مقاله پژوهشی
غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری؛ حمیدرضا مقصودی ایمن
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 9-24
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی تاثیرمدیریت مشارکتی و تفکر راهبردی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران است. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه مدیریت مشارکتی(لباف و رنجبر،1381) و پرسش نامه استاندارد تفکر راهبردی (لیدکا، 1998) با روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و پایایی پرسشنامه مدیریت مشارکتی (88/0) و پرسش نامه تفکر ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی تاثیرمدیریت مشارکتی و تفکر راهبردی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران است. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه مدیریت مشارکتی(لباف و رنجبر،1381) و پرسش نامه استاندارد تفکر راهبردی (لیدکا، 1998) با روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و پایایی پرسشنامه مدیریت مشارکتی (88/0) و پرسش نامه تفکر راهبردی (96/0) با استفاده از ضریب الفای کرونباخ تعیین گردید. جامعه آماری تحقیق شامل 900 نفر از روسا و کارکنان فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود و 269 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات علی- ارتباطی میباشد که بنا بر مدل معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر) با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل انجام شده است.
یافتههای تحقیق نشان داد مولفههای "مشارکت در هدف گذاری، تصمیم گیری، حل مشکلات و تغییر و تحول" بر مدیریت مشارکتی اثر مستقیم معنیداری دارند. مولفههای "نگرش سیستمی، تمرکز بر هدف، تفکر فرضیه محور، فرصت طلبی هوشمندانه و تفکر به موقع" بر تفکر راهبردی اثر مستقیم معنیداری دارند. در مجموع، مدیریت مشارکتی بر تفکر راهبردی در فدراسیونهای منتخب ورزشی اثر مستقیم و معنی داری دارد و شاخصهای آزمون برازندگی مبین برازندگی مدل تاثیر مدیریت مشارکتی بر تفکر راهبردی هستند. بنابراین، توسعه مشارکت بین مدیران و کارکنان فدراسیونهای ورزشی، موجبات بهبود تفکر راهبردی در بین فدراسیونهای ورزشی را در آینده رقم خواهد زد.
مقاله پژوهشی
امیررضا خادم
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 25-34
چکیده
رسانهها در توسعه ورزش و بهویژه ورزشهای همگانی- تفریحی نقش مهمی دارند؛ به طوری که پژوهشگران متعددی در این حوزه به مطالعه پرداخته و نقشهایی را تعیین نمودهاند. لذا در مطالعه حاضر سعی شده است تا با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) - که میتوان برای هریک از مؤلفهها بالاترین اولویت مؤلفههای مسأله را تعیین کرد- به اولویتبندی ...
بیشتر
رسانهها در توسعه ورزش و بهویژه ورزشهای همگانی- تفریحی نقش مهمی دارند؛ به طوری که پژوهشگران متعددی در این حوزه به مطالعه پرداخته و نقشهایی را تعیین نمودهاند. لذا در مطالعه حاضر سعی شده است تا با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) - که میتوان برای هریک از مؤلفهها بالاترین اولویت مؤلفههای مسأله را تعیین کرد- به اولویتبندی و تعیین اهمیت هریک از نقشهای رسانه ملی در راستای توسعه ورزشهای همگانی تفریحی پرداخته شود. بدین منظور پس از تهیه پرسشنامه تخصصی زوج مقیاسی، روایی محتوایی آن توسط 6 نفر از کارشناسان حوزه رسانه ورزشی تایید و در بین 14 صاحب نظر شامل مربیان ورزشها همگانی- تفریحی توزیع شد. نتایج نشان داد مهمترین نقشها به ترتیب شامل اطلاعرسانی، ایجاد مشارکت اجتماعی، آموزش و در نهایت، فرهنگسازی بود. در نقش اطلاعرسانی که برترین نقش از بُعد مولفهها بود، گویههای "ارائه اطلاعات جذاب، مفید و کاربردی"، " ترویج حضور خانوادگی در برنامههای همگانی تفریحی" و " افزایش سهم ورزش در سبد هزینه خانواده" مهمترین نقشها را داشتند. بنابراین استفاده از رسانه ملی برای آگاهیبخشی میتواند بهترین کارکرد فعلی آن باشد و مدنظر مسئولان قرار گیرد. بعلاوه، تحقیق حاضر نشان داد که همچنان بخش ارائه اطلاعات جذاب، مفید و کاربردی به عنوان مهمترین حیطه اطلاعرسانی باید به صورت جدیتری در دستور کار برنامهسازان این حوزه قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
فاطمه شاه رضایی؛ رضا شیرزادی
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 35-60
چکیده
در این پژوهش، به بررسی نقش ورزش در گسترش مناسبات بینالمللی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 1376-1392 پرداخته شده است. روش تحقیق مورد استفاده، تحلیلی- توصیفی بوده و اطلاعات مورد نیاز، با استفاده از مطالعات کتابخانهای و ابزار پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه گردآوری شده است. در بخش پرسشنامه، جامعه آماری شامل مدیران ورزشی، ...
بیشتر
در این پژوهش، به بررسی نقش ورزش در گسترش مناسبات بینالمللی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 1376-1392 پرداخته شده است. روش تحقیق مورد استفاده، تحلیلی- توصیفی بوده و اطلاعات مورد نیاز، با استفاده از مطالعات کتابخانهای و ابزار پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه گردآوری شده است. در بخش پرسشنامه، جامعه آماری شامل مدیران ورزشی، صاحبان کرسیهای بینالمللی ورزشی، ورزشکاران ملی و قهرمانان و کارشناسان ورزشی و بینالمللی و در بخش مصاحبه شامل مدیران ورزشی و صاحبان کرسیهای بینالمللی ورزشی بوده و روش نمونهگیری به صورت هدفمند و غیر احتمالی اعمال گردیده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه محقق ساخته، مورد تایید قرار گرفته و همچنین برای بررسی پایایی پرسشنامه، بر اساس دادههای گردآوری شده از معیار آلفای کرونباخ استفاده شده است، مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر با 89/0 به دست آمده که نشان از پایایی مناسب پرسشنامه است. دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه نیز توسط نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت. همچنین از آزمون تی دو نمونهای استفاده شده است. مطالعات اولیه پیرامون مباحث نظری موضوع در حوزه ورزش، سیاست و روابط بین الملل در سطح کلان و نیز سیاست خارجی کشور طی این سالها صورت گرفته و سپس به بررسی نقش ورزش در عرصه روابط و مناسبات بینالمللی ایران(تفکیک شده در دوره 1376-1384 و 1384-1392) پرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده تاکید و توجه بیشتر به نقش ورزش در توسعه روابط دوستانه و گسترش همکاریها با سایر کشورها و سازمانهای بینالمللی در دوره اول مورد بحث(سالهای1376-1384) به دلیل نقش عوامل فرهنگی، قدرت نرم و تعامل در سیاست خارجی و توجه به ورزش به عنوان ابزاری در جهت ارتقای پرستیژ بینالمللی کشور با کسب موفقیتها و افتخارات در صحنههای ورزشی بینالمللی و نمایش قدرت در دوره دوم مورد بحث(سالهای 1384-1392) است.
مقاله پژوهشی
حسین کردلو؛ سیداحمد سجادی؛ سید محمدحسین رضوی؛ محمد رمضان زاده
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 61-74
چکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی نقش ورزش در پیشگیری از وقوع جرم میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است وجامعة آماری آن، کلیه شهروندان شهرستان کاشان می باشند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی نقش ورزش در پیشگیری از وقوع جرم میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است وجامعة آماری آن، کلیه شهروندان شهرستان کاشان می باشند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن با نظر اساتید مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز در یک مطالعه راهنما به کمک ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد (92/0). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، یومن ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان داد بین ارتکاب جرم و متغیرهای وضعیت تأهل، جنسیت، سن، تحصیلات، شغل، مدت و ساعت فعالیت ورزشی، نوع ورزش و فعالیت باشگاهی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که هر چه فرد مدت زمان بیشتری به ورزش پرداخته، کمتر مرتکب جرم شده است. افرادی که به ورزشهای گروهی اشتغال داشتند، نسبت به کسانی که به ورزشهای انفرادی میپرداختند، تمایل بیشتری به ارتکاب جرم داشتند و افرادی که به صورت باشگاهی فعالیت می کردند، کمتر مرتکب جرم شده بودند. با توجه به یافتههای این پژوهش، باید اماکن و امکانات ورزشی را افزایش داد تا افراد جامعه بتوانند در زمان اوقات فراغت از این مکانها استفاده نمایند. از سوی دیگر، باید با استفاده از برنامههای تبلیغاتی جوانان را به انجام فعالیت ورزشی سوق داد تا از میزان تمایل آنها به ارتکاب جرم کاسته شود.
مقاله پژوهشی
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمزه دانشمندی
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 75-97
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین موقعیت راهبردی وتدوین برنامه استراتژیک فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری تحقیق، مدیران و متخصصان رشته ورزشی ژیمناستیک و اعضای هیئت علمی رشتههای علوم ورزشی آشنا با ورزش ژیمناستیک به تعداد 160 تن بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 15 تن از متخصصان استفاده شد که نمونهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین موقعیت راهبردی وتدوین برنامه استراتژیک فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری تحقیق، مدیران و متخصصان رشته ورزشی ژیمناستیک و اعضای هیئت علمی رشتههای علوم ورزشی آشنا با ورزش ژیمناستیک به تعداد 160 تن بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 15 تن از متخصصان استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 117 تن به طور تصادفی برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. جهت دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی، فهرستی از نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک تهیه و با نظر متخصصان و خبرگان رشته ژیمناستیک فهرست یاد شده نهایی گردید. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده پرسشنامهای شامل 96 سئوال در زمینه نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک تنظیم شد که روایی آن توسط 15 تن از متخصصان تایید شد و پایایی آن در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه گردید. برای تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی، از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم افزار AMOS نسخه 18 و SPSS نسخه 16 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد 14 راهبرد برای توسعه ژیمناستیک ایران وجود دارد. همچنین، موقعیت راهبردی ژیمناستیک ایران در وضعیت تدافعی قرار دارد.
مقاله پژوهشی
مهربان پارسامهر؛ محمدرضا نیک نژاد؛ جواد مداحی؛ یزدان کریمی منجرمویی
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 99-108
چکیده
در دنیای امروز، جوانان در معرض بدن ایدهآل لاغر و عضلانی قرار دارند و این مسئله باعث افزایش نارضایتی بدنی و تاثیر آنان نسبت به بدن موجودشان شده است. بنابراین جوانان سعی میکنند بدن خود را با تصویر آرمانی و انتظارات فرهنگی جامعه هماهنگ و نزدیک سازند. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر نارضایتی از تصویر بدن در بین ورزشکاران ...
بیشتر
در دنیای امروز، جوانان در معرض بدن ایدهآل لاغر و عضلانی قرار دارند و این مسئله باعث افزایش نارضایتی بدنی و تاثیر آنان نسبت به بدن موجودشان شده است. بنابراین جوانان سعی میکنند بدن خود را با تصویر آرمانی و انتظارات فرهنگی جامعه هماهنگ و نزدیک سازند. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر نارضایتی از تصویر بدن در بین ورزشکاران بدنساز شهر یزد است. روش انجام پژوهش، پیمایش و جامعه آماری، ورزشکاران بدنساز شهر یزد است که 116 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد شده، استفاده گردید. دادههای پژوهش با بهرهگیری از آمارتوصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، میان متغیرهای اختلالات خوردن، آرمانگرایی، عضویت در باشگاه و نارضایتی از تصویر بدن رابطه معنادار وجود دارد، اما میان متغیر عملکرد و نارضایتی از تصویر بدن رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که در معادله رگرسیون 8/34 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین میشود.
مقاله پژوهشی
صمد عدلی پور؛ سیداحمد میرمحمد تبر؛ صمد رسول زاده اقدم
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 109-125
چکیده
با توجه به رشد روزافزون رسانههای اجتماعی و اهداف و انگیزههای مختلفی که کاربران جوان در استفاده از این رسانهها دارند، پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و انگیزههای کاربران جوان ایرانی رسانههای اجتماعی و همچنین مشخص ساختن سنخهای گوناگون این کاربران جوان انجام شده است. در واقع، این پژوهش با استفاده از یک رویکرد ترکیبی و بهرهگیری ...
بیشتر
با توجه به رشد روزافزون رسانههای اجتماعی و اهداف و انگیزههای مختلفی که کاربران جوان در استفاده از این رسانهها دارند، پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و انگیزههای کاربران جوان ایرانی رسانههای اجتماعی و همچنین مشخص ساختن سنخهای گوناگون این کاربران جوان انجام شده است. در واقع، این پژوهش با استفاده از یک رویکرد ترکیبی و بهرهگیری از تکنیک مصاحبه نیمهساختیافته و توزیع پرسشنامه محققساخته در بین 2100 نفر از کاربران جوان ایرانی در پنج شهر اصفهان، تبریز، تهران، مشهد و ساری در پی سنخشناسی کاربران جوان رسانههای اجتماعی بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مهمترین اهداف و انگیزههای کاربران جوان در استفاده از رسانههای اجتماعی عبارت اند از: کسب اخبار و اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان، آشنایان و همکلاسیها، دوستیابی جدید و ارتباط با دوستان قدیمی، تشکیل گروه و شرکت در بحثها و امکانات دیگر، بیان احساسات و عواطف خود، دیدن عکسها و فعالیتهای دوستان خود، آشنایی با سبک ارتباطات مدرن و مجازی، پیگیری و دنبال کردن مباحث مورد علاقه خود، گوش دادن به موسیقی، به اشتراکگذاری هر گونه ویدئو، عکس، کلیپ، تفریح و سرگرمی و وقتگذرانی و فرار از مشکلات زندگی روزمره. سایر یافتههای پژوهش نشان داد که کاربران جوان ایرانی را میتوان به هشت گروه فعالان، منفعلان، رابطهجویان، دانلودگران، خبرخوانها، مباحثهگران، هرزهنگاران و سرگرمیجویان تقسیم نمود.
مقاله پژوهشی
رضا جلالی؛ میعاد صادقی؛ مریم دربانیان
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 127-151
چکیده
تحقیق حاضر با واکاوی سوابق نظری، تجربی و نیز پژوهشی پیمایشی درصدد بررسی عوامل اجتماعی و سیاسی موثر بر همبستگی ملی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز) بوده است. از این منظر، ضمن مروری بر فضای مفهومی موضوع و مشخص کردن سازه های مفهومی همبستگی ملی، از رویکردی تلفیقی بر گرفته از نظریه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با واکاوی سوابق نظری، تجربی و نیز پژوهشی پیمایشی درصدد بررسی عوامل اجتماعی و سیاسی موثر بر همبستگی ملی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز) بوده است. از این منظر، ضمن مروری بر فضای مفهومی موضوع و مشخص کردن سازه های مفهومی همبستگی ملی، از رویکردی تلفیقی بر گرفته از نظریه های سرمایه اجتماعی رابرت پوتنام، نظام اجتماعی تالکوت پارسونز و عدالت اجتماعی جان رالز برای تبیین نظری و تجربی موضوع تحقیق بهره گرفته است. این تحقیق، بنا به فرضیاتی که از این رویکردها و تئوری ها با توجه به ویژگی جامعه مورد مطالعه أخذ کرده، درصدد شناسایی عوامل اجتماعی و سیاسی موثر بر همبستگی ملی دانشجویان برآمده است. اطلاعات و داده های مورد نیاز تحقیق با روش پیمایش و استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی 310 نفر از دانشجویان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970) انتخاب شده بودند، جمع آوری گردید. جهت احتساب اعتبار شاخص ها از اعتبار محتوایی صوری و برای احتساب روایی(پایایی) شاخص ها از ضریب آلفای کرونباخ با دامنه صفر تا یک استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیرهای سرمایه اجتماعی بین گروهی(اعتماد اجتماعی بین گروهی، مشارکت اجتماعی بین گروهی)، کارکرد نهاد سیاست، کارکرد نهاد رسانه، کارکرد نهاد خانواده، تقویت آیین های ملی- مذهبی، درک عدالت اجتماعی از سوی دانشجویان (درک عدالت رویه ای و مراوده ای)، رابطه و تأثیر معناداری بر متغیر همبستگی ملی دارند. همچنین، بین همبستگی ملی دانشجویان بر حسب سن، جنسیت، مقطع تحصیلی و وضعیت تأهل تفاوت معناداری مشاهده شده است؛ چنان که متأهلان نسبت به مجردان، دانشجویان کارشناسی ارشد ودکتری نسبت به کارشناسی، زنان نسبت به مردان و گروه های سنی بالای 35 سال و 26 تا 30 سال از همبستگی ملی بالایی برخوردار بودند.
مقاله پژوهشی
علی رضا ربیعی؛ مهراب ملک محمدی؛ حسینعلی قحری
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 153-170
چکیده
التزام آحاد جامعه به قوانین اجتماعی، یکی از مهمترین ضروریات زندگی در جوامع امروزی است. زمانی که عده ای قوانین اجتماعی و هنجارهای رسمی جامعه را نادیده می گیرند، ما با وضعیت قانون گریزی روبه رو هستیم. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر قانونگریزی جوانان شهر بروجن انجام شده است. عوامل اجتماعی شامل مسئولیت پذیری، ارزشهای ...
بیشتر
التزام آحاد جامعه به قوانین اجتماعی، یکی از مهمترین ضروریات زندگی در جوامع امروزی است. زمانی که عده ای قوانین اجتماعی و هنجارهای رسمی جامعه را نادیده می گیرند، ما با وضعیت قانون گریزی روبه رو هستیم. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر قانونگریزی جوانان شهر بروجن انجام شده است. عوامل اجتماعی شامل مسئولیت پذیری، ارزشهای دینی و سنتی، اخلاق اجتماعی، جنس، وضعیت تاهل، تحصیلات، وضعیت مسکن و میزان استفاده از رسانه های جمعی می باشد. متغیر وابسته، قانونگریزی جوانان می باشد که به عنوان مسئله اصلی تحقیق در نظر گرفته شده است و با هریک از متغیرهای مستقل ذکر شده در ارتباط گذاشته شده است . این پژوهش با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و تکنیک پرسشنامه برروی 376 نفر از جوانان شهر بروجن انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و تحلیلی و در قالب جداول توزیع فروانی و در سطح آمار استنباطی با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای مسئولیت پذیری، ارزشهای دینی و سنتی، اخلاق اجتماعی، استفاده از رسانه های گروهی، وضعیت تاهل، وضعیت مسکن و تحصیلات، بر قانونگریزی جوانان تاثیری مثبت داشته، اما متغیر جنس بر قانونگریزی جوانان بی تاثیر بوده است .
مقاله پژوهشی
محمد ربیعی؛ مریم نجابتیان؛ ملیحه خبازی
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 171-188
چکیده
این پژوهش به بررسی نگرش جوانان پنج کلانشهر اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز و شیراز به تأسیس مراکز همسرگزینی و نحوه اداره این مؤسسات در سال 1391میپردازد. روش پژوهش، توصیفی است که 1837 نفر از جوانان که ویژگی مشترک آنها زندگی در کلان شهر های یاد شده و تجرد می باشد، از یک جامعه یک میلیون هشتصد و بیست و هفت هزار و پانصد و سی و شش نفری بر اساس جدول ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی نگرش جوانان پنج کلانشهر اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز و شیراز به تأسیس مراکز همسرگزینی و نحوه اداره این مؤسسات در سال 1391میپردازد. روش پژوهش، توصیفی است که 1837 نفر از جوانان که ویژگی مشترک آنها زندگی در کلان شهر های یاد شده و تجرد می باشد، از یک جامعه یک میلیون هشتصد و بیست و هفت هزار و پانصد و سی و شش نفری بر اساس جدول نمونه گیری مورگان و کرجسی بهصورت خوشهای چندمرحلهای از مرکز و چهار جهت جغرافیایی این کلانشهرها انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته 55 سؤالی که روایی محتوا و صوری آن به تایید متخصصان رسیده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 93% محاسبهشده بود، پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد بیش از پنجاه درصد جوانان نگرش مثبتی به تأسیس این مراکز دارند. نگرش جوانان شهر تبریز مثبتتر از سایر شهرها میباشد. جوانان پسر نگرش مثبتتری به تأسیس مراکز همسرگزینی داشتند. بیش از نیمی از جوانان معتقدند دولت موظف است مراکز همسرگزینی را جهت تسهیل امر ازدواج تأسیس کند. بیشتر جوانان معتقدند مؤسسات همسریابی میتوانند در یافتن همسر مناسب کمک کنند و راهنمای خوبی باشند. همچنین، بر این باورند مشکل افرادی که سن ازدواجشان بالا رفته از طریق ایجاد مؤسسات همسرگزینی برطرف میشود. هرچند جوانان نگرش مثبتی به تأسیس مراکز همسرگزینی دارند، اما در عمل کمتر از نیمی از آنها حاضرند جهت انتخاب همسر از طریق مؤسسات همسرگزینی اقدام کنند. بیشتر جوانان در مورد نحوه اداره این مراکز در صورت تأسیس معتقدند بهتر است اداره این مؤسسات دولتی باشد. همچنین بیشتر پاسخگویان معتقدند بهتر است این مؤسسات توسط روانشناسان اداره شوند.
به طور کلی، با توجه به مثبت بودن نگرش بیشتر جوانان به نظر می رسد تاسیس چنین مراکزی به شرط نظارت کامل دولت می تواند با اقبال عمومی جوانان رو به رو شود. پیشنهاد می گردد با توجه به مثبت بودن نگرش جوانان و تمایل به دولتی بودن مراکز همسر گزینی، دولت با استفاده از روان شناسان و مشاوران تایید صلاحیت شده اقدام به تاسیس این مراکز نماید.
مقاله پژوهشی
رسول صادقی
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 189-205
چکیده
دوره جوانی، دوره تراکم و فشردگی وقایع اجتماعی ـ جمعیتی در حوزه خانواده است. یکی از این وقایع که نقطه اوج آن در دوره جوانی میباشد، طلاق است. حدود نیمی از طلاقهای ثبت شده در کشور در دوره جوانی رخ می دهد و یک چهارم جمعیت مطلقه کشور را نیز جوانان تشکیل میدهند. مقاله پیشرو در چارچوب روش شناسی کمّی به دنبال شناخت ویژگی های اقتصادی، ...
بیشتر
دوره جوانی، دوره تراکم و فشردگی وقایع اجتماعی ـ جمعیتی در حوزه خانواده است. یکی از این وقایع که نقطه اوج آن در دوره جوانی میباشد، طلاق است. حدود نیمی از طلاقهای ثبت شده در کشور در دوره جوانی رخ می دهد و یک چهارم جمعیت مطلقه کشور را نیز جوانان تشکیل میدهند. مقاله پیشرو در چارچوب روش شناسی کمّی به دنبال شناخت ویژگی های اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی جوانان طلاق گرفته و همچنین بررسی رابطه عوامل اقتصادی و اجتماعی با احتمال وضعیت طلاق در میان جوانان ایرانی است. تعداد نمونه مورد بررسی شامل 191370 نفر جوان ازدواج کرده 15-29 ساله بود که از این تعداد 188433 نفر دارای همسر و 2937 نفر طلاق گرفته بودند. یافتهها بیانگر ساختار جوان جمعیت مطلقین و زنانه شدن آن است. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان میدهد احتمال طلاق در زنان بیشتر از مردان و در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است. تحصیلات رابطه منفی با احتمال داشتن وضعیت طلاق دارد. همچنین، بیکاری و بیثباتی شغلی رابطه مثبت و قوی با احتمال طلاق- البته فقط برای مردان- دارد و در مقابل، اشتغال و استقلال اقتصادی زنان با احتمال طلاق رابطه مثبت و قوی دارد. علاوه بر اینها، وجود فرزند در خانواده احتمال طلاق را کاهش میدهد.
مقاله پژوهشی
یونس اکبری؛ سیدحسین سراج زاده؛ مسعود زمانی مقدم؛ جمال رشیدی
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، صفحه 207-221
چکیده
این پژوهش به بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان 18 تا 27 ساله میپردازد. پژوهش با استفاده از طرح پیمایشی و با جمعیت نمونه شامل 299 نفر از دانشجویان 18 تا 27 ساله دختر و پسر دانشگاه خوارزمی صورت گرفت. نظریههای پیوند اجتماعی، فرصت افتراقی، پیوند افتراقی، احساس آنومی و ناکامی (شکست عشقی و تحصیلی) در این پژوهش ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان 18 تا 27 ساله میپردازد. پژوهش با استفاده از طرح پیمایشی و با جمعیت نمونه شامل 299 نفر از دانشجویان 18 تا 27 ساله دختر و پسر دانشگاه خوارزمی صورت گرفت. نظریههای پیوند اجتماعی، فرصت افتراقی، پیوند افتراقی، احساس آنومی و ناکامی (شکست عشقی و تحصیلی) در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده نشان میدهند بین متغیرهای مستقل پایگاه اجتماعی و اقتصادی، التزام، پیوند افتراقی، احساس آنومی، شکست تحصیلی، شکست عشقی و متغیرهای وابسته مصرف مواد مخدر همبستگی معنیداری وجود دارد. متغیرهای شکست عشقی، آنومی و پایگاه اجتماعی تأثیر علی مستقیمی بر مصرف مواد مخدر ندارند و از طریق سایر متغیرها بر مصرف مواد تأثیر میگذارند. مشغولیت، تنها متغیری بود که همبستگی و تأثیر علی بر متغیر وابسته ندارد. پیوند افتراقی با همبستگی (446/0) و بتای (379/0) بیشترین همبستگی و تأثیر علی رگرسیونی را بر مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان 18 تا 27 ساله دارد.