Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.d student sport management, Hamedan Branch,Islamic Azad University, Hamedan,Iran

2 Associate Professor Department of Physical Education,Malayer Branch, Islamic Azad University,Malayer,Iran

3 Assistant Professor Department of Physical Education,Malayer Branch,Islamic Azad University,Malayer,Iran

Abstract

The study is to design a lifestyle pattern for young athletes in health crises. This study was a combined method of mixed exploratory research projects. The statistical population of the qualitative section included university professors, athletes and champion coaches (15 people) and the statistical population in the quantitative section included all male and female professional athletes in all individual and team sports in Hamadan province (225). The research questionnaires were distributed among them and finally 195 questionnaires were returned correctly. The sampling method was qualitative and purposive in quantitative part. The data collection tool in the present study was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. In order to analyze the data, coding in the qualitative part and the method of structural equations in the quantitative part were used. In the qualitative part of the research, it was found that the categories were identified in the form of 17 categories and 79 concept codes and were placed in the heart of the six dimensions of the paradigm model. It was found that in order to change the lifestyle of athletes in four areas of sleep, nutrition, leisure and communication, which were affected by supportive, economic, family and individual factors; Guidelines such as training strategies, facilities and services, and finance can be adopted. Underlying conditions affecting strategies included socio-cultural factors and facilities and services. The intervening adversary was also the media, knowledge, and policies and laws. Lifestyle changes lead to improved athletic performance, vitality and mental health.

Keywords

تدوین مدل سبک زندگی ورزشکاران جوان در بحران­های سلامتی 

مریم بارانی[1]

 مجید سلیمانی[2] 

عادل افکار[3]


10.22034/ssys.2022.2408.2733

تاریخ دریافت مقاله: 30/2/1401

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:2/9/1401

 

مقدمه

سبک زندگی، شامل روشی است که فرد برای تغذیه، ورزش، استراحت، بازی، انجام کارها به‌طورکلی و درواقع زندگی خود دارد. سبک زندگی همچنین، الگوهای روابط اجتماعی، اوقات فراغت، خودانگاره، ارزش­ها و نگرش­های فرد را منعکس می­کند. یک سبک زندگی خاص، انتخاب­های هشیار و ناهشیار فرد را برای یک نوع رفتار خاص نشان می­دهد. سبک زندگی می­تواند سازوکارهای زیست­شناختی پایه­ای را که منجر به بیماری می­شوند، تحت تأثیر قرار دهد (ریپال[4]، 2012: 51). درواقع تأثیری که سبک زندگی بر سلامت (به‌صورت کلی) می­گذارد، در پژوهشی­هایی موردبررسی قرارگرفته و به تأیید رسیده است (برینکم[5] و همکاران، 2018، اسپکتر[6]، 2018، سیب[7] و همکاران، 2018، بیوملر[8] و همکاران، 2018، گری[9]، 2017، احمد[10] و همکاران، 2017)؛ اما توجه به رابطه سبک زندگی و جامعه مهم است. شرایط اجتماعی متفاوت منجر به انواع مختلف سبک زندگی می­شود (هندریکس و هچ[11]، 2006: 55) وزندگی در کشوری خاص، به افراد آن، هویتی خاص می­بخشد که می­توانند بر اساس آن، سبک زندگی خاص خود را برگزینند (موسوی گیلانی، 2013: 122). یکی از مواردی که می­تواند بر انتخاب نوع سبک زندگی در افراد متفاوت باشد، ورزش می­باشد. افرادی که ورزش می­کنند، از سبک زندگی خاص خود پیروی می­نمایند. در پژوهش­های اندکی به بررسی سبک زندگی ورزشکاران پرداخته‌شده است. محمدی ترکمانی و همکاران (2018) در پژوهشی دریافتند که ابزار سبک زندگی ورزشکاران نخبه ایرانی دارای 10 بعد مسئولیت‌پذیری، سواد مالی، فراغت و تفریح، تفکر حرفه‌ای، چشم‌انداز زندگی، شایستگی‌های عاطفی، مصرف مادی، مصرف فرهنگی، رفتارهای مذهبی و امورات فردی است. همچنین در پژوهش­هایی به بررسی وضعیت سبک زندگی ورزشکاران و عوامل آن ازجمله وزن، وضعیت تغذیه، خواب، نوع سبک زندگی بعد از فراغت از ورزش (در دوران بازنشستگی) پرداخته ‌شده است (نال[12] و همکاران، 2020، شریور[13] و همکاران، 2019، ندلک[14] و همکاران، 2018، یائو[15] و همکاران، 2018 و پیسارک[16] و همکاران، 2011)؛ اما هیچ‌یک به بررسی سبک زندگی ورزشکاران در شرایط غیرعادی (بحرانی) ازجمله بحران­های اقتصادی، سیاسی، سلامتی و .... نپرداخته است. یکی از این بحران­ها که در حال حاضر کل کشورهای دنیا را تحت تأثیر قرار داده و انجام فعالیت­های ورزشی را به حداقل مقدار خود در طول صده­های گذشته تبدیل کرده است، بحران بیماری کرونا می­باشد.

شیوع ذات‌الریه پنومونی کرونا ویروس[17] جدید در دسامبر سال 2019 در ووهان= استان هوبی چین- رخ داد و نگرانی جهانی در پی آن بود؛ مانند همه شیوع بیماری­ها، اولین پاسخ روان­شناختی احتمالی جمعیت عمومی ترس و وحشت از آلوده شدن بود. آن‌ها همچنین می­ترسند که این بیماری همه­گیر ادامه یابد (دان[18]، 2020: 25). در حال حاضر، اطلاعات زیادی در مورد این بیماری همه­گیر در اینترنت وجود دارد و مشخص نیست که آیا این اطلاعات درست است یا غلط. به دلیل شیوع پنومونی کرونا ویروس، انواع مهمانی­ها لغو شد  و فقط می بایست در خانه ماند. بنابراین زندگی کسل­کننده بود و برخی از افراد دچار اضطراب، افسردگی، ناامیدی، عصبانیت و سایر واکنش­های احساسی شده بودند (شیانگ[19] و همکاران، 2020: 38).

ظهور بیماری کرونا باعث تغییر شرایط زندگی افراد ازجمله محدودیت رفت­وآمد، ترس از انتقال بیماری، هراس از ابتلا، نگرانی از دست دادن عزیزان، تعطیلی مدارس و مشاغل و تأثیرات روانی ویرانگر مانند ترس و اضطراب فردی و اجتماعی شده بود (سود[20]، 2020: 25). همچنین، احساسات منفی ناشی از قرنطینه و حفظ فاصله اجتماعی،انواع مختلف پیامدهای نامطلوب مانند اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه را به همراه داشت (بروکس[21] و همکاران، 2020: 913). با افزایش میزان شیوع کووید 19 و گسترش محدودیت­های ناشی از آن، سطح اضطراب نیز افزایش‌یافته یود- اضطراب، به‌نوبه خود، از طریق تغییرات زیستی و هورمونی سلول­های ایمنی بدن را متأثر می­سازد (ژانگ[22] و همکاران، 2020: 5) و ممکن است واکنش­های ایمنی را از طریق اتخاذ رفتارهای مقابله­ای مانند تشدید سیگار کشیدن و مصرف الکل تغییر دهد. افراد در هنگام مواجهه با عوامل استرس­زا مجبور می­شوند منابع مقابله­ای خود را به‌کارگیرند و بر همین اساس، پاسخی مقابله­ای را انتخاب کنند (هولز[23] و همکاران، 2016: 15). در پژوهش­های اندکی که در مورد بیماری کرونا و ورزش صورت گرفته مشخص گردیده است که ساختار تربیتی و آموزشی در صنعت ورزش نیز از حالت سنتی به حالت مدرن و آنلاین تغییر وضعیت داده است و با توجه به اهمیت فعالیت فیزیکی در شرایط فیزیولوژیکی و روانی افراد، فعال ماندن در دوران قرنطینه از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم تحرک، خطر ابتلا به بیماری­های مزمن در دوران پسا کرونا را افزایش می­دهد (صفانیا و همکاران، 2019: 39). همچنین مشخص گردید که تردیدی وجود ندارد که زندگی روزمره و ورزشی افراد، به‌ویژه ورزشکاران و فعالان حوزه ورزش، دچار تغییر و توقفی ناگزیر شده است. برای کسانی که مربی هستند، نحوه ارتباط با مشارکت‌کنندگان دچار تغییرات ساختاری شده است. به‌عنوان‌مثال، مربیان به‌صورت رودررو با افراد در ارتباط نیستند، مشارکت­کنندگان نمی­توانند سؤالات خود را به‌راحتی از مربیان بپرسند، نحوه نظارت بر عملکرد ورزشی افراد، آسیب­دیدگی و سایر بازخورد در مورد تمرین به دلیل فاصله بین ورزشکار و مربی و ساختار تربیتی و آموزشی با محدودیت مواجه شده بود (ایوانز[24] و همکاران، 2020: 86). ناریچی[25] و همکاران (2020) در تحقیق خود بیان کردند که قرنطینه­ ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم فعالیت فیزیکی در این دوران، سلامت جسمانی افراد را در معرض خطر قرار داده و ابتلا به بیماری­های عصبی و عضلانی و قلبی و عروقی و چاقی را افزایش داده است. در مقابل، فعال ماندن در این شرایط به افراد کمک می­کند تا سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهند. همچنین جکوبسون[26] و همکاران (2020) در تحقیق خود با عنوان «فعالیت­بدنی در دوران کورونا ویروس: جلوگیری از کاهش عملکردهای متابولیک و ایمنی» بیان کردند که انجام فعالیت­های فیزیکی در این شرایط بسیار ضروری است و به‌منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری­های مزمن لازم است که افراد فعال باشند.

بنابراین با توجه به دعوت دولت­ها از مردم برای ماندن در خانه و رعایت شرایط قرنطینه خانگی، شرایط ورزش کردن نسبت به قبل سخت­تر و محدودتر شد این امر برای ورزشکاران حرفه­ای بسیار متفاوت­تر یود. دوری از محل تمرینات، فاصله گرفتن از شرایط مسابقه، دوری از مربیان و بسیاری عوامل دیگر، منجر به تحلیل بدنی ورزشکاران می­شود و آمادگی بدنی و روانی آن‌ها از شرایط ایده­آل فاصله می­گیرد- هرچند این امر برای ورزشکاران غیرحرفه­ای نیز صادق است و آن‌ها نیز در این شرایط، از وضعیت ایده­آل خود فاصله می­گیرند. بنابراین با تدوین مدل سبک زندگی ورزشکاران (حرفه­ای و غیرحرفه­ای) در این دوران می­توان به تدوین برنامه­هایی برای هدایت ورزشکاران تا رسیدن به شرایط ایده­آل قدم­هایی برداشت. همچنین ورزشکاران با ترویج سبک زندگی مناسب خود به‌وسیله به اشتراک گذاشتن اطلاعات از طریق فضای مجازی و رسانه­های مختلف می­توانند عامل انگیزشی مناسبی برای علاقه‌مندان به ورزش باشند. از سوی دیگر، در زمینه بحران­های مختلف و نقشی که ورزشکاران می­توانند دراین‌بین داشته باشند، پژوهشی به‌صورت مدون انجام‌نشده است. بنابراین انجام چنین پژوهشی که به تدوین مدل سبک زندگی ورزشکاران جوان در بحران­های سلامتی بپردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار می­باشد، چراکه نقش ورزشکاران در الگوسازی نوجوانان و جوانان کاملاً مشخص است. از سوی دیگر، با توجه به نبود چنین پژوهشی، نتایج پژوهش حاضر می­تواند زمینه­ساز مطالعه پیرامون سبک زندگی ورزشکاران در بحران­های مختلف باشد که اهمیت انجام پژوهش حاضر را مجدداً مشخص می­نماید. بنابراین در جمع­بندی اهمیت می­توان به اهمیت این پژوهش در دو بعد عملی و نظری پرداخت. در بعد نظری، به منابع مطالعاتی و مبانی نظری در مورد نقش ورزشکاران و سبک زندگی آن‌ها در بحران­های سلامتی افزوده می­شود، چراکه پژوهشی در این زمینه انجام ‌نشده است. در بعد عملی، راهبردهای مناسبی- با توجه به اهداف پژوهش- به ورزشکاران جوان و عموم جامعه درباره تأثیرات ورزش بر سبک زندگی و بهبود سبک زندگی­شان در این شرایط بحرانی ارائه می­دهد. ازاین‌رو هدف از انجام پژوهش حاضر، مدل­سازی عوامل سبک زندگی ورزشکاران جوان در بحران­های سلامتی می­باشد و درصدد پاسخگویی به این سؤالات می­باشد:

عوامل سبک زندگی ورزشکاران در بحران­های سلامتی کدم‌اند؟

 شرایط علی، زمینه­ای و مداخله­گر مؤثر بر سبک زندگی ورزشکاران جوان در این بحران­ها کدم‌اند؟

چه راهبردهایی برای رسیدن به وضعیت مطلوب پیشنهاد می­شود و این راهبردها چه پیامدهایی می­توانند داشته باشند؟

روش­شناسی پژوهش

پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، روش تحقیق، توصیفی و شیوه گردآوری پیمایشی بود و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. در مرحله اول، برای ساخت الگو از روش کیفی و برای آزمون الگو از روش کمی توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری استفاده گردید. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی- ابتدا کیفی و سپس کمی- بود. ابزار مورداستفاده در این پژوهش بعد از انجام مصاحبه و رسیدن به اشباع نظری تدوین شد که شامل 79 گویه در قالب 17 مولفه به‌صورت پنج گزینه­ای لیکرت (کاملاً موافقم، 5 امتیاز تا کاملاً مخالفم، 1 امتیاز) بود. مشارکت­کنندگان برای انجام مصاحبه میدانی در بخش اول (کیفی) را اساتید مدیریت ورزشی (8 نفر)، جامعه­شناسی (1 نفر)، روان­شناسی (1 نفر) و همچنین ورزشکاران برجسته­ای که سابقه عضویت در تیم­های ملی و همچنین دارای قرارداد حرفه‌ای با باشگاه ورزشی بودند (5 نفر) تشکیل می­دادند- 15 مصاحبه با 15 نفر تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روش نمونه­گیری به‌صورت هدفمند بعد از تهیه فهرست ابتدایی شامل 40 نفر و انجام مکاتبات که در نهایت منجر به همکاری 15 نفر گردید، بود و در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسش­نامه شد که این پرسش­نامه 79 گویه­ای در فالب پنج ارزشی لیکرتی (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم)  در بین نمونه بخش کمی توزیع گردید. جامعه آماری این بخش شامل کلیه ورزشکاران حرفه­ای زن و مرد در تمامی رشته­های ورزشی انفرادی و تیمی استان همدان بود که 225 نفر شناسایی شدند و در نهایت 195 پرسش­نامه به‌صورت صحیح عودت داده شد. روش نمونه­گیری به‌صورت تمام شمار بود.

شاخص آزمون KMO که کفایت نمونه­گیری را می­سنجد، برای این آزمون به مقدار 78/0 به دست آمد که نشان از کفایت مناسب نمونه­ها دارد.

در بخش کیفی تحقیق جهت بررسی روایی از قابلیت باورپذیری (اعتبار)، انتقال‌پذیری و تأییدپذیری استفاده گردید: (جدول 1.

جدول 1: روایی و پایایی بخش کیفی

 

 

روش

نتیجه

روایی

قابلیت باورپذیری (اعتبار)

تأیید فرایند پژوهش توسط هشت متخصص

تأیید

استفاده از دو کدگذار جهت کدگذاری چند نمونه مصاحبه

تأیید

انتقال­پذیری

نظرات سه متخصص که در پژوهش مشارکت نداشتند

تأیید

تاییدپذیری

ثبت و ضبط تمامی مصاحبه‌ها

تأیید

پایایی

مطالعه حسابرسی فرآیند

در اختیار قرار دادن اطلاعات به اساتید راهنما و مشاور

تأیید

توافق درون موضوعی دو کدگذار

تحلیل سه مصاحبه توسط محقق و همکار و مشخص نمودن کدهای مشابه و غیرمشابه

تعداد کل کدها: 120

تعداد کل توافقات: 53

تعداد کل عدم توافقات: 14

پایایی بین دو کدگذار: 3/88%

بیشتر از 60% و تأیید پایایی

برازش مدل در سه بخش بررسی می‌شود:

1) برازش مدل‌های اندازه‌گیری، 2) برازش مدل ساختاری و 3) برازش مدل کلی.

مقدار ملاک برای مناسب­بودن ضرایب بارهای عاملی، 5/0 می­باشد. برای تمامی سؤال‌ها، ضرایب بارهای عاملی سؤالات از 5/0 بیشتر است که نشان از مناسب بودن این معیار دارد. در اینجا هیچ‌یک از سؤال­ها حذف نگردید. مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی متغیرها در همه متغیرها، بالاتر از 7/0 بود که حاکی از پایایی مناسب مدل است. در این تحقیق پایایی متغیرها در حد مطلوب قرار دارد. ازآنجاکه پایایی تأیید ­شد، به بررسی فرضیه­ها توسط معادلات ساختاری پرداختیم که نتیجه قابل‌تعمیم به‌کل جامعه موردنظر می­باشد. معیار دوم از بررسی مدل‌های اندازه‌گیری، روایی همگراست که به بررسی همبستگی هر متغیر با سؤالات (شاخص­ها) خود می­پردازد. با توجه به روش فورنل و لارکر که مقدار مناسب برای AVE را 5/0 به بالا معرفی کرده­اند، مقدار AVE برای تمامی متغیرها، بیشتر یا مساوی 5/0 به­دست آمد. روایی واگرا، سومین معیار بررسی برازش مدل­های اندازه­گیری است. روایی واگرا وقتی در سطح قابل‌قبول قرار دارد که میزان AVE برای هر متغیر بیشتر از واریانس اشتراکی بین آن متغیر و متغیرهای دیگر در مدل باشد (بنیتز و همکاران، 2020).

در این پژوهش از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. در بخش آمار توصیفی از جداول و نمودارهای توصیفی برای بیان ویژگی‌های جمعیت­شناختی و توصیفی پژوهش بهره­گیری شد. از شاخص‌های کشیدگی و چولگی به‌منظور بررسی توزیع داده­ها (طبیعی و یا غیرطبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه­گیری و مدل ساختاری از نرم­افزارهای SPSS نسخه 24، Smart PLS نسخه 0/2 و نرم‌افزار QDA[27]Max نسخه بهره­گیری شد.

یافته­های پژوهش

نتایج بخش توصیفی مربوط به ویژگی­های جمعیت شناختی پژوهش در بخش کیفی نشان داد که 3/33 درصد مشارکت­کنندگان کمتر از 35 سال، 7/26 درصد 35 تا 50 سال و 40 درصد بالای 50 سال سن داشتند. همچنین مشخص گردید که بیشنر نمونه­های پژوهش دارای تحصیلات کارشناسی­ارشد و دکتری بودند (7/66 درصد). 3/13 درصد زن و 7/86 درصد مرد بودند.

در این مرحله، چند کد مفهومی تبدیل به یک مقوله می­شود. در جداول زیر نتایج کدگذاری باز بر اساس کدهای مفهومی و مقولات آورده شده است.

جدول 2: کدگذاری ثانویه و شکل­دهی مقولات کد محوری پدیده اصلی

ردیف

مقوله

مفاهیم

کد مصاحبه‌شونده

1          

خواب

خواب کافی

P1, P8, P10

2          

استراحت کافی

P2, P5, P9

3          

بیدار­نبودن در شب

P2, P6, P9

4          

سحرخیزی

P5, P9, P11

5          

تغذیه

استفاده از مشاوران تغذیه

P1, P2, P11

6          

سبک تغذیه بر اساس نوع ورزش (قدرتی، استقامتی، سرعتی)

P3, P5, P6, P10

7          

پرهیز از پرخوری

P8, P9, P12

8          

پرهیز از درهم­خوری

P1, P3, P14

9          

استفاده از مکمل­ها

P6, P10, P13

10       

اوقات فراغت

سبک فراغتی مجازی[28]

P3, P5, P12

11       

سبک فراغت بسته[29]

P6, P7, P13

12       

سبک فراغت متمایز[30]

P2, P3, P15

13       

سبک فراغت خانواده­محور[31]

P2, P8, P11

14       

اوقات فراغت فعال (انجام فعالیت ورزشی سبک‌تر مثل شنا در اوقات فراغت)

P5, P10, P12, P13

15       

ارتباطات

نحوه ارتباط ورزشکار با مربی

P1, P6, P10

16       

نحوه ارتباط ورزشکار با خانواده

P5, P9, P15

17       

نحوه ارتباط ورزشکار با هواداران

P7, P9, P13

18       

نحوه ارتباط ورزشکار با دوستان

P5, P7, P10

 

جدول 3: کدگذاری ثانویه و شکل­دهی مقولات کد محوری شرایط علی 

ردیف

مقوله

مفاهیم

کد مصاحبه‌شونده

19       

حمایتی

حمایت خانواده

P2, P8, P9

20       

حمایت نهادی

P1, P9, P12

21       

حمایت اجتماعی

P4, P5, P9, P12

22       

اقتصادی

فسخ قراردادهای ورزشی

P3, P5, P7, P10

23       

عدم وصول مبالغ مربوط به قراردادهای ورزشی

P6, P9, P11

24       

تعطیلی باشگاه­های ورزشی

P3, P7, P13

25       

وضعیت اقتصادی کشور

P1, P5, P7, P8

26       

عوامل فردی

ویژگی فردی برون‌گرایی یا درون‌گرایی

P1, P7, P12

27       

سطح آمادگی بدنی

P4 P5, P9

28       

سطح آمادگی روانی

P5, P7, P8

29       

وضعیت تأهل

P2, P3, P11

30       

سن

P9, P10, P15

31       

جنسیت

P1, P6, P10

32       

سطح تحصیلات

P3, P8, P9

33       

سطح درآمد و سرمایه

P5, P6, P9

34       

کیفیت محل سکونت

P4, P9, P11

35       

خانوادگی

زندگی در کنار خانواده یا به‌صورت مجردی

P2, P10, P13

36       

میزان پیروی از عقاید و رویه­های خانواده

P4, P11, P15

37       

میزان درگیری خانواده به بیماری

P2, P3, P14

 

جدول 4: کدگذاری ثانویه و شکل­دهی مقولات کد محوری شرایط مداخله گر

ردیف

مقوله

مفاهیم

کد مصاحبه‌شونده

1          

رسانه­ها

تبلیغات در رسانه­ها در مورد بیماری کرونا (مجازی و غیرمجازی)

P3, P10, P13

2          

سطح پوشش اخبار در رسانه­ها

P6, P7, P8

3          

حضور ورزشکاران در رسانه­ها

P5, P8, P12

4          

سطح پیروی هواداران در رسانه­ها از ورزشکاران

P3, P7, P8

5          

دانش

دانش ورزشکاران نسبت به چیستی بحران

P1, P3, P6

6          

دانش ورزشکاران نسبت به عواقب و پیامدهای بحران سلامتی

P1, P2, P7

7          

دانش ورزشکاران نسبت به پیشگیری از ابتلا به بیماری

P6, P13, P14

8          

امکانات و خدمات

میزان دسترسی ورزشکار به امکانات تفریحی

P7, P10, P11

9          

میزان دسترسی ورزشکار به امکانات ورزشی

P2, P9

10       

میزان دسترسی ورزشکار به مربیان ورزشی

P2, P3, P9

 

جدول 5: کدگذاری ثانویه و شکل­دهی مقولات کد محوری شرایط زمینه­ای

ردیف

مقوله

مفاهیم

کد مصاحبه‌شونده

11       

قوانین و سیاست­ها

سیاست­های دولت در مورد قوانین قرنطینه

P1, P7, P8

12       

سیاست­های دولت در مورد واکسیناسیون

P5, P7, P10

13       

سیاست­های دولت در مورد برگزاری مسابقات ورزشی

P1, P3, P8

14       

سیاست­های دولت در مورد اعزام ورزشکاران به خارج

P6, P8, P11

15       

فرهنگی- اجتماعی

فرهنگ بهداشت جامعه

P3, P12

16       

فرهنگ ارتباطات اجتماعی

P5, P6, P15

17       

نگاه جامعه به رفتارهای ورزشکاران نخبه

P2, P6, P10

18       

فرهنگ ورزش قهرمانی در کشور

P2, P5, P7

 

جدول 6: کدگذاری ثانویه و شکل­دهی مقولات کد محوری راهبردها

ردیف

مقوله

مفاهیم

کد مصاحبه‌شونده

19       

راهکارها (امکانات و خدمات)

در اختیار قرار دادن اماکن ورزشی به‌صورت انفرادی به ورزشکار و مربی

P2, P3, P8

20       

در اولویت قرار دادن ارائه خدمات به ورزشکاران حرفه‌ای

P6, P7, P13

21       

دادن امکانات لازم به ورزشکاران برای بردن به منزل

P1, P3, P8, P10

22       

ارائه بیمه ورزشی به ورزشکاران در این دوران

P1, P6, P10, P11

23       

راهکارها (مالی)

تأمین نیازهای مالی ورزشکاران و رفع دغدغه آن‌ها

P2, P, P11

24       

تأمین منابع مالی موردنیاز برای خرید اقلام ورزشی

P6, P12, P15

25       

عدم فسخ قراردادهای ورزشکاران

P5, P11, P12

26       

راهکارها (آموزش)

تغییر رویه آموزش­ها به‌منظور آمادگی برای شرایط مشابه

P1, P8, P13

27       

استفاده از آموزش مجازی در ورزش

P3, P5, P9

28       

آموزش به ورزشکاران به‌منظور پیشگیری و درمان

P1, P7, P9

29       

تغییر سبک زندگی ورزشکاران به سمت مطالعه

P5, P9, P13

30       

ارائه تمرینات و آموزش به‌صورت آنلاین

P1, P2, P14

31       

ارائه و آموزش سبک زندگی ورزشکاران نخبه در سطح دنیا

P3, P6, P8, P10

32       

آموزش به ورزشکاران به‌منظور ارتقای تاب­آوری و سرسختی ذهنی

P11, P12

 

جدول 7: کدگذاری ثانویه و شکل­دهی مقولات کد محوری پیامدها 

ردیف

مقوله

مفاهیم

کد مصاحبه‌شونده

33       

پیامدها

حفظ سلامتی

P1, P9, P10

34       

زنده ماندن

P2, P6, P13

35       

یادگیری استفاده از فضای مجازی

P3, P8, P15

36       

تطبیق سبک زندگی با شرایط به وجود آمده

P1, P7, P11

37       

حفظ روحیه و نشاط ورزشکاران

P2, P3, P10

38       

حس رضایت شخصی

P2, P11

39       

کسب موفقیت‌های ورزشی

P5, P12, P13

40       

حفظ آمادگی جسمی

P1, P3, P5

41       

خودباوری

P4, P6, P10

42       

الگو بودن برای دیگران

P2, P7, P12

در نهایت 79 کد مفهومی و 17 مقوله اصلی استخراج شد.

گام دوم: کدگذاری محوری

کدهای محوری پژوهش حاضر درواقع همان مقولات مستخرج­شده در مرحله کدگذاری باز می­باشند (کرسول، 1396). بنابراین مدل نهایی سبک زندگی ورزشکاران در بحران­های سلامتی در شکل 1 نشان داده ‌شده است:

شکل 1: مدل نهایی سبک زندگی ورزشکاران جوان در بحران­های سلامتی بر اساس نظر متخصصان

مدل پژوهش (شکل 1) بر گرفته از بخش کیفی و تحلیل مصاحبه­های انجام­شده با خبرگان می­باشد. در ادامه، مدل پژوهش با نظر ورزشکاران مورد آزمون قرار گرفت. از طریق نرم­افزار SPSS به تحلیل ویژگی­های جمعیت شناختی نمونه­های پژوهش و سپس نتایج حاصل از جمع­آوری پرسش­نامه­ها با استفاده از نرم­افزار Smart PLS و پاسحگویی به سؤال­های ایجادشده‌ در پژوهش پرداخته شد. با توجه به نتایج جمعیت­شناختی در بخش کمی، مشخص گردید که بیشترین گروه سنی به گروه سنی بین 21 تا 30 سال و بیشترین فراوانی به سطح تحصیلات دیپلم (81 نفر) و کمترین فراوانی به دکترا (0 نفر) تعلق دارد. برای بررسی برازش مدل­های اندازه­گیری، سه معیار پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده ­شد= پایایی خود از طریق بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی صورت می­پذیرد.

جدول 8: شاخص­های توصیفی و برازش مدل اندازه­گیری

AVE

پایایی ترکیبی

آلفای کرونباخ

میانگین ±انحراف معیار

 

61/0

77/0

70/0

05/1 ± 54/3

شرایط علی

65/0

79/0

75/0

96/0 ± 40/3

شرایط مداخله‌گر

55/0

76/0

78/0

10/1 ± 31/3

شرایط زمینه‌ای

60/0

79/0

74/0

16/1 ± 29/3

پدیده اصلی

58/0

72/0

79/0

32/1 ± 68/3

راهبردها

61/0

73/0

81/0

08/1 ± 83/3

پیامدها

بعد از بررسی برازش مدل­ اندازه­گیری (آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و AVE)، نوبت به برازش مدل ساختاری پژوهش ­رسید. همان­گونه که پیش از این اشاره شد، بخش مدل ساختاری برخلاف مدل­های اندازه­گیری، به سؤالات (متغیرهای آشکار) کاری ندارد و تنها متغیرهای پنهان همراه با روابط میان آن‌ها را بررسی می­کند. متغیرهای درون زای مدل، پدیده اصلی، راهبرد و پیامدها می­باشند و متغیرهای برون زای مدل، پدیده اصلی، شرایط زمینه­ای، شرایط مداخله گر و راهبردها هستند.

شکل 2: مدل اندازه­گیری (بررسی ضرایب مسیر مدل پژوهش)

برای بررسی برازش مدل ساختاری پژوهش از چندین معیار استفاده می‌شود که اولین و اساسی‌ترین معیار، ضرایب معنی‌داری t یا همان مقادیر t-values می­باشد. درصورتی‌که مقدار این اعداد از 96/1 بیشتر شود، نشانگر از صحت رابطه بین متغیرها و درنتیجه تأیید فرضیه­های پژوهش در سطح اطمینان 95/0 است. البته باید توجه داشت که اعداد فقط صحت رابطه را نشان می­دهند و شدت رابطه بین متغیرها را نمی­توان با آنها سنجید.

شکل 3. ضرایب معنی‌داری t (مقادیر t-values)

مقدارR2  برای متغیرهای برون‌زا یا مستقل برابر صفر است. در این قسمت، مقدار R2 برای سه متغیر (پیامدها، راهبردها و پدیده اصلی) بیشتر از 33/0 و برابر با مقدار متوسط به دست آمد. مقدار Q2 برای سه متغیر درون‌زای مدل بیشتر از 15/0 شد که نشان می­دهد متغیر برونزا (مستقل) در پیش­بینی متغیر وابسته، متوسط است، ولی برازش مناسب مدل ساختاری پژوهش تا حدودی مورد تأیید می­باشد.

جدول 9: شاخص­های برازش مدل ساختاری و کلی

GOF

Communality

Redundancy

Q2

R2

 

39/0

70/0

19/0

31/0

218/0

پدیده اصلی

61/0

64/0

30/0

39/0

584/0

راهبردها

44/0

57/0

36/0

40/0

347/0

پیامدها

             

برازش مدل کلی

 مدل کلی شامل هر دو بخش مدل اندازه‌گیری و ساختاری می‌شود و با تأیید برازش آن، بررسی برازش در یک مدل کامل می‌گردد. با توجه به سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 که به‌عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی‌شده­اند، ، مقدار بیشتر از 36/0 در مدل پژوهش نشان از برازش کلی قوی مدل دارد.

بنابراین در بخش کیفی پژوهش مقوله­ها در قالب 79 کد مفهومی مشخص شدند و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفه­ اصلی پژوهش(شرایط علی، پدیده اصلی، شرایط مداخله­گر، شرایط زمینه­ای، راهبردها و پیامدها) از برازش مناسبی برخوردار اند بنابراین مدل پژوهش برازش کافی دارد.

 

بحث و نتیجه­گیری

تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی سبک زندگی ورزشکاران جوان در بحران­های سلامتی، طراحی و اجرا گردید. نتایج نشان داد که عوامل علی شامل عوامل حمایتی، اقتصادی، خانوادگی و فردی بر سبک زندگی ورزشکاران جوان در بحران­های سلامتی تأثیرگذار می­باشند. سبک زندگی متأثر از عوامل بسیاری است که در ورزشکاران همانند سایر اقشار جامعه، باید به بررسی آنها پرداخت. زمانی که ورزشکاران احساس امنیت و آرامش داشته باشند، عملکرد ورزشی بهتری خواهند داشت. تأمین امنیت ورزشکاران ملزم به همکاری بخش­های مختلف جامعه و نهادهای مربوطه است. خانواده نیز از مهم­ترین ارکان حمایتی برای ورزشکاران محسوب می­شوند. بنابراین حمایت­های اجتماعی، خانوادگی و نهادی در تعیین سبک زندگی ورزشکاران تأثیرگذار است. اینکه ورزشکار وضعیت خواب، تغذیه، اوقات فراغت و ارتباطات را مشخص نماید- این موارد از ارکان سبک زندگی افراد به‌خصوص ورزشکاران می­باشد- می­تواند منوط بر عوامل اقتصادی نیز باشد. احساس آرامشی که ورزشکار برای عملکرد بهتر ورزشی به آن نیاز دارد، بسیار مرتبط با رفع نیازهای اولیه در زندگی است. تأمین مایحتاج اولیه برای ورزشکاران حرفه­ای، عدم فسخ قراردادهای آن‌ها و بسیاری عوامل مرتبط دیگر می­تواند بر نوع سبک زندگی و بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران تأثیرگذار باشد. همچنین عوامل خانوادگی و میزان پیروی ورزشکاران از عقاید و باورهای خانواده خود دارای اهمیت است. میزان درگیری خانواده ورزشکار با بیماری کرونا و سایر بیماری­های واگیردار، از عوامل مؤثر دیگر می­باشد. همچنین عوامل فردی نظیر وضعیت تحصیلی ورزشکار، وضعیت درآمد، سطح رفاه فردی و خانوادگی، وضعیت تأهل و بسیاری عوامل دیگر تأثیرگذار است. همان‌گونه که چند تن از مصاحبه­شوندگان بر آن تأکید داشتند:

 «ورزشکاری که خود در ویلای 5000 متری زندگی می­کند و دیگران را به رعایت قرنطینه و در خانه ماندن تشویق می­کند، خیلی اثربخش نمی­باشد».

 بنابراین وقتی وضعیت سرمایه و درآمد ورزشکار در سطح مناسبی باشد، رعایت قرنطینه و تداوم سبک زندگی قبل از بحران چندان سخت نیست، اما ورزشکاری که از امکانات اولیه محروم باشد مثل زندگی در آپارتمان 60 متری، نمی­تواند سبک زندگی قبلی خود را ادامه دهد و ناچارا باید تغییری درروند آن ایجاد نماید.

البته مسئله­ای که در تعیین سبک زندگی و بایدها و نبایدهای آن در دوران همه‌گیری ویروس­ها  مؤثر است، درک این مورد است که ورزشکار در تعیین نوع سبک زندگی خود، نقش چندانی نمی­تواند داشته باشد. درواقع سبک زندگی زمانی معنا پیدا می­کند که ورزشکار اختیاری در انتخاب آن داشته باشد. با ‌وجود این، مواردی وجود دارد که ورزشکار می­تواند در وجود و یا عدم­وجود آن نقش داشته باشد و بسیاری از اثرات منفی بحران­های سلامتی را تعدیل نماید، مثل  سبک زندگی با تفسیر خواب، اوقات فراغت، تغذیه و ارتباطات. رعایت هر یک از این موارد و انتخاب بهترین گزینه از بین انواع آن، می­تواند بهترین نوع سبک زندگی را برای ورزشکاران به ارمغان بیاورد؛ سبکی که منجر به نمایش بهترین عملکرد ورزشی در آن‌ها می­گردد. رعایت هر یک از این موارد، در تمامی شرایط و دوران زندگی برای ورزشکاران ضروری است، اما وجود پدیده­ای به نام «کرونا» در بین ورزشکاران تغییرات زیادی را به­وجود آورد. هرچند در بین مصاحبه­شوندگان این نظر وجود داشت که سبک زندگی ورزشکاران در دوران بحران سلامتی و قبل از آن تفاوتی وجود نباید داشته باشد و یا اینکه این تفاوت اصلاً وجود ندارد؛ اما در حقیقت ورزشکاران به دلیل دوری از مسابقات ورزشی، عدم­تمرین در شرایط استاندارد، به تعویق افتادن مسابقات، داشتن زمان زیاد به علت حضور طولانی­مدت در منزل و ... به‌ناچار باید با کمتر شدن میزان فعالیت بدنی خود، سطح آمادگی اش را بالا نگه‌دارند که این امر می­تواند به‌واسطه تغذیه، نوع خواب، سطح و نوع ارتباطات و همچنین نوع اوقات فراغت تحت تأثیر قرار گیرد.

در شرایط همه­گیری ویروس و بروز بحران­های سلامتی، مشخص گردید که سبک زندگی همه اقشار جامعه از این بیماری متأثر می­شود که ورزشکاران نیز از آن مستثنی نبودند؛ اما برای کاهش تأثیرات بیماری و کلاً بحران­های سلامتی که معلوم نیست در آینده بازهم شاهد نوع دیگری از آن باشیم، باید برای سبک زندگی ورزشکاران تدابیری اتخاذ گردد. ازجمله راهبردهای پیشنهادی می­توان به راهبردهای آموزشی اشاره نمود. بالاخره بخواهیم یا نخواهیم، جهان با پدیده‌ای به نام «کرونا» آشنا شد. این پدیده درس زیادی در بسیاری از جنبه­ها به افراد و دولت­ها داد. تغییر سیستم آموزشی در این دوران یکی از تجربیات شکل‌گرفته است. دیگر آموزش سنتی در این دوران کارساز نبود. بنابراین تغییر رویکرد آموزشی از سنتی به مجازی یک گام بزرگ در سیستم آموزشی کشورها بود. ورزشکاران نیز همانند سایر گروه­ها از این سیستم آموزشی به‌منظور یادگیری اصول و فنون ورزشی استفاده نمودند. نحوه ارتباطات دیگر حضوری و رودررو نشد و به‌ناچار از ارتباطات مجازی استفاده گردید. بنابراین تغییر سیستم آموزشی از سنتی به مجازی ازجمله مواردی بود که دنیا برای آن آماده نبود زیرساخت‌ها به‌درستی آمادگی تحمل این فشار را نداشتند، اما بعد از یک سال از ادامه بیماری کرونا، بسیاری جوامع شرایط پایدارتری در سیستم آموزشی خود داشتند. هدف از گفتن این مطالب این است که سیستم آموزشی در ورزش باید بعد از رفع بیماری نیز به‌صورت مجازی ادامه پیدا کند، چراکه علاوه بر مزایای بی‌شمار آموزش مجازی، استفاده از آموزش مجازی به‌عنوان یک عادت تبدیل می­شود. ارائه آموزش­های لازم به ورزشکاران برای توانمندسازی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. آموزش­ها باید به سمت تاب­آوری و رفع تنش­های روانی باشد. همچنین آموزش نحوه استفاده از امکانات ورزشی که به‌صورت فردی در اختیار آن‌ها قرار می­گیرد نیز ازجمله راهکارهای پیشنهادی است.

ارائه امکانات و خدمات ورزشی انفرادی به ورزشکاران نیز ازجمله مواردی است که به‌ناچار باید برای آن تدابیری اندیشیده شود. ورزشکار حرفه­ای بدون امکانات لازم نمی­تواند سطح آمادگی خود را حفظ نماید که مسئولان و مربیان باید این امکانات را در اختیار ورزشکاران قرار دهند. اولویت استفاده از اماکن و تجهیزات ورزشی به ورزشکاران حرفه­ای برای خفظ سطح آمادگی آن‌ها، ازجمله تدابیر دیگر است. همچنین راهکارهای مالی نیز از مهم­ترین راهبردهای پیشنهادشده می­باشد. تا زمانی که ورزشکاران دغدغه تأمین مایحتاج خود را داشته باشند و از بین سلسله‌مراتب مازلو در سطح نیازهای جسمانی بمانند، نمی­توانند به فکر خودشکوفایی باشند. حمایت­های مالی از ورزشکاران از سوی نهادی مختلف باید صورت گیرد؛ اما هر یک از راهبردهای شناسایی‌شده، متأثر از دودسته عوامل می­باشد: عوامل زمینه­ای و عوامل مداخله­گر. منظور از عوامل زمینه­ای، آن دسته از عواملی است که سبک زندگی ورزشکاران در آن شکل می­گیرد، مانند عوامل فرهنگی اجتماعی، امکانات و خدمات. درواقع تا زمانی که فرهنگ جامعه حامی ورزشکاران قهرمان نباشد، سطح توقع جامعه پایین باشد و نگاه خانواده و جامعه به آن‌ها خیلی امیدوارکننده نباشد، نمی­توان تصور نمود که راهبردهای شناسایی‌شده، مثمر ثمر واقع شود. از سوی دیگر، تا زمانی که امکانات کافی در اختیار ورزشکاران قرار نگیرد، سبک زندگی آن‌ها در غیرمفیدترین حالت ممکن شکل می­گیرد. منظور از عوامل مداخله­گر، عواملی هستند که هم می­توانند نقش تسهیل­کننده در شکل­گیری سبک زندگی مناسب برای ورزشکاران داشته باشند و هم نقش مخرب و مانع. رسانه­ها به‌خصوص فضای مجازی می­توانند اطلاعات لازم برای مقابله با بیماری ایجاد شده را در اختیار ورزشکاران قرار دهد و هم اینکه فضایی که است ورزشکاران می­توانند در آن با هواداران خود ارتباط دوسویه داشته باشند و از آن‌ها انرژی و انگیزه بگیرند؛ اما همین عامل می­تواند منجر به اعتیاد به فضای مجازی، عدم تمرکز و ایجاد حاشیه برای آن‌ها گردد. همچنین سطح دانش می­تواند به‌عنوان یک عامل تسهیل‌کننده و یا مخرب باشد. به این صورت که اگر سطح دانش ورزشکاران در زمینه بحران به وجود آمده و چگونگی انجام فعالیت ورزشی در این دوران مناسب ­باشد، تدوین برنامه‌ریزی برای ارتقای سبک زندگی می­تواند به‌درستی صورت گیرد، اما اگر اطلاعات غلطی در اختیار ورزشکاران قرار گیرد، اثرات مخرب زیادی می­تواند به همراه داشته باشد. سیاست­ها و قوانین می­توانند گاهی در جهت رفع موانع و حمایت ورزشکاران و گاهی منجر به ضرر و زیان آنها باشند. برای مثال، ندادن مجوز برگزاری مسابقه به ورزش­هایی نظیر اتومبیل­رانی ذر مقابل ارائه مجوز به ورزشی مثل فوتبال ازجمله قوانینی است که اثر مخرب دارد.

از پیامدهای شناسایی‌شده برای راهبردهای پیشنهادی می­توان به حفظ سلامتی، زنده ماندن، یادگیری استفاده از فضای مجازی، تطبیق سبک زندگی با شرایط به­وجود آمده، حفظ روحیه و نشاط ورزشکاران، حس رضایت شخصی، کسب موفقیت‌های ورزشی، حفظ آمادگی جسمی، خودباوری و الگو بودن برای دیگران نام برد. بنابراین به مدیران ورزش کشور و دست­اندرکاران ورزش قهرمانی نظیر وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون­های ورزشی و نهادهای مختلف مرتبط دیگر، پیشنهاد می­شود که به‌منظور وضع قوانین مناسب از نظرات ورزشکاران و مربیان استفاده نمایند. سطح دانش و آگاهی ورزشکاران و مربیان را در زمینه آمادگی برای این‌گونه بیماری­ها و شرایط بالا ببرند. ورزشکاران از سبک زندگی ورزشکارانی که در این شرایط، سطح آمادگی خود را حفظ نمودند، الگوبرداری کنند و از مشاوران و روان­شناسان در کنار ورزشکاران استفاده شود.

 

  • منابع

    • الفت، سعیده و سالمی، آزاده. (1391). «مفهوم سبک زندگی». مطالعات سبک زندگی. 1(1)، صص 9-36.
    • تابعیان، حسن؛ جهانگیری، جهانگیر؛ زهری بیدگلی، سید محسن و زر­آور، فروزنده. (1392). «مطالعه جامعه‌شناختی سبک‌های زندگی بهنجار و نابهنجار دختران (مطالعه موردی: دختران ورزشکار)». زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان). 4(2)، صص 1-29.
    • حسنی، زهره؛ گودرزی، محمود؛ جلالی فراهانی، مجید و علی­دوست قهفرخی، ابراهیم. (1397). «اثر برند ورزشکار بر همانندسازی و اثربخشی صحه­گذاری ورزشکار مشهور». رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 6(21)، صص 9-20.
    • سلیمانی، مجید؛ بارانی، مریم؛ اینانلو، سهیلا و خجسته، علی. (1399). «مدل‌سازی رفتار خرید مشتریان فروشگاه‌های ورزشی در زمان شیوع ویروس کرونا (پیش‌آیندها و پس‌آینده‌ها)». مطالعات مدیریت ورزشی.
    • صفانیا، پرستو؛ صفانیا، امیرمحمد و آریادوست، هانیه. (1399). «بررسی ساختارهای تربیتی و فیزیولوژیکی بحران کرونا در صنعت ورزش». فصلنامه روان­شناسی تربیتی. 16(56)، صص 91-104.
    • محمدی ترکمانی، احسان؛ رحمتی، محمدمهدی؛ نقی­پور گیوی، بهنام و شربت زاده، رضا. (1398). «ساخت و اعتبارسنجی پرسش­نامه سبک زندگی ورزشکاران نخبه ایرانی». مدیریت و توسعه ورزش. 8(4)، صص 34-50.
    • محمدی ترکمانی، احسان؛ باقری، قدرت­الله؛ زارعی­متین، حسن؛ معینی، حسین و خنیفر، حسین. (1395). «سبک زندگی ورزشکاران نخبه ایرانی (ارائه یک نظریه داده­بنیاد)». پژوهش در ورزش تربیتی. 11، صص 71-96.
    • مهدی­زاده، حمید. (1397). «بازتبیین سبک زندگی در گستره روان­شناسی». جامعه­شناسی و اسلام، تحقیقات بنیادین علوم انسانی. ، صص 91-124.
    • موسوی گیلانی، سیدرضی. (1392). «چیستی و چرایی سبک زندگی و نسبت آن با دین و مهدویت». مشرق موعود. 7(25)، صص 123-138.
    • وکیلی، حمیدرضا. (1396). «تأثیر سه ماه برنامه آموزش ورزش همگانی در شبکه اجتماعی تلگرام بر سبک زندگی دانشجویان». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت رسانه­های ورزشی، دانشگاه علم و فرهنگ.
    • Adler Graduate School. (2015). “Alfred Adler Theory and Application”. Retrieved from: http://alfredadler.edu/about/theory.
    • Ahmed, N., Ahmed, S., Carmichael, Z., & Sami, A. S. (2017). “Measuring Healthy Lifestyle and Mental Health Indicators in South Asian Women Using the “Your Health: Quality of Life and Well-Being” Questionnaire”. Annals of Global Health, 83(3-4), 463. doi:10.1016/j.aogh.2017.09.007
    • Annala, S., Viljainen, S., Pakkanen, M., & Hukki, K. (2016). “Consumer preferences in engaging in a sustainable lifestyle”. International Journal of Innovation and Sustainable Development, 10(1), 1-18.
    • Bautista, L., Relojo, D., Pilao, S. J., Tubon, G., & Andal, M. (2018). “Link between lifestyle and self-regulated development as components of academic performance: basis for a psychoeducational intervention”. Journal of Educational Sciences and Psychology, 8(1). 68-78.
    • Beumeler, L. F. E., Waarsenburg, E. C., Booij, S. H., Scheurink, A. J. W., & Hoenders, H. J. R. (2018). “Evaluation of a lifestyle intervention program in primary care on physical and mental health and quality of life of cancer survivors: a pilot study”. European Journal of Integrative Medicine. doi:10.1016/j.eujim.2018.08.007
    • Brinkman, S., Voortman, T., Kiefte-de Jong, J. C., van Rooij, F. J. A., Ikram, M. A., Rivadeneira, F., … Schoufour, J. D. (2018). “The association between lifestyle and overall health, using the frailty index”. Archives of Gerontology and Geriatrics, 76, 85–91. doi:10.1016/j.archger.2018.02.006
    • Brown, W., Basil, M., & Bocarnea, M. (2003). “The influence of famous athletes on health beliefs and practices”. Journal of Health Communication, 8, 41-57.
    • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., Rubin, G. J. (2020). “The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence”. Rapid Review, 39 (10), 912 – 920.
    • Dan, Zh. (2020). “China adopts non-contact free consultation to help the public cope with the psychological pressure caused by new coronavirus pneumonia”. Asian Journal of Psychiatry. Available online 10 April 2020, In Press.
    • Devaney, D. J., Nesti, M. S., Ronkainen, N. J., Littlewood, M., & Richardson, D. (2018). “Athlete Lifestyle Support of Elite Youth Cricketers: An Ethnography of Player Concerns Within a National Talent Development Program”. Journal of applied sport psychology, 30(3), 300- 320.
    • Evans, A. B., Blackwell, J., Dolan, P., Fahlén, J., Hoekman, R., Lenneis, V., & Wilcock, L. (2020). “Sport in the face of the COVID-19 pandemic: towards an agenda for research in the sociology of sport”. European Journal for Sport and Society, 15, 85-95
    • Fardin, M. (2020). COVID-19 and Anxiety: A Review of Psychological Impacts of Infectious Disease Outbreaks. Archives of Clinical Infectious In Press
    • Grey, M. (2017). “Lifestyle determinants of health: Isn’t it all about genetics and environment?” Nursing Outlook, 65(5), 501–505. doi:10.1016/j.outlook.2017.04.011.
    • Hendricks, J. & Hatch, L.R. (2006). Handbook of Aging and the Social Sciences. Sixth Edition. Copyright © 2006 by Academic Press.
    • Hill, P. L., Edmonds, G. W., & Hampson, S. E. (2019). “A purposeful lifestyle is a healthful lifestyle: Linking sense of purpose to self-rated health through multiple health behaviors”.Journal of health psychology, 24(10), 1392-1400.
    • Holz, N. E., Boecker, R., Jennen-Steinmetz, C., Buchmann, A. F., Blomeyer, D., Baumeister, S., et al. (2016). “Positive coping styles and perigenual ACC volume: two related mechanisms for conferring resilience”. Social Cognitive and Affective Neuroscience. 11(5), 813-20.
    • Ghani, U., & Kakakhel, T. (2011). “The impact of celebrity endorsement on the youth of Pakistan”. International Proceedings of Economics Development and Research, Singapore. 16, 1-5.
    • Jakobsson, J., Malm, C., Furberg, M., Ekelund, U., & Svensson, M. (2020). “Physical Activity during the Coronavirus (COVID-19) Pandemic: Prevention of a Decline in Metabolic and Immunological Functions”. Frontiers in Sports and Active Living, 2, 57-66
    • Miller, E., & Bentley, K. (2012). “Leading a Sustainable Lifestyle in a ‘Non-Sustainable World’ Reflections from Australian Ecovillage and Suburban Residents”.Journal of Education for Sustainable Development, 6(1), 137-147.
    • Narici, M., De Vito, G., Franchi, M., Paoli, A., Moro, T., Marcolin, G. & Di Girolamo, F. G. (2020). “Impact of sedentarism due to the COVID-19 home confinement on neuromuscular, cardiovascular and metabolic health: Physiological and pathophysiological implications and recommendations for physical and nutritional countermeasures”. European Journal of Sport Science, 1, 1-22.
    • Nedelec, M., Aloulou, A., Duforez, F. et al. (2018). “The Variability of Sleep among Elite Athletes”. Sports Med. org/10.1186/s40798-018-0151-2
    • Noll, M., Rodrigues, A.P.S., Silveira, E.A. (2020). “The health-related determinants of eating pattern of high school athletes in Goiás”, Arch Public Health. doi: 10.1186/s13690-020-0396-3.
    • Pisarek, A., Guszkowska, M., Zagórska, A., & Lenartowicz, M. (2011). “Characteristics of Athletes’ Approach to the Question of Physical Health and Health Behaviors: Do Athletes Lead Healthy Lifestyles?” Journal of Applied Sport Psychology, 23(4), 459–473. doi:10.1080/10413200.2011.594851
    • Pyun, D. Y., James, J. D. (2011). “Attitude toward advertising through sport: A theoretical framework”. Sport Management Review, 14(1), pp: 33-41.
    • Ripoll, R.M. (2012). “Lifestyle Medicine: The Importance of Considering all the Causes of Disease”. Rev Psiquiatr Salud Ment (Barc.), 5 (1): 48-52.
    • Seib, C., Parkinson, J., McDonald, N., Fujihira, H., Zietek, S., & Anderson, D. (2018). “Lifestyle interventions for improving health and health behaviours in women with type 2 diabetes: A systematic review of the literature 2011–2017”. Maturitas, 111, 1–14. doi:10.1016/j.maturitas.2018.02.008.
    • Shriver, L. H., Reifsteck, E. J., & Brooks, D. (2019). “Moving On! A Transition Program for Promoting Healthy Eating and an Active Lifestyle among Student-Athletes after College”. Journal of Nutrition Education and Behavior, 51(1): 112-115.
    • Smith, W. R. (2020). “Organizing participation of a lifestyle sport: The constitutive power of new media discourse”. Discourse, Context & Media. 33. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2019.100368.
    • Sood, S. (2020). “Psychological effects of the Coronavirus disease 2019 pandemic”. Rhime, 7, 23-26.
    • Spector, D. (2018). “Optimizing Cancer Survivors’ Health: The Role of Lifestyle Behaviors”. The Journal for Nurse Practitioners, 14(4), 323–329.e1. doi:10.1016/j.nurpra.2017.12.007.
    • Stein, H. (1997). “Alfred Adler Institute; The Style of Life Tree”. Retrieved on from: http://pws.cablespeed.com/htstein/theoprac.htm.
    • Suan, Ch. (2015). Psychology of Sport and Exercise, Volume 16, Part 1, Pages 3–14
    • Viral Research Center.  (2020). vrc.sbmu.ac.ir
    • Wheaton, B. (2013). The Cultural Politics of Lifestyle Sports. Routledge, New York, NY.W. ‘Roth’ Smith /Discourse, Context & Media 33 (2020) 1003689.
    • Wheaton, B. (2017). “Staying ‘stoked’: surfing, ageing and post-youth identities”. Rev. Social. Sport 1–23.https://doi.org/10.1177/1012690217722522.
    • Xiang, Y.T., Yang, Y., Zhang, W. Li, L., Zhang, Q, Cheung, T. (2020). “Timely mental health care for the 2019 novel coronavirus outbreak is urgently needed”.
    • Yao, P.-L., Laurencelle, L., & Trudeau, F. (2018). “Former athletes’ lifestyle and self-definition changes after retirement from sports”. Journal of Sport and Health Science, doi:10.1016/j.jshs.2018.08.006.
    • Zhang, J., Wu, W. Zhao, X., Zhang, W. (2020). “Recommended psychological crisis intervention response to the 2019 novel coronavirus pneumonia outbreak in China: a model of West China Hospital”. Precision Clinical Medicine, 3 (1), 3–8.