مقاله پژوهشی
محسن گل پرور؛ زهرا جوادیان؛ ساناز ستایش منش؛ صفورا دهقان؛ زهراالسادات مدنی
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 7-26
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیلکنندگی ارزشهای فرهنگی (مادیگرایی و فاصله قدرت) در رابطه عدالت ادراکشده با رفتارهای مخرب ورزشکاران به مرحله اجرا درآمد. روش پژوهش، از نوع همبستگی و جامعه آماری آن، ورزشکاران باشگاههای لیگهای دسته اول کشوری در رشتههای مختلف بودند. تعداد 264 نفر نیز که به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیلکنندگی ارزشهای فرهنگی (مادیگرایی و فاصله قدرت) در رابطه عدالت ادراکشده با رفتارهای مخرب ورزشکاران به مرحله اجرا درآمد. روش پژوهش، از نوع همبستگی و جامعه آماری آن، ورزشکاران باشگاههای لیگهای دسته اول کشوری در رشتههای مختلف بودند. تعداد 264 نفر نیز که به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، به پرسشنامه بیعدالتی توزیعی، پرسشنامه عدالت تعاملی، پرسشنامه عدالت رویهای، پرسشنامه مادیگرایی، پرسشنامه فاصله قدرت و پرسشنامه رفتارهای مخرب ورزشکاران پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی، تحلیل شد و نتایج نشان داد که مادیگرایی، رابطه بیعدالتی توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی را با تلاش برای خروج یا تغییر باشگاه و رابطه بیعدالتی توزیعی را با غفلت و اعتراض پرخاشگرانه تعدیل مینماید. همچنین معلوم شد که فاصله قدرت، رابطه عدالت تعاملی با تلاش برای خروج یا تغییر باشگاه را تعدیل می کند.
مقاله پژوهشی
امیررضا آشورماهانی؛ مسعود رحیم پور
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 27-34
چکیده
هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه مهارت کلامی با رضایت مندی و وفاداری مشتریان باشگاههای ایروبیک است. از آنجا که ارتباط موثر، یکی از عناصر کلیدی موفقیت مدیران است، برخورداری مدیر و کارکنان یک سازمان یا بنگاه از مهارت کلامی میتواند سودآوری و بقای باشگاههای ورزشی به عنوان یک سازمان کوچک را در بلند مدت تضمین نماید. مسئله مورد بررسی ...
بیشتر
هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه مهارت کلامی با رضایت مندی و وفاداری مشتریان باشگاههای ایروبیک است. از آنجا که ارتباط موثر، یکی از عناصر کلیدی موفقیت مدیران است، برخورداری مدیر و کارکنان یک سازمان یا بنگاه از مهارت کلامی میتواند سودآوری و بقای باشگاههای ورزشی به عنوان یک سازمان کوچک را در بلند مدت تضمین نماید. مسئله مورد بررسی در این مطالعه این است که آیا باشگاههای ورزشی علاوه بر بازاریابی بیرونی و داخلی نیازمند بازاریابی متقابل یا همان ارتباط متقابل با مشتریان و رعایت مهارت کلامی در تعامل با آنها هستند و این ارتباط متقابل به چه میزان در رضایتمندی مشتریان و وفاداری آنها نسبت به استفاده از باشگاه موثر است. به عبارت دیگر، آیا رابطهای بین مهارت کلامی مدیران باشگاههای ایروبیک با رضایت مشتریان و وفاداری آنان نسبت به باشگاههای ایروبیک وجود دارد؟
این پژوهش درسال 1391 در باشگاههای ایروبیک شهرستان کرمان با استفاده از روش پیمایشی (توصیفی- همبستگی) مبتنی بر پرسشنامه استاندارد انجام پذیرفت و جامعه آماری آن شامل 300 ورزشکار و 46 مدیر از 46 باشگاه ایروبیک موجود در شهرستان کرمان بود.
یافته ها نشان داد که از بین دو متغیر اصلی این مطالعه که بر اساس مطالعات پیشین و نظریههای مطرحشده- مدل رضایتمندی سوئدی و دیدگاههای کاتلر در مورد مهارتهای ارتباطی و وفاداری مشتریان- مورد بررسی قرارگرفتهاند، تمامی ابعاد رضایتمندی مشتریان و وفاداری آنها متأثر از مهارت کلامی مدیران بودهاند. به عبارت بهتر، می توانم گفت که بین مهارت کلامی مدیران و رضایت و وفاداری مشتریان روابط معناداری وجود دارد
مقاله پژوهشی
مهرداد محرم زاده؛ علی مهری
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 35-46
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، مقایسه نحوه گذران اوقات فراغت مردان ورزشکار نخبه با ورزشکارغیرحرفهای شهرستان اردبیل بود. روش مورد استفاده برای تحقیق، روش علی- مقایسهای بود. جامعه آماری تحقیق از دو گروه ورزشکاران نخبه و ورزشکاران غیرحرفهای تشکیل شده و تعداد ورزشکاران نخبه40 نفر و تعداد ورزشکاران غیرحرفهای100 نفر بود. از بین ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، مقایسه نحوه گذران اوقات فراغت مردان ورزشکار نخبه با ورزشکارغیرحرفهای شهرستان اردبیل بود. روش مورد استفاده برای تحقیق، روش علی- مقایسهای بود. جامعه آماری تحقیق از دو گروه ورزشکاران نخبه و ورزشکاران غیرحرفهای تشکیل شده و تعداد ورزشکاران نخبه40 نفر و تعداد ورزشکاران غیرحرفهای100 نفر بود. از بین هر گروه 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و روش مورد استفاده برای نمونهگیری، روش تصادفی ساده بود. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته اوقات فراغت بود و روایی پرسشنامه و ضریب پایایی آلفای کرونباخ آن به شر زیر به دست آمد: سوالات میزان اوقات فراغت برابر با 81/0، سوالات نحوه گذران اوقات فراغت برابر 78/0 و سوالات میزان رضایت از اوقات فراغت برابر 88/0 . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارآماری spss و برای تحلیل فرضیات از آزمونهای مجذور کای اسکوئر و آزمونT مستقل استفاده شد. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که بین میزان اوقات فراغت ورزشکاران نخبه با ورزشکاران غیرحرفهای مرد شهرستان اردبیل تفاوت معنیداری وجود دارد و میزان اوقات فراغت ورزشکاران غیرحرفهای بیش از ورزشکاران نخبه است. همچنین، بین نحوه گذران اوقات فراغت ورزشکاران نخبه با ورزشکاران غیرحرفهای مرد شهرستان اردبیل تفاوت معنیداری وجود دارد و بیشترین روش مورد استفاده برای گذران اوقات فراغت در بین ورزشکاران نخبه، ورزش است. بین سطح رضایتمندی اوقات فراغت ورزشکاران نخبه با ورزشکاران غیرحرفهای مرد شهرستان اردبیل تفاوت معنیداری وجود دارد و میزان رضایت از اوقات فراغت ورزشکاران غیرحرفهای بیش از ورزشکاران نخبه است.
مقاله پژوهشی
امید فتح الهی پروانه؛ فاطمه قهرمانپور
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 47-58
چکیده
هدف از این پژوهش آن است که با بررسی نظرات کارشناسان، مدیران و مسئولان امر ورزش و گردشگری، عوامل مهم در توسعه گردشگری ورزشی استان آذربایجان غربی را با تاکید بر جاذبههای طبیعی- ورزشی شناسایی کنیم. برای این منظور، پرسشنامه محقق ساختهای تهیه گردید و پس از تأیید روایی توسط اساتید متخصص و پایایی آن با آلفای کرونباخ 93/0 مورد استفاده قرار ...
بیشتر
هدف از این پژوهش آن است که با بررسی نظرات کارشناسان، مدیران و مسئولان امر ورزش و گردشگری، عوامل مهم در توسعه گردشگری ورزشی استان آذربایجان غربی را با تاکید بر جاذبههای طبیعی- ورزشی شناسایی کنیم. برای این منظور، پرسشنامه محقق ساختهای تهیه گردید و پس از تأیید روایی توسط اساتید متخصص و پایایی آن با آلفای کرونباخ 93/0 مورد استفاده قرار گرفت. سپس دادهها به روش تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که جاذبههای طبیعی ورزشی مربوط به ورزشهای ساحلی، آبی و تابستانی، جاذبههای مربوط به آب گرم و طبیعت درمانی، جاذبههای مربوط به کوهنوردی و غار نوردی دارای بیشترین بار عاملی و از عوامل مهمی هستند که در توسعه گردشگری ورزشی استان باید در اولویت کاری قرارگیرد. همچنین، جاذبههای مربوط به ورزشهای زمستانی، جاذبههای مربوط به جنگل و دشت نوردی دارای کمترین بار عاملی در بین جاذبههای طبیعی ورزشی و از اهمیت کمتری در این پژوهش برخوردار بودند. در این ارتباط مشکلات مربوط به زیر ساختارها، مشکلات اطلاعرسانی و فرهنگی به ترتیب با 83/0 و 60/0 دارای بیشترین و کمترین بار عاملی بودند. علاوه براین، نتایج گویای آن بود که مدیریت قوی و برنامهریزی جامع به همراه لزوم توجه به سرمایهگذاری در خصوص جاذبههای آبی، ساحلی، تابستانی، آب گرم و طبیعت درمانی میتواند راهگشای توسعه این صنعت باشد و با اختصاص بودجه کافی، تأسیسات ورزشی و امکانات اقامتی و رفاهی مناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه می توان در جهت توسعه زیرساختهای گردشگری ورزشی گام برداشت.
مقاله پژوهشی
جهانگیر جهانگیری؛ حسن تابعیان؛ فروزنده زرآور؛ محسن زهری
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 59-76
چکیده
هدف مقاله حاضر این است که رابطه بین مصرف انواع رسانه (رسانه داخلی، ماهواره و اینترنت) و نحوه گذران اوقات فراغت به مثابه مؤلفه بنیادین سبک زندگی دختران را شناسایی کند. روش این تحقیق بر اساس نوع دادههای جمعآوری و تحلیلشده، کمی است و از فن پیمایش در این مطالعه بهره گرفته شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دختران ورزشکار حاضر در دهمین ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر این است که رابطه بین مصرف انواع رسانه (رسانه داخلی، ماهواره و اینترنت) و نحوه گذران اوقات فراغت به مثابه مؤلفه بنیادین سبک زندگی دختران را شناسایی کند. روش این تحقیق بر اساس نوع دادههای جمعآوری و تحلیلشده، کمی است و از فن پیمایش در این مطالعه بهره گرفته شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دختران ورزشکار حاضر در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در شهرکرد میباشند که از میان آنها، 355 نفر به شیوه نمونهگیری طبقهبندی شده انتخاب شدند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رابطه بین مصرف هر سه نوع رسانه و نحوه گذران اوقات فراغت معنادار است، با این تفاوت که جهت رابطه بین مصرف رسانه داخلی و اوقات فراغت مثبت، اما جهت رابطه بین میزان مصرف ماهواره و اینترنت با اوقات فراغت معکوس است؛ به عبارت دیگر، با افزایش میزان مصرف رسانه داخلی توسط دختران ورزشکار، نحوه گذران اوقات فراغت آنها نیز بهنجارتر میشود، اما هرچه دختران ورزشکار بیشتر از ماهواره و اینترنت استفاده میکنند، آنها گرایش به انتخاب نوعی از اوقات فراغت خواهند داشت که با هنجارهای جامعه کنونی ما در تعارض است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که مصرف دو نوع رسانه داخلی و ماهواره قادر هستند، حدود 26 درصد از تغییرات متغیر وابسته (سبک زندگی) را تبیین نماید.
مقاله پژوهشی
عباس خدایاری؛ حمید قاسمی؛ بهنام طاهرزاده
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 77-92
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سابقه ورزشی با میزان تحلیل رفتگی مربیان لیگ برتر و لیگ یک فوتبال ایران میباشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و توصیفی میباشد و نمونه آماری آن کلیه مربیان لیگ برتر و لیگ یک فوتبال کشور به تعداد 78 نفر مربی بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفدار بوده است و ابزار اندازه گیری، شامل پرسشنامه تحلیل رفتگی مسلش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سابقه ورزشی با میزان تحلیل رفتگی مربیان لیگ برتر و لیگ یک فوتبال ایران میباشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و توصیفی میباشد و نمونه آماری آن کلیه مربیان لیگ برتر و لیگ یک فوتبال کشور به تعداد 78 نفر مربی بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفدار بوده است و ابزار اندازه گیری، شامل پرسشنامه تحلیل رفتگی مسلش می باشد که دارای آلفا کرونباخ 76/0 در این تحقیق میباشد. از روش آماری همبستگی پیرسون، جهت تعیین ارتباط سابقه ورزشی با تحلیل رفتگی و آزمون 2χ (کای – اسکور) جهت بررسی رابطه بین تحلیل رفتگی و سابقه قهرمانی مربیان لیگ یک و برتر فوتبال کشور، از روش آماریT مستقل جهت مقایسه تحلیل رفتگی در مربیان لیگ برتر و لیگ یک استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین هیچ یک از خرده مقیاسهای تحلیل رفتگی و سابقه ورزشی مربیان، رابطه معنی دار وجود ندارد. تحلیل رفتگی شغلی درمربیان، به ویژه مربیان لیگ برتر بیشتر از لیگ یک به صورت جدی وجود دارد که قابل تامل است و به نظر میرسد بروز سطوح متوسط و بالاتر خستگی عاطفی در مربیان که باید ارتباط موثر و قوی با بازیکنان تحت رهبری خود ایجاد نمایند، نگران کننده است. پس، فدراسیون فوتبال میبایست نسبت به تغییر نگرش مربیان، بهبود رفتارهای فردی و گروهی مربیان اقدام نماید .
مقاله پژوهشی
علی اکبر گرجی اَزَندَریانی؛ جعفر سطوتی
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 93-110
چکیده
مقاله حاضر که با عنوان"التزام به حقوق جوانان: فرصتی برای تحقق چشمانداز افق 1404 هـ. ش." تنظیم شده است، در واقع یک تحقیق کاربردی است و هدف آن تبیین ابعاد مثبت حقوق جوانان در تحقق اهداف چشمانداز افق 1404 هـ. ش. می باشد. در این مقاله، ضمن پاسخگویی به سؤالات تحقیق، این فرضیه نیز تأیید میشود که بین التزام به حقوق جوانان به عنوان یک متغیر و تحقق ...
بیشتر
مقاله حاضر که با عنوان"التزام به حقوق جوانان: فرصتی برای تحقق چشمانداز افق 1404 هـ. ش." تنظیم شده است، در واقع یک تحقیق کاربردی است و هدف آن تبیین ابعاد مثبت حقوق جوانان در تحقق اهداف چشمانداز افق 1404 هـ. ش. می باشد. در این مقاله، ضمن پاسخگویی به سؤالات تحقیق، این فرضیه نیز تأیید میشود که بین التزام به حقوق جوانان به عنوان یک متغیر و تحقق اهداف سند چشمانداز به عنوان متغیر دیگر، رابطهای معنادار و مستقیم وجود دارد. روش بهکار برده شده در این تحقیق از نوع اسنادی بوده و دادههای آن کیفی است. برای نیل به هدف تحقیق و ارائه بهترین پاسخها به سؤالات تحقیق، ساختار کار به گونهای طراحی شده است که کلیات بحث در مقدمه، تعریف مفاهیم و مبانی نظری و پیشینه موضوع حقوق جوانان در مبحث اول با عنوان "ادبیات و چارچوب مفهومی و نظری" آورده شده و در مبحث دوم با عنوان "تحلیل وضعیت: از آرمانها تا چالشها"، نیز به بررسی وضعیت آرمانی موضوع در چارچوب سند چشمانداز و نیز چالشهای موجود در حوزه حقوق جوانان پرداخته شده است. در انتهای کار نیز پیشنهادهای مناسب در حوزه حقوق جوانان که بتواند به تحقق اهداف مرتبط در سند چشمانداز کمک کند، با عنوان "حقوق جوانان و استلزامات برای تحقق چشمانداز 1404 هـ.. ش." آورده شده است. در مبانی نظری، پاردایمها و رویکردهای مد نظر نگارندگان، به طور شفاف بحث شده و چنین مطرح شده است که حقوق جوانان، در ذیل دو پاردایم سرمایه اجتماعی و حقوق متقابل قابل تبیین بوده و رویکردهای مناسب به حقوق جوانان که بتواند به تحقق سند چشمانداز کمک کند، همانا رویکردهای تعادلگرا (توجه همزمان و برابر به حقوق و تکالیف جوانان) و توسعهگرا (سرمایه اجتماعی جوانان عاملی برای نیل به توسعه پایدار) میباشند.
مقاله پژوهشی
نسرین یاراحمدیان؛ مهناز اخوان؛ ملوک خادمی
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 111-124
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر کفایت اجتماعی دختران دانشآموز سال اول دبیرستان شهر تهران انجام شده است.
آزمودنیهای پژوهش شامل دو گروه 30 نفری از دانشآموزان دو منطقه آموزشی 2 و 14 شهر تهران بودند که به روش تصادفی، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامهٔ آموزش مهارتهای زندگی(شامل مهارتهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر کفایت اجتماعی دختران دانشآموز سال اول دبیرستان شهر تهران انجام شده است.
آزمودنیهای پژوهش شامل دو گروه 30 نفری از دانشآموزان دو منطقه آموزشی 2 و 14 شهر تهران بودند که به روش تصادفی، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامهٔ آموزش مهارتهای زندگی(شامل مهارتهای خودآگاهی، مدیریت زمان و برنامهریزی، تصمیمگیری و حل مسئله، کنترل خشم، جرئت ورزی، مهارتهای ارتباط بین فردی و مدیریت فشار روانی) طی 12جلسه 90 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. آزمون کفایت اجتماعی ( پایایی = 87/0) معیار سنجش کفایت اجتماعی دانشآموزان در پیش آزمون و پس آزمون قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس نشان داد که گذراندن دورهٔ آموزشی مهارتهای زندگی، سبب افزایش کفایت اجتماعی و چهار مولفة شناختی، رفتاری، هیجانی، و انگیزشی آن در دانشآموزان گروه آزمایش شده است.
مقاله پژوهشی
کاوش کامرانی
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 125-152
چکیده
دانشگاه، میدانی است که روحیه فردگرایی را در دانشجویان بر میانگیزد. سپس این روحیه، در راهبردهای مختلف و ترکیبی بازتاب مییابد؛ به طوری که دانشجویان در تعامل با خانواده در زمینههایی که بر سر آن تعارض دارند، ابتدا راهبرد «مقاومت» و در ادامه، راهبرد «ایجاد تغییر» را اتخاذ می کنند. پس از آن، در کنار راهبرد مقاومت و ایجاد ...
بیشتر
دانشگاه، میدانی است که روحیه فردگرایی را در دانشجویان بر میانگیزد. سپس این روحیه، در راهبردهای مختلف و ترکیبی بازتاب مییابد؛ به طوری که دانشجویان در تعامل با خانواده در زمینههایی که بر سر آن تعارض دارند، ابتدا راهبرد «مقاومت» و در ادامه، راهبرد «ایجاد تغییر» را اتخاذ می کنند. پس از آن، در کنار راهبرد مقاومت و ایجاد تغییر، راهبردهای «مدارا»، «تحمل»، «دوری گزیدن» و در برخی موارد «همنوایی» را در پیش میگیرند. راهبردهای هویتی دانشجویان نیز ترکیبی از «هویت مقاومت» و «هویت برنامه دار» است.
عوامل متعددی سبب میشود که راهبردهای دانشجویان چنین روندی داشته باشد که از آن میان، «اهمیت خانواده» و نقشی که در زندگی فرد ایفا میکند، بیش از همه تعیین کننده است؛ زیرا که نیاز به تأیید شدن از سوی خانواده برای افراد حیاتی است و اگر از سوی خانواده طرد شوند یا مورد بیتوجهی قرار گیرند، مهمترین منابع حیاتی خود را از دست می دهند و با چالشهای بیشماری رویارو خواهند گشت.
در مجموع، با اینکه دانشجویان دارای روحیات، نگرشها و تمایلات بسیار فردگرایانهای هستند و به طورعمده خواهان مقاومت در برابر خانواده و تغییر ساختار آن هستند، اما چون بقا و دوام زندگیشان وابسته به بودن با خانواده و تأیید شدن از سوی آن است، راهبردهایی غیر از «مقاومت» را نیز در پیش می گیرند- با این همه اتخاذ سایر راهبردها از سوی دانشجویان حاکی از ضعف یا کاهش فردگرایی آنها نیست.
این پژوهش با روش نظریه مبنایی صورت گرفته و یافتههای آن از طریق مصاحبه با 21 نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی به دست آمده است.
مقاله پژوهشی
محمداسماعیل ریاحی؛ علی دارایی زاده
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 153-166
چکیده
جامعه ایران در دهههای اخیر مانند همه جوامع امروزی، دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... شده است. یکی از مهمترین تحولات، تغییر در سبک زندگی جوانان است که موجب شده جامعه در معرض چالشهای جدی قرار گیرند. جوانان ایرانی به واسطه جامعهپذیری از طریق رسانهها و وسایل جدید زندگی، پیشگامان تغییر هستند و پتانسیل ...
بیشتر
جامعه ایران در دهههای اخیر مانند همه جوامع امروزی، دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... شده است. یکی از مهمترین تحولات، تغییر در سبک زندگی جوانان است که موجب شده جامعه در معرض چالشهای جدی قرار گیرند. جوانان ایرانی به واسطه جامعهپذیری از طریق رسانهها و وسایل جدید زندگی، پیشگامان تغییر هستند و پتانسیل لازم برای پذیرش سبکهای زندگی جدید را دارند؛ اما این تغییر سبک زندگی به آسانی از طرف والدین جوانان مورد قبول قرار نمیگیرد و با مقاومتهایی رو به روست که بستری برای بروز آسیبهای اجتماعی فراهم می کند. این مطالعه به بررسی آسیبهای اجتماعی ناشی از سبک زندگی جوانان که به واسطه مدرنیته شکلگرفته، میپردازد. در این پژوهش ابتدا اطلاعات مورد نظر با استفاده از روش «اسنادی» گردآوری شد و به روش «فرا تحلیل» مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که مدرنیزاسیون با سرعت و با تمام مظاهر خود در دهههای اخیر وارد جامعه سنتی ایران شده و نسل مقارن با این تحولات که بر اساس آموزههای مدرن جامعه پذیر شدهاند، در صورت مخالفت شدید نسلهای گذشته - که حامل سنتهای کهن هستند- با تصمیمگیرهایشان برای زندگی دچار تقابل می گردند و این تقابل، فضا را برای بروز آسیبهای اجتماعی فراهم می کند.
مقاله پژوهشی
کاظم رضایی؛ مجیب سنایی مهر
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 167-176
چکیده
با توجه به اهمیت نابهنجاریهای نوزادان در کشور، هدف پژوهش حاضر عبارت است از ارائه فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه ازدواج فامیلی با نابهنجاریهای (جسمی وذهنی) نوان در ایران. در تکنیک فراتحلیل، با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر رابطه ازدواج فامیلی با نابهنجاریهای (جسمی وذهنی) نوزادان ...
بیشتر
با توجه به اهمیت نابهنجاریهای نوزادان در کشور، هدف پژوهش حاضر عبارت است از ارائه فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه ازدواج فامیلی با نابهنجاریهای (جسمی وذهنی) نوان در ایران. در تکنیک فراتحلیل، با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر رابطه ازدواج فامیلی با نابهنجاریهای (جسمی وذهنی) نوزادان بررسی شده است. بدین منظور 15 پژوهش از بین 30 پژوهش که به لحاظ روش شناختی مورد پذیرش بودند، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. زادابزار پژوهش نیز چک لیست فراتحلیل بود. پژوهش حاضر بر روی 6706 شرکت کننده و 15 اندازه نفر انجام گرفت و یافتههای آن نشان داد که میزان اندازه اثر رابطه ازدواج فامیلی با نابهنجاریهای (جسمی وذهنی) نوزادان، (18/0=r) (00001/0p=) است.
مقاله پژوهشی
نجمه رضاسلطانی؛ علی حجتی؛ حسن غرایاق زندی؛ سمیه محمدی
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، صفحه 177-186
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه اضطراب بدنی اجتماعی و شرکت در فعالیت بدنی اوقات فراغت جوانان بود. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. 150 نفر (78 زن و 72 مرد) با میانگین سنی 53/2 ± 24 نمونههای تحقیق را تشکیل میدادند. افراد نمونه، پرسشنامه مقیاس اضطراب بدنی اجتماعی موتل و کنروی (2000) و مقیاس ارزیابی رفتار فعالیت بدنی اوقات فراغت بزرگسالان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه اضطراب بدنی اجتماعی و شرکت در فعالیت بدنی اوقات فراغت جوانان بود. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. 150 نفر (78 زن و 72 مرد) با میانگین سنی 53/2 ± 24 نمونههای تحقیق را تشکیل میدادند. افراد نمونه، پرسشنامه مقیاس اضطراب بدنی اجتماعی موتل و کنروی (2000) و مقیاس ارزیابی رفتار فعالیت بدنی اوقات فراغت بزرگسالان (ریس و همکاران، 2009) را تکمیل کردند که نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف- سیمرنوف تأیید شد. سپس داده های به دست آمده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، t مستقل و F مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان داد بین اضطراب بدنی اجتماعی و رفتار فعالیت بدنی اوقات فراغت ارتباط منفی معنادار (001/0 sig= ، 63/0-r=) وجود دارد. همچنین، بین رفتار فعالیت بدنی اوقات فراغت دو گروه (01/0 sig= ، 53/2r=) و بین اضطراب بدنی اجتماعی آنان (001/0 sig= ، 84/2r=) تفاوت معناداری وجود داشت. بدین ترتیب، می توان گفت که افراد با اضطراب بدنی اجتماعی بالا، کمتر در فعالیت بدنی اوقات فراغت مشارکت می کنند.