مقاله پژوهشی
فرناز فخری؛ سید محمدحسین رضوی؛ امیررضا خادم
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 9-24
چکیده
بتازگی رقابت بین کشورها برای کسب مدال در رویدادهای بینالمللی و رتبهبندی کشورها بر اساس امتیازات کسب شده، شدت بالایی به خود گرفته است و سبب شده که محققان در بررسی علل موفقیت ورزشی کشورها، به عوامل اقتصادی- اجتماعی و... مؤثر بر عملکرد کشورها در رقابتهای مختلف، از جمله بازیهای المپیک اقبال نشان دهند. نتایج برخی از ...
بیشتر
بتازگی رقابت بین کشورها برای کسب مدال در رویدادهای بینالمللی و رتبهبندی کشورها بر اساس امتیازات کسب شده، شدت بالایی به خود گرفته است و سبب شده که محققان در بررسی علل موفقیت ورزشی کشورها، به عوامل اقتصادی- اجتماعی و... مؤثر بر عملکرد کشورها در رقابتهای مختلف، از جمله بازیهای المپیک اقبال نشان دهند. نتایج برخی از مطالعات حاکی از آن است که عواملی مانند تولید ناخالص داخلی، جمعیت و... میتوانند در کسب افتخارات بینالمللی و ارتقای عملکرد ورزشی نقش داشته باشند. با این حال، علیرغم رشد تحقیقات در این حوزه و بروز نوعی پراکندگی اطلاعات، تسلط بر تمامی ابعاد این حوزه امکان پذیر نیست. از این رو، ترکیب نتایج و استفاده از پژوهشهای انجام شده پیشین برای به دست آوردن یک تصویر کلی از یک موضوع پژوهشی، به مراتب موثرتر از تعریف طرحهای پژوهشی جدید است. در پژوهش حاضر، روش نمونهگیری بصورت هدفمند و از نوع نمونهگیری گلوله برفی میباشد، پس از بررسی پایان نامههاو مقالات مرتبط با موضوع، تعداد 20 مطالعه انتخاب شد. برای تحلیل ِدادههای جمعآوری شده، از برنامه فراتحلیل جامع استفاده گردید. نتایج حاصل نشان داد که میانگین اندازه اثر رابطه بین عوامل اقتصادی و عملکرد ورزشی کشورها در رویدادهای ورزشی در نمونه مورد پژوهش معادل 415/0 میباشد. از آنجا که اندازه اثر برآورد شده با احتمال 95 درصد معنادار میباشد، میتوان گفت که بین عوامل اقتصادی و عملکرد ورزشی کشورها رابطه وجود دارد.
مقاله پژوهشی
فرزاد نوبخت؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ مجتبی امیری
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 25-37
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل عوامل زمینه ای موفقیت کسب و کارهای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع میدانی و جامعه آماری تحقیق کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی کشور (1500N=) بودند که تعداد306 شرکت به صورت نمونه انتخاب گردید. اطلاعات مورد نیاز، از طریق پخش پرسشنامه محقق ساخته در بین مدیران شرکتها، جمع آوری و با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی مورد ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل عوامل زمینه ای موفقیت کسب و کارهای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع میدانی و جامعه آماری تحقیق کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی کشور (1500N=) بودند که تعداد306 شرکت به صورت نمونه انتخاب گردید. اطلاعات مورد نیاز، از طریق پخش پرسشنامه محقق ساخته در بین مدیران شرکتها، جمع آوری و با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل بازاریابی، طرح کسب و کار، حمایت دولت، شبکه سازی، آمادگی کارآفرینی، تکنولوژی، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به سرمایه و قانونمندی از عوامل زمینه ای موفقیت کسب و کار ورزشی در ایران می باشد. نتایج به دست آمده پیشنهاد می کند که صاحبان این کسب و کارها جهت نیل به موفقیت، باید به طرح کسب و کار مناسب، بهبود فعالیتهای بازاریابی، شبکه سازی، استفاده از حمایت دولتی، توسعه تکنولوژی و بهبود سطح آمادگی کارآفرینی توجه داشته باشند. همچنین، نهادهای دولتی و دانشگاهها در زمینه استفاده از اطلاعات و کاربرد سرمایه ها می توانند در این زمینه موثر واقع شوند. بهبود قوانین بروکراسی مربوط به کسب و کارهای کوچک و متوسط به موفقیت کسب و کار ورزشی کمک می کند.
مقاله پژوهشی
یوسف حمزه لو؛ محمدرضا معین فرد؛ پروین شوشی نسب
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 39-54
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثرات توسعه ورزش بر فرآیند جهانیشدن ایران بود. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از تایید روایی صوری، روایی سازه (908/0KMO) و پایایی (93/0a=) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه متخصصان و اعضای هیات علمی رشته مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور بودند (214 نفر). نمونه آماری تحقیق بهصورت هدفمند ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثرات توسعه ورزش بر فرآیند جهانیشدن ایران بود. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از تایید روایی صوری، روایی سازه (908/0KMO) و پایایی (93/0a=) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه متخصصان و اعضای هیات علمی رشته مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور بودند (214 نفر). نمونه آماری تحقیق بهصورت هدفمند (120 نفر) انتخاب شد. از آزمونK-S جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها استفاده شد. از آزمون معناداری میانگینها برای بررسی میزان اهمیت گویهها و از تحلیل عاملی مرتبه دوم برای اولویتبندی اثرات توسعه ورزش بر ابعاد چهارگانه جهانیشدن استفاده شد. نتایج نشان داد که مهمترین اثرات توسعه ورزش بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جهانی شدن به ترتیب شامل «افزایش جذب سرمایهگذاریهای (مستقیم و غیرمستقیم) خارجی»، «گسترش و توسعه صنعت گردشگری»، «گسترش دیپلماسی و تعامل با سایر کشورهای جهان» و «گسترش استفاده از زبان واحد بینالمللی»میباشد. جهانیشدن، یک پدیده چندوجهی و اجتناب ناپذیر است که جوامع با آن روبرو هستند. مدیریت این پدیده جهت افزایش اثرات مثبت و اجتناب از اثرات منفی آن ضروری است. در این راستا، شناخت این اثرات ازجنبه های گوناگون می تواند بستری مناسب جهت توسعه و برنامه ریزی های موثر در کشور باشد.
مقاله پژوهشی
حسن قره خانی؛ جبار سیف پناهی؛ شهرام فولادی حیدرلو
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 55-66
چکیده
هدف این تحقیق، طراحی مدل موانع خصوصی سازی باشگاه های فوتبال کشور بود که با روش اکتشافی به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیات مدیره باشگاه های لیگ برتر، مدیران ارشد فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و برخی از اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی یا کارشناسان خبره حوزه فوتبال بود که همگی (N=150)به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد ...
بیشتر
هدف این تحقیق، طراحی مدل موانع خصوصی سازی باشگاه های فوتبال کشور بود که با روش اکتشافی به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیات مدیره باشگاه های لیگ برتر، مدیران ارشد فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و برخی از اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی یا کارشناسان خبره حوزه فوتبال بود که همگی (N=150)به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز، با پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی محتوی و صوری با استفاده از نظر متخصصان، فرم نمره گذاری و روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی تأیید شد. پایایی نیز از روش همبستگی درونی و روش آلفای کرونباخ(0.87)به دست آمد. تعداد 129پرسشنامه جمع آوری و در تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت. از آمارتوصیفی برای رسم جداول فراوانی و نمودار ها و شاخص های پراکندگی و از مدل سازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) برای پاسخ گویی به سوالات تحقیق و طراحی مدل با کمک نرم افزار هایAMOS SPSS, EXCEL استفاده شد. مهمترین موانع خصوصی سازی باشگاه های فوتبال ایران به ترتیب شامل موانع اقتصادی و مالی (79/0) ، موانع حقوقی و قانونی( 68/0) و موانع ساختاری ( 4/0 ) می باشد. برخلاف پیش بینی محققان، مدل نهایی، موانع مدیریتی را تأیید نکرد. با توجه اهمیت و اولویت بالاتر موانع اقتصادی و مالی پیشنهاد می شود دولت و مدیران ورزش با زمینه سازی برای تجاری سازی باشگاه های فوتبال، شرایط لازم برای افزایش منابع درآمدی آنها را فراهم کنند. همچنین، برخی اصلاحات حقوقی و قانونی و ساختاری قبل از خصوصی سازی ضروری است- در غیر این صورت، همچون چند سال گذشته خصوصی سازی باشگاه های فوتبال، رویایی بیش نخواهد بود.
مقاله پژوهشی
احمد بخارایی؛ سیدمهدی آقاپور؛ امیر ستاری دولتآباد
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 67-87
چکیده
این مقاله با هدف تبیین رابطه فعالیتهای ورزشی بر میزان انحرافات اجتماعی جوانان و همچنین با درنظر گرفتن متغیرهای واسط پیوند اجتماعی و پیوند افتراقی برای تبیین رابطه غیر مستقیم فعالیتهای ورزشی صورت گرفته است. مهمترین سوالاتی که در این پژوهش مورد پیگیری قرار میگیرد، به دو دسته تقسیم میشود: آیا فعالیتهای ورزشی بر میزان ...
بیشتر
این مقاله با هدف تبیین رابطه فعالیتهای ورزشی بر میزان انحرافات اجتماعی جوانان و همچنین با درنظر گرفتن متغیرهای واسط پیوند اجتماعی و پیوند افتراقی برای تبیین رابطه غیر مستقیم فعالیتهای ورزشی صورت گرفته است. مهمترین سوالاتی که در این پژوهش مورد پیگیری قرار میگیرد، به دو دسته تقسیم میشود: آیا فعالیتهای ورزشی بر میزان انحرافات اجتماعی تاثیرگذار هستند؟ فعالیتهای ورزشی به واسطه متغیرهای پیوند اجتماعی و پیوند افتراقی چه تأثیری بر میزان انحرافات اجتماعی دارند؟ روش تحقیق، پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه می باشد. برای برآورد اعتبار سؤالهای پرسشنامه، علاوه بر اعتبار صوری، از تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این پژوهش، نمونهای به تعداد 400 نفر از میان جوانان 15 تا 29 سال شهر تبریز نخست به شیوة نمونه گیری خوشهای و در مرحلة دوم، به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. فعالیتهای ورزشی(متغیر پیشبین) به انواع (منظم و نامنظم، سازمانیافته و غیرسازمانیافته، تیمی و انفرادی) و متغیر انحرافات اجتماعی(متغیر ملاک) نیز به ابعاد وندالیسم و اوباشگری، خشونت و پرخاشگری، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و کجرویهای اخلاقی- فرهنگی تقسیم بندی شده بودند. یافتههای آماری نشان میدهد که بین نوع فعالیتهای ورزشی (منظم و نامنظم) و میزان هر یک از آنها، نوع فعالیتهای ورزشی تیمی و انفرادی، میزان پیوند اجتماعی و میزان دوستان منحرف با انحرافات اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد؛ اما بین نوع فعالیتهای ورزشی (سازمانیافته و غیر سازمانیافته) با انحرافات اجتماعی و بین میزان فعالیتهای ورزشی با پیوند اجتماعی و نیز بین میزان فعالیتهای ورزشی نامنظم با میزان دوستان منحرف رابطه معنیداری وجود ندارد.
مقاله پژوهشی
مرتضی سلیمانی؛ بهنام گیلانی نیا
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 89-107
چکیده
با توجه به اینکه صورت های مالی باشگاه های فوتبال حرفه ای و مطرح بین المللی با استفاده از رویکرد حسابداری منابع انسانی تهیه می گردد، سعی شده با مطالعه پژوهش ها و صورتهای مالی ارایه شده، این رویکرد و روش های متداول گزارشگری با استفاده از این رویکرد را معرفی نماییم. بدیهی است که از این طریق میتوان تهیه کنندگان و استفاده کنندگان صورت ...
بیشتر
با توجه به اینکه صورت های مالی باشگاه های فوتبال حرفه ای و مطرح بین المللی با استفاده از رویکرد حسابداری منابع انسانی تهیه می گردد، سعی شده با مطالعه پژوهش ها و صورتهای مالی ارایه شده، این رویکرد و روش های متداول گزارشگری با استفاده از این رویکرد را معرفی نماییم. بدیهی است که از این طریق میتوان تهیه کنندگان و استفاده کنندگان صورت های مالی باشگاه های فوتبال ایرانی را با محاسن این روش های تهیه گزارش مالی آشنا نمود. هدف دیگر این پژوهش، شناسایی و بررسی موانع اجرا و پیاده سازی روش های مذکور در تهیه صورت های مالی باشگاه های فوتبال ایران می باشد.
روش این تحقیق، توصیفی- تحلیلی و نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی میباشد. پس از مطالعه پیشینه تحقیق و نیز مصاحبه حضوری با متخصصان و اساتید حسابداری و نیز مدیران عامل و مدیران مالی باشگاه های فوتبال داخلی، با موارد عدم اجرا و پیاده سازی موثر در باشگاه های فوتبال ایران شناسایی گردید، سپس با استفاده از مدل های رایج در تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل و معیارهای موثر، استخراج و به سه دسته کلی عوامل داخلی، بیرونی خرد و بیرونی کلان طبقهبندی شدند. در مرحله بعد، مدلی در قالب معادله ساختاری[1] بر مبنای سه دسته کلی عوامل فوق و معیار های موثر بر هر یک، طراحی و سه فرضیه متصور شد. در ادامه، با استفاده از نرم افزار لیزریل[2] به روش تحلیل عامل تأییدی، مدل طراحی شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مورد تأیید واقع شد. در پایان، با استفاده از آزمون فریدمن، هر یک از عوامل و معیارهای تأثیرگذار بر آنها به ترتیب عوامل بیرونی کلان، بیرونی خرد و داخلی رتبه بندی گردیدند.
مقاله پژوهشی
ذبیح الله صدفى؛ سکینه بابایی
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 109-136
چکیده
در این مقاله، به تبیین جامعهشناختی تأثیر اقناع رسانهای بر فرآیند جامعهپذیرى سیاسی جوانان پرداخته میشود. از اینرو، براساس تحلیل مسیرِ عوامل مؤثر بر جامعهپذیرى سیاسیِ رسانهای جوانان، برمبنای نظریۀ ویلبور شرام درقالب مُدلهای پنجگانۀ مُدل اقناع سیاسیِ رسانهای، مُدل آگاهی سیاسیِ پیام، مُدل ارزش سیاسیِ پیام، ...
بیشتر
در این مقاله، به تبیین جامعهشناختی تأثیر اقناع رسانهای بر فرآیند جامعهپذیرى سیاسی جوانان پرداخته میشود. از اینرو، براساس تحلیل مسیرِ عوامل مؤثر بر جامعهپذیرى سیاسیِ رسانهای جوانان، برمبنای نظریۀ ویلبور شرام درقالب مُدلهای پنجگانۀ مُدل اقناع سیاسیِ رسانهای، مُدل آگاهی سیاسیِ پیام، مُدل ارزش سیاسیِ پیام، مُدل گرایش سیاسی پیام، مُدل گزینش سیاسیِ پیامهای مهم، مسیرِ فرضیههای پژوهش مَدنظر قرار میگیرد. بنابراین برای بر نظرسنجی و مراجعه به مخاطبان پیامهای سیاسیِ رسانهای جوانان، 368 نفر از دانشجویان جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با استعانت از قواعد تعیین حجم نمونه بهعنوان نمونۀ آماری و براساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و سهمیهای، بهطور تصادفی از بین دانشکدههای این دانشگاه انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از پرسشنامۀ هدایت شده، دادههای مورد نیاز جمعآورى و بهکمک مجموعۀ آمارى براى علوم اجتماعى (SPSS) پردازش شده است. یافتههای تحقیق طبق ضریب همبستگى پیرسون (r) نشان میدهد که طی فرآیند بحرانهایسیاسی در فضای مَجازیِ شبکههای اجتماعی، دانشجویان پسر (نسبت به دانشجویان دختر) هم از آگاهی سیاسیِ بالاتری در پیروى از پیامهای سیاسی برخوردارند و هم اینکه گرایش سیاسی بالاتری به پیامهای سیاسی دارند. در عین حال، میان دانشجویان پسر و دختر از نظر جامعهپذیرى سیاسیِ رسانهای، اقناع سیاسیِ رسانهایِ پیامهای سیاسی، ارزش سیاسیِ پیامهای سیاسی و گزینش سیاسیِ پیامهای مهم سیاسی، تفاوت معنادارى وجود ندارند. در صورتی که براساس تحلیل رگرسیون چندگانه (R) و تحلیل مسیرِ عوامل مؤثر بر جامعهپذیرى سیاسیِ رسانهای جهتِ نیکوئى برازش مُدل نظرى، برحسب ارزش بتا (β) در مجموع 64درصد تغییراتِ جامعهپذیرى سیاسیِ رسانهایِ پیامهای سیاسی (R2)، به افزایش اقناع سیاسیِ رسانهایِ پیامهای سیاسی (54/0+)، افزایش آگاهی سیاسی در پیروى از پیامهای سیاسی (26/0+)، کاهش ارزش سیاسیِ پیامهای سیاسی (17/0-)، افزایش گزینش سیاسیِ پیامهای مهم سیاسی (17/0+) و افزایش گرایش سیاسی به پیامهای سیاسی (10/0+)، در بین دانشجویان دخترِ (16/0-) ساکن در مسکن غیرشخصی (12/0-) با حجم بالای بُعد خانوار (12/0+)، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بستگی دارد.
مقاله پژوهشی
فیروز راد؛ حمیده محمدزاده؛ فاطمه محمدزاده
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 137-152
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه نحوه گذران اوقات فراغت و میزان شادی در بین جوانان شهر مرند است. این پژوهش با روش پیمایش و با نمونهای به حجم 381 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و با استفاده از ابزار پرسشنامه در بین جوانان 15 ـ 29 ساله شهر مرند انجام گردید. بنابر نتایج تحقیق، میزان شادی جوانان در حد متوسط است. نتایج حاصل از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه نحوه گذران اوقات فراغت و میزان شادی در بین جوانان شهر مرند است. این پژوهش با روش پیمایش و با نمونهای به حجم 381 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و با استفاده از ابزار پرسشنامه در بین جوانان 15 ـ 29 ساله شهر مرند انجام گردید. بنابر نتایج تحقیق، میزان شادی جوانان در حد متوسط است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان میدهند که رابطه معنیدار و مثبتی بین اوقات فراغت کل، اوقات فراغت فعال و غیرفعال با میزان شادی جوانان وجود دارد. از بین متغیرهای زمینهای، بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی با میزان شادی جوانان تفاوت معنیداری وجود دارد، اما این رابطه با جنسیت و وضعیت تأهل معنیدار نمیباشد. همچنین، بین سن و میزان شادی جوانان رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که متغیر اوقات فراغت فعال بیشترین سهم را در تبیین پراکنش میزان شادی جوانان داشته است. براساس نتایج حاصل از این تحقیق میتوان گفت که گذران اوقات فراغت از عوامل تأثیرگذار بر شادی جوانان میباشد.
مقاله پژوهشی
محمدامین قانعی راد؛ آذر رشتیانی
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 153-168
چکیده
افراد تحت تاثیر نوع جامعه پذیری که در آنها شکل گرفته اند، کنش ها و رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند و نوع جامعه پذیری آنها بر سبک زندگی و ابعاد متفاوت زندگی آنها تاثیر می گذارد. از جمله بنیادی ترین جنبه سبک زندگی نوع مدیریت بدن است که دانشجو پس از این که در روند و فرآیند جامعهپذیری علمی قرار گرفت به طور آگاهانه یا ناآگاهانه تغییراتی ...
بیشتر
افراد تحت تاثیر نوع جامعه پذیری که در آنها شکل گرفته اند، کنش ها و رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند و نوع جامعه پذیری آنها بر سبک زندگی و ابعاد متفاوت زندگی آنها تاثیر می گذارد. از جمله بنیادی ترین جنبه سبک زندگی نوع مدیریت بدن است که دانشجو پس از این که در روند و فرآیند جامعهپذیری علمی قرار گرفت به طور آگاهانه یا ناآگاهانه تغییراتی را در این جنبه از زندگی خود لحاظ میکند. پژوهش حاضر که به روش توصیفی از نوع پیمایشی صورت گرفته است، به بررسی تأثیر جامعه پذیری علمی بر مدیریت بدن می پردازد. در بخش مبانی نظری، نظریه های مرتبط ارائه و پس از چارچوب نظری، مدل تحلیلی طراحی گردیده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در چهار گروه آموزشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم پزشکی تشکیل داده اند که 356 نفر بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران به عنوان نمونه آماری تعیین شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که پس از تأیید سوالات پرسشنامه توسط متخصصان و با استفاده از آزمون کرونباخ که بالای 7/0 به دست آمد، پرسشنامه در بین پاسخگویان توزیع گردید. بعد از تکمیل، پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS17 و ضرایب آماری متناسب با نوع متغیرها محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیهها بیانگر این است که جامعه پذیری علمی بر توجه به رژیم غذایی، توجه به سلامتی، سبک پوشش و توجه به خودآرایی اثر معنادار و مستقیمی دارد، بر گرایش به ورزش و همچنین انجام جراحی زیبایی دانشجویان اثرمعناداری نداشته است.
مقاله پژوهشی
نرگس عرب مقدم؛ عباس گرگی؛ بهنام جمشیدی؛ راضیه شیخ الاسلامی
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 169-184
چکیده
جوانان و نوجوانان در معرض الگوهای مختلفی قرار دارند که بررسی این الگوها، به شناسایی بهتر و دقیق تر وضعیت آنان کمک خواهد کرد. دراین پژوهش پیمایشی، الگوهای انتخابی نوجوانان (14-18سال) و جوانان (19- 29سال) دختر و پسر و نیز عوامل زمینه ای موثر بر آنها مورد بررسی قرار گرفت. در بین نظریههای روانشناسی، رویکرد یادگیری شناختی- اجتماعی بندورا تبیین ...
بیشتر
جوانان و نوجوانان در معرض الگوهای مختلفی قرار دارند که بررسی این الگوها، به شناسایی بهتر و دقیق تر وضعیت آنان کمک خواهد کرد. دراین پژوهش پیمایشی، الگوهای انتخابی نوجوانان (14-18سال) و جوانان (19- 29سال) دختر و پسر و نیز عوامل زمینه ای موثر بر آنها مورد بررسی قرار گرفت. در بین نظریههای روانشناسی، رویکرد یادگیری شناختی- اجتماعی بندورا تبیین قابل توجهی از روند الگوپذیری ارائه میدهد. جامعه آماری این پژوهش شامل نوجوانان و جوانان شهر شیراز بود. حجم نمونه، با استفاده از جدول لین، با سطح اطمینان 95 درصد و پایایی 3 درصد، 895 نفر از جوانان و نوجوانان 14-29 سال برآورد گردید که افراد براساس نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور بررسی اولویتهای الگوهای جوانان و نوجوانان، از پرسشنامه محقق ساخته با 26 عنوان الگوهای داخلی و خارجی استفاده شد. پس از بازنگری پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه و مشاور طرح، پرسشنامه در سطح شهر توزیع گردید.
براساس تحلیل عاملی، الگوها بر 5 دسته تقسیم گردیدند که در مجموع 72/60درصد از واریانسکل پرسشنامه راتبیین میکردند. نتایج نشان داد الگوهای انتخابی پاسخگویان به ترتیب عبارتاند از: اعضای خانواده؛ الگوهای علمی- ادبی؛ دوستان- آشنایان؛ الگوهای اجتماعی و الگوهای هنری- ورزشی- افسانهای. ضریب آلفای کرونباخ برای الگوهای اجتماعی90/0، الگوهای هنری- ورزشی- افسانهای 84/0، الگوهای علمی-ادبی86/0، الگوهای خانوادگی71/0 والگوهای دوستان-آشنایان 49/0میباشد. بر اساس نتایج، تفاوتهایی میان دو گروه سنی جوان و نوجوان و نیز جنسیت مشاهده گردید. عوامل زمینه ای سطح تحصیلات فرد، درآمد خانواده، وضعیت تاهل، منزلت شغلی پدر و تحصیلات مادر نیز برانتخاب نوع الگوها تأثیرگذار بودند.
مقاله پژوهشی
محمدمهدی شمسایی؛ حسن پاشا شریفی؛ محمدباقر صابری زفرقندی
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 185-202
چکیده
بعد فردی سلامت اجتماعی، جنبهای از سلامت فرد است که اساساً به شخصیت فرد بهعنوان موجودی اجتماعی توجه دارد. نظریههای موجود در این زمینه از نظر ماهیت و کیفیت سرشت- سرنوشت انسان، تفاوت و گاه تضادهای بنیادین با نگاه اسلام دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بعد فردی سلامت اجتماعی و سنجش بعد فردی سلامت ...
بیشتر
بعد فردی سلامت اجتماعی، جنبهای از سلامت فرد است که اساساً به شخصیت فرد بهعنوان موجودی اجتماعی توجه دارد. نظریههای موجود در این زمینه از نظر ماهیت و کیفیت سرشت- سرنوشت انسان، تفاوت و گاه تضادهای بنیادین با نگاه اسلام دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بعد فردی سلامت اجتماعی و سنجش بعد فردی سلامت اجتماعی شهروندان تهرانی بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختیشان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، اکتشافی و پسرویدادی است. 962 آزمودنی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای منظم انتخاب شدند. دادههای جمعآوری شده به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل واریانس بررسی گردیدند. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه بعد فردی سلامت اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلام 96/0 و مقیاس تدوین شده 59 درصد واریانس بعد فردی سلامت اجتماعی را تبیین مینماید. بعد فردی سلامت اجتماعی در مردان، افراد مجرد، بیکار و گروه سنی 18 تا 30 سال پایینتر از زنان، افراد متاهل، شاغل و گروههای سنی بالاتر است. در وضعیت ترسیمی و مورد انتظار دیدگاه اسلام با وضعیت سلامت اجتماعی شهروندان تهرانی تفاوت وجود دارد. پیشنهاد میشود نظام سلامت کشور و برنامه ملی سلامت جوانان در تدوین راهبردها و برنامههای کلان خود، مفهوم سلامت اجتماعی را مبتنی بر آموزههای اسلام مد نظر قرار دهد و ارتقای سلامت اجتماعی مردان، افراد مجرد، بیکار و گروه سنی 18 تا 30 سال مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
محمدتقی ایمان؛ الهام شیردل؛ فاطمه انجم شعاع؛ حمید شیردل
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، صفحه 203-226
چکیده
این پژوهش در صدد است تا تمایل به رفتارهای بزهکارانه دختران نوجوان شهر کرمان را از طریق عوامل اجتماعی تبیین کند. بدین منظور در چهارچوب نظری این پژوهش، از نظریه کنترل اجتماعی هیرشی استفاده شده است. متغیرهای مستقل این پژوهش شبکه اجتماعی، تحصیلات والدین و الگوهای گذران اوقات فراغت هستند. متغیر وابسته این پژوهش نیز متشکل از 24 گویه در قالب ...
بیشتر
این پژوهش در صدد است تا تمایل به رفتارهای بزهکارانه دختران نوجوان شهر کرمان را از طریق عوامل اجتماعی تبیین کند. بدین منظور در چهارچوب نظری این پژوهش، از نظریه کنترل اجتماعی هیرشی استفاده شده است. متغیرهای مستقل این پژوهش شبکه اجتماعی، تحصیلات والدین و الگوهای گذران اوقات فراغت هستند. متغیر وابسته این پژوهش نیز متشکل از 24 گویه در قالب تعداد دفعات تمایل به انجام بزهکاری در خود و دوستان نزدیک ارزیابی شده است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش، دختران نوجوان شهر کرمان در سال 1392 و تعداد نمونه 381 نفر میباشند. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد: الف)تمایل به بزهکاری به میزانی قابل ملاحظه در رفتارهای دختران نوجوان وجود دارد. ب)بین متغیرهای مستقل فراغت اینترنتی، ماهوارهای، فراغت گردشی- تفریحی، استفاده از موسیقی مدرن و فراغت ورزشی با تمایل به بزهکاری دختران نوجوان رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. ج)متغیرهای شبکه اجتماعی، تحصیلات والدین و فراغت دینی بر تمایل به بزهکاری اثری کاهنده دارند. د) اجرای تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سه متغیر الگوی فراغتی بر شدت تمایل به بزهکاری اثر دارند و میتوانند 23 درصد آن را تببین کنند. این سه متغیر عبارت بودند از: متغیر فراغت اینترنتی، گردشی- تفریحی و استفاده از ماهواره. ر) متغیر فراغت اینترنتی از بین سایر متغیرها بیشترین تأثیر کل را بر متغیر وابسته نشان داده است. بنابراین، عوامل اجتماعی نظیر سطح تحصیلات پایین والدین، فقدان پیوندهای اجتماعی در شبکه روابط افراد و عدم کنترل اجتماعی درست و صحیح در اوقات فراغت میتواند دختران نوجوان را به سوی بزهکاری سوق دهد.