صورت نگرفت و رویکرد پژوهش، آمیخته بود. در مرحله اول، برای ساخت الگو از روش کیفی تحلیل مضمون و برای آزمون الگو از روش کمی توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری استفاده گردید. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود؛ یعنی ابتدا کیفی و سپس کمی بود. ابزار مورداستفاده در این پژوهش بعد از انجام مصاحبه و رسیدن به اشباع نظری تدوین شد که شامل 28 گویه و در قالب 9 مؤلفه بهصورت پنج گزینهای لیکرت (خیلی زیاد، 5 امتیاز تا خیلی کم، 1 امتیاز) تدوین شد. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش را اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام دادهاند)، مدیران انجمنها و هیئتهای استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانشآموزی شامل میشدند که این افراد، بهصورت هدفمند از نوع معیاری برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید-20 مصاحبه با 20 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه و توزیع آن در بین نمونه بخش کیفی (بهصورت کامل) شد (75 نفر). نمونه آماری با توجه به جدول مورگان، حداکثر تعداد نمونه در نظر گرفته شد (63 نفر) و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی در دسترس بود. به دلیل احتمال ریزش نمونهها، پرسشنامه در بین تمامی اعضای جامعه آماری توزیع گردید و در نهایت، 60 پرسشنامه بهصورت صحیح عودت داده شد.
روایی و پایایی در بخش کیفی (قابلیت اعتماد پژوهش)
شاخص آزمون KMO[15]، کفایت نمونهگیری را میسنجد و مقدار 81/0 برای این آزمون بهدست آمد که نشان از کفایت مناسب نمونهها دارد. در بخش کیفی تحقیق جهت بررسی روایی از قابلیت باورپذیری (اعتبار)، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده گردید (جدول 1).
جدول 1: روایی و پایایی بخش کیفی
|
|
روش |
نتیجه |
روایی |
قابلیت باورپذیری (اعتبار) |
تأیید فرایند پژوهش توسط هفت متخصص |
تأیید |
استفاده از دو کدگذار جهت کدگذاری چند نمونه مصاحبه |
تأیید |
||
انتقالپذیری |
نظرات سه متخصص که در پژوهش مشارکت نداشتند |
تأیید |
|
تاییدپذیری |
ثبت و ضبط تمامی مصاحبهها |
تأیید |
|
پایایی |
مطالعه حسابرسی فرآیند |
در اختیار قرار دادن اطلاعات به اساتید راهنما و مشاور |
تأیید |
توافق درون موضوعی دو کدگذار |
تحلیل سه مصاحبه توسط محقق و همکار و مشخص نمودن کدهای مشابه و غیرمشابه |
تعداد کل کدها: 123 تعداد کل توافقات: 55 تعداد کل عدم توافقات: 13 پایایی بین دو کدگذار: 4/89% بیشتر از 60% و تأیید پایایی |
پایایی و روایی بخش کمی
پایایی و روایی در پیالاس در دو بخش سنجیده شد: الف) بخش مربوط به مدلهای اندازهگیری، ب) بخش مربوط به مدل ساختاری. پایایی مدل اندازهگیری بهوسیله ضرایب بارهای عاملی (بیشتر از 4/0)، آلفای کرونباخ (بیشتر از 7/0) و پایایی ترکیبی (بیشتر از 7/0) مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین در مورد روایی محتوایی نیز با استفاده از فرمهای روایی سنجی CVI و CVR روایی تأیید شد. مقدار CVR با توجه به تعداد اساتید (7 نفر)، 89/0 و مقدار CVI بیشتر از 90/0 به دست آمد. بنابراین روایی محتوی ابزار ما مورد تأیید قرار گرفت. روایی واگرا و همگرا که مربوط به معادلات ساختاری است، موردسنجش قرار گرفت.
در این پژوهش از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی بهرهگیری شد. در بخش آمار توصیفی از جداول و نمودارهای توصیفی برای بیان ویژگیهای جمعیتشناختی و توصیفی پژوهش استفاده گردید. از نرمافزار Max QDA نسخه Pro بهمنظور تحلیل مصاحبهها و استخراج کدها بهرهگیری شد. از شاخصهای کشیدگی و چولگی بهمنظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیرطبیعیبودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 24 و Smart PLS نسخه 0/2 استفاده گردید.
یافتههای پژوهش
تحلیل وضعیت جمعیتشناختی
جدول 2: ویژگیهای جمعیتشناختی نمونههای پژوهش
|
سابقه شغلی |
تحصیلات |
جنسیت |
رشته تحصیلی |
|||||
کمتر از 5 سال |
6- 10 سال |
بیشتر از 10 سال |
کارشناسی |
کارشناسی ارشد و دکتری |
زن |
مرد |
تربیت بدنی |
غیرتربیت بدنی |
|
فراوانی |
1 |
3 |
16 |
5 |
15 |
8 |
12 |
15 |
5 |
درصد |
5 |
15 |
80 |
25 |
75 |
40 |
60 |
75 |
25 |
نتایج بخش توصیفی مربوط به ویژگیهای جمعیتشناختی پژوهش در بخش کیفی نشان داد که 25 درصد نمونه آماری دارای تحصیلات کارشناسی و 75 درصد دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بودند. 25 درصد از افراد، رشته تحصیلی غیر تربیتبدنی و 75 درصد تربیتبدنی داشتند. ازنظر جنسیت نیز 40 درصد زن و 60 درصد مرد بودند. سابقه شغلی بیشتر نمونهها، بیشتر از 10 سال بود (80 درصد).
تحلیل کیفی پژوهش
در این مرحله، چند کد مفهومی تبدیل به یک مقوله میشود. در جداول زیر نتایج کدگذاری باز بر اساس کدهای مفهومی و مقولات آورده شده است: (جدول 3)
جدول 3: کدگذاری ثانویه و شکلدهی مقولات
مقولهها |
کدهای باز |
حمایتی |
حمایت مدیریت ارشد سازمانی |
حمایت کارکنان از اهداف سازمانی |
|
حمایت مدیران ارشد غیرسازمانی |
|
ارتباطی |
ارتباطات بین بخشی مطلوب |
ارتباطات بین فردی مطلوب |
|
ارتباط مدیران ارشد با کارکنان |
|
ارتباط سازمان با سازمانهای مشابه (نظیر وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی) |
|
اهداف و چشمانداز |
داشتن اهداف روشن برای سازمان |
داشتن برنامه راهبردی |
|
داشتن برنامههای عملیاتی |
|
داشتن چشمانداز روشن |
|
تعیین دقیق مأموریت سازمان |
|
ساختار سازمانی |
وجود ساختار سازمانی انعطافپذیر |
وجود ساختار سازمانی افقی و تخت برای فدراسیون |
|
مشخص بودن سلسلهمراتب روشن |
|
آموزش |
آموزش نیروهای سازمانی در راستای بهبود عملکرد سازمانی |
آموزش مدیران بهمنظور آشنایی با سیستمهای ERP |
|
نرمافزار ERP |
امکان یکپارچهسازی نرمافزار ERP با سایر نرمافزارهای موجود |
فراهمبودن امکان پشتیبانی برای پیادهسازی نرمافزار ERP |
|
کاملبودن، باثباتبودن و داشتن پشتیبانی خوب از نرمافزار ERP |
|
مدیریت تغییر |
آمادگی سازمان برای تغییر بر اساس مدل ERP |
بررسی و ارزیابی تغییرات سازمان در فرایند اجرای مدل ERP |
|
قوانین و مقررات |
وجود قوانین سخت و دست و پاگیر در فدراسیون |
آشنایی مدیران و کارکنان با قوانین و مقررات آموزشوپرورش و کلان کشوری |
|
منابع انسانی |
وجود منابع انسانی باانگیزه |
وجود منابع انسانی باتجربه |
|
وجود منابع انسانی علاقهمند به یادگیری |
|
وجود منابع انسانی متخصص و بادانش |
در نهایت، 28 کد مفهومی و 9 مقوله (حمایتی، اهداف و چشمانداز، ساختار سازمانی، آموزش، نرمافزار ERP، مدیریت تغییر، قوانین و مقررات و منابع انسانی) استخراج شد.
گام دوم: کدگذاری محوری
کدهای محوری پژوهش حاضر درواقع همان مقولات مستخرج شده در مرحله کدگذاری باز میباشند (کرسول، 1396). بنابراین مدل نهایی ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی بر اساس مدل ERP در شکل 1 نشان دادهشده است:
شکل 1: مدل نهایی ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی بر اساس مدل ERP
در ادامه از طریق نرمافزار SPSS به تحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی نمونههای پژوهش و سپس تحلیل نتایج حاصل از جمعآوری پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS پرداخته و به سؤالهای پژوهش پاسخ داده شد.
نتایج جمعیتشناختی نمونهها نشان داد که بیشترین سابقه شغلی مربوط به 11 تا 15 سال (9/55 درصد) میباشد. همچنین سطح تحصیلات بیشتر نمونههای پژوهش کارشناسی (5/50%) میباشد و بیشتر نمونهها را مردان تشکیل میدادند (8/67 درصد).
نتایج نشان داد که چولگی بین 3 و 3- و کشیدگی بین 5 و 5- قرار دارد، اما تعداد نمونهها کمتر از 200 نفر میباشند. بنابراین در این پژوهش، از نرمافزارهای واریانس محور پی ال اس استفاده میشود.
برای بررسی برازش مدلهای اندازهگیری، سه معیار پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده گردید و پایایی خود از سه طریق بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی صورت پذیرفت: (جدول 4)
جدول 4: برازش مدل اندازهگیری
|
آزمونها |
نتیجه |
پایایی |
ضرایب بارهای عاملی |
بیشتر از 5/0 |
آلفای کرونباخ |
بیشتر از 7/0 |
|
پایایی ترکیبی |
بیشتر از 7/0 |
|
روایی همگرا |
میانگین واریانس استخراجشده (AVE) |
بیشتر از 5/0 |
روایی واگرا |
روش اول (سؤالات مربوط به هرمتغیر نسبت به خود آن متغیر همبستگی بیشتری دارند تا نسبت به متغیرهای دیگر) |
تأیید شد |
روش دوم (معیار مهم دیگری که با روایی واگرا مشخص میگردد، میزان رابطه یک متغیر با سؤالاتش در مقایسه رابطه آن متغیر با سایر متغیرهاست) |
تأیید شد |
در ادامه با توجه به تأیید روایی و پایایی پرسشنامه پژوهش از طریق معادلات ساختاری، به بررسی روابط موجود در مدل پژوهش با استفاده از نرمافزار پی ال اس پرداخته شد (شکل 2 و 3).
شکل 2: مدل اندازهگیری (بررسی ضرایب مسیر مدل پژوهش)
برای بررسی برازش مدل ساختاری پژوهش از چندین معیار استفاده شد که اولین و اساسیترین معیار، ضرایب معنیداری t یا همان مقادیر t-values بود. درصورتیکه مقدار این اعداد از 96/1 بیشتر شود، نشان از صحت رابطه بین متغیرها و درنتیجه تأیید فرضیههای پژوهش در سطح اطمینان 95/0 است. البته باید توجه داشت که اعداد فقط صحت رابطه را نشان میدهند و شدت رابطه بین متغیرها را نمیتوان با آن سنجید.
شکل 3: ضرایب معنیداری t (مقادیر t-values)
مقدار R2 برای متغیرهای برونزا یا مستقل برابر صفر است. در این قسمت، مقدار R2 برای هر 9 متغیر اصلی (بهجز ساختار و حمایتی) بیشتر از 30/0 و برابر با مقدار متوسط است. مقدار Q2: این معیار برای هر 9 متغیر درونزای مدل بیشتر از 15/0 میباشد که این نشان میدهد که متغیر برونزا (مستقل) در پیشبینی متغیر وابسته، متوسط هستند و برازش مناسب مدل ساختاری پژوهش را بار دیگر تأیید میسازد.
برازش مدل کلی: مدل کلی شامل هر دو بخش مدل اندازهگیری و ساختاری میشود و با تأیید برازش آن، بررسی برازش در یک مدل کامل میشود. با توجه به سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 که بهعنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفیشده است، در هر 9 متغیر، مقدار بیشتر از 36/0 به دست آمد که نشان از برازش کلی قوی مدل دارد.
با توجه به نتایج آزمونهای این پژوهش، مدل اولیه که در بخش پـیش به معرفی آن پرداختیم، برای سازمان مزبور به شکل زیر خواهد شد. گفتنی اسـت کـه بـرای مقدار هر شاخص از عدد میانگینی استفادهشده که در آزمون بهدستآمده است.
شکل 4: مدل نهایی پژوهش
مدلهای عنکبوتی برای درک بهتر مدیران و دستاندرکاران از شرایط موجود و ارائه تصویری از نتایج، استفاده میشود. در این مدل هرچه تاری که تنیده میشود بزرگتر و متقارنتر باشد، احتمال شکار محصول (در اینجا ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی) بیشتر است. همانطور که در شکل 4 مشخص است، ساختار سازمانی نسبت به بقیه موارد در پایینترین سطح قرار دارد. همچنین شاخصهای دیگر نیز نیازمند توجه بیشتر برای ارتقای سطح و رسیدن به حد نرمال هستند تا درنتیجه آن، تار تنیدهشده بزرگتر و متقارنتر شود.
بحث و نتیجهگیری
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی بر اساس مدل سیستم برنامهریزی منابع سازمان طراحی گردید. یافتهها نشان داد که 28 کد مفهومی در قالب 9 مقوله (حمایتی، اهداف و چشمانداز، ساختار سازمانی، آموزش، نرمافزار ERP، مدیریت تغییر، قوانین و مقررات و منابع انسانی) برای ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی شناسایی شد. همچنین با استفاده از مدل عنکبوتی، مشخص شد که برخی مقولهها وضعیت نامناسبتری در فدراسیون ورزش دانشآموزی دارند و نیاز به توجه بیشتری دارند که به ترتیب شامل مقولههای ساختار سازمانی، حمایتی، قوانین و مقررات، مدیریت تغییر، منابع انسانی، ارتباطی، آموزش، نرمافزار ERP و اهداف و چشمانداز هستند که در ادامه موردبحث قرار خواهند گرفت.
بر اساس یافتههای تحقیق برای ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانش آموزی، این فدراسیون باید دارای ساختار سازمانی انعطافپذیر، افقی و تخت و سلسلهمراتب روشن باشد. فدراسیون ورزش دانشآموزی بهدلیل پوشش رشتههای ورزشی مختلف و جمعیت چندمیلیونی دانشآموزان، دارای ساختار سازمانی گسترده و پیچیدهای است؛ بهطوری که دارای تعداد زیادی کمیته، واحد سازمانی، انجمن ورزشی، هیئت استانی و شهرستانی و غیره است که ساختار سازمانی این فدراسیون را در سطح عمودی و افقی گسترده نموده است. برهمین اساس نیاز است که در راستای ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی، افزایش ارتباطات میان مدیران ارشد و کارکنان، مشارکت بیشتر کارکنان در تصمیمگیری، کاهش اتلاف وقت و غیره، این فدراسیون از یک ساختار سازمانی منعطف، افقی و تخت و سلسلهمراتب روشن برخوردار باشد. ادغام برخی از کمیتهها و واحدهای سازمانی میتواند به کاهش گستردگی ساختار سازمانی این فدراسیون بسیار کمک کند. در بسیاری از کشورهای دنیا فدراسیونی به نام «فدراسیون ورزش دانشآموزی» وجود ندارد و ورزش دانش آموزی تحت سرپرستی وزارت ورزش (یا دیگر سازمانهای مشابه) قرار دارد و یا بهعنوان انجمن و شورای ورزش دانشآموزی اداره میگردد که نشان میدهد میتوان این فدراسیون را با ساختار سازمانی چابک نیز اداره نمود. همچنین برونسپاری فعالیتها و همکاری با فدراسیونهای ورزشی مختلف بهویژه در زمینه برگزاری مسابقات، آمادهسازی تیمهای ملی دانشآموزی و غیره میتواند راهکار مناسبی برای چابکسازی ساختار این فدراسیون باشد. همسو با یافتههای تحقیق، قنبری فیروزآبادی و همکاران (1399) نشان دادند که توسعه ورزش دانشآموزی نیاز به توسعه ساختاری دارد و در این زمینه یک سری راهبردها شامل استفاده از ساختارهای موقت و قوانین و ضوابط محدود و تشکیل کارگروههای تخصصی و ارائه گزارشهای دورهای و منظم را ارائه دادهاند. همچنین، کاساله و همکاران (2018) در بررسی مدیریت عملکرد سازمانهای ملی ورزشی نشان دادند که توانایی سازمانهای ملی ورزش برای پاسخگویی به پویاییهای محیط بیرونی خود با اجرای فرآیندهای سازمانی که منابع موجود را تشکیل میدهند و طرحهای ساختاری آنها، بر مدیریت عملکرد آنها تأثیر میگذارد.
مقوله دیگری که در ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی از اهمیت بالایی برخوردار است، به حمایتهای مدیران ارشد مربوط میگردد. اهداف فدراسیون ورزش دانشآموزی برای اینکه قابلیت پیادهسازی داشته باشند، باید از جانب مدیران ارشد این فدراسیون موردحمایت قرار گیرند. البته موضوع حمایت تنها به مدیران ارشد فدراسیون ورزش دانشآموزی مربوط نمیگردد و این حمایت از طرف کارکنان سازمان و مدیران ارشد غیرسازمانی نیز باید احساس گردد. در این زمینه مدیران ارشد غیرسازمانی شامل مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزشوپرورش، فدراسیونهای ورزشی دیگر و غیره هستند که میتوانند نقش مهمی در ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی داشته باشند. همچنین، قوانین و مقررات باید بهگونهای باشند که به ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی کمک کنند و محدودیتها را از سر راه توسعه ورزش دانشآموزی بردارند. به همین جهت قوانین سخت و دست و پاگیر در فدراسیون ورزش دانشآموزی باید حذف و اصلاح گردند تا در خدمت توسعه ورزش دانشآموزی قرار گیرند. مجمع عمومی فدراسیون ورزش دانشآموزی نقش مهمی در تدوین قوانین و مقررات دارد. به همین جهت وجود اعضای باتجربه و متخصص، نمایندگان ورزشکاران، داوران، مربیان و غیره در مجمع عمومی و اظهارنظر آنها در مجمع و مشاوره به ریاست فدراسیون میتواند در شناسایی قوانین و مقررات محدودکننده کمک شایانی نماید. علاوه براین، آشنایی مدیران و کارکنان فدراسیون ورزش دانشآموزی با قوانین و مقررات آموزشوپرورش و کلان کشوری هم برای ارتقای عملکرد این فدراسیون اهمیت دارد، زیرا مشکلات حقوقی متعددی ممکن است در این زمینه پیش آید که نیاز به آشنایی با قوانین دارد.
بر اساس نتایج تحقیق، مدیریت تغییر یکی دیگر از مقولههای مرتبط با ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی بر اساس مدل برنامهریزی منابع سازمان است. به دلیل محیط پرتلاطم و متغیر کنونی پیرامون سازمانها، فدراسیون ورزش دانشآموزی نیز باید خود را با شرایط وفق دهد و به تغییرات پاسخ دهد. با اینحال مطابق یافتهها، مدیریت تغییر باید بر اساس مدل مدل برنامهریزی منابع سازمان باشد. فدراسیون ورزش دانشآموزی باید آمادگی تغییر بر اساس مدل برنامهریزی منابع سازمان را داشته باشد و پس از اجرای این مدل، تغییرات فدراسیون در فرایند اجرای مدل بررسی و ارزیابی گردد. مدل برنامهریزی منابع سازمان شامل طیف وسیعی از فعالیتهای مختلفی است که به بهبود عملکرد یک سازمان منتهی میشود و تمام دادهها و فرایندهای یک سازمان را در یک سیستم نرمافزاری و در قالب یک بانک اطلاعاتی بهصورت پیوسته، منظم و دقیق مدیریت مینماید که مدیریت تغییر میتواند در تمام این فرایندها مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر مدیریت تغییر، توجه به منابع انسانی برای ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی باید مدنظر قرار گیرد، زیرا بخش عمدهای از عملکرد سازمان به عملکرد نیروی انسانی آن مربوط میشود. منابع انسانی باکیفیت از مهمترین داشتههای یک سازمان است که با عملکرد مناسب خود میتوانند بسیاری از ضعفهای عملکردی یک سازمان را مرتفع سازند و رشد و توسعه یک سازمان کمک نمایند. فدراسیون ورزش دانشآموزی نیز ازجمله سازمانهایی است که باتوجه با ساختار سازمانی گسترده آن، دارای مدیران و کارکنان زیادی میباشد و علاوه بر آن مربیان، داوران و عوامل اجرایی متعددی در سالنهای تحت نظر این فدراسیون فعالیت دارند که ارتقای عملکرد آنها منجر به بهبود عملکرد فدراسیون میگردد. در این زمینه فدراسیون ورزشی دانشآموزی برای دستیابی به اهداف خود نیاز به نیروی انسانی باانگیزه، باتجربه، علاقهمند به یادگیری و متخصص و بادانش دارد. تحقیقات مختلف نیز منابع انسانی را در توسعه و ارتقای عملکرد ورزش دانشآموزی مهم معرفی کردهاند؛ بهطوریکه کمالوند و افشاری (1400) با تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی در ورزش دانشآموزی، عوامل انسانی را بهعنوان یک عامل مداخلهگر معرفی کردهاند. حسین نژاد و همکاران (1399) نیز از منابع انسانی بهعنوان یکی از پیشرانهای اصلی برای توسعه عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی ایران نامبرده اند. همچنین، قنبری فیروزآبادی و همکاران (1399) در الگوی راهبردی توسعه ورزش دانشآموزی نشان دادند که نیروی انسانی بهعنوان یکی از عوامل علی است و توسعه نیروی انسانی بهعنوان راهبرد توسعه ورزش دانشآموزی است.
مقوله ارتباطی از مضامین اصلی ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی است که در این پژوهش احصا گردیده است. موضوع ارتباطات شامل ارتباطات بینبخشی، بینفردی، بینمدیران ارشد با کارکنان و ارتباط سازمان با سازمانهای مرتبط نظیر وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی، وزارت آموزشوپرورش، سازمانهای بینالمللی مشابه و غیره میباشد و فدراسیون ورزش دانشآموزی برای اینکه بتواند عملکرد خود را ارتقا بخشد، باید به انواع ارتباطات توجه نماید. قطعاً فدراسیون ورزش دانشآموزی بهتنهایی توانایی پوشش رشتههای ورزشی مختلف برای جمعیت چند میلیونی دانشآموزان و برگزاری مسابقات ورزشی در سطح منطقهای، استانی، کشوری و بینالمللی را ندارد. در این مسیر سایر سازمانهای ورزشی باید امکانات سختافزاری و نرمافزاری را در اختیار فدراسیون ورزش دانشآموزی قرار دهند. با اینحال، این موضوع به هماهنگیهای گسترده و برقراری ارتباطات وسیع نیاز دارد که تمام کمیتهها و واحدهای مختلف فدراسیون باید درگیر آن شوند. در این زمینه، حسیننژاد و همکاران (1399) در مدل مدیریت عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی ایران و در بخش فرایندها، ارتباطات را برای توانمندسازی فدراسیون ورزش دانشآموزی ایران مهم تلقی نمودهاند. همچنین، فلچر و آرنولد (2011) برای مدیریت و رهبری در ورزش قهرمانی، 4 بعد عملکردی را برای بررسی مدیریت عملکرد گرفتهاند که در بعد سوم به خطوط ارتباطی و مکانیزم بازخورد اشاره نمودهاند. درنهایت سه مقوله دیگر شناساییشده در مدل ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی که وضعیت مناسبی در فدراسیون ورزش دانشآموزی ندارند شامل آموزش (آموزش نیروهای سازمانی در راستای بهبود عملکرد سازمانی و آموزش مدیران بهمنظور آشنایی با سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان)، نرمافزار برنامهریزی منابع سازمان (امکان یکپارچهسازی نرمافزار برنامهریزی منابع سازمان با سایر نرمافزارهای موجود، فراهم بودن امکان پشتیبانی برای پیادهسازی نرمافزار برنامهریزی منابع سازمان و کامل بودن، باثبات بودن و داشتن پشتیبانی خوب از نرمافزار برنامهریزی منابع سازمان) و اهداف و چشمانداز (داشتن اهداف روشن برای سازمان، داشتن برنامه راهبردی و عملیاتی، داشتن چشمانداز روشن و تعیین دقیق مأموریت سازمان) هستند. نرم افزار برنامهریزی منابع سازمان، یک مجموعه نرمافزار پیچیده است و افرادی که با آن کار میکنند، نیاز به مهارتهای تخصصی ویژهای دارند. البته تمام مدیران و کارکنان به این مهارتها نیاز ندارند، بلکه آشنایی با این نرمافزار و اهمیت آنها در ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی حائز اهمیت است. خروجی این نرمافزار به ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی بر اساس چشمانداز و مأموریت سازمان، اهداف سازمان و برنامه راهبردی و عملیاتی منتهی میشود. بنابراین نیاز به چشمانداز روشن و تعیین دقیق مأموریت سازمان، اهداف روشن برای سازمان و برنامه راهبردی و عملیاتی وجود دارد. مطابق با یافتههای تحقیق، در تحقیقات مختلف نیز بیانشده است که مقولههای آموزش و همچنین اهداف و چشمانداز (حسیننژاد و همکاران، 1399؛ فلچر و آرنولد، 2011) در ارتقای عملکرد ورزش دانشآموزی تأثیرگذار هستند.
درمجموع به دلیل گستردگی جامعه هدف فدراسیون ورزش دانشآموزی و متفاوتبودن مأموریت و وظایف این فدراسیون با فدراسیونهای دیگر، این فدراسیون نیاز به شناسایی مقولههای ارتقای عملکرد مجزا داشت که موردتوجه پژوهش حاضر قرار گرفت. با توجه به موضوع ارتقای عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی و نقش آن در پیشرفت پیشرفت ورزش دانشآموزان و همچنین توسعه ورزش کشور، توجه به مقولههای شناساییشده در این تحقیق میتواند بهعنوان خطوط راهنما مدنظر مدیران فدراسیون ورزش دانشآموزی قرار گیرد. همچنین، این فدراسیون با توجه به شرایط ویژهای که دارد (نقطه اتصال دو وزارت آموزشوپرورش و وزارت ورزش و جوانان و همچنین چند رشتهای بودن آن) میتواند با تعامل و برقراری ارتباطات با وزارت آموزشوپرورش و وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی مختلف و دیگر سازمانهای ورزشی از ظرفیتهای این سازمانها (زیرساختها و امکانات، نیروی انسانی، دورههای آموزشی و غیره) نیز بهرهمند گردد.
یکی از محدودیتهای این تحقیق، وجود همپوشانی فعالیتها در فدراسیون ورزش دانشآموزی (تحت نظارت وزارت ورزش و جوانان) و معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است که در حوزه ورزش دانش آموزی همکاری تنگاتنگی دارند. بر این اساس، به محققان علاقهمند به حوزه ورزش دانشآموزی پیشنهاد میگردد که مشابه این تحقیق را در معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش پرورش اجرا نمایند. همچنین با توجه به مدلهای متعدد در حوزه مدیریت عملکرد در سازمانها، استفاده از سایر مدلهای ارتقا و توسعه عملکرد نیز میتواند موردتوجه محققان این حوزه قرار گیرد.
منابع
- آذر، عادل و نبوی فرد، سیدمجتبی. (1399). «اولویتبندی و تحلیل روابط میان ریسکهای پیادهسازی سیستمهای ERP در بخش دولتی(مورد مطالعه: سیستم سنا دیوان محاسبات کشور)». دانش حسابرسی. شماره 79، صص 71-94.
- حسین نژاد، علی؛ حمیدی، مهرزاد؛ سجادی، سیدنصراله و جلالی فراهانی، مجید. (1399). «طراحی مدل مدیریت عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی ج. ا. ایران». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. شماره 35، صص 121-134.
- حمیدی، مهرزاد؛ رجبی نوشآبادی، حسین؛ علیدوست قهفرخی، ابراهیم و زینیزاده، مهوش. (الف، 1397). «تدوین نقشه راهبرد فدراسیون ورزش دانشآموزی با رویکرد کارت امتیازی متوازن». مطالعات مدیریت ورزشی. شماره 49، صص 139-158.
- حمیدی، مهرزاد؛ رجبی نوشآبادی، حسین؛ علیدوست قهفرخی، ابراهیم و زینیزاده، مهوش. (ب، 1397). «طراحی و تدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزش دانشآموزی ایران». پژوهش در ورزش تربیتی. شماره 14، صص 67-92.
- حمیدی، مهرزاد و وحدانی، محسن. (1400). مدیریت عملکرد در سازمانهای ورزشی. چاپ چهارم. تهران: بامداد کتاب
- حمیدی، مهرزاد؛ وحدانی، محسن؛ خبیری، محمد و علیدوست قهفرخی، ابراهیم. (1396). «تدوین راهبردهای تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزشوپرورش». خانواده و پژوهش. شماره 34، صص 33-50.
- زینیزاده، مهوش. (1396). «طراحی برنامه راهبردی فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور و ارائه مدل اجرایی آن با رویکرد BSC». رساله دکتری، پردیس کیش، دانشگاه تهران.
- سجادی، سیدنصرالله. (1392). تاریخ تربیتبدنی و ورزش ایران. تهران: انتشارات پژوهشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران
- سهیلی پیشکناری، سحر؛ همتینژاد، مهرعلی و قلیزاده، محمدحسن. (1400). «تحلیل عوامل اثرگذار بر مدیریت عملکرد در سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی: فدراسیون ورزش دانشآموزی و دفتر تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی)». پژوهش در ورزش تربیتی. شماره 24، صص 241-272.
- شورای عالی آموزشوپرورش. (1390). مبانی نظری سند تحول بنیادی. تهران: شورای عالی وزارت آموزشوپرورش
- فندرسکی، جابر. (1395). «تدوین راهبرد ورزش مدارس استان گلستان». پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسههای آموزش عالی غیردولتی دانشگاه شمال.
- قاسمی روشناند، جواد؛ بحرالعلوم، حسن؛ اندام، رضا و باقری، هادی. (1398). «الویتبندی موانع مشارکتهای فرابخشی در ورزش دانشآموزی با استفاده از مدل ساختاری تفسیری». نوآوریهای آموزشی. شماره 72، صص 73-90.
- قنبری فیروزآبادی، علیرضا؛ امانی، امین؛ ریحانی، محمد وسردرودیان، مهتا. (1399). «طراحی الگوی راهبردی توسعه ورزش دانشآموزی». پژوهش در ورزش تربیتی. شماره 20، صص 179-204.
- کمالوند، عباس و افشاری، مصطفی. (1400). «تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی در ورزش دانشآموزی». پژوهش در ورزش تربیتی. شماره 22، صص 261-304.
- میرزایی کالار، اکبر؛ همتینژاد، مهرعلی و رمضانینژاد، رحیم. (1399). «طراحی مدل توسعه ورزش دانشآموزی ایران». پژوهش در ورزش تربیتی. شماره 18،صص 41-62.
- ناظمی، اسلام؛ شریفی، اسماعیل و تارخ، محمدجعفر. (1386). «الگوی مفهومی اندازهگیری عملکرد برنامهریزی منابع سازمانی (مطالعه موردی: مجتمع پرورش و تولید فرآوردههای مرغ گوشتی زربال)». پژوهش و سازندگی. شماره 75، صص 145-155.
- نظری، رسول. (1396). «تدوین مضامین راهبردی المپیادهای ورزشی درونمدرسهای استان اصفهان». پژوهش در ورزش تربیتی. شماره 13، صص 231-248.
- Amid, A., Moalagh, M., Ravasan, A.Z. (2012). “Identification and classification of ERP critical failure factors in Iranian industries”. Journal of Information systems, 37(3): 227-237.
- Barth, M., Emrich, E., & Daumann, F. (2018). “Approaches and methods used for measuring organizational performance in national sport governing bodies from 1986 to 2014: A systematized review”. Current Issues in Sport Science, 3:010. doi: 10.15203/CISS_2018.010.
- Barth, C., Koch, S. (2019). “Critical success factors in ERP upgrade projects”. Industrial Management & Data Systems, 119(3): 656-675.
- Bayle, E., & Robinson, L. (2007). “A framework for understanding the performance of national governing bodies of sport”. European Sport Management Quarterly, 7(3): 249-268.
- Elgohary, E. (2019). “The Role of ERP Capabilities in Achieving Competitive Advantage: An Empirical Study on Dakahlia Governorate Companies, Egypt”. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 85(4):12085.
- Fletcher, D., & Arnold, R. (2011). “A qualitative study of performance leadership and management in elite sport”. Journal of Applied Sport Psychology, 23(2): 223-242.
- Heredia-Calzado, M., Duréndez, A. (2019). “The influence of knowledge management and professionalization on the use of ERP systems and its effect on the competitive advantages of SMEs”. Enterprise Information Systems, 13(9): 1245-1274.
- Kasale, L. L., Winand, M., & Robinson, L. (2018). “Performance management of national sports organisations: A holistic theoretical model”. Sport, Business and Management: An International Journal, 8(5): 469-491.
- Papulová, Z., Gažová, A., Šlenker, M., Papula, J. (2021). “Performance Measurement System: Implementation Process in SMEs”. Sustainability, 13: 1-24. https://doi.org/10.3390/su13094794.
- Shilbury, D., & Moore, K. A. (2006). “A study of organizational effectiveness for national Olympic sporting organizations”. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 35(1): 5-38.