مقاله پژوهشی
گلاله آهنگری؛ باقر ساروخانی؛ محمد سلطانی فر
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 9-34
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی گونههای هویتِ اجتماعی و نقش اینترنت بر شکلگیری این هویتها میباشد. برای تحقق این هدف، از روش ترکیبی کمی- کیفی استفاده شد و بر روی جوانان 18-30 سال ساکن شهر تهران در سال 1397 تمرکز گردید. در واقع، ابتدا برای شناسایی گونههای هویتی در بین جوانان تهرانی، از روش کیفی اکتشافی استفاده شد و با نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی گونههای هویتِ اجتماعی و نقش اینترنت بر شکلگیری این هویتها میباشد. برای تحقق این هدف، از روش ترکیبی کمی- کیفی استفاده شد و بر روی جوانان 18-30 سال ساکن شهر تهران در سال 1397 تمرکز گردید. در واقع، ابتدا برای شناسایی گونههای هویتی در بین جوانان تهرانی، از روش کیفی اکتشافی استفاده شد و با نمونهگیری نظری، 42 نفر انتخاب و پرسشنامه هویتی «من کیستم» به آنان داده شد. بعد از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، در نهایت 6 گونۀ هویتی از جمله هویت ملی، هویت قومی، هویت ارتباطی، هویت عقیدتی، هویت دینی و هویت مدرن شناسایی گردید. در واقع، بعد از شناسایی این گونههای هویتی، روش کمی پیمایشی در جهت تأثیر اینترنت بر آنها به کار گرفته شد و با استفاده از فرمول کوکران، 524 جوان تهرانی 18-30 سال انتخاب و بر مبنای نمونهگیری خوشهای پرسشنامه استاندارد در بین آنان توزیع گردید. بعد از جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل بر مبنای spss و lisrel صورت گرفت. یافتهها بیانگر آن است که تنها 12 درصد از جوانان یا به طور کامل از اینترنت استفاده نمی کنند و یا اگر استفاده می کنند، کمتر از یکساعت در شبانه روز میباشد. تنها 16 درصد در وبلاگها سایتهای اینترنتی جستجو می کنند، در حالی که 83 درصد در تلگرام عضویت دارند. همچنین یافتهها بیانگر آن است که میزان مصرف اینترنت، تأثیر معناداری بر هویت ملی، قومی ، مدرن و هویت ارتباطی داشته، ولی میزان مصرف اینترنت بر هویت دینی و هویت عقیدتی تأثیری نداشته است.
مقاله پژوهشی
سیدعلیرضا افشانی؛ زینب هاشمیخواه
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 35-56
چکیده
پژوهش حاضر با هدف کاوشی بر نحوه مشارکت و حضور سیاسی جوانانِ شهر یزد انجام شده است. به همین منظور، با استفاده از روش کیفی و بر اساس رویکرد تفسیری، مصاحبههایی انجام و پیادهسازی شده است. در طراحی روششناسی، نظریه زمینهای مورد استفاده قرارگرفت که با رویکرد عینیگرایی اشتراوس و کوربین، روایتها تحلیل گردید. جامعه هدف پژوهش، جوانان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف کاوشی بر نحوه مشارکت و حضور سیاسی جوانانِ شهر یزد انجام شده است. به همین منظور، با استفاده از روش کیفی و بر اساس رویکرد تفسیری، مصاحبههایی انجام و پیادهسازی شده است. در طراحی روششناسی، نظریه زمینهای مورد استفاده قرارگرفت که با رویکرد عینیگرایی اشتراوس و کوربین، روایتها تحلیل گردید. جامعه هدف پژوهش، جوانان شهر یزد بودند که 20 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و از طریق مصاحبه عمیق اطلاعات مورد نیاز استخراج گردید. بر اساس یافتهها، شرایط علی (فقدان آگاهی و رأی سیاسی، احساس عدم اثربخشی)؛ شرایط زمینهای (احساس عدم امنیت، فشار تبلیغاتی) و شرایط مداخلهای (توقف در مشغلههای شخصی، امتناع از برچسب حزبی)؛ باعث پیدایش پدیده "خموشی و یأس سیاسی" شده است که علاوه بر ترجمان بیتفاوتی افراد جامعه هدف نسبت به مسائل و فعالیتهای سیاسی، به نوعی تجلی بیتوجهی و نادیدگی ساختار (نظام سیاسی و فضای حاکم شهری) به مطالبات عاملان (مشارکتکنندگان در جایگاه شهروندان شهر یزد) خود بوده است. این پدیده منجر به انتخاب راهبردهایی همچون: انفصال از کنش و نگرش سیاسی و انفعال اعتراض گونه و در نهایت بروز پیامدهایی نظیرحس ناامیدی و ناتوانی در میدان سیاسی و مشارکت سرد در انتخابات در بین این جوانان شده است.
مقاله پژوهشی
حسن کلاشلو؛ فریده عقیلی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 57-80
چکیده
با توجه به جمعیت جوان کشور، سنجش نگرش و تحولات جوانان در زمینه گروههای مرجع مورد توجه جدی سیاستگذاران و تصمیمگیران نظام میباشد. گروه مرجع، یکی از مهمترین منابع هویتبخشی به افراد و شکلدهی به ارزشها و هنجارها و در نهایت رفتار آنان است. به تبع اهمیتی که گروه مرجع برای جهتدهی به رفتار و کردار اعضای یک گروه یا جامعه دارد، ...
بیشتر
با توجه به جمعیت جوان کشور، سنجش نگرش و تحولات جوانان در زمینه گروههای مرجع مورد توجه جدی سیاستگذاران و تصمیمگیران نظام میباشد. گروه مرجع، یکی از مهمترین منابع هویتبخشی به افراد و شکلدهی به ارزشها و هنجارها و در نهایت رفتار آنان است. به تبع اهمیتی که گروه مرجع برای جهتدهی به رفتار و کردار اعضای یک گروه یا جامعه دارد، در صورتی که گروه مرجع فرد یا افرادی تغییر کند، ارزشها و هنجارهایی مورد پذیرش آنان قرار میگیرد که با ارزشها و هنجارهای مورد پذیرش گروه عضویتی او در تضاد و تخاصم قرار میگیرد و او را به رویارویی با گروه عضویتی میکشاند. برای بررسی روند تغییرات و تحولات صورت گرفته در این تحقیق، با استفاده از پیمایشهای ملی انجام شده در طی سالهای 1386 الی 1395، گویههایی که میتوانستند در بررسی این مفهوم تاثیرگذار باشند، استخراج و سپس با همسانسازی سنجهها، روند تغییرات نگرشی جوانان در این بازه زمانی مشخص شده است. به این منظور، مفهوم گروههای مرجع به صورت موضوعی در مقولات مختلف تقسیم و گویههایی که معرف هر کدام از این مقولهها بودند، استخراج شدند و در نهایت روند تغییرات نگرشی جوانان در این زمینه ترسیم گردید. روش تحقیق، تحلیل ثانویه است که به مقایسه نتایج پژوهشهای ملی –با جامعه آماری مشابه، شیوه نمونهگیری یکسان و دارای گویههای مشابه - میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که نسل جوان خود را در چهارچوب هنجارهای گذشتگان تعریف نمیکند و ارزشها و نگرشهایشان در برخی از حوزهها تغییر یافته است؛ با این حال خانواده برای جوانان نقش بنیادین و مهمی داشته و افراد موثر در الگوپذیری جوانان به طور عمدهای در محدوده اعضای خانواده به ویژه والدین قرار دارند.
مقاله پژوهشی
رسول صادقی؛ مریم رضایی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 81-105
چکیده
ارزشها و نگرشهای ازدواج در ایران بهطور چشمگیری درحال تغییر است. درک و تبیین این تغییرات، مستلزم در نظر گرفتن نقش عوامل و نیروهای فرهنگی به همراه و یا در تقابل با عوامل ساختاری است. مقاله پیشرو قصد دارد در چارچوب «نظریه گذار دوم جمعیتی» به این پرسش پاسخ دهد که جوانان تهرانی چه نگرشی به ازدواج و اشکال نوپدید آن دارند؟ ...
بیشتر
ارزشها و نگرشهای ازدواج در ایران بهطور چشمگیری درحال تغییر است. درک و تبیین این تغییرات، مستلزم در نظر گرفتن نقش عوامل و نیروهای فرهنگی به همراه و یا در تقابل با عوامل ساختاری است. مقاله پیشرو قصد دارد در چارچوب «نظریه گذار دوم جمعیتی» به این پرسش پاسخ دهد که جوانان تهرانی چه نگرشی به ازدواج و اشکال نوپدید آن دارند؟ همچنین، جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی چه تأثیری بر نوع نگرش آنها دارند؟
دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه طی پیمایش مقطعی در میان جوانان 15-30 ساله شهر تهران به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای گردآوری شده است. نتایج مطالعه نشان داد تغییرات اجتماعی و فرهنگی منجر به تغییر ارزشها و نگرشهای ازدواج شده است. حدود یک پنجم جوانان مورد بررسی نگرش مدرن نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده دارند. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان داد با تغییر جهتگیریهای فرهنگی به سمت فردگرایی، برابرگرایی جنسیتی، عرفیشدن و گرایش به رسانههای فرامرزی (ماهواره و اینترنت)، نگرشهای سنتی به ازدواج کاهش و در مقابل، نگرشهای مدرن به ازدواج افزایش مییابد. بر این اساس، با توجه به تغییرات ابعاد و مولفههای مختلف ارزشی و فرهنگی در جامعه، انتظار میرود نگرشهای مدرن و اشکال نوپدید ازدواج در آینده افزایش یابد.
مقاله پژوهشی
الهام رحمتآبادی؛ سهیلا علیرضانژاد؛ حسین ابوالحسن تنهایی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 105-126
چکیده
پرسش آغازین این مقاله آن است که دلایل گرایش فزاینده گروههایی از جوانان به تنها زندگی کردن چیست؟ برای پاسخ به این پرسش از روش داده بنیان استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات، انجام مصاحبه نیمه ساخت یافته و کدگذاری و تحلیل مستندات مربوط به روزنگاشتههای تعدادی از جوانان تنها در شبکههای اجتماعی است. روش نمونهگیری، نمونهگیری ...
بیشتر
پرسش آغازین این مقاله آن است که دلایل گرایش فزاینده گروههایی از جوانان به تنها زندگی کردن چیست؟ برای پاسخ به این پرسش از روش داده بنیان استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات، انجام مصاحبه نیمه ساخت یافته و کدگذاری و تحلیل مستندات مربوط به روزنگاشتههای تعدادی از جوانان تنها در شبکههای اجتماعی است. روش نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تمایل به شهرنشینی و سبک زندگی مدرن، زمینههای برآمده از فضای عمومی، خانوادگی، اجتماعی– اقتصادی و زمینههای ارتباطی در شهر، از مهمترین دلایل زمینهساز برگزیدن تنهایی بهمثابه سبکزندگی هستند. نتایج این پژوهش نشان داد با طیف گستردهایی از تنهایی مواجه هستیم که میتوان آنها را به چهارگونه تنهایی انتخابی، اجباری، ناگهانی و تحمیلی دستهبندی کرد. از جمله مهمترین آثار تجربه تنها زندگی کردن بر جوانان میتوان به هراسهای ارتباطی، تمایل کم به معاشرتهای خانوادگی و انواعی از انزوای اجتماعی، جسمی، جنسی، کلامی، فضایی- مکانی اشاره کرد.
از مهمترین ویژگیهای جوانی، تحرک و تمایل به تغییر و استقلال طلبی است. تهران نیز بهمثابه شهری بزرگ از سویی بستر تنوع و تکثر است و فرصتهای بیشتری در اختیار جوانان قرار میدهد و از سوی دیگر، محدودیتها و محرومیتهای فضایی را به جوانان تحمیل میکند که آنان را در شرایطی تناقضآمیز (پارادوکسیکال) قرار میدهد. عمده جوانان معمولا پیش از مواجهه، تصوری از آن ندارند. بنابراین از یک طرف، شهر تهران به واسطه گستردگی و وسعت، فرصت دیده نشدن را در اختیار جوانان تنها میگذارد و از سوی دیگر، جوانان تنها را بهطور مدام در معرض داغننگ و فشار به حریم خصوصی قرار میدهد. از همین روی، جوانان با تلاش برای حفظ جداییگزینی، از روابط خویشاوندی پرهیز می کنند و از همگزینی بهمثابه جایگزینی برای روابط اجتماعی سنتی و خانوادگی بهرهمند می گردند.
مقاله پژوهشی
مرضیه ابراهیمی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 127-148
چکیده
جوانان به عنوان سرمایههای انسانی جامعه محسوب میشوند و با توجه به تغییر و تحولات سریع جامعه لزوم پژوهش و شناخت وضعیت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. همخانگی از جمله مسائلی است که اخیراً در میان جوانان مشاهده میشود. دغدغه اصلی این مقاله بررسی علل، زمینهها و پیامدهای گرایش جوانان به این سبک از زندگی است. این پژوهش با روش ...
بیشتر
جوانان به عنوان سرمایههای انسانی جامعه محسوب میشوند و با توجه به تغییر و تحولات سریع جامعه لزوم پژوهش و شناخت وضعیت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. همخانگی از جمله مسائلی است که اخیراً در میان جوانان مشاهده میشود. دغدغه اصلی این مقاله بررسی علل، زمینهها و پیامدهای گرایش جوانان به این سبک از زندگی است. این پژوهش با روش گراندد تئوری و تکنیک مصاحبه عمیق با 10 جوان در شهر تهران انجام شد. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد شرایط علی گرایش جوانان به همخانگی شامل تغییر نگرش آنها به ازدواج و ارزشهای خانوادگی، تقدم بلوغ جنسی بر بلوغ اجتماعی و نگرانی از آینده است. مهمترین زمینههای گرایش به همخانگی نیز زمینههای خانوادگی مشارکتکنندگان، تجربههای ناموفق ارتباط با جنس مخالف و ضعف اعتقادات دینی است. همچنین، رسانه و عضویت در گروههای دوستی دارای تجربه همخانگی، شرایط مداخلهگر برای گرایش جوانان به همخانگی بوده است. یافتهها نشان داد راهبرد جوانان در مقابل انتخاب این سبک زندگی، توجیهسازی و مقصرانگاری خانواده و جامعه و ناکارآمد دانستن هنجارهای رسمی و غیررسمی است. بیشتر مشارکتکنندگان در پژوهش، پیامدهای گرایش به همخانگی را کاهش تمایل به ازدواج، از دست دادن فرصتهای ازدواج، کاهش سرمایه اجتماعی و قرار گرفتن در معرض بیماریهای جسمی و روحی میدانستند.
مقاله پژوهشی
شمسالدین رضایی؛ رضا قراخانلو؛ رضا سلیمانی مقدم
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 149-168
چکیده
امروزه ورزش قهرمانی و حرفهای در جهان، بخش عمدهای از صنعت ورزش می باشد که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرات زیادی بر توسعة کشورها گذاشته است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی پارادایمی توسعة ورزش قهرمانی و حرفهای ایران است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده ...
بیشتر
امروزه ورزش قهرمانی و حرفهای در جهان، بخش عمدهای از صنعت ورزش می باشد که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرات زیادی بر توسعة کشورها گذاشته است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی پارادایمی توسعة ورزش قهرمانی و حرفهای ایران است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 19 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش توافق درونموضوعی نتایج 82 درصد بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. بر اساس نتایج بهدست آمده از مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق، عوامل تعهد اجرایی مدیران، اصلاح ساختار دولتمحور، تجاریسازی، خصوصیسازی، ارتقای زیرساخت و توسعة فضاهای ورزشی استاندارد، طراحی نظام استعدادیابی، بسترسازی حرفهای، عوامل اقتصادی، تکنولوژیکی، فرهنگی و سیاسی(حاکمیت، دولت و مجلس) و استقرار مدل توسعة ورزش قهرمانی و حرفهای بهعنوان نه مؤلفة مؤثّر در توسعة ورزش قهرمانی و حرفهای ایران شناسایی و استخراج گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که تشکیل کمیتة چانهزنی با دولت، مجلس و سازمان صداوسیما برای اخذ حق پخش تلویزیونی بهعنوان مهمترین مؤلفة درآمدزایی ورزش قهرمانی و حرفهای، ضرورتی انکارناپذیر است. همچنین به نظر میرسد که مدیریت ورزش قهرمانی و حرفهای در ایران بسیار پیچیده است و نیازمند الگویی جامع است که همة عوامل از جمله عوامل اقتصادی و سیاسی (عامل کلان)، ارتقای زیرساختها و نظام استعدادیابی (عامل میانی) و تعهد اجرایی (عامل فردی) را مدنظر قرار دهد.
مقاله پژوهشی
افشین داوری؛ صمد گودرزی؛ روحالله عسکری گندمانی؛ علی صابری
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 169-184
چکیده
نگرانیهای زیست محیطی باعث توجه سازمانها به مدیریت سبز شده است. مدیریت منابع انسانی نقش مهمی در مدیریت سبز دارد و بنابراین مدیریت منابع انسانی سبز باید به عنوان یک اولویت مدیریتی در نظر گرفته شود. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت به کارگیری مولفههای مدیریت منابع انسانی سبز در وزارت ورزش و جوانان است. روش پژوهش، توصیفی و بر حسب هدف، ...
بیشتر
نگرانیهای زیست محیطی باعث توجه سازمانها به مدیریت سبز شده است. مدیریت منابع انسانی نقش مهمی در مدیریت سبز دارد و بنابراین مدیریت منابع انسانی سبز باید به عنوان یک اولویت مدیریتی در نظر گرفته شود. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت به کارگیری مولفههای مدیریت منابع انسانی سبز در وزارت ورزش و جوانان است. روش پژوهش، توصیفی و بر حسب هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بود. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان، 220 نفر انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، «پرسشنامه مدیریت منابع انسانی سبز» احمدبروجردی (1395) بود که روایی آن با نظرخواهی از اساتید مدیریت ورزشی و منابع انسانی بعد از انجام اصلاحات تایید و پایایی آن نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمد. از آزمون t تک نمونهای و فریدمن برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج آزمون t تک نمونهای نشان داد که به کارگیری مولفههای آموزش و توسعه سبز، روابط سبز و جامعهپذیری سبز از میانگین بیشتر و سایر مولفههای مدیریت منابع انسانی سبز از میانگین کمتر است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بیشترین توجه به آموزش و توسعه سبز و کمترین توجه به انتخاب و استخدام سبز شده است.
مقاله پژوهشی
داوود نوری؛ بهرام قدیمی؛ محمدعلی اصلانخانی؛ زهرا علیپور درویش
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 185-204
چکیده
فوتبال در سده اخیر حضور چشمگیری در تبادلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مهمتر از آن سیاسی و بینالمللی پیدا کرده است؛ به طوری که این ورزش باورها، نگرشها و عملکردها را تحت تأثیر خود قرار داده است و به عنوان یکی از عوامل موثر در شکلگیری سیاستها و مناسبات داخلی و خارجی میتواند کارکردهای متعدد اجتماعی، اقتصادی، ...
بیشتر
فوتبال در سده اخیر حضور چشمگیری در تبادلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مهمتر از آن سیاسی و بینالمللی پیدا کرده است؛ به طوری که این ورزش باورها، نگرشها و عملکردها را تحت تأثیر خود قرار داده است و به عنوان یکی از عوامل موثر در شکلگیری سیاستها و مناسبات داخلی و خارجی میتواند کارکردهای متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک داشته باشد و تحولات زیادی را برای کشورها رقم بزند. از اینرو، ورزش و فعالیتهای ورزشی از یک فعالیت بدنی یا نوعی سرگرمی فراتر رفته و اهداف و کارکردهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بینالمللی پیدا کرده است. تحلیل نظریات و مبانی پژوهش نشان میدهد از میان پدیدههای مختلف، فوتبال به عنوان یکی از مصادیق برنامههای روابط بین کشورها توانسته جایگاه ویژهای در میان برنامههای کشورهای در حال توسعه برای بیان خواستههای خود از جامعه جهانی داشته باشد. جا دارد کارکردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فوتبال و آثار و تبعات آن بر سطح تعاملات بین دولتها و دیگران بازیگران بین المللی تئوریزه و مفهوم سازی شود. بر اساس یافتههای این پژوهش کارویژهها و کارکردهای دیپلماسی فوتبال میتواند به مثابه تقویت هویت ملی، به عنوان ابزار توسعه، ابزار صلح و آشتی، ابزاری برای نوع دوستی و بهبود مناسبات، ابزار قدرت نرم، ابزاری برای همگرایی و گفتگو در بعد ملی و بینالمللی کشورها به کار رود. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی تنظیم شده است. روش جمع آوری دادهها مبتنی بر مطالعه اسنادی و کتابخانهای و بررسی مقایسه است.
مقاله پژوهشی
کورش کیماسی سلخوری؛ مجید سلیمانی؛ سیروس احمدی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 205-224
چکیده
امروزه، گردشگری با صنعت ورزش به صورت ارزشمندی آمیخته شده اند و با ظهور دانش های های نوین این ارتباط گسترده تر گشته و صنعت پویا و توانمندی را در سطح جهان پدید آورده است. از آن جایی که این صنعت یکی از صنایع سود آور و با ارزش افزوده بالا می باشد، بدیهی است که مدیران تصمیم گیر در سطح کلان ورزش کشورها، علاقمند به توجه علمی و مداوم به ...
بیشتر
امروزه، گردشگری با صنعت ورزش به صورت ارزشمندی آمیخته شده اند و با ظهور دانش های های نوین این ارتباط گسترده تر گشته و صنعت پویا و توانمندی را در سطح جهان پدید آورده است. از آن جایی که این صنعت یکی از صنایع سود آور و با ارزش افزوده بالا می باشد، بدیهی است که مدیران تصمیم گیر در سطح کلان ورزش کشورها، علاقمند به توجه علمی و مداوم به این صنعت میباشند به خصوص در مناطقی که دارای پتانسیل لازم برای صنعت گردشگری است. لذا این پژوهش به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر توسعه پایدار گردشگری ورزشی، به صورت مستقیم و با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی همچون مدیریت منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی بر اساس مدل کارمن در کشور ایران پرداخته است.
این پژوهش از نظر هدف کاربردی، به لحاظ روش همبستگی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان ورزشی وزارت ورزش و جوانان و کارشناسان گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (در مجموع 242 کارشناس) تشکیل می دادند. انتخاب نمونه آماری به صورت کل شمار بود. در این پژوهش از پرسشنامه های «توسعه پایدار گردشگری ورزشی»، «کار آفرینی سازمانی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «مدیریت منابع انسانی» به عنوان ابزار گردآوری داده ها پس از تعیین اعتبار و پایایی استفاده شد. از روش های آمار توصیفی (محاسبه میانگین، فراوانی، انحراف معیار و آمار استنباطی) برای طبقهبندی دادههای خام و آزمون های کلمگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی فرضیات به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.
نتایج بررسی فرضیه های پژوهش بر اساس ضریب مسیر نشان داد که فناوری اطلاعات بر توسعه پایدار گردشگری ورزشی به میزان 388/0 تاثیرگذاز است و همچنین کارآفرینی سازمانی و مدیریت منابع انسانی به ترتیب به میزان 377/0 و 458/0 بر توسعه پایدار گردشگری ورزشی تاثیر دارند.
مقاله پژوهشی
محمدرضا اسماعیلزاده قندهاری؛ محمدرضا خجسته
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 225-240
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر همافزایی بینسازمانی فدراسیونهای ورزشی با رویکرد بهبود عملکرد ورزش کشور براساس مدل داشبورد می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای علّی- ارتباطی است که برمبنای مدل معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر) انجام شده است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران فدراسیونهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر همافزایی بینسازمانی فدراسیونهای ورزشی با رویکرد بهبود عملکرد ورزش کشور براساس مدل داشبورد می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای علّی- ارتباطی است که برمبنای مدل معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر) انجام شده است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران فدراسیونهای ورزشی کشور بود. در این پژوهش نمونه برابر جامعه تحقیق و به صورت تمامشمار تعیین گردید. ابزار اصلی سنجش تحقیق شامل دو پرسشنامه محققساخته «همافزایی مدیریتی و پرسشنامه بهبود عملکرد سازمانی»(سونگ، 2008) با روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییـدی (CFA) و پایـایی پرسشنامه «بهبود عملکرد سازمانی»(89/0) و پرسشنامه «همافزایی مدیریتی» (86/0) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیـین گردیـد. تجزیه و تحلیل دادههای این تحقیق بـا استفاده از نرم افزار اسمارت پیالاس انجام شد.
یافتههای تحقیق با استفاده از تحلیلعاملیتأییدی و تحلیلمسیر نشانداد که اثر مستقیم مؤلفههای همافزایی مدیریتی شامل «اعتماد، مشارکت، تعامل و همکاری، تسهیلگری، شناخت و شبکه» بر بهبود عملکرد ورزش کشور مثبت و معنیدار است. بنابراین، مدیران فدراسیونهای ورزشی با توسعه همافزایی مدیریتی بهویژه استقرار و استفاده از داشبوردهای مدیریتی بر پایه فنآوری نوین با رویکرد ارزیابی و پایش مستمر از فعالیت و عملکرد خود و سایر فدراسیونهای ورزشی میتوانند چشمانداز و افق روشنی برای ورزش کشور رقم بزنند.
مقاله پژوهشی
محمود علیزاده؛ حسین اکبری یزدی؛ علیرضا الهی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 241-260
چکیده
با توجه به ویژگی های پیچیده و متغیر محیط ورزش، تدوین برنامه های راهبردی یکی از اولویت های فدراسیون ها و سازمان های ورزشی است. هدف از انجام این پژوهش، تدوین برنامه راهبردی فدراسیون تنیس روی میز ایران با استفاده از رویکرد A’Wot بود. این پژوهش کاربردی و از نوع پژوهش های آمیخته و با رویکرد مطالعات راهبردی بود. در این پژوهش با بهره گیری ...
بیشتر
با توجه به ویژگی های پیچیده و متغیر محیط ورزش، تدوین برنامه های راهبردی یکی از اولویت های فدراسیون ها و سازمان های ورزشی است. هدف از انجام این پژوهش، تدوین برنامه راهبردی فدراسیون تنیس روی میز ایران با استفاده از رویکرد A’Wot بود. این پژوهش کاربردی و از نوع پژوهش های آمیخته و با رویکرد مطالعات راهبردی بود. در این پژوهش با بهره گیری از نظرات شورای راهبردی، بررسی مستندات و اسناد بالادستی و به کار بردن برخی ماتریس های مرتبط، راهبردهای فدراسیون تنظیم شدند. اعضای شورای راهبردی شامل 27 نفر از میان نمایندگان ذینفعان کلیدی فدراسیون از جمله اعضای هیئت رئیسه، نماینده ورزشکاران، نماینده کارکنان و خبرگان آشنا به فدراسیون بودند. جهت تحلیل محیط از رویکرد تحلیل منابع و وظایف برای محیط درونی و رویکرد نیروهای رقابتی پورتر و تحلیل عوامل کلان برای محیط بیرونی استفاده شد و با استفاده از ماتریس های Ife و efe امتیاز محیط درونی (25/247) و بیرونی (44/245) شناسایی و موقعیت راهبردی تدافعی تشخیص داده شد. سپس با توجه به نظرات اعضای شورای راهبردی و با استفاده از ماتریس TOWS، چهار راهبرد تهاجمی، یک راهبرد رقابتی، سه راهبرد محافظه کارانه و چهار راهبرد تدافعی تدوین شدند.
در نهایت با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، حیطه های کلیدی عملکرد و راهبردهای مربوط به هر کدام اولویت بندی شدند و وزن کلی راهبردها مشخص گردید.
راهبردهای تقویت تعاملات بین المللی با مربیان، لیگ ها و باشگاه های برجسته خارجی و پژوهش محور نمودن فعالیت ها و هدفمندی فرایندها مهمترین راهبردهای تدوین شده بودند.
مقاله پژوهشی
امین راجی؛ بهرام یوسفی؛ شهاب بهرامی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 261-278
چکیده
هدف از این پژوهش، مفهومسازی و توسعه ابزار تعیین شاخص های ورزشی موثر بر برند کشور بود. جامعه آماری این پژوهش نخبگان مدیریت ورزشی شامل اعضای هیئت علمی رشته تربیتبدنی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی و همچنین مدیران منتخب و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان بودند(400=N ) که بر مبنای جدول مورگان تعداد 144نفر به روش تصادفی– طبقه ای به عنوان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مفهومسازی و توسعه ابزار تعیین شاخص های ورزشی موثر بر برند کشور بود. جامعه آماری این پژوهش نخبگان مدیریت ورزشی شامل اعضای هیئت علمی رشته تربیتبدنی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی و همچنین مدیران منتخب و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان بودند(400=N ) که بر مبنای جدول مورگان تعداد 144نفر به روش تصادفی– طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه 50 سوالی شاخصهای مؤثر بر برند کشور بود که دارای 8 عامل کلی گردشگری ورزشی، دیپلماسی ورزشی، سرمایه گذاری ورزشی، ورزشی– فرهنگی، صادرات ورزشی، مردمی- ورزشی، موفقیتهای ورزشی و ورزش رسانهای بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، آزمون(KMO) و کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری و تحلیل عاملی تاییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد.
یافتههای پژوهش نشاندهنده پایایی944/0 برای پرسشنامه بود. در زمینه روایی سازه، تعداد 50 سوال رابطه معناداری با عاملها داشتند. شاخصهای نسبت 2c به df (90/1)، 072/0=RMSAE ، 91/0=NFI، 90/0=NNFI، 94/0=CFI، 94/0=GFI، 92/0=AGFI برازش پرسشنامه را تایید کردند. همچنین در زمینه روابط عاملها با مفهوم برند کشور، نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای این مفهوم باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی پرسشنامه تعیین شاخص های ورزشی موثر بر برند کشور تایید شد.
مقاله پژوهشی
محسن اسمعیلی؛ طهماسب شیروانی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 279-298
چکیده
هدف این تحقیق، شناسایی و بررسی شیوههای بازاریابی و درآمدزایی هیئتهای ورزشی استان مرکزی بوده است. از اینرو، در تحقیقی کاربردی و توصیفی- پیمایشی، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه رؤسا و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی استان مرکزی، مدیران و کارشناسان اداره کل و ادارات شهرستان به تعداد 118 نفر مورد توجه قرار گرفت. نمونه آماری با توجه ...
بیشتر
هدف این تحقیق، شناسایی و بررسی شیوههای بازاریابی و درآمدزایی هیئتهای ورزشی استان مرکزی بوده است. از اینرو، در تحقیقی کاربردی و توصیفی- پیمایشی، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه رؤسا و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی استان مرکزی، مدیران و کارشناسان اداره کل و ادارات شهرستان به تعداد 118 نفر مورد توجه قرار گرفت. نمونه آماری با توجه به تعداد محدود و احتمال عدم بازگشت برخی پرسشنامهها به صورت تمامشمار در نظر گرفته شد که در نهایت تعداد 84 پرسشنامه تکمیل شده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار اندازهگیری در این تحقیق، به دلیل فقدان پرسشنامة استاندارد، پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار محتوایی ابزار اندازهگیری توسط 12 نفر از استادان دانشگاه و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 گزارش شده است. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های فریدمن، تی تک نمونه، خی دو و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار اسپیاساس استفاده شد. نتایج نشان داد که روش های بازاریابی و جذب سرمایه در هیئتهای ورزشی استان مرکزی به 6 صورت شامل روش مبتنی بر ذینفعان، روش مبتنی بر رویداد، روش مبتنی بر محیط، روش مبتنی بر مجازی، روش مبتنی بر محصول و روش مبتنی بر کسب و کار بوده است. از نظر تقسیمبندی شیوههای بازاریابی و جذب سرمایه و رتبهبندی آنها، راهکارهای مبتنی بر ذینفعان با میانگین رتبه 27/4 دارای بیشترین اهمیت و راهکارهای مبتنی بر کسب و کار با میانگین رتبه 53/2 کمترین اهمیت را داشتهاند.
مقاله پژوهشی
محمد سررشته داری؛ محمد پورکیانی؛ فرشاد امامی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 299-314
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل راهبردی وفاداری مشتریان به برندهای پوشاک ورزشی ایرانی بود. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید بازاریابی ورزشی و تولید کنندگان پوشاک ورزشی بود که نمونهگیری با استفاده از روش هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری صورت گرفت. جمعآوری اطلاعات تا اشباع ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل راهبردی وفاداری مشتریان به برندهای پوشاک ورزشی ایرانی بود. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید بازاریابی ورزشی و تولید کنندگان پوشاک ورزشی بود که نمونهگیری با استفاده از روش هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری صورت گرفت. جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 20 مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته انجام گرفت. فرایند کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی انجام گرفت و در نهایت به طراحی الگوی مضامین پرداخته شده است.
در مجموع 179 کد اولیه ایجاد شد؛ سپس به دلیل کثرت کدها تمامی کدهای مشابه بر پایة قرابت مفهومی و معنایی در گروه خاص خود قرار گرفتند و به 28 مقوله فرعی تقلیل یافتند و نهایتاً بر اساس کدهای باز ثانویه، هفت مقولة اصلی شامل نام تجاری، کیفیت محصولات، قیمت، طراحی و شیک بودن، محیط فروشگاه، تبلیغات و ترویج و کیفیت خدمات میباشند. در مرحله بعد به منظور برقراری رابطه بین مفاهیم تولید شده در مرحله کدگذاری کدها و مولفه ها وارد محیط نرم افزار مکس کیودا شد و در نهایت مدل نهایی ارائه گردید.
با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد تولیدکنندگان پوشاک ورشی ایرانی میتوانند با تمرکز بر عوامل شناسایی شده وفاداری مشتریان به برند ورزشی خود را افزایش دهند.
مقاله پژوهشی
حسن عبدی؛ حسن غرایاق زندی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، صفحه 315-326
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر هشت جلسه آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر کاهش اضطراب قبل از مسابقه پسران نوجوان می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و تجربی بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی نوجوانان ورزشکار 14-19 ساله رشته اواسپرت شهرستان شاهرود در سال 1397 تشکیل دادند که براساس تعداد ثبت نام ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر هشت جلسه آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر کاهش اضطراب قبل از مسابقه پسران نوجوان می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و تجربی بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی نوجوانان ورزشکار 14-19 ساله رشته اواسپرت شهرستان شاهرود در سال 1397 تشکیل دادند که براساس تعداد ثبت نام شدهها در تاریخ اجرای تحقیق 63 نفر بودند. ورزشکاران از طریق «پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی-2 مارتنز و همکاران» (1995) مورد ارزیابی قرار گرفتند و 30 نفر که دارای بیشترین اضطراب بودند، به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و تجربی (ایمن سازی) تقسیم شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و t وابسته استفاده شد. افراد گروه تجربی در طول دوماه، طی 8 جلسه 5/1 ساعته تحت تاثیر متغیر مستقل (آموزش ایمن سازی در مقابل استرس) قرار گرفتند و پس از آن با مقیاس اضطراب حالتی رقابتی-2 مارتنز و همکاران (1995) مورد آزمون قرار گرفتند. روایی و پایایی نسخه فارسی تجدیدنظر شده نیز توسط مهرصفر و همکاران (1395) گرفته شده است. نتایج نشان داد که آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر اضطراب قبل از مسابقه تاثیر معنی داری دارد (05/0>P). به نظر می رسد که آموزش ایمن سازی در مقابل استرس می تواند با کاهش اضطراب با استفاده از کنترل برانگیختگی فیزیولوژیکی افراد در بالا بردن عملکرد به ویژه در هنگام مسابقات موثر باشد.