مقاله پژوهشی
سید محسن بنی جمالی؛ سهیلا صادقی فسایی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 9-34
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناخت فرآیندهایی از زندگی جوانان که مانع ازدواج ایشان میشود، با روش کیفی بر اساس بیانی که جوانان از تأخیر در ازدواج ارائه میدهند و تحلیل و تفسیری که از موقعیت میسازند، در جستجوی شناخت عواملِ تأخیر ازدواج جوانان مطابق با روایت خود ایشان است. این مطالعه بر اساس مصاحبۀ نیمهساختاریافته با نمونهای متشکل از 25 ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف شناخت فرآیندهایی از زندگی جوانان که مانع ازدواج ایشان میشود، با روش کیفی بر اساس بیانی که جوانان از تأخیر در ازدواج ارائه میدهند و تحلیل و تفسیری که از موقعیت میسازند، در جستجوی شناخت عواملِ تأخیر ازدواج جوانان مطابق با روایت خود ایشان است. این مطالعه بر اساس مصاحبۀ نیمهساختاریافته با نمونهای متشکل از 25 فرد 19 تا 40 ساله انجام گرفته و از شیوۀ تحلیل تماتیک سود برده است تا بر اساس آن مقولات و مضمونهای اصلی تعیینکنندۀ تأخیر در ازدواج استخراج و تحلیل شود. مطالعه نشان میدهد که مسئلۀ مهم در بازداشتن جوانان از ازدواج، نداشتن شغل است که باعث کاستی در اطمینان نسبت به توانایی ادارۀ زندگیِ پس از ازدواج میشود. شرایط نامطمئن، مسئلۀ مهم دیگری است که با پیشبینیناپذیر کردن زندگی و ترس از آینده باعث تأخیر در ازدواج میشود. در این میان، ناتوانی خانواده در حمایت از ازدواجِ فرزندان شدت مسئله را مضاعف میسازد. تلۀ گذار به بزرگسالی و شلوغی زندگی، به عنوان دو مفهوم جدیدی که در این مطالعه معرفی میشوند، دو عامل دیگر تعیینکننده در بازداشتن از ازدواج است. مسئلۀ مهمی که به طور ویژه از سوی زنان مطرح میشود، نگرانی از انتخابنشدن است. ترس از محدودشدن آزادی نیز هم در مردان و هم در زنان، مطرح می گردد. مسئلۀ بیاعتمادی به جنس مخالف که نتیجۀ روابط بین دو جنس و گرایش به دوستیهای خارج از ازدواج است، به واسطۀ ترسی که از ازدواج ایجاد میکند، مانع مهم دیگری در ازدواج جوانان تلقی میشود. در مواردی ناآشنایی با ازدواج و زندگی متأهلی و در نتیجه سردرگمی در چگونگی راهبری و مدیریت آن، مانع مهم دیگر ازدواج جوانان تلقی میشود. سرانجام بیان میگردد که پیچیده و سختشدن ازدواج به عنوان پدیدهای جدید، بازدارنده ای مهم در ازدواج جوانان است.
مقاله پژوهشی
فریده خلج آبادی فراهانی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 35-70
چکیده
دسترسی گسترده به اینترنت در بین جوانان و مواجهه اجتناب ناپذیر آنها با محتوای خارج عرف جنسی، نگرانی زیادی در مورد اثرات نامطلوب شناختی، روانی، رفتاری و اجتماعی بر آنها ایجاد کرده است. هدف این تحقیق، واکاوی عوامل ساختاری کلان و میانی زمینه ساز مصرف پورنوگرافی در اینترنت از دیدگاه جوانان است. به این منظور پژوهشی کیفی با رویکرد تفسیری ...
بیشتر
دسترسی گسترده به اینترنت در بین جوانان و مواجهه اجتناب ناپذیر آنها با محتوای خارج عرف جنسی، نگرانی زیادی در مورد اثرات نامطلوب شناختی، روانی، رفتاری و اجتماعی بر آنها ایجاد کرده است. هدف این تحقیق، واکاوی عوامل ساختاری کلان و میانی زمینه ساز مصرف پورنوگرافی در اینترنت از دیدگاه جوانان است. به این منظور پژوهشی کیفی با رویکرد تفسیری و روش تحلیل محتوا انجام شد و تعداد 54 مصاحبه عمیق با دختران و پسران 15تا 18 ساله شهر تهران در سال 1395 به روش نمونه گیری هدفمند صورت گرفت. عوامل زمینه ساز فوق به شرح زیر استخراج گردید: 1. پارادوکس یا تضاد ارزش های جنسی در فضای واقعی جامعه؛ 2. ناهماهنگی بین هجوم فرهنگی نرم و تلاش های رسانه ملی در جهت ارتقای سواد رسانه ای؛ 3. ساختار هدفمند و هوشمند فضای مجازی و اینترنت برای جذب مخاطبان به محتوای جنسی نامتعارف؛ 4. ناکارآمدی مدارس در توانمندسازی جوانان در رسانه و آموزش سواد رسانه ای در حوزه آسیب های جنسی. بنابراین مسئولان و سیاست گزاران حوزه جوانان ضروری است نسبت به تحولات ارزشی جامعه و نقش آن در آسیب پذیری نسل جوانان در مواجهه با محتوای جنسی نامتعارف در اینترنت و فضای مجازی آگاه باشند و مداخلات ساختاری مناسب در رسانه و مدارس همگام با تغییرات فوق ارائه نمایند. آموزش و فرهنگ سازی در جهت توانمندسازی جوانان و نوجوانان در برابر آسیب های اجتماعی و جنسی فضای مجازی امری بسیار ضروری است.
مقاله پژوهشی
حسن قرا باغی؛ وحید صالحی؛ کاظم دلروز
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 71-96
چکیده
شبکههای اجتماعی از رسانههای نوین به شمار میروند که بر پایه مشارکت همگانی بناشدهاند. در حال حاضر، کاربران بهویژه جوانان روزانه زمان قابلتوجهی را در فضای مجازی میگذرانند؛ بهگونهای که این شبکهها به عاملی تأثیرگذار بر بسیاری از مؤلفههای زندگی افراد تبدیلشدهاند. پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی اهداف، میزان و نحوه ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی از رسانههای نوین به شمار میروند که بر پایه مشارکت همگانی بناشدهاند. در حال حاضر، کاربران بهویژه جوانان روزانه زمان قابلتوجهی را در فضای مجازی میگذرانند؛ بهگونهای که این شبکهها به عاملی تأثیرگذار بر بسیاری از مؤلفههای زندگی افراد تبدیلشدهاند. پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی اهداف، میزان و نحوه استفاده جوانان استان همدان از شبکههای اجتماعی مجازی و نیز تأثیر این شبکهها بر چهار متغیر گرایش دینی، اخلاق، پیشرفت تحصیلی و اوقات فراغت جوانان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد 18 تا 35 سال استان همدان تشکیل میدادند. حجم نمونه آماری پژوهش شامل 412 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ مقدار قابلقبول 79/0 به دست آمد. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر منفی این شبکهها بر گرایشهای دینی و اخلاق جوانان، اثر مثبت آن بر فعالیتهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی و عدم معنیداری در زمینه تأثیر شبکههای اجتماعی بر اوقات فراغت جوانان میباشد. نتایج نشان می دهد که اغلب جوانان روزانه بین 1-2 ساعت را صرف استفاده از شبکههای اجتماعی میکنند. همچنین، شبکه اجتماعی تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، ایتا و سروش پلاس در صدر پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی خارجی و داخلی قرار دارند و چت و جستجو در اینستاگرام بیشترین فراوانی رفتار جوانان را در این شبکهها تشکیل میدهند.
مقاله پژوهشی
ماندانا رسولی؛ سید نصراله سجادی؛ نسرین مصفا؛ نازنین راسخ
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 97-112
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط بین المللی ورزش ایران از منظر حکمرانی بهینه انجام شد. این تحقیق از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی است که به شکل میدانی در دو ساختار حاکمیتی عمده نظام ملی ورزش کشور یعنی وزارت ورزش و جوانان (در بخش دولتی) و کمیته ملی المپیک (در بخش غیر دولتی) به اجرا درآمد. این پژوهش از بعد هدف ادر زمره تحقیقات ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط بین المللی ورزش ایران از منظر حکمرانی بهینه انجام شد. این تحقیق از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی است که به شکل میدانی در دو ساختار حاکمیتی عمده نظام ملی ورزش کشور یعنی وزارت ورزش و جوانان (در بخش دولتی) و کمیته ملی المپیک (در بخش غیر دولتی) به اجرا درآمد. این پژوهش از بعد هدف ادر زمره تحقیقات کاربردی است و ماهیت روش تحقیق مورد استفاده، پیمایشی در محدوده زمانی مشخص به حساب میآید. روش پژوهش حاضر، آمیخته است که با استفاده از تکنیک دلفی وتحلیل عامل تاییدی CFA صورت پذیرفته است.جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دست اندرکاران ورزش در دو بخش دولتی (وزارت ورزش و جوانان) و غیر دولتی (نهاد عمومی غیر دولتی، کمیته ملی المپیک) بود. نمونه گیری در هر دو بخش به صورت کل شمار انجام شد و در نهایت، 150 پرسشنامه کامل و صحیح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل بررسی اسناد و مدارک، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای «اصول اساسی جهانی حکمرانی بهینه در المپیک و سازمان های ورزشی» ارائه شده توسط کمیته بین المللی المپیک (2008) و مصاحبه نیمهساختار یافته بود. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آن ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی توسط بسته های آماری SPSS21 و PLS نسخه 3 انجام گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای برازش مدل از مقدار قابل قبول و مطلوب برخوردار است و مدل تحقیق تأیید میشود. همچنین مقدار ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) با مقدار 069/0 و CFI با مقدار 918/0 به دست آمد. بارهای عاملی نشان داد که بالاترین بارعاملی مربوط به انسجام و استقلال درونی (866/0=λ ) و به ترتیب به قرار شفافیت(850/0= λ )، پاسخگویی(793/0= λ )، انضباط(781/0= λ)، مسئولیت پذیری(709/0= λ )، حاکمیت قانون(651/0= λ) و مشارکت و دموکراسی(613/0= λ) بود.
الگوی حاضر می تواند سازمان های ورزشی کشور را در شناسایی اولویت های مربوط به روابط بین المللی ورزش ایران از منظر حکمرانی بهینه یاری کند و از هدر رفت سرمایه های مشهود و نامشهود در حوزه بین الملل جلوگیری نماید.
مقاله پژوهشی
سمیه رهبری؛ عباس خدایاری؛ حبیب هنری؛ علیمحمد امیرتاش
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 113-134
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین راهکارها و پیامدهای موثر بر حمایت مالی از ورزش همگانی ایران بود. با توجه به ماهیت اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی استفاده شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد صورت گرفت. پس از انجام 21 مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان ورزش همگانی و حمایت مالی، مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تدوین راهکارها و پیامدهای موثر بر حمایت مالی از ورزش همگانی ایران بود. با توجه به ماهیت اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی استفاده شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد صورت گرفت. پس از انجام 21 مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان ورزش همگانی و حمایت مالی، مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلولهبرفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی مکس کیودا، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی به دست آمد.
نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 45 نشان می تواند در زمینه راهکارها و پیامدهای مؤثر بر حمایت مالی از ورزش همگانی ایران نقش داشته باشد. سپس در کدگذاری محوری، نشان ها در 6 مفهوم جهت راهبردهای مؤثر توسعه جذب حامیان مالی، بسترسازی جذب حامیان مالی، بهبود قوانین برای حامیان مالی، بهره مندی از نیروی متخصص، تعامل با رسانه ها، اعطای تسهیلات به حامیان مالی و در 2 مفهوم برای پیامدهای حمایت مالی از ورزش همگانی ایران با عنوان مزایای حمایت مالی برای فدراسیون، مزایای حمایت مالی برای شرکت های حامی طبقه بندی شدند. با توجه به نتایج تحقیق می توان با استفاده از راهکارهای ارائه شده در جهت توسعه ورزش همگانی گام های موثری برداشت.
مقاله پژوهشی
رمیصا جالسیان؛ علی فهیمی نژاد؛ باقر مرصل؛ سید مصطفی طیبی ثانی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 135-152
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی پدیده صخره شیشهای در بین مدیران زن سازمانهای ورزشی ایران انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی همبستگی بود که به شکل پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران زن شاغل در سازمانهای ورزشی کل کشور بود. نمونه آماری این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی پدیده صخره شیشهای در بین مدیران زن سازمانهای ورزشی ایران انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی همبستگی بود که به شکل پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران زن شاغل در سازمانهای ورزشی کل کشور بود. نمونه آماری این پژوهش با توجه به جامعه نامحدود و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 400 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای «سبک رهبری تحولی – تعاملی» چالشتری (1389)، «رهبری خدمتگزار» لاب (1999)، «اشتیاق شغلی» شائوفلی و سالانووا (2007) و «صخره شیشهای» نصیری (1394) بود که روایی پرسشنامهها مورد تأیید صاحبنظران ورزشی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0، 89/0، 90/0 و 87/0 محاسبه گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزارهای اس. پی. اس. اس و پی. ال. اس. صورت پذیرفت.
نتایج نشان داد که تأثیر منفی و معناداری بین سبکهای رهبری مدیران و پدیده صخره شیشهای و بین پدیده صخره شیشهای بر اشتیاق شغلی زنان وجود دارد. سبکهای رهبری نیز بر اشتیاق شغلی مدیران تأثیر دارد. در نهایت، وجود تأثیر مثبت و معنادار سبک رهبری مدیران بر اشتیاق شغلی از طریق نقش میانجی صخره شیشهای تأیید گردید. بهطور کلی براساس یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد که با توجه به تغییرات امروزی به خصوص در محیطهایی که زنان بهعنوان مدیر قرار دارند، مدیران میتوانند با بهرهگیری از سبکهای رهبری و ابعاد آن در افزایش اشتیاق شغلی زنان موثر باشند.
مقاله پژوهشی
شهرام نظری؛ محسن احمدی؛ کامران عیدی پور
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 153-168
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تأثیر ابعاد سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی) بر نوآوری کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق به صورت توصیفی- کاربردی و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان (772 نفر) بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 260 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تأثیر ابعاد سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی) بر نوآوری کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق به صورت توصیفی- کاربردی و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان (772 نفر) بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 260 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای استاندارد «سرمایه فکری» بونتیس و همکاران (2000) و «نوآوری سازمانی» ساعتچی و همکاران (1389) بود که پایایی آنها به ترتیب 89/0 و 93/0 به دست آمد و روایی محتوایی آن نیز توسط اساتید مدیریت ورزشی تایید شد. از ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی ارتباط بین متغیرها و مدل معادلات ساختاری جهت بررسی رابطه علی و معلولی متغیرها به وسیله نرم افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطهای تأثیر مثبت معناداری بر نوآوری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان دارند. بر اساس مقادیر بارهای عاملی مشاهده شد که سرمایه انسانی بیشترین تأثیر را بر نوآوری سازمانی دارد. در نهایت میتوان گفت که سازمان هایی که دارای سطوح بالایی از سرمایه فکری میباشند، با القای دانش و ایدههای جدید و افزایش توانایی فهم و بهکارگیری آنها، نوآوری سازمانی را تسهیل میکنند. این نوع از سرمایههای فکری با ایجاد فرصتهای جدید رقابتی و همچنین استفاده از دانش و فناوریهای نوین موجب نوآوریهای اساسی در خدمات و فرایندهای سازمانی جدید خواهد شد.
مقاله پژوهشی
اکرم فراهانی؛ عزت اله شاه منصوری؛ زینب مندعلیزاده
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 169-184
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی راهکارها و پیامدهای حضور زنان در استادیوم فوتبال بهعنوان تماشاگر بود. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی با رویکرد کیفی بود و در این راستا از روش دلفی استفاده شد. مشارکتکنندگان در این رویکرد، صاحبنظران رشته مدیریت ورزشی سراسر کشور، روحانیان و پرسنل نیروی انتظامی بودند. برای جمعآوری دادهها، از سه دور دلفی استفاده ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی راهکارها و پیامدهای حضور زنان در استادیوم فوتبال بهعنوان تماشاگر بود. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی با رویکرد کیفی بود و در این راستا از روش دلفی استفاده شد. مشارکتکنندگان در این رویکرد، صاحبنظران رشته مدیریت ورزشی سراسر کشور، روحانیان و پرسنل نیروی انتظامی بودند. برای جمعآوری دادهها، از سه دور دلفی استفاده شد (مشارکتکنندگان دور اول 23 نفر و مشارکتکنندگان دور دوم و سوم، 16 نفر بودند). پرسشنامه دلفی در دور سوم در بخش راهکارها شامل 6 مؤلفه و در بخش پیامدها شامل 5 مؤلفه بود. برای تعیین درجه هماهنگی و توافق بین افراد بر شاخصهای به کار رفته از ضریب هماهنگی کندال استفاده شد.
نتایج نشان داد که رفع موانع سیاسی، امنیتی، فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و زیرساختی از جمله راهکارهای مهم جهت حضور زنان بودند. پیامدهای حضور زنان نیز عبارت بودند از: پیامدهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی.
در نتیجه گیری کلی می توان گفت به کار گیری راهکارهای ارائه شده در این تحقیق نیاز به همکاری سیستماتیک نهادهای ذی ربط دارد و حضور زنان منجر به ارتقای جایگاه سیاسی و دموکراسی کشور در منطقه و جهان، کاهش شکاف بین دولت و خواسته بخشی از مردم و کاهش فشارهای سیاسی درزمینه نقض حقوق بشر میشود.
مقاله پژوهشی
سید محمد تقی رئیس السادات؛ افشین متقی؛ سیدنصراله سجادی؛ حسین ربیعی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 185-202
چکیده
ورزش به مثابه یک واقعیت و رفتار اجتماعی میتواند فضایی برای تجلی و بازنمایی کنشها و رفتارهای هویتخواهانه باشد. این امر، بهویژه در جهان ارتباطاتی و اطلاعاتی امروز و محبوبیت فزاینده شماری از ورزشها، قابل تامل است. هویتخواهی از مهترین شاخصهای ملیگرایی است. در عصر حاضر با وجود گرایش کشورها به سمت جهانی شدن، ملیگرایی ...
بیشتر
ورزش به مثابه یک واقعیت و رفتار اجتماعی میتواند فضایی برای تجلی و بازنمایی کنشها و رفتارهای هویتخواهانه باشد. این امر، بهویژه در جهان ارتباطاتی و اطلاعاتی امروز و محبوبیت فزاینده شماری از ورزشها، قابل تامل است. هویتخواهی از مهترین شاخصهای ملیگرایی است. در عصر حاضر با وجود گرایش کشورها به سمت جهانی شدن، ملیگرایی و گرایشهای هویتخواهانه نیز همچنان مورد پذیرش ملتها و کشورها هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی چگونگی تاثیر ورزش بر هویتخواهی است. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی است که با تدوین پرسشنامه و روش نمونهگیری خوشهای، نظر 120 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری رشتههای مدیریت ورزشی و جغرافیای سیاسی در دانشگاههای تهران درباره تاثیر ورزش بر شاخصهای هویت- شامل هویت ملی، ملیت و ناسیونالیسم و دولت- ملتسازی- پرسیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ورزش میتواند فضایی برای بروز و تقویت هویت ملی باشد؛ مانند نتایج درخشان ورزشکاران ایرانی در المپیک 2012 لندن و افزایش وزن ژئوپولیتیکی ایران در جهان اسلام. ملیت و ناسیونالیسم نیز میتواند در مسابقات ورزشی تجلی یابد و تاثیر سیاسی و ژئوپولیتیکی خود را برجای بگذارد؛ مانند قهرمانی کشور قطر در جام ملتهای آسیا 2019 که به ابزاری برای خودنمایی این کشور در مقابل ژئوپولیتیک تحمیلی عربستان تبدیل شد. همچنین، ورزش میتواند فرایند دولت- ملتسازی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
پشنهاد پژوهش حاضر این است که مدیران، مسئولان و سیاستگذاران، نقش ورزش در مسائل هویتی و ملیگرایانه به عنوان یک اصل راهبردی در سیاستهای کلان ملی و کشوری را در نظر گیرند.
مقاله پژوهشی
حمیده صادقی؛ سیدسعید آقایی؛ بهرام قدیمی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 203-216
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی موانع فرهنگی و اجتماعی مشارکت زنان سالمند در ورزش همگانی انجام شد و با استفاده از چارچوب نظری متغیرهای الگویی پارسنز متغیرهای تنوع اهداف مشارکت، سبک زندگی، پایگاه اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی، جامعهپذیری جنسیتی، ناتوانانگاری و علاقههای فردی استخراج گردید. پژوهش با روش پیمایشی انجام و از ابزار پرسشنامه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی موانع فرهنگی و اجتماعی مشارکت زنان سالمند در ورزش همگانی انجام شد و با استفاده از چارچوب نظری متغیرهای الگویی پارسنز متغیرهای تنوع اهداف مشارکت، سبک زندگی، پایگاه اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی، جامعهپذیری جنسیتی، ناتوانانگاری و علاقههای فردی استخراج گردید. پژوهش با روش پیمایشی انجام و از ابزار پرسشنامه محققساخته برای گردآوری دادهها بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش را زنان سالمند شهر تهران تشکیل می دادند که با استفاده از فرمول کوکران، نمونه مورد مطالعه به میزان 286 نفر برآورد شد. پس از آزمون روایی پرسشنامه، نمونهگیری با روش خوشه ای چند مرحلهای اجرا گردید و دادهها گردآوری شدند.
نتایج نشان داد سبک زندگی که مبتنی بر تحرک کم باشد و پیامد زندگی شهری است، یکی از موانع مشارکت در ورزش همگانی است. در افرادی که روابط اجتماعی آنان محدود است، کمبود روابط اجتماعی به دلیل آگاهی اجتماعیِ کم سبب کاهش مشارکت در ورزش همگانی میگردد. ناتوانانگاری در دو بعد سالمندی و جنسیتی که از دیدگاههای فرهنگی برخاسته است، به عنوان باوری ریشهدار مانعی برای مشارکتهای ورزشی به شمار میرود. از سوی دیگر، هر چه افراد اهداف بیشتری برای شرکت در ورزشهای همگانی داشته باشند، مشارکت بیشتری نیز پیدا میکنند و نبود تنوع در اهداف، انگیزه مشارکت را کاهش میدهد. در کنار این عوامل، وجود علاقههای فردی به ورزش، تسهیل کننده مشارکت ورزشی در زنان سالمند است و رابطه پایگاه اجتماعی- اقتصادی با گرایش زنان سالمند به ورزش همگانی معنادار می باشد، اما بین متغیر جامعهپذیری جنسیتی با متغیر وابسته همبستگی معناداری در سطح اطمینان 95 درصد دیده نمی شود که تکجنسیتی بودن جامعه آماری میتواند دلیل این نتیجه باشد.
مقاله پژوهشی
کیگاوس سعیدی؛ بهرام قدیمی؛ کاوه خبیری؛ محمدعلی اصلانخانی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 217-238
چکیده
امر ورزش امروزه محدوده وسیعی را متوجه خود نموده است. اینک ورزش نماد صلح و همزیسـتی، تحمـل و یکدیگرپذیری و زمینه ساز و سازماندهی کننده ارتباطات اقوام در سطح جهان زیر چتـر صلح پذیری و امنیت است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل جامعهشناختی رویکردهای نوین ورزش های المپیکی در توسعه صلح و دوستی بینالملل است. روش پژوهش حاضر از نوع کمی و کیفی، ...
بیشتر
امر ورزش امروزه محدوده وسیعی را متوجه خود نموده است. اینک ورزش نماد صلح و همزیسـتی، تحمـل و یکدیگرپذیری و زمینه ساز و سازماندهی کننده ارتباطات اقوام در سطح جهان زیر چتـر صلح پذیری و امنیت است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل جامعهشناختی رویکردهای نوین ورزش های المپیکی در توسعه صلح و دوستی بینالملل است. روش پژوهش حاضر از نوع کمی و کیفی، به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری داده ها، توصیفی بود که با بررسی ادبیات پیشینة مرتبط با این زمینه و انجام مصاحبة کیفی (تحلیل محتوا) با 12 متخصص حوزة المپیک، مؤلفهها و گویههای توسعه صلح و دوستی بینالملل در ورزش های المپیکی شناسایی شد. جامعه آماری شامل 37 نفر از مدیران ارشد ورزشی حوزه المپیک بود که مصاحبه با نمونه های آماری بر مبنای تکنیک گلوله برفی و تا اشباع نظری پیش رفت. پس از کد گذاری و تحلیل مصاحبههای صورت گرفته به تدوین پرسشنامه اقدام شد. در بخش کمی نیز برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و نیز آزمون تی جهت تعیین تناسب مدل استفاده گردید. نرم افزارهای مورد استفاده 22-SPSS و لیزرل بودند. در تحلیل عاملی اکتشافی برای تجزیه وتحلیل 41 گویۀ پرسشنامۀ اولیه، از روش تحلیل عناصر اصلی با چرخش عمودی و تکنیک واریماکس استفاده شد و مقدار شاخص پایایی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ معادل 799/0 به دست آمد. همچنین چهار مؤلفه به عنوان عوامل کلیدی رویکرد نوین المپیک به صلح و دوستی شناسایی شدند که میزان اثرات کلی این مولفهها برابر 823/56 درصد بوده است.
مقاله پژوهشی
مهران تیشهگران؛ مظفر یکتایار؛ مژگان خدامرادپور؛ سیدصلاح الدین نقشبندی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 239-254
چکیده
هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان هوشمندی استراتژیک سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان (حدود 800 نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آن برابر با 260 نفر برآورد شد. در این پژوهش، برای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان هوشمندی استراتژیک سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان (حدود 800 نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آن برابر با 260 نفر برآورد شد. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس یا اقتضایی و با توجه به رویکرد و نوع متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه حسینی و همکاران (1391) استفاده شد که توسط نگارندگان بر مبنای پژوهشهای پیشین در مورد مفهوم هوشمندی استراتژیک، طراحی گردیده است. مقدار پایایی کل پرسشنامه این پژوهش برابر 847/0به دست آمد و روایی محتوا و روایی سازه آن تأیید شد.
یافتههای این تحقیق نشان داد سطح هوشمندی استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان در حد بالاتر از میانگین قرار داشت. همچنین مشخص گردید که میزان هوشمندی برونسازمانی و درونسازمانی و مؤلفههای آنها در وزارت ورزش و جوانان در حد بالاتر از میانگین قرار دارد. براین اساس، به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد میشود این برنامه یعنی هوشمندی استراتژیک را در سایر سازمانهای وابسته به خود پیاده سازی کند و نقاط قوت و ضعف و منشأ آن را در زمینه هوشمندی استراتژیک شناسایی و تقویت نماید تا از این طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات پیرامون خود را بهبود بخشد و کارایی و اثربخشی خود را افزایش دهد.
مقاله پژوهشی
پوریا بهاران؛ حمید فروغی پور؛ نجف آقایی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 255-272
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل طبیعی در استان لرستان است. روش تحقیق این مطالعه، توصیفی از نوع پیمایش مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری و به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی گردشگران ورزشی در استان لرستان بود که با توجه به فرمول کوکران و ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل طبیعی در استان لرستان است. روش تحقیق این مطالعه، توصیفی از نوع پیمایش مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری و به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی گردشگران ورزشی در استان لرستان بود که با توجه به فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی خوشهای در مرحله اول و روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس در مرحله دوم، 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش بر اساس نظرات خبرگان در چهار بعد زیرساختی، جاذبه های طبیعی، اکولوژی و فعالیت ورزشی مناسب با طبیعت لرستان می باشد. این پرسشنامه ها از لحاظ روایی صوری و محتوایی مورد تأیید اساتید و صاحبنظران متخصص این رشته قرار گرفت. مقدار پایایی ابعاد پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در بعد زیر ساخت (96/0)، جاذبه های طبیعی (95/0) اکولوژی (90/0) و فعالیت ورزشی (95/0) گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی جدول، نمودار، میانگین و انحراف معیار و استنباطی آزمون چولگی و کشیدگی، آزموت تی و سوارا و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج ازمون t نشان داد عوامل طبیعی مورد بررسی در این مطالعه به ترتیب بعد زیرساختی(862/23)، جاذبه های طبیعی(928/20)، اکولوژی (907/27) و فعالیت ورزشی مناسب با طبیعت لرستان(374/22) بر توسعه گردشگری ورزشی در استان لرستان تاثیر داشته اند. از این رو، می توان نتیجه گرفت که مسئولان مرتبط جهت طراحی مدل توسعه گردشگری باید به کلیه شاخص های عوامل طبیعی توجه نمایند.
مقاله پژوهشی
مصطفی علی یاری؛ مهدی سوادی؛ حمیدرضا سایبانی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 273-292
چکیده
با توجه به اهمیت سرمایه گذاری بخش های خصوصی در صنعت ورزش، هدف اصلی این پژوهش تدوین مدل عوامل سرمایه گذاری بخش خصوصی با تاکید بررویدادهای ورزشی ملی و بین المللی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری دادهها، از نوع توصیفی- تحلیلی است. در بخش کیفی پژوهش، 30 تن بهطور هدفمند و در بخش کمی، بر اساس فرمول کوکران 200 نفر متشکل ...
بیشتر
با توجه به اهمیت سرمایه گذاری بخش های خصوصی در صنعت ورزش، هدف اصلی این پژوهش تدوین مدل عوامل سرمایه گذاری بخش خصوصی با تاکید بررویدادهای ورزشی ملی و بین المللی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری دادهها، از نوع توصیفی- تحلیلی است. در بخش کیفی پژوهش، 30 تن بهطور هدفمند و در بخش کمی، بر اساس فرمول کوکران 200 نفر متشکل از رؤسای قبلی و کنونی فدراسیون های ورزشی، مدیران باشگاههای خصوصی و دولتی ورزشی، مدیران شرکتهای حامی مالی، مسئولان قبلی و کنونی سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش و جوانان، برخی اقتصاددانان و حقوقدانان آگاه از موضوع اقتصاد ورزش، اساتید و متخصصان تربیت بدنی و سایر کارشناسان و کلیه اعضای اتاق فکر وزارت ورزش و جوانان ایران به عنوان نمونه تحقیق برگزیده شدند.
برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه 53 سؤالی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 15 نفر از متخصصان رسید و روایی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی تأییدی مورد تایید قرار گرفت. آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها و کل پرسشنامه بالاتر از 7/0 بود. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش دلفی در سه مرحله استفاده شد. در بخش کمی نیز از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف– اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با کمک نرمافزار SPSS 22 استفاده شد.
نتایج نشان داد عوامل اقتصادی به عنوان مهمترین و اولین دسته (325/0)، عوامل مدیریتی (278/0) در رتبه دوم، عوامل فرهنگی(267/0) در رتبه سوم، عوامل حقوقی و قانونی (213/0) در رتبه چهارم و عوامل ساختاری (193/0) در سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی موثر اند. ارائه راهکارهای اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی به عنوان مهمترین مولفه ها می تواند موجب سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در صنعت ورزش ایران گردد.
مقاله پژوهشی
الهام شکرانی؛ محمدرضا برومند؛ عباس خدایاری
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 293-308
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تعیین و ارزیابی مؤلفههای شایستگی کانونی شغلی ورزشکاران حرفهای میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی با هدف کاربردی است. جامعه پژوهش شامل تمامی افراد اگاه به موضوع پژوهش شامل مدیران، اساتید، مربیان و مشاوران شغلی حوزه ورزش حرفهای کشور بود. برآورد نمونه بر حسب تعداد قابل کفایت برای تحلیل در نرمافزار SmartPLS ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تعیین و ارزیابی مؤلفههای شایستگی کانونی شغلی ورزشکاران حرفهای میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی با هدف کاربردی است. جامعه پژوهش شامل تمامی افراد اگاه به موضوع پژوهش شامل مدیران، اساتید، مربیان و مشاوران شغلی حوزه ورزش حرفهای کشور بود. برآورد نمونه بر حسب تعداد قابل کفایت برای تحلیل در نرمافزار SmartPLS تعیین گردید (35 نفر) و به صورت هدفمند (قضاوتی) نمونهگیری شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته «شایستگی های کانونی شغلی ورزشکاران حرفه ای» که شامل 16 مولفه اصلی و 84 گویه بود بعد از تایید روایی و پایایی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نسخه سوم نرمافزار SmartPLS انجام شد.
یافتهها نشان داد که 16 شایستگی کانونی شغلی شناسایی شده برای ورزشکاران به ترتیب میزان اثر شامل سبک زندگی، شایستگی های موردی، دستیابی به شغل، انتخاب شغل، سلامت، محیط زیستی، حفظ شغل، استراتژیک، کسب و کار، روانشناسی، تاثیرگزاری، بین المللی، نرم افزاری، رهبری، سیاسی و مدیریت ورزشی است و تمامی این ابعاد به طور معنیداری تبیین کننده سازه شایستگی های کانونی شغلی ورزشکاران حرفه ای بودند. براساس نتایج پژوهش میتوان گفت که شایستگی های کانونی شغلی ورزشکاران حرفهای دارای تنوع و دامنه وسیعی از شایستگیهای مختلف میباشد. از این رو مسیر شغلی ورزشکاران دارای پویایی و پیچیدگی مهارتی است.
مقاله پژوهشی
شایان شهسوارینیک؛ سیدصلاح الدین نقشبندی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، صفحه 309-326
چکیده
تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی به باشگاههای ورزشی کمک میکند تا تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند. هدف این تحقیق، طراحی مدل مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در مورد پدیده مسئولیتپذیری باشگاه استقلال انجام شد. همچنین این ...
بیشتر
تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی به باشگاههای ورزشی کمک میکند تا تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند. هدف این تحقیق، طراحی مدل مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در مورد پدیده مسئولیتپذیری باشگاه استقلال انجام شد. همچنین این تحقیق بر مبنای جستجوی دادهها، دارای ماهیت کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه صاحبنظران (مدیران و دستاندرکاران باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و اعضای هیأت علمی دانشگاه) بود. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. در مجموع 11 مصاحبه با صاحبنظران انجام شد. نمونهگیری تا جایی تداوم یافت (11 مصاحبه) که پژوهش به اشباع نظری رسید. پس از مطالعه و بررسی مبانی نظری، دادههای خام به صورت استقرایی از مصاحبههای عمیق با نخبگان و متخصصان به دست آمد و به صورت همزمان با اجرای مصاحبهها و براساس رویکرد نظریه داده بنیاد با رویکرد گلیزری تجزیه و تحلیل شد. برای تعیین موثق بودن دادهها- که در تحقیقات کیفی معادل پایایی و روایی در تحقیقات کمی است- از دو روش بازکدگذاری توسط یک پژوهشگر دیگر و روش بازبینی اعضا استفاده شد.
نتایج نشان داد که اصلیترین حوزههای مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال شامل مسئولیتپذیریهای اقتصادی، شفافیت، فرهنگی، اخلاقی، قانونی، خیرخواهانه، محیطی و دانشی است. چالشهای باشگاه استقلال در حوزه مسئولیتپذیری اجتماعی موانع ساختاری، رفتاری و زمینهای است. همچنین راهبردهای مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال در دو سطح راهبردهای اساسی یا کلان و راهبردهای عملیاتی قرار داشت. سرانجام مشخص گردید که اصلیترین پیامدهای ایفای نقش مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال شامل پیامدهای تجاری و پیامدهای رفتاری است.
براین اساس میتوان گفت که باشگاههای ورزشی با تمرکز بر مسئولیت اجتماعی میتوانند پیش برنده سود و منفعت اجتماعی فراتر از منافع باشگاه و آن چیزی که قانون بایسته میدارد، باشند.